PDA

Bekijk Volledige Versie : Politiestaat komt steeds dichter bij in Rotterdam



Qaiys
30-06-07, 10:55
Kenteken auto automatisch nagetrokken

Alles en iedereen in beeld bij politie

door Natasja de Groot

ROTTERDAM - De Rotterdamse politie gaat als eerste korps in Nederland straatcamera's inzetten om gestolen auto's, straatracers, drugsrunners en automobilisten met achterstallige boetes op te speuren.

De camerabeelden zijn via een ingenieus softwareprogramma te koppelen aan de database van de politie, waardoor alle auto's in de Maasstad kunnen worden gescreend op kenteken en een alarm afgaat bij automobilisten die wat op hun kerfstok hebben.

De zogeheten 'automatische kentekenplaatherkenning' (ANPR) wordt nu al door heel Nederland ingezet, maar tot nu toe alleen via surveillanceauto's die voorzien zijn van camera's die in verbinding staan met een computer in de achterbak van de wagen die de kentekens vervolgens koppelt aan politiegegevens.

Coolsingel

Volgens politiewoordvoerder Huub Veeneman van het politiekorps Rotterdam-Rijnmond bevindt de inzet van straatcamera's zich nu nog in de proeffase, maar is het de bedoeling dat straks alle 140 camera's in de stad kunnen worden ingezet. Gisteravond heeft de politie hiermee voor het eerst officieel geëxperimenteerd tijdens een verkeerscontrole op de drukke verkeersader Coolsingel in het centrum van Rotterdam.

"De bewakingscamera's zijn zo te draaien dat ze gericht staan op de voorbijrijdende auto's. De camera's kunnen vervolgens door een speciaal softwareprogramma kentekens lezen en die gegevens koppelen aan de politiedatabestanden. Als een automobilist bijvoorbeeld een schuld heeft uitstaan bij de Belastingdienst, gaat er een signaal af. Motoragenten kunnen dan vervolgens worden ingeseind om de wanbetaler aan te houden en de boete te innen", zegt Veeneman.

'Uitkijkruimte'

De camerabeelden worden 24 uur per dag, zeven dagen per week, live bekeken in een speciale 'uitkijkruimte' op een politiebureau in Rotterdam-Centrum. Dat gebeurt door medewerkers van de gemeentelijke dienst Stadstoezicht, onder regie van de politie. De gemeente wil het cameratoezicht flink uitbreiden. In Rotterdam-Zuid worden nog tientallen camera's bijgeplaatst om drugsoverlast, geweldpleging, diefstal en overlast van jongeren te bestrijden.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/66626721/Alles_en_iedereen_in_beeld_bij_politie.html?p=1,2

Olive Yao
30-06-07, 11:11
Zouden ze in Overvecht ook moeten doen, bij wijze van vervanging van de sociale controle die in marokkaanse dorpjes nog wel bestaat - zoals vaak gezegd wordt. Ook in Rotterdam kun je het zien als vervanging van sociale controle.

Qaiys
30-06-07, 11:30
Geplaatst door Olive Yao
Zouden ze in Overvecht ook moeten doen, bij wijze van vervanging van de sociale controle die in marokkaanse dorpjes nog wel bestaat - zoals vaak gezegd wordt. Ook in Rotterdam kun je het zien als vervanging van sociale controle.

Goed idee, hangen we meteen in elk autochtoon huis een camera ter voorkoming en betere opsporing van incest en sexueel misbruik van kinderen.

Gerard074
30-06-07, 11:39
Het grote voordeel hiervan vind ik dat de automobilisten die alles wel keurig voor elkaar hebben met rust gelaten worden.

Verder voorkomt cameratoezicht nu al een hoop ellende met name in de weekenden op bv het Stadhuisplein en de Delftsestraat bij Hollywood.

knuppeltje
30-06-07, 11:54
Geplaatst door Qaiys
Goed idee, hangen we meteen in elk autochtoon huis een camera ter voorkoming en betere opsporing van incest en sexueel misbruik van kinderen.

De meesten hebben al een webcam. :D

Olive Yao
30-06-07, 12:08
Geplaatst door Qaiys
Goed idee, hangen we meteen in elk autochtoon huis een camera ter voorkoming en betere opsporing van incest en sexueel misbruik van kinderen.
En in moskeeën camera's en geluidsapparatuur om haatzaaiers en ophitsers op te sporen en die vervolgens Europa uit te jagen naar hun moslimreservaat in de woestijn.

Qaiys
30-06-07, 12:19
Geplaatst door Olive Yao
En in moskeeën camera's en geluidsapparatuur om haatzaaiers en ophitsers op te sporen en die vervolgens Europa uit te jagen naar hun moslimreservaat in de woestijn.

Gewoon bij iedereen in Nederland een camera op zijn voorhoofd monteren. Zijn we meteen af van de Discriminatie, corruptie, sexueel misbruik, huiselijk geweld, nederlands nationale sport belastingfraude ..etc.

1) Moslims hebben niets te verbergen als we het bij iedereen installeren zullen we zien wie het hardst zal janken.
2) Niet alle moslims komen uit landen buiten Europa
3) Iedereen heeft recht op eerlijke rechtspraak, je kunt mensen niet zomaar zonder rechter veroordelen en wegjagen.

Slinger
30-06-07, 14:37
Geplaatst door Qaiys
Kenteken auto automatisch nagetrokken

gestolen auto's, straatracers, drugsrunners en automobilisten met achterstallige boetes


Wat is er mis mee dat deze mensen aangepakt worden? Dat jij vindt dat daarmee vooral jouw geloofsgenoten worden getroffen is uiterst veelzeggend en toont aan dat jij geen vertrouwen in ze hebt.

