PDA

Bekijk Volledige Versie : Beestachtige wreedheden tegen Congolese vrouwen



Marsipulami
30-07-07, 17:35
Beestachtige wreedheden tegen Congolese vrouwen

GENÈVE - Wreedheden die in de Congolese provincie Zuid-Kivu tegenover vrouwen worden begaan, gaan veel verder dan verkrachting en aanranding. Ze omvatten slavernij, gedwongen incest en kannibalisme. Dat zegt een mensenrechtenexpert van de Verenigde Naties.

Erturk noemde de situatie in Zuid-Kivu de ergste die zij in haar vier jaar als VN-onderzoeker heeft meegemaakt. Erturk rondde vorige week een onderzoek van elf dagen in de regio af. Zij noemde als voornaamste schuldigen de Rwandese Hutu-rebellen van het FDLR (Forces Démocratiques de Libération du Rwanda) in Oost-Congo.

Genitale verminking

'De wreedheden die door deze gewapende groeperingen worden begaan zijn van onvoorstelbare beestachtigheid en gaan veel verder dan verkrachting', zei Erturk. 'Vrouwen worden met geweld groepsgewijs verkracht, veelal in aanwezigheid van hun gezinnen en gemeenschappen. In veel gevallen zijn mannelijke familieleden onder bedreiging van vuurwapens gedwongen eigen dochters, moeders of zusters te verkrachten.'

Volgens Erturk worden vrouwen vaak na verkrachting doodgeschoten of hun geslachtsorganen met messteken verminkt. Vrouwen die maandenlange slavernij overleefden vertelden dat hun beulen hun dwongen uitwerpselen of vlees van vermoorde verwanten te eten.

Erturk zei dat dit jaar al 4.500 gevallen van seksueel geweld in de regio zijn geregistreerd, maar dat het werkelijke aantal vermoedelijk veel hoger is. Zij concludeerde dat de situatie de onmiddellijke aandacht vereist van de regering in Kinshasa en de internationale gemeenschap.

Het Panzi-ziekenhuis in Bukavu bij de grens met Rwanda behandelt jaarlijks 3.500 vrouwen die met fistels en andere genitale problemen zitten als gevolg van de geweldpleging, aldus Erturk, die als voorbeeld een tienjarig meisje noemde dat een spoedoperatie moest ondergaan omdat een stok in haar vagina was geramd.

Landelijk verschijnsel

Erturk wees er op dat het fenomeen niet beperkt blijft tot Zuid-Kivu, maar dat het een landelijk verschijnsel is. Bovendien zijn het niet alleen rebellen die zich schuldig maken aan wreedheden, maar zijn regeringstroepen en de nationale politie verantwoordelijk voor bijna twintig procent van de gemelde gevallen. Zo vonden in de Evenaarsprovincie en het district Ituri vergeldingsacties door het leger en de politie plaats waarbij sprake was van plundering, marteling en groepsverkrachting. Soortelijke operaties werden gemeld in Bonyanga en Bongulu, ook beide in het noordwesten.

Erturk zal haar bevindingen in september melden aan de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties. svh

mark61
30-07-07, 17:39
Je vraagt je af in hoeverre het Belgische kolonialisme daarvoor verantwoordelijk is.

Ik wil niet lastig zijn, maar vooral in Belgische ex-koloniën is het totaal uit de hand gelopen.

Mijn lijstje van minst ingrijpende naar meest traumatiserende kolonisatoren is:

Engeland
Nederland
Frankrijk
Spanje / Portugal
België

U kunt uw commentaar hieronder kwijt.

Bofko
30-07-07, 18:22
Geplaatst door mark61
Je vraagt je af in hoeverre het Belgische kolonialisme daarvoor verantwoordelijk is.


Tsja....
Wat wel opvalt is het totale anarchie die in Congo heerst. Zelfs in Angola en Mozambique kan het staatsleger nog enigszins de zaken onder controle houden.
Los van de beestachtigheden die die staatslegers zelf plegen natuurlijk.



Geplaatst door mark61


Engeland
Nederland
Frankrijk
Spanje / Portugal
België



Lijkt mij wel te kloppen.

Naast de ' normale' koloniale onderdrukking hebben de engelsen infrastructuren (spoorwegen in India), onderwijs en een staatsinrichting geimplementeerd die in vele voormalige koloniale landen wegens succes geprolongeerd is.

Opvallend aan Belgie is dat het als meest late speler op de koloniale ' markt' verschenen is en in perverse onderdrukking idd de kolonisatoren van het eerste uur Spanje en Portugal ge-evenaard dan wel overtroffen heeft.

M@riska
30-07-07, 18:26
Vreselijk.

mark61
30-07-07, 18:53
Geplaatst door M@riska
Vreselijk.

Ja. En dan vraag ik me af waarom. Dit zijn echt geen Afrikanen in gewone doen.

mark61
30-07-07, 18:56
Geplaatst door Bofko
Tsja....
Wat wel opvalt is het totale anarchie die in Congo heerst. Zelfs in Angola en Mozambique kan het staatsleger nog enigszins de zaken onder controle houden.
Los van de beestachtigheden die die staatslegers zelf plegen natuurlijk.

Rwanda / Burundi

Congo is te groot. Er zijn geen wegen.


Naast de ' normale' koloniale onderdrukking hebben de engelsen infrastructuren (spoorwegen in India), onderwijs en een staatsinrichting geimplementeerd die in vele voormalige koloniale landen wegens succes geprolongeerd is.

Ik kwam nogal wat Afrikanen tegen met positieve gevoelens over de Engelsen. En gefrustreerde, verwarde gevoelens over Fransen.


Opvallend aan Belgie is dat het als meest late speler op de koloniale ' markt' verschenen is en in perverse onderdrukking idd de kolonisatoren van het eerste uur Spanje en Portugal ge-evenaard dan wel overtroffen heeft.

Congo als privébezit van de Belgische koning. Alles kon. 12 man die de middelbare school hadden afgemaakt bij de onafhankelijkheid, als ik me niet vergis. Patrice Lumumba :huil:

M@riska
30-07-07, 19:32
Geplaatst door mark61
Ja. En dan vraag ik me af waarom. Dit zijn echt geen Afrikanen in gewone doen.


Dit is gewoon beestachtig.