PDA

Bekijk Volledige Versie : Een Boeddhistische Marokkaanse jongen



Yintec
29-06-07, 17:18
Onlangs kwam ik in een snackbar ergens in het oosten van het land een Marokkaanse jongen tegen die een frikandel zat te eten. Ik vroeg hem ernaar en hij zij dat hij Boeddhist was geworden en dat dat geen godsdienst is maar een leer. Dat de Boeddha nooit heeft gezegd dat hij van God komt maar een gewoon filosofisch leraar was. Alleeen de mensen maken er een soort god van met hun beeldjes en wierook.
Weet iemand of dit klopt?

Joesoef
29-06-07, 17:27
Geplaatst door Yintec
Onlangs kwam ik in een snackbar ergens in het oosten van het land een Marokkaanse jongen tegen die een frikandel zat te eten. Ik vroeg hem ernaar en hij zij dat hij Boeddhist was geworden en dat dat geen godsdienst is maar een leer. Dat de Boeddha nooit heeft gezegd dat hij van God komt maar een gewoon filosofisch leraar was. Alleeen de mensen maken er een soort god van met hun beeldjes en wierook.
Weet iemand of dit klopt?


Ten eerste, mekkafood maakt 'frikandellen' die halal zijn
tweede, een echte boeddist is veganist.

H.P.Pas
29-06-07, 17:44
Geplaatst door Yintec
Dat de Boeddha nooit heeft gezegd dat hij van God komt maar een gewoon filosofisch leraar was. ()Weet iemand of dit klopt?

Dat is correct.

Introduction to Buddhism: (http://www.akshin.net/introduction/intro-introduction.htm)



Introduction
Buddhism is a “Wisdom-Teaching” from the East
A “wisdom-teaching” is different from a ‘religion’ in the sense that it does not deal with the service and worship of God or the supernatural.

Yintec
29-06-07, 17:52
De frikandel was een gewone frikandel en inderdaad, echte Boeddhisten willen geen enkel levend wezen doden en eten daarom ook geen vlees. Er zijn zelfs monniken die met bezems voor zich uit lopen om geen kleine diertjes plat te trappen.. Maar in feite kun je dus Moslim zijn en tevens de leer van Boeddha accepteren. :fpiraat:

David
29-06-07, 18:00
Geplaatst door Yintec
De frikandel was een gewone frikandel en inderdaad, echte Boeddhisten willen geen enkel levend wezen doden en eten daarom ook geen vlees. Er zijn zelfs monniken die met bezems voor zich uit lopen om geen kleine diertjes plat te trappen.. Maar in feite kun je dus Moslim zijn en tevens de leer van Boeddha accepteren. :fpiraat:

En nog een frikandel eten ook! Zo zie je maar, het leven heeft ongekende mogelijkheden.

Wortel
29-06-07, 18:02
De frikandel was een gewone frikandel en inderdaad, echte Boeddhisten willen geen enkel levend wezen doden en eten daarom ook geen vlees. Er zijn zelfs monniken die met bezems voor zich uit lopen om geen kleine diertjes plat te trappen.. Maar in feite kun je dus Moslim zijn en tevens de leer van Boeddha accepteren.

Zoals je ook Christen kunt zijn en met de levensheiliging daarvan erg Boeddhistisch kunt omgaan. Voor zover ik het heb begrepen is het Boeddhisme een verlossingsleer zonder een direct beroep op een God.
Daarbij blijven er in het Boeddhisme, net als in iedere andere levensbeschouwing, wel schijnbare tegenstellingen. Het Nirvana heet de staat van hoogste verlichting, terwijl het tegelijkertijd een staat van allerhoogste zelfuitdoving is. Is dat een staat van zijn of van niet-zijn?
Om maar eens wat te noemen.

Olive Yao
29-06-07, 18:06
Geplaatst door Yintec
Onlangs kwam ik in een snackbar ergens in het oosten van het land een Marokkaanse jongen tegen die een frikandel zat te eten. Ik vroeg hem ernaar en hij zij dat hij Boeddhist was geworden en dat dat geen godsdienst is maar een leer. Dat de Boeddha nooit heeft gezegd dat hij van God komt maar een gewoon filosofisch leraar was. Alleeen de mensen maken er een soort god van met hun beeldjes en wierook.
Weet iemand of dit klopt?
Zoals H.P.Pas al schreef, dat is correct, beste Yintec.

Hier (http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&threadid=195825) is een serie posts die ik op maroc over boeddhisme heb geschreven. Ze zijn wel nogal abstract, met deels mijn eigen kijk.

