PDA

Bekijk Volledige Versie : Rachida Dati: rijzende ster in Franse politiek



Marsipulami
23-07-07, 09:53
Rachida Dati: rijzende ster in Franse politiek

Door correspondent Frank Renout


Frankrijk heeft een nieuw politiek idool: Rachida Dati, de nieuwe minister van Justitie. Ze is de lieveling van het Franse publiek. En ze is recordhouder in de nieuwe Franse regering: geen enkele andere minister presenteert zo veel nieuwe wetsvoorstellen en zoveel plannen in zo'n korte tijd.

Rachida Dati, een selfmade woman.
Ze is jong voor een minister - pas 41 jaar en ze wordt door velen mooi gevonden. Bovendien is ze zeer actief, de hele dag aan het werk. Rachida Dati, Frankrijks nieuwe minister van Justitie, is als een komeet de politiek ingeschoten. Een jaar geleden was ze nog een onbekende ambtenaar en nu is ze een van de populairste ministers in de nieuwe Franse regering.

Selfmade woman

Het was de kersverse president Nicolas Sarkozy die haar ontdekte en in de regering opnam. Dat was een opmerkelijke benoeming, want Dati is het kind van laag opgeleide gastarbeiders. Haar ouders komen uit Algerije en Marokko. Nog nooit eerder schopte een allochtoon het in Frankrijk tot zo'n hoge ministerspost.

Dati is ook een selfmade woman. Als jonge vrouw zat ze achter de kassa in een supermarkt, maar ze wilde hogerop. Ze ging studeren en betaalde dat zelf, door tijdens haar studie te werken. Toch ziet Dati zichzelf niet als een uitzondering: "Zo ziet Frankrijk er vandaag de dag uit: het is een divers land met allerlei soorten mensen. Ik ben een Française, net als alle anderen."

Daarmee vervult Dati een belangrijke functie: ze is de weerspiegeling van de veranderde Franse samenleving. De Franse politiek was tot voor kort een exclusieve aangelegenheid voor blanke, oudere mannen. Maar politici leken daarom helemaal niet meer op het grootste deel van de Fransen die ze zouden moeten vertegenwoordigen.

Rachida Dati is allochtoon, ze is vrouw en ze ging niet naar de bekende elitescholen waar Franse politici doorgaans worden opgeleid. Daarmee lijkt zij wel op veel andere Fransen: op de groep die nooit eerder doordrong tot de hoogste kringen van de macht. Toch ziet ze zichzelf niet als een rolmodel: "Mijn benoeming als minister heeft een voorbeeldfunctie, dat heeft een symbolische waarde. Maar dat heeft niets met mij als persoon te maken. Ik ben geen rolmodel".

Doelgericht

Rachida Dati is nu twee maanden aan het werk - en dat doet ze als een bezetene. Haar ene wetsvoorstel is nog niet behandeld of haar volgende plan ligt al weer op tafel. Wat dat betreft lijkt ze nog het meest op de man die haar de politiek inhaalde, president Nicolas Sarkozy. Allebei zijn ze zelf - door keihard werken - omhoog geklommen; allebei zijn ze ambitieus en zeer doelgericht.

Dati verdedigde al een wetsvoorstel om recidivisten harder te straffen en ze wil 16-jarigen in sommige gevallen als volwassenen bestraffen. Ze gaat het gevangeniswezen hervormen en in de Europese Unie kwam ze met een nieuw initiatief voor justitiële samenwerking. Dat alles terwijl ze nog maar twee maanden minister is. "We moeten hard aan de slag, want de Fransen verwachten veel van de president, van de ministers en dus ook van mij'', zegt ze. De rechtse president Sarkozy heeft de verkiezingen gewonnen door meer veiligheid te beloven. Dati ziet het als haar taak de beloftes van haar leermeester snel waar te maken.

Maar er zijn ook problemen. Een topambtenaar van Dati's eigen ministerie stapte al op en drie adviseurs zijn inmiddels ook vertrokken. 'Ik heb er genoeg van om me elke dag te laten beledigen', zou de topambtenaar bij zijn afscheid hebben gezegd. Het is waar: Dati weet wat ze wil, gaat recht op haar doel af en wie in de weg staat, zal moeten wijken. De minister is zeker van haar zaak en overtuigd van de haalbaarheid van haar plannen en ambities.

Misdaad

Neem bijvoorbeeld de gevangenissen. Volgens een vertrouwelijk rapport dat enkele dagen geleden uitlekte zal de overbevolking in de Franse gevangenissen de komende jaren erger worden. "Welnee", zegt Dati: "Dat onderzoek is gebaseerd op verouderde gegevens. Deze regering gaat juist hard optreden tegen de misdaad en hoe meer je de misdaad bestrijdt, hoe meer je recidivisme bestrijdt, hoe minder misdaad er dus zal zijn en hoe minder mensen er in de gevangenis belanden".

De vrouw die volledig op eigen kracht omhoog klom, wil laten zien dat ze ook als minister van Justitie niemand zal teleurstellen. Want ze mag zichzelf dan geen rolmodel vinden - de druk om te slagen, als vrouwelijke politicus en als opgeklommen immigrantendochter - die druk is enorm.

mark61
23-07-07, 13:28
Zeg ouwe, als je je neus es uit de Osservatore Romano zou halen zou je weten dat dit topic al weken geleden is geplaatst. Met ook al nul reactie.