PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimstagiair verwijderd om uitdragen geloof



Couscousje
06-07-07, 11:38
Moslimstagiair verwijderd om uitdragen geloof
Bron: Nederlands Dagblad
Gepubliceerd: vrijdag 6 juli 2007 @ 11:27

Het openbare Leidsche Rijn College in Utrecht heeft een islamitische stagiair verwijderd omdat die te actief zijn geloof zou uitdragen. Gisteren behandelde de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) de zaak die de scholier had aangespannen. De commissie doet haar uitspraak over ongeveer acht weken.

Binnen de school waren klachten van leerlingen over het door de scholier ongevraagd geven van informatie over de islam. Ismaël Ait Takassit, van Marokkaanse afkomst, vindt de beschuldigingen onterecht. "Ik mocht het er niet te veel en niet ongevraagd over hebben. Dat is ook niet gebeurd, maar er waren juist veel vragen bij de leerlingen. Omdat ik islamitische opleidingen volg en in de moskee als inval-imam actief ben, kan ik daar goed antwoord op geven." Een andere leerlinge heeft geklaagd dat de scholier bepaalde moskeeën goed of slecht noemde. Ook daar is de scholier het niet mee eens. "Er is alleen gesproken over stromingen in de islam, niet over wat goede moskeeën zijn."

Ait Takassit volgt een tweejarige opleiding tot onderwijsassistent aan het ROC Midden Nederland. Hij hangt een orthodoxe stroming van de Islam aan, draagt een lange baard en geeft vrouwen geen hand. Na eerder bij een andere school zijn stage te hebben afgebroken omdat hij zich er niet thuis voelde en een andere school waar hij niet terecht kon, is hij nu dus ook bij een derde school niet meer welkom.

Cc

AmorAmor
06-07-07, 11:59
Geplaatst door Couscousje
Moslimstagiair verwijderd om uitdragen geloof
Bron: Nederlands Dagblad
Gepubliceerd: vrijdag 6 juli 2007 @ 11:27

Het openbare Leidsche Rijn College in Utrecht heeft een islamitische stagiair verwijderd omdat die te actief zijn geloof zou uitdragen. Gisteren behandelde de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) de zaak die de scholier had aangespannen. De commissie doet haar uitspraak over ongeveer acht weken.

Binnen de school waren klachten van leerlingen over het door de scholier ongevraagd geven van informatie over de islam. Ismaël Ait Takassit, van Marokkaanse afkomst, vindt de beschuldigingen onterecht. "Ik mocht het er niet te veel en niet ongevraagd over hebben. Dat is ook niet gebeurd, maar er waren juist veel vragen bij de leerlingen. Omdat ik islamitische opleidingen volg en in de moskee als inval-imam actief ben, kan ik daar goed antwoord op geven." Een andere leerlinge heeft geklaagd dat de scholier bepaalde moskeeën goed of slecht noemde. Ook daar is de scholier het niet mee eens. "Er is alleen gesproken over stromingen in de islam, niet over wat goede moskeeën zijn."

Ait Takassit volgt een tweejarige opleiding tot onderwijsassistent aan het ROC Midden Nederland. Hij hangt een orthodoxe stroming van de Islam aan, draagt een lange baard en geeft vrouwen geen hand. Na eerder bij een andere school zijn stage te hebben afgebroken omdat hij zich er niet thuis voelde en een andere school waar hij niet terecht kon, is hij nu dus ook bij een derde school niet meer welkom.

Cc



Is dit nou niet in strijd met "vrijheid van geloofsovertuiging"?

wytze
06-07-07, 12:01
Geplaatst door AmorAmor
Is dit nou niet in strijd met "vrijheid van geloofsovertuiging"?



nee, dat hoeft niet.

AmorAmor
06-07-07, 12:01
Geplaatst door wytze
nee, dat hoeft niet.


O, okee.

wytze
06-07-07, 12:03
Geplaatst door AmorAmor
O, okee.



