PDA

Bekijk Volledige Versie : Een cultuur verkeert in gevaar wanneer de dragers ervan beginnen te wennen aan geweld



rikky
03-07-07, 17:09
De mishandeling van twee homo’s in Amsterdam, eind vorige week, maakt de tongen in Nederland weer los. Opvallend is een bijdrage van Afshin Ellian, die samen met schrijver Leon de Winter om de beurt een weblog bijhoudt op de website van weekblad Elsevier.

Ellian is eigenlijk mr.dr. Afshin Ellian (foto). Geboren in Iran en sinds 1989 in Nederland. Volgens hem is het meest recente geval van mishandeling een teken dat in Nederland een cultuur in gevaar verkeert.

Ander type mensen
“Een cultuur verkeert in gevaar wanneer de dragers ervan beginnen te wennen aan geweldenaars. Weer las ik op deze site (de website van Elsevier, red.) dat in Amsterdam homoseksuele personen zijn mishandeld door moslimjongeren.”

“Daar beginnen we langzamerhand aan te wennen.” Zo gaat Ellian verder. “En dat baart mij zorgen. Langzamerhand gaan we het normaal vinden dat er homofobe geweldenaars zijn in onze hoofdstad, die ook naar alle waarschijnlijkheid daar zijn geboren. Misschien bent u geen homo, toch gaat dit u ook aan. Want de haatbron jegens homo’s is een vorm van onverdraagzaamheid die zich uiteindelijk ook tegen een ander type mensen kan richten.”

Politieke correctheid
En Ellian haalt uit naar onder meer de publieke omroep. “De publieke omroep was zeer aangedaan toen de Russische neonazi’s en politie een demonstratie van homoseksuelen aanvielen. Terecht waren we verontwaardigd."

”Maar waarom zien we niks van deze verontwaardigdheid terug wanneer in onze eigen hoofdstad de jonge moslims op dezelfde wijze de homoseksuelen mishandelen? Hebben de Amsterdamse ontspoorde Marokkanen een geheimzinnige beschermengel?” Zo vraagt zij zich hardop af. En geeft meteen zijn antwoord: “Ja, de multiculturele politieke correctheid.”

Wennen aan geweldenaars
Gelukkig weet Ellian ook meteen de oplossing: “Iemand moet die jongeren uitleggen dat als zij deel willen uitmaken van een democratische samenleving, zij de redelijkheid moeten leren respecteren. Maar voordat we ze gaan opvoeden, moeten we luidruchtig gaan protesteren. Ik weiger te wennen aan de geweldenaars.”