PDA

Bekijk Volledige Versie : Dit zijn de mensen die het voor het zeggen hebben in MArokko



azulay
14-07-07, 00:15
Een schande! Ik hoop dat er meer van dit soort video's op het net zullen verschijnen die het corrupte system aan het licht brengen.



http://www.benibouayach.com/modules/newbb/viewtopic.php?viewmode=thread&topic_id=256&forum=2&post_id=2028

Olive Yao
14-07-07, 01:03
Die patsers halen aardig wat op zo te zien.

mark61
14-07-07, 10:37
Vrachtwagenchauffeurs hebben een maandabonnement?

Coolassprov MC
15-07-07, 10:17
Geplaatst door azulay
Een schande! Ik hoop dat er meer van dit soort video's op het net zullen verschijnen die het corrupte system aan het licht brengen.



http://www.benibouayach.com/modules/newbb/viewtopic.php?viewmode=thread&topic_id=256&forum=2&post_id=2028

1. Politie-agenten staan als laatste in de hierarchie; hebben het et zwaarst en worden het slechts betaald, en hebben het dus allerminst ''te zeggen'' in Marokko.

2. De slachtoffers zijn die politie-agenten die bovenop hun salaris moeten bedelen; ze leggen niemand een pistool op hun kop; degenen die hun geld geven, geven het omdat ze liever 5euro smeergeld kwijt zijn dan een boete van 80euro;

3. De daders zijn diegenen in de personenauto's die smeergeld geven.

Lekkere knappe held om zo een statement te zetten op basis van deze crap!

Wat zou jij doen als agent?

Wat zou jij doen als automobilist?

azulay
15-07-07, 11:51
Geplaatst door Coolassprov MC
1. Politie-agenten staan als laatste in de hierarchie; hebben het et zwaarst en worden het slechts betaald, en hebben het dus allerminst ''te zeggen'' in Marokko.

2. De slachtoffers zijn die politie-agenten die bovenop hun salaris moeten bedelen; ze leggen niemand een pistool op hun kop; degenen die hun geld geven, geven het omdat ze liever 5euro smeergeld kwijt zijn dan een boete van 80euro;

3. De daders zijn diegenen in de personenauto's die smeergeld geven.

Lekkere knappe held om zo een statement te zetten op basis van deze crap!

Wat zou jij doen als agent?

Wat zou jij doen als automobilist?


1- Na de coups door het leger heeft Hassan II de politie veel meer macht verschaft. Met name Ijardamiyyen. Zij staan zeker niet in de laatste rij van het systeem en hebben zeker een zekere macht. Maar de titel was bedoeld om een idee te geven over hoe met macht omgegaan wordt in Marokko niet alleen door de politie maar door alle andere instanties van minister tot rechter.

2- Als een integere persoon niet tevreden is met zijn slaris of baan dan zoekt iets anders. Zij hebben gekozen voor die baan. Als ik een Nederlandse agent 100 geef i.p.v. 500 euro boete dan zal ik opgepakt worden (ten minste daar ga ik van uit) vanwege mijn gedrag. De politie is er juist om dit soort zaken te bestrijden. Het is dus weer een domme excuses dat een bewijs is van achterlijke gedachtengang.

3- Ik heb degenen die smeergeld geven niet verdedigt. Zij zijn net zo achterlijk, dat is een onderdeel van een achterlijke systeem en volk. In een gezonde systeem zouden ze opgepakt worden.

Het is geen statment maar de werkelijkheid van een corrupte en achterlijke samenleving. IK zie mezelf niet als een held. Maar ik verdedig zeker niet dit soort toestanden


Ik zou nooit een agent worden in een dergelijke systeem.

IK heb twee jaar geleden geweigerd smeergeld te geven en ik wilde de volledige boete betalen (Eenrichtingsverkeer straat in gereden in Nador, Overgines niet bewust, het bord was niet een ste zien). Die agent had geen bonnen bij zich en wilde toch smeergeld. Ik weigerde en toen nam hij mijn MArokkaanse rijbewijs in Beslag. Die moet ik nog steeds bij het politie bureau gaan ophalen als ik er eens ben (natuurlijk moet ik 40 euro betalen.

Coolassprov MC
15-07-07, 14:13
Geplaatst door azulay
Hassan II

Wist je ook dat ie dood en begraven was?