Qaiys
30-06-07, 14:57
Geplaatst door Slinger
Wat is er mis mee dat deze mensen aangepakt worden? Dat jij vindt dat daarmee vooral jouw geloofsgenoten worden getroffen is uiterst veelzeggend en toont aan dat jij geen vertrouwen in ze hebt.

Waar staat dat ik vind dat het vooral mijn geloofsgenoten zal treffen? Als je problemen hebt met begrijpend lezen kun je gewoon terug naar school keren.

Slinger
30-06-07, 15:10
Geplaatst door Qaiys
Waar staat dat ik vind dat het vooral mijn geloofsgenoten zal treffen? Als je problemen hebt met begrijpend lezen kun je gewoon terug naar school keren.

Wie tussen de regels doorleest kan wel een en ander opmerken. Maar ik kan ook wel een quote van jou noemen:


2) Niet alle moslims komen uit landen buiten Europa

Qaiys
30-06-07, 16:25
Geplaatst door Slinger
Wie tussen de regels doorleest kan wel een en ander opmerken.

Ik heb niets geschreven waarom ik er tegen zou kunnen zijn. Het kan niet anders zijn dat jij een enorme fantast bent dat je tussen de regels door leest als die regels er niet eens zijn.


Maar ik kan ook wel een quote van jou noemen:
De quote slaat louter en alleen op olives reaktie en heeft niets te maken of ik er nu wel of tegen zou zijn:

En in moskeeën camera's en geluidsapparatuur om haatzaaiers en ophitsers op te sporen en die vervolgens Europa uit te jagen naar hun moslimreservaat in de woestijn.

Alsof moslims alleen uit landen komen buiten europa.

Je hebt dus echt problemen met begrijpend lezen.

Mark
30-06-07, 16:37
zolang die dingen maar geen snelheid controleren :D

H.P.Pas
30-06-07, 17:16
Geplaatst door Qaiys
Politiestaat komt steeds dichter bij in Rotterdam.
()
Ik heb niets geschreven waarom ik er tegen zou kunnen zijn.
Klopt, uit niets blijkt dat je een politiestaat iets negatiefs vindt.

Slinger
30-06-07, 18:02
Geplaatst door Qaiys
Ik heb niets geschreven waarom ik er tegen zou kunnen zijn. Het kan niet anders zijn dat jij een enorme fantast bent dat je tussen de regels door leest als die regels er niet eens zijn.


De quote slaat louter en alleen op olives reaktie en heeft niets te maken of ik er nu wel of tegen zou zijn:

En in moskeeën camera's en geluidsapparatuur om haatzaaiers en ophitsers op te sporen en die vervolgens Europa uit te jagen naar hun moslimreservaat in de woestijn.

Alsof moslims alleen uit landen komen buiten europa.

Je hebt dus echt problemen met begrijpend lezen.

Ik begrijp jouw schrijfsels beter dan jij zelf. Woordkeus en taalgebruik verraden je gedachtengang. Dat, gecombineerd met jouw reactie op Olijfjes bericht, leidt tot de conclusie dat je er vooral bezorgd om bent dat je geloofsgenoten gepakt worden.

888
30-06-07, 20:35
Geplaatst door Gerard074
Het grote voordeel hiervan vind ik dat de automobilisten die alles wel keurig voor elkaar hebben met rust gelaten worden.

Verder voorkomt cameratoezicht nu al een hoop ellende met name in de weekenden op bv het Stadhuisplein en de Delftsestraat bij Hollywood.

Dan kan je heel gericht werken.

Qaiys
30-06-07, 22:53
Geplaatst door Slinger
Ik begrijp jouw schrijfsels beter dan jij zelf. Woordkeus en taalgebruik verraden je gedachtengang.

Wat je hier laat zien toont het tegendeel aan. Je conclusie die je zonet getrokken hebt is één van de domste reakties die ik ooit hier op maroc.nl heb gelezen.


Dat, gecombineerd met jouw reactie op Olijfjes bericht, leidt tot de conclusie dat je er vooral bezorgd om bent dat je geloofsgenoten gepakt worden.

Zoals ik al eerder zei, keer terug naar school want je begrijpend leesniveau is zwaar onder de maat en niet toereikend om je conclusie mee te staven. Zelfs een kind gebruikt zijn logica beter.

Qaiys
30-06-07, 22:59
Geplaatst door H.P.Pas
Klopt, uit niets blijkt dat je een politiestaat iets negatiefs vindt.

Ik ben tegen een politiestaat maar niet per definitie tegen camera's. Waar ik wel tegen ben is het gebruik van camera's zoals hier wordt voorgesteld. Er zijn genoeg middelen die onbenut zijn.

Simpel voorbeeld, als ze weten wie de wanbetalers zijn dan kunnen ze gewoon bij hun langs gaan om het geld te innen. Daar hoef je geen motoragent op af te sturen. De motoragent kan beter voor andere zaken ingezet worden. Ik zie het niet zitten dat de politie als deurwaarder gaat optreden. Ik heb de politie liever dat ze ingezet worden voor de veiligheid van de stad.

rita
01-07-07, 00:08
Geplaatst door Olive Yao
En in moskeeën camera's en geluidsapparatuur om haatzaaiers en ophitsers op te sporen en die vervolgens Europa uit te jagen naar hun moslimreservaat in de woestijn.

kus je je moeder welterusten met zo n mond, oud mens.
dat er moslims leven in hol- land hebben ze niet aan jou te danken.

Moslimhater..

