PDA

Bekijk Volledige Versie : ’Help de islam zich te wortelen in Nederland’



Orakel
14-07-07, 11:23
Edit: suspected copyright infringement

Olive Yao
14-07-07, 15:43
In de andere topic zien we de politieke reacties al losbarsten, van Rutte (VVD) dus.

Ik ben het in grote lijn met Vogelaar eens. Met de nadruk op in grote lijn.

Ik vind dat ze haar woorden herhaaldelijk ongelukkig kiest, maar daar moet je haar niet op pakken vind ik. Het gaat om ideeën erachter.

Met sommige detais ben ik het niet eens.

En wat mij betreft valt aan seculariteit niet te tornen.

Thermopylae
14-07-07, 17:22
Vogelaar: "Nederland is een land gevormd door joods-christelijke tradities. En ik kan me voorstellen dat we een vergelijkbaar proces krijgen met de islam.”

Joods-Christelijke tradities slaat niet terug op het feit dat er ca 3 eeuwen Joodse mensen in ons land wonen, maar op de oorsprong van het Christelijk geloof, voortgekomen uit het Joodse geloof.

Overigens, ondanks dat de Joodse mensen al ca 3 eeuwen in ons land wonen, zijn er nooit nationale Joodse feestdagen gekomen i.p.v. Christelijke feestdagen. Ook heb ik nooit gehoord of gelezen, dat daar uit Joodse kringen om is gevraagd. Nu we in ons land sedert een jaar of 40 Moslims hebben, verschijnt er om de zoveel tijd weer een berichtje, dat er een nationale Islamitische feestdag(en) moet(en) al dan niet i.p.v. een Christelijke feestdag. Overigens komt dat veelal niet van de Moslims zelf, maar vooral uit de groep politiek correcte autochtone Nederlanders.

Olive Yao
14-07-07, 17:36
Geplaatst door Thermopylae
Vogelaar: "Nederland is een land gevormd door joods-christelijke tradities. En ik kan me voorstellen dat we een vergelijkbaar proces krijgen met de islam.”

Joods-Christelijke tradities slaat niet terug op het feit dat er ca 3 eeuwen Joodse mensen in ons land wonen, maar op de oorsprong van het Christelijk geloof, voortgekomen uit het Joodse geloof.
Ja.

Als je het vraaggesprek met Vogelaar leest gaat het niet juist over "traditie". Gepraat over de "joods-christelijke traditie" geeft gewoonlijk ook een onjuist beeld.

Het gaat er volgens mij uiteindelijk om dat we in Nederland en Europa een gemeenschap vormen waarin we gelukkig kunnen leven.

Slinger
14-07-07, 18:19
Geplaatst door Thermopylae
Vogelaar: "Nederland is een land gevormd door joods-christelijke tradities. En ik kan me voorstellen dat we een vergelijkbaar proces krijgen met de islam.”

Joods-Christelijke tradities slaat niet terug op het feit dat er ca 3 eeuwen Joodse mensen in ons land wonen, maar op de oorsprong van het Christelijk geloof, voortgekomen uit het Joodse geloof.

Overigens, ondanks dat de Joodse mensen al ca 3 eeuwen in ons land wonen, zijn er nooit nationale Joodse feestdagen gekomen i.p.v. Christelijke feestdagen. Ook heb ik nooit gehoord of gelezen, dat daar uit Joodse kringen om is gevraagd. Nu we in ons land sedert een jaar of 40 Moslims hebben, verschijnt er om de zoveel tijd weer een berichtje, dat er een nationale Islamitische feestdag(en) moet(en) al dan niet i.p.v. een Christelijke feestdag. Overigens komt dat veelal niet van de Moslims zelf, maar vooral uit de groep politiek correcte autochtone Nederlanders.

Inderdaad, Vogelaar is een domme muts, ze weet helemaal niet waar ze het over heeft. Ze heeft ook helemaal geen idee welk gedeelte van de islamitische traditie we dan wel moeten overnemen. Er komt niet één suggestie uit haar mond. Bedoelt ze misschien, de jihad tegen andersdenkenden, de eerwraak, de hoofddoek? Misschien moet de sjaria wel in Nederland worden ingevoerd en voelen sommigen zich beter thuis als er nu en dan eens een flinke lijfstraf wordt toegepast. Stenigen op de Dam of zweepslagen op het Leidseplein. We kunnen dan in één moeite doorgaan met de hervorming van het liberalisme, haar sociaal-democratie etc. naar islamitisch model.

