PDA

Bekijk Volledige Versie : Bekeerde ex-moslima zwaar gefolterd door Egyptische politie



Marsipulami
25-07-07, 10:05
Bekeerde ex-moslima zwaar gefolterd door Egyptische politie
Hilversum (Van onze redactie) 25 juli 2007 - De Egyptische politie heeft onlangs een tot het christendom bekeerde ex-moslima na folteringen aan haar familie teruggegeven. Dat heeft de Internationale Gesellschaft für Menschenrechte (IGFM) in Frankfurt meegedeeld. De mensenrechtenorganisatie wil dat de Duitse overheid haar bescherming biedt.

Elektrische schokken
Op 16 juli werd in Alexandrië de 26-jarige Eman el-Sayed door haar verwanten aangevallen en met de dood bedreigd omdat ze christen was geworden. Haar man, ook een bekeerling, wist aan de toorn van haar familie te ontsnappen. De politie kwam er aan te pas en nam haar mee naar het bureau, zogezegd om haar te beschermen. Op het politiebureau werd ze echter geheel ontkleed, uren lang verhoord en gefolterd. De politie leverde haar vervolgens over aan de staatsveiligheidsdienst. Volgens IGFM werd ze ook daar zwaar gefolterd. Ze zou onder meer met elektrische schokken op gevoelige lichaamsdelen zijn bewerkt.

Kopten tweederangsburgers
In Egypte worden niet alleen ex-moslims maar ook Kopten zwaar aangepakt. Volgens IGFM zijn Kopten in hun vaderland tweederangsburgers. Op 6 juni werd in een Koptische wijk bij Alexandrië een inval gedaan door militante islamisten. Huizen en winkels werden beschadigd en zeven Kopten raakten gewond. "De Egyptische autoriteiten zijn bij deze ontwikkeling niet helemaal onschuldig. Vaak hebben ze islamistisch ingegeven aanvallen op christenen genegeerd of zeer licht bestraft om conflicten met militante moslims te voorkomen", aldus Martin Lessenthin van IGFM.

mark61
25-07-07, 10:52
Grootmoefti Egypte: moslim kan ander geloof kiezen


Hilversum (AFP/ANP) 24 juli 2007 - Moslims kunnen een andere godsdienst dan de islam kiezen. Dat heeft de officiële godsdienstige adviseur van de Egyptische regering, grootmoefti Ali Gomaa, op een website van The Washington Post en Newsweek geschreven.

Veel aandacht
De uitspraak, die grote gevolgen kan hebben voor ex-islamitische christenen in Egypte, kreeg vandaag veel aandacht in de Egyptische pers. "De wezenlijke vraag die voor ons ligt, is of iemand die moslim is, een andere godsdienst dan de islam kan kiezen. Het antwoord is ja, dat kunnen zij", laat de grootmoefti weten.

Bestraft door God
"Als iemand zijn godsdienst verlaat, dan is dat een zonde die door God op de Dag des Oordeels gestraft zal worden. Als het slechts om het verwerpen van het geloof gaat, dan staat daar geen wereldlijke straf op", schrijft Gomaa.


De interne communicatie is nog niet euh optimaal

Marsipulami
25-07-07, 11:02
Geplaatst door mark61


De interne communicatie is nog niet euh optimaal


Die ex-moslima werd helemaal niet veroordeeld. Voor de rest werden enkel de gebruikelijke verhoortechnieken toegepast door de politie.

Charlus
25-07-07, 11:24
Geplaatst door Marsipulami

Geplaatst door mark61


De interne communicatie is nog niet euh optimaal
Die ex-moslima werd helemaal niet veroordeeld. Voor de rest werden enkel de gebruikelijke verhoortechnieken toegepast door de politie.
Sterker nog: ze is voor haar eigen bescherming opgebracht en "met de gebruikelijke techniek" verhoord. Vlekkeloze interne communicatie. Ik betwijfel alleen of het goede nieuws van de grootmoefti al bij de verwanten die haar in eerste instantie wilden lynchen, is geland. Alsnog in het nauw gedreven kan ze altijd een beroep doen op de politie. Een geruststellende gedachte.

mark61
25-07-07, 12:34
Geplaatst door Marsipulami
Die ex-moslima werd helemaal niet veroordeeld. Voor de rest werden enkel de gebruikelijke verhoortechnieken toegepast door de politie.

Waarover werd ze verhoord? De heilige drieëenheid?

knuppeltje
25-07-07, 17:45
Misschien wel over een bevlekte ontvangenis?

Pixelshade
26-07-07, 08:14
2e rangs burgers? Geef eens tien voorbeelden waaruit dat zou blijken.

Karin.N
26-07-07, 08:40
Geplaatst door Pixelshade
2e rangs burgers? Geef eens tien voorbeelden waaruit dat zou blijken.

Jij vertrouwt deze mensenrechtenorganisatie niet? Geef dan aan waarom je ze niet vertrouwt.

En waarom vragen om voorbeelden? Serieus ingaan op de zaak doe je niet en ik betwijfel of je later de genoemde voorbeelden wel serieus neemt.

observer
26-07-07, 09:45
Geplaatst door Pixelshade
2e rangs burgers? Geef eens tien voorbeelden waaruit dat zou blijken. ze worden nog ouderwets gemarteld ipv met moderne energiebesparende manieren?