:blowen:

Thermopylae
06-07-07, 12:28
Hij heeft toch de vrijheid om zijn eigen geloof te kiezen? De school meent dat hij te veel "zendelingsdrift" aan de weg heeft gelegd. Het betreft hier overigens een openbare school. Als ik het zo lees, is het weer het bekende wellis-nietis verhaal. Wordt over 8 weken vervolgd.

wytze
06-07-07, 12:32
Geplaatst door Thermopylae
Hij heeft toch de vrijheid om zijn eigen geloof te kiezen? De school meent dat hij te veel "zendelingsdrift" aan de weg heeft gelegd. Het betreft hier overigens een openbare school. Als ik het zo lees, is het weer het bekende wellis-nietis verhaal. Wordt over 8 weken vervolgd.


Tuurlijk heeft ie die vrijheid.

Teveel zendingsdrift is echter iets anders.

Of t dat echt was weten wij niet. Daar mag de commisie zich nu over buigen. :bril:

Thermopylae
06-07-07, 12:40
Vandaar dat ik schreef: wellis-nietis verhaal.

Marsipulami
06-07-07, 21:13
Utrechtse school verwijdert moslimstagiair om geloof


UTRECHT (RKnieuws.net) - Een school in Utrecht heeft het stagecontract van een islamitische student verbroken omdat hij "te actief zijn geloof uitdroeg’’. De jongen heeft daarop een klacht ingediend tegen de school bij de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). Dat bevestigden de school en de CGB vrijdag.
De jongen liep stage als onderwijsassistent op het openbare Utrechtse Leidsche Rijn College en was tevens als invalimam actief bij een moskee. De school stelt dat hij afspraken over het slechts beperkt uitdragen van zijn geloof niet is nagekomen.

De middelbare school kreeg ongeveer tien klachten over de jongen. Zo zou de stagiair folders hebben uitgedeeld over een serie moskeelezingen en verteld hebben wat de juiste versie van de islam is. De jongen ontkent dat hij ongevraagd over zijn geloof praatte en daarmee de afspraken schond die aan het begin van de stage waren gemaakt.

Rector Peter Wind zegt dat de jongen wel degelijk uit eigen beweging over zijn geloof sprak. "De jongen was er erg mee bezig. Een ander gespreksonderwerp was eigenlijk niet mogelijk.’’ Wind geeft aan dat de jongen meerdere malen is aangesproken op zijn gedrag, maar daar niet op reageerde.

Over uiterlijk acht weken volgt de uitspraak van de commissie.

Baddha
06-07-07, 21:20
Dus eigenlijk is niet zozeer z´n geloof de beweegreden geweest, maar het gedrag van die jongen. Maar met deze kop erboven scoort dit bericht vast beter.

Marsipulami
06-07-07, 21:24
Geplaatst door Baddha
Dus eigenlijk is niet zozeer z´n geloof de beweegreden geweest, maar het gedrag van die jongen. Maar met deze kop erboven scoort dit bericht vast beter.

Wat is er dan mis met het gedrag van die jongen anders dan ongevraagd reclame maken voor zijn geloof ?

tr_imparator
06-07-07, 21:32
Oke hoofddoekje op, geen handjes geven,... maar dit gaat te ver. Waar leg je de grens?

Waarschijnlijk vond de directie dat die grens bereikt was. Terecht. Je bent klassenassistent geen imam op school.

Marsipulami
06-07-07, 21:51
Hij heeft misschien proffessionele hulp nodig

Olive Yao
06-07-07, 22:49
.

Olive Yao
06-07-07, 23:18
Jinn: Dit gaat te ver

QiZ: Waar trek je de grens?

Jinn: Je bent klasseassistent en geen imam op school.

QiZ: Praat je niet over godgeloof op school?

Jinn: Een klasseassistent praat niet over juiste versies van het godgeloof.

QiZ: Mogen leerlingen dat niet horen?

Jinn: Dit was zijn privémening, dus sprak hij als privépersoon. Als functionaris draagt hij het curriculum van de school uit.

QiZ: Is dat een goed curriculum?

Jinn: Het geeft objectieve informatie over godgeloven.

QiZ: Geeft een leraar nooit zijn mening?

Jinn: Hij geeft zijn mening binnen het perspectief van de informatie en legt dat aan de leerlingen uit.

