PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Christenen in Irak gekruisigd'



super ick
18-07-07, 15:30
'Christenen in Irak gekruisigd'
Hilversum (Van onze redactie) 15 juli 2007 - Christenen in Irak lopen sinds enige tijd het risico dat zij slachtoffer worden van kruisiging. De martelpraktijken zijn door onder andere de VN vastgesteld aan de hand van getuigenverklaringen, aldus Tweede-Kamerlid Joël Voordewind (ChristenUnie) tegenover Nederlands Dagblad.

Kamerreis door Midden-Oosten
Voordewind gaat zijn bevindingen voorleggen aan minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken. De parlementariër zei dit eergisteren vanuit Damascus. In de Syrische hoofdstad sloot een delegatie buitenlandwoordvoerders van de Tweede Kamer een reis door het Midden-Oosten af.

Touwen in brand gestoken
Voordewinds bron van het bericht over de kruisigingen is een medewerker van de Verenigde Naties. Hij zei dat christenen in met name Bagdad slachtoffer zouden worden. "Men wordt aan een kruis gespijkerd en de armen worden met touwen vastgebonden. De touwen worden in brand gestoken. De slachtoffers zijn veelal bekeerlingen – mensen die de islam vaarwel hebben gezegd - en mensen die een in religieus opzicht gemengd huwelijk zijn aangegaan’’, aldus Voordewind.

Bevestigd
Het Kamerlid noemt zijn bron bij de VN "betrouwbaar". "De bron heeft de informatie over deze martelpraktijken van drie mensen bevestigd gekregen. Daarbij was iemand die de kruisiging had overleefd en de gaten in zijn handen liet zien.’’ Hijzelf slaagde er eergisteren in iemand te vinden die volgens hem absoluut anoniem moet blijven, maar die de informatie van de VN wel bevestigde. De desbetreffende VN-medewerker was niet te spreken voor de krant. "Alles ligt zeer gevoelig hier’’, aldus Voordewind via de telefoon.

Barbaarse martelingen
Het Kamerlid is geschokt door de barbaarse martelingen, ook al omdat christenen zo’n kleine minderheid zijn in Irak. "Hier in Syrië is 25 tot 30 procent van de Iraakse vluchtelingen christen, terwijl in Irak niet meer dan 3 procent van de inwoners christen is. Dat geeft aan dat christenen in Irak bovengemiddeld bedreigd worden. Ik heb begrepen dat ook in Noord-Irak stevige vervolging voorkomt en dat er kerken in brand worden gestoken.’’

Verhagen
Voordewind is inmiddels weer in Nederland. Hij gaat minister Verhagen vragen of hij de signalen die hij in Syrië kreeg, kan bevestigen. "Kan hij dat – en ik denk van wel – dan vraag ik hem de kruisigingen via de Nederlandse vertegenwoordiging in Bagdad onder de aandacht brengen van de Iraakse regering."

Tomas
18-07-07, 15:33
Goh, dat verwacht je toch niet in het anders zo vreedzame Irak?

Spoetnik
18-07-07, 15:42
Ik ben blij dat de christen unie er werk van maakt. Nadat Verhagen dit heeft aangekaard met de Iraakse regering, zal alles snel weer pais en vree zijn, denk ik.

super ick
18-07-07, 15:48
Geplaatst door Spoetnik
Ik ben blij dat de christen unie er werk van maakt. Nadat Verhagen dit heeft aangekaard met de Iraakse regering, zal alles snel weer pais en vree zijn, denk ik.

O is het nu de schuld van de Christen Unie?
Verhagen is overigens van het CDA.

Olive Yao
18-07-07, 18:09
Geplaatst door Spoetnik
Ik ben blij dat de christen unie er werk van maakt. Nadat Verhagen dit heeft aangekaard met de Iraakse regering, zal alles snel weer pais en vree zijn, denk ik.
Ik vrees het ergste. Dit is nog maar een voorproefje van wat de afvalligen onder hen na hun dood te wachten staat.

Spoetnik
18-07-07, 18:15
Geplaatst door super ick
O is het nu de schuld van de Christen Unie?
Verhagen is overigens van het CDA.

Wat is de schuld van de CU?

Op z'n hoogst kan je ze van naiviteit beschuldigen - wat denken zij nou dat Verhagen kan bereiken??

En dat Verhagan van het CDA wist ik, hij is tevens minister van buitenlandse zaken, dus hij zal het aankaarten bij de Iraqi's gok ik zo, tenminste als hij zo dom is om naar de CU te luisteren.

