PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Nederland krijgt joods-christelijke-islamitische traditie'



barfly
14-07-07, 09:38
AMSTERDAM - De islamitische cultuur nestelt zich zo diepgaand in de Nederlandse samenleving dat op de lange duur gesproken kan worden van een land dat uitgaat van een 'joods-christelijke-islamitische traditie'.

Dat zegt minister Ella Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie) zaterdag in een interview met Trouw. Vogelaar hoopt een einde te maken aan het negativisme en de angst voor de islam. "Ik wil moslims helpen zich hier thuis te voelen. Islam en moslims moeten zich hier kunnen wortelen, juist omdat moslims ook burgers zijn van dit land."

In de krant maakt de minister een vergelijking met de inbreng van de joodse gemeenschap in de Nederlandse cultuur. "Eeuwen geleden kwam de joodse gemeenschap naar Nederland en nu zeggen we: Nederland is een land dat is gevormd door joods-christelijke tradities. Ik kan me voorstellen dat we een vergelijkbaar proces krijgen met de islam."

Bron: nu.nl (http://www.nu.nl/news/1153893/10/%27Nederland_krijgt_joods-christelijke-islamitische_traditie%27.html)

Ik betwijfel of het zal helpen om moslims zich meer thuis te voelen. Daarnaast ben ik heel benieuwd naar de reacties in de rest van politiek Nederland.

Watermeloen
14-07-07, 09:47
Geplaatst door barfly
AMSTERDAM - De islamitische cultuur nestelt zich zo diepgaand in de Nederlandse samenleving dat op de lange duur gesproken kan worden van een land dat uitgaat van een 'joods-christelijke-islamitische traditie'.

Dat zegt minister Ella Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie) zaterdag in een interview met Trouw. Vogelaar hoopt een einde te maken aan het negativisme en de angst voor de islam. "Ik wil moslims helpen zich hier thuis te voelen. Islam en moslims moeten zich hier kunnen wortelen, juist omdat moslims ook burgers zijn van dit land."

In de krant maakt de minister een vergelijking met de inbreng van de joodse gemeenschap in de Nederlandse cultuur. "Eeuwen geleden kwam de joodse gemeenschap naar Nederland en nu zeggen we: Nederland is een land dat is gevormd door joods-christelijke tradities. Ik kan me voorstellen dat we een vergelijkbaar proces krijgen met de islam."

Bron: nu.nl (http://www.nu.nl/news/1153893/10/%27Nederland_krijgt_joods-christelijke-islamitische_traditie%27.html)

Ik betwijfel of het zal helpen om moslims zich meer thuis te voelen. Daarnaast ben ik heel benieuwd naar de reacties in de rest van politiek Nederland.



Suikerfeest moet een officieel feestdag zijn :fparty: Kunnen we suiker uitlenen!

jang0201
14-07-07, 10:06
!s dat mens wel helemaal wijs! Staat zij wel midden in de maatschappij, nee dus! In Nederland is geen plaats voor een intolerant geloof.
Dit kost de PVDA weer zetels met hun softe beleid!

Watermeloen
14-07-07, 10:15
Geplaatst door jang0201
!s dat mens wel helemaal wijs! Staat zij wel midden in de maatschappij, nee dus! In Nederland is geen plaats voor een intolerant geloof.
Dit kost de PVDA weer zetels met hun softe beleid!


Het is weekend, doe ff rustig zeg!!

Orakel
14-07-07, 11:19
Wat een riooljournalistiek zeg. Hieronder de vraag van de journalist en het antwoord van de minister:

We zullen ooit zeggen: Nederland is een land van joods-christelijke-islamitische tradities?

„Ja, dat kan ik me voorstellen, maar daar gaan wel een paar eeuwen overheen.”

http://www.trouw.nl/deverdieping/overigeartikelen/article750192.ece/Help_de_islam_zich_te_wortelen_in_Nederland

Slinger
14-07-07, 12:10
Natuurlijk is de grote vraag welke elementen uit de islam zullen overgenomen worden in de joods-christelijke-islamitische traditie.
Voor een deel zal die synthese niet zo moeilijk zijn. Uiteindelijk bevat de islam ook veel elementen die uit de joods-christelijke traditie stammen. Sommigen beweren zelfs dat de islam aanvankelijk een onderafdeling van het christendom was, zoals het christendom voortkwam uit het jodendom. Wie de koran leest ziet heel veel 'bekende stof' uit de bijbel. 'Joods-christelijk-islamitisch': geen probleem dus, voor een deel!