QiZ: Wat leren de leerlingen daarvan?

Jinn: Ze zien dat het een mening is, en hoe ze daar afstand van kunnen nemen en hem bezien.

QiZ: Hoe kunnen ze de mening van de imamschoolassistent zien?

TonH
07-07-07, 00:07
Wat is een ondewijsassistent? Ik dacht dat dat een ouder was die in de klas verhaaltjes voor las en veters strikte? Maar het is tegenwoordig een beroepsopleiding? Twee docenten in één klas of zo? :vreemd:

Baddha
07-07-07, 02:54
Geplaatst door Marsipulami
Wat is er dan mis met het gedrag van die jongen anders dan ongevraagd reclame maken voor zijn geloof ?

Handig dat je nu juist het stukje waar het wezenlijk om gaat uitsluit.

Als ik het bericht lees gaat het niet om het feit dat ie moslim is, maar omdat ie ongevraagd zendingswerk zou doen. In hoeverre die klacht terecht is wijst de CGB wel uit. Al heeft ie natuurlijk wel een streepje voor omdat ie gelovig is. Zoveel heeft ons de ervaring inmiddels wel geleerd.

Stopnaald
07-07-07, 12:27
Moslimstagiair verwijderd om uitdragen geloof

UTRECHT - Het openbare Leidsche Rijn College in Utrecht heeft een islamitische stagiair verwijderd omdat die te actief zijn geloof zou uitdragen. De betrokken stagiair heeft nu een zaak tegen de middelbare school aangespannen bij de Commissie Gelijke Behandeling (CGB).

Gistermiddag behandelde de CGB de klacht van de Marokkaanse student Ismaël Ait Takassit. Volgens de school waren er afspraken gemaakt dat de stagiair niet te veel en niet ongevraagd zijn geloof zou uitdragen.

Ait Takassit stelt dat hiervan geen sprake is, maar volgens de school had zijn opstelling een ,,opdringerig en bedreigend'' karakter. Zo'n tien leerlingen hadden daarover geklaagd bij de schoolleiding.

De betrokken student is een jonge orthodoxe moslim, die een lange baard draagt en vrouwen geen hand geeft. Hij volgt aan het ROC Midden Nederland de tweejarige opleiding onderwijsassistent. Nadat Ait Takassit had geprobeerd bij de Utrechtse vmbo-school Vader Rijn College een stageplek te bemachtigen, trok hij zich terug omdat hij zich negatief bejegend voelde. Daarna klopte hij bij het Islamitisch College Amsterdam aan, maar daar was geen plek. Vervolgens gaf het Leidsche Rijn College hem per november 2006 een stageplaats.

Volgens rector Peter Wind wordt Ismaël Ait Takassit gekenmerkt door zijn ,,godsdienstige gedrevenheid''. ,,Wij zien hem als iemand die heel duidelijk zijn geloof uitdraagt. Dat is in hem te prijzen, maar in zijn breedsprakigheid en overtuigdheid verliest hij uit het oog dat hij met kinderen praat.'' De school stelt dat de student, die stage liep en werkte in het open leercentrum (met onder meer computers en een bibliotheek), niet beseft dat een volwassen personeelslid of stagiair ,,niet op een gelijkwaardig niveau communiceert met kinderen van dertien of veertien jaar''.

Invalimam
De betrokken ROC-student verweert zich door te stellen dat hij nooit ongevraagd over zijn geloof is begonnen te praten. ,,Ik mocht het er niet te veel en niet ongevraagd over hebben. Dat is ook niet gebeurd, maar er waren juist veel vragen bij de leerlingen. Omdat ik islamitische opleidingen volg en in de moskee als inval-imam actief ben, kan ik daar goed antwoord op geven.'' Toen een Turkse leerling van het Leidsche Rijn College en haar Nederlandse klasgenoot volgens Ait Takassit bijzondere interesse toonden, gaf hij de twee een foldertje mee. Het betrof een uitnodiging voor een serie lezingen in de moskee in Eindhoven. Hierover kreeg de school ook klachten, alsook over het feit dat de stagiair islamitische websites bezocht.