Geplaatst door azulay
... minister tot rechter..

Kom maar terug als je daar filmpjes van hebt.

Je bent gekomen met het laagst mogelijke vergijp van corruptie.

Iedereen kan de zon en de maan zien; het maakt jou niet bijzonder.



Geplaatst door azulay
2- Als een integere persoon niet tevreden is met zijn slaris of baan dan zoekt iets anders. Zij hebben gekozen voor die baan. Als ik een Nederlandse agent 100 geef i.p.v. 500 euro boete dan zal ik opgepakt worden (ten minste daar ga ik van uit) vanwege mijn gedrag. De politie is er juist om dit soort zaken te bestrijden. Het is dus weer een domme excuses dat een bewijs is van achterlijke gedachtengang.

Komt ie weer met z'n ''achterlijkheid''; ga eerst leren tandenpoetsen, bergaap!


Geplaatst door azulay
3- Ik heb degenen die smeergeld geven niet verdedigt. Zij zijn net zo achterlijk, dat is een onderdeel van een achterlijke systeem en volk. In een gezonde systeem zouden ze opgepakt worden.

Iedereen is achterlijk behalve jij; tandenborstel al ontdekt?


Geplaatst door azulay
Het is geen statment maar de werkelijkheid van een corrupte en achterlijke samenleving. IK zie mezelf niet als een held. Maar ik verdedig zeker niet dit soort toestanden

IK OOK NIET.

Jouw probleem is dat jij symptomen noemt die niemand onopgemerkt zijn gebleven en die niemand goedpraat en daar hang jouw verrotte politieke agenda aan; GOEDKOOP; HEEL GOEDKOOP.


Geplaatst door azulay
Ik zou nooit een agent worden in een dergelijke systeem.

Als je de honger in je maag voelt, zul je je vast bedenken.


Geplaatst door azulay
IK heb twee jaar geleden geweigerd smeergeld te geven en ik wilde de volledige boete betalen (Eenrichtingsverkeer straat in gereden in Nador, Overgines niet bewust, het bord was niet een ste zien). Die agent had geen bonnen bij zich en wilde toch smeergeld. Ik weigerde en toen nam hij mijn MArokkaanse rijbewijs in Beslag. Die moet ik nog steeds bij het politie bureau gaan ophalen als ik er eens ben (natuurlijk moet ik 40 euro betalen.

Ik kan boekenbundels schrijven met dat soort verhalen.

Coolassprov MC
15-07-07, 14:20
Geplaatst door azulay
mijn MArokkaanse rijbewijs

Zeg eens eerlijk; heb je dat rijbewijs eerlijk gehaald om heb je hem gewoon ''gekocht''?

azulay
15-07-07, 16:04
Geplaatst door Coolassprov MC
Zeg eens eerlijk; heb je dat rijbewijs eerlijk gehaald om heb je hem gewoon ''gekocht''?

Ieder lijk weet dat alles te koop is in Marokko. Ik heb een familie lid die de hoogste rechter is in een Marokkaanse stad. Toen hij nog studerde was hij erg opstandig en had geen goed woord over corruptie. Nu hoor ik dat hij een van de beste daarin is.

Zoals een Ex-minister van quwait eergisteren nog zei dat het systeem in Kuwait achterlijk is en dat het een onderontwikkelde en achterlijk samenleving is, zo denk ik over het systeem in MArokko. Het is een achterlijk land. Misschien heeft het woord een zwaardere lading in het Nederlands, maar in het Arabisch (attakhalluf of Mutakhallif) kom ik veel vaker tegen.


Ik heb me aangemeld bij een auto rijschool waar ik 120 euro betaalde toen dertijd en heb volgens mij mijn examen goed afgelegd (ook mede door het feit dat ik veel langer een Spaanse rijbewijs had). Of hij iets betaald heeft weet ik niet.

Niet iedereen kan de zon en de maan zien. Jij moet die blinddoek (woestijnrat) om je ogen wegdoen, zodat je de zon als zon ziet en niet als maan.

Coolassprov MC
16-07-07, 06:15
Geplaatst door azulay
Ieder lijk weet dat alles te koop is in Marokko. Ik heb een familie lid die de hoogste rechter is in een Marokkaanse stad. Toen hij nog studerde was hij erg opstandig en had geen goed woord over corruptie. Nu hoor ik dat hij een van de beste daarin is.

