PDA

Bekijk Volledige Versie : Irak viert feest na winst Azië Cup



barfly
29-07-07, 17:19
Het Iraakse voetbalelftal heeft voor het eerst het Aziatische kampioenschap gewonnen. In Jakarta wonnen de Irakezen de finale met 1-0 van Saudi-Arabië.

Om aanslagen met autobommen tegen te gaan was rond de finale van de Azië Cup al het autoverkeer in Bagdad en andere Iraakse steden verboden. Na de winst in de halve finale afgelopen woensdag ontploften in Bagdad twee autobommen. Daarbij kwamen meer dan 50 feestende voetbalfans om het leven.

Tijdens de finale droegen de Iraakse voetballers rouwbanden om hun armen ter nagedachtenis aan de slachtoffers van afgelopen woensdag.

Bron: www.nos.nl (http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/07/art000001C7D1EE08BC429C.html)

Ik ben blij voor ze, misschien dat dit soort opstekers het land een oppepper kan geven.

chessmatazz
29-07-07, 17:27
zie ik het nou verkeerd of heb je gewoon een foto van een VOC-schip onder je berichten staan?!?!?!!!

barfly
29-07-07, 18:00
Geplaatst door chessmatazz
zie ik het nou verkeerd of heb je gewoon een foto van een VOC-schip onder je berichten staan?!?!?!!!

Eh, dat zie je verkeerd inderdaad, za hadden geen camera's in die tijd en daarbij dit is het bark Europa:

http://www.barkeuropa.com/

chessmatazz
29-07-07, 18:05
Geplaatst door barfly
Eh, dat zie je verkeerd inderdaad, za hadden geen camera's in die tijd en daarbij dit is het bark Europa:

http://www.barkeuropa.com/

er bestaan nog steeds grote VOC-schepen en daarbij is het helemaal niet zo moeilijk om een realistisch plaatje te maken van een VOC-schip

ik ben in ieder geval blij dat ik het bij het verkeerde eind had

barfly
29-07-07, 20:43
Geplaatst door chessmatazz
er bestaan nog steeds grote VOC-schepen en daarbij is het helemaal niet zo moeilijk om een realistisch plaatje te maken van een VOC-schip

ik ben in ieder geval blij dat ik het bij het verkeerde eind had

Er zijn geen VOC schepen meer. wel wat replica's. Zoals de Amsterdam die toepasselijk in Amsterdam ligt bij het maritiem museum. Wel eens op geweest? Best aardig, zeker als je kinderen hebt. Ik zelf wacht met smart op De Zeven Provincien die ze in Lelystad nabouwen (geen VOC schip trouwens) Lijkt me geweldig!

chessmatazz
29-07-07, 20:48
ik bedoelde idd die replica's ja en met wat creativiteit en de juiste tools kan je er zo een mooi plaatje van maken

nee wat me stoort bij die VOC-verheerlijking is dat de werkelijke gescheidenis van de VOC wreed brutaal en mensonterend was

het was gewoon een grote piratenbende die in naam van het toenmalige Nederlandse koningshuis een vrijbrief hadden gekregen om desnoods met bruut geweld toe te eigenen wat niet van hen was

barfly
29-07-07, 21:01
Geplaatst door chessmatazz
ik bedoelde idd die replica's ja en met wat creativiteit en de juiste tools kan je er zo een mooi plaatje van maken

nee wat me stoort bij die VOC-verheerlijking is dat de werkelijke gescheidenis van de VOC wreed brutaal en mensonterend was

het was gewoon een grote piratenbende die in naam van het toenmalige Nederlandse koningshuis een vrijbrief hadden gekregen om desnoods met bruut geweld toe te eigenen wat niet van hen was

Tja de VOC was een onderneming met zeer veel schandelijke misdaden. Tegelijkertijd was de VOC een impuls voor heel west-Europa en een eerste fundament voor het ontstaan van de huidige wereld.

Even voor de goede orde, ik ben geen fan van de VOC brutaliteit, bedenk wel dat die brutaliteit gemeengoed was in de hele wereld zoals die toen bekend was.

lihoed
29-07-07, 22:14
Geplaatst door barfly
Het Iraakse voetbalelftal heeft voor het eerst het Aziatische kampioenschap gewonnen. In Jakarta wonnen de Irakezen de finale met 1-0 van Saudi-Arabië.

Om aanslagen met autobommen tegen te gaan was rond de finale van de Azië Cup al het autoverkeer in Bagdad en andere Iraakse steden verboden. Na de winst in de halve finale afgelopen woensdag ontploften in Bagdad twee autobommen. Daarbij kwamen meer dan 50 feestende voetbalfans om het leven.

Tijdens de finale droegen de Iraakse voetballers rouwbanden om hun armen ter nagedachtenis aan de slachtoffers van afgelopen woensdag.

Bron: www.nos.nl (http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/07/art000001C7D1EE08BC429C.html)

Ik ben blij voor ze, misschien dat dit soort opstekers het land een oppepper kan geven.

HAHAHA

Cadeautje van Bush!!!!

ronald
29-07-07, 22:43
Geplaatst door chessmatazz


nee wat me stoort bij die VOC-verheerlijking is dat de werkelijke gescheidenis van de VOC wreed brutaal en mensonterend was

het was gewoon een grote piratenbende die in naam van het toenmalige Nederlandse koningshuis een vrijbrief hadden gekregen om desnoods met bruut geweld toe te eigenen wat niet van hen was

ja... zo ongeveer...


Makassar (Ujung Pandang)
Door Marijke Verhoef

Makassar oftewel Ujung Padang is de grootste stad van Sulawesi en kent een diverse bevolking. Ambonezen, Javanen, Batakkers, Minangkabauers, Banjarezen en Chinezen leven en werken in de stad. Veel toeristen vergapen zich aan het typisch Nederlandse Fort Rotterdam of verlaten de stad voor een tocht door de prachtige natuur rond Makassar.

Geschiedenis

Makassar was in de 17e eeuw de belangrijkste zeehaven van Sulawesi en vormde het economische en politieke centrum van het eiland. Dit kwam door de machtige koninkrijken Gowa en Tallo. Al in 1550 vestigden Maleise handelaren zich in het gebied. Samen met handelaren uit Makassar verhandelden ze rijst voor specerijen in de Molukken. Deze sterke handel was een bedreiging voor de monopolieplannen van de VOC. Deze stichtte in 1600 de handelspost ‘Stad Vlaardingen’, ten noorden van fort Makassar. In 1667 veroverde de Nederlanders fort Makassar met hulp van de Buginezen. Door de verovering van het fort werd de macht van Gowa gebroken en kreeg Nederland de kans de scheepvaart te controleren. Het fort werd omgedoopt in fort Rotterdam en het veranderde van een handelscentrum in een plaats waar slaven werden verhandeld.

Van de andere elf forten werden er negen platgewalst. Sultan Hasanuddin mocht in Somba Opu blijven, maar na een opstand tegen de VOC werd ook dit fort vernietigd. Na 1739 volgden er enkele opstanden tegen het Hollandse gezag, waarop de VOC antwoordde met het vernietigen van Makassar.

Rond 1800 werd Makassar wederom het belangrijkste handelscentrum van Oost-Indonesië. Er werd vooral gehandeld in Makassar-olie om het haar in model te brengen, rotan, parels en sandelhout. In 1938 werd Makassar de hoofdstad van de Grote Oost – een Nederlandse provincie voor heel Oost-Indonesië.