PDA

Bekijk Volledige Versie : VS Klassejustitie: Bush intervenieert in rechtsspraak...



Wizdom
03-07-07, 07:06
WASHINGTON - De Amerikaanse president George Bush heeft de straf verlicht voor de voormalige rechterhand van vicepresident Dick Cheney. Topadviseur Lewis Libby, die begin juni tot dertig maanden cel was veroordeeld, hoeft niet de gevangenis in. Wel moet Libby de hem opgelegde boete van 250.000 dollar betalen.

Bush maakte zijn besluit maandagavond bekend, kort nadat een rechtbank had bepaald dat Libby in afwachting van zijn beroep in de gevangenis moest blijven. Bush noemde de celstraf buitensporig. De reputatie van Libby zou voor altijd zijn aangetast. De oppositie laakte de interventie als machtsmisbruik.




Libby was schuldig bevonden aan meineed en het hinderen van de rechtsgang. Hij had het onderzoek naar het lekken van de naam van een agente van de inlichtingendienst CIA gehinderd. De agente Valerie Plame is de vrouw van een Amerikaanse diplomaat die de motieven van de regering-Bush voor de oorlog in Irak openlijk had bekritiseerd.

Gelekt

Het Witte Huis bleek zelf de identiteit van de CIA-agente te hebben gelekt als wraakactie voor de uitspraken van haar echtgenote. Deze Joseph Wilson had in juli 2003 in de krant The New York Times de vloer aangeveegd met de claim van de regering-Bush dat de Iraakse dictator Saddam Hussein uranium had willen kopen van het Afrikaanse Niger om kernwapens te produceren.

Het vermeende Iraakse programma voor de ontwikkeling en productie van massavernietigingswapens was door Washington aangevoerd als reden voor de inval in Irak. Wilson, die ambassadeur was in Irak, had in opdracht van Washington de Iraakse contacten met Niger onderzocht. Hij had geen enkele concrete aanwijzing gevonden dat er daadwerkelijk iets was verhandeld of dat er tussen Irak en Niger zelfs maar was gesproken over uranium.

Opmaat

President Bush gebruikte de vermeende handel echter wel in zijn jaarlijkse toespraak tot het Congres in januari 2003. De rede was, zo bleek later, de opmaat voor de oorlog tegen Irak.

Voor het daadwerkelijk lekken van de naam van de CIA-agente - een strafbaar feit in de Verenigde Staten - is niemand aangeklaagd.

TonH
03-07-07, 11:11
"As Independence Day nears, we are reminded that one of the principles our forefathers fought for was equal justice under the law. This commutation completely tramples on that principle… This is just the latest example of a White House that holds itself accountable to nobody."
Senator Charles Schumer, Democrat


"Until now, it appeared that the President merely turned a blind eye to a high ranking administration official leaking classified information. The President's action today makes it clear that he condones such activity. This decision is inconsistent with the rule of law and sends a horrible signal to the American people and our intelligence operatives who place their lives at risk everyday."
House Judiciary Committee Chairman John Conyers, Jr., Democrat

Meer reacties op http://english.aljazeera.net/NR/exeres/7629B70C-D4A1-45FF-9D19-507828D3FC9E.htm

Mark
03-07-07, 22:48
ik ben het met wizdom eens? :verrassin

Arvid
03-07-07, 23:20
Geplaatst door Mark
ik ben het met wizdom eens? :verrassin

Ik niet :D
Volgens mij mag heeft de president van Amerika het recht om zoiets te doen. Dat bijna niemand er mee eens is is een ander verhaal.

TonH
03-07-07, 23:38
Geplaatst door Arvid
Ik niet :D
Volgens mij mag heeft de president van Amerika het recht om zoiets te doen. Dat bijna niemand er mee eens is is een ander verhaal.