Marsipulami
27-07-07, 13:09
Egypte : Egyptische bekeerlinge ontvoerd door extremistische familie

Egypte- Een Egyptische vrouw, Eman el-Sayed (26), die zich van de islam tot het christendom bekeerd heeft, is door de politie overgeleverd aan haar extremistische familieleden. Een week na haar arrestatie, waarin ze werd mishandeld en vernederd, is El-Sayed in een busje vervoerd naar een onbekende bestemming.

De familieleden hebben de tegenspartelende en angstig schreeuwende jonge vrouw het politiebureau uitgesleept en haar achter het politiebureau een zwaar pak slaag gegeven. Daarna hebben zij haar in een minibusje gestopt en zijn met haar weggereden.

Eman el-Sayed werd op 16 juli door de politie gearresteerd, zogenaamd om haar te beschermen tegen haar agressieve familieleden. De jonge vrouw werd een week lang vastgehouden en gefolterd. Ze werd onder martelingen ondervraagd over haar valse papieren. Omdat zij zich vijf jaar geleden bekeerde tot het christendom en omdat zo’n bekering in Egypte niet wordt erkend, heeft ze valse papieren gekocht.

De 26-jarige vrouw komt uit een familie van extremistische moslims. Sinds ze vier jaar geleden met een ex-moslim trouwde, heeft het echtpaar alle contacten met die familie kunnen vermijden.
Maar toen ze werden gezien in een drukke bazaar in Alexandrië door Emans broer en een oom, probeerden die haar te ontvoeren. De politie kwam op tijd te hulp en nam de vrouw mee naar het politiebureau. Haar man kon vluchten en is waarschijnlijk ondergedoken. (Compass Direct)

Pixelshade
28-07-07, 00:27
Geplaatst door Karin.N
Jij vertrouwt deze mensenrechtenorganisatie niet? Geef dan aan waarom je ze niet vertrouwt.

En waarom vragen om voorbeelden? Serieus ingaan op de zaak doe je niet en ik betwijfel of je later de genoemde voorbeelden wel serieus neemt.

Ja ik vertrouw hun conclusie niet. Ik woon zelf in Cairo in een wijk vol kopten, ze rijden dezelfde auto's als de moslims in de wijk, bezitten evenals de moslims winkels en hebben tegenover de grote moskee een grote kerk. Dat hele verhaalte hoe zielig kopten in Egypte zijn is onzin. De relatie met moslims is niet altijd super, maar dat maakt ze geen 2e rangs burgers. Als ik met Egyptair vlieg en weer ingeklemd zit tussen kopten merk je pas wie, wie als 2e rangs burger behandelt.

Over dat terugbrengen naar de familie, dat wordt geregeld gedaan, ook als een kopt moslim wordt. Een tijd geleden was er een vrouw van een priester die moslima was geworden, na zwaar te werden bedreigd is ze alsnog naar haar koptische familie teruggebracht.

Aangezien ik al 15 jaar in Cairo kom en mijn vader er 4 maanden per jaar in Egypte is, weet ik wel hoe het er aan toe gaat hoor Karintje. Ik ga nu slapen, typ wat je wilt hierna, mij zal je hier toch niet meer vinden.

chessmatazz
28-07-07, 02:44
@ Pixelschade


Geplaatst door Marsipulami
Bekeerde ex-moslima zwaar gefolterd door Egyptische politie
Hilversum (Van onze redactie) 25 juli 2007 - De Egyptische politie heeft onlangs een tot het christendom bekeerde ex-moslima na folteringen aan haar familie teruggegeven. Dat heeft de Internationale Gesellschaft für Menschenrechte (IGFM) in Frankfurt meegedeeld. De mensenrechtenorganisatie wil dat de Duitse overheid haar bescherming biedt.

Elektrische schokken
Op 16 juli werd in Alexandrië de 26-jarige Eman el-Sayed door haar verwanten aangevallen en met de dood bedreigd omdat ze christen was geworden. Haar man, ook een bekeerling, wist aan de toorn van haar familie te ontsnappen. De politie kwam er aan te pas en nam haar mee naar het bureau, zogezegd om haar te beschermen. Op het politiebureau werd ze echter geheel ontkleed, uren lang verhoord en gefolterd. De politie leverde haar vervolgens over aan de staatsveiligheidsdienst. Volgens IGFM werd ze ook daar zwaar gefolterd. Ze zou onder meer met elektrische schokken op gevoelige lichaamsdelen zijn bewerkt.

Kopten tweederangsburgers
In Egypte worden niet alleen ex-moslims maar ook Kopten zwaar aangepakt. Volgens IGFM zijn Kopten in hun vaderland tweederangsburgers. Op 6 juni werd in een Koptische wijk bij Alexandrië een inval gedaan door militante islamisten. Huizen en winkels werden beschadigd en zeven Kopten raakten gewond. "De Egyptische autoriteiten zijn bij deze ontwikkeling niet helemaal onschuldig. Vaak hebben ze islamistisch ingegeven aanvallen op christenen genegeerd of zeer licht bestraft om conflicten met militante moslims te voorkomen", aldus Martin Lessenthin van IGFM.

maar komt het in het tegenovergestelde geval ook voor dat de politie en de staatsveiligheidsdienst tot de islam bekeerde christenen ontkleden, uren lang verhoren en zwaar folteren?

jouw ervaringen zeggen eigenlijk ook niets over de houding van de Egyptische autoriteiten over de islamitische pogroms in christelijke wijken

zo vaak komen deze dingen niet voor zou je misschien tegen kunnen werpen maar als zo'n incident hier in NL zou voorkomen met moslims als slachtoffer dan zou letterlijk de pleuris uitbreken

slaap maar rustig verder, ik zie je wel weer verschijnen

gegroet, ...