Die ''achterlijkheid'' waar jij van zegt te walgen begint dus in je eigen familie?

Dat bevestigd mijn punt over hoe diepgeworteld dit zit en dat vingertje wijzen ht er niet makkelijker opmaakt; eerder laat escaleren.

Kan je hem niet op video zetten en hier posten?

Veel interessanter dan een politie-agentje waar iedereen het al van weet, niet?


Geplaatst door azulay
Zoals een Ex-minister van quwait eergisteren nog zei dat het systeem in Kuwait achterlijk is en dat het een onderontwikkelde en achterlijk samenleving is, zo denk ik over het systeem in MArokko. Het is een achterlijk land. Misschien heeft het woord een zwaardere lading in het Nederlands, maar in het Arabisch (attakhalluf of Mutakhallif) kom ik veel vaker tegen.

Beste stuurlui staan aan wal.


Geplaatst door azulay
Ik heb me aangemeld bij een auto rijschool waar ik 120 euro betaalde toen dertijd en heb volgens mij mijn examen goed afgelegd (ook mede door het feit dat ik veel langer een Spaanse rijbewijs had). Of hij iets betaald heeft weet ik niet.

Proficiat!


Geplaatst door azulay
Niet iedereen kan de zon en de maan zien. Jij moet die blinddoek (woestijnrat) om je ogen wegdoen, zodat je de zon als zon ziet en niet als maan.

Ga toch fietsen met je gescheld.

azulay
16-07-07, 18:13
De kwestie heeft de marokkanse kranten gehaald en is gebombardeerd tot: De Jagers (hunters) van Targuist.

Beide Ijardamiyyen zijn gisteren voor de rechter verschenen in Alhoeceima.

mark61
16-07-07, 19:43
Ik meen te weten dat de drukste wegen worden aanbesteed. Hoge politieofficieren verpachten bepaalde wegen aan de hoogstbiedende agent.

Maar er is geen bepaald deelonderwerp waar je over kunt beginnen, want het is een heel systeem.

In een land waar de meeste burgers niet de (alle) verschuldigde belasting betalen kan de overheid ook zijn personeel niet fatsoenlijk betalen. Iedereen heeft het gedaan en niemand heeft het gedaan.

Coolassprov MC
16-07-07, 20:27
Geplaatst door azulay
Ijardamiyyen....

Gendarme heet zoiets.

http://cinema-kleinhase.blogs.allocine.fr/blogsdatas/mdata/8/7/2/Z20060227190820273988278/img/gd01b050.jpg


Geplaatst door azulay
voor de rechter verschenen in Alhoeceima.

Als ze voor jouw corrupte oom,
die rechter is, moeten verschijnen,
zet het nog weinig zoden aan de dijk, denk je ook niet?

Ban die ''achterlijkheid'' eerst maar eens uit je eigen familie!

Wizdom
16-07-07, 21:58
Hoewel ik Azulay een luis in de pels vind moet ik hem voor deze smerige handelswijze gelijk geven...

De gever en ontvanger zijn verkeerd bezig... Corruptie is een kankergezwel in de samenleving... Als je het niet uitroeit doodt het de samenleving....

Wat mij betreft de bezem erdoor heen.... Ze moeten dit soort undercover acties vaker doen in Marokko...

Dan leren ze het wel af... Je moet werken voor je geld! Zweten! Zuchten! Piekeren!

Dat is rein geld!


Ik heb vorig jaar 400DH boete betaald i.p.v. smeergeld te betalen...

Ik stond erop dat ik een afschrift zou krijgen van de boete!

De boete was onterecht want ik reed door groen als laatste van de stoet maar de corrupte ambtenaar aan de andere kant van het kruispunt stond erop dat ik door rood reed om mij wat smeergeld afhandig te maken....

Mooi niet dus... Hij had er flink de pest in...

sidi bibi
16-07-07, 23:49
Geplaatst door Wizdom


Ik stond erop dat ik een afschrift zou krijgen van de boete!



En die afschrift moet blauw/groen zijn, bijna een A4 formaat, heb je een ander afschrift gehad dan heeft ie het alsnog in zijn zak gestoken, ze proberen het zo ook wellis.

Coolassprov MC
17-07-07, 06:48
Geplaatst door sidi bibi
En die afschrift moet blauw/groen zijn, bijna een A4 formaat, heb je een ander afschrift gehad dan heeft ie het alsnog in zijn zak gestoken, ze proberen het zo ook wellis.