Qaiys
01-07-07, 00:43
Mijn eerste ervaring met de Big Brother camera's in Rotterdam

http://www.oilempire.us/graphics/big%20brother.jpg

Vandaag waren ik en een collega naar een iftar/lezing geweest in het wereldmuseum. Aangezien het zo druk was en wij na een half uur na elmaghreb nog geen kans hadden gezien om wat te eten gingen we maar de stad in om daar maar wat te eten.

Zo gezegd zo gedaan. Nadat we klaar waren met eten namen we ons drinken mee naar buiten. Ik had een blikje fanta en mijn collega een flesje AA. Mijn collega leunde op zijn auto en dronk het laatste slokje. We liepen naar een prullenbak en deponeerden daar onze afval en stapten toen de auto in. We besloten ergens op een terrasje een kopje koffie te gaan drinken voordat mijn collega om 21:00 naar zijn cursus Arabisch zou gaan.

We besloten om dat te gaan doen in de Witte Aap in de Witte de Withstraat. We zaten net een 10 minuten voldaan te genieten van onze koffie verkeerd toen er een politieauto schuin voor de auto van mijn collega stil stond. Ik zag de politieambtenaar iets schrijven. Ik zei tegen mij collega: ''volgens mij krijg je een boete''. Mijn collega zei:''voor wat dan?'' Ik zei: ''waarschijnlijk omdat een gedeelte van je auto net buiten het parkeervak steekt''

De politieman stapte uit zijn auto en zette zijn bonnetje onder de ruitenwisser van de auto van mijn collega. Aangezien we op een terrasje zaten, op ongeveer 1 meter afstand van de auto, riep mijn collega: ''wat is er aan de hand agent?''

De agent kwam naar ons toe en legde uit dat wij op de Middellandstraat (dat ligt in de verlenging van de West-kruiskade), ongeveer een twee kilometer verderop, gesignaleerd waren tijdens het drinken van bier en we zo de auto ingestapt waren. En dat kon niet. Dat feit was door een camera opgemerkt en doorgegeven aan de meldkamer van de politie. Ze hadden de halve stad naar ons gezocht maar ons toch niet kunnen vinden. Doordat een motorpolitie de geparkeerde auto van mijn collega had opgemerkt werd dat weer doorgegeven aan de meldkamer die er een politieauto op afstuurde.

We waren helemaal verbouwereerd. Snel legden we de agent uit dat wij aan de ramadan doen en we überhaupt geen bier drinken. En als we toch bier zouden drinken dan is dat enkele feit niet genoeg om een boete uit te schrijven. Wat nu volgt heb ik niet helemaal goed begrepen. Wat ik eruit haalde was dat de agent zei dat hij ons geloofde en dat het maar een waarschuwing was en het wel goed kwam. Hij pakte het bonnetje dat hij op onder de ruitenwisser had geschoven en maakte er een propje van. De jonge agent glimlachte naar ons en vertrok.

Ongelofelijk heh? Zoveel moeite om ons te zoeken vanwege het feit dat men middels een big brother camera dacht dat we bier hadden gedronken!

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=203819

Julien
01-07-07, 06:01
Geplaatst door Qaiys
Goed idee, hangen we meteen in elk autochtoon huis een camera ter voorkoming en betere opsporing van incest en sexueel misbruik van kinderen.

Olive had het niet alleen over moslims, jij wel alleen over autochtonen. Racist..

Slinger
01-07-07, 08:04
Geplaatst door Qaiys
Wat je hier laat zien toont het tegendeel aan. Je conclusie die je zonet getrokken hebt is één van de domste reakties die ik ooit hier op maroc.nl heb gelezen.



Zoals ik al eerder zei, keer terug naar school want je begrijpend leesniveau is zwaar onder de maat en niet toereikend om je conclusie mee te staven. Zelfs een kind gebruikt zijn logica beter.

Het is geen kwestie van logica, maar van intuïtie.

Qaiys
01-07-07, 09:51
Geplaatst door Slinger
Het is geen kwestie van logica, maar van intuïtie.

Kortom je hebt geen poot om op te staan en kunt niet anders dan teruggrijpen naar jomandazintuigen.

knuppeltje
01-07-07, 10:55
Wat een gezeik allemaal.
Jarenlang zeurt iedereen dat er meer blauw de straat op moest- doen ze eindelijk iets effectiefs, krijgen we al dit gelul weer.
Gewoon hangen die camera's, even wennen- en niemand heeft er nog last van.

Slinger
01-07-07, 11:00
Geplaatst door Qaiys
Kortom je hebt geen poot om op te staan en kunt niet anders dan teruggrijpen naar jomandazintuigen.

Vertel eens, waarom ben je er tegen?

Qaiys
01-07-07, 12:37
Geplaatst door Slinger
Vertel eens, waarom ben je er tegen?

Jij bent een beetje dom en leest slecht.

Slinger
01-07-07, 13:00
Geplaatst door Qaiys
Jij bent een beetje dom en leest slecht.

Je hebt niet verteld waarom je in dit geval tegen het gebruik van camera's bent.

Qaiys
01-07-07, 13:07
Geplaatst door Slinger
Je hebt niet verteld waarom je in dit geval tegen het gebruik van camera's bent.

Zoals ik al zei, je bent dom en leest niet goed.

Slinger
01-07-07, 17:22
Geplaatst door Qaiys
Zoals ik al zei, je bent dom en leest niet goed.

Met dit soort uitspraken maskeer je niet dat je nog steeds niet hebt gezegd waarom je vindt dat in dit geval geen camera's gebruikt dienen te worden.

Je stelde dat er nog genoeg andere middelen zijn die onbenut zijn, maar je zei niet waarom die andere middelen gebruikt moeten worden en geen camera's.

