PDA

Bekijk Volledige Versie : Moskee zorgt voor gerommel in Keulen



Marsipulami
03-07-07, 10:28
Moskee zorgt voor gerommel in Keulen


KEULEN (RKnieuws.net) - De Keulse Dom krijgt concurrentie. Het plan voor de bouw van een grote moskee in de wijk Ehrenfeld komt snel dichterbij, maar onder de bevolking groeit de onrust. Totnogtoe keert alleen de Pro Kölnfractie zich openlijk tegen de bouwplannen.
"De plannen voor de bouw van een moskee maken veel mensen in Keulen erg bezorgd. De CDU neemt die vrees heel serieus’’, liet de grootste fractie van de Keulse gemeenteraad afgelopen vrijdag nog weten. De moskee staat centraal op de agenda van de plaatselijke CDU-ledenvergadering op 14 augustus. "Alleen als er transparant en open over de bouw gecommuniceerd wordt, kunnen scepsis en bezorgdheid bij de bevolking afnemen’’, aldus voorzitter Walter Reinarz van de 29 zetels tellende raadsfractie.

De nieuw te bouwen supermoskee in het stadsdeel Ehrenfeld heeft de Keulse politiek opnieuw in de greep, nadat in de Keulse wijk op 16 juni voor- en tegenstanders demonstreerden over de omstreden gebedsruimte. Tegenstanders nodigden rechtse politici van de Oostenrijkse FPÖ en van Vlaams Belang uit, terwijl de linkse oppositie lokale kerken, partijen en organisaties naar de Domstad haalde. "Zolang er in islamitische landen geen kerken gebouwd mogen worden, zolang zullen hier ook geen moskeeën meer gebouwd worden’’, was de oproep van FPÖ-woordvoerder Heinz Christian Strache.

De moskee in Keulen moet de grootste van Europa worden. Met vijf etages, een reusachtige koepel van 35 meter hoogte en twee minaretten van 55 meter lengte zal de moskee een gezichtsbepalend onderdeel vormen van de Duitse stad, al valt die nog in het niet bij de 157 meter hoge torens van de Kölner Dom, de grootste kathedraal van Duitsland. De moskee moet ruimte bieden aan ten minste 3000 gelovigen.

Hoewel de christendemocraten zich afzijdig hielden van de recente demonstraties, kiest de partij voorzichtig het kamp van de voorstanders. "Wij ondersteunen eerdere besluiten in 2001 voor de bouw van een representatieve moskee’’, schrijft partijvoorzitter Reinarz in een afgelopen vrijdag bekendgemaakt beleidsnotitie. Voorwaarden zijn dat in de moskee Duits gesproken en gepreekt wordt, de islamitische gebedsoproepen alleen in het gebouw zelf te horen zijn en dat de moskee een multifunctionele bestemming krijgt voor alle islamitische stromingen.

Bofko
03-07-07, 13:24
Ook de Amsterdamse politiek had het in Keulen horen donderen.

Hawa
03-07-07, 14:16
Ik snap die grote moskee gedachte al niet. Waarom zo een overdonderende moskee,terwijl islam samen moet zijn, en dat is helemaal niet het geval, als die moskee uit Turkije komt.
Kijk naar de grote moskeeen in Irak, die gebombardeerd zijn, en overloos zijn misbruikt voor de politieke islam (is schande).
Hoe de sjiieten en de soenieten elkaar bestrijden is een schande...
En dan een hoog hiernamaals in Keulen voor islam? Welke islam is dat dan?
In Amsterdam was zo corupt als de pest....
Het begin begon wel goed, maar eindigde in een dwangspiraal....
Als moslima kan je beter thuis op een kleedje bidden, dan in een corrupte moskee, die anders denkenden buitensluit.
Want in Turkije bestrijdt men elkaar jammer genoeg ook. Sjiieten worden gediscrimineerd, de christenen krijgen een bom op de kop, of worden neergeschoten.....Ra Ra hoe kan dat....
Deze lieden met geld, die grote moskeeen willen gaan bouwen moet men wel wantrouwen.....Hoe groter hun eigen lul....zekerweten......
IK ben helemaal niet tegen moskeeen, maar op deze manier, ze doen niks aan hun eigen verdrukte mensen, ze willen een symbool creeeren, wat nergens opslaat.
Geld uit Saoedie Arabie, waar die geestelijk leiders de scepter zwaaien, en de joden zien als Apen.
Die hele islam wordt kapot gemaakt door de geld parochianen, zelfde als de katholieken doen in Polen, en het Vaticaan met hun zelfbehoud corrupte ziels handhaving,vooral geen condooms, geen euthanisie,geen abortussen, geen...De mannen weten het wel, klere stokers,
IK strandde een keer tussen de snelweg en een veldje,in Duitsland,ik was de weg kwijt.
Ik zag allemaal tenten, ik dacht een vakantiekamp. Ja zeker weten, het was inderdaad een vakantiekamp. Maar dan een kamp voor het uithuwelijken van hun huiselijke gave: hun gave dochters.
De mannen stonden erbij met een flesje vier, en de vrouwen en dochters zaten verscholen in hun auto. Ons weer te begluren mijn zoon van tien en ik dus.
Wel grote moskeeen gaan bouwen, maar niet werken, aan goede moslims te zijn, zowel voor iedereen, vrouw en man....
Er mag verdomme geen discriminatie meer zijn, van vrouwen en hun uitsluiten, dat zie ik niet in die islam gemekker.....
Hoe kunnen mensen die ongeletterd zijn, de koran hanteren, die verstaan geen Arabisch, die verstaan hun eigen taal en cultuur verbanden, daar valt geen heilige moskee voor hun, om islam omhoog te gaan trekken als een vrede lievende geloof.
Als de Duitse politici al gaan zeggen: Maar dan wel in onze taal is gewoonweg Quats. De koran blijft Arabisch, die moet je zo reciteren, dat kan niet in andere taal....
Ik vind dat de scholieren allemaal Arabisch moeten kunnen lezen,en dan kan je weten, hoe het steekt. Hoe het ligt.
Dan komt die boek de heilige koran een keer die waarde toe, die zij waard is...
Want neem van mij aan die boek wordt verkwanselt op allerlei manieren, en daar pas ik dus voor.
Ik ga liever naar heilige moskeeen, b.v. in Oesbekistan, in Iran en Irak,want daar ,ligt het....
Niet hier in Europa waar de moslims nog steeds worden gediscrimineerd,uitgesloten en misbruikt worden door die geld parochie van die zogenaamde moslims, die denken, dat hun lul dikker is dan de westerse kerk sikkel.
Hallelujaah,wat een gotspe zeg?
Leer de leer, wees vrij, en zorg niet voor gebouwen die tot aan in de hemel rijken, die hebben we al genoeg, maar die worden geschonden,en verpletterd, waaraan de islamitische geschiedenis totaal geen boodschap aan heeft..Inscha Allah!

Pixelshade
03-07-07, 15:48
Waarom die reusachtige minaretten en koepels? Een moskee is een gebedshuis, ik zie het nut er niet van in om er mega minaretten op te stapelen, een wat minder opzichtige moskee kan net zo goed functioneren. Leukste uitdaging lijkt mij juist om hem in de stijl van de bouwstijl van de stad te bouwen.