Op het politiebureau betalen.

Coolassprov MC
17-07-07, 06:50
Geplaatst door Wizdom
De gever en ontvanger zijn verkeerd bezig... Corruptie is een kankergezwel in de samenleving... Als je het niet uitroeit doodt het de samenleving....


Niemand is het met azulay oneens in deze.

Het enige wat ik zeg is dat we de ontvanger niet direct tot inkeer kunnen brengen.

In plaats hiervan moeten wij, als burgers en toeristen, stoppen met deze praktijk; hierna kijken de ontvangers wel uit om hun handje uit te steken..

sidi bibi
17-07-07, 10:06
Geplaatst door Coolassprov MC
Op het politiebureau betalen.

Dat klopt maar zo eenvoudig werkt dat niet, je rijbewijs wordt ingevorderd, je kunt je auto laten staan en betalen is dan meestal de volgende dag. Staat die auto in de weg dan wordt ie weggetakeld en draai je voor de kosten plus een dag opslag ook op. Tis even doorbijten maar uiteindelijk helpt het wel, het korps weet al snel dat er niks te halen valt bij jou en je wordt met rust gelaten. Die administratieve rompslomp gaan ze zelf ook uit de weg.
Op de doorgaande wegen hebben ze het officiele bonnenboek wel altijd bij zich, overigens, wanneer ik echt een overtreding bega probeer ik er niet aan onderuit te komen, het werkt de corruptie in de hand.

Freesaf2
17-07-07, 10:09
Geplaatst door Coolassprov MC
Niemand is het met azulay oneens in deze.
Het enige wat ik zeg is dat we de ontvanger niet direct tot inkeer kunnen brengen.
In plaats hiervan moeten wij, als burgers en toeristen, stoppen met deze praktijk; hierna kijken de ontvangers wel uit om hun handje uit te steken..


Geplaatst door Coolassprov MC

2. De slachtoffers zijn die politie-agenten die bovenop hun salaris moeten bedelen; ze leggen niemand een pistool op hun kop; degenen die hun geld geven, geven het omdat ze liever 5euro smeergeld kwijt zijn dan een boete van 80euro;

3. De daders zijn diegenen in de personenauto's die smeergeld geven.


Ach, die arme agenten die overtredingen verzinnen om burgers en toeristen geld afhandig te maken. Je noemt ze gewoon slachtoffers?????

Ook in een ander topic neem je het op voor de ontvangers van smeergeld.

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=222784&perpage=15&display=&highlight=smeergeld&pagenumber=3

1 zo'n topic over een Nederlandse agent en dan sta ja als het hardste te schreeuwen over het corupte westen.

sidi bibi
17-07-07, 10:21
Geplaatst door Coolassprov MC

In plaats hiervan moeten wij, als burgers en toeristen, stoppen met deze praktijk; hierna kijken de ontvangers wel uit om hun handje uit te steken..

Zeker, als burgers en toeristen, je kunt het je dan veroorloven, dat geldt vaak niet voor die vrachtwagenchauffers, verdienen vaak maar zo'n 100 tot 150 dirham per dag, een prent kost over het algemeen 400 dirham, als ze verkeerd willen, best een smak met geld voor die lui en reken er maar niet op dat de baas dat even betaald.

Ourzazate
17-07-07, 10:58
Vorig jaar nog 4 x aangehouden in Marokko door de politie die ook dacht mij geld afhandig te kunnen maken. Ik heb een paar foto's van mij en koning Mohammed 6, die ik zelf in elkaar heb gezet (lang leve Adobe Photoshop). Zo'n 5 seconden daarmee gezwaaid en Ourzazate had een vrije doortocht inclusief 1001 excuses en 'n3am a sidi'...:).

sienia
17-07-07, 14:47
Niks nieuws onder de zon en maan. Zelfs de koning heeft de strijd (tevergeefs?) aangebonden met de corruptie (resjwa). Het maakt gewoon deel uit van de hele cultuur, op elk niveau, altijd en overal. Zijn het de agenten niet (heb keurig netjes de boete betaald) dan zijn het de ambtenaren op het 'gemeentehuis' wel (keurig 50DH smeergeld betaald, moest anders een week wachten en mijn ticket was voor de volgende dag geboekt).