De school wil hier geen verantwoordelijkheid voor nemen, zo verklaarde rector Wind gistermiddag tegenover de CGB. ,,Als ik leerlingen confronteer met iemand die uitgesproken opvattingen heeft, heeft dat consequenties. Verschillende leerlingen worstelen in hun puberteit met vragen rond geloof en identiteit. Ik vind dat we daarom heel voorzichtig moeten zijn met het uitdragen van geloofsopvattingen, maar ook van bijvoorbeeld politieke opvattingen.''

Wind wees er gisteren op dat 20 tot 25 procent van de leerlingen van het Leidsche Rijn College, een school voor havo en vwo, van Turkse en Marokkaanse komaf is. ,,Sommige ouders kiezen bewust voor onze openbare school en niet voor bijvoorbeeld islamitisch onderwijs, omdat zij de geloofsontwikkeling van hun kinderen zelf in de hand willen houden.''

Juiste versie
Dat is voor de school reden om ruimte te geven aan allerlei opvattingen, zolang die niet overheersend zijn. Volgens de school sprak de stagiair met leerlingen over wat de juiste versie van de islam is en wat goede moskeeën en imams zijn.

Een leerling zou erover hebben geklaagd dat zij het gevoel kreeg dat de moskee waar haar familie naartoe gaat, niet de juiste is. Zij zou zich ,,beoordeeld'' hebben gevoeld door de stagiair. Ait Takassit ontkent dit. ,,Er is alleen gesproken over stromingen in de islam, niet over wat goede moskeeën zijn.''

Docent Mario de Jong van het ROC Midden Nederland, die Ait Takassit begeleidde, zei het jammer te vinden dat zijn student zoveel wantrouwen tegenkomt. Hij trad gisteren op als informant van de commissie, en zei geleerd te hebben dat zijn ROC nog alerter moet zijn op het voorkomen van dit soort botsingen.

Ismaël werd eind januari in een gesprek met rector Wind op de hoogte gesteld van hoe sommige leerlingen zijn opstelling ervaarden. Toen dit naar het oordeel van de school niet verbeterde, besloot rector Wind op 12 maart de stage af te breken. Ait Takassit vindt dat hij hiermee is gediscrimineerd op basis van godsdienst. De CGB doet over ongeveer acht weken uitspraak in deze kwestie.

Bron: Nederlands Dagblad


Als je in een functioneringsgesprek een negatieve beoordeling krijgt en ondanks dat blijft doorgaan met je ongewenste gedrag, moet je niet lopen janken, maar de fout bij jezelf zoeken. Dit heeft niets met dizkrimminasie te maken, maar is een uitstekend voorbeeld van slachtoffergedrag zoals je wel meer tegenkomt.

Olive Yao
07-07-07, 13:09
Geplaatst door Stopnaald
Als je in een functioneringsgesprek een negatieve beoordeling krijgt en ondanks dat blijft doorgaan met je ongewenste gedrag, moet je niet lopen janken, maar de fout bij jezelf zoeken. Dit heeft niets met dizkrimminasie te maken, maar is een uitstekend voorbeeld van slachtoffergedrag zoals je wel meer tegenkomt.
Waarom mag Ismaël Ait Takassit zo niet functioneren?

Ik sta afwijzend tegenover godgelovig onderwijs, omdat dit volgens mij de levensbeschouwelijke autonomie van kinderen schaadt in plaats van bevordert.

Maar goed levensbeschouwelijk onderwijs omvat een open debat, met de leerlingen, op hun niveau, over levensbeschouwingen, met meer objectieve informatie. Waarom zouden de uitingen van Ismaël Ait Takassit daar niet in passen, ook al zijn dat zijn meningen?

Zijn optreden kan leerzaam zijn voor de leerlingen: zij kunnen leren hoe ze ermee omgaan. Daar hebben ze wat aan voor als ze later echt een radicale haatzaaier tegenkomen.

tr_imparator
07-07-07, 14:16
Geplaatst door Olive Yao
Waarom mag Ismaël Ait Takassit zo niet functioneren?

Ik sta afwijzend tegenover godgelovig onderwijs, omdat dit volgens mij de levensbeschouwelijke autonomie van kinderen schaadt in plaats van bevordert.

