PDA

Bekijk Volledige Versie : Gebed van duizenden Saudische moslims mogelijks ongeldig



Marsipulami
28-07-07, 20:07
’Moskeeën kijken niet naar Mekka’


BRUSSEL (RKnieuws.net) - Via ’Google Earth’ hebben enkele Saudische imams ontdekt dat hun moskee niet naar Mekka kijkt.
Via het programma Google Earth van de populaire zoekmotor Google kan je via het internet luchtfoto’s opvragen. Zo zijn enkele imams in Saudi-Arabië tot de vaststelling gekomen dat hun moskee niet in de richting van Mekka is gebouwd. Dat meldt de Italiaanse krant Corriere della Sera.

Islamieten zijn verplicht zich tijdens het gebed naar Mekka te richten. Maar de architecten die de gebedsplaatsen lieten bouwen, zouden bij het ontwerp van de moskeeën onvergeeflijke fouten hebben gemaakt. Enkele Saudische wetenschappers kwamen op het idee om via Google Earth na te gaan of de belangrijkste moskeeën wel in de richting van het Saudische bedevaartsoord Mekka waren gebouwd. Alleen al in de streek rond de stad Al-Baha vonden de wetenschapslui vijftien moskeeën die in een verkeerde richting waren gebouwd.

De ontdekking noopte de Saudische minister voor Islamitische Zaken tot reactie. De ’foute’ moskeeën zouden minimaal van de juiste richting afwijken, waardoor het gebed toch nog ’geldig’ blijft.

chessmatazz
28-07-07, 20:39
tja ..

M@riska
28-07-07, 22:31
Geplaatst door Marsipulami
’Moskeeën kijken niet naar Mekka’


BRUSSEL (RKnieuws.net) - Via ’Google Earth’ hebben enkele Saudische imams ontdekt dat hun moskee niet naar Mekka kijkt.
Via het programma Google Earth van de populaire zoekmotor Google kan je via het internet luchtfoto’s opvragen. Zo zijn enkele imams in Saudi-Arabië tot de vaststelling gekomen dat hun moskee niet in de richting van Mekka is gebouwd. Dat meldt de Italiaanse krant Corriere della Sera.

Islamieten zijn verplicht zich tijdens het gebed naar Mekka te richten. Maar de architecten die de gebedsplaatsen lieten bouwen, zouden bij het ontwerp van de moskeeën onvergeeflijke fouten hebben gemaakt. Enkele Saudische wetenschappers kwamen op het idee om via Google Earth na te gaan of de belangrijkste moskeeën wel in de richting van het Saudische bedevaartsoord Mekka waren gebouwd. Alleen al in de streek rond de stad Al-Baha vonden de wetenschapslui vijftien moskeeën die in een verkeerde richting waren gebouwd.

De ontdekking noopte de Saudische minister voor Islamitische Zaken tot reactie. De ’foute’ moskeeën zouden minimaal van de juiste richting afwijken, waardoor het gebed toch nog ’geldig’ blijft.



Titel zelf verzonnen? Wat een onzin!

Gebed van een moslim is daarmee niet ongeldig. Zij wisten immers niet dat de gebedsrichting niet klopte.

Verder mag een moslim zelfs een gebedsrichting schatten als hij/zij deze niet zo vast kan stellen.

Lekker voorbarig dus weer. ;)

chessmatazz
28-07-07, 22:39
aangezien de aarde rond is mag men dan ook richting de westkant van Mekka bidden of duurt het dan te lang voor zo'n gebed aankomt?

chessmatazz
28-07-07, 22:42
Geschreven door Mariska Verder mag een moslim zelfs een gebedsrichting schatten als hij/zij deze niet zo vast kan stellen.

dus eigenlijk gaat het dan ook maar slechts om het idee

mark61
28-07-07, 23:47
Geplaatst door chessmatazz
aangezien de aarde rond is mag men dan ook richting de westkant van Mekka bidden of duurt het dan te lang voor zo'n gebed aankomt?

Das een interessant probleem. In Suriname heb of had je westbidders en oostbidders onder ik dacht alleen Javanen. Sommigen vonden dat ze moesten blijven bidden zoals vroeger in Indonesië, anderen vonden dat ze rekening moesten houden met de veranderde ligging tov Mekka.

Hmm, das weer een andere kwestie eigenlijk.

M@riska
29-07-07, 08:52
Geplaatst door chessmatazz


dus eigenlijk gaat het dan ook maar slechts om het idee [/B]


Nee, het gaat niet om het idee. Een moslim is verplicht richting Mekka te bidden. Verplicht, voor zover mogelijk. Anders vervalt die regel en wordt het zoals ik boven al omschreef. En zo is dat met veel zaken.

