PDA

Bekijk Volledige Versie : Lied van Luther sluit laatste dienst Pauluskerk af



Marsipulami
01-07-07, 15:37
Lied van Luther sluit laatste dienst Pauluskerk af


Geplaatst door Theo Borgermans op
zo 1 jul '07 om 16:32u
ROTTERDAM (RKnieuws.net) - Met het lied ’Kom tot ons, de wereld wacht’ van Maarten Luther is zondag de laatste dienst in de Pauluskerk in Rotterdam afgesloten, meldt het ANP. Het gebouw in het centrum van de Maasstad wordt binnenkort gesloopt en vervangen door nieuwbouw, die over drie tot vier jaar klaar moet zijn.
Twee leden van de kerkenraad droegen de paaskaars en de Bijbel, die voor het nieuwe gebouw bestemd zijn, de kerk uit, ongeveer honderd kerkgangers volgden.

Dominee Hans Visser, die jaren met de kerk verbonden is geweest en eerder dit jaar met emeritaat ging, leidde de dienst. De kerk heeft vooral bekendheid gekregen als ’herberg’ voor drugsverslaafden, ontheemden en illegalen.

Tot de nieuwe kerk klaar is, kerken de leden van de Pauluskerkgemeente in een gebouw aan de Westersingel, aan de overkant van de huidige kerk.

observer
01-07-07, 21:41
wist niet eens dat er nog kerkdiensten gehouden werden tussen het dealen en helen door dan zeker

blij dat dat kankergezwel tegen de vlakte gaat jammer dat rara en pedofielenvriendje visser er blijft tijdens de afbraak

Marsipulami
01-07-07, 23:56
Geplaatst door observer
wist niet eens dat er nog kerkdiensten gehouden werden tussen het dealen en helen door dan zeker



Dealers en helers zijn ook kinderen van God die in de ogen van ons aller Schepper kostbare mensen zijn.


blij dat dat kankergezwel tegen de vlakte gaat

Ik vind het wel een beetje jammer.


jammer dat rara en pedofielenvriendje visser er blijft tijdens de afbraak

Pedofilie is net als homofilie een sexuele geaardheid. Dat inzicht heeft wel een aantal consequenties.

Wortel
02-07-07, 06:52
Zelf was ik aanwezig in die dienst en heb daar, als oud-vicaris, nog enige woorden gesproken. Daarnaast, als verrassing voor Hans Visser, heb ik hem ook nog toegezongen. Fijn om mee te maken.
En anders dan vaak gedacht wordt en helaas voor jou, observer; het werk van de Pauluskerk gaat wel door. Over vier jaar komt er een nieuwe iets kleinere kerk te staan en tot die tijd wordt er inderdaad gekerkt aan de overkant.

Je weet, gezien je felle en hatelijke reactie, trouwens wel meer niet, observer.

reallife
02-07-07, 06:55
Geplaatst door Wortel
het werk van de Pauluskerk gaat wel door. Over vier jaar komt er een nieuwe iets kleinere kerk te staan en tot die tijd wordt er inderdaad gekerkt aan de overkant.



:duim:

observer
02-07-07, 08:16
Geplaatst door Wortel
Zelf was ik aanwezig in die dienst en heb daar, als oud-vicaris, nog enige woorden gesproken. Daarnaast, als verrassing voor Hans Visser, heb ik hem ook nog toegezongen. Fijn om mee te maken.
En anders dan vaak gedacht wordt en helaas voor jou, observer; het werk van de Pauluskerk gaat wel door. Over vier jaar komt er een nieuwe iets kleinere kerk te staan en tot die tijd wordt er inderdaad gekerkt aan de overkant.