Thermopylae
14-07-07, 18:31
Geplaatst door Olive Yao
Ja.

Als je het vraaggesprek met Vogelaar leest gaat het niet juist over "traditie". Gepraat over de "joods-christelijke traditie" geeft gewoonlijk ook een onjuist beeld.

Het gaat er volgens mij uiteindelijk om dat we in Nederland en Europa een gemeenschap vormen waarin we gelukkig kunnen leven.

Vogelaar zegt:

"Eeuwen geleden kwam de Joodse gemeenschap naar Nederland en nu zeggen we: Nederland is een land gevormd door joods-christelijke tradities."

Maar - zoals ik al aangaf - Nederland is niet gevormd door Joods-Christelijke tradities, omdat Joodse mensen ca 3 eeuwen geleden naar Nederland kwamen, maar op basis van het feit, dat het Christelijk geloof, dat eeuwenlang grote vinger in de pap had in Nederland, is voortgekomen uit het Joodse geloof.
Dus die vergelijking loopt mank.

Olive Yao
14-07-07, 18:52
Geplaatst door Slinger
Inderdaad, Vogelaar is een domme muts, ze weet helemaal niet waar ze het over heeft. Ze heeft ook helemaal geen idee welk gedeelte van de islamitische traditie we dan wel moeten overnemen. Er komt niet één suggestie uit haar mond. Bedoelt ze misschien, de jihad tegen andersdenkenden, de eerwraak, de hoofddoek? Misschien moet de sjaria wel in Nederland worden ingevoerd en voelen sommigen zich beter thuis als er nu en dan eens een flinke lijfstraf wordt toegepast. Stenigen op de Dam of zweepslagen op het Leidseplein. We kunnen dan in één moeite doorgaan met de hervorming van het liberalisme, haar sociaal-democratie etc. naar islamitisch model.
Komop, Slinger, natuurlijk doelt Vogelaar daar niet op. Ze zal doelen op waar de islam-op-zijn-best voor staat.
Het zou wel een goede zaak zijn als moslims meer zouden vertellen over waar de islam-op-zijn-best voor staat. Nu lijken ze het vaak nog zo druk te hebben met volledige overgave dat ze daar niet aan toe komen.

Olive Yao
14-07-07, 18:58
Geplaatst door Thermopylae
Vogelaar zegt:

"Eeuwen geleden kwam de Joodse gemeenschap naar Nederland en nu zeggen we: Nederland is een land gevormd door joods-christelijke tradities."

Maar - zoals ik al aangaf - Nederland is niet gevormd door Joods-Christelijke tradities, omdat Joodse mensen ca 3 eeuwen geleden naar Nederland kwamen, maar op basis van het feit, dat het Christelijk geloof, dat eeuwenlang grote vinger in de pap had in Nederland, is voortgekomen uit het Joodse geloof.
Dus die vergelijking loopt mank.
Misschien kunnen we zeggen dat het moslimse geloof is voortgekomen uit het joodse en christelijke geloof. Ze passen wel mooi bij elkaar. Zelfde god.

chessmatazz
14-07-07, 19:00
niet dezelfde god

in het christendom heeft God een Zoon en in de islam niet

hoe wil je dat met elkaar rijmen?

Olive Yao
14-07-07, 19:05
Geplaatst door chessmatazz
niet dezelfde god

in het christendom heeft God een Zoon en in de islam niet

hoe wil je dat met elkaar rijmen?
Twee mensen, één gedachte:

De zoon van de god (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=122446)

Ik nodig je uit je commentaar te geven.

chessmatazz
14-07-07, 19:19
ik bedank je voor je uitnodiging maar ga er niet op in

mvg, chssmtzz

Thermopylae
14-07-07, 19:26
Geplaatst door Olive Yao
Misschien kunnen we zeggen dat het moslimse geloof is voortgekomen uit het joodse en christelijke geloof. Ze passen wel mooi bij elkaar. Zelfde god.

Daar heb je gelijk in. En dat maakt die eeuwige onderlinge strijd nog navranter. Maar of ze mooi bij elkaar passen? Ik krijg niet echt het idee, als ik 's-morgens mijn krantje lees, of naar het journaal kijk.....