Marsipulami
29-06-07, 18:08
Geplaatst door Yintec
Maar in feite kun je dus Moslim zijn en tevens de leer van Boeddha accepteren. :fpiraat:

Je kan ook moslim zijn en tegelijk de leer van het christendom accepteren. Zie: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=224568

Joesoef
29-06-07, 18:16
This weer een hoog dope gehalte. Dr zit nu een spacende mocro met een slappe lach achter een coffeshop pc'tje.

Olive Yao
29-06-07, 18:26
Geplaatst door Joesoef
This weer een hoog doop gehalte. Dr zit nu een spacende mocro met een slappe lach achter een coffeshop pc'tje.
Leest-ie mee? Laat m ook wat posts prikken dan.

Joesoef
29-06-07, 19:49
Geplaatst door Olive Yao
Leest-ie mee? Laat m ook wat posts prikken dan.


Yintec zit nu op 4 posts......

Yintec
29-06-07, 21:01
en dan Yoesoef? maak jij onderscheidt in hoeveel berichten iemand heeft geplaatst? dat vind ik wel heel kortzichtig en een laag bij de grondse opmerking. :terrorist

Joesoef
29-06-07, 21:24
Geplaatst door Yintec
en dan Yoesoef? maak jij onderscheidt in hoeveel berichten iemand heeft geplaatst? dat vind ik wel heel kortzichtig en een laag bij de grondse opmerking. :terrorist


This joesoef :ego: en jij hebben wel errug korte teentjes.

Yintec
29-06-07, 21:36
korte teentjes zweten minder... :lole:

Olive Yao
29-06-07, 21:56
Geplaatst door Joesoef
This joesoef :ego: en jij hebben wel errug korte teentjes.
lange tenen
"kort lontje" het dat tegenwoordig. domme uitdrukking.

Joesoef
29-06-07, 22:03
Geplaatst door Olive Yao
lange tenen
"kort lontje" het dat tegenwoordig. domme uitdrukking.


Ik weet wat ik doe olijfje, correctie is alleen nodig op dt nivo.

Orakel
29-06-07, 23:07
Geplaatst door Olive Yao
lange tenen
"kort lontje" het dat tegenwoordig. domme uitdrukking.

Lang lontje? Is dat wat?
En verder heb Joesoeg gelijk, er zit nu waarschijnlijk iemand ergens mewarig zijn hoofd te schudden, of zich de plooien uit de broek te lachen, vanwege de de spitsvondigheid en/of het gemak waarmee hij deze ongwenste 'culinaire' bemoeienis van zich af heeft weten te wimpelen.
Ik gaat mogge ook bij de McKebab aan Teun vragen wrom hij als rechtgeaarde atheist een lamacun eet, waarbij ik zijn denominatie afleid uit het geklepper van zijn versleten klompen.

Yintec
29-06-07, 23:16
het is Joesoef :fpetaf:

Orakel
29-06-07, 23:20
Geplaatst door Yintec
het is Joesoef :fpetaf:

Och, die gasten lijken allemaal op mekaar.

Wortel
29-06-07, 23:27
Nou probeer ik al zo lang enige nuance aan te brengen tussen de kern van de verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen, maar word ik als bruggenbouwer nu ook al geacht nuances aan te brengen tussen halal of andere frikandellen, lamacuns met en zonder varkensvlees en aardappelpuree met jus of aardappelpuree barkouk?
Mijn klompen verslijten zo wel heel erg snel!

Gelukkig weet ik tenminste nog zeker dat alleen een recht op neer autochtoon kan zeggen: "Ik zat op de WC en toen zag ik dat je jarig was".

Olive Yao
29-06-07, 23:30
Geplaatst door Orakel
Lang lontje? Is dat wat?
En verder heb Joesoeg gelijk, er zit nu waarschijnlijk iemand ergens mewarig zijn hoofd te schudden, of zich de plooien uit de broek te lachen, vanwege de de spitsvondigheid en/of het gemak waarmee hij deze ongwenste 'culinaire' bemoeienis van zich af heeft weten te wimpelen.
Ik gaat mogge ook bij de McKebab aan Teun vragen wrom hij als rechtgeaarde atheist een lamacun eet, waarbij ik zijn denominatie afleid uit het geklepper van zijn versleten klompen.
Kijk, zo kan ik het nou weer niet hè?
Ik eet trouwens graag couscous.