Shemharosh
29-07-07, 09:05
Geplaatst door Marsipulami
’Moskeeën kijken niet naar Mekka’


BRUSSEL (RKnieuws.net) - Via ’Google Earth’ hebben enkele Saudische imams ontdekt dat hun moskee niet naar Mekka kijkt.
Via het programma Google Earth van de populaire zoekmotor Google kan je via het internet luchtfoto’s opvragen. Zo zijn enkele imams in Saudi-Arabië tot de vaststelling gekomen dat hun moskee niet in de richting van Mekka is gebouwd. Dat meldt de Italiaanse krant Corriere della Sera.

Islamieten zijn verplicht zich tijdens het gebed naar Mekka te richten. Maar de architecten die de gebedsplaatsen lieten bouwen, zouden bij het ontwerp van de moskeeën onvergeeflijke fouten hebben gemaakt. Enkele Saudische wetenschappers kwamen op het idee om via Google Earth na te gaan of de belangrijkste moskeeën wel in de richting van het Saudische bedevaartsoord Mekka waren gebouwd. Alleen al in de streek rond de stad Al-Baha vonden de wetenschapslui vijftien moskeeën die in een verkeerde richting waren gebouwd.

De ontdekking noopte de Saudische minister voor Islamitische Zaken tot reactie. De ’foute’ moskeeën zouden minimaal van de juiste richting afwijken, waardoor het gebed toch nog ’geldig’ blijft.


hahhahhaha....stelleteje apen die varkens aan het worden zijn

chessmatazz
29-07-07, 13:26
Geplaatst door M@riska
Nee, het gaat niet om het idee. Een moslim is verplicht richting Mekka te bidden. Verplicht, voor zover mogelijk. Anders vervalt die regel en wordt het zoals ik boven al omschreef. En zo is dat met veel zaken.

jawel het gaat wel om het idee

of je nou richting Mekka bidt of niet richting Mekka bidt maar het alleen maar vermoed dan is je gebed nog geldig toch?

M@riska
29-07-07, 15:48
Geplaatst door chessmatazz
jawel het gaat wel om het idee

of je nou richting Mekka bidt of niet richting Mekka bidt maar het alleen maar vermoed dan is je gebed nog geldig toch?


:moe:


Die regel geldt alleen als je de richting niet kunt bepalen. Veelal als je op reis of iets dergelijks bent. Dmv een kompas kun je het makkelijk te weten komen.


Dus nogmaals, het gaat NIET om het idee. :moe:

chessmatazz
29-07-07, 16:34
M@riska schreef
Gebed van een moslim is daarmee niet ongeldig. Zij wisten immers niet dat de gebedsrichting niet klopte.

omdat zij het idee hadden dat ze naar Mekka baden wat feitelijk niet het geval was zijn hun gebeden toch geldig verklaard

het gaat dus om het idee!

ik hoop dat je me nu snapt

M@riska
29-07-07, 17:40
Geplaatst door chessmatazz
omdat zij het idee hadden dat ze naar Mekka baden wat feitelijk niet het geval was zijn hun gebeden toch geldig verklaard

het gaat dus om het idee!

ik hoop dat je me nu snapt



Alleen in geval van nood, nood breekt wet.

Hoop dat je mij nu ook eens snapt. :tik:

naam
30-07-07, 12:14
Geplaatst door M@riska
Alleen in geval van nood, nood breekt wet.

Hoop dat je mij nu ook eens snapt. :tik:

Dit was geen nood, dus niet geldig. Al dat vage gedoe met al die uitzonderingen.

Wat is het eigenlijk een geldig of niet geldig gebed. Krijg je spaarpunten per gebed. Met extra spaarpunten als je 's ochtends vroeg en op vrijdag het gebed doet.

:cheefbek:

M@riska
30-07-07, 17:18
Geplaatst door naam
Dit was geen nood, dus niet geldig. Al dat vage gedoe met al die uitzonderingen.

Wat is het eigenlijk een geldig of niet geldig gebed. Krijg je spaarpunten per gebed. Met extra spaarpunten als je 's ochtends vroeg en op vrijdag het gebed doet.

:cheefbek:


Denk niet dat jij ertoe in staat bent daar uitspraken over te doen.


:zwaai:

mark61
30-07-07, 17:32
Geplaatst door naam
Dit was geen nood, dus niet geldig. Al dat vage gedoe met al die uitzonderingen.

Wat is het eigenlijk een geldig of niet geldig gebed. Krijg je spaarpunten per gebed. Met extra spaarpunten als je 's ochtends vroeg en op vrijdag het gebed doet.

:cheefbek:

Twee beloningen als het juist is en één als het onjuist is.

