PDA

Bekijk Volledige Versie : Israel bezet nu ook de keukens en annexeerd gerechten van de wereld



Coolassprov MC
30-07-07, 12:08
http://www.tasteofisrael.com/About.htm
http://www.tasteofisrael.com/gfx%5Cabout_12.jpg


Grab some olive oil and roll up your sleeves, because Israel's best food recipes are now revealed in Janna Gur's fresh cookbook, The Book of New Israeli Food." I bet that they are all Israeli dishes, like Hummus and Falafil and Baba Ghannuj and Shawirma.


Israel is a haven for food lovers.

A Western society nestled in the heart of the Eastern Mediterranean, surrounded by exciting regional cuisines, Israel is a society of immigrants who have brought a diversity of traditions from places as far-flung as Hungary and Morocco, Yemen and Poland, India and North America, Argentina and Algeria. Add fine agricultural produce, a thriving restaurant scene, and the natural curiosity and vitality of Israelis and you have an unbeatable recipe for vibrant enticing cuisine, one that is constantly evolving and redefining itself.

The Book of New Israeli Food is a large format, full-color illustrated album brimming with more than 150 recipes � both traditional and innovative - stories and images of the nation and its unique landscapes and cityscapes, and plenty of advice on special ingredients, cooking techniques and serving suggestions. But, The Book of New Israeli Food is much more than a cookbook: it is an attempt to capture the spirit and flavour of this unique culinary culture steeped in tradition and pulsating with innovation, rooted in the local terroir and spiced with the latest trends from New York and London. Simple rustic dishes and exciting creations of talented local chefs are highlighted by snapshots from streets, markets, village and city life, restaurants, cafes, and home kitchens. The result is an exciting and delicious culinary and cultural voyage.

Charlus
30-07-07, 12:19
Israhel?

Coolassprov MC
30-07-07, 13:09
Geplaatst door Charlus
Israhel?

Ben je dom, heb je een probleem met je geheugen of allebei?

ronald
30-07-07, 14:14
Geplaatst door Coolassprov MC
Ben je dom, heb je een probleem met je geheugen of allebei?

Ja Charlus...het was Isreal...vergeet dat nou niet elke keer.

Soldim
30-07-07, 14:59
Geplaatst door Coolassprov MC
Israhel bezet nu ook de keukens en annexeerd gerechten van de wereld

Tsjonge, was dat het meest negatieve wat de Hamas propaganda sites vandaag in de aanbieding hebben?

observer
30-07-07, 15:09
Geplaatst door Soldim
Tsjonge, was dat het meest negatieve wat de Hamas propaganda sites vandaag in de aanbieding hebben? was al bang dat de mossad in mijn koelkast zat nu blijkt het een discussie te zijn over shoarma en humus

was wel schrikken dacht al een muur aan te treffen die dwars door mijn keuken zou lopen

Charlus
30-07-07, 15:13
Geplaatst door ronald

Geplaatst door Coolassprov MC
Ben je dom, heb je een probleem met je geheugen of allebei?
Ja Charlus...het was Isreal...vergeet dat nou niet elke keer.
Coolassprov brengt mij steeds in verwarring.

Spoetnik
30-07-07, 15:28
Humus en falafel - ben er niet dol op.

Maar een jagnun gaat er altijd wel in.

super ick
30-07-07, 15:33
Geplaatst door Soldim
Tsjonge, was dat het meest negatieve wat de Hamas propaganda sites vandaag in de aanbieding hebben?

Die kneus maakt zichzelf ongelofelijk belachelijk.

Charlus
30-07-07, 15:37
Geplaatst door Coolassprov MC
Israhel bezet nu ook de keukens en annexeerd gerechten van de wereld
Annexeren hoort hier met een "t" vervoegd te worden.

mark61
30-07-07, 16:11
Geplaatst door Soldim
Tsjonge, was dat het meest negatieve wat de Hamas propaganda sites vandaag in de aanbieding hebben?

Tis zionistische komkommertijd.

Shoarma is overigens Turreks. :ego:

ronald
30-07-07, 17:18
Geplaatst door mark61
Tis zionistische komkommertijd.

Shoarma is overigens Turreks. :ego:

Nou ja komkommertijd...ik schrok ook in het begin. Dacht dat O U uit het Zionistisch Amerika het merendeel van de voedselindustrie in handen had...jammer.

Ok, Shoarma is Turks, choemoes Irakees, techina Libanees, koeskoes Tunesisch, djachnoen Jemenitisch, challes Leids wittebrood, gefilte fish Pools.... het enige wat overblijft is tjoelent natuurlijk. Tenzij je de factor "kosher" in de ring gooit natuurlijk....

mark61
30-07-07, 17:36
Geplaatst door ronald
Nou ja komkommertijd...ik schrok ook in het begin. Dacht dat O U uit het Zionistisch Amerika het merendeel van de voedselindustrie in handen had...jammer.

Ok, Shoarma is Turks, choemoes Irakees, techina Libanees, koeskoes Tunesisch, djachnoen Jemenitisch, challes Leids wittebrood, gefilte fish Pools.... het enige wat overblijft is tjoelent natuurlijk. Tenzij je de factor "kosher" in de ring gooit natuurlijk....

Ik ben van de taalkundige benadering. Shoarma is een niet-Arabisch woord, fonologisch en morfologisch. Komt van çevirme [tsjehvirmeh], wat 'draaien' betekent. Voor de rest is de MO keuken een mengelmoes, en gaat natuurlijk terug op voor-Arabische, voor-Joodse, voor-anyone tradities.

Coolassprov MC
31-07-07, 10:59
Geplaatst door Charlus
Annexeren hoort hier met een "t" vervoegd te worden.

Ok, je hebt bewezen niet dom te zijn; problemen met je geheugen, dan?

Charlus
31-07-07, 11:45
Geplaatst door Coolassprov MC

Geplaatst door Charlus
Annexeren hoort hier met een "t" vervoegd te worden.
Ok, je hebt bewezen niet dom te zijn; problemen met je geheugen, dan?
Volgens mij niet. Eerder is sprake van een eigen visie op de juiste spelling van "Israël". Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Israel) is het met me eens, maar misschien is dat onderwerp in Wikipedia door Ronald geschreven.
Verdomd: www.israhel.com. En ik maar denken dat er sprake was van een smakeloze opzettelijke verschrijving, sorry.
Ook:

De liederenbank (http://www.liederenbank.nl/liedpresentatie.php?zoek=22385)
beginregel: Ghelovet sy den Heere groot, / Godt Israhel die in desen noot
tekstnorm: Geloofd zij de Heer groot God Israël die in deze nood
Nu alleen nog je bijdragen aan dit forum in het Middelnederlands plaatsen, dan klopt alles.

Coolassprov MC
31-07-07, 11:48
Geplaatst door Charlus
Nu alleen nog je bijdragen aan dit forum in het Middel-Nederlands plaatsen, dan klopt alles.

Ga je een leven aanmeten.

Ik reageer niet meer op jouw domme, immer tot ergenis repeterende vragen.

Charlus
31-07-07, 12:01
Geplaatst door Coolassprov MC

Geplaatst door Charlus
Nu alleen nog je bijdragen aan dit forum in het Middel-Nederlands plaatsen, dan klopt alles.
Ga je een leven aanmeten.

Ik reageer niet meer op jouw domme, immer tot ergenis repeterende vragen.
Jammer, ik zag altijd uit naar je reakties.

Coolassprov MC
31-07-07, 12:11
Geplaatst door Charlus
Ga je een leven aanmeten.

Ik reageer niet meer op jouw domme, immer tot ergenis repeterende vragen.
Jammer, ik zag altijd uit naar je reakties. [/QUOTE]

Dat kan alleen maar als je een ernstig geheugenprobleem hebt; immers de reaktie op immer hetzelfde zal immer hetzelfde blijven.

Neem een therapie en wees anderen niet tot slaaptherapie.

mark61
31-07-07, 12:13
Geplaatst door Coolassprov MC
Dat kan alleen maar als je een ernstig geheugenprobleem hebt; immers de reaktie op immer hetzelfde zal immer hetzelfde blijven.

Neem een therapie en wees anderen niet tot slaaptherapie.

Ik vind je anders beheurlijk kwiek reageren.

David
31-07-07, 12:15
Geplaatst door Coolassprov MC
immer tot ergenis repeterende vragen.


Mooi.

mark61
31-07-07, 12:27
Geplaatst door David
Mooi.

Bondig.

David
31-07-07, 12:28
Geplaatst door mark61
Bondig.


Kwijmel. :moe:

mark61
31-07-07, 12:36
Geplaatst door David
Kwijmel. :moe:

Ja! :lachu:

Maarten
31-07-07, 16:02
Goed,
Coolass had dus gelijk met zijn annexatie.

De israellobby is dan altijd weer te herkennen aan het verleggen van de aandacht naar allerlei non-issues, zoals hoe je zaken precies schrijft?
Prachtig, wat die altijd weer interessant aan de zaak vindt..

mark61
31-07-07, 16:07
Geplaatst door Maarten
Goed,
Coolass had dus gelijk met zijn annexatie.

De israellobby is dan altijd weer te herkennen aan het verleggen van de aandacht naar allerlei non-issues, zoals hoe je zaken precies schrijft?
Prachtig, wat die altijd weer interessant aan de zaak vindt..

Stel je niet zo ongelooflijk aan. Leuteren over kookboeken is natuurlijk achterlijk.

Elk kookboek annexeert eten; vooral in het Midden-Oosten is het een favoriet tijdverdrijf voor nationalisten om eten te claimen. Grieken, Turken, Armeniërs en nog 15 volkeren strijden om de eer iets te hebben uitgevonden. Meestal hebben ze het geen van alle, omdat die gerechten veel ouder zijn dan hun volkjes en de uitvindende volkeren allang van de aardbodem verdwenen zijn.

Sinds wanneer ben ik van de Israellobby? Malloot.

Maarten
31-07-07, 16:08
Geplaatst door Coolassprov MC

kwas eve hier. (je moet soms aan de poel des verderfs snuiven om weer te weten waar het over gaat..)

