PDA

Bekijk Volledige Versie : 221 Nederlandse martelaren die stierven voor hun katholiek geloof in de 20e eeuw



Marsipulami
03-07-07, 20:53
‘Het gaat over gewone mensen’
Vraag een gemiddelde katholiek naar Nederlandse martelaren uit de vorige eeuw en hij komt niet veel verder dan Titus Brandsma. Binnenkort verschijnt een dikke pil met de biografieën van maar liefst 221 Nederlandse bloedgetuigen. Ger Mesters schreef er 29.

Jan Peeters

Ger Mesters, priesterdocent van het seminarie Rolduc, is er vol van. In 2001 kreeg hij opdracht te onderzoeken wie de afgelopen eeuw in het bisdom Roermond omwille van zijn geloof zijn leven heeft verloren. De opdracht kwam van de Nederlandse bisschoppenconferentie die alsnog gehoor gaf aan de wens van Johannes Paulus II de bloedgetuigenissen uit de twintigste eeuw vast te leggen in een martelarenboek. Dat moet volgens planning eind dit jaar verschijnen. Ook de andere bisdommen deden onderzoek. Orden en congregaties werden aangeschreven hun ‘eigen martelaren’ aan te leveren, zoals de jezuïet Nico Kluiters of de martelaren van Congo.

Mesters kwam alleen al voor het bisdom Roermond 29 bloedgetuigen op het spoor, bekende en minder bekende. Onder hen 21 priesters en acht leken. Aanvankelijk had de 51-jarige docent geschiedenis weinig aanknopingspunten, maar na het nodige speurwerk en mond tot mondreclame kwam hij een heel eind. En door ‘toeval’.

Foto: KN / Jan Peeters

Ger Mesters: “Ik ben ook getroffen door de totaliteit van geloven. Die mensen geloofden met heel hun hart, met heel hun persoon.”

Aanknopingspunt
“Ik kreeg een boek van een priester die in Frankrijk had gewerkt. Daarin zaten knipsels over Martin Eurelings. Die naam kende ik, maar dat was ook alles. De familie dacht dat hij montfortaan was, maar die hadden geen gegevens. Uit de knipsels bleek dat hij daar wel novice is geweest, maar later in Frankrijk priester was geworden.”

“Je moet het doen met wat je hebt aan gegevens en getuigen. Ik heb via heemkundekringen en documentatiemappen veel mensen geïnterviewd. Die reageerden meestal enthousiast. ‘Eindelijk heeft de Kerk aandacht voor onze oom.’ De familie van dokter Van Berckel was zeer vereerd en dankbaar. Dat gaf mij ook steeds meer voldoening.

Wat mij raakte was dat nogal wat martelaren twintigers en dertigers waren die hun leven op het spel zetten alsof zij niks te verliezen hadden.”

Humanitaire hulp
Martelaar ben je niet zomaar, legt Ger Mesters uit. “Het moet duidelijk zijn dat iemands handelen religieus gemotiveerd is. Het gaat niet om leden van knokploegen, maar van mensen die bewust hun leven op het spel hebben gezet om anderen te helpen. Bijvoorbeeld voor onderduikers, joden of vluchtelingen. Priesters speelden daarin een voortrekkersrol. Dat ging op een heel natuurlijke manier. De pastoor van Grubbenvorst trof ontsnapte krijgsgevangenen aan in de crypte van zijn kerk. Wat doe je dan? En in 1943, toen tijdens de grote razzia’s talloze mannen wilden onderduiken, werden dezen voorzien van onderdak, werk en papieren.

Vaak was er verraad in het spel. De meesten zullen niet precies geweten hebben wat hun te wachten stond, maar ze waren zich bewust van de risico’s die zij namen. Zoals Constant Cornips (48) die zei: ‘Deze oorlog vraagt slachtoffers. Als ik er een van moet zijn, dan in Gods naam.’ Hij is op 6 september 1944 in Vught gefusilleerd, op dezelfde dag als Karel van Berckel, net als hij gehuwd en vader.”