Spoetnik
18-07-07, 18:16
Geplaatst door Olive Yao
Ik vrees het ergste. Dit is nog maar een voorproefje van wat de afvalligen onder hen na hun dood te wachten staat.

Welnee, Iraq is een vredig paradijs, met dank aan de Amerikanski's

Slinger
18-07-07, 21:54
Geplaatst door Spoetnik
Welnee, Iraq is een vredig paradijs, met dank aan de Amerikanski's

Met dank aan de Irakezen zelf, soennieten en sjiïeten.

sjo
18-07-07, 23:07
Geplaatst door Slinger
Met dank aan de Irakezen zelf, soennieten en sjiïeten.

Zij tonen ons de Islam-op-z'n-best daar. Leve de dapperheidscultuur.

gr.
sjo

Spoetnik
19-07-07, 14:49
Geplaatst door Slinger
Met dank aan de Irakezen zelf, soennieten en sjiïeten.

Ahja, als jij een brand start in een bos, geef jij waarschijnlijk de bomen de schuld. Typisch.

Slinger
19-07-07, 16:11
Geplaatst door Spoetnik
Ahja, als jij een brand start in een bos, geef jij waarschijnlijk de bomen de schuld. Typisch.

Wat een ontzaglijk domme vergelijking! En nou moet ik zeker zeggen dat ik nog nooit bomen heb gezien die elkaar vermoorden om godsdienstige redenen...

Spoetnik
19-07-07, 16:25
Geplaatst door Slinger
Wat een ontzaglijk domme vergelijking! En nou moet ik zeker zeggen dat ik nog nooit bomen heb gezien die elkaar vermoorden om godsdienstige redenen...

Het geweld in Iraq heeft verder niets met godsdienst te maken.

En ja, domme vergelijkingen, jij vraagt er wel om, met je achterlijke wereldbeeld - daarom staat er ook bij, jij zou de bomen de schuld geven. Sukkeltje.

Slinger
19-07-07, 16:38
Geplaatst door Spoetnik
Het geweld in Iraq heeft verder niets met godsdienst te maken.

En ja, domme vergelijkingen, jij vraagt er wel om, met je achterlijke wereldbeeld - daarom staat er ook bij, jij zou de bomen de schuld geven. Sukkeltje.

Je erkent dus dat het een domme vergelijking is. Mooi, dan hoeven we daar niet meer op in te gaan. En een dubbel en dwars overgehaalde sukkel ben je zelf, met je kinderlijke wereldbeeld.

Als je ontkent dat de massale moordpartijen door leden van de islamitische facties in Irak iets met godsdienst hebben te maken, dan is het met jou nog erger gesteld dan ik dacht.

knuppeltje
19-07-07, 16:49
Geplaatst door Slinger
Je erkent dus dat het een domme vergelijking is. Mooi, dan hoeven we daar niet meer op in te gaan. En een dubbel en dwars overgehaalde sukkel ben je zelf, met je kinderlijke wereldbeeld.

Als je ontkent dat de massale moordpartijen door leden van de islamitische facties in Irak iets met godsdienst hebben te maken, dan is het met jou nog erger gesteld dan ik dacht.

Nee slimmeke, het gaat louter en alleen om macht. en nergens anders om.
Mwa- das overal het zelfde denk.

Spoetnik
19-07-07, 17:01
Geplaatst door Slinger
Je erkent dus dat het een domme vergelijking is. Mooi, dan hoeven we daar niet meer op in te gaan. En een dubbel en dwars overgehaalde sukkel ben je zelf, met je kinderlijke wereldbeeld.

Ik kan er toch ook niets aan doen dat jij dom bent? Domme mensen zijn alleen te bereiken door simpele, domme vergelijkingen te maken. Jij zou de bomen de schuld geven bij een bosbrand die jij zelf het aangestoken - sja jij bent zo dom , dat jij niet begrijpt dat jij verantwoordelijk bent.



Als je ontkent dat de massale moordpartijen door leden van de islamitische facties in Irak iets met godsdienst hebben te maken, dan is het met jou nog erger gesteld dan ik dacht.

Het heeft geen ene malle moer met godsdienst te maken - alleen achterlijke westerlingen als jij denken daar zo over.

Hier Amerikaanse tactieken:

His recruiter told him a tour in Iraq would give him the opportunity to build schools and support war-weary Iraqis, so against the advice of his parents, he signed up.