Ik heb trouwens net Al Jazeera staan pesten met mail. Ook daar moeten ze af en toe onder de kloten getrapt worden om scherp te blijven..

Comment on Hamas News..

Is Al Jazeera too western biased, talking about "Hamas violent takeover of Gaza" in the News?

I am sorry, but I am not an Arab, not a Muslim, just a native Dutch citizen trying to get some objective news.

As far as I know, Hamas is still the only democratically chosen party, having an absolute majority.
And the whole Gaza-event seems to have started with hundreds of armed Fatah-warriors entering Gaza.
And whatever the specific Palestinian democratic rules may be, and whatever the pressure on Hamas is, seen through my western (juridical) eyes, they still are the party having most rights of government.

The funny thing is: the west accepts any military dictator or criminal in charge over the whole world: Birma, China, Putin, African warlords, or whatever, but NOT the democratically voted Hamas. They talk to every villain in the world, but not to Hamas.
Hamas hasn’t even been that violent, compared to the amount of death that Israel has caused.
And Hamas has been suffering for 40 years now from acts that are severely violent according to western standards, such as: huge violations of land rights, human rights, and conventions of Geneva. And what’s worse: A simple look at the UN rules in case of occupation, they even seem to have the right of violent resistance..
But all our media keep on emphasising how “violent” Hamas is.

Are our western media loosing their integrity and credibility?
Is Al Jazeera following in those footsteps, as the easiest way out?
Perhaps, if Al Jazeera had a better look at western values such as the basic UN rules for peace between nations, and adopt those truly as their basic viewpoint in the conflict, it’s News about Israel could become much more interesting.
If not Al Jazeera starts with that, where should I go for objective news?

Greeting,
Thanking for all your good reportings,

(Maarten de Verschrikkelijke..)

ronald
31-07-07, 16:18
Geplaatst door Charlus
[B]Ok, je hebt bewezen niet dom te zijn; problemen met je geheugen, dan?
Volgens mij niet. Eerder is sprake van een eigen visie op de juiste spelling van "Israël". Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Israel) is het met me eens, maar misschien is dat onderwerp in Wikipedia door Ronald geschreven.
Verdomd: www.israhel.com. En ik maar denken dat er sprake was van een smakeloze opzettelijke verschrijving, sorry.
Ook:

Nu alleen nog je bijdragen aan dit forum in het Middelnederlands plaatsen, dan klopt alles.


Ik schreef niet Israel....ik schreef Isreal, Is-real. Lekker verwarrend he?

ronald
31-07-07, 16:27
Geplaatst door Maarten
kwas eve hier. (je moet soms aan de poel des verderfs snuiven om weer te weten waar het over gaat..)

Ik heb trouwens net Al Jazeera staan pesten met mail. Ook daar moeten ze af en toe onder de kloten getrapt worden om scherp te blijven..

Comment on Hamas News..

Is Al Jazeera too western biased, talking about "Hamas violent takeover of Gaza" in the News?

I am sorry, but I am not an Arab, not a Muslim, just a native Dutch citizen trying to get some objective news.

As far as I know, Hamas is still the only democratically chosen party, having an absolute majority.
And the whole Gaza-event seems to have started with hundreds of armed Fatah-warriors entering Gaza.
And whatever the specific Palestinian democratic rules may be, and whatever the pressure on Hamas is, seen through my western (juridical) eyes, they still are the party having most rights of government.

The funny thing is: the west accepts any military dictator or criminal in charge over the whole world: Birma, China, Putin, African warlords, or whatever, but NOT the democratically voted Hamas. They talk to every villain in the world, but not to Hamas.
Hamas hasn’t even been that violent, compared to the amount of death that Israel has caused.
And Hamas has been suffering for 40 years now from acts that are severely violent according to western standards, such as: huge violations of land rights, human rights, and conventions of Geneva. And what’s worse: A simple look at the UN rules in case of occupation, they even seem to have the right of violent resistance..
But all our media keep on emphasising how “violent” Hamas is.

Are our western media loosing their integrity and credibility?
Is Al Jazeera following in those footsteps, as the easiest way out?
Perhaps, if Al Jazeera had a better look at western values such as the basic UN rules for peace between nations, and adopt those truly as their basic viewpoint in the conflict, it’s News about Israel could become much more interesting.
If not Al Jazeera starts with that, where should I go for objective news?

Greeting,
Thanking for all your good reportings,

(Maarten de Verschrikkelijke..)


Oh...gelukkig heb je met "de Verschrikkelijke" getekend...ik zou me hebben doodgeschaamd dit te hebben opgestuurd met m'n eigen naam er onder. Nu denken ze daar alleen dat een of andere paronoide gek die "Verschrikkelijk" wenst te zijn een zwijmelmail heeft gestuurd.

Maarten
31-07-07, 16:29
Geplaatst door mark61

Sinds wanneer ben ik van de Israellobby? Malloot.
:hihi:
Ik kan de smilie meteen weer uit de kast rukken..
Was jij hier degene die zat te emmeren over taalfouten?
Daggut nie he? :D
Waar zeur je dan over?
Zit je alweer te lang hier, of hoe zit dat?

Je bijdrage over de gerechten was natuurlijk prima. Ook de laatste. :hihi:
Neem bijvoorbeeld Halva. Dat kennen ze van Pakistan tot aan Marokko. Inclusief de grieken. In het russisch heet het Ghalwa. God mag weten welke Hun begon met sesam en suiker te stampen..

Maar interessant aan dat artikeltje is toch dat Israel-centrisme.
Weliswaar eigenen inderdaad vele volkeren zichzelf recepten toe, maar hier gebeurt het toch weer mega, lijkt het.

Ik bedoel, in Amsterdam kun je ook in 9809868 stijlen eten, maar niemand geeft er een boek over uit met de titel "Het Boek van de Nieuwe Amsterdamse Gerechten".

Klinkt een beetje als "Het Nieuwe Antisemitisme". Dat is ook een fabrieksel uit eigen keuken.

Maarten
31-07-07, 16:30
Geplaatst door ronald
Oh...gelukkig heb je met "de Verschrikkelijke" getekend...
O, dacht je dat? Jij blijft ook een dom blondje, he?

Maar goed, over de inhoud zeg je niets, dus je onderstreept nog eens wat ik zei over de voortdurende inhoudsloosheid van de Israel-aanhang hier (of waar dan ook). Bedankt. Ga lekker je gang.

ronald
31-07-07, 16:34
Geplaatst door Maarten
O, dacht je dat? Jij blijft ook een dom blondje, he?


Nou... dan heb ik het met je te doen. Die indruk van "paranoide gek" zal zeker wel zijn opgeroepen.

mark61
31-07-07, 16:42
Geplaatst door Maarten
:hihi:
Ik kan de smilie meteen weer uit de kast rukken..
Was jij hier degene die zat te emmeren over taalfouten?
Daggut nie he? :D
Waar zeur je dan over?

Je maakte een groepsverwijzing, en ik had een taalkwestie aangeroerd :ego:, dat was tenslotte het schunnige.


Maar interessant aan dat artikeltje is toch dat Israel-centrisme.
Weliswaar eigenen inderdaad vele volkeren zichzelf recepten toe, maar hier gebeurt het toch weer mega, lijkt het.

Dan heb je duidelijk nog nooit een Grieks of Turks kookboek van dichtbij gezien. Das al eeuwen mega-oorlog. Dus om hier aan zo'n kookboekie aan te haken om annexatisme te 'bewijzen'....

Een aanrader op dit gebied, nu we toch bezig zijn, is Arto der Haroutounian, Middle Eastern Cookery. Die bespreekt gewoon alle gerechten van alle volkeren; geeft de tig varianten van elk volk, maakt zich vrolijk over het toeëigenen.

Maarten
31-07-07, 17:20
Geplaatst door mark61
Je maakte een groepsverwijzing, en ik had een taalkwestie aangeroerd :ego:, dat was tenslotte het schunnige.

Sorry, het misverstand lag aan mij.
Ik had meteen het woord (gezeur over) taalfouten moeten gebruiken. Geen wonder dat je je aangesproken voelde. Wat ik schreef sloeg echter niet op jouw "taalkundige benadering", die natuurlijk alleen maar een aanwinst was.


Geplaatst door mark61

Dan heb je duidelijk nog nooit een Grieks of Turks kookboek van dichtbij gezien. Das al eeuwen mega-oorlog. Dus om hier aan zo'n kookboekie aan te haken om annexatisme te 'bewijzen'....
De grieks-turkse gerechtenoorlog is beperkt tot elkaar, en natuurlijk eigent iedereen zich alles toe wat ooit geimporteerd werd. Maar het Israelische boekje maakt melding van zo ongeveer alles, met uitzondering van Inca's, Abouriginals, Penguins en Kamchatka..


Geplaatst door mark61

Een aanrader op dit gebied, nu we toch bezig zijn, is Arto der Haroutounian, Middle Eastern Cookery. Die bespreekt gewoon alle gerechten van alle volkeren; geeft de tig varianten van elk volk, maakt zich vrolijk over het toeëigenen.

Doet een beetje denken aan medici van voor WO II, die in hun eentje een complete encyclopedie schreven over alle ziekten. Kan allemaal zo de prullenbak in. In die Beschrankung zeigt sich den Meister..

M'n moeder vertelde ooit, dat er in de Oekraine minstens 200 verschillende soorten melkproducten waren. (hangop, kwarksoorten, kaassoorten enz)
Kortom Arto gaat nog aan zichzelf bezwijken, als hij volledig wil zijn.. (zeker als hij ook nog alles geproefd heeft..)

Maarten
31-07-07, 17:29
Geplaatst door mark61

Een aanrader op dit gebied, nu we toch bezig zijn..

Op dat gebied ben ik momenteel echte gelovige, en geloof maar in éen God: Prof. Dr. Ing. Profeet El Magnetron, en alles wat zijn dienaren in de supermarkt aan Hem opdragen.
Noem dat een soort Duivelaanbidding. Hij is de vijand van elke beschaving, ook die van de Inca's, Abouriginals, Penguins, Israeli's enz..
Ik sta volledig voor bekering open, mits er (uitschakelbaar) iemand bijgeleverd wordt, die dat spul klaar maakt.

ronald
31-07-07, 17:37
Geplaatst door Maarten
O, dacht je dat? Jij blijft ook een dom blondje, he?