John61
01-07-07, 19:31
Geplaatst door Qaiys
Gewoon bij iedereen in Nederland een camera op zijn voorhoofd monteren. Zijn we meteen af van de Discriminatie, corruptie, sexueel misbruik, huiselijk geweld, nederlands nationale sport belastingfraude ..etc.

1) Moslims hebben niets te verbergen als we het bij iedereen installeren zullen we zien wie het hardst zal janken.
2) Niet alle moslims komen uit landen buiten Europa
3) Iedereen heeft recht op eerlijke rechtspraak, je kunt mensen niet zomaar zonder rechter veroordelen en wegjagen.

Moslims doen niet aan belastingfraude, diefstal, incest. Word wakker, jongen, dit soort misstanden is niet cultuur- ras of religie gebonden.

Als we jouw redenering zouden volgen, dan belooft dat weinig goeds voor Marokkaanse jongens, immers loverboy, tasjesdieven......

rita
02-07-07, 00:50
Geplaatst door John61
Moslims doen niet aan belastingfraude, diefstal, incest. Word wakker, jongen, dit soort misstanden is niet cultuur- ras of religie gebonden.

Als we jouw redenering zouden volgen, dan belooft dat weinig goeds voor Marokkaanse jongens, immers loverboy, tasjesdieven......

incest wel degelijk veel minder dan nederlanders.

observer
02-07-07, 08:21
Geplaatst door Qaiys
Kortom je hebt geen poot om op te staan en kunt niet anders dan teruggrijpen naar jomandazintuigen. je zou kunnen zeggen dat ze gelooft

888
11-07-07, 13:14
Ja en in Amsterdam werden boten gecontroleerd en de politie wilde weten van de boot eigenaren hoe ze hun boten hebben betaald en niemand kon dit duidelijk verklaren.

Reden nu dat de Nationale Recherche uitzoekt hoe ze hebben betaald. Met crimineel of zwart geld.

Wat bemoeit de politie zich overal mee.

Freesaf2
11-07-07, 15:15
Geplaatst door rita
incest wel degelijk veel minder dan nederlanders.

Is dat zo? Gebeurt het minder of komt het minder naar buiten?

Ik kan me voorstellen dat in een gesloten cultuur waar het normaal is om zaken binnen de familie te houden een aangifte van incent not-done is voor een dochter.

Freesaf2
11-07-07, 15:17
Om te reageren op het camera topic. Mijn zege hebben ze. Laat R'dam maar als proeftijd gelden voor allerlei 'harde' maatregelen zoals camera's, preventief fouilleren, etc.

Dan de resultaten vergelijken met steden waar de 'zachte' aanpak gehanteerd wordt en dan conclusies eraan verbinden.

Baddha
11-07-07, 15:31
Geplaatst door Freesaf2
Om te reageren op het camera topic. Mijn zege hebben ze. Laat R'dam maar als proeftijd gelden voor allerlei 'harde' maatregelen zoals camera's, preventief fouilleren, etc.

Dan de resultaten vergelijken met steden waar de 'zachte' aanpak gehanteerd wordt en dan conclusies eraan verbinden.

Wat ik fout vind aan dit systeem is de richting die de politie hier kiest. Ze gaan voor verreweg de meest eenvoudige aanpak. Lees een kenteken in, koppel die met gegevens uit verschillende registers en stuur een acceptgiro naar de eigenaar.

Met andere woorden, er wordt enkel aandacht besteed aan automobilisten omdat die nu eenmaal zo lekker makkelijk te identificeren zijn. Bij voetgangers moet er een duidelijke aanleiding zijn om naar de identiteit te informeren, maar zodra je in je auto zit ben je opeens vogelvrij.

Dit systeem gaat natuurlijk de statistieken van de politie oppoetsen. Daarmee valt de noodzaak weg om andere, meer arbeidsintensieve, taken te vervullen. Het gaat immers om de cijfers. Daarom zijn snelheidsovertreders ook zo'n prioriteit terwijl Nederland al zo'n beetje de beste verkeersveiligheid van de wereld heeft. Flitsen is zo lekker simpel scoren.

Gevolg zal dus zijn dat men als crimineel met een gerust hart over straat kan zolang dat niet in de auto is en dat er bij fraudeurs en dergelijke een run zal komen op kentekenplaten. Dus bereid je maar vast voor op boetes voor overtredingen die je nooit begaan hebt. Of las je kentekens vast aan de auto.

observer
11-07-07, 21:20
je kan nu wachten totdat voetgangers ook een nummerplaat moeten gaan dragen

888
20-07-07, 13:23
Geplaatst door observer
je kan nu wachten totdat voetgangers ook een nummerplaat moeten gaan dragen

Wat dacht je van GPS systemen. Gebeurt nu al. Ze weten de mensen tegenwoordig overal te traceren en wat je aan het doen bent. Ook welke sites je bezoekt. Dit wordt allemaal vastgelegd.

observer
20-07-07, 21:49
Geplaatst door Vicky
Wat dacht je van GPS systemen. Gebeurt nu al. Ze weten de mensen tegenwoordig overal te traceren en wat je aan het doen bent. Ook welke sites je bezoekt. Dit wordt allemaal vastgelegd. doet me denken aan een aflevering van south park waarin aliens een probe in cartmans achterwerk stoppen :maf3:

888
26-07-07, 14:31
Geplaatst door observer
doet me denken aan een aflevering van south park waarin aliens een probe in cartmans achterwerk stoppen :maf3:

Kan me nauwelijks nog herinneren.

super ick
26-07-07, 18:04
Geplaatst door Olive Yao
Zouden ze in Overvecht ook moeten doen, bij wijze van vervanging van de sociale controle die in marokkaanse dorpjes nog wel bestaat - zoals vaak gezegd wordt. Ook in Rotterdam kun je het zien als vervanging van sociale controle.