Geen watjes
De priester-historicus vindt het goed dat mensen van nu de verhalen horen over mensen die dankzij hun geloof moed bleven houden. “Soms tot in het concentratiekamp. Zij bleven bidden om ondanks alles staande te mogen blijven. Het is goed je dat te realiseren. Zij waren elkaar en anderen tot steun.



‘Martelaren zijn mensen die tot de dood trouw blijven aan hun overtuiging’



Zoals Edith Stein in Westerbork. Die ontfermde zich met andere zusters over kinderen van moeders die dat zelf door de omstandigheden niet meer aankonden. Sommigen groeiden boven zichzelf uit door alles, al was het nog zo weinig, met anderen te delen.”

“Ik ben ook getroffen door de totaliteit van geloven. Die mensen geloofden met heel hun hart, met heel hun persoon.

Natuurlijk was de krachtige opstelling van de bisschoppen tegen de nazi’s van grote invloed. Maar dat valt weg als je in je eentje in je cel zit. Zelfs dan zie je mensen groeien in geloof. Jos Felix baron van Hövell van Wezeveld en Westerflier bad zes rozenhoedjes per dag. Hij ervoer een enorme rust in zijn cel. ‘Die dank ik aan Onze Lieve Vrouw’, schreef hij. ‘Ik weet dat ik hier zit voor een rechtvaardige zaak.’ Ik vind hem echt een voorbeeld van volgehouden geloof en van innerlijke beschaving.

En vergis je niet in de omstandigheden. Toen Jean Lemmens in het concentratiekamp aankwam, kreeg hij direct te horen: ‘U komt via de voordeur binnen, maar u gaat er via de schoorsteen weer uit.’

We hebben het wel over gezonde mannen, die soms na enkele maanden al stierven van uitputting en ontbering. En dan toch nog anderen kunnen bemoedigen en opbeuren!”

Voorbij aan zichzelf
“Ik moet denken aan Harry Rijnders uit Reuver, die gold als avonturier. ‘Als ik dan maar avonturier voor God ben’, zei hij zelf. Hij was in Frankrijk terechtgekomen en daar gewijd. Hij komt in de zomer van 1941 terug in Reuver en doet daar zijn eerste Mis. Groot feest. In zijn dankwoordje op het einde van die dag zegt hij: ‘Wij hebben slechts één Führer die alles ten goede keert en dat is Jezus Christus. Verlies dus de moed niet.’ Zes dagen later wordt hij gearresteerd. Hij was tevoren gewaarschuwd, maar weigerde te vluchten uit angst dat zijn vader en broer iets zou worden aangedaan. Hij komt in Dachau terecht waar hij heel veel heeft betekend voor de Franstaligen.



‘U komt via de voordeur binnen, maar u gaat er via de schoorsteen weer uit’



Ik had het over Martin Eurelings die priester was in Frankrijk. Hij hielp een Nederlandse student die naar onbezet gebied probeerde te komen. Hij gaf hem namen van personen die hem verder konden helpen en zei hem precies om zo en zo laat de grens over te steken. Wat doet die jongen? Die schrijft die namen op en gaat een uur eerder. Hij wordt gepakt en vervolgens iedereen die op het briefje stond, ook kapelaan Eurelings.

In de gevangenis ontmoeten zij elkaar, de nacht voor hij wordt gefusilleerd. De jongen is helemaal overstuur en voelt zich vreselijk schuldig. Hij biecht bij Eurelings, die hem weet te kalmeren.

Later wordt hij in een Duits tuchthuis geplaatst, waar hij uiteindelijk door ziekte en uitputting gestorven is. Hij zegt daarover: ‘Als God wil dat ik hier ben, dan is dit de plaats om mij te heiligen.’”

Inspiratie
“Zeg het maar eens onder die omstandigheden. Dat geeft aan uit welke krachtbron je leeft.

Neem Alfons Berger, de zoon van de in 1940 om principiële redenen afgetreden burgemeester van Venlo. Hij gaat op 17-jarige leeftijd het verzet in en zegt over de risico’s dat hij die beter kan nemen ‘dan een vader van een gezin’. Zou ik hem dat na kunnen zeggen?