Maar goed, over de inhoud zeg je niets, dus je onderstreept nog eens wat ik zei over de voortdurende inhoudsloosheid van de Israel-aanhang hier (of waar dan ook). Bedankt. Ga lekker je gang.


Natuurlijk niet. Er is hier geen hond die inhoudelijk op jou reageert. Verwacht van Al Jezera ook geen berichtje terug want dat is ook zo teleurstellend.
Er zit behalve je verlegde angsten niets inhoudelijks in dat enigszins met de werkelijkheid te maken heeft. Ik ben je psychiater niet die met jouw "waarheid" je psychotherapeutisch probeert te helpen. Ga gerust in een 4de sessie wat LSD gebruiken dan kom je hopelijk in je hallusinaties erachter waar de kiem van je angsten zit.

Maarten
31-07-07, 17:47
Zonder het kookboek van Herzl, wat zou er dan allemaal te eten zijn geweest in Palestina?
Vermoedelijk was het oude Palestina rijk geworden van het toerisme.
Mogelijk was het behoorlijk multicultureel geweest..
Jeruzalem was mogelijk een plaats van religieuze zuivering geweest, in plaats van van etnische zuivering..

Coolassprov MC
31-07-07, 17:55
Geplaatst door Maarten
Zonder het kookboek van Herzl, wat zou er dan allemaal te eten zijn geweest in Palestina?
Vermoedelijk was het oude Palestina rijk geworden van het toerisme.
Mogelijk was het behoorlijk multicultureel geweest..
Jeruzalem was mogelijk een plaats van religieuze zuivering geweest, in plaats van van etnische zuivering..

Een parasiet neemt alles over van zijn gastheer; z'n land, z'n cultuur en ook z'n keuken en gerechten.

Om hiermee het gehele bestaan van de gastheer te ontkennen

Maarten
31-07-07, 17:56
Geplaatst door ronald
Natuurlijk niet. Er is hier geen hond die inhoudelijk op jou reageert. Verwacht van Al Jezera ook geen berichtje terug want dat is ook zo teleurstellend.
Er zit behalve je verlegde angsten niets inhoudelijks in dat enigszins met de werkelijkheid te maken heeft. Ik ben je psychiater niet die met jouw "waarheid" je psychotherapeutisch probeert te helpen. Ga gerust in een 4de sessie wat LSD gebruiken dan kom je hopelijk in je hallusinaties erachter waar de kiem van je angsten zit.

Geen hond? Je blaft anders een aardig eindje weg op mijn posts..

Leuk om te zien dat Circus Ronald hier nog steeds rondtrekt, met een voorspelbaar repertoire als van een kanarie.
Betaalt er nog iemand entrée? Is het erg vermoeiend, om vanuit de hel te blijven roepen trouwens? Sneu, als je daarin vastgepind zit..

Bofko
31-07-07, 17:56
Geplaatst door Maarten
Op dat gebied ben ik momenteel echte gelovige, en geloof maar in éen God: Prof. Dr. Ing. Profeet El Magnetron, en alles wat zijn dienaren in de supermarkt aan Hem opdragen.
Noem dat een soort Duivelaanbidding. Hij is de vijand van elke beschaving, ook die van de Inca's, Abouriginals, Penguins, Israeli's enz..
Ik sta volledig voor bekering open, mits er (uitschakelbaar) iemand bijgeleverd wordt, die dat spul klaar maakt.

Geef mij maar de hartverwarmende instraalsessies van Jomanda. :ego:

Maarten
31-07-07, 18:14
Geplaatst door Coolassprov MC
Een parasiet neemt alles over van zijn gastheer; z'n land, z'n cultuur en ook z'n keuken en gerechten.

Om hiermee het gehele bestaan van de gastheer te ontkennen

Niet slecht gevonden, Coosass..

Maar niet erg parasiet-vriendelijk, want het beestje kan niet anders.
Hier dreigen discriminatieklachten..

Israel zuigt overigens veel leeg daar, maar toch niet veel van de Arabische cultuur (behalve dan de keuken, en zeker de voorradkast)

Mooi staaltje van leegzuigen, dat zijn ook al die archeologische vondsten in bezet gebied..
Goed beschouwd is dat allemaal Palestijns eigendom.
Het is wel joodse historie, maar de eigendom is vooralsnog Palestijns, mogelijk van verdreven Palestijnen..
Daar zie je in geen enkel westers medium een opmerking over..

Hier valt een hele goede vergelijking te maken met de verdreven joden in 1940-54, en hun terugvorderingen van kunstschatten achteraf.
Dat is miljardenbusiness..
Kortom, eerst een Palestijnse staat, en dan de boel terugvorderen..

Maarten
31-07-07, 18:23
Geplaatst door Bofko
Geef mij maar de hartverwarmende instraalsessies van Jomanda. :ego:
:D
Nog steeds even gevat en subtiel, die grapjes van jou..

Maar sommige lui die ik hier meemaak hadden als baby beter door de magnetron, dan door Jomanda ingestraald kunnen worden. Wie weet was daar nog wat van terecht gekomen, als die 5 minuten in de stand voor varkensvlees hadden gelegen.. Een aantal geatrofeerde onderdelen was dan misschien weer tot leven gebracht..

Maarten
31-07-07, 18:28
Geplaatst door Bofko
Geef mij maar de hartverwarmende instraalsessies van Jomanda. :ego:

Het is hier trouwens gezelliger dan ooit.. Net een Saloon uit de tijd van John Wayne, waar alles al aan diggelen ligt.. Je moet natuurlijk wel op tijd bukken.. En je moet creatief met een barkruk kunnen omgaan..

Coolassprov MC
31-07-07, 18:29
Geplaatst door Maarten
Niet slecht gevonden, Coosass..

Wat is nu authentiek joods in Palestina?

Niet eens de Klaagmuur!

Bofko
31-07-07, 18:42
Geplaatst door Maarten
Het is hier trouwens gezelliger dan ooit.. Net een Saloon uit de tijd van John Wayne, waar alles al aan diggelen ligt.. Je moet natuurlijk wel op tijd bukken.. En je moet creatief met een barkruk kunnen omgaan..

Naah, gezellig. Soms is een barkruk beter dan niks. Maar het is goed om af en toe eens weg te zijn om niet overspoeld te raken door deja-vues.

Maarten
31-07-07, 19:13
Geplaatst door Coolassprov MC
Wat is nu authentiek joods in Palestina?

Niet eens de Klaagmuur!

mmm...
Graf van Herodes? (ergens ten zuiden van jeruzalem) Maar was die eigenlijk wel jood? In elk geval was ie zo heilig als Atilla de Hun.
Een NRC-artikel vermeld niet dat het om Palestijns gebied gaat:
http://www.nrc.nl/wetenschap/article708036.ece/Graf_Herodes_na_35_jaar_gevonden
Een artikel bij de Wereldomroep meldt tenminste nog dat er gedonder is:
http://www.wereldomroep.nl/actua/middenoosten/Act_070511herodesgraf

Hebron? Dat wordt momenteel voortdurend geterroriseerd door complete straatverboden voor iedereen, terwille van de "veiligheid" van 400 joden, die daar mede zitten vanwege het een of ander heiligdom..

Heb effe geneusd op Hebron..
http://www.vecip.com/default.asp?onderwerp=84
De de "Grot van Machpela" met knoken van bijbelse aartsvaders..

Verder weet ik het even niet, maar er is zeker meer..

ronald
31-07-07, 20:21
Geplaatst door Coolassprov MC
Wat is nu authentiek joods in Palestina?

Niet eens de Klaagmuur!

Gds belofte.

ronald
31-07-07, 20:25
Geplaatst door Maarten
Geen hond? Je blaft anders een aardig eindje weg op mijn posts..

Leuk om te zien dat Circus Ronald hier nog steeds rondtrekt, met een voorspelbaar repertoire als van een kanarie.
Betaalt er nog iemand entrée? Is het erg vermoeiend, om vanuit de hel te blijven roepen trouwens? Sneu, als je daarin vastgepind zit..



Ach...ik zit in de hulpverlening he...kan het niet laten.

ronald
31-07-07, 21:24
Geplaatst door Maarten
Zonder het kookboek van Herzl, wat zou er dan allemaal te eten zijn geweest in Palestina?
Vermoedelijk was het oude Palestina rijk geworden van het toerisme.
Mogelijk was het behoorlijk multicultureel geweest..
Jeruzalem was mogelijk een plaats van religieuze zuivering geweest, in plaats van van etnische zuivering..


Dit stuur ik wel naar Guinness Book of Records.... de grootste "Wishful thinking expression".

Maarten
31-07-07, 22:01
Geplaatst door ronald
Gds belofte.
En de Profeet Herzl besloot dat den tijd der Diaspora voorbij was..
Godsvruchtigen zoals Jabotinsky volgden Zijn edele wil..
Jeremia 31:31 e.v. konden rustig vergeten worden..
Ontruimingsmethoden van 3000 jaar geleden zijn weer helemaal in..
De uitvinding van de stoomboot was een duidelijk goddelijk teken, dat de tijd aangebroken was..
En de Verlosser? Zit vermoedelijk in de file, ergens tussen Wladiwostok en Stalingrad, maar komt er zo aan..


Is dit ongeveer je steenkolenversie van het joodse geloof?
Alvast kamperen in het Beloofde Land, totdat G-d eindelijk wakker wordt?

:hihi:

ronald
31-07-07, 22:33
Geplaatst door Maarten
En de Profeet Herzl besloot dat den tijd der Diaspora voorbij was..
Godsvruchtigen zoals Jabotinsky volgden Zijn edele wil..
Jeremia 31:31 e.v. konden rustig vergeten worden..
Ontruimingsmethoden van 3000 jaar geleden zijn weer helemaal in..
De uitvinding van de stoomboot was een duidelijk goddelijk teken, dat de tijd aangebroken was..
En de Verlosser? Zit vermoedelijk in de file, ergens tussen Wladiwostok en Stalingrad, maar komt er zo aan..