But once in Iraq, he was assigned to a "small kill" team that set traps for insurgents. They'd place a fake camera on a pole with a sign labeling it as U.S. property, giving the team the right to shoot anyone who messed with it. Burmeister, who provided perimeter security for the team, said he could never get over his distaste for the tactic.
http://www.oregonlive.com/news/oregonian/index.ssf?/base/news/118455452361660.xml&coll=7&thispage=1

Vraag me af hoeveel Iraqi's zij hebben vermoord met deze taktiek.

Max Stirner
19-07-07, 17:03
Geplaatst door knuppeltje
Nee slimmeke, het gaat louter en alleen om macht. en nergens anders om.
Mwa- das overal het zelfde denk.


Toch verwerf je weinig macht door jezelf op te blazen op een marktplein.

Joesoef
19-07-07, 17:04
Geplaatst door Slinger
Je erkent dus dat het een domme vergelijking is. Mooi, dan hoeven we daar niet meer op in te gaan. En een dubbel en dwars overgehaalde sukkel ben je zelf, met je kinderlijke wereldbeeld.

Als je ontkent dat de massale moordpartijen door leden van de islamitische facties in Irak iets met godsdienst hebben te maken, dan is het met jou nog erger gesteld dan ik dacht.


Sukkel. Het heeft niets met religie te maken maar met stammen/ onderwereld. VErdeel en hees, macht is geld.

Spoetnik
19-07-07, 17:13
Geplaatst door Max Stirner
Toch verwerf je weinig macht door jezelf op te blazen op een marktplein.

Nog een simpelton - sinds wanneer verwerven de voet-soldaten zowiezo macht?

Die Amerikaanse soldaat dacht dat hij scholen ging maken in Iraq, in plaats daarvan werd hij ingedeeld in een kill-team, om jacht te maken op Iraqi's. Dit alles om Iraq vrij te maken - van Iraqi's i guess.

Slinger
19-07-07, 17:43
Geplaatst door Spoetnik
Ik kan er toch ook niets aan doen dat jij dom bent? Domme mensen zijn alleen te bereiken door simpele, domme vergelijkingen te maken. Jij zou de bomen de schuld geven bij een bosbrand die jij zelf het aangestoken - sja jij bent zo dom , dat jij niet begrijpt dat jij verantwoordelijk bent.



Het heeft geen ene malle moer met godsdienst te maken - alleen achterlijke westerlingen als jij denken daar zo over.

Hier Amerikaanse tactieken:

His recruiter told him a tour in Iraq would give him the opportunity to build schools and support war-weary Iraqis, so against the advice of his parents, he signed up.

But once in Iraq, he was assigned to a "small kill" team that set traps for insurgents. They'd place a fake camera on a pole with a sign labeling it as U.S. property, giving the team the right to shoot anyone who messed with it. Burmeister, who provided perimeter security for the team, said he could never get over his distaste for the tactic.
http://www.oregonlive.com/news/oregonian/index.ssf?/base/news/118455452361660.xml&coll=7&thispage=1

Vraag me af hoeveel Iraqi's zij hebben vermoord met deze taktiek.


Hoi polloi! Je taalgebruik bewijst het. Met jouw soort ga ik niet discussiëren.

:zwaai:

Spoetnik
19-07-07, 18:19
Geplaatst door Slinger
Hoi polloi! Je taalgebruik bewijst het. Met jouw soort ga ik niet discussiëren.

:zwaai:

Ik mis daarmee niet veel, ik heb zelden zo'n achterlijke persoon als jij meegemaakt.

Slinger
19-07-07, 19:21
Geplaatst door knuppeltje
Nee slimmeke, het gaat louter en alleen om macht. en nergens anders om.
Mwa- das overal het zelfde denk.

Ik ben het met je eens dat het om macht gaat, maar het zijn wel degelijk leden van godsdienstige groeperingen die uit volle overtuiging elkaar uitmoorden.

super ick
20-07-07, 09:05
Geplaatst door Slinger
Ik ben het met je eens dat het om macht gaat, maar het zijn wel degelijk leden van godsdienstige groeperingen die uit volle overtuiging elkaar uitmoorden.

Amerika had Saddam af moeten zetten maar zijn wrede onderdrukkingsapparaat intact moeten laten.
Dan hadden ze er een stromannetje neergezet en was het gemakkelijker geweest. Tegenstanders bombardeer je met gifgas of vermoord ze met echt ouderwets degelijk handwerk.
Nu is het hele apparaat onderuit getrokken en daar betalen de Iraki's een hoge prijs voor. Onderling vechten ze om macht en buitenlandse strijders stromen de grens over om een handje toe te steken.

