PDA

Bekijk Volledige Versie : Dalai Lama: Een volgende incarnatie is mogelijks een jonge vrouw



Marsipulami
23-07-07, 23:14
Dalai Lama: ’Mijn opvolger moet uit het buitenland komen’
Geplaatst door Theo Borgermans op
di 24 jul '07 om 00:01u
BONN (RKnieuws.net) - ’Ik ben bereid naar Tibet terug te keren, als er opnieuw voldoende vrijheid is. Ik wil dan mijn legitiem gezag afstaan aan de plaatselijke Tibetaanse regering en niet langer geestelijk of politiek leider te zijn van de Tibetanen. Ik heb nooit op meer politieke macht gehoopt’: dat verklaarde de Dalai Lama zondagavond in een exclusief gesprek met de Duitse zender ARD.
’Mijn hoofddoel is de inzet voor menselijke waarden. Mijn tweede doel is de harmonie onder de godsdiensten en mijn derde streefdoel is de kwestie Tibet”, zei de Dalai Lama in het gesprek met ARD-journalist Stefan Niemann. Daarin onderstreepte hij opnieuw zijn streven naar meer autonomie en de rijkdom van de Tibetaanse cultuur, die in China verdrukt wordt: ’China streeft ernaar Tibet te controleren en laat de Tibetaanse cultuur bijgevolg vervallen. In scholen in Tibet komt de Chinese taal al langer op de eerste plaats. Tibetanen die naar India uitwijken, kennen die Tibetaanse cultuur beter dan jongeren die in Tibet zelf zijn opgegroeid’.

Over het huidige bewind in Peking liet hij zich gematigd positief uit omdat Hu Jintao, die Jiang Zemin opvolgde aan het hoofd van de Chinese communistische partij, streeft naar harmonie. Al voegt hij eraan toe dat Hu Jintao maar moeilijk in zijn kaarten laat kijken. Daardoor krijgt men nauwelijks zicht op zijn ware bedoelingen. De evoluties in China de voorbije decennia sterken de Tibetaanse leider echter in de overtuiging dat de Chinese overheid ooit ernstig werk zal maken van een oplossing voor de kwestie Tibet. Toch voegt hij eraan toe: ’Mijn opvolger - die mijn taken moet voortzetten - moet uit het buitenland komen, als ik tijdens mijn leven niet meer naar Tibet kan terugkeren’. De Dalai Lama sluit niet uit dat een volgende incarnatie een vrouw is: ’Ik ben natuurlijk wel erg geliefd, maar een jonge vrouw als Dalai Lama zou natuurlijk veel aantrekkelijker zijn. Een vrouwelijke Dalai Lama zou nuttiger zijn voor het boeddhisme, voor de Tibetaanse cultuur en het Tibetaanse volk. Waarom eigenlijk ook niet?’.