Is dit ongeveer je steenkolenversie van het joodse geloof?
Alvast kamperen in het Beloofde Land, totdat G-d eindelijk wakker wordt?

:hihi:


1. Herzl is geen profeet.
2. Jobotinsky was een ambtenaar.
3. Jirmiyahu en vele andere profeten zijn behalve door het Jodendom door de rest van de wereldgdsdiensten allang vergeten of verdraaid.
4. Toon me na Jehosua aan waar, wanneer, aan wie Gd de opdracht heeft gegeven "te ontruimen" .
5. Wie houdt dat de stoomboot een cruciaal artikel is? Jij?
6. Niks Wladiwostok of Stalingrad. Misschien Nicolajev. We houden het op Tsefat.

Dit was mijn versie. Die van jou een oer-russische?

ronald
31-07-07, 23:08
[i]\

M'n moeder vertelde ooit, dat er in de Oekraine minstens 200 verschillende soorten melkproducten waren. (hangop, kwarksoorten, kaassoorten enz)
Kortom Arto gaat nog aan zichzelf bezwijken, als hij volledig wil zijn.. (zeker als hij ook nog alles geproefd heeft..) [/B]


Grappig ... als eeuwig dwalende Rus doe je hier precies hetzelfde als die kookboek samenstellers.

Maarten
31-07-07, 23:46
Geplaatst door ronald

Dit was mijn versie.

Van wat? Van de leer van het Beloofde Land? Of weet je niet meer, waar je over begonnen was?
Je "versie" klinkt als 6 aan elkaar geplakte chinese gelukskoekjes.

ronald
01-08-07, 00:24
Geplaatst door Maarten
Van wat? Van de leer van het Beloofde Land? Of weet je niet meer, waar je over begonnen was?
Je "versie" klinkt als 6 aan elkaar geplakte chinese gelukskoekjes.


Ben je nu al aan het hallucineren? Van jouw oerdegelijke Russische komplotbroeinestenmind.

Coolassprov MC
01-08-07, 10:05
Geplaatst door ronald
Gds belofte.

Ik weet dat jullie Uitvekorende Gds zijn waar van alles aan beloofd wordt; zelfs als 98% onder jullie Zionisten niet eens in die Gd geloofd.

super ick
01-08-07, 13:41
Geplaatst door Coolassprov MC
Ik weet dat jullie Uitvekorende Gds zijn waar van alles aan beloofd wordt; zelfs als 98% onder jullie Zionisten niet eens in die Gd geloofd.

Heb je ze geinterviewd dan?

Het grootste deel van de moslims in het westen bid ook geen vijf keer per dag en gaat ook niet naar de moskee.
Veel roken en veel drinken ook een biertje. Toch noemen ze zich graag moslim en zeggen in Allah en zijn profeet te geloven. Zo kom je in Nederland aan plm. een miljoen. Maar tussen zeggen en doen zit een groot verschil.
Het wordt/is druk in de hel van de 'moslims'.

Maarten
01-08-07, 15:46
Geplaatst door Coolassprov MC
Ik weet dat jullie Uitvekorende Gds zijn waar van alles aan beloofd wordt; zelfs als 98% onder jullie Zionisten niet eens in die Gd geloofd.

Een peiling van het vorig jaar wees uit, dat een grote meerderheid der Israeli's inmiddels gelovig was. 70-80% of zo.
Maar het is de vraag, wat ze dan precies geloven he? En of dat wel het "geloof" is zoals de boeken dat bedoelen?

Ik meen dat er maar weinig echte gelovigen zijn. Maar anderzijds zijn er juist veel gelovigen, maar die verbinden dat niet met de traditionele godsdienstvormen. Geloof is tricky business. Sommigen zeggen niet te geloven, maar doen dat juist wel. Anderen zeggen streng gelovig te zijn, maar jagen eerder een beeld na. En je kunt soms wel, soms niet gelovig zijn.
Neem jouw verzet tegen groot onrecht. Dat is absoluut een deel van een religieuze drijfveer, ook al denk ik niet dat jij jezelf religieus noemt. Het gaat over verbínden en verbondenheid in menselijkheid. Dat is christelijke terminologie, maar je komt het overal op die manier tegen in alle religies.

Maar veel godsdienst heeft het karakter van cultus. Ook bij moslims. Er is een islam-hype. Dat heeft een boel goede redenen, en er zitten ook veel goede (religieuze) kanten aan, maar ten dele is het fake.
Dat geldt ook voor vele traditionele christelijke stromingen. Wie daar in zit, gelooft per definitie.. maar of dat nog wel veel met de leer te maken heeft, dat is de vraag. Het is meer cultuur dan geloof.

Bij joden zie je ook zoiets. Dat is lachen, want bij joden is er altijd weer iets aparts. Ik vind dat wel leuk, want het is altijd intigrerend. Maar wat Israel betreft is er iets bijzonders. Daar hecht de joodse identiteit zich weer aan de religie. Ik betwijfel of dat veel te maken heeft met echte religie. Het is absoluut cultuur, en daar zijn heel veel drijfveren en achtergronden bij. Het is een soort smeltpot, waar ook de ideeen over antisemitisme en eeuwenlange bedreiging deel van uitmaken. Het heeft ook sterk te maken met die politiek natuurlijk, en met de neiging om absoluut naar niemand te luisteren. Er verbindt zich ook een survival-element aan.
Het heeft de kracht van religie, maar dat is het in feite niet. het is een cultureel geloof. En er is ook geen ontkomen aan daar. Onderling is er wel veel gekibbel, maar in feite beweegt dat hele zaakje samen als een waggelend schip..

Maar terug naar dat "Beloofde land"..
Dat is lachen, want er zit een flink staaltje ontkenning bij.
In de Tenach dreigt Gd de joden regelmatig ze er uit te gooien wegens ongehoorzaamheid (geldt overigens voor iedereen. Geen mens slaagt er in om volgens "God's wetten" te leven, of voortdurend de juiste mentaliteit te hebben.).
Dus worden ze er ook 2x uitgegooid. De tweede keer definitief. (ook al komt er ooit een tijd van terugkeer) Maar joden bleven dus ook 1800 jaar weg om die reden. Ze konden op zich wel terug, maar in het algemeen werd gevonden, dat de religie zich daartegen verzette. (Disaspora-leer.)

Het is een mooie metafoor van het onbereikbare verlangen, zoals alle religies die kennen. Het is vooralsnog echt niemand gegund om in "Gd's beloofde land" te wonen. Dat land is namelijk niet een simpel stuk grond zoals waar alle mensen op wonen, maar de werkelijke leefwereld, waar het geloof in Gd een onlosmakelijk onderdeel van is. Het is de wereld, waar je ooit in hoopt te ontwaken, en die er ten dele ook gewoon is, maar die door de mensheid niet zo ervaren wordt. Je kunt er wel aan werken, en er je bijdrage aan leveren, maar de mensheid als geheel (vooral dat geheel is heel belangrijk) is er absoluut nog niet klaar voor.
Dit gegeven kom je in alle soorten van godsdiensten tegen. De mensheid staat op een drempel.. Het gaat om iets heel wezenlijks, in alle godsdiensten. Hemel, Nirvana, Walhalla.. de mensheid heeft een lotsbestemming..

Maar die malloten van het "Beloofde Land" doen alsof er in 3000 jaar geschiedenis helemaal niets gebeurd is, en die hele menselijke strijd niet bestaat, en zeggen ineens: Goh, was ons niet land beloofd?
En dan prevel je er wat bij, zoals over de eeuwigheid van goddelijke beloften, en dan ga je op het land van anderen lui staan te verdrijven. :hihi: Leve de religie! :D

Er zijn natuurlijk sjiekere varianten: de eindtijd is eindelijk aangebroken, en de joodse Verlosser staat er aan te komen. Dus staan die Westbank-racisten zich een ongeluk naar Gd te bidden, als ze tenminste geen misdaden staan te begaan, e.a.
Nou.. vermoedelijk blijft die Verlosser meer weg dan ooit. Maar vermoedelijk ervaren die jongens (en vooral ook vrouwen) Zijn aanwezigheid in hun eindeloze egocentrisme.. Voila de verwording van een godsdienst..

Sorry vanwege de lap. Je houdt niet van teveel tekst.
Ik wel. :D

Back to the shit..

super ick
01-08-07, 17:58
Geplaatst door Maarten
Een peiling van het vorig jaar wees uit, dat een grote meerderheid der Israeli's inmiddels gelovig was. 70-80% of zo.
Maar het is de vraag, wat ze dan precies geloven he? En of dat wel het "geloof" is zoals de boeken dat bedoelen?

Ik meen dat er maar weinig echte gelovigen zijn. Maar anderzijds zijn er juist veel gelovigen, maar die verbinden dat niet met de traditionele godsdienstvormen. Geloof is tricky business. Sommigen zeggen niet te geloven, maar doen dat juist wel. Anderen zeggen streng gelovig te zijn, maar jagen eerder een beeld na. En je kunt soms wel, soms niet gelovig zijn.
Neem jouw verzet tegen groot onrecht. Dat is absoluut een deel van een religieuze drijfveer, ook al denk ik niet dat jij jezelf religieus noemt. Het gaat over verbínden en verbondenheid in menselijkheid. Dat is christelijke terminologie, maar je komt het overal op die manier tegen in alle religies.

Maar veel godsdienst heeft het karakter van cultus. Ook bij moslims. Er is een islam-hype. Dat heeft een boel goede redenen, en er zitten ook veel goede (religieuze) kanten aan, maar ten dele is het fake.
Dat geldt ook voor vele traditionele christelijke stromingen. Wie daar in zit, gelooft per definitie.. maar of dat nog wel veel met de leer te maken heeft, dat is de vraag. Het is meer cultuur dan geloof.