Wij zeggen als het moeilijk wordt heel gemakkelijk ‘ik kan dat niet’. Maar dat waren ook maar heel gewone mensen. Zij bleven echter trouw op de plaats waar zij stonden. De term martelaar staat tegenwoordig ook ver van ons weg. Maar onze martelaren zijn mensen die trouw blijven aan hun overtuiging, ook al kost hun dat het leven.

Ik hoop van harte dat dit boek katholieken van nu hoop en moed kan geven trouw te blijven, hoe weinig zinvol dat soms ook kan lijken.”

Getuigen voor Christus. Het grote standaardwerk over de Nederlandse bloedgetuigen uit de twintigste eeuw. Gebonden, geïllustreerd, 700 pagina’s. Prijs: € 44,90. Bij voorintekening € 29,90 (tot 31 juli). Bestellen via: administratie Nationale Raad voor Liturgie, postbus 13049, 3507 LA Utrecht of tel. 030 – 232 69 09.

TonH
03-07-07, 23:01
Geplaatst door Marsipulami
‘Het gaat over gewone mensen’


Wat was hier in vredesnaam Katholiek aan? Dezelfde lijstjes met mensen die hetzelfde gedaan hebben en de dood vonden kun je over alle gezinten maken. Deze mensen stierven niet omdat ze Katholiek waren, maar omdat ze zich opofferden in een poging humaan te zijn.

Ik vind dat je het algemene respect dat deze mensen verdienen voor hun opoffering ten behoeve van het laatste greintje medemenselijkheid in een volledig onmenselijke tijd te grabbel gooit wanneer je als geloofgemeenschap deze humaniteit voor je hedendaagse kleinkerkelijke behoeftetjes wenst te misbruiken.

Marsipulami
03-07-07, 23:29
Geplaatst door TonH
Wat was hier in vredesnaam Katholiek aan? Dezelfde lijstjes met mensen die hetzelfde gedaan hebben en de dood vonden kun je over alle gezinten maken. Deze mensen stierven niet omdat ze Katholiek waren, maar omdat ze zich opofferden in een poging humaan te zijn.

Ik vind dat je het algemene respect dat deze mensen verdienen voor hun opoffering ten behoeve van het laatste greintje medemenselijkheid in een volledig onmenselijke tijd te grabbel gooit wanneer je als geloofgemeenschap deze humaniteit voor je hedendaagse kleinkerkelijke behoeftetjes wenst te misbruiken.


Daar zit iets in. Anderzijds is het verzwijgen van de gelovige dimensie als motor voor het etische handelen van mensen in dergelijke grenssituaties ook onjuist.

Koala64
04-07-07, 10:36
Ik ben papenmoe.

TonH
04-07-07, 11:19
Geplaatst door Marsipulami
Daar zit iets in. Anderzijds is het verzwijgen van de gelovige dimensie als motor voor het etische handelen van mensen in dergelijke grenssituaties ook onjuist.

Wanneer hun geloof hun drijfveer is mag dat zéker genoemd worden. Maar dit zinnetje "Ik hoop van harte dat dit boek katholieken van nu hoop en moed kan geven trouw te blijven, hoe weinig zinvol dat soms ook kan lijken" lijkt meer een wervingsspotje dan een eerbetoon.

TonH
04-07-07, 11:23
Geplaatst door lihoed
In irak en Palestina sterven bijna dagelijks vele moslims een martelaarsdood, martelaren die hun land proberen te bevrijden van de kruisvaarders en de afgedwaalden. De westerse media noemt deze(n) terroristen.

Zij vechten voor politieke macht en baantjes voor zich en de hunnen. Dat heeft in bijna alle gevallen geen donder met geloof te maken, maar alles met bezit. Geen martelaren of terroristen.

Olive Yao
04-07-07, 17:37
Geplaatst door TonH
Wat was hier in vredesnaam Katholiek aan? Dezelfde lijstjes met mensen die hetzelfde gedaan hebben en de dood vonden kun je over alle gezinten maken. Deze mensen stierven niet omdat ze Katholiek waren, maar omdat ze zich opofferden in een poging humaan te zijn.