In het centrum van Heerlen hebben ze 189 camera's geplaatst. 1 agent en twee toezichthouders houden de camera's in de gaten en bedienen de bestuurbare typen.
3 koppels partouilleren er op mountainbikes. Er is vrijwel geen sprake meer van drugsoverlast.
Kortom, daar werkt het prima. De tendentieuze, zelf verzonnen titel van de atiwesterse Qais gaat in het geheel niet op. Als hij over politiestaten wilt spreken moet hij maar eens een kijkje gaan nemen in de moslimlanden. Hoe de politie en de rechterlijke macht daar te werk gaat.
Ga klagen daar waar er wat te klagen valt i.p.v. de mensen op te stoken in dit geweldige land.

Orakel
26-07-07, 19:51
Kafkaëske privacywetgeving
ESSAY

Gearresteerd worden zonder iets kwaads te hebben gedaan

Door: Leon Heuts

Nieuwe wetgeving die vergaand onderzoek naar personen mogelijk maakt, tast niet alleen de privacy aan, maar dreigt ook te leiden tot een wereld die al eens zo beklemmend is beschreven in het Het Proces van Franz Kafka.



Welke politicus durft nog het woord 'privacy' te laten vallen? Op 5 juli nam de Eerste Kamer de Wet Bevoegdheden Vorderen Gegevens aan. Het was een hamerstuk. De media - althans, de publiekspers - hadden er weinig oog voor. Rechtswetenschappers en advocaten waarschuwen echter in alle toonaarden. Hun boodschap: de wet is niet alleen onuitvoerbaar, maar leidt tot een onaanvaardbare aantasting van de grondrechten. 'Corrumpering van de rechtsstaat', aldus de Amsterdamse rechtsgeleerde Egbert Dommering in het e-zine Netkwesties. Enkele jaren geleden zou dat een stevige discussie hebben opgeleverd, geïnitieerd door de politieke oppositie. Maar onder het gesternte van angst en onzekerheid verwachten we actie om de dreiging van terreur aan te pakken.

In de wet worden vrijwel alle voorstellen overgenomen van de commissie-Mevis. Deze commissie, onder leiding van de Rotterdamse hoogleraar strafrecht Paul Mevis, heeft onderzocht hoe bedrijven (zoals banken, verzekeraars en internetaanbieders) en instellingen verplicht kunnen worden gegevens over klanten te verzamelen en deze data af te staan aan politie of het Openbaar Ministerie. Alleen als de gegevens 'gevoelig' zijn - zoals informatie over godsdienst, ras, politieke voorkeur et cetera - is er een gerechtelijk bevel nodig voordat opsporingsambtenaren deze mogen opvragen. Dat klinkt zorgvuldig, maar wanneer is een gegeven 'gevoelig'? Is politieke voorkeur 'gevoelig'? Meestal niet, de meeste mensen hebben er weinig moeite mee ervoor uit te komen. Hetzelfde geldt voor godsdienst. Veel gevoeliger zijn gegevens over ons dagelijkse doen en laten, over onze intieme levenssfeer. Gegevens als met wie je belt en e-mailt, welke websites je bezoekt en welke boeken en dvd's je leent. Juist die gegevens zijn als gevolg van deze wet door de officier van justitie - dus zonder tussenkomst van een rechter-commissaris - opvraagbaar. Deze gegevens worden in de wet enigszins eufemistisch getypeerd als 'andere gegevens'.

Digitale opslag
Wat zijn nu de gevaren? Het allereerste is simpelweg dat de grondrechten worden geschaad - volgens juristen variërend van de vertrouwelijkheid van het handelsverkeer tot het briefgeheim. En die grondrechten zijn er niet voor niets: ze beschermen de burger tegen al te ongebreidelde staatsinvloed. Tekenend is een persbericht van het ministerie van justitie, naar aanleiding van het rapport van de commissie-Mevis. Daarin staat het volgende: 'Door digitale opslag worden steeds meer gegevens door allerlei partijen over personen en hun handelingen bewaard. Digitale zoektechnieken zorgen er vervolgens voor dat deze gegevens steeds beter toegankelijk zijn. Bovendien worden gegevens gemakkelijker bewerkt en geanalyseerd.' Het ministerie verwacht, evenals Mevis, veel van datamining: het zoeken naar, en analyseren van 'verdachte communicatiepatronen'. Daarom zijn die zogeheten 'andere gegevens' zo belangrijk - ze leveren veel informatie op over onze dagelijkse handelingen.

Maar deze grove check van 'communicatiepatronen' is eigenlijk een uitzonderlijke toestand; er zou toch een dwingende reden moeten zijn om de normale rechtsorde, waarin mensen moeten worden beschermd tegen onverlaten én staatsmacht, in te ruilen voor een orde waarin álle burgers kunnen worden gescreend. Is er zo'n uitzonderlijke toestand? En zo ja, hoe lang duurt die? En wie controleert dat? Politiek filosoof Herman van Gunsteren schrijft in het dit jaar verschenen boekje Gevaarlijk veilig hoe het stelselmatig niet beantwoorden van deze vragen tekenen zijn van tirannie. Tirannie fundeert haar macht altijd op het uitroepen van een noodtoestand - die vervolgens hardnekkig permanent blijkt te zijn. We mogen deze nieuwe wet dan ook niet los zien van een steeple chase van voorstellen, wetswijzigingen en proefballonnetjes. In deze wedren zonder einde zijn onder andere al het paspoort met biometrische gegevens, de bewaarplicht, de virtuele slotgracht rond steden, en het preventief fouilleren gepasseerd.