Olive Yao
14-07-07, 19:32
Geplaatst door Thermopylae
Daar heb je gelijk in. En dat maakt die eeuwige onderlinge strijd nog navranter. Maar of ze mooi bij elkaar passen? Ik krijg niet echt het idee, als ik 's-morgens mijn krantje lees, of naar het journaal kijk.....
En daar heb jij weer gelijk in. Maar ze hebben nu een gemeenschappelijke vijand:

de EAC (http://www.cyberdespot.com/home.html?eac-logos.html&frames/left.html&frames/top.html)

Koala64
14-07-07, 19:54
Lijkt mij dat Nederland bovenal een humanistische traditie heeft. Dat wordt wel erg makkelijk opzij geschoven.

Slinger
14-07-07, 20:22
Geplaatst door Olive Yao
Komop, Slinger, natuurlijk doelt Vogelaar daar niet op. Ze zal doelen op waar de islam-op-zijn-best voor staat.
Het zou wel een goede zaak zijn als moslims meer zouden vertellen over waar de islam-op-zijn-best voor staat. Nu lijken ze het vaak nog zo druk te hebben met volledige overgave dat ze daar niet aan toe komen.

Ja, de islam-op-zijn-best, dat is een mooie uitdrukking, Olijfje. Maar ik wil wedden dat Vogelaar geen idee heeft wat dat inhoudt.

observer
14-07-07, 20:53
Geplaatst door Olive Yao
Komop, Slinger, natuurlijk doelt Vogelaar daar niet op. Ze zal doelen op waar de islam-op-zijn-best voor staat.
Het zou wel een goede zaak zijn als moslims meer zouden vertellen over waar de islam-op-zijn-best voor staat. Nu lijken ze het vaak nog zo druk te hebben met volledige overgave dat ze daar niet aan toe komen. waar staat de islam op zijn best voor waar we hier in algemene traditie al niet voor staan?

chessmatazz
14-07-07, 21:10
zedelijkheid!

wat zich uit in kledingvoorschriften, gedragingen van vrouwen naar mannen toe en andersom kortom eigenlijk ook een punt van het christendom in haar zuivere vorm

als ik zo om me heen kijk lopen sommige mensen er bijna naakt bij
zeer uitdagend en aanstootgevend zo nu en dan

Olive Yao
14-07-07, 23:21
Je leest vaak dat de islam, in zijn voor moslims charismatische begintijd waarvoor niet-moslims niet ongevoelig hoeven te zijn, op een goede manier egalitair was. Verder schijnt er een zekere soberheid in aanwezig te zijn geweest. Ik heb wel eens gelezen dat Mohammed materieel sober leefde, wat te prijzen valt in een heerser.

Misschien kan de islam een bijdrage leveren aan een beter economisch systeem en aan meer sociaal-economische rechtvaardigheid in de wereld.

Ik ben tegen wezenlijke elementen van kapitalisme, omdat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is (die volgens mij wel goed is). Er kan een zekere verwantschap zijn tussen mijn economische ideeën en die van sommige moslims. Maar artikelen over economie op moslimse sites die ik las vind ik niet geweldig. De teneur is meestal dat het enige alternatief voor kapitalisme islam is, en dat is volgens mij niet zo.

Slinger
14-07-07, 23:28
Geplaatst door Olive Yao
Je leest vaak dat de islam, in zijn voor moslims charismatische begintijd waarvoor niet-moslims niet ongevoelig hoeven te zijn, op een goede manier egalitair was. Verder schijnt er een zekere soberheid in aanwezig te zijn geweest. Ik heb wel eens gelezen dat Mohammed materieel sober leefde, wat te prijzen valt in een heerser.

Misschien kan de islam een bijdrage leveren aan een beter economisch systeem en aan meer sociaal-economische rechtvaardigheid in de wereld.

Ik ben tegen wezenlijke elementen van kapitalisme, omdat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is (die volgens mij wel goed is). Er kan een zekere verwantschap zijn tussen mijn economische ideeën en die van sommige moslims. Maar artikelen over economie op moslimse sites vind ik niet geweldig. De teneur is meestal dat het enige alternatief voor kapitalisme islam is, en dat is volgens mij onzin.

Een beter economisch systeem? In alle moslimlanden is het verschil tussen rijk en arm veel groter dan in het kapitalistische westen.

observer
14-07-07, 23:30
Geplaatst door Olive Yao
Je leest vaak dat de islam, in zijn voor moslims charismatische begintijd waarvoor niet-moslims niet ongevoelig hoeven te zijn, op een goede manier egalitair was. Verder schijnt er een zekere soberheid in aanwezig te zijn geweest. Ik heb wel eens gelezen dat Mohammed materieel sober leefde, wat te prijzen valt in een heerser.