Ik vind dat je het algemene respect dat deze mensen verdienen voor hun opoffering ten behoeve van het laatste greintje medemenselijkheid in een volledig onmenselijke tijd te grabbel gooit wanneer je als geloofgemeenschap deze humaniteit voor je hedendaagse kleinkerkelijke behoeftetjes wenst te misbruiken.
Sterk qua inhoud en sterk geschreven. Net als je andere posts in deze topic trouwens.

David
04-07-07, 17:43
221 maar?

Je zou toch denken, een goed voorbeeld doet volgen. Weinig geloofsijver bij de roomse rakkers. Valt me tegen.

Marsipulami
04-07-07, 21:37
Geplaatst door Olive Yao
Sterk qua inhoud en sterk geschreven. Net als je andere posts in deze topic trouwens.

Jouw katholiekenhaat was al langer bekend. Je hoeft dat niet altijd te herhalen.

Marsipulami
04-07-07, 21:51
Geplaatst door David
221 maar?

Je zou toch denken, een goed voorbeeld doet volgen. Weinig geloofsijver bij de roomse rakkers. Valt me tegen.

Het klopt dat het katholicisme (de grootste en ook) de meest lauwe godsdienstige stroming is op de planeet. De katholieke lauwheid is een gevolg van intellectuele eerlijkheid tgo eigen stellingnamen, alsook de interne cultuur om ideologische tegenstellingen proberen te overbruggen zonder de kern van het eigen godsgeloof te verloochenen. Eén en ander heeft voor gevolg dat er weinig katholieken bereid zijn om voor hun geloof te sterven. De kracht van het katholicisme schuilt niet in de moed van de gelovigen om te sterven voor hun geloof maar wel in de moed die katholieken betonen om de eigen overtuiging steeds weer ter discussie te stellen.

TonH
04-07-07, 22:25
Geplaatst door Olive Yao
Sterk qua inhoud en sterk geschreven. Net als je andere posts in deze topic trouwens.

:argwaan:

TonH
04-07-07, 22:26
Geplaatst door Marsipulami
Jouw katholiekenhaat was al langer bekend. Je hoeft dat niet altijd te herhalen. D

Het zijn de besten, mijn beste, de besten. :wijs:

David
04-07-07, 22:39
Geplaatst door Marsipulami
Het klopt dat het katholicisme (de grootste en ook) de meest lauwe godsdienstige stroming is op de planeet. De katholieke lauwheid is een gevolg van intellectuele eerlijkheid tgo eigen stellingnamen, alsook de interne cultuur om ideologische tegenstellingen proberen te overbruggen zonder de kern van het eigen godsgeloof te verloochenen. Eén en ander heeft voor gevolg dat er weinig katholieken bereid zijn om voor hun geloof te sterven. De kracht van het katholicisme schuilt niet in de moed van de gelovigen om te sterven voor hun geloof maar wel in de moed die katholieken betonen om de eigen overtuiging steeds weer ter discussie te stellen.

Als jij het maar gelooft.

Marsipulami
04-07-07, 22:41
Geplaatst door David
Als jij het maar gelooft.

Wat moet ik geloven ?

Marsipulami
04-07-07, 22:42
Geplaatst door TonH
D

Het zijn de besten, mijn beste, de besten. :wijs:

Wie zijn de besten ?

TonH
04-07-07, 22:43
Geplaatst door Marsipulami
Wie zijn de besten ?

De critici van het katholieke bijgeloof? :boogjes:

David
04-07-07, 22:43
Geplaatst door Marsipulami
Wat moet ik geloven ?

Geen idee. Soeur Sourire?

TonH
04-07-07, 22:46
Geplaatst door David
Geen idee. Soeur Sourire?

Die is toch inmiddels ook een martelares?

David
04-07-07, 22:47
Geplaatst door TonH
Die is toch inmiddels ook een martelares?


Welnee, een schandalige pot. Al is het klooster er wel stinkend rijk van geworden.

Marsipulami
04-07-07, 22:53
Geplaatst door TonH
De critici van het katholieke bijgeloof? :boogjes:

Echt katholiek geloof bestaat in het loslaten van zekerheden zoals Jezus die zijn leerlingen uitnodigde om uit hun veilige boot te stappen om over water naar Hem toe te wandelen.