Je zou weinig bereiken als je levensbeschouwelijk onderwijs zou verbieden. Tenzij je lessen inlast die over religies gaat en dit geeft ipv die ene uur godsdienstles. Ik denk dat dat ook goed is voor de algemene ontwikkeling van het kind, door meer te leren over anderen,...

Dit moet dan wel op een objectieve wijze gebeuren, zonder dat je de identiteitsvorming van dat kind schaadt.

Hier tegenover kan godsdienstonderwijs goed zijn voor het versterken van de eigen identiteit, maar ik kan me voorstellen dat, wanneer je je teveel focust op een ding, dat je anderen dingen niet meer kan zien.

Daarom ben ik voor goed onderwijs ipv voor 'een bepaalde type' onderwijs.


Zijn optreden kan leerzaam zijn voor de leerlingen: zij kunnen leren hoe ze ermee omgaan. Daar hebben ze wat aan voor als ze later echt een radicale haatzaaier tegenkomen.

Ik denk dat een conflictsituatie leerzamer is dan een een situatie zelf. Omdat een conflict tot besef kan leiden. Dat hoeft niet altijd zo te zijn bij een normale situatie. Vooral als je genuanceerd en selectief te werk gaat.

Iglo
07-07-07, 14:21
Geplaatst door Stopnaald
Moslimstagiair verwijderd om uitdragen geloof
.....................
Bron: Nederlands Dagblad


Als je in een functioneringsgesprek een negatieve beoordeling krijgt en ondanks dat blijft doorgaan met je ongewenste gedrag, moet je niet lopen janken, maar de fout bij jezelf zoeken. Dit heeft niets met dizkrimminasie te maken, maar is een uitstekend voorbeeld van slachtoffergedrag zoals je wel meer tegenkomt. Dit stuk geeft in ieder geval wat meer informatie dan het stukje waarmee de topic opende. Het maakt in ieder geval duidelijk hoe eenzijdig het openings stukje was: alleen de stagair zijn standpunt stond erin. Jammer genoeg is het wel een stukje van het Nederlands Dagblad =/

Stopnaald
07-07-07, 22:20
Geplaatst door Olive Yao
Waarom mag Ismaël Ait Takassit zo niet functioneren?

Volgens de school waren er afspraken gemaakt dat de stagiair niet te veel en niet ongevraagd zijn geloof zou uitdragen.

Overigens is het openbaar onderwijs bedoeld voor het gelijkwaardig benaderen van ALLE zienswijzen. Dit, omdat ALLE gezindten zich veilig en geaccepteerd moeten kunnen voelen. Het gedrag van Takassit staat daar haaks op en druist dus pontificaal in op de grondgedachte van deze school.

Een betere vraag is dan ook: waarom zou hij zo wél mogen functioneren? Ik zie dat nl. niet.


Ik sta afwijzend tegenover godgelovig onderwijs, omdat dit volgens mij de levensbeschouwelijke autonomie van kinderen schaadt in plaats van bevordert.

Ik sta niet persé afwijzend tegenover godgelovig onderwijs, maar daar gaat het hier niet om (hoewel Takassit dat wel zo doet voorkomen). Het punt is dat er van minstens 10 leerlingen klachten zijn gekomen over de manier waarop hij zijn standpunt aan hen opdrong. Respect betekent óók andere mensen en hun standpunten in hun waarde laten en dat is precies wat hij NIET deed. DAAR ben ik dus faliekant op tegen.


Maar goed levensbeschouwelijk onderwijs omvat een open debat, met de leerlingen, op hun niveau, over levensbeschouwingen, met meer objectieve informatie. Waarom zouden de uitingen van Ismaël Ait Takassit daar niet in passen, ook al zijn dat zijn meningen?

Zie hierboven. Hij mag zijn meningen hebben, maar anderen mogen daar anders over denken. Ieder het zijne. Ook dát moet gerespecteerd worden.


Zijn optreden kan leerzaam zijn voor de leerlingen: zij kunnen leren hoe ze ermee omgaan. Daar hebben ze wat aan voor als ze later echt een radicale haatzaaier tegenkomen.