'Er is een noodtoestand', zouden Justitie en de minister antwoorden: het terrorisme. Maar is terrorisme de oorzaak, of een versneller? De commissie-Mevis startte haar onderzoek al in 2000 - dus vóór de aanslagen van '9-11'. De Nijmeegse rechtsdeskundige Ybo Buruma denkt er - in NRC Handelsblad- het volgende over: 'De politie wilde deze wet graag omdat het handig is voor de opsporing. Het argument dat de wet noodzakelijk is voor de opsporing en bestrijding van terrorisme, wordt nu lekker meegenomen.'

Maar laten we ophouden met deze verwijzingen naar staatstirannie en big brother. Niet alleen zijn ze wat afgezaagd, bovendien is het verweer eenvoudig. We leven toch niet in een politiestaat? We mogen toch nog steeds alles? We kunnen toch alle boeken en dvd's kopen die we willen? Deze wet verbiedt u niets! We leven nog steeds in het domein van de vrijheid!

Daarom dat er nóg een gevaar is dat niet onbesproken mag blijven. Dit is niet alleen maar een discussie over hoever de schaduw van de staatsmacht zich over ons intieme leven kan uitstrekken. Het moet ook gaan over de vraag waarom verweer zo eenvoudig teniet wordt gedaan door argumenten als: 'Dit is nog steeds het domein van de vrijheid', of: 'Deze wet verbiedt u niets'.

'Als een hond'

'Iemand moet Josef K. belasterd hebben, want zonder dat hij iets kwaads had gedaan, werd hij op een morgen gearresteerd'. Aldus de eerste zin uit Het Proces van Franz Kafka. In een brief van 20 september 1934 aan de filosoof Walter Benjamin geeft diens vriend, de joodse theoloog Gershom Scholem, een interessante duiding van het boek. Kafka beschrijft een wet die zichzelf weliswaar bevestigt en geldt, maar geen betekenis heeft: Geltung ohne Bedeutung. K. probeert zijn onschuld te bewijzen, maar eenmaal verdwaald in de absurde juridische bureaucratie zal hij nimmer de juiste weg kiezen. Uiteindelijk wordt hij afgemaakt 'als een hond'. Woonde K. vóór zijn arrestatie in een politiestaat? Dat hoeft niet zo te zijn, het zou een samenleving kunnen zijn zoals de onze. Hij heeft misschien dezelfde vrijheid van handelen gehad als wij. Maar ergens is er iets mis gegaan. En vervolgens komt hij er niet meer uit.

In dit verhaal is nergens een big brother te bekennen. Hij zit niet verstopt achter het rode gordijn van een theater. Er is ook geen loket waar je 'moet zijn', noch een man die je 'moet spreken' om je te zuiveren van alle laster. Er zijn slechts betekenisloze processen, die in gang kunnen worden gezet. Vóór die in gang zijn gezet, was er niets aan de hand. Wat of wie zet de processen in gang? We weten het niet, de wet geldt - maar heeft geen betekenis meer.

Dit klinkt absurdistisch en niet van deze tijd. Maar rechtstheoretici zeggen dat de kans onaanvaardbaar groot is dat met de nieuwe wetgeving onverdachte personen worden opgepakt. Buruma: 'De politie maakt onstellend weinig werk van het bijhouden van gegevens. Daar hebben ze geen zin in. Maar gegevens verouderen. Iemand hoeft maar een keer te verhuizen en het arrestatieteam valt bij de verkeerde binnen. Er worden virtuele personen opgeslagen. Echte personen evolueren, maar dat wordt niet verwerkt in de databanken. En dat is wel zorgelijk. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe we deze tovenaarsleerling in bedwang kunnen houden.' Alleen een machtige senator - zoals Edward Kennedy die om onbekende redenen geen toegang had tot Amerikaanse vliegvelden omdat zijn naam voorkwam in een door de Patriot Act mogelijk gemaakte 'zwarte lijst' - kan dan nog ontsnappen.

Specialisten op het gebied van recht en informatietechnologie, zoals de Amsterdamse promovendus Anton Ekker in het Advocatenblad, waarschuwen dat wetgeving als deze in de praktijk bijna niet uitvoerbaar is. De wonderen die politici verwachten van IT komen niet uit. En er worden veel fouten gemaakt. Dat is een wezenlijke zorg, gezien de nieuwe wetgeving waar Donner in voorbereiding van Europese regelgeving aan werkt. Namelijk de bewaarplicht: het tot vier jaar opslaan van alle telecommunicatiegegevens van 450 miljoen Europese burgers. De kans op fouten bij een dergelijke mega-operatie is niet gering. En zelfs als het technisch mogelijk is: hebben we de informatie-wizard - à la Tom Cruise in Minority Report - die de juiste 'communicatiepatronen' eruit weet te vissen? Of dreigt de situatie dat mensen worden beschuldigd op basis van een toevallige samenloop van omstandigheden? En dan vooral mensen die toch al kwetsbaar zijn - zoals een jonge Braziliaanse immigrant wiens werkvergunning is verlopen, en instinctief begint te rennen als hij politie ziet opduiken.

Dit gevaar is niet zozeer die van big brother, maar die van de onbegrijpelijke beschuldiging, gebaseerd op een virtuele wereld van databestanden die niets meer van doen kan hebben met de werkelijke. En tegelijk ook weer wel, want de fantasie van de technologische controle is juist dat de werkelijke wereld, en het leven dat we daarin leiden, in zijn totaliteit kan worden geregistreerd. En dat dit dermate succesvol kan, dat de ultieme droom nabij lijkt: handhaving van de wet, zonder dat we er iets van merken.