Olive Yao
14-07-07, 14:02
Europa behoort vanouds tot de indo-europese cultuurstroom. De joods-christelijk-moslime godgeloven stammen uit de semitische cultuurstroom. Dan zijn er antieke griekse en romeinse invloeden. En sterke invloeden van humanisme en het verlichtingsdenken. Utilitarisme is de invloedrijkste levens- en wereldbeschouwing in de afgelopen 250 jaar - naast de ideologie kapitalisme.

Een "joods-christelijke traditie" naar voren schuiven geeft dus een vertekend beeld.

Wordt godgeloof hier opzettelijk belangrijker gemaakt dan het is? Dat kan heel wel, het hangt nu eenmaal van de handhavingsmechanismes aan elkaar, en de traditie benadrukken is daar één van.

chessmatazz
14-07-07, 15:00
joods-christelijk?

nederland is zo seculier als maar zijn kan

Pixelshade
14-07-07, 15:14
Dat hoerenkind Rutte kwam met dit:

Ook de VVD heeft ontstemd gereageerd op het betoog van de PvdA-minister. VVD-fractievoorzitter Mark Rutte toonde zich zelfs ''verbijsterd''.

Hij wil van premier Balkende weten of Vogelaar namens het hele kabinet sprak. ''Nederland heeft geen islamitische traditie. Natuurlijk niet, daar moet je duidelijk over zijn'', vindt de VVD-voorman. ''Mensen die naar ons land komen, hebben onze kernwaarden te onderschrijven, zoals gelijkheid van mannen en vrouwen en onze democratische rechtsstaat.''

De rat zit weer met zn hengel in de poel van verderf van wilders te vissen

chessmatazz
14-07-07, 15:16
waarom is een andersdenkende nou meteen weer een hoerenkind?

uit wat voor familie kom jij?

Pixelshade
14-07-07, 15:21
Geplaatst door chessmatazz
waarom is een andersdenkende nou meteen weer een hoerenkind?

uit wat voor gezin kom jij man?

afijn, u bent ook een hoerenkind

chessmatazz
14-07-07, 15:32
zet je familie niet voor schut en let op je taalgebruik

Olive Yao
14-07-07, 17:24
Geplaatst door Pixelshade
We can asume that these entities are more advanced than us. Why don't they just come right out and tell us what's on their mind.

- You are more advanced than a cockroach, have you ever tried explaining yourself to one of them?
Het nut van drogredenaties is dat je er wat van kunt leren.
De analogie in deze drogredenatie faalt wel heel opzichtig. Degene die hier aan het woord is vergelijkt het menselijk intellect met dat van kakkerlakken.

observer
14-07-07, 18:27
het hele joods christelijke concept is onzin

als er al invloed is is die christelijk, dat men het over joods christelijk heeft is omdat het christendom nu eenmaal eruit voort is gekomen, de invloed van het jodendom op de westerse samenleving is nihil (oke er zullen nu wel wat vuurspugende types gaan tikken die beweren dat de joden ons bezitten maar goed)

kortom er zal nooit een islamitische traditie in nederland ontslaan zou niet eens weten wat een islamitische traditie is of een joodse of een christelijke

kerstmis is een traditie maar dan wel de versie met coca cola man in rood pak

chessmatazz
14-07-07, 18:31
de enige joodse waarde die deze cultuur heeft meegekregen is de vrije dag op zaterdag

Mark
14-07-07, 18:47
bah het meerendeel van nederland is ongelovig

wij zijn een atheistisch land met een minimaal klein vlekje christenjoodsmoslim gedoe

hoe eerder die fundis van CU en CDA uit de regering opflikkeren hoe beter

Invidia
14-07-07, 19:14
Weetje wat ik niet begrijp, het gedeelte waarin mensen beweren dat we ook een Joodse traditie hebben... Joden zijn in NL nooit geaccepteerd geweest, of ze waren de veroorzakers van de pest, dan weer waren ze verspreiders van hekserij oid en tot slot kregen ze gratis een enkeltje naar een ver oord waar ze zich mochten opfrissen in speciaal voor hen gemaakte douches. Tijdens welk stukje geschiedenis hebben joden dan invloed gehad op de Nederlandse cultuur? Dan hebben moslims mijns inziens meer invloed gehad op dit landje...

Verder vind ik het altijd een beetje jammer om te zien hoe achterlijk sommige Nederlanders zijn. Wij leerde vroeger altijd dat je respect had voor andere religies en culturen.

chessmatazz
14-07-07, 19:23
ja maar weet je wat het is Invidia?

sommige mensen willen alleen respect krijgen maar niet geven

respect is een 2-zijdig woord

Pixelshade
14-07-07, 20:09
Geplaatst door chessmatazz
zet je familie niet voor schut en let op je taalgebruik

ik bepaal mijn taalgebruik hier zelf wel sjaak.

Zielige misbaksels als Rutte verdienen titels zoals hierboven vermeld.