Wallaahu a'lem.

Zegt Reporter. En die heeft er verstand van.

Overigens is er idd. een puntentelling in de islam, voor goede daden. Hasanat heet dat geloof ik. Ik ken het als sebaab.

mark61
30-07-07, 17:33
Geplaatst door M@riska
Denk niet dat jij ertoe in staat bent daar uitspraken over te doen.


:zwaai:

Tsja chica, het zijn lastige vragen idd. :)

Coolassprov MC
31-07-07, 18:48
Geplaatst door M@riska
Titel zelf verzonnen? Wat een onzin!

De koefaar voelt de plicht om de moslim zijn religie en geloof uit te leggen; kan het gekker of arroganter?

http://3quarksdaily.blogs.com/3quarksdaily/images/gaddafi.jpg

M@riska
31-07-07, 18:50
Geplaatst door Coolassprov MC
De koefaar voelt de plicht om de moslim zijn religie en geloof uit te leggen; kan het gekker of arroganter?

http://3quarksdaily.blogs.com/3quarksdaily/images/gaddafi.jpg



:hihi:

naam
01-08-07, 12:31
Geplaatst door mark61
Twee beloningen als het juist is en één als het onjuist is.

Wallaahu a'lem.

Zegt Reporter. En die heeft er verstand van.

Overigens is er idd. een puntentelling in de islam, voor goede daden. Hasanat heet dat geloof ik. Ik ken het als sebaab.

Na mijn bescheiden informatie krijg je inderdaad punten per gebed. Er zit een engeltje op je schouder en die telt hoe vaak en wanneer je bid.
Op vrijdag tellen de punten geloof ik dubbel. Dan krijg je bonuspunten.

Naar Mekka gaan geldt als een super bonus, daar verzamel je zoveel punten mee dat je bijna niet meer hoeft te bidden.

:engel:

M@riska
01-08-07, 13:42
Geplaatst door The_Reporter
We hebben het hier niet over de beloning voor het gebed.

We hebben het hier over het verkijgen van beloning wanneer er een juist oordeel of een onjuist oordeel geveld wordt.

In het geval van een moezjtahid (degene die izjtihaad mag en kan verrichten) krijgt hij bij een juist oordeel twee beloningen en bij een onjuist oordeel één beloning.


Dat is voor desbetreffende te moeilijk nadenken.

super ick
01-08-07, 13:46
Geplaatst door Marsipulami
’Moskeeën kijken niet naar Mekka’


BRUSSEL (RKnieuws.net) - Via ’Google Earth’ hebben enkele Saudische imams ontdekt dat hun moskee niet naar Mekka kijkt.
Via het programma Google Earth van de populaire zoekmotor Google kan je via het internet luchtfoto’s opvragen. Zo zijn enkele imams in Saudi-Arabië tot de vaststelling gekomen dat hun moskee niet in de richting van Mekka is gebouwd. Dat meldt de Italiaanse krant Corriere della Sera.

Islamieten zijn verplicht zich tijdens het gebed naar Mekka te richten. Maar de architecten die de gebedsplaatsen lieten bouwen, zouden bij het ontwerp van de moskeeën onvergeeflijke fouten hebben gemaakt. Enkele Saudische wetenschappers kwamen op het idee om via Google Earth na te gaan of de belangrijkste moskeeën wel in de richting van het Saudische bedevaartsoord Mekka waren gebouwd. Alleen al in de streek rond de stad Al-Baha vonden de wetenschapslui vijftien moskeeën die in een verkeerde richting waren gebouwd.

De ontdekking noopte de Saudische minister voor Islamitische Zaken tot reactie. De ’foute’ moskeeën zouden minimaal van de juiste richting afwijken, waardoor het gebed toch nog ’geldig’ blijft.

Volgens mij zijn bijna alle grote bouwprojecten uitgevoerd door de stinkend rijke pa van Osama bin Laden en zijn familie.
Er is maar 1 passende oplossing voor dit probleem; onthoofden die handel!

Charlus
01-08-07, 13:55
Geplaatst door mark61

Geplaatst door M@riska
Denk niet dat jij ertoe in staat bent daar uitspraken over te doen.

Geplaatst door M@riska
Dat is voor desbetreffende te moeilijk nadenken.

Geplaatst door M@riska
Lief zijn!!!

M@riska
01-08-07, 15:17
Geplaatst door Charlus
[/QUOTE]




Lief zijn ja!!

naam
02-08-07, 15:45
Geplaatst door M@riska
Dat is voor desbetreffende te moeilijk nadenken.


Leg eens uit. :boer:

Volgens mij bestaat er niet zoiets als "te moeilijk nadenken".