De Amerikanen hebben grote fouten gemaakt. Dat maakt ze verantwoordelijk voor de ontstane situatie.
Maar de moordenaars zijn de echte schuldigen. Zij beramen allerlei acties om elkaar te vermoorden. Blazen gericht elkaars vrouwen en kinderen op.
Beesten zijn humaner, die doden alleen om het eten.
De Islam wordt zo gigantisch misbruikt en krom geluld dat moslims denken dat ze de 72 maagden kunnen verdienen door andere moslims op te blazen.

Het zou mooi zijn als iedere moslim eens verplicht werd om ZELF de koran te lezen ipv blind achter e.o.a. baardmans aan te huppelen.

knuppeltje
20-07-07, 09:26
Geplaatst door Max Stirner
Toch verwerf je weinig macht door jezelf op te blazen op een marktplein.

Wel heel veel leed en ellende bij de tegenpartij, en als je die zo klein krijgt- dan heeft jouw partij de macht, en jij die plaats in het paradijs met al die geneugten van dien ter compensatie.
Tja- het zijn natuurlijk niet de slimsten die zich daarvoor lenen.
Dat zijn zij die hun aansturen.

knuppeltje
20-07-07, 09:27
Geplaatst door Joesoef
Sukkel. Het heeft niets met religie te maken maar met stammen/ onderwereld. VErdeel en hees, macht is geld.

Omgekeerd ook.

knuppeltje
20-07-07, 09:44
Geplaatst door Slinger
Ik ben het met je eens dat het om macht gaat, maar het zijn wel degelijk leden van godsdienstige groeperingen die uit volle overtuiging elkaar uitmoorden.

Ach- noch niet zo lang geleden deden ze dat hier ook, geloof ik.
Wij kregen daarvoor 'n keer een heel Spaans leger over ons heen.
Maar ook bij die godsdienstwaanzinnige Phillps ging het ook echt niet meer- dan om de macht over de Nederlanden.
Het verschil in deze nu lijkt hierin, dat het bij het oudste en meest iingrijpende geschil, wat al meteen na Mohammeds dood ontstond, tussen beide partijen gaat over door wie de gelovigen dienen te worden geleid.
Door de klerus- zoals de shi'iten dat alleen maar willen, of door iemand anders- zoals de soeniten dat wel goed vinden.
Maar het blijft dus alleen maar gaan om de macht, en niets anders, daarvoor zijn de economische belangen te groot om dat te verwaarlozen.

Slinger
20-07-07, 10:01
Geplaatst door knuppeltje
Ach- noch niet zo lang geleden deden ze dat hier ook, geloof ik.
Wij kregen daarvoor 'n keer een heel Spaans leger over ons heen.
Maar ook bij die godsdienstwaanzinnige Phillps ging het ook echt niet meer- dan om de macht over de Nederlanden.
Het verschil in deze nu lijkt hierin, dat het bij het oudste en meest iingrijpende geschil, wat al meteen na Mohammeds dood ontstond, tussen beide partijen gaat over door wie de gelovigen dienen te worden geleid.
Door de klerus- zoals de shi'iten dat alleen maar willen, of door iemand anders- zoals de soeniten dat wel goed vinden.
Maar het blijft dus alleen maar gaan om de macht, en niets anders, daarvoor zijn de economische belangen te groot om dat te verwaarlozen.

Het gaat om macht, dat is een feit, maar bij individuele gelovigen is de strijd tegen de 'ongelovigen' ook belangrijk: Philips II was inderdaad godsienstwaanzinnig, zijn raadgevers hadden wellicht andere motieven. Jammer dat de Amerikanen in het geweld in Irak niet hebben kunnen beëindigen.

knuppeltje
20-07-07, 10:47
Geplaatst door Slinger
Het gaat om macht, dat is een feit, maar bij individuele gelovigen is de strijd tegen de 'ongelovigen' ook belangrijk: Philips II was inderdaad godsienstwaanzinnig, zijn raadgevers hadden wellicht andere motieven. Jammer dat de Amerikanen in het geweld in Irak niet hebben kunnen beëindigen.

