PDA

Bekijk Volledige Versie : Vader illegaal Ecuadoraans meisje (11) zoekt hulp bij koning en formateur



Marsipulami
26-07-07, 10:53
Vader illegaal Ecuadoraans meisje (11) zoekt hulp bij koning en formateur


BRUSSEL - De vader van Angelica Loja, het elfjarige Ecuadoraanse meisje dat samen met haar moeder Ana Cajamarca opgesloten zit in het asielcentrum 127bis, stapt morgen met een brief naar de koning en informateur Yves Leterme (CD&V).

‘Het is met de waardigheid van een bezorgde vader dat ik u vraag om naar me te luisteren en ik hoop met alle respect dat u mijn oproep zult ontvangen en behandelen. Mijn dochtertje krijgt het immers steeds moeilijker in gevangenschap.’

Javier Loja wil zijn vrouw en dochter terug en doet daarvoor een beroep op het ‘rechtvaardigheidsgevoel en respect voor de menselijke waardigheid’ van zowel formateur Leterme als koning Albert. Morgen trekt hij met zijn brief naar het koninklijk paleis en naar de CD&V, op de hoofdzetel of in Hertoginnedal, waar de coalitieonderhandelingen plaatsvinden.

‘We vragen uw om alles te doen wat mogelijk is om Angelica in vrijheid te stellen zodat ze een kans heeft om verder waardig op te groeien als een goede en plichtbewuste burger van dit land waar ze zoveel van houdt en tussen de mensen waar ze zo van houdt’, luidt het in de brief.

Moeder Ana Cajamarca en de elfjarige Angelica werden enkele weken geleden opgepakt omdat ze geen geldige verblijfsdocumenten konden voorleggen. Gisteren besliste Brusselse de kamer van inbeschuldigingstelling dat ze niet kunnen vrijkomen. De raadkamer had op 11 juli beslist dat dat wel kon, maar het parket ging toen meteen in beroep. De volgende stap is nu normaal uitwijzing. Vandaag maakt hun advocaat bekend of ze cassatieberoep aantekenen. < lob