Pixelshade
14-07-07, 20:12
Geplaatst door Olive Yao
Het nut van drogredenaties is dat je er wat van kunt leren.
De analogie in deze drogredenatie faalt wel heel opzichtig. Degene die hier aan het woord is vergelijkt het menselijk intellect met dat van kakkerlakken.

In dit geval zijn wij in de ogen van die bepaalde entities slechts hele beperkte wezens, de afgedwaald zijn waarvoor ze gemaakt zijn, dat maakt ons nog lager als kakkerlakken.

chessmatazz
14-07-07, 20:45
Geplaatst door Pixelshade
ik bepaal mijn taalgebruik hier zelf wel sjaak.

Zielige misbaksels als Rutte verdienen titels zoals hierboven vermeld.

weleens van respect oftewel rekening houden met anderen gehoord of is je echte naam Remi?

Rutte heeft gewoon een mening en dat hoor je te respecteren

ben je het niet met hem eens dan mag je ons in normale taal gaan uitleggen waarom niet maar ga niet als een achterlijke malloot zitten schelden hier

daar zijn andere fora voor

chessmatazz
14-07-07, 20:49
Geplaatst door Pixelshade
In dit geval zijn wij in de ogen van die bepaalde entities slechts hele beperkte wezens, de afgedwaald zijn waarvoor ze gemaakt zijn, dat maakt ons nog lager als kakkerlakken.

ik denk dat je die hasjpijp gewoon een keer moet laten liggen

barfly
14-07-07, 21:20
Geplaatst door Invidia
Weetje wat ik niet begrijp, het gedeelte waarin mensen beweren dat we ook een Joodse traditie hebben... Joden zijn in NL nooit geaccepteerd geweest, of ze waren de veroorzakers van de pest, dan weer waren ze verspreiders van hekserij oid en tot slot kregen ze gratis een enkeltje naar een ver oord waar ze zich mochten opfrissen in speciaal voor hen gemaakte douches. Tijdens welk stukje geschiedenis hebben joden dan invloed gehad op de Nederlandse cultuur? Dan hebben moslims mijns inziens meer invloed gehad op dit landje...

Verder vind ik het altijd een beetje jammer om te zien hoe achterlijk sommige Nederlanders zijn. Wij leerde vroeger altijd dat je respect had voor andere religies en culturen.

Ik denk dat je wel gelijk hebt ergens. Moslims worden ook al niet geaccepteerd. En dat gristelijke mag er van mij ook snel af.

tr_imparator
14-07-07, 21:34
Ik denk niet dat de Islam hier een probleem is. Natuurlijk zal het zijn invloeden hebben in de maatschappij. Er wonen uiteindelijk een miljoen moslims in NLD.

Het probleem hier ligt echter in de vergelijking die er gemaakt wordt. Hoe kan zo een barbaarse, achtelijke religie deel uit maken van onze identiteit,...? Geen denken aan.

chessmatazz
14-07-07, 21:48
het is idd een feit ja

in een maatschappij waar verminking marteling en publieke doodstraf niet toegepast worden zullen de mensen altijd onwennig zijn met ideologieen of religies die hier niet vies van zijn

wat mij wel gepast lijkt is om de elementen van zulke religies die een positief effect op de samenleving zouden kunnen hebben toe te passen zonder dat die samenleving haar basiswaarden verliest

observer
14-07-07, 23:37
Geplaatst door tr_imparator
Ik denk niet dat de Islam hier een probleem is. Natuurlijk zal het zijn invloeden hebben in de maatschappij. Er wonen uiteindelijk een miljoen moslims in NLD.

Het probleem hier ligt echter in de vergelijking die er gemaakt wordt. Hoe kan zo een barbaarse, achtelijke religie deel uit maken van onze identiteit,...? Geen denken aan. een gezamelijke identiteit zou wijzen of een invloed buiten de eigen gemeenschap en die is er niet buiten dat ik af en toe sukkeltjes tegenkom die praten als reservemarokkanen maar goed

de vraag is kunnen de moslims iets toevoegen aan die "joods-christelijke"traditie (positief dan)

de 2 vraag is die er wel

grondrechten zijn een grieks concept niet een christelijk (integendeel)
rechtspraak vind zijn basis oa in de romeinse (recht op advocaat etc) en de franse (door die kleine bonaparte hierheen gebracht)
culinair euh hebben we niet ja rijsttafel :rolleyes:
zelfs de overheid is min of meer op franse traditie getraditioneerd als het ware

dus de eerste vraag is wat heeft dan het christendom behalve veel kerken bijgedragen (gezien de rijkdom van de diverse kerken eerder anderson)

het jodendom tja de bagel?

mischien is dat wel de joods christelijke islamitische traditie een bagel met humus en vis?