Ach, Phillips en zijn maatjes- die hebben we allang weer vergeven.
De Amerikanen zijn altijd al een beetje wereldvreemd geweest, das niets nieuws.
Als die idioten ook maar een beetje hadden geweten hoe het er daar echt aan toe ging, dan hadden ze ofwel thuis gebleven of de zaken anders aangepakt.
Nu hebben ze zich in feite totaal onnodig als echte oorlogsmisdadigers gedragen.
Maar das niet de eerste keer, Cambodja (voor Pol Pot), Korea, Vietnam, het mee omver werpen van de regering Alliënde, etc etc etc.
Eigenlijk wel heel triest allemaal.

Slinger
20-07-07, 10:54
Geplaatst door knuppeltje
Ach, Phillips en zijn maatjes- die hebben we allang weer vergeven.
De Amerikanen zijn altijd al een beetje wereldvreemd geweest, das niets nieuws.
Als die idioten ook maar een beetje hadden geweten hoe het er daar echt aan toe ging, dan hadden ze ofwel thuis gebleven of de zaken anders aangepakt.
Nu hebben ze zich in feite totaal onnodig als echte oorlogsmisdadigers gedragen.
Maar das niet de eerste keer, Cambodja (voor Pol Pot), Korea, Vietnam, het mee omver werpen van de regering Alliënde, etc etc etc.
Eigenlijk wel heel triest allemaal.

Je gooit heel veel op één hoop, zonder nuance. Ik ga er maar niet op in want dan wordt het wel erg ingewikkeld. De Amerikanen hebben zich in Irak zeker niet als oorlogsmisdadigers gedragen. Wel hebben ze Irak bevrijd van een misdadig regime. Jammer dat de Irakezen het daarna zelf niet beter hebben opgepikt.

knuppeltje
20-07-07, 11:15
Geplaatst door Slinger
Je gooit heel veel op één hoop, zonder nuance. Ik ga er maar niet op in want dan wordt het wel erg ingewikkeld. De Amerikanen hebben zich in Irak zeker niet als oorlogsmisdadigers gedragen. Wel hebben ze Irak bevrijd van een misdadig regime. Jammer dat de Irakezen het daarna zelf niet beter hebben opgepikt.

Je hoeft ook nergens op in te gaan.
Maar een oorlog beginnen zonder ook maar een geldige reden, en tegen de wil van de internationale gemeenschap, is niets anders dan oorlogsmisdaad volgens het internationale recht, denk.
Toen ze daar kwamen, na eerst twee weken lang masale bombardementen op Bagdad- op zich al een oorlogsmisdaad, stormden ze en mas af op de oliebronnen terwijl alles werd geplunderd wat er maar te plunderen viel en er lustig op los werd gemoord.
Kantoren, scholen, musea, ziekenhuizen- het maakte allemaal niet uit, ze sloten hun ogen ervoor en draaiden hun rug er naar toe.
Ook dat is volgens het internationale recht oorlogsmisdaad.
Hoezo geen oorlogsmisdaden begaan?

Max Stirner
20-07-07, 11:31
Geplaatst door Spoetnik
Nog een simpelton - sinds wanneer verwerven de voet-soldaten zowiezo macht?




Hoe krijg je zo'n stumperd zover om zichzelf op te blazen ?

super ick
20-07-07, 13:36
Geplaatst door knuppeltje
Ach, Phillips en zijn maatjes- die hebben we allang weer vergeven.
De Amerikanen zijn altijd al een beetje wereldvreemd geweest, das niets nieuws.
Als die idioten ook maar een beetje hadden geweten hoe het er daar echt aan toe ging, dan hadden ze ofwel thuis gebleven of de zaken anders aangepakt.

Wel proberen de historicus uit te hangen met je vergelijking met de Spaanse overheersers maar je bevrijders van een halve eeuw geleden doodleuk bestempelen als een stel idioten. Beetje erg kortzichtig. Als ze jou advies om thuis te blijven destijds hadden opgevolgd was je nu Duitser geweest. Of was je er waarschijnlijk helemaal niet geweest en lagen je ouders alweer een decenium in een massagraf in de duinen.