Je weet, gezien je felle en hatelijke reactie, trouwens wel meer niet, observer. ik heb geen probleem met de pauluskerk als kerk, waar ik wel een probleem mee heb is dat duizenden en duizenden rotterdammers de overlast en de gevolgen hebben mogen dragen van het gevolg dat de pauluskerk een drugshol is geworden

je kan moeilijk ontkennen dat er gedeald en gehandeld werd is gestolen goederen

je kan moeilijk ontkennen dat de hele omgeving zwaar te leiden heeft gehad onder de overlast, winkeliers die hun brood probeerde te verdienen, omwonenden etc


Dealers en helers zijn ook kinderen van God die in de ogen van ons aller Schepper kostbare mensen zijn. vandaar dat de koran/sharia ze ook met zoveel zorg omringt ipv zwaar te straffen

Marsipulami
02-07-07, 11:00
Interview met "Arafat van Rotterdam" --->

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio5/rkk/hetkloosterandersdenkenden/200725-14.wma?start=00:00:19&end=00:15:00

Wortel
02-07-07, 13:30
ik heb geen probleem met de pauluskerk als kerk, waar ik wel een probleem mee heb is dat duizenden en duizenden rotterdammers de overlast en de gevolgen hebben mogen dragen van het gevolg dat de pauluskerk een drugshol is geworden

Drugsoverlast is een maatschappelijk verschijnsel en dus een probleem van iedereen. Dat men dat probleem niet wil zien omdat men er geen last van wil hebben is een bekend gegeven van het gemiddelde mensdom. De redenering dat er door de Pauluskerk drugsoverlast is veroorzaakt is in mijn ogen zo ongeveer hetzelfde als zeggen dat Majoor Bosshardt -God hebbe haar ziel- straatprostitutie zou hebben gefaciliteerd.
Iedere hulpverlener staat voor het ethische dilemma dat hij met zijn hulp het gevaar loopt mensen tot op zekere hoogte te bestendigen in hun levenswijze. Iedere andere manier van omgaan hiermee betekent echter het domweg in de steek laten van mensen die tussen de wielen van deze maatschappij terecht komen. De Pauluskerk maakt daarin duidelijke keuzes en zonder haar projecten was de verloedering, zoals die er was in de jaren voordat zij het licht zag, nog veel erger.

Overigens is de Pauluskerk juist in haar hulpverlenende en opvang biedende rol voluit kerk. We zingen op zondag juist om doordeweeks onze handen uit te steken.


je kan moeilijk ontkennen dat er gedeald en gehandeld werd is gestolen goederen

Welke vijfde kolonne heeft je dit verhaal verteld? Beide zaken zijn nimmer gefaciliteerd. Dat er onderling tussen daklozen en gebruikers wel eens wat gebeurde zal best, maar zodra daar lucht van werd gekregen door de leiding hadden ze een paar maanden verwijdering uit de Pauluskerk te pakken. Het zwart maken van Hans Visser kon trouwens niet op. Zo ging er zelfs het volslagen uit de lucht gegrepen verhaal dat hij zich zou verrijken met drugsgelden door onderonsjes met dealers. Ronduit valse kletspraatjes en laster.


je kan moeilijk ontkennen dat de hele omgeving zwaar te leiden heeft gehad onder de overlast, winkeliers die hun brood probeerde te verdienen, omwonenden etc

Dat zal ik zeker niet ontkennen, maar die overlast was er net zo goed geweest zonder de Pauluskerk.

observer
02-07-07, 14:44
Geplaatst door Wortel
Drugsoverlast is een maatschappelijk verschijnsel en dus een probleem van iedereen. Dat men dat probleem niet wil zien omdat men er geen last van wil hebben is een bekend gegeven van het gemiddelde mensdom. De redenering dat er door de Pauluskerk drugsoverlast is veroorzaakt is in mijn ogen zo ongeveer hetzelfde als zeggen dat Majoor Bosshardt -God hebbe haar ziel- straatprostitutie zou hebben gefaciliteerd.
Iedere hulpverlener staat voor het ethische dilemma dat hij met zijn hulp het gevaar loopt mensen tot op zekere hoogte te bestendigen in hun levenswijze. Iedere andere manier van omgaan hiermee betekent echter het domweg in de steek laten van mensen die tussen de wielen van deze maatschappij terecht komen. De Pauluskerk maakt daarin duidelijke keuzes en zonder haar projecten was de verloedering, zoals die er was in de jaren voordat zij het licht zag, nog veel erger.

Overigens is de Pauluskerk juist in haar hulpverlenende en opvang biedende rol voluit kerk. We zingen op zondag juist om doordeweeks onze handen uit te steken.