Dát is het probleem ook niet. Het probleem wordt hier in dit NRC-stuk, m.i. goed uiteen gezet:

Bush bezorgt Democraten campagnethema

President bespaart Scooter Libby gevangenisstraf, maar haalt zichzelf kritiek op de hals
President Bush heeft bepaald dat Scooter Libby, een voor meineed veroordeelde oud-medewerker, zijn celstraf niet hoeft uit te zitten. Bush vergoelijkt crimineel gedrag, zeggen Democraten.
Washington, 3 JULI. En opnieuw bezorgde president Bush de Democraten gisteren een voortreffelijk campagnethema voor komend jaar. 1. Lewis ‘Scooter’ Libby, de adviseur van Bush en stafchef van vicepresident Cheney, die eerder was veroordeeld tot 2,5 jaar celstraf wegens meineed in een onderzoek naar geleide staatsgeheimen omtrent de oorlog in Irak (zie inzet), hoeft zijn straf niet uit te zitten.
Bush maakte dit gisteravond in een summiere schriftelijke verklaring bekend.
Kennelijk was de bedoeling de aandacht voor de kwestie zo klein mogelijk te houden.
Amerika opereert deze week op halve kracht. Morgen is het Independence Day, een nationale feestdag, en veel Amerikanen, inclusief het Congres, gebruiken die om het kalm aan te doen.
Maar de eerste reacties van Democraten en deskundigen wezen er niet op dat het opzetje zal slagen. Senator Obama, Democratisch presidentskandidaat, smaalde dat de regering .,zichzelf consequent boven de wet plaatst”. Nancy Pelosi, voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, verklaarde dat Bush ,,crimineel gedrag vergoelijkt’.
Zo stroomden de uitingen van beroepsboosheid de hele avond binnen.
Sinds president Gerald Ford in 1974 de strafvervolging van zijn voorganger Richard Nixon blokkeerde, en alle kansen op continuering van zijn carrière vergooide, bewaren Amerikaanse presidenten gratie voor medewerkers en sympathisanten voor het slot van hun ambtsperiode. Zo deed George H.W. Bush dat in 1993 met de veroordeelde oud-minister van Defensie Caspar Weinberger, en Bill Clinton in 2001 met de witteboordencrimineel Marc Rich.
Maar de strafontzegging voor Libby werd gisteren al acuut. Een gerechtshof (van voornamelijk conservatieve rechters) oordeelde dat de gevangenisstraf voor Libby meteen kan ingaan, hoewel het hoger beroep nog loopt. Libby, tot zijn ontslag in 2005 een van de belangrijkste stafmedewerkers inzake de oorlog in Irak, werd het recht op borgtocht ontzegd en hij zou over een paar weken de cel in zijn gegaan.
Bush had dus geen keus meer. Maar het levert hem alleen ongemak op. Uit een peiling van CNN bleek vorige maand dat 72 procent van de bevolking toen kwijtschelding van de straf voor Libby onterecht zou vinden. 19 procent steunde desgevraagd gratie. Overigens gaf Bush Libby gisteren formeel geen gratie, maar alleen een kwijtschelding van de gevangenisstraf — die hij ,,excessief” noemde. Het vonnis zelf, dat ook een boete van een kwart miljoen dollar omvat, liet hij intact.
Pijnlijk voor Bush is vooral dat zijn stap, zoals diverse commentatoren aangaven, in geen enkel opzicht voldoet aan normen die hij zichzelf en anderen in het recente verleden oplegde. Hij beloofde in de campagne van 2000 een politieke cultuur van integriteit en respect voor de waarheid.
Nu beschermt hij een medewerker die is veroordeeld voor liegen tegen de F51 en een grand jury. Ook bekritiseerde hij rechters die federale richtlijnen voor strafoplegging niet naleven. Nu noemt hij de strafmaat van Libby excessief, hoewel deze volgens de richtlijnen is opgelegd. Tekenend was dat Judicial Watch, een juridische denktank van vooral Republikeinen, zich gisteren tegen de president keerde.
Er is meer. Eerder zei Bush dat degenen die werden betrapt op lekken zouden worden ontslagen. Libby overkwam dat toen hij in 2005 als verdachte werd aangemerkt.
Maar Bush’ strateeg Karl Rove, van wie tijdens Libby’s rechtszaak bleek dat hij een even actieve rol speelde in het lekken van staatsgeheimen, is nog altijd naaste medewerker van de president. Het zal niemand verbazen als de Democraten hierop uitvoerig terug komen.
Zij hebben nog twee andere potjes op het vuur. Niet alleen zal het hoger beroep komend half jaar dienen. Bovendien hebben belangrijke Republikeinse presidentskandidaten, uit angst steun van hun conservatieve basis te verliezen, de laatste weken vóór strafontzegging van Libby gepleit.
Onder hen koploper Rudy Giuliani en Fred Thompson, de oud-senator en acteur (Law and Order) die officieel nog niet aan de race deelneemt maar tweede staat in de peilingen. Dus Democraten hebben genoeg argumenten om de naam van Libby nog ruim een jaar in omloop te brengen.