Pardon? Zo tolerant kwam deze meneer niet op mij over hoor!
Ik vind eerder dat HIJ iets moet leren....om andermans standpunten te respecteren, ZELFS - of misschien wel JUIST - als die niet met het zijne overeenkomt.

Tot slot blijft staan dat hij is aangenomen onder de voorwaarde dat hij niet te veel en niet ongevraagd zijn geloof zou uitdragen. Dat is een afspraak waaraan hij zich vrijwillig heeft gecommiteerd. Die afspraak heeft hij eenzijdig gebroken. Daarop is hij aangesproken, waarbij hij de kans heeft gekregen om zijn gedrag te beteren. Die kans heeft hij niet willen nemen. Dat is ZIJN verantwoordelijkheid. Nu moet hij niet janken over de consequenties van zijn (wan-)gedrag. Dat is slachtoffergedrag.

Als ik wil werken bij een baas en daar horen bepaalde regels bij en als ik die baan (met die regels dus) accepteer, dan heeft de baas het volste recht om mij te ontslaan als ik mij niet aan de regels houd.
It's as simple as that!

observer
07-07-07, 22:48
Maar goed levensbeschouwelijk onderwijs omvat een open debat, met de leerlingen, op hun niveau, over levensbeschouwingen, met meer objectieve informatie. Waarom zouden de uitingen van Ismaël Ait Takassit daar niet in passen, ook al zijn dat zijn meningen? een open en eerlijk debat vereist een zelfde nivo en geen gezagsverhouding

als hij wil discusieren doet hij dat maar met volwassenen niet met kinderen, zeker niet als die kinderen ook nog in een gezagsverhouding met hem zitten

Stopnaald
07-07-07, 23:21
Geplaatst door observer
een open en eerlijk debat vereist een zelfde nivo en geen gezagsverhouding

als hij wil discusieren doet hij dat maar met volwassenen niet met kinderen, zeker niet als die kinderen ook nog in een gezagsverhouding met hem zitten

Daarbij blijft staan dat voor het voeren van een open en eerlijk debat ook/juist respect voor andermans zienswijzen noodzakelijk is. Daarvan was in dit geval geen sprake.

Zo zou hij bijv. hebben gesteld dat de moskee die door de familie van een van de leerlingen werd bezocht een "foute" moskee is. Wtf is hij dat hij dat zomaar mag stellen?

observer
08-07-07, 19:44
Zijn optreden kan leerzaam zijn voor de leerlingen: zij kunnen leren hoe ze ermee omgaan. Daar hebben ze wat aan voor als ze later echt een radicale haatzaaier tegenkomen. euh ze ook op de bek slaan voor het geval ze later een echte bokser tegenkomen?

Marsipulami
20-08-07, 19:56
School mocht overeenkomst moslimstagiair verbreken
Geplaatst door Theo Borgermans op
ma 20 aug '07 om 15:44u (Bron: ANP)
UTRECHT (RKnieuws.net) - Het Leidsche Rijn College in Utrecht mocht het stagecontract met een islamitische student verbreken, omdat de jongen te actief zijn geloof uitdroeg. Dat is het oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) maandag.
Volgens de CGB maakt de school geen verboden onderscheid op grond van godsdienst. De student diende in juli bij de CGB een klacht in tegen de school, omdat het college zijn stagecontract beëindigde. De jongen liep stage als onderwijsassistent op het openbare Leidsche Rijn College en was tevens als invalimam actief bij een moskee. De school stelde dat hij afspraken over het slechts beperkt uitdragen van zijn geloof niet nakwam.

De middelbare school had voorafgaand aan de stage een gesprek met jongen over het openbare karakter van de school en hem verzocht met terughoudendheid te spreken over zijn geloof. De middelbare school kreeg ongeveer tien klachten over de jongen.

Zo zou de stagiair folders hebben uitgedeeld over een serie moskeelezingen en verteld hebben wat de juiste versie van de islam is. De school heeft hem daarop aangesproken. Aangezien geen verbetering optrad, beëindigde de school na enkele maanden de stagebetrekking met de man.