PDA

Bekijk Volledige Versie : 11 doden en 43 gewonden bij aanslag bij Rode Moskee Islamabad



Marsipulami
27-07-07, 16:33
Doden bij aanslag bij Rode Moskee Islamabad


vr 27/07/07 - Bij een aanslag vlak bij de Rode Moskee in Islamabad zijn minstens 11 doden en 43 gewonden gevallen. De Rode Moskee in de Pakistaanse hoofdstad is sinds vanmorgen opnieuw bezet door fundamentalistische moslims.
De zelfmoordaanslag gebeurde vlak bij de Rode Moskee. Blijkbaar heeft een man een bom laten ontploffen temidden van een groep politieagenten. Meer gegevens ontbreken voorlopig. (Belga) Begin deze maand was de Rode Moskee in Islamabad het toneel van bloedige gevechten. Radicale moslims hielden het gebouw dagenlang bezet en werden belegerd door het Pakistaanse leger. Uiteindelijk vielen er meer dan 100 doden.

Vanmorgen verhinderden radicale studenten dat de door de regering aangestelde imam het vrijdaggebed zou leiden. Ze scandeerden slogans tegen president Pervez Musharraf. De imam is verjaagd.

Blijkbaar nemen ze vooral aanstoot aan het feit dat de autoriteiten de pas gerenoveerde moskee in een andere kleur hebben laten schilderen. Op de koepel van de moskee hebben ze nu in het Urdu "Rode Moskee" geschilderd.

Bofko
27-07-07, 19:11
Ik zag in het journaal dat Rage Boy weer prominent aanwezig was.

mark61
27-07-07, 19:16
Geplaatst door Bofko
Ik zag in het journaal dat Rage Boy weer prominent aanwezig was.

Nouw hij leek erop, ik dacht het eerst ook, maar volgens mijn is het een ander. Of maak je een grapje? :hihi:

Rage Boy woont in Kasjmir, dacht ik. Maar deze is een waardig epigoon. Ging compleet door het lint, sjeminee.

Bofko
27-07-07, 20:21
Geplaatst door mark61
Nouw hij leek erop, ik dacht het eerst ook, maar volgens mijn is het een ander. Of maak je een grapje? :hihi:

Rage Boy woont in Kasjmir, dacht ik. Maar deze is een waardig epigoon. Ging compleet door het lint, sjeminee.

Neu, ik maakte geen grapje. Woont idd. in Kashmir. :p Hij leek erop.
Maar ze hebben hem opgespoord. Shakeel Bat. AFP News heeft hem geinterviewd.


SRINAGAR, India (AFP) - He has become the face of Muslim fury: an angry young man whose bushy beard and fiery-eyed scowl take centre stage at nearly every pro-Islamic demonstration in Indian Kashmir.
Shakeel Bhat, 31, has been displaying his teeth and shaking his fist over anything from Salman Rushdie's knighthood to Danish cartoons, becoming a photographers' favourite and earning himself the nickname "Rage Boy" in online columns and blogs.
One American columnist has dismissed him as a "professional Muslim protester," while other bloggers have also held him up for ridicule as a person who appears to be very easily enraged about anything.But Bhat, the man behind the angry face, said he could take any kind of criticism in his stride.
"Whatever I do, I do for Allah and the Prophet Mohammed," said Bhat, who admits to having been an armed militant between 1991 and 1994 with a pro-Pakistan rebel group."I can't resist injustice. I protest for all the oppressed Muslims in Palestine, Iraq and Afghanistan," he told AFP.
Bhat dropped out of school in his early teens, and quickly found his way into the armed struggle against New Delhi's disputed hold over part of the scenic Himalayan region.The nearly 18-year-old conflict has left at least 42,000 people dead, nearly a third of them civilians.

After escaping scores of police raids, Bhat finally spent three years behind bars -- a lucky escape from the Indian army's "catch and kill" tactics of the 1990s.While he no longer carries a weapon, Bhat said he was still fuming about the Indian army's often suffocating presence in Kashmir -- where there is one soldier for every four civilians -- and what he sees as a wider international conspiracy against Muslims.
"If my photographs get published across the world, it is because my emotions are real and my looks are not deceptive. The photos show the anger inside," said the full-time demonstrator, who when off the street looks distincly modest and a little shy.
Bhat has been detained more than 300 times since he first took to the streets of Srinagar in late 1997. He even travels to other parts of the picturesque Kashmir valley to vent his Islamist anger."Police have registered 40 cases against me for taking part in the protests and I have to shuttle from one court to another to defend myself. I've been in almost every police station," he laughed, clutching a plastic bag full of court papers.
Although not a Shiite Muslim, he says his inspiration is Iran's late revolutionary leader Ayatollah Ruhollah Khomeini."I sometimes leave my home and return days later after being in police lock-ups," said Bhat, whose family run a handicrafts business."My family members are very supportive. They know I am not doing anything wrong. I am doing what every Muslims needs to do."
Apart from drawing ridicule from bloggers, Bhat has even inspired one American neoconservative website to push "Rage Boy" merchandise -- including T-shirts, beer mugs, mouse pads."I don't believe this! I have no knowledge about all this. Why do they do it?" demanded Bhat, who says he has no idea how to use a computer and the Internet.
Bhat also shrugged off his rather unflattering "Rage Boy" nickname.
"I don't need any titles. I am a simple Muslim. Yes, I get enraged if someone, somewhere makes derogatory remarks about our religion or Prophet," he said. "The Koran is my driving force. I will come out on streets as long as Muslims are victims of oppression, even if it leads to my death."

Marsipulami
27-07-07, 20:29
starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

Marsipulami
28-07-07, 14:59
Rode Moskee voor onbepaalde tijd gesloten



ISLAMABAD - De Pakistaanse regering heeft zaterdag de Rode Moskee in de hoofdstad Islamabad verzegeld na nieuwe rellen tussen islamisten en de autoriteiten en nadat een zelfmoordaanslag in de buurt het leven kostte aan vijftien mensen, onder wie acht agenten.

Honderden agenten ontrolden prikkeldraad rond de moskee en zetten nieuwe checkpoints op. 'De moskee wordt voor onbepaalde tijd gesloten', zo liet een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken weten.

De moskee werd vrijdag pas opnieuw geopend voor de gelovigen nadat hij twee weken geleden bestormd was door veiligheidstroepen. Meteen hielden honderden religieuze studenten de Rode Moskee eentijdlang bezet. De demonstranten verfden de muren van de Rode Moskee, die na de ontruiming geel waren geverfd, opnieuw rood. Ze riepen ook leuzen tegen de Pakistaanse president Pervez Musharraf, die ze voor hond en moordenaar uitmaakten.

Bij de zelfmoordaanslag in de buurt van de Rode Moskee kwamen vrijdag vijftien mensen om het leven en raakten tientallen anderen gewond.