Matteus 14: 28-33.

Meteen sprak Jezus hen aan: ‘Blijf kalm! Ik ben het, wees niet bang!’ 28 Petrus antwoordde: ‘Heer, als u het bent, zeg me dan dat ik over het water naar u toe moet komen.’ 29 Hij zei: ‘Kom!’ Petrus stapte uit de boot en liep over het water naar Jezus toe. 30 Maar toen hij voelde hoe sterk de wind was, werd hij bang. Hij begon te zinken en schreeuwde het uit: ‘Heer, red me!’ 31 Meteen strekte Jezus zijn hand uit, hij greep hem vast en zei: ‘Kleingelovige, waarom heb je getwijfeld?’ 32 Toen ze in de boot stapten, ging de wind liggen. 33 In de boot bogen de anderen zich voor hem neer en zeiden: ‘U bent werkelijk Gods Zoon!’

TonH
04-07-07, 22:55
Geplaatst door David
Welnee, een schandalige pot. Al is het klooster er wel stinkend rijk van geworden.

Maar dood is ze toch? Pot of geen pot?

David
04-07-07, 22:57
Geplaatst door TonH
Maar dood is ze toch? Pot of geen pot?

Jep - vernederd, vertrapt en dood.

Marsipulami
04-07-07, 23:09
Geplaatst door David
Welnee, een schandalige pot. Al is het klooster er wel stinkend rijk van geworden.

Het is in ieder geval zo dat -los van het antwoord op de vraag wie er nou gelijk heeft- de katholieke kerk met veel meer respect spreekt over mensen die worstelen met hun homofiele geaardheid, dan homoseksuele woordvoerders betonen tgo katholieke gelovigen en hun kerk.

David
04-07-07, 23:13
Geplaatst door Marsipulami
Het is in ieder geval zo dat -los van het antwoord op de vraag wie er nou gelijk heeft- de katholieke kerk met veel meer respect spreekt over mensen die worstelen met hun homofiele geaardheid, dan homoseksuele woordvoerders betonen tgo katholieke gelovigen en hun kerk.

Tuurlijk. :moe:

Olive Yao
04-07-07, 23:13
Geplaatst door Marsipulami
Jouw katholiekenhaat was al langer bekend. Je hoeft dat niet altijd te herhalen.
Valt best mee. Jij mag best bij mij biechten, Marsupilami.

Marsipulami
04-07-07, 23:16
Geplaatst door David
Tuurlijk. :moe:

Ik heb echt niets tegen een inhoudelijk antwoord hoor.

TonH
04-07-07, 23:21
Geplaatst door Marsipulami
Echt katholiek geloof bestaat in het loslaten van zekerheden zoals Jezus die zijn leerlingen uitnodigde om uit hun veilige boot te stappen om over water naar Hem toe te wandelen.

Matteus 14: 28-33.

Meteen sprak Jezus hen aan: ‘Blijf kalm! Ik ben het, wees niet bang!’ 28 Petrus antwoordde: ‘Heer, als u het bent, zeg me dan dat ik over het water naar u toe moet komen.’ 29 Hij zei: ‘Kom!’ Petrus stapte uit de boot en liep over het water naar Jezus toe. 30 Maar toen hij voelde hoe sterk de wind was, werd hij bang. Hij begon te zinken en schreeuwde het uit: ‘Heer, red me!’ 31 Meteen strekte Jezus zijn hand uit, hij greep hem vast en zei: ‘Kleingelovige, waarom heb je getwijfeld?’ 32 Toen ze in de boot stapten, ging de wind liggen. 33 In de boot bogen de anderen zich voor hem neer en zeiden: ‘U bent werkelijk Gods Zoon!’