Zijn we vrij in een dergelijke wereld? Inderdaad: de wet verbiedt ons niets. We hebben alle keuze. Sterker nog: máák keuzes, léén boeken, gá op vakantie. Deze wetgeving heeft immers het leven nodig om te kunnen bestaan. Want leven is handelen, en handelen is geregistreerd worden, en dat levert weer data op die kan worden bewaard en geïnterpreteerd - de core business van informatiewetgeving. Juist doordat ze ons niets verbiedt, dringt ze steeds dieper door in ons leven. En dat kan ze, doordat er een beeld van ons leven wordt opgebouwd dat bestaat uit databestanden en communicatiepatronen. Een onbetrouwbaar beeld weliswaar - maar in feite doet dat er niet toe. Want beeld en werkelijkheid, leugen en waarheid zijn niet meer te scheiden.

Dit is het favoriete thema van Kafka: de wet op zich is niets. De wet bestaat slechts omdat wij, door onze handelingen, onszelf steeds dieper in haar ingraven. Meer communicatiepatronen, meer data, meer bestanden die kunnen worden gekoppeld. Klopt dat virtuele beeld nog met wie we zijn? Of worden steeds nieuwe tovenaarsleerlingen geboren? Het doet er niet toe. Wet en leven zijn eender. Het bestaan van Josef K. valt uiteindelijk samen met het proces. Zijn bestaan is het proces.

Aan het einde van Het Proces staat een raadselachtige parabel, een terzijde bijna, die door vele filosofen, theologen en rechtsdeskundigen is aangehaald en becommentarieerd. Een man staat voor de poort van de wet die - in tegenstelling tot wat je zou denken na het verschrikkelijke verhaal te hebben doorgeworsteld - wagenwijd open staat. Naast die poort staat weliswaar een bewaker, maar die bewaakt - in de woorden van Jacques Derrida - 'niets'. Het grote gevaar van de wet dreigt volgens Kafka juist als ons niets meer wordt verboden, als we alle vrijheid hebben om te handelen. Juist dan is er de dreiging van het onvoorzienbare: gearresteerd worden zonder iets kwaads te hebben gedaan, en zonder de mogelijkheid je naam te zuiveren.


http://www.filosofie.nl/artikelDetail.lasso?ID=2658&-session=NTses:2D297DDD16151937F1EF4D8DA2E46D70

TonH
26-07-07, 23:38
Geplaatst door Orakel
Het grote gevaar van de wet dreigt volgens Kafka juist als ons niets meer wordt verboden, als we alle vrijheid hebben om te handelen. Juist dan is er de dreiging van het onvoorzienbare: gearresteerd worden zonder iets kwaads te hebben gedaan, en zonder de mogelijkheid je naam te zuiveren.

888
02-08-07, 13:15
Een politiestaat komt er niet zomaar, want na een politiestaat komt weer een vrijstaat. Zo heeft ieder zijn tijdperk.

super ick
02-08-07, 13:26
Geplaatst door Vicky
Een politiestaat komt er niet zomaar, want na een politiestaat komt weer een vrijstaat. Zo heeft ieder zijn tijdperk.

Een politiestaat komt inderdaad niet zomaar.
Sommige wijken vragen er gewoon om.
Op aanvraag zou je dus kunnen zeggen. Als de bevolking de omstandigeheden spuugzat zijn.

888
06-08-07, 20:40
Geplaatst door super ick
Een politiestaat komt inderdaad niet zomaar.
Sommige wijken vragen er gewoon om.
Op aanvraag zou je dus kunnen zeggen. Als de bevolking de omstandigeheden spuugzat zijn.

Ja vooral na 9/11 op die ene dinsdag in 2001 en dit jaar valt 9/11 ook op een dinsdag.

Vooral in Sydney in Australië is men in opperste staat van paraatheid. Worden diverse telefoonstaps gedaan, e-mail verkeer wordt scherp in de gaten gehouden, surfgedrag op het Internet wordt door de Australische Inlichtingendienten scherp in de gaten gehouden.

Ik ben daar absoluut niet mee eens, want zo wordt de privacy van burgers geschonden en is tegen het mensenrechten in.

Over Rotterdam gesproken, ben heel vaak in de Maasstad te vinden. Merk zelf niet veel van, want als ik aan het shoppen ben let ik nog ineens op die al die camera's.

super ick
07-08-07, 11:18
Geplaatst door Vicky
Ja vooral na 9/11 op die ene dinsdag in 2001 en dit jaar valt 9/11 ook op een dinsdag.

Vooral in Sydney in Australië is men in opperste staat van paraatheid. Worden diverse telefoonstaps gedaan, e-mail verkeer wordt scherp in de gaten gehouden, surfgedrag op het Internet wordt door de Australische Inlichtingendienten scherp in de gaten gehouden.

Ik ben daar absoluut niet mee eens, want zo wordt de privacy van burgers geschonden en is tegen het mensenrechten in.

Over Rotterdam gesproken, ben heel vaak in de Maasstad te vinden. Merk zelf niet veel van, want als ik aan het shoppen ben let ik nog ineens op die al die camera's.

In hoeverre het nodig is, is enkele weken in Loden wederom gebleken.
Zou de regering aldaar dan geen maatregelen moeten nemen?
DE wetgever heeft het recht om de privacy van burgers te schenden als daar redenen voor zijn. Anders hoef je ook niet mee te werken aan een verkeerscontrole. Ook een vorm van schending van privacy.