NRC, 3 juli 2007

Shemharosh
04-07-07, 19:44
"Raison d'etat" heet zo iets

mark61
04-07-07, 19:57
Weet er ook iemand waarom er niemand voor het lekken zelf is aangeklaagd? Dat was Rove of Cheney toch?

Good Kahuna
04-07-07, 21:39
Geplaatst door mark61
Weet er ook iemand waarom er niemand voor het lekken zelf is aangeklaagd? Dat was Rove of Cheney toch?

Ik was eigenlijk al verrast dat Libby werd veroordeeld.

Goed stuk van het NRC trouwens.

mark61
04-07-07, 21:52
Geplaatst door Good Kahuna
Ik was eigenlijk al verrast dat Libby werd veroordeeld.

Goed stuk van het NRC trouwens.

Na, dat was in plaats van.

Dat zou niet moeten opvallen, maar doet het helaas wel.

Baddha
04-07-07, 23:08
Wat is Bush toch een wereldvreemde zak hooi :mad:

Sorry voor het schot voor open doel en het gebrek aan argumentatie. Hij is nou eenmaal een idioot en een ramp voor deze planeet.

TonH
04-07-07, 23:17
Geplaatst door mark61
Na, dat was in plaats van.

Dat zou niet moeten opvallen, maar doet het helaas wel.

Ja helaas... lichtpuntje.


Op je eerdere vraag waarom er niemand vervolgd was voor het lekken heeft de BBC misschien een begin van een antwoord:
"So who was the source of the leak?

In September 2006, former state department official Richard Armitage admitted that he was responsible for the original leak.

Mr Armitage said his revelation to two journalists - Novak and Washington Post reporter Bob Woodward - had been "a terrible mistake", one which he had made inadvertently, not knowing Ms Plame's job was secret.

At the time, the Washington Post said in an editorial that "one of the most sensational charges levelled against the Bush White House - that it orchestrated the leak of Ms Plame's identity to ruin her career and thus punish Mr Wilson - is untrue".

Why did Mr Armitage keep quiet for so long?

He says he told Patrick Fitzgerald, the special prosecutor investigating the affair, in 2003 that he might have been the source for the Novak article. He says Mr Fitzgerald told him not to say anything.

Some people are now asking why Mr Fitzgerald pursued others in the case with such determination. Others reply that Mr Armitage's admission does not mean other administration figures were not involved in an attack on the Wilsons. "

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/6263561.stm

mark61
05-07-07, 05:19
Geplaatst door TonH
Ja helaas... lichtpuntje.


Op je eerdere vraag waarom er niemand vervolgd was voor het lekken heeft de BBC misschien een begin van een antwoord:
"So who was the source of the leak?

Ik vind het niet bevredigend. Waarom was Libby dan het onderzoek aan het saboteren? Bovendien wordt bij mijn weten algemeen aangenomen dat het lekken de straf was voor Plame's man.


Others reply that Mr Armitage's admission does not mean other administration figures were not involved in an attack on the Wilsons

Dat lijkt mij ook.

naam
05-07-07, 09:55
Wat is er gebeurd met de scheiding tussen de rechtelijke macht en de politieke macht. Ikke dit gewoon niet begrijpen dat dit mogelijk is.

:argwaan:

mark61
05-07-07, 11:08
Geplaatst door naam
Wat is er gebeurd met de scheiding tussen de rechtelijke macht en de politieke macht. Ikke dit gewoon niet begrijpen dat dit mogelijk is.

:argwaan:

Staats- en/of regeringshoofden hebben vrijwel altijd het recht van gratieverlening.