Welke vijfde kolonne heeft je dit verhaal verteld? Beide zaken zijn nimmer gefaciliteerd. Dat er onderling tussen daklozen en gebruikers wel eens wat gebeurde zal best, maar zodra daar lucht van werd gekregen door de leiding hadden ze een paar maanden verwijdering uit de Pauluskerk te pakken. Het zwart maken van Hans Visser kon trouwens niet op. Zo ging er zelfs het volslagen uit de lucht gegrepen verhaal dat hij zich zou verrijken met drugsgelden door onderonsjes met dealers. Ronduit valse kletspraatjes en laster.



Dat zal ik zeker niet ontkennen, maar die overlast was er net zo goed geweest zonder de Pauluskerk. dat er gehandeld en dealt werd is door de overheid geconstateerd, dat er door visser met huisdealers gewerkt werd heeft hij zelf toegegeven (zonder daarbij te zeggen dat hij er financieel voordeel bij had )

begrijp me goed ik ben niet tegen opvang en hulp voor verslaafden, waar ik wel tegen ben is dat dat gebeurd (is) met complete minachting voor het recht van de overige 500000 om normaal te leven.

een opvang op die plaats was, net als met perron 0 ervoor, rampzalig voor de hele omgeving, ken genoeg ondernemers daar die jarenlang te lijden hebben gehad. Ondernemers die wel zich aan de wet moeten houden en die niet over vriendjes op het stadhuis beschikten.

niemand ook dominees niet staat boven de wet

Wortel
02-07-07, 16:53
dat er gehandeld en dealt werd is door de overheid geconstateerd, dat er door visser met huisdealers gewerkt werd heeft hij zelf toegegeven (zonder daarbij te zeggen dat hij er financieel voordeel bij had )

Binnen de Pauluskerk is enige tijd sprake geweest van een gereguleerd verstrekkingsbeleid teneinde juist overlast te voorkomen. Dit was allemaal in overleg en met medeweten van diezelfde overheid.
Verhalen over financieel gewin zijn echt kletskoek.


begrijp me goed ik ben niet tegen opvang en hulp voor verslaafden, waar ik wel tegen ben is dat dat gebeurd (is) met complete minachting voor het recht van de overige 500000 om normaal te leven.

Niemand zit op overlast te wachten, maar het is wel een probleem van ons allemaal. De Pauluskerk is wat dat betreft in het gat gesprongen wat de maatschappij in die zin al jaren had laten liggen.


een opvang op die plaats was, net als met perron 0 ervoor, rampzalig voor de hele omgeving, ken genoeg ondernemers daar die jarenlang te lijden hebben gehad. Ondernemers die wel zich aan de wet moeten houden en die niet over vriendjes op het stadhuis beschikten.

Toen het probleem in 2002 "gereguleerd" ging worden op zijn Leefbaar Rotterdams waaierde de overlast zich uit over andere wijken waar de gebruikers niet door de politie achter hun vodden werd gezeten. Net als met water zoeken ook daklozen en gebruikers de laagste plaatsen op.


niemand ook dominees niet staat boven de wet

En wie kijkt om naar diegenen voor wie die wet zegt er te zijn, maar die evengoed tussen wal en schip raken?

observer
02-07-07, 19:59
En wie kijkt om naar diegenen voor wie die wet zegt er te zijn, maar die evengoed tussen wal en schip raken? dan moet het probleem aangepakt worden waar het fout gaat niet door de wet maar bij het oud vuil te zitten

het is erg makkelijk om leefbaar rotterdam de schuld te geven

perron nul (weet je nog) ontplofte lang voordat lr ook maar bedacht was en de pauluskerk was het vervolg, lr wilde overigens opvang buiten het centrum

tuurlijk zit niemand op overlast te wachten, dat is een inkopper

wat ik stel is dat visser (en zijn gevolg)voor het welzijn van een hele kleine groep een veel veel grote groep in de ellende hebben gezet, letterlijk duizenden gevallen van inbraak, winkeldiefstal, opengebroken auto;s en dan hebben we het nog niet eens over plaatsen waar kinderen spelen en gebruikte naalden ed

ik snap die focus op die kleine groep best wel maar je hebt de kudde verwaarloost voor het zwarte schaap

Wortel
02-07-07, 21:45
dan moet het probleem aangepakt worden waar het fout gaat niet door de wet maar bij het oud vuil te zitten