Kijk, dát bedoel ik nou... vertaling... :jammer:

28 αποκριθεις δε αυτω ο πετρος ειπεν κυριε ει συ ει κελευσου με προς σε ελθειν επι τα υδατα
29 ο δε ειπεν ελθε και καταβας απο του πλοιου ο πετρος περιεπατησεν επι τα υδατα ελθειν προς τον ιησουν
30 βλεπων δε τον ανεμον ισχυρον εφοβηξη και αρξαμενος καταποντιζεσθαι εκραξεν λεγων κυριε σωσον με
31 ευθεως δε ο ιησους εκτεινας την χειρα επελαβετο αυτου και λεγει αυτω ολιγοπιστε εις τι εδιστασας
32 και εμβαντων αυτων εις το πλοιον εκοπασεν ο ανεμεος
33 οι δε εν τω πλοιω ελθοντες προσεκυνησαν αυτω λεγοντες αληθως θεου υιος ει...

TonH
04-07-07, 23:23
Geplaatst door David
Jep - vernederd, vertrapt en dood.

Een waare Martelares voor haar 'zijn'...

Marsipulami
04-07-07, 23:23
Geplaatst door Olive Yao
Valt best mee. Jij mag best bij mij biechten, Marsupilami.

Ik ga niet te biechten bij mensen die zichzelf een god wanen in het diepst van hun gedachten.

Marsipulami
04-07-07, 23:24
Geplaatst door TonH
Kijk, dát bedoel ik nou... vertaling... :jammer:

28 αποκριθεις δε αυτω ο πετρος ειπεν κυριε ει συ ει κελευσου με προς σε ελθειν επι τα υδατα
29 ο δε ειπεν ελθε και καταβας απο του πλοιου ο πετρος περιεπατησεν επι τα υδατα ελθειν προς τον ιησουν
30 βλεπων δε τον ανεμον ισχυρον εφοβηξη και αρξαμενος καταποντιζεσθαι εκραξεν λεγων κυριε σωσον με
31 ευθεως δε ο ιησους εκτεινας την χειρα επελαβετο αυτου και λεγει αυτω ολιγοπιστε εις τι εδιστασας
32 και εμβαντων αυτων εις το πλοιον εκοπασεν ο ανεμεος
33 οι δε εν τω πλοιω ελθοντες προσεκυνησαν αυτω λεγοντες αληθως θεου υιος ει...

?

Olive Yao
04-07-07, 23:25
Geplaatst door Marsipulami
Ik ga niet te biechten bij mensen die zichzelf een god wanen in het diepst van hun gedachten.
Ik ken de jouwe al voor je ze hebt opgebiecht - dus bij wie zou je beter kunnen biechten, Marsupilami?

TonH
04-07-07, 23:28
Geplaatst door Marsipulami
?

Kijk dát bedoel ik nou... de orginele tekst kan een hedendaagse katholiek niet eens lezen. Hoe kun je dan een argument staven met Matheus 14 28:33 ? :duim:

Marsipulami
04-07-07, 23:32
Geplaatst door Olive Yao
Ik ken de jouwe al voor je ze hebt opgebiecht - dus bij wie zou je beter kunnen biechten, Marsupilami?

Bij eerlijke godzoekers die minder arrogant en eigengereid zijn.

Marsipulami
04-07-07, 23:35
Geplaatst door TonH
Kijk dát bedoel ik nou... de orginele tekst kan een hedendaagse katholiek niet eens lezen. Hoe kun je dan een argument staven met Matheus 14 28:33 ? :duim:

Johannes 14, 26-27a

"De Helper, de heilige Geest, die de Vader in mijn naam zal zenden, Hij zal u alles leren en u alles in herinnering brengen wat Ik u gezegd heb. Vrede laat Ik u na, mijn vrede geef Ik u."

TonH
04-07-07, 23:47
Geplaatst door Marsipulami
Johannes 14, 26-27a

"De Helper, de heilige Geest, die de Vader in mijn naam zal zenden, Hij zal u alles leren en u alles in herinnering brengen wat Ik u gezegd heb. Vrede laat Ik u na, mijn vrede geef Ik u."