Bij joden zie je ook zoiets. Dat is lachen, want bij joden is er altijd weer iets aparts. Ik vind dat wel leuk, want het is altijd intigrerend. Maar wat Israel betreft is er iets bijzonders. Daar hecht de joodse identiteit zich weer aan de religie. Ik betwijfel of dat veel te maken heeft met echte religie. Het is absoluut cultuur, en daar zijn heel veel drijfveren en achtergronden bij. Het is een soort smeltpot, waar ook de ideeen over antisemitisme en eeuwenlange bedreiging deel van uitmaken. Het heeft ook sterk te maken met die politiek natuurlijk, en met de neiging om absoluut naar niemand te luisteren. Er verbindt zich ook een survival-element aan.
Het heeft de kracht van religie, maar dat is het in feite niet. het is een cultureel geloof. En er is ook geen ontkomen aan daar. Onderling is er wel veel gekibbel, maar in feite beweegt dat hele zaakje samen als een waggelend schip..

Maar terug naar dat "Beloofde land"..
Dat is lachen, want er zit een flink staaltje ontkenning bij.
In de Tenach dreigt Gd de joden regelmatig ze er uit te gooien wegens ongehoorzaamheid (geldt overigens voor iedereen. Geen mens slaagt er in om volgens "God's wetten" te leven, of voortdurend de juiste mentaliteit te hebben.).
Dus worden ze er ook 2x uitgegooid. De tweede keer definitief. (ook al komt er ooit een tijd van terugkeer) Maar joden bleven dus ook 1800 jaar weg om die reden. Ze konden op zich wel terug, maar in het algemeen werd gevonden, dat de religie zich daartegen verzette. (Disaspora-leer.)

Het is een mooie metafoor van het onbereikbare verlangen, zoals alle religies die kennen. Het is vooralsnog echt niemand gegund om in "Gd's beloofde land" te wonen. Dat land is namelijk niet een simpel stuk grond zoals waar alle mensen op wonen, maar de werkelijke leefwereld, waar het geloof in Gd een onlosmakelijk onderdeel van is. Het is de wereld, waar je ooit in hoopt te ontwaken, en die er ten dele ook gewoon is, maar die door de mensheid niet zo ervaren wordt. Je kunt er wel aan werken, en er je bijdrage aan leveren, maar de mensheid als geheel (vooral dat geheel is heel belangrijk) is er absoluut nog niet klaar voor.
Dit gegeven kom je in alle soorten van godsdiensten tegen. De mensheid staat op een drempel.. Het gaat om iets heel wezenlijks, in alle godsdiensten. Hemel, Nirvana, Walhalla.. de mensheid heeft een lotsbestemming..

Maar die malloten van het "Beloofde Land" doen alsof er in 3000 jaar geschiedenis helemaal niets gebeurd is, en die hele menselijke strijd niet bestaat, en zeggen ineens: Goh, was ons niet land beloofd?
En dan prevel je er wat bij, zoals over de eeuwigheid van goddelijke beloften, en dan ga je op het land van anderen lui staan te verdrijven. :hihi: Leve de religie! :D

Er zijn natuurlijk sjiekere varianten: de eindtijd is eindelijk aangebroken, en de joodse Verlosser staat er aan te komen. Dus staan die Westbank-racisten zich een ongeluk naar Gd te bidden, als ze tenminste geen misdaden staan te begaan, e.a.
Nou.. vermoedelijk blijft die Verlosser meer weg dan ooit. Maar vermoedelijk ervaren die jongens (en vooral ook vrouwen) Zijn aanwezigheid in hun eindeloze egocentrisme.. Voila de verwording van een godsdienst..

Sorry vanwege de lap. Je houdt niet van teveel tekst.
Ik wel. :D

Back to the shit..

Niet moeilijk mee eens te zijn voor een atheist. Jammer dat jij alleen 1 zijde belicht.

Wat vind je bv van de 'claim' op basis van geloof van de heilige plaats Mekka? Daar staan borden langs de weg: verboden voor niet moslims.
De Islam is in moslimlanden een stul moeilijker geweest dan de Israeli's. Die hebben andersdenkenden op enkele procenten na verdreven. Vreemd dat ik je daar nooit over hoor.

Wortel
01-08-07, 18:06
Shoarma is overigens Turreks

Wat krijgen we nou?! Döner en Lagmacun zijn toch Turks?! En is die wedstrijd over feta tussen Griekenland en Turkije al beslist?

Coolassprov MC
01-08-07, 19:45
Geplaatst door super ick
Heb je ze geinterviewd dan?

Burgerstatistiek; bovendien claimt de politiek seculier te zijn.

Er is geen land of volk ter wereld dat zijn bestaan claimt op basis van een porno-boek; ook niet die miljoen molsims die je uit hun duimzuigt; behalve Israhel.


Geplaatst door super ick
Het grootste deel van de moslims in het westen bid ook geen vijf keer per dag en gaat ook niet naar de moskee.
Veel roken en veel drinken ook een biertje. Toch noemen ze zich graag moslim en zeggen in Allah en zijn profeet te geloven. Zo kom je in Nederland aan plm. een miljoen. Maar tussen zeggen en doen zit een groot verschil.
Het wordt/is druk in de hel van de 'moslims'.


Geplaatst door super ick
Heb je ze geinterviewd dan?

Niet van onderwerp veranderen; houd je frustraties nog even voor je, laat de appelen en peren nog even in de fruitmand en blijf bij het onderwerp.

Coolassprov MC
01-08-07, 19:49
Geplaatst door super ick
Niet moeilijk mee eens te zijn voor een atheist. Jammer dat jij alleen 1 zijde belicht.

Die modderkwak ''eenzijdigheid'' kennen we nu wel van onze ZIonistenvrinden.


Geplaatst door super ick
Wat vind je bv van de 'claim' op basis van geloof van de heilige plaats Mekka? Daar staan borden langs de weg: verboden voor niet moslims.

Leugens en verdraaiingen van de werkelijkheid.


Geplaatst door super ick
De Islam is in moslimlanden een stul moeilijker geweest dan de Israeli's. Die hebben andersdenkenden op enkele procenten na verdreven. Vreemd dat ik je daar nooit over hoor.

Omdat dat sprookjes zijn.

Israel schendt eigen ''democratie'' (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=226366)

David
01-08-07, 20:23
Geplaatst door Coolassprov MC
Die modderkwak ''eenzijdigheid'' kennen we nu wel van onze ZIonistenvrinden.



Leugens en verdraaiingen van de werkelijkheid.



Omdat dat sprookjes zijn.

Israel schendt eigen ''democratie'' (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=226366)


Zie je, ik blijf lachen. :blij:

ronald
02-08-07, 00:05
Geplaatst door Coolassprov MC
Burgerstatistiek; bovendien claimt de politiek seculier te zijn.

Er is geen land of volk ter wereld dat zijn bestaan claimt op basis van een porno-boek; ook niet die miljoen molsims die je uit hun duimzuigt; behalve Israhel.





Niet van onderwerp veranderen; houd je frustraties nog even voor je, laat de appelen en peren nog even in de fruitmand en blijf bij het onderwerp.


Ten eerste zit je je 98% gewoon uit je duim te zuigen.

Probeer je nu de vergelijking van de Tora met een pornoboek te maken? Of is dit het resultaat van je frustraties?

ronald
02-08-07, 00:12
Geplaatst door Coolassprov MC
Ik weet dat jullie Uitvekorende Gds zijn waar van alles aan beloofd wordt; zelfs als 98% onder jullie Zionisten niet eens in die Gd geloofd.


Heb jij "van alles" beloofd? Bemoei je er dan niet mee. Dan hoef jij ook niet zo gefrustreerd te geraken of er geloofd wordt of niet. Trouwens...die 98% is natuurlijk jouw duimzuigerij.

ronald
02-08-07, 00:17
Geplaatst door David
Zie je, ik blijf lachen. :blij:


Ken je die mop van Sam en Moos in Artis?

Lopen Sam en Moos in Artis en komen bij de papegaaien. "Rot Jood. Rot Jood." krijst een van die beesten. Kijkt Sam Moos aan en maakt een gebaar over zijn neus..."Moet hij zeggen!".

Net als koelereet. De pot verwijt de ketel.

Maarten
02-08-07, 00:23
Geplaatst door super ick
Niet moeilijk mee eens te zijn voor een atheist. Jammer dat jij alleen 1 zijde belicht.

Wat vind je bv van de 'claim' op basis van geloof van de heilige plaats Mekka? Daar staan borden langs de weg: verboden voor niet moslims.
De Islam is in moslimlanden een stul moeilijker geweest dan de Israeli's. Die hebben andersdenkenden op enkele procenten na verdreven. Vreemd dat ik je daar nooit over hoor.

Eenzijdig? Grinnik.. Het verhaal ging over alle soorten van religies en gelovigen..

Maar al lezende begrijp ik wel wat je bedoelt, maar toch haal je dingen door elkaar. Het fenomeen van de "heilige plaatsen" is iets heel anders, dan het beloofde land.
Bij heilige plaatsen wordt er een soort blijvende aanwezige spiritualiteit verondersteld. En die moet dan in ere gehouden worden, mag niet bezoedeld worden, enz.
Verbaas je niet over die moslim-borden. In feite hebben we ze ook gehad, op een andere manier. Een kerkdienst wordt bijvoorbeeld ook in zekere zin als heilig beschouwd. Daar kwam geen ongelovige binnen. Een protestant in de katholieke kerk kon daarom een probleem zijn, zeg 50 jaar geleden. En andersom. En hoe gereformeerden en hervormden over elkaars aanwezigheid gedacht hebben, dat weet ik ook nog niet.
Maar alle wereldgodsdiensten hebben een leer die uit gaat van ingewijden, die toegang hebben tot een bepaalde wereld, die voor niet-gelovigen verborgen blijft.
Af en toe komt dat ook tot uitdrukking in de materiele wereld, door feitelijke locaties enkel open te stellen voor gelovigen.

Maar het beloofde land is iets heel anders. Dat gaat over de bestemming van de (joodse) mens als mens. Dat is veel meer, dan een "heilige plaats". Het gaat om de (geestelijke) lotsbestemming. Het kan wel om een locatie gaan, maar dan vooral inclusief hoe dat beleefd wordt. Je kunt god's wereld niet in, zonder verbondenheid met God. het gaat in feite over het leven, zoals het in de meest ideale zin zou moeten zijn. Het is vooral wat de woorden al zeggen: een belofte.
En het is een belofte, die niet verwerkelijkt kan worden, als niet tegelijk de verbondenheid verwerkelijkt wordt.
En het Oude Testament is eigenlijk het verhaal, dat het de mens (jood) niet lukt zonder de verlosser, of een ander soort hulp van God.
Alles hangt hiermee samen, ook begrippen als goed en kwaad, zin van het leven, enz.
Niet voor niets wordt er krachtig geprotesteerd door bijv. Neturei Karta, die het idee van de (geisoleerde) Israelische landclaim een uiterst materialistische uitleg van de godsdienst vinden, die helemaal niets met de religie zelf te maken heeft.

Overigens mag iedereen zijn eigen stek heilig vinden.
Maar of je op grond daarvan na 1800 jaar ineens mensen mag verdrijven, dat valt al sterk te betwijfelen.
En als dat ook nog gebeurt via een discutabele uitleg van de godsdienst, dan houdt het natuurlijk helemaal op.

Overigens hoor je me vooral over verdrijvingen door Israel, omdat die zaak uiterst actueel is, en zelfs Nederland een bijdrage aan die ellende levert. Dan ga ik geen academische kwestie maken van verdrijvingen in het algemeen.

Maarten
02-08-07, 00:43
Geplaatst door Coolassprov MC
Israel schendt eigen ''democratie''

Daar is iets heel leuks mee.. Er is wel veel kritiek op die democratie, maar de grootste kritiek hoor je nooit, omdat die zaak zo groot is, dat die zich aan het zicht onttrekt.. En met name de kritische israelische joden, die vaak zeer goed zien wat er mis is, zien dit niet..

Israel bezet namelijk al 40 jaar, en legt ook een claim op de gebieden.
In feite fungeert Israel, wat de meest belangrijke zaken betreft, ook als overheid over de door de Palestijnen bewoonde gebieden.
Als je dan de normale maatstaven voor democratie aanlegt - en dat mag best voor een situatie die al 40 jaar bestaat - dan moet je gewoon constateren dat de Palestijnen geen stemrecht voor die overheid hebben. 3,5 miljoen mensen vallen daar buiten. Dan praat je absoluut niet meer over democratie in westerse zin.
Dit is dus een geinig bij-effect van de bezetting met de bijbehorende claim.
Daar hoor je dus nooit iemand over. Het westen is wat Israel betreft zijn kop helemaal kwijt, wat allerlei fundamentele zaken betreft.

Ik zeg hiermee overigens niet, dat die Palestijnen stemrecht zouden moeten krijgen (dat willen ze niet eens), maar enkel dat door zo'n langdurige situatie geen democratie meer bestaat. Democratie trekt zich geen donder aan van grenskwesties of opvattingen daar over. Er wordt gewoon gekeken naar een overheid, naar het gebied waar die overheid zijn macht over uitoefent, en naar het stemrecht van de bevolking in dat gebied. Geinig, maar dit hoor je dus nergens.

Maarten
02-08-07, 01:01
Geplaatst door super ick
Die hebben andersdenkenden op enkele procenten na verdreven. Vreemd dat ik je daar nooit over hoor.

Ik voel me niet verantwoordelijk voor wat er in Verweggistan allemaal gebeurt.
De kritiek op Israel heeft ook weinig te maken met wereldverbeteraar willen zijn.

Waar het om gaat - ik zeg het nog maar een keer - is dat Europa (Nederland) en de VS door hun handel en hun steun Israel in staat blijven stellen om al 40 jaar lang permanent grove schendingen van Landrechten, Mensenrechten, en een Conventie van Geneve te begaan, en daarbij voortdurend etnische zuiveringen door te voeren.

Als je daar je mond niet over open doet, terwijl je eigen land dat doet, heb je ook geen poot meer om op te staan bij kritiek op anderen, die zoiets doen of deden.. Ook niet, als Israel zelf nog een keer van de kaart geveegd dreigt te worden. Je hebt dan niets meer om je op te beroepen, behalve dan op supportersgebral..

Coolassprov MC
02-08-07, 11:02
Geplaatst door ronald
Ten eerste zit je je 98% gewoon uit je duim te zuigen.

Mijn percentage is nog altijd een stuk aannemelijker dan jouw claim dat jij uitverkorene gods bent en dat god jou dingen heeft lopen inspreken waar wij maar vrede mee moeten hebben; anders zouden we ''nazi-simpatisanten'', ''jodenhaters'' of ''anti-semieten'' zijn.

In een gezonde maatschappij zouden zulke ''mensen'' omgekeerde hemden en gewatteerde kamertjes toegekend krijgen.


Geplaatst door ronald
Probeer je nu de vergelijking van de Tora met een pornoboek te maken? Of is dit het resultaat van je frustraties?

Dat is mijn mening die ik kan stutten; en jij kan bij mij geen claim leggen op basis van iets dat ik verwerp; dat is pas ''belachelijk'' en ''frustrerend''; niet?

Kom tot inkeer; jullie Zionistenspelletjes zijn uitgespeeld; jullie politieke/territoriale claim op basis van een 5000-jarig boek dat door 99,99% van de wereld wordt verworpen is belachelijk!

super ick
02-08-07, 13:41
Geplaatst door Coolassprov MC
Burgerstatistiek; bovendien claimt de politiek seculier te zijn.

Er is geen land of volk ter wereld dat zijn bestaan claimt op basis van een porno-boek; ook niet die miljoen molsims die je uit hun duimzuigt; behalve Israhel.





Niet van onderwerp veranderen; houd je frustraties nog even voor je, laat de appelen en peren nog even in de fruitmand en blijf bij het onderwerp.

Jaja,
als het een beetje pijnlijk wordt dan denk je plotseling regels te kunnen gaan stellen aan de discussie. Wat er volgens jou wel in past en niet.

Beiden zijn claims op basis van geloof. (by the way in Mekka hebben ze de aanbidding van de ka'aba zelf gestolen van een eerdere godsdienst.

Coolassprov MC
02-08-07, 13:43
Geplaatst door super ick
Jaja,
als het een beetje pijnlijk wordt dan denk je plotseling regels te kunnen gaan stellen aan de discussie. Wat er volgens jou wel in past en niet.

Laat de appelen en peren nu maar voor wat ze zijn.


Geplaatst door super ick
Beiden zijn claims op basis van geloof. (by the way in Mekka hebben ze de aanbidding van de ka'aba zelf gestolen van een eerdere godsdienst.

Dwaal maar lekker verder af; daar zijn leugens en verdraaiingen nu eenmaal voor.

Maarten
02-08-07, 17:21
Geplaatst door Coolassprov MC
politieke/territoriale claim op basis van een 5000-jarig boek dat door 99,99% van de wereld wordt verworpen is belachelijk!

Kuch.. de Tenach, dat is Oude Testament, en er zijn al meer dan een miljard christenen op deze bol.

Als je die claim dus wilt ontzenuwen - wat heel goed mogelijk is - dan moet je dat wel degelijker doen.

Je komt er dan niet met "Ik vind..", en ook niet met "vanuit mijn cultuur..".
Je moet op zoek naar erkende normenstelsels, waarmee je die claim kunt ondergraven.
Daar zijn er 2 van:

1. De VN-regels, die juist gemaakt zijn om een einde te maken aan al dit soort onduidelijke claims, die alleen maar oorlogen veroorzaken. Daar kwam het zelfbeschikkingsrecht van volkeren voor in de plaats. Daar kan ook een beroep op gedaan worden door de Palestijnen, en door degenen, die de Amerikanen zo snel mogelijk Irak uit willen hebben. Er bestaat zelfs een erkend recht om dat gewelddadig te mogen doen, maar daar heeft tegenwoordig uiteraard niemand het over.. Maar in moslimkringen wordt vaak slecht begrepen hoezeer die VN-regels in hun voordeel zijn. In hun argumentaties wordt er zelden een beroep op gedaan, terwijl je er iedereen mee kunt klem zetten.

2. Het gaat om een religieuze claim, en die kun je dus enkel vanuit de normen van de religie zelf bestrijden. Dan heb je:
a. Het Jodendom: de claim is in strijd met de Diaspora-leer.
b. Christendom: dat levert drie argumenten tegen de claim:
- dezelfde Diasporaleer.
- teksten uit het Nieuwe Testament die over die terugkeer gaan, en extra eisen stellen.
- de hoofdregel van de medemenselijkheid (naastenliefde), die zich verzet tegen de gebruikte gewelddadige methoden.

En zo zet je de boel klem. :D
Helaas kost dat wel wat tekst.. Dus weten de meeste mensen er niets van.
En helaas wordt er nauwelijks over geschreven, omdat de zaken zo gevoelig liggen. Je kunt dus niet verwijzen.
En de Israel-aanhang maakt veel spektakel over de claim, dus het wordt niet snel duidelijk, dat die niet deugt.

Het eindresultaat is, dat de vele simpele christenen, die weinig van de godsdienst weten, denken van:
Oh ja, Israel (of liever gezegd de Westbank), dat hoort religieus gezien bij joden..
En hun keuze bepaalt de Christelijke politiek. Voilá la misère..

Oplossing: lullen over de VN-beginselen en over de Diasporaleer.
So that's what I do.. :D

Maarten
02-08-07, 18:43
Geplaatst door Coolassprov MC
De koefaar als zelf-geproclameerde ''Cheikh'' die de moslims hun religie ''uitlegt''; kan het gekker?
over je onderschrift..
Heeft Khadaffi iets gezegd over Islam, terwijl ie kafir is?
Of heeft ie net gezegd, dat westerlingen zich niet over Islam moeten uitlaten?

Maar hoe dan ook zal de opvatting, die veel gehoord wordt in moslimkringen, nog eeuwenlang voor controverses zorgen..
Moslims kunnen namelijk niet spreken over "hun godsdienst", omdat de leer duidelijk pretenties voor de hele mensheid heeft. Het is een universele leer.
Het gaat over wetten, die tot in het diepst van de menselijke ziel ingebakken zitten.
Je dacht toch niet, dat niemand buiten de moslimwereld daar iets van wist he?
Daarom zullen alle geloofsstromingen waar separatistische neigingen over de inhoud van de leer bestaan, automatisch het onderspit delven.
Kortom: gedoemd tot openheid en uitwisseling.
Dezelfde boodschap kan in talloze jasjes verpakt zitten. En eigenlijk snap je de inhoud pas goed, als je het onderscheid kunt maken tussen inhoud en het religieuze jasje van de godsdienst, waar die uit komt.
Het hoeft totaal geen probleem te zijn om verschillende godsdiensten tegelijk - of na elkaar - te bekijken.

Maar ik geef je in éen ding gelijk: er wordt in de afgelopen jaren ontzetten veel onzin over islam beweerd, en er is heel wat westerse arrogantie over hoe het precies zit in Islam. Ik vreet bijna niks meer van wat er op TV over Islam gezegd wordt. En al helemaal niet als het onderwerp Terrorisme er bij in de buurt zit.

ronald
03-08-07, 00:49
Geplaatst door Coolassprov MC
Mijn percentage is nog altijd een stuk aannemelijker dan jouw claim dat jij uitverkorene gods bent en dat god jou dingen heeft lopen inspreken waar wij maar vrede mee moeten hebben; anders zouden we ''nazi-simpatisanten'', ''jodenhaters'' of ''anti-semieten'' zijn.

In een gezonde maatschappij zouden zulke ''mensen'' omgekeerde hemden en gewatteerde kamertjes toegekend krijgen.



Dat is mijn mening die ik kan stutten; en jij kan bij mij geen claim leggen op basis van iets dat ik verwerp; dat is pas ''belachelijk'' en ''frustrerend''; niet?

Kom tot inkeer; jullie Zionistenspelletjes zijn uitgespeeld; jullie politieke/territoriale claim op basis van een 5000-jarig boek dat door 99,99% van de wereld wordt verworpen is belachelijk!


Ja hallo...als jij alleen maar Starwars boekjes leest. Lees eens een Bijbel of Koran. Of je ermee instemt of niet het zal me eigenlijk een worst wezen. Dacht je dat ik me bezig houd of iemand wel of niet Gds woord aanvaart? Het is ten eerste toch een individuele vrijwillige kwestie, dus... Dat ik mensen die Gds woord weerleggen Nazi-simpatisanten of Jodenhaters of antisemieten zou willen noemen? Die mensen zouden me een worst wezen dus Why border? Tenslotte zeggen of beweren zij iets tegen Gd en Gds Woord en Die kan dat geheel zelfstandig uitvogelen vertrouw ik. Wat jij gezond noem weet ik niet en eerlijk gezegd wantrouw ik dit. Maar aangezien jij je een deel van die bovengenoemde groep voel: zal me ook een worst wezen.

Je pornointeresse en wat je verwerpt? Ach...dat zal me eigenlijk ook een worst wezen. Gds woord beledigen? Daar moet je bij Hem zijn, niet nu dan later vertrouw ik. Misschien ben je voor de Nederlandse justitie interessant wegens blasfemie? Zal me een worst wezen. Ik snap alleen niet waarom je dat zoveel % van je leven laat uitmaken. Ziek zou ik zeggen.

Wel een lichtpuntje...je werpt je op als profeet: succes ermee!

Coolassprov MC
03-08-07, 10:07
Geplaatst door Maarten
over je onderschrift..
Heeft Khadaffi iets gezegd over Islam, terwijl ie kafir is?
Of heeft ie net gezegd, dat westerlingen zich niet over Islam moeten uitlaten?

De gezichtuitsdrukking van Khadaffi en de persoon Khadaffi zijn gewoon hilarisch; niks meer en niks minder.

Coolassprov MC
03-08-07, 10:09
Geplaatst door ronald
Ja hallo...als jij alleen maar Starwars boekjes leest. Lees eens een Bijbel of Koran. Of je ermee instemt of niet het zal me eigenlijk een worst wezen. Dacht je dat ik me bezig houd of iemand wel of niet Gds woord aanvaart? Het is ten eerste toch een individuele vrijwillige kwestie, dus... Dat ik mensen die Gds woord weerleggen Nazi-simpatisanten of Jodenhaters of antisemieten zou willen noemen? Die mensen zouden me een worst wezen dus Why border? Tenslotte zeggen of beweren zij iets tegen Gd en Gds Woord en Die kan dat geheel zelfstandig uitvogelen vertrouw ik. Wat jij gezond noem weet ik niet en eerlijk gezegd wantrouw ik dit. Maar aangezien jij je een deel van die bovengenoemde groep voel: zal me ook een worst wezen.

Je pornointeresse en wat je verwerpt? Ach...dat zal me eigenlijk ook een worst wezen. Gds woord beledigen? Daar moet je bij Hem zijn, niet nu dan later vertrouw ik. Misschien ben je voor de Nederlandse justitie interessant wegens blasfemie? Zal me een worst wezen. Ik snap alleen niet waarom je dat zoveel % van je leven laat uitmaken. Ziek zou ik zeggen.

Wel een lichtpuntje...je werpt je op als profeet: succes ermee!

Excuses to whoever pleases.

Maarten
03-08-07, 12:27
Geplaatst door Coolassprov MC
De gezichtuitsdrukking van Khadaffi en de persoon Khadaffi zijn gewoon hilarisch; niks meer en niks minder.

Hij zal wel mede lijden aan wat je ook ziet bij medisch specialisten.
Die lui krijgen nooit kritiek (niemand durft, en iedereen is er afhankelijk van), en zijn meestal vooral bezig hun eigen positie te handhaven.
Uit die jongens komt dus vaak de grootst mogelijke kolder, zonder dat iemand daar wat van zegt. Gewoon een gebrek aan feedback. Daar worden die jongens verschrikkelijk zelfingenomen van, terwijl ze de grootste kolder uit slaan. Ze leren gewoon niet om na te denken over zaken buiten hun directe vakgebied. (geldt natuurlijk niet voor allen. het is een tendens.)

Aït Ayt
03-08-07, 12:34
Geplaatst door Maarten
Kuch.. de Tenach, dat is Oude Testament, en er zijn al meer dan een miljard christenen op deze bol.



tel daar ook nog eens een miljard moslims bij op want god's belofte aan de joden wordt ook in de koran bevestigt..


Maar in moslimkringen wordt vaak slecht begrepen hoezeer die VN-regels in hun voordeel zijn. In hun argumentaties wordt er zelden een beroep op gedaan, terwijl je er iedereen mee kunt klem zetten.

hamas heeft ooit eens in een diplomatieke akte laten vastleggen dat hun verzet tegen de bezetting gegrond is met het internationaal recht..
helaas wordt dit door iedereen genegeerd en heeft het hun zaak niet verder geholpen..
in theorie heb je gelijk maarten.. zo zou het ook moeten zijn maar in de praktijk staat het internationaal recht al jaren buitenspel bij dit conflict.. hamas hoeft bijvoorbeld op basis van het internationaal recht de staat israël niet te erkennen en mogen ze gewapend verzet bieden tegen de bezetting.. toch wordt hamas om deze 2 redenen geboycot door de halve wereld ondanks dat ze in hun recht staan..


2. Het gaat om een religieuze claim, en die kun je dus enkel vanuit de normen van de religie zelf bestrijden. Dan heb je:
a. Het Jodendom: de claim is in strijd met de Diaspora-leer.

ja dat is waar, de claim op land is een religieuze kwestie en is dus niet van toepassing op de seculiere staat israël..
zionisten die deze claim als rechtvaardiging voor hun daden gebruiken moeten dan ook gewezen worden op de rest vd religieuze wetten & regels die in samenhang zijn met de belofte op land..


Het eindresultaat is, dat de vele simpele christenen, die weinig van de godsdienst weten, denken van:
Oh ja, Israel (of liever gezegd de Westbank), dat hoort religieus gezien bij joden..
En hun keuze bepaalt de Christelijke politiek. Voilá la misère..

de christenen hebben hun eigen agenda met het zionisme.. zij zien de toestroom van joden naar palestina als een teken dat jezus binnenkort terugkeert waarbij de joden ofwel bekeerd zullen worden tot het christendom ofwel vd kaart geveegd worden.. deze christen-zionisten geven geen bal om joden.. ze hebben alleen maar belang bij hun eigen evangelisch scenario..

Aït Ayt
03-08-07, 12:45
Geplaatst door Maarten
Hij zal wel mede lijden aan wat je ook ziet bij medisch specialisten.
Die lui krijgen nooit kritiek (niemand durft, en iedereen is er afhankelijk van), en zijn meestal vooral bezig hun eigen positie te handhaven.
Uit die jongens komt dus vaak de grootst mogelijke kolder, zonder dat iemand daar wat van zegt. Gewoon een gebrek aan feedback. Daar worden die jongens verschrikkelijk zelfingenomen van, terwijl ze de grootste kolder uit slaan.

kadhafi is een megalomane gek.. als je tegen hem feedback geeft dan lig je de volgende dag in de gevangenis..
inderdaad slaat hij de grootste kolder uit.. ook tegen palestijnen kan hij idioot reageren.. zo heeft hij eens gezegd dat het hun eigen schuld was dat de westoever nog steeds bezet was en zette hij honderden palestijnen het land uit omdat hij het niet eens was met een beslissing van fatah om midden jaren 90 de pna op te richten..

super ick
03-08-07, 14:50
Geplaatst door Maarten
en zijn meestal vooral bezig hun eigen positie te handhaven.
Uit die jongens komt dus vaak de grootst mogelijke kolder, zonder dat iemand daar wat van zegt. Gewoon een gebrek aan feedback. Daar worden die jongens verschrikkelijk zelfingenomen van, terwijl ze de grootste kolder uit slaan.

Kijk je nu in de spiegel Maarten?

Coolassprov MC
04-08-07, 10:48
Geplaatst door Aït Ayt
hamas hoeft bijvoorbeld op basis van het internationaal recht de staat israël niet te erkennen en mogen ze gewapend verzet bieden tegen de bezetting.. toch wordt hamas om deze 2 redenen geboycot door de halve wereld ondanks dat ze in hun recht staan..

Vlijmscherp.

super ick
05-08-07, 12:42
Geplaatst door Coolassprov MC
Vlijmscherp.

Hamas is een organisatie die aan wapens geholpen wordt door andere landen en deze gebruiken in een seculiere staat.
Het bestaansrecht van Hamas, dat zich nu ineens profileerd als politieke partij is dus niet gebaseerd op internationaal recht.
Het democratische systeem wat ze gebruikt hebben om de macht te grijpen hebben ze direct daarna zwaar verkracht. Ze zijn niet meer weg te stemmen en zullen met geweld verwijderd moeten worden. Dergelijke partijen kunnen natuurlijk nooit in 1 adem genoemd worden met democratie. Zij leggen juist de kwetsbaarheid van democratie bloot.
Als er 1 partij is die het credo 'eigen volk eerst' huldigd is het wel Hamas.

Coolassprov MC
06-08-07, 10:27
Geplaatst door super ick
Hamas is een organisatie die aan wapens geholpen wordt door andere landen en deze gebruiken in een seculiere staat.

Kan je een land noemen waar dat niet bij het geval is?

Laten we elkaar geen mietjes gaan noemen omdat we het met de ene wapenleveranties eens zijn en met de andere niet?


Geplaatst door super ick
Het bestaansrecht van Hamas, dat zich nu ineens profileerd als politieke partij is dus niet gebaseerd op internationaal recht.

Hamas heeft altijd bestaansrecht gehad, heeft altijd politiek bedreven en is legitiem en bovendien demcratisch gekozen; wen daar maar aan.


Geplaatst door super ick
Het democratische systeem wat ze gebruikt hebben om de macht te grijpen hebben ze direct daarna zwaar verkracht. Ze zijn niet meer weg te stemmen en zullen met geweld verwijderd moeten worden. Dergelijke partijen kunnen natuurlijk nooit in 1 adem genoemd worden met democratie. Zij leggen juist de kwetsbaarheid van democratie bloot.

Als je je neer gaat leggen bij de stem van de Palestijn, dan wordt je kritiek op die zogenaamd ''verkrachtte democratie'' een stuk geloofwaardiger.


Geplaatst door super ick
Als er 1 partij is die het credo 'eigen volk eerst' huldigd is het wel Hamas.

Geef ze eens ongelijk; alsof dat ooit anders is bij Isra*el.

Maarten
07-08-07, 14:45
Geplaatst door Aït Ayt
ik ben blij dat er hier iemand met een Hamas-logo zit.
Religieus verschillen we misschien veel, maar dat interesseert me geen zak.
Het is niet enkel het principe dat het hamas-geluid óok gehoord moet worden, maar meestal hebben ze nog gelijk ook. Ik kijk er gewoon met westerse ogen naar, en met westerse normen, en vind Hamas eigenlijk de meest begrijpelijke partij, gewoon vanwege hun verzetsrecht en hun grote common sense over het vredesproces, dat er inderdaad domweg niet is, en eigenlijk ook nooit geweest is..


tel daar ook nog eens een miljard moslims bij op want god's belofte aan de joden wordt ook in de koran bevestigt..
Daar ben ik erg benieuwd naar. Weet jij in welke Soera's/Aya's het staat?


hamas heeft ooit eens in een diplomatieke akte laten vastleggen dat hun verzet tegen de bezetting gegrond is met het internationaal recht..
helaas wordt dit door iedereen genegeerd en heeft het hun zaak niet verder geholpen..

Oh, in praktijk heeft het niet geholpen. Maar intussen kun je er wel alle discussies mee winnen, als je er een beetje slag van krijgt. Mij lukt dat vrij goed. Maar dat doet niemand. Dus is het geluid ook niet in de media te horen. En mede daardoor kan dat idote Hamasbeleid voortgezet worden.
Als veel moslims gaan roepen, dat ze geen boodschap aan de westerse normen en waarden hebben, omdat de westerse buitenlandpolitiek dat ook niet heeft, dan krijg je leuke dingen in de media hoor.. Moslims laten veel kansen liggen.


in theorie heb je gelijk maarten.. zo zou het ook moeten zijn maar in de praktijk staat het internationaal recht al jaren buitenspel bij dit conflict..
Dat komt omdat de theorie niet besproken wordt. Je kunt heel makkelijk betogen dat het geweld het gevolg van al die permanente inbreuken is. Maar aangezien niemand het meer heeft over die theorie, verdwijnt dat gewoon onder de mat.


Hamas hoeft bijvoorbeld op basis van het internationaal recht de staat israël niet te erkennen

Absoluut waar!
Maar de bedoeling is dat er vrede komt. Dan moet er dus gepraat worden over de voorwaarden waaronder een erkenning toch mogelijk zou zijn. Hamas hoeft helemaal niets, totdat er een vredesovereenkomst over is. Maar Europa wil niet praten. Dat wil dus gewoon geen vrede. En sterker nog, Israel noemt de gebieden “betwist”, en legt er dus een claim op, en erkent de Palestijnse rechten dus óok niet. Maar Europa praat met Israel, drijft er handel mee, en maakt daarmee al die permanente inbreuken op Palestijnse rechten mogelijk. Europa maakt zichzelf daarmee partij in het conflict, en handelt zelf in strijd met het internationale recht. Maar dat wordt in dit land nooit duidelijk gemaakt.


en mogen ze gewapend verzet bieden tegen de bezetting..

Absoluut waar. En niemand kan ze dat recht ontzeggen. Sterker nog, ze hebben nog gelijk ook, want de wil tot vrede is er niet: Bij Israel niet, bij Europa niet, en bij de Amerikanen niet. Die zijn namelijk allemaal niet bereid om te doen wat voor vrede noodzakelijk is. Al hun gedrag is absoluut niet gericht op het verwezelijken van die VN-beginselen, of het beeindigen van de inbreuken daar op.
Ik heb niet eens Hamas-normen nodig. (Hamas heeft ook nog het recht om die te hebben) Ik kijk gewoon naar westerse normen, en constateer dat Hamas daar dichter bij staat dan Balkenende. Veel dichter bij..


ja dat is waar, de claim op land is een religieuze kwestie en is dus niet van toepassing op de seculiere staat israël..
De legitimatie voor de staat Israel is een voortdurend probleem geweest, in de hele geschiedenis ervan. In alle perioden is er op verschillende manieren geprobeerd een legitimatie te construeren.
- recht op land als volk (waar, maar het geeft geen recht op andermans land.)
- Inbezitname van leeg land. (maar het land was niet leeg.)
- Belofte van Balfour en de Volkerenbond (maar die hadden zelf geen recht op dat land.)
- Tot bloei brengen van land (a. half waar. b. dubieus argument: iedereen kan ermee roven.)
- Verkrijgende verjaring (maar dat duurt een tijd, en gaat niet op bij betwist land.)
- Religieuze claim. (die religieus gezien aanvechtbaar is.)
- internationale erkenning (zegt niets over de rechten van rechthebbenden krachtens zelfbeschikkeng.)

Maar een seculier georganiseerde staat kan inhoudelijk wel degelijk een politiek hebben, die religieuze claims erkent. Staatsorganisatie gaat over de wijze van bestuur, niet over de basis van claims. Als er een politieke meerderheid is, die een religieuze claim steunt, dan kan dat in theorie. Scheiding van kerk en staat betekent absoluut niet, dat er via een politieke meerderheid geen religieuze normen ingevoerd zouden mogen worden. Vergelijk de Nederlandse wetgeving, die voor een groot deel christelijk is, of op christelijke normen gebaseerd is. Seculiere staten waar de meerderheid moslim is, kunnen best een verbod op alcohol of varkensvlees hebben. Dat is dan een politieke keuze.

zionisten die deze claim als rechtvaardiging voor hun daden gebruiken moeten dan ook gewezen worden op de rest vd religieuze wetten & regels die in samenhang zijn met de belofte op land..
Het probleem is dan, dat de inhoud van de joodse religie op de eerste plaats door joden bepaald wordt. Die hebben daar een grote godsdienstvrijheid bij. Als je dus kritiek wil leveren, heb je het vrij moeilijk. Je moet dan aantonen, dat ze het absoluut niet kúnnen zien op de manier waarop ze het zien. Dat lukt vrij aardig met die Diasporaleer, maar moeilijker met hun claim op de Westbank of hun opvattingen over zelfverdediging. Het is niet genoeg, dat je zelf een goede visie op het joodse geloof ontwikkelt: je moet aantonen dat hún visie niet deugt.

de christenen hebben hun eigen agenda met het zionisme.. zij zien de toestroom van joden naar palestina als een teken dat jezus binnenkort terugkeert waarbij de joden ofwel bekeerd zullen worden tot het christendom ofwel vd kaart geveegd worden.. deze christen-zionisten geven geen bal om joden.. ze hebben alleen maar belang bij hun eigen evangelisch scenario..
Nee dit is veel te simpel. Aan deze opmerking is te merken dat je een Arabische of Berberse achtergrond hebt, want daar wordt die relatie niet goed begrepen.
De begaanheid met joden vanwege de Holocaust is heel groot. De meeste christenen gunnen joden daarom een betere toekomst. Dat is echt zo.
En de meeste christenen zijn niet van die fundies, die er een terugkomst van Christus aan koppelen. (de meeste christenen zijn tamelijk seculier.
En slechts weinigen zijn eindtijdgelovigen, die in Israel een begin zien.) En wat een grote rol speelt: alle verhalen in de kerk over menselijkheid gaan over joden, want het gaat om de Bijbel. Het idee wil er niet in, dat joden in staat zouden zijn tot collectieve grote misdaad. Daarom komt er altijd wel een excuusje boven borrelen, als die iets doen. De meesten weten ook nauwelijks iets van de joodse misdaad. (joods genoemd, omdat ook veel buitenlandse joden daar met overtuiging aan meewerken.) De betrokkenheid bij joden is vaak al net zo groot als de blindheid voor wat ze doen. Christenen voelen in principe graag warmte bij joden. En er heerst nu eenmaal een oppervlakkig religieus idee, dat joden in israel thuis horen. Dat bepaalt de houding.