Misschien kan de islam een bijdrage leveren aan een beter economisch systeem en aan meer sociaal-economische rechtvaardigheid in de wereld.

Ik ben tegen wezenlijke elementen van kapitalisme, omdat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is (die volgens mij wel goed is). Er kan een zekere verwantschap zijn tussen mijn economische ideeën en die van sommige moslims. Maar artikelen over economie op moslimse sites vind ik niet geweldig. De teneur is meestal dat het enige alternatief voor kapitalisme islam is, en dat is volgens mij onzin. technische gezien heeft nederland al een lange geschiedenis op het gebied van zowel weerstand als sociaal economische rechtvaardigheid, ja er is een gat tussen rijk en arm (moet ook) maar niet zoals in de vs en zeker niet zoals in de islamitische landen waar het 100X erger is

dus net zo min als het christendom dat doet is de islam daar niet echt behulpzaam bij, sterker nog het overgrote deel van de moslims in nederland aanbid eerder geld en goederen dan allah

chessmatazz
14-07-07, 23:31
Ik heb wel eens gelezen dat Mohammed materieel sober leefde, wat te prijzen valt in een heerser.

is inderdaad een prijzenswaardige eigenschap

ook een punt wat erg prijzenswaardig vind bij Osama Bin Laden

zoon van een rijke maar verkiest ervoor om vogelvrij in de bergen van Afghanistan en Pakistan om te vechten voor zijn zaak (waar ik het overigens niet mee eens ben)

ik kan dat van Bush in ieder geval niet zeggen aangezien ik bij hem het idee heb dat het hem alleen om de macht het geld en de olie gaat

Olive Yao
14-07-07, 23:34
Geplaatst door Slinger
Een beter economisch systeem? In alle moslimlanden is het verschil tussen rijk en arm veel groter dan in het kapitalistische westen.
Ja, daarom verwees ik naar de begintijd van de islam, voor veel moslims een ideaal, dat ze verder kunnen ontwikkelen. Veel moslims zijn bezig met het ontwikkelen van de islam, en dat zijn zeker niet allemaal fundamentalisten.

Ik weet niet of het verschil tussen rijk en arm in de USA kleiner is.

sjo
14-07-07, 23:48
Geplaatst door Slinger
Ja, de islam-op-zijn-best, dat is een mooie uitdrukking, Olijfje. Maar ik wil wedden dat Vogelaar geen idee heeft wat dat inhoudt.

Zo ken ik er meer......en geen wonder........

gr.
sjo

Olive Yao
14-07-07, 23:53
Geplaatst door observer
technische gezien heeft nederland al een lange geschiedenis op het gebied van zowel weerstand als sociaal economische rechtvaardigheid, ja er is een gat tussen rijk en arm (moet ook) maar niet zoals in de vs en zeker niet zoals in de islamitische landen waar het 100X erger is

dus net zo min als het christendom dat doet is de islam daar niet echt behulpzaam bij, sterker nog het overgrote deel van de moslims in nederland aanbid eerder geld en goederen dan allah
O. k, deze topic gaat over Nederland en als ik het over economie heb, heb ik het juist niet alleen over de postzegel Nederland. In zoverre heb je gelijk.

Nederland zingt wel braaf mee in het koor van de neoliberale Washington consensus. Zo maakte minister Kamp bezwaar tegen democratisch gekozen Zuid Amerikaanse leiders omdat die de Washington consensus afwijzen.

Westerse economieën worden volgens mij gekenmerkt door:
- maximale geldschepping in plaats van optimale wensvervulling
- grote productieve en allocatieve inefficiëntie (misschien ook distributieve inefficiëntie maar daar weet ik niets van)
- productie- en consumptiedwang en -invloed
- leven om zoveel mogelijk te produceren en te consumeren
- reusachtige corporaties met enorme kapitaalaccumulatie die de soevereiniteit van staten en democratie bedreigen
- het plunderen en verwoesten van de aarde.

Met name Azië doet daar maar al te graag aan mee, en andere werelddelen zouden dat ook doen als ze de mogelijkheden hadden. Dat is waar.

Maar er is een beter alternatief, en ik zou het goed vinden als de islam waar ik hiervoor een beeld van schetste daaraan zou bijdragen. Dat is alles.


(Maar deze post is wel op enige afstand van Orakels topic).

sater
15-07-07, 09:25
:wohaa: Ah, kraaiende minister Vogelaar op moslimtak. In Nederlandse samenleving diepgaand genestelde islamitische cultuur? De minister heeft geen problemen met (lokale) overheidssteun aan financiële en religieuze instellingen van Nieuwe Nederlanders? Mits je sociaal - maatschappelijke, géén religieuze, activiteiten steunt? Financiële instellingen? Naast de Nederlandse de Moslim bank? Afbakening tussen maatschappelijke- en religieuze activiteiten? Ah, en boerkabraaf gelooft Ellakindje, ondanks alles, in gegarandeerd behouden van scheiding tussen kerk en staat? Tja, dom - dommer - dhimmituud.

sater
15-07-07, 11:14
Geplaatst door observer
waar staat de islam op zijn best voor waar we hier in algemene traditie al niet voor staan?

Verhelderend linkje.

http://www.youtube.com/watsch?v=RN4AL-ALOYfs&search=mus

observer
15-07-07, 17:38
Geplaatst door Olive Yao

Nederland zingt wel braaf mee in het koor van de neoliberale Washington consensus. Zo maakte minister Kamp bezwaar tegen democratisch gekozen Zuid Amerikaanse leiders omdat die de Washington consensus afwijzen.
[/SIZE] hmm zoals de democraat chavez die inmiddels elke onafhankelijke nieuwsbron verboden heeft? of mischien de pro drugs (verkoop dan voor export) morales?


Westerse economieën worden volgens mij gekenmerkt door:
- maximale geldschepping in plaats van optimale wensvervulling
- grote productieve en allocatieve inefficiëntie (misschien ook distributieve inefficiëntie maar daar weet ik niets van)
- productie- en consumptiedwang en -invloed
- leven om zoveel mogelijk te produceren en te consumeren
- reusachtige corporaties met enorme kapitaalaccumulatie die de soevereiniteit van staten en democratie bedreigen
- het plunderen en verwoesten van de aarde. dat is een karikatuur waar niet veel van waar is, klinkt een beetje als oude sovjet propagande over het westen

feit is dat hoewel nederland niet perfect is er een verzorgsstaat is met een hoog gehalte aan sterkste schouders

Thermopylae
15-07-07, 17:46
Wat betreft:

"maximale geldschepping in plaats van optimale wensvervulling"

Nog nooit hebben zoveel mensen het zo goed gehad, als in zeg de laatste 45 jaar.
Als je ziet, wat mensen zich allemaal kunnen permitteren, dan heb ik toch het idee, dat er heel veel wensen worden/zijn vervuld.

sater
15-07-07, 23:10
:wohaa: Plaatste op de Trouw - weblog overigens nog het volgende: " Tolerant intolerantie tolereren. Typisch (s)links politiek correct. En dat tijdens het reces. Vogelaars gedachtenspinsels. Typisch een onderwerp voor verslaggevertje spelende kamerleden. Zie dezer dagen Ëén Vandaag. Stel me zo voor: Wilders (PVV) lust Vogelaartje rauw. Schoothondje Tichelaar (PvdA) kwispelt bij ieder Vogelaarswoordje.

Olive Yao
15-07-07, 23:33
Geplaatst door Thermopylae49b
Wat betreft:

"maximale geldschepping in plaats van optimale wensvervulling"

Nog nooit hebben zoveel mensen het zo goed gehad, als in zeg de laatste 45 jaar.
Als je ziet, wat mensen zich allemaal kunnen permitteren, dan heb ik toch het idee, dat er heel veel wensen worden/zijn vervuld.
Is gewoon theorie van de vrije markteconomie wat ik schrijf.


Geplaatst door observer
dat is een karikatuur waar niet veel van waar is, klinkt een beetje als oude sovjet propagande over het westen
Lees deze topics, daarna praten we verder.

The silent takeover (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=148832)

De marktideologie en de plutocratie (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=192813)

Max Stirner
16-07-07, 11:23
Geplaatst door chessmatazz
zedelijkheid!

wat zich uit in kledingvoorschriften, gedragingen van vrouwen naar mannen toe en andersom kortom eigenlijk ook een punt van het christendom in haar zuivere vorm

als ik zo om me heen kijk lopen sommige mensen er bijna naakt bij
zeer uitdagend en aanstootgevend zo nu en dan


Wen er maar aan.

Thermopylae
16-07-07, 12:04
Geplaatst door Olive Yao
Is gewoon theorie van de vrije markteconomie wat ik schrijf.


Lees deze topics, daarna praten we verder.

The silent takeover (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=148832)

De marktideologie en de plutocratie (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=192813)

Wat ik aangaf is de praktijk.

sater
16-07-07, 13:19
http://www.youtube.com/watch?vzFOlut5DyQl8

Olive Yao
16-07-07, 17:33
Ik snap de opschudding over Vogelaars uitspraken niet goed. De kern van de zaak is volgens mij:

We wonen met elkaar in Nederland en Europa. Moslims zoals Ibn_Rushd en Catwoman, roomskatholieken zoals Marsupilami, spirituelen zoals Wortel, nihilisten zoals Mark61, anarchisten zoals tr_imparator, utilitaristen zoals ik enz. We willen op een goede manier samenleven. Moslims horen erbij en iedereen heeft een plaatsje. Dat is alles.

Dit sluit kritiek op eventuele verwerpelijke elementen en vormen en uitingen niet uit, integendeel, dat is juist nodig voor een goede samenleving.

Vogelaar kiest haar woorden herhaaldelijk ongelukkig, bijvoorbeeld het gepraat over de joods–christelijke traditie, en met sommige dingen ben ik het niet eens (zo moeten woningcorporaties geen gebouwen voor godsdiensten financieren vind ik, uit principe en omdat ze hun geld voor andere dingen nodig hebben). Maar dat is niet de hoofdzaak.



@ Thermopylae: ik schrijf een apart stukje over de verhouding tussen optimale wensvervulling en maximale geldschepping in een andere topic.

mark61
16-07-07, 17:44
Geplaatst door Olive Yao
nihilisten zoals Mark61,

Huh? :verrassin

Olive Yao
16-07-07, 17:50
Geplaatst door mark61
Huh? :verrassin
:lachu: Ik was al benieuwd of je zou reageren. Je schreef onlangs dat je "niets geloooft" of zo. Maar nihilisme zal wel geen goed woord zijn.

Spoetnik
16-07-07, 19:16
Geplaatst door observer
feit is dat hoewel nederland niet perfect is er een verzorgsstaat is met een hoog gehalte aan sterkste schouders

Bovendien wordt de economie sterk gereguleerd door de Nederlandse overheid. Bijvoorbeeld mijn bedrijf zou zich in huidige vorm niet kunnen bestaan in Nederland vanwege de wurgende regelgeving van de overheid - we zijn niet ver verwijderd van het sovjet-model.

mark61
16-07-07, 19:36
Geplaatst door Olive Yao
:lachu: Ik was al benieuwd of je zou reageren. Je schreef onlangs dat je "niets geloooft" of zo. Maar nihilisme zal wel geen goed woord zijn.

In ideologieën y compris geloven geloof ik niet nee. Wel in de mens. En eh de vooruitgang :nerveus:

Poesjkin
16-07-07, 22:02
Eén van de mooie dingen van de islam vind ik het geven van almoezen aan behoeftigen. Als dit nu eens onlosmakelijk deel wordt van onze cultuur, zal Nederland wellicht wat minder zeikerig worden over het geven van geld aan mensen die dat nodig hebben.

En wat de islam als nieuwe wortel van de Nederlandse cultuur betreft: dat lijkt mij een logische ontwikkeling. Door de eeuwen heen is er "volk van buiten" binnengekomen en dat "volk" heeft een bijdrage geleverd aan de Nederlandse cultuur.

Er is feitelijk niets nieuws onder de zon.

mark61
16-07-07, 22:10
Geplaatst door Poesjkin
Eén van de mooie dingen van de islam vind ik het geven van almoezen aan behoeftigen. Als dit nu eens onlosmakelijk deel wordt van onze cultuur, zal Nederland wellicht wat minder zeikerig worden over het geven van geld aan mensen die dat nodig hebben..

Ik heb altijd geleerd dat het geven van aalmoezen 'rechts' en 'verderfelijk' is omdat het eigenlijk aangeeft dat de maatschappij, de staat, de overheid niet verantwoordelijk wenst te zijn voor de zorg voor armen en behoeftigen; die moeten maar zien en zijn dan overgeleverd aan de willekeur van de rijken. Afgezien daarvan is het vernederend en houdt mensen afhankelijk.

Beschaving is als de gemeenschap structureel en georganiseerd een permanent vangnet organiseert voor behoeftigen. Menig moslim vindt dat een heel aardig islamitisch trekje van West-Europa.

Nederland geeft meer geld aan mensen die dat nodig hebben, inboorlingen en wildvreemden ah andere eind van de wereld, dan enig ander land, wellicht met uitzondering van Scandinavische landen.

Poesjkin
16-07-07, 23:13
Ik doelde eigenlijk meer op de mentaliteit van "De Nederlander" (zo die bestaat).

sater
17-07-07, 07:29
Brussel dinsdag 11 - 09 - '07 grote demonstratie tegen terrorisme op islamitische grondslag. Indien de islam waarlijk de vredesreligie is, dan is meedemonstreren uw heilige plicht. U staat evenwel pal achter het moslimterrorisme? Reis dan voorgoed af naar uw herkomstland.

Olive Yao
17-07-07, 13:01
Ophef over islamvisie Vogelaar

Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article445245.ece/Ophef_over_islamvisie_van_Vogelaar)


DEN HAAG - PvdA-minister Vogelaar van Integratie heeft ophef veroorzaakt met een interview in Trouw van zaterdag. Daarin relativeert ze de problemen met het moslimfundamentalisme en voorspelt ze dat Nederland een land met ‘joods-christelijk-islamitische tradities’ wordt.

Vogelaar wil einde negativisme en angst voor islam

PVV en VVD reageren zeer afwijzend en spreken van een teruggang naar de jaren tachtig in het denken over integratie. Coalitiepartner ChristenUnie is ‘bezorgd’ over de visie van de minister op religies. De PvdA hield zich stil. Alleen Kamerlid Bouchibti zei de visie van de minister ‘fantastisch’ te vinden.

Vogelaar wil een einde maken aan ‘het negativisme en angst voor de islam’, zegt ze in het interview. Die is volgens haar vooral ontstaan doordat mensen islamfundamentalisme gelijkstellen aan terrorisme. Ze ontwaart een groeiende kloof die ze toeschrijft aan de voorgaande kabinetten-Balkenende. Die zijn te weinig in gesprek gegaan met de samenleving.

Nederland zal met fundamentalisme moeten leren leven, stelt de minister. ‘Binnen het protestantisme en katholicisme zijn ook stromingen waarbij ik af en toe mijn wenkbrauwen frons en vast moet stellen dat dit bij onze wortels van onze samenleving hoort. De SGP huldigt standpunten over homoseksualiteit en vrouwen die niet de mijne zijn.’

En: ‘Eeuwen geleden kwam de Joodse gemeenschap naar Nederland en nu zeggen we: Nederland is een land gevormd door joods-christelijke tradities.’ Zo zal het met de islam ook gaan, denkt ze.

‘Ze slaat de plank volkomen mis’, reageert VVD-leider Rutte. ‘Het christendom en de bijbel zijn nou eenmaal joods en christelijk. Dat heeft niets met joodse immigratie te maken. Verder lijkt het wel of Bolkestein en de discussies van de jaren negentig nooit bestaan hebben.’

‘Vogelaar schenkt zulke slappe thee dat immigranten zometeen wéér niet weten wat er van ze verwacht wordt. Haar teneur is dat wij ons maar moeten aanpassen aan de nieuwkomers. Een absurd interview. Ik wil een reactie van Balkenende.’

Balkenende reageert niet, maar coalitiepartner ChristenUnie laat weten zich zorgen te maken over de vergelijkingen tussen religies die de minister trekt. ‘Dat is een miskenning van de verschillen’, aldus Kamerlid Ed Anker.

Rutte steunt de christelijke partijen. ‘De opmerking over de SGP is een drogredenering. Zo beledigend. Hoe kún je dat beweren?’

PVV-leider Wilders: ‘Vogelaar wil blijkbaar de advocaat van de moslims zijn. Dat is wel het laatste wat we nodig hebben. De islam is het grootste gevaar dat we in Nederland hebben.’

Poesjkin
17-07-07, 14:11
Fijn, die reactie van Rutte. Heeft het eerst over betutteling en spruitjeslucht als er een christelijk kabinet aantreedt, nu steekt hij zijn liberale hoofd zo diep in de gereformeerde endeldarm van de SGP dat zijn schouders niet eens meer zichtbaar zijn.