Leuk dat je het ongelijk van de filioque-doctrine even illustreert. :duim:

Marsipulami
04-07-07, 23:51
Geplaatst door TonH
Leuk dat je het ongelijk van de filioque-doctrine even illustreert. :duim:

"3 Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten,
4 en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.
5 In Jeruzalem woonden destijds vrome Joden, die afkomstig waren uit ieder volk op aarde.
6 Toen het geluid weerklonk, dromden ze samen en ze raakten geheel in verwarring omdat ieder de apostelen en de andere leerlingen in zijn eigen taal hoorde spreken. 7 Ze waren buiten zichzelf van verbazing en zeiden: ‘Het zijn toch allemaal Galileeërs die daar spreken?
8 Hoe kan het dan dat wij hen allemaal in onze eigen moedertaal horen? 9 Parten, Meden en Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadocië, mensen uit Pontus en Asia,
10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de omgeving van Cyrene in Libië, en ook Joden uit Rome die zich hier gevestigd hebben,
11 Joden en proselieten, mensen uit Kreta en Arabië – wij allen horen hen in onze eigen taal spreken over Gods grote daden.’"

Hnd 2, 3-11

TonH
05-07-07, 00:31
Geplaatst door Marsipulami
"3 Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten,
4 en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.
5 In Jeruzalem woonden destijds vrome Joden, die afkomstig waren uit ieder volk op aarde.
6 Toen het geluid weerklonk, dromden ze samen en ze raakten geheel in verwarring omdat ieder de apostelen en de andere leerlingen in zijn eigen taal hoorde spreken. 7 Ze waren buiten zichzelf van verbazing en zeiden: ‘Het zijn toch allemaal Galileeërs die daar spreken?
8 Hoe kan het dan dat wij hen allemaal in onze eigen moedertaal horen? 9 Parten, Meden en Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadocië, mensen uit Pontus en Asia,
10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de omgeving van Cyrene in Libië, en ook Joden uit Rome die zich hier gevestigd hebben,
11 Joden en proselieten, mensen uit Kreta en Arabië – wij allen horen hen in onze eigen taal spreken over Gods grote daden.’"

Hnd 2, 3-11

Math 7: 15-20

15 Προσέχετε δὲ ἀπὸ τῶν ψευδοπροφητῶν, οἵτινες ἔρχονται πρὸς ὑμᾶς ἐν ἐνδύμασι προβάτων, ἔσωθεν δέ εἰσιν λύκοι ἅρπαγες.
16 ἀπὸ τῶν καρπῶν αὐτῶν ἐπιγνώσεσθε αὐτούς· μήτι συλλέγουσιν ἀπὸ ἀκανθῶν σταφυλὴν ἢ ἀπὸ τριβόλων σῦκα;
17 οὕτω πᾶν δένδρον ἀγαθὸν καρποὺς καλοὺς ποιεῖ, τὸ δὲ σαπρὸν δένδρον καρποὺς πονηροὺς ποιεῖ·
18 οὐ δύναται δένδρον ἀγαθὸν καρποὺς πονηροὺς ποιεῖν, οὐδὲ δένδρον σαπρὸν καρποὺς καλοὺς ποιεῖν.
19 πᾶν δένδρον μὴ ποιοῦν καρπὸν καλὸν ἐκκόπτεται καὶ εἰς πῦρ βάλλεται.
20 ἄρα γε ἀπὸ τῶν καρπῶν αὐτῶν ἐπιγνώσεσθε αὐτούς.

:slapen:

Wortel
05-07-07, 05:27
Leuk dat je het ongelijk van de filioque-doctrine even illustreert.


Jeempie :eek:

Wie had kunnen denken dat we deze discussie van eeuwen her nog eens zouden overdoen op een van origine Noord-Afrikaans forum.

Zonder elitair te willen doen, maar dat Koine-Grieks is trouwens prima te lezen.

èåïõ õéïò :wink: En deze juist hier...

TonH
05-07-07, 14:03
Geplaatst door Wortel
Jeempie :eek:

Wie had kunnen denken dat we deze discussie van eeuwen her nog eens zouden overdoen op een van origine Noord-Afrikaans forum.

Zonder elitair te willen doen, maar dat Koine-Grieks is trouwens prima te lezen.

èåïõ õéïò :wink: En deze juist hier...

Waarheid is universeel :D