Nu hebben ze zich in feite totaal onnodig als echte oorlogsmisdadigers gedragen.
Maar das niet de eerste keer, Cambodja (voor Pol Pot), Korea, Vietnam, het mee omver werpen van de regering Alliënde, etc etc etc.
Eigenlijk wel heel triest allemaal.

knuppeltje
20-07-07, 16:57
Geplaatst door super ick


Kijk super, de Russen hebben Polen bevrijd van de Duitsers, maar daarna zijn ze nou niet bepaald netjes gebleven.
En in Tjetschenie denken ze nog steeds dat ze de bevrijders zijn.
Dus wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Dat onze bevrijders later niet de rotzak kunnen uithangen?
Maat Google eenss hoe ze aan de bouxitexplatatie zijn gekomen, was trouwens weer niet netjes van ons.
Maar hoe dan ook, die bevrijding was ook in het belang van Amerika, al zijn wij daar terecht nog heel blij om.

super ick
20-07-07, 17:57
Geplaatst door knuppeltje
Kijk super, de Russen hebben Polen bevrijd van de Duitsers, maar daarna zijn ze nou niet bepaald netjes gebleven.
En in Tjetschenie denken ze nog steeds dat ze de bevrijders zijn.
Dus wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Dat onze bevrijders later niet de rotzak kunnen uithangen?
Maat Google eenss hoe ze aan de bouxitexplatatie zijn gekomen, was trouwens weer niet netjes van ons.
Maar hoe dan ook, die bevrijding was ook in het belang van Amerika, al zijn wij daar terecht nog heel blij om.

Het is allemaal politiek knuppel.

Dat wilde ik er mee zeggen.
Het is nooit anders geweest en zal nooit anders worden.

knuppeltje
20-07-07, 20:33
Geplaatst door super ick
Het is allemaal politiek knuppel.

Dat wilde ik er mee zeggen.
Het is nooit anders geweest en zal nooit anders worden.

En ik maar denken dat jij zo tegen schelden bent, zeg maar gewoon knuppeltje- das meer dan genoeg.
De rest was dus totaal niets zeggend.

super ick
22-07-07, 10:24
Jou vergelijking met de Russen en de bevrijding van Polen gaat volledig mank. Het betrof geen bevrijding maar machtsovername.

De Amerikanen hebben West-Europa op een totaal andere manier behandelt. Een manier waar we nu nog de economische vruchten van plukken.
Ik bedoel niet de bevrijding maar ook de hulp die we gekregen hebben met de wederopbouw. De vriendschapsbanden die daardoor ontstaan zijn tussen veel West-Europese landen en de V.S., Canada, etc.
Daarom staat Nederland nu waar het staat.

Toch onvergelijkbaar met Rusland, of niet?

Aan de andere kant is de rol die een wereldmacht toebedeelt krijgt ook niet altijd gemakkelijk.
Geen grote operatie zonder de Amerikanen. Blijkbaar moeten ze wel altijd genegen zijn hun militaire apparaat 'uit te lenen' aan de V.N. Daarna hun onderdanen uit te leveren aan een buitenlands strafhof om ze vervolgens te laten veroordelen door mensen die vanaf de zijlijn meekijken.
Het komt er een beetje op neer dat de V.S. moet doen wat anderen zeggen.

knuppeltje
22-07-07, 10:56
Geplaatst door super ick
Jou vergelijking met de Russen en de bevrijding van Polen gaat volledig mank. Het betrof geen bevrijding maar machtsovername.

De Amerikanen hebben West-Europa op een totaal andere manier behandelt. Een manier waar we nu nog de economische vruchten van plukken.
Ik bedoel niet de bevrijding maar ook de hulp die we gekregen hebben met de wederopbouw. De vriendschapsbanden die daardoor ontstaan zijn tussen veel West-Europese landen en de V.S., Canada, etc.
Daarom staat Nederland nu waar het staat.

Toch onvergelijkbaar met Rusland, of niet?

Aan de andere kant is de rol die een wereldmacht toebedeelt krijgt ook niet altijd gemakkelijk.
Geen grote operatie zonder de Amerikanen. Blijkbaar moeten ze wel altijd genegen zijn hun militaire apparaat 'uit te lenen' aan de V.N. Daarna hun onderdanen uit te leveren aan een buitenlands strafhof om ze vervolgens te laten veroordelen door mensen die vanaf de zijlijn meekijken.
Het komt er een beetje op neer dat de V.S. moet doen wat anderen zeggen.

Die vergelijking laat dus zien dat je redders zich naderhand tegen je kunnen keren.
Het verschil was dus al lang duidelijk.
Het Marshalplan is betaald met overdracht van de bouxitmijnen, en dat was dus niet mooi van ons.
Als er een ding ons duidelijk maakt dan is het wel dat de grote mogendheden van alles willen, maar niet de controle over hun militaire apparaat aan de VN uit leveren.
Als de Amerikanen hadden gedaan wat anderen zeggen dan waren ze dus Irak niet ingetrokken.
Verder had ik best graag gezien dat Kissinger en dergelijke figuren door het internationale strafhof waren berecht.