Helaas is die werkelijkheid toch heel wat weerbarstiger en ambivalenter dan een paar heldhaftige woorden het kunnen ombuigen. Was het maar zo simpel.


het is erg makkelijk om leefbaar rotterdam de schuld te geven
perron nul (weet je nog) ontplofte lang voordat lr ook maar bedacht was en de pauluskerk was het vervolg, lr wilde overigens opvang buiten het centrum

For the record: de Pauluskerk in de gestalte van zijn opvang bestond sinds 1980 en in 1987 is Perron Nul ontstaan als één van de opvangprojecten buiten het kerkgebouw. Voordat Perron Nul er was krioelde het op het Centraal Station van de hangjunks. Om dat enigzins te reguleren en het Centraal Station "schoon te houden" zag Perron Nul het licht. Dat had succes want nu was de overlast geconcentreerd op één plaats buiten het gebouw. Daarna is Perron Nul echter aan haar eigen succes ten onder gegaan, omdat deze opvang op een gegeven moment de toeloop niet meer aankon. Zodoende dat het in 1992 is opgedoekt. Toen was de Pauluskerk met al haar projecten binnen het kerkgebouw reeds twaalf jaar onderweg.
Dat LR opvang wil buiten het centrum verbaast me weinig, want LR wil onzichtbaar houden wat men liever niet wil zien, terwijl het er in al zijn weerbarstigheid wel degelijk is. En dat brengt ons weer bij de eerste alinea in dit bericht.


wat ik stel is dat visser (en zijn gevolg)voor het welzijn van een hele kleine groep een veel veel grote groep in de ellende hebben gezet, letterlijk duizenden gevallen van inbraak, winkeldiefstal, opengebroken auto;s en dan hebben we het nog niet eens over plaatsen waar kinderen spelen en gebruikte naalden ed

Een begrijpelijke reactie maar daar tegenover stel ik dat de verloedering voor de komst van de Pauluskerk nog veel groter was.
Die overlast was er toch wel, ook zonder de Pauluskerk.


ik snap die focus op die kleine groep best wel maar je hebt de kudde verwaarloost voor het zwarte schaap

Een mooie toepassing van één van Jezus' gelijkenissen. Zo weet ik ook een mooie toepassing van Jezus' gelijkenis van de barmhartige Samaritaan, waarbij de leiders van het volk een gewonde langs de kant van de weg laten creperen.
Anders gezegd: we agree to disagree.

observer
02-07-07, 22:02
Een mooie toepassing van één van Jezus' gelijkenissen. Zo weet ik ook een mooie toepassing van Jezus' gelijkenis van de barmhartige Samaritaan, waarbij de leiders van het volk een gewonde langs de kant van de weg laten creperen. in dit geval vergat de samaritaan echter de karavaan te waarschuwen voor het ravijn

ik zeg niet dat er niets goed gedaan is, ik zeg alleen dat het ten kost van is gegaan

ik zeg ook dat als de opvang strakker en ja ook wat geisoleerder van de samenleving plaats had gevonden er miljoenen aan schade had kunnen worden voorkomen

Marsipulami
04-07-07, 22:25
Daklozenkerk in New Mexico in brand gestoken


ALBUQUERQUE (RKnieuws.net) - In Albuquerque, in de Amerikaanse staat New Mexico, is donderdag een protestantse kerk voor armen en daklozen in rook opgegaan.
Dat meldt het Reformatorisch Dagblad onder aanhaling van het christelijke Duitse nieuwsdienst Idea. Volgens de politie in Albuquerque is er sprake van brandstichting.

De kerk, gelegen in het stadsdeel Pajarito Mesa, was een provisorisch gebouw, gemaakt van hout en golfplaten. Alle in de kerk aanwezige Bijbels en liederenbundels zijn verbrand.

Een politiewoordvoerder geeft aan dat de brand kennelijk gesticht is om daarmee het christelijke kerkenwerk in Albuquerque te verstoren. Er zijn nog geen verdachten aangehouden.

De kerk bood zondags ruimte aan ongeveer veertig bezoekers, voor het merendeel zwervers, daklozen en illegale asielzoekers. De beide voorgangers van de kerkelijke gemeente, Larry Scott en Antonio Ramos, hebben inmiddels te kennen gegeven het kerkenwerk te zullen voortzetten.