Yintec
29-06-07, 23:36
heb je ook halal Chinese loempias? :vierkant:

Yintec
30-06-07, 00:10
waar een weg is is een wil http://www.myspacedev.com/img/smilies/evilgrin/evilgrin0012.gif (http://www.myspacedev.com)

Yintec
30-06-07, 00:27
Boedhisme is dus een filosofie http://www.myspacedev.com/img/smilies/love/love0008.gif (http://www.myspacedev.com)

Joesoef
30-06-07, 07:29
Geplaatst door Yintec
het is Joesoef :fpetaf:


Die goser typt op een lappietoetsenbord en dan struikel je al snel.

Hoe staat het met het thc nivo?

M@riska
30-06-07, 07:39
Geplaatst door Yintec
heb je ook halal Chinese loempias? :vierkant:


Vega wel toch? :tik:

Oh damn, ik heb honger.

Olive Yao
30-06-07, 10:30
Geplaatst door Yintec
Boedhisme is dus een filosofie
Een levens- en wereldbeschouwing.

chessmatazz
30-06-07, 13:05
gaan we het straks ook nog over ritueel geslacht varkensvlees hebben?

wytze
30-06-07, 17:33
Geplaatst door Wortel
Zoals je ook Christen kunt zijn en met de levensheiliging daarvan erg Boeddhistisch kunt omgaan. Voor zover ik het heb begrepen is het Boeddhisme een verlossingsleer zonder een direct beroep op een God.
Daarbij blijven er in het Boeddhisme, net als in iedere andere levensbeschouwing, wel schijnbare tegenstellingen. Het Nirvana heet de staat van hoogste verlichting, terwijl het tegelijkertijd een staat van allerhoogste zelfuitdoving is. Is dat een staat van zijn of van niet-zijn?
Om maar eens wat te noemen.



dat is een staat van zijn zonder in begeerte te vervallen volgens mij.

het is in ieder geval geen echte tegenstelling

Man_Ray
30-06-07, 19:48
Zit ik er heel ver naast als ik denk dat de soefi-traditie in de islam erg aanleunt bij het boeddhisme? (en omgekeerd). In de zin dat het een soort mystieke beleving is?

Of is dit compleet onzin?

*edit* Al ben ik het ook wel met Orakel eens. Ik snap niet waarom topicstarter in een snackbar zich gaat moeien met de eetgewoonten van andere gasten.

Joesoef
30-06-07, 19:57
Geplaatst door Man_Ray
Ik snap niet waarom topicstarter in een snackbar zich gaat moeien met de eetgewoonten van andere gasten.

Er wordt in ieder geval iemand in de maling genomen :hihi:

delirious
30-06-07, 20:14
Geplaatst door Orakel
Lang lontje? Is dat wat?
En verder heb Joesoeg gelijk, er zit nu waarschijnlijk iemand ergens mewarig zijn hoofd te schudden, of zich de plooien uit de broek te lachen, vanwege de de spitsvondigheid en/of het gemak waarmee hij deze ongwenste 'culinaire' bemoeienis van zich af heeft weten te wimpelen.
Ik gaat mogge ook bij de McKebab aan Teun vragen wrom hij als rechtgeaarde atheist een lamacun eet, waarbij ik zijn denominatie afleid uit het geklepper van zijn versleten klompen.

:hihi:

Olive Yao
30-06-07, 21:34
Een boeddhistische moslima vermijdt dhamma tanha



:ninja:

wytze
01-07-07, 11:07
Geplaatst door Man_Ray
Zit ik er heel ver naast als ik denk dat de soefi-traditie in de islam erg aanleunt bij het boeddhisme? (en omgekeerd). In de zin dat het een soort mystieke beleving is?

Of is dit compleet onzin?

*edit* Al ben ik het ook wel met Orakel eens. Ik snap niet waarom topicstarter in een snackbar zich gaat moeien met de eetgewoonten van andere gasten.


volgens mij is het doel bij soefisme en boedhisme hetzelfde, maar de methodiek verschillend.

Murat23
02-07-07, 00:48
Ik ken ook Marokkaanse jongens die nooit aan de ramadan deden omdat ze vinden dat islam en ramadan allemaal verzonnen is.


Wij zelf geloven in Poplah. Poplah is de enige echte ware God. Zijn Wijsheid en Macht zijn Oneindig. Laten we ons aan Zijn Regels houden zodat de Grote Samenkomst kan plaatsvinden.

rita
02-07-07, 00:59
Voor de mensen die Poplah niet kennen.

zie foto: