PDA

Bekijk Volledige Versie : Dominee windt zich op over onzedig kledingstuk



Marsipulami
14-07-07, 11:36
Dominee windt zich op over onzedig kledingstuk



NEDERHEMERT (RKnieuws.net) - Modeverschijnsel of niet, een legging is en blijft een broek. Dat is althans de mening van dominee W.J. op ’t Hof van de Hersteld Hervormde Gemeente in het Brabantse Nederhemert.
Het is heel simpel, vindt Op ’t Hof: een man draagt een broek, een vrouw een rok, of een jurk. Weg dus met de legging in zijn kerk, zegt hij, en graag ook in zijn dorp.

De dominee plaatste daarom deze week een tekst in het kerkblad dat de negenhonderd leden van de christelijke gemeente thuis ontvangen. De tekst is van collega-dominee Lassche uit Ouddorp, die kerkgangers oproept de nauwzittende tricot broek niet aan te doen en zich zedig te kleden: "Laat ons met eerbied ’s Heeren huis betreden. Dames let daarbij ook op de lengte van uw rok! Kleed u zedig, niet uitdagend noch provocerend of verleidelijk!"

"Op grond van de Bijbel willen wij het onderscheid tussen man en vrouw respecteren", licht Op ’t Hof toe.

Tot nu toe was er geen legging te bekennen in de kerk van de dominee. Maar in het dorp zag hij wel enkele meisjes met "het onding" aan. Dat de dames een rokje dragen over de legging, is volgens Op ’t Hof een "doekje voor het bloeden". Volgens hem is een legging een broek en dus slechts geschikt voor mannen.

Daarnaast zijn, zo zegt de dominee, de rokjes die de vrouwen over de legging dragen, van een dergelijk klein formaat dat het ook nog eens te verleidelijk oogt. "Een rok hoort tot op de knie te zijn, desnoods langer. Nooit korter dan dat".

Mocht een lid van de Hersteld Hervormde Gemeente zondag ter kerke verschijnen met een legging aan, dan overweegt Op ’t Hof haar de deur te wijzen. Een colbertje daarentegen vindt hij wel kunnen. "Luister, je moet ergens een grens trekken. Het gaat mij om het onderscheid tussen de seksen. De Bijbel schrijft het voor: een vrouw kleedt zich als een vrouw".

Het seizoen waarin de legging het straatbeeld siert – de zomer – leidt bij dominee Op ’t Hof tot nog minder begrip. Als vrouwen tijdens een strenge winter een legging dragen onder hun maillot of panty, kan hij het begrijpen.

Baddha
14-07-07, 12:08
Tot nu toe was er geen legging te bekennen in de kerk van de dominee. Maar in het dorp zag hij wel enkele meisjes met "het onding" aan.

En waren die meisjes dan lid van zijn kerk? Zo niet, waar bemoeit ie zich dan mee? Zo ja, dan trouwens ook. Er staat zoveel in de bijbel. Ik betwijfel ten zeerste dat hij zich zelf aan alle bepalingen houdt. Of is dit weer zo'n gelovige die naar eigen inzicht bepaald welk van god's woorden belangrijk zijn en welke niet?

observer
14-07-07, 18:31
nu moet ik zeggen dat ik zelden iemand heb gezien die er goed uitziet in een legging

het staat hem vrij om in zijn pandje te bepalen wat men wel of niet kan dragen (alhoewel in een willekeurig ander pand kan men dat ook niet) maar bij mijn weten is de tijd dat de kerk de baas was over de rest van de wereld toch echt voorbij

btw monikken wel eens in een broek gezien