Wortel
05-07-07, 05:48
in dit geval vergat de samaritaan echter de karavaan te waarschuwen voor het ravijn

Als gezegd: dat ravijn is het product van de samenleving als geheel. De Pauluskerk trok zich het lot aan van mensen die overal elders werden uitgekotst, terwijl deze mensen wel het product zijn van de grote stad en haar mentaliteit en manier van leven.


ik zeg niet dat er niets goed gedaan is, ik zeg alleen dat het ten kost van is gegaan

Fair enough. Maar de vraag blijft waar de wortel ligt van het bestaan van dak- en thuislzoen en gebruikers.


ik zeg ook dat als de opvang strakker en ja ook wat geisoleerder van de samenleving plaats had gevonden er miljoenen aan schade had kunnen worden voorkomen

Met alle respect maar je beseft niet over wat voor weerbarstige werkelijkheid je het hebt. "Geïsoleerder van de samenleving" is een droombeeld dat nergens in de maatschappij op zal gaan. Bovendien gaf de overheid nogal eens aan geen cent over te hebben voor dit "geïsoleerde" opvangen van deze mensen.


Een politiewoordvoerder geeft aan dat de brand kennelijk gesticht is om daarmee het christelijke kerkenwerk in Albuquerque te verstoren. Er zijn nog geen verdachten aangehouden.

De kerk bood zondags ruimte aan ongeveer veertig bezoekers, voor het merendeel zwervers, daklozen en illegale asielzoekers.

Zo is Hans Vissers auto ook wel eens onder handen genomen en zijn meer dan eens de ramen van de kerk ingegooid. Het is overal hetzelfde.

observer
05-07-07, 08:28
Geplaatst door Wortel
Als gezegd: dat ravijn is het product van de samenleving als geheel. De Pauluskerk trok zich het lot aan van mensen die overal elders werden uitgekotst, terwijl deze mensen wel het product zijn van de grote stad en haar mentaliteit en manier van leven.

Fair enough. Maar de vraag blijft waar de wortel ligt van het bestaan van dak- en thuislzoen en gebruikers.
product van de grote stad? deze mensen hebben toch echt zelf drugs gepakt het feit dat ze beschikbaar zijn doet daar niets aan af

de fundamentele discussie is dus wat zijn deze mensen slachtoffers van de samenleving of van hun eigen gedrag, de 2e vraag is dan mag de samenleving als geheel het slachtoffer worden van het gedrag

kijk dat deze mensen hulp moeten krijgen is duidelijk echter de manier waarop het in de pauluskerk gebeurde is volgens mij de foute, tuurlijk ze te eten en te drinken geven prachtig, gebruik van en soms kopen van drugs toestaan niet prachtig

wat de pauluskerk dus gewoon deed is deze groep min of meer boven de afgrond laten bungelen, ervoor zorgen dat ze niet dood gaan aan ondervoeding of slechte drugs, de status quo handhaven.

Niet zo vreemd ook want je kunt nu eenmaal geen dieet preken in een snoepwinkel



Fair enough. Maar de vraag blijft waar de wortel ligt van het bestaan van dak- en thuislzoen en gebruikers. er is niet 1 wortel dus ook niet 1 oplossing, er loopt van alles rond van mensen die zichzelf buiten de maatschappij plaatsen, mensen die in een inrichting thuishoren, slachtoffers tot mensen die een fout gemaakt hebben en hem niet kunnen herstellen


Zo is Hans Vissers auto ook wel eens onder handen genomen en zijn meer dan eens de ramen van de kerk ingegooid. Het is overal hetzelfde. hans visser en de kerk hebben voor opvang gekozen, de rest van rotterdam niet


Met alle respect maar je beseft niet over wat voor weerbarstige werkelijkheid je het hebt. "Geïsoleerder van de samenleving" is een droombeeld dat nergens in de maatschappij op zal gaan. Bovendien gaf de overheid nogal eens aan geen cent over te hebben voor dit "geïsoleerde" opvangen van deze mensen. toen er plannen waren (LR) was visser de eerste om op de barricades te gaan, niet eens bespreekbaar.

Teveel mensen in de verslaafdenzorg zijn niet meer in staat zichzelf van het probleem los te maken en hebben geen perspectief meer, kunnen niet meer nuchter kijken naar wat moet worden gedaan