In Heerlen hadden ze enorme overlast van drugstoerisme/straatgebruik en alle criminaliteit die dat meebrengt. Dealen, wapens, geweld, berovingen, etc. De laatste 10 a 15 jaar had men zich er min of meer bij neergelegd. Heerlen lag dicht bij de grens. Je kon de grens niet sluiten. Het bleef dweilen met de kraan open.
Vorig jaar heeft men in de gehele binnenstad camera's opgehangen. 189 stuks incl. draaibare.
3 agenten monitoren zo de binnenstad en 2 mountainbiketeams volgen de meldingen op.
Waar niemand meer in geloofde bleek toch mogelijk. De overlast in Heerlen is zo goed als over!

Ik denk als je de bewoners van het centrum van Heerlen vraagt wat ze vinden van cameratoezicht dat ik het antwoord wel weet.

888
07-08-07, 20:33
Geplaatst door super ick
In hoeverre het nodig is, is enkele weken in Loden wederom gebleken.
Zou de regering aldaar dan geen maatregelen moeten nemen?
DE wetgever heeft het recht om de privacy van burgers te schenden als daar redenen voor zijn. Anders hoef je ook niet mee te werken aan een verkeerscontrole. Ook een vorm van schending van privacy.

In Heerlen hadden ze enorme overlast van drugstoerisme/straatgebruik en alle criminaliteit die dat meebrengt. Dealen, wapens, geweld, berovingen, etc. De laatste 10 a 15 jaar had men zich er min of meer bij neergelegd. Heerlen lag dicht bij de grens. Je kon de grens niet sluiten. Het bleef dweilen met de kraan open.
Vorig jaar heeft men in de gehele binnenstad camera's opgehangen. 189 stuks incl. draaibare.
3 agenten monitoren zo de binnenstad en 2 mountainbiketeams volgen de meldingen op.
Waar niemand meer in geloofde bleek toch mogelijk. De overlast in Heerlen is zo goed als over!

Ik denk als je de bewoners van het centrum van Heerlen vraagt wat ze vinden van cameratoezicht dat ik het antwoord wel weet.

Nu verplaatst het naar Maastricht. Beter gezegd al verplaatst, komen onder andere uit Rotterdam Rijnmond gebied. Dit omdat de politie ze op de hielen zitten.

super ick
07-08-07, 21:16
Geplaatst door Vicky
Nu verplaatst het naar Maastricht. Beter gezegd al verplaatst, komen onder andere uit Rotterdam Rijnmond gebied. Dit omdat de politie ze op de hielen zitten.

Dan hoeven ze daar het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ze hebben het voorbeeld.

888
08-08-07, 20:23
Geplaatst door super ick
Dan hoeven ze daar het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ze hebben het voorbeeld.

Ja, dit klopt als een stekker.

super ick
09-08-07, 09:17
Geplaatst door Vicky
Ja, dit klopt als een stekker.

Jaja, het lijkt simpel maar kijk er niet vreemd van op als er eerst weer jaren van overlast en criminaliteit aan vooraf moeten gaan voordat men overgaat tot het daadwerkelijk aanpakken van het probleem.
Extra schrijnend, bestuurlijk gezien, en vanuit het oogpunt van onnodige slachtoffers.

Werkgroepje hier, projectje daar. etc

Joepie
09-08-07, 13:55
Geplaatst door Qaiys
Goed idee, hangen we meteen in elk autochtoon huis een camera ter voorkoming en betere opsporing van incest en sexueel misbruik van kinderen.

Zo dan ook bij de allochtonen of gebeurt dat daar nooit *kuch*?

super ick
10-08-07, 11:24
Geplaatst door Joepie
Zo dan ook bij de allochtonen of gebeurt dat daar nooit *kuch*?

Daar waar mensen het meest gefrustreert met seksualiteit omgaan komen de uitwassen het meest voor.
Hoe denk je dat die belofte van die 72 maagden in het leven geroepen is? Daar druipt toch de seksuele frustratie vanaf?
Wat denk je van de eis van maagdelijkheid? En de tegenstelling hoe de meerderheid van de zich moslim noemende jonge mannen er in Nederland mee omgaan? Maagdelijkheid is kennelijk alleen een eis voor vrouwen.
De overspannenheid over homoseksualiteit?

Die seksueel gefrustreerde houding is niet alleen voorbehouden aan de Islam maar ook aan andere geloven. Volkomen idioterie.

super ick
10-08-07, 16:02
Geplaatst door The_Reporter
Baggeronzin. Of om het op zijn shemharosh te zeggen, pus en bloed, ik maak daar het volgende van; pus en bloed in een mate dat het hart ervan walgt (aangezien dit een voorwaarde in de fiqh is om het te beschouwen als dat men in rituele staat van onreinheid verkeerd, maar dat terzijde).

Ok, nu 2 the point.

Wat zijn de verdiensten van een martelaar naast het voorgenoemde:

1. De martelaar wordt vergeven vanaf het moment dat de eerste drup bloed valt.

2. De martelaar zal zijn bestemming in het Paradijs aanschouwen.

3. De martelaar zal beschermt worden tegen de bestraffing in het graf.

4. De martelaar zal de kroon van het geloof dragen.

Dus niet alleen hur al 'ain (onaangeraakte vrouwelijke schoonheden).

Adieu!

Geeft alleen maar de seksuele frustratie aan dat die andere zaken nooit genoemd worden bij het mertelaarschap.

P.s.
Er was toch nog het vergeven van zonden van naasten van de martelaar?

super ick
11-08-07, 09:56
Geplaatst door The_Reporter
Kwestie van kennis hebben. Dat is uiteraard bij moslims meer aanwezig dan bij niet-moslims.


Dat weet ik niet.

:knipoog: :knipoog: :knipoog: