PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkanen willen zelf naam voor hun kind kunnen kiezen



barfly
13-07-07, 14:51
AMSTERDAM - Pers was niet welkom bij zijn bezoek donderdag aan de Marokkaanse ambassadeur in Den Haag. Maar na afloop van het ‘op zijn Hollands gezegd kut gesprek’, wil het Haarlemse PvdA-raadslid Moussa Aynan (34) zijn ergernis kwijt.

Aynan heeft de ambassadeur een petitie aangeboden met ruim driehonderd handtekeningen van Marokkaanse Nederlanders die de vrijheid eisen zelf een naam te kiezen voor hun kind. Marokkaanse ouders zijn verplicht een naam te selecteren uit een lijst die hen – meestal vrijwillig door Nederlandse gemeenten – wordt voorgelegd wanneer zij hun kind aangeven bij de burgerlijke stand. Hollandse, christelijke en zelfs veel Berber-namen zijn onacceptabel voor de Marokkaanse consulaten.

Aynan: ‘Als een klein jongetje werd ik toegesproken.’ De ambassadeur legde uit dat christelijke namen inderdaad ‘onacceptabel’ zijn. Dat staat in de Marokkaanse wet en daaraan valt dus niet te tornen. Met Berber-namen zijn de Marokkanen volgens Aynan iets soepeler. ‘Er is een namencommissie in Rabat die elk jaar de lijst evalueert. Berber-namen zouden op de lijst kunnen komen, als uitgezocht is waar die namen vandaan komen, of ze niet toevallig toch christelijke wortels hebben.’

Aynan voerde aan dat in een ‘globaliserende wereld, met een groeiend aantal gemengde huwelijken en vervagende grenzen’ een beperkte ‘strikt Arabisch-nationalistische’ lijst uiteindelijk niet te handhaven zal zijn.

Moussa Aynan heeft een vriend uit een gemengd huwelijk, Maurice, een naam die officieel niet door Marokko is geaccepteerd. De vriend heeft geen Marokkaanse identiteitspapieren en zal volgens de Marokkaanse wet bijvoorbeeld niet kunnen erven.

Er zullen steeds meer ‘Mauricen’ komen, hield Aynan de ambassadeur voor. ‘En die zullen Marokko op den duur wellicht de rug toekeren.’ De ambassadeur beloofde dat hij zijn uiterste best zal doen de lijst in Rabat op de agenda te krijgen.

Aynan probeert ook Nederlandse gemeenten ertoe te bewegen de namenlijst niet meer te verstrekken. Ze stellen zich op als een verlengstuk van de Marokkaanse overheid, vindt hij.

Met zijn handtekeningenactie is Aynan gestopt. In het Pinksterweekeinde haalde hij zijn website van het internet, omdat hij ‘goed ziek’ werd van de dreigmails. ‘Islam-hater, Bush-terrorist, we weten je te vinden’, honderden van dergelijke teksten ontving hij. Komend weekeinde gaat het Haarlemse raadslid weer online.

Bron: volkskrant (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article444510.ece/Marokkanen_willen_zelf_naam_voor_hun_kind_kunnen_k iezen)

Bizar natuurlijk dat je een naam krijgt opgedrongen en als je daar in Nederland wat aan wilt doen dan wordt je bedreigd...

Trouwens dat die gemeenten daar aan meewerken is ook van de zotte.

bukhari
13-07-07, 16:01
Ik vindt het heel absurd dat de Marokaanse Nederlanders verplicht zijn om de naam te kiezen uit een lijstje DIE DOOR DE NEDERLANDSE GEMEENTE WORDT VERSTREKT!! volgens mij zijn de NEDERLANDSE GEMEENTEN NET ZO DOORGEDRAAID als Marokaanse dictator koning!
Wel ben ik van mening dat moslim een moslim naam moeten hebben en niet zo maar jantje beton of zo. Mijn naam is zelf ook geen moslim naam maar wel een perziche naam hetgeen betekent: Jahan = De wereld, gir = bezit, dus wereld bezitter of wereldheerser. Mijn eigen citaat luidt als volgt: "ik ben van van de wereld en de wereld is van mij" Allahamdo Lillahe. Zo sta ik ook in het leven! Jahangir was een koning in de tijd van de Moghols in India. Het is een mooie naam maar de koning Jahangir was zeker de familie van de Profeet Mohammed (A.S.)zeker niet goed gezind. Hij heeft ze veel belemmerd met het beleiden van de Islam.


http://en.wikipedia.org/wiki/Jahangir

P.s. een goede tip! Als je op zoek bent naar mooie en echte Islamitische namen, ga een beetje verdiepen in het de Islam. Zoek uit de 99 namen van Allah en profeet Mohammed (S.A.W.), alle profeten en uit de kinderen en kleinkinderen van de profeet en zijn familie
Voorbeeld!

Echtgenotes van de Profeet:

Khadija-Tul-Kubra Binte Khawalid, Sooda, Aisha, Hafsa,
Umme Salma, Saphia, Zainab binte Khozeyma, Zainab binte Djahasj,
Jaweria binte Harris, Umme Habiba, Meymoona

Kinderen van Imam Ali (A.S.)
Zonen
Hussain, Hassan, Mohsin,Mohammad Hanfia,
Abbas,Umar,Usman,Abdoellah, Aun, Jaffar,
Mohammad, Abu bakr, Mohammad-e-Oost,
Saleh,Yahya, Asghar, Abdoellah-e-Asghar,
Jaffar-e-Asghar

Dochter
Zainab, Umme Kulsoem, Ruqayya, Umme-Aiman,
Takieyya, Ramla, Ramlae Soeghra, Umme Haani,
Hamama, Ummul Karaam, Imama, Umme Salma,
Meymoona, Khadiedja, Fatima Saani, Razia

Shemharosh
13-07-07, 23:27
Als voetbalgek ben een fan van Maradonna daarom ga ik mijn kind Diego noemen als het jongen is en als het meisje is wordt Stefie naar Setefie Graaf....marokkaan og geen marokkaan behalve als het vroutwje gek is Goerge Clooney en Shakira dan wordt het misschien Genkiz Khan en Cleopatra...hahhahha

azulay
13-07-07, 23:46
Geplaatst door bukhari
Ik vindt het heel absurd dat de Marokaanse Nederlanders verplicht zijn om de naam te kiezen uit een lijstje DIE DOOR DE NEDERLANDSE GEMEENTE WORDT VERSTREKT!! volgens mij zijn de NEDERLANDSE GEMEENTEN NET ZO DOORGEDRAAID als Marokaanse dictator koning!
Wel ben ik van mening dat moslim een moslim naam moeten hebben en niet zo maar jantje beton of zo. Mijn naam is zelf ook geen moslim naam maar wel een perziche naam hetgeen betekent: Jahan = De wereld, gir = bezit, dus wereld bezitter of wereldheerser. Mijn eigen citaat luidt als volgt: "ik ben van van de wereld en de wereld is van mij" Allahamdo Lillahe. Zo sta ik ook in het leven! Jahangir was een koning in de tijd van de Moghols in India. Het is een mooie naam maar de koning Jahangir was zeker de familie van de Profeet Mohammed (A.S.)zeker niet goed gezind. Hij heeft ze veel belemmerd met het beleiden van de Islam.


http://en.wikipedia.org/wiki/Jahangir

P.s. een goede tip! Als je op zoek bent naar mooie en echte Islamitische namen, ga een beetje verdiepen in het de Islam. Zoek uit de 99 namen van Allah en profeet Mohammed (S.A.W.), alle profeten en uit de kinderen en kleinkinderen van de profeet en zijn familie
Voorbeeld!

Echtgenotes van de Profeet:

Khadija-Tul-Kubra Binte Khawalid, Sooda, Aisha, Hafsa,
Umme Salma, Saphia, Zainab binte Khozeyma, Zainab binte Djahasj,
Jaweria binte Harris, Umme Habiba, Meymoona

Kinderen van Imam Ali (A.S.)
Zonen
Hussain, Hassan, Mohsin,Mohammad Hanfia,
Abbas,Umar,Usman,Abdoellah, Aun, Jaffar,
Mohammad, Abu bakr, Mohammad-e-Oost,
Saleh,Yahya, Asghar, Abdoellah-e-Asghar,
Jaffar-e-Asghar

Dochter
Zainab, Umme Kulsoem, Ruqayya, Umme-Aiman,
Takieyya, Ramla, Ramlae Soeghra, Umme Haani,
Hamama, Ummul Karaam, Imama, Umme Salma,
Meymoona, Khadiedja, Fatima Saani, Razia

Kan je me aangeven wat een islamitische naam is? Volgens mij spreekt de islam nergens over islamitische namen.

Arabische namen zoals Mohammed, abdullah (zijn vader die overleed voor de islam), etc.. bestonden al voor de islam.

Wat over de niet arabische moslims die geen Arabische namen hebben?

Wat over de tientallen van oorsprong joodse namen zoals Jacob, Ibrahim, Isaac, Dawoud, etc..

Wat over Arabische namen die een slechte of seksuele betekenis hebben en die wel mogen, zoals: Abla (zij met grote kont) of Nihad (zij met grote borsten.

Wat is islamitisch aan Jawad of Fahd (Paard en Panter)

Waarom zou volgens jou Qamar wel mogen en Taziri niet als ze hetzelfde betekenen.


Voor je informatie:

De islam heeft enkel geeist dat de naam een goede betekennis moet hebben (als het aanders is dan hoor ik het graag). Deze eis was niet voor niets maar vanwege het feit dat de Arabieren hun kinderen een slechte naam gaven voor de komst van de islam. Dat deden ze om ze voor de toorn te behoeden, terwijl hun slaven juist een goede naam kregen zodat zij door de toorn getroffen worden en niet het gezin.

Moet ik mijn dochtert of zon Beni kIilab (zonen van honden) noemen omdat het de familie naam is van de moeder van Mohammed zo heette..

Baddha
13-07-07, 23:50
Marokkanen hoeven toch alleen een islamitische naam te kiezen als ze moslim zijn? Joodse en christelijke Marokkanen vallen volgens mij niet onder deze regeling. Je zou zeggen dat die rare beperking dus te omzeilen is zonder verlies van recht op erfenissen enzo.

Shemharosh
14-07-07, 02:15
Geplaatst door Baddha
Marokkanen hoeven toch alleen een islamitische naam te kiezen als ze moslim zijn? Joodse en christelijke Marokkanen vallen volgens mij niet onder deze regeling. Je zou zeggen dat die rare beperking dus te omzeilen is zonder verlies van recht op erfenissen enzo.

wat een onzin!!!...wat is nou islamistisch of arabisch of marokkaans aan Izaak en Abraham of Youssef??!!!

Bart.NL
14-07-07, 14:51
Dit soort geneuzel houdt in ieder geval een aantal ambtenaren en commissies aan het werk.