De Amerikaanse president (en goeverneurs?) hebben ook nog eens het recht op 'commuting', omzetting.

Spoetnik
05-07-07, 13:34
Geplaatst door mark61
Weet er ook iemand waarom er niemand voor het lekken zelf is aangeklaagd? Dat was Rove of Cheney toch?

Daarom is Libby veroordeeld, hij heeft gelogen tijdens het onderzoek naar het complot om Valerie Plame's naam te lekken naar media.

Zoals Fitzgerald het uitdrukte (baseball jargon) hij strooide zand in de ogen van de scheidsrechter. Voor het liegen kreeg Libby 30 maanden cel, echter omdat hij waarschijnlijk van te voren van het bush regime te horen had gekregen dat hij geen dag in de cel zou hoeven te zitten heeft hij besloten zijn mond dicht te houden, zodat het onderzoek nu waarschijnlijk dood is.

Das Amerika, Paris Hilton moet langer zitten dan Libby die meineed pleegt.
Meer:
http://www.antiwar.com/justin/?articleid=11236

mark61
05-07-07, 14:03
Geplaatst door Spoetnik
Daarom is Libby veroordeeld, hij heeft gelogen tijdens het onderzoek naar het complot om Valerie Plame's naam te lekken naar media.

Lees mijn vraag nou nog es rustig over.

TonH
05-07-07, 15:05
Geplaatst door mark61
Ik vind het niet bevredigend. Waarom was Libby dan het onderzoek aan het saboteren? Bovendien wordt bij mijn weten algemeen aangenomen dat het lekken de straf was voor Plame's man.



Dat lijkt mij ook.

Ik zei ook niet dat het bevredigend was... het was een deeltje van een mogelijk antwoord. Maar je hebt volgens mij gelijk dat Rove onder andere heeft lopen lekken.

Waarom die niet vervolgd zijn heb ik ook niet kunnen vinden.

Spoetnik
05-07-07, 15:42
Geplaatst door mark61
Lees mijn vraag nou nog es rustig over.

Lees mijn antwoord nog eens rustig door, de reden dat niemand is aangeklaagd voor het lekken van de naam is: Libby heeft het onderzoek dermate gedwarsboomt dat dit niet mogelijk was.

Spoetnik
05-07-07, 15:47
Geplaatst door TonH
Ik zei ook niet dat het bevredigend was... het was een deeltje van een mogelijk antwoord. Maar je hebt volgens mij gelijk dat Rove onder andere heeft lopen lekken.

Waarom die niet vervolgd zijn heb ik ook niet kunnen vinden.

Kijk, Rove heeft met de pers gepraat, maar in principe de naam niet gelekt. De verdediging van de meeste van deze luitjes is dat zij in de wandelgangen hadden gehoord dat Valerie Plame een CIA agente was - maar niet wisten dat ze undercover was. Het feit dat ze het in de wandelgangen hadden gehoord is een indicatie dat de naam reeds gelekt was, en DAN mag je er natuurlijk zoveel over praten als je wil. De vraag is dus, WIE was hebben het complot ingezet om de naam te lekken. Fitzgerald vermoed dat het Cheney was die de opdracht had gegeven aan Libby om de naam te lekken - maar Libby weigert te praten en heeft zelfs meineed gepleegd.

TonH
05-07-07, 23:13
Geplaatst door Spoetnik
Kijk, Rove heeft met de pers gepraat, maar in principe de naam niet gelekt. De verdediging van de meeste van deze luitjes is dat zij in de wandelgangen hadden gehoord dat Valerie Plame een CIA agente was - maar niet wisten dat ze undercover was. Het feit dat ze het in de wandelgangen hadden gehoord is een indicatie dat de naam reeds gelekt was, en DAN mag je er natuurlijk zoveel over praten als je wil. De vraag is dus, WIE was hebben het complot ingezet om de naam te lekken. Fitzgerald vermoed dat het Cheney was die de opdracht had gegeven aan Libby om de naam te lekken - maar Libby weigert te praten en heeft zelfs meineed gepleegd.

Sounds fine to me... Insteken, liegen, pardoneren... Een kind kan de was doen. :cool:


Eh... hoeveel doden zijn er nu in en om Irak gevallen? :argwaan: