PDA

Bekijk Volledige Versie : Imam: hadith is tegen de koran



observer
31-07-07, 07:48
EEen imam uit Jemen heeft zich de woede van zijn ambtsgenoten op de hals gehaald. Imam Anis Habisji heeft namelijk een Hadith verworpen en dat is zijn collega's in het verkeerde keelgat geschoten.

Na een aanslag op toeristen vroeg Habisji zich in een tijdschrift af waarom het meestal niets uithaalt als geestelijken terreur veroordelen. Volgens hem kwam dit door een Hadith die oproept tot geweld. Habisji concludeerde vervolgens dat deze Hadith dus tegen de Koran moet zijn en daarom ongeldig is. Omdat kinderen deze Hadith wel op school leren, kunnen ze terroristisch worden, aldus Habisji.

Een Hadith (meervoud: Ahadith) is een overgeleverde uitspraak van Mohammed. De betrouwbaarheid van veel Ahadith staat niet vast, terwijl de Koran door de meeste moslims wel als 100 % betrouwbaar wordt gezien. Betrouwbare Ahadith worden gezien als aanvulling op de Koran, maar veel Ahadith worden ook gezien als verzonnen.

Habisji's collega's hebben een klacht over hem ingediend. Hijzelf beschouwt deze klacht als een moordoproep. Zijn collega's zien dit overigens niet zo. ben benieuwd hoelang hij nog rechtopstaat

Charlus
31-07-07, 09:46
Geplaatst door The_Reporter
Wie echt terrorist wil worden zou in het boek van Harry Potter legitimatie kunnen vinden, kwestie van goed je fantasie gebruiken.
Iemand wordt terrorist alleen vanuit een diepgewortelde wens terrorist te worden of maak je nog onderscheid tussen hobby-terroristen en zij die hun gewelddadigheden plegen om een ideaal te bewerkstelligen?
De zekerheid met officiële goedkeuring en in dienst van god te handelen is een vruchtbare voedingsbodem voor excessief gedrag. Alles is toegestaan voor gekken die volgens henzelf de wil van god uitvoeren.
Eerst moet er dus een breed gedragen religie rond Harry Potter ontstaan, wil hij succesvol als aanleiding van terrorisme fungeren.

Alim
31-07-07, 10:05
Geplaatst door observer
ben benieuwd hoelang hij nog rechtopstaat
Hadith of meervoud Ahadith hoef je als moslim niet te volgen. m.a.w.
Hadith is niet bindend wat wel het geval bij de Koran is. Ahadith kun je eigenlijk best vergelijken met de Bijbel en Apocriefen.

M@riska
31-07-07, 10:27
Geplaatst door Alim
Hadith of meervoud Ahadith hoef je als moslim niet te volgen. m.a.w.
Hadith is niet bindend wat wel het geval bij de Koran is. Ahadith kun je eigenlijk best vergelijken met de Bijbel en Apocriefen.

Maar in de Koran staat weer ergens dat je de profeet sws moet volgen, en daar komen de hadiths vandaan.

Coolassprov MC
31-07-07, 10:57
Geplaatst door The_Reporter
Wie echt terrorist wil worden zou in het boek van Harry Potter legitimatie kunnen vinden, kwestie van goed je fantasie gebruiken.

Kijk eens in de Bijbel voor de eerste verheerlijking van zelfmoordterrorisme.

mark61
31-07-07, 11:10
Geplaatst door M@riska
Maar in de Koran staat weer ergens dat je de profeet sws moet volgen, en daar komen de hadiths vandaan.

Een van die hadiths daarentegen vertelt dan weer hoe de profeet zei: volg mij niet na. Lastig.

Bofko
31-07-07, 11:19
Geplaatst door mark61
Een van die hadiths daarentegen vertelt dan weer hoe de profeet zei: volg mij niet na. Lastig.

Da's een heel wijze hadith.

Coolassprov MC
31-07-07, 11:19
Geplaatst door mark61
Een van die hadiths daarentegen vertelt dan weer hoe de profeet zei: volg mij niet na. Lastig.

Leugenaar.

M@riska
31-07-07, 11:19
Geplaatst door mark61
Een van die hadiths daarentegen vertelt dan weer hoe de profeet zei: volg mij niet na. Lastig.



Rotzak ben jij, bah.

Coolassprov MC
31-07-07, 11:19
Geplaatst door Bofko
Da's een heel wijze hadith.

Da's een ezel-achtige opmerking uit de bek van een ezel.

Bofko
31-07-07, 11:29
Geplaatst door Coolassprov MC
Da's een ezel-achtige opmerking uit de bek van een ezel.

Da's weer een opmerking uit de bek van een hypocriete ,bolle vreetzak.

Coolassprov MC
31-07-07, 11:30
Geplaatst door Bofko
Da's weer een opmerking uit de bek van een hypocriete ,bolle vreetzak.

Klopt helemaal; ezel.

mark61
31-07-07, 12:41
Geplaatst door Coolassprov MC
Leugenaar.

Nee. Niet zo onbeschoft als je blijkbaar iets niet weet.

mark61
31-07-07, 12:41
Geplaatst door M@riska
Rotzak ben jij, bah.

;)

Charlus
31-07-07, 12:54
Geplaatst door mark61

Geplaatst door M@riska
Rotzak ben jij, bah.
;)
@mark61
Ik heb deze thread even snel doorgenomen en vat hem niet helemaal. Coolassprov noemt je een leugenaar en dat vind jij onbeschoft. M@riska noemt je een rotzak en dat beantwoord je met een wink (smilies zouden verboden moeten worden). Deze verschillende reakties zijn te verklaren uit dat jullie in verschillende verhoudingen tot elkaar staan (?) want het gaat allemaal over dezelfde hadith. Welke hadith? Of is het noemen ervan eoa. insidergrapje en bestaat hij niet?

sienia
31-07-07, 13:01
Ik heb ook de neiging om bepaalde hadiths aan mn laars te lappen. Vooral die waar je als vrouw zoveel last van hebt. Vb, dat je als vrouw zonder toestemming van je man (een man) het huis niet mag verlaten. Of dat wanneer je meer dan 60 km reist (of weet ik veel hoeveel meters) je een mahram mee moet nemen.

mark61
31-07-07, 13:04
Geplaatst door Charlus
@mark61
Ik heb deze thread even snel doorgenomen en vat hem niet helemaal. Coolassprov noemt je een leugenaar en dat vind jij onbeschoft. M@riska noemt je een rotzak en dat beantwoord je met een wink (smilies zouden verboden moeten worden). Deze verschillende reakties zijn te verklaren uit dat jullie in verschillende verhoudingen tot elkaar staan (?) want het gaat allemaal over dezelfde hadith. Welke hadith? Of is het noemen ervan eoa. insidergrapje en bestaat hij niet?

M@riska maakt een soort van grappie, althans denk ik. Koelereet is zijn onbeschofte zelf, en ik ben een sexist. Wie dat nou nog niet ziet...

Nee hij bestaat wel degelijk maar zoals gewoonlijk verschillen de meningen over of hij koosjer is (sahih, 'waarachtig') en over de interpretatie ervan.

mark61
31-07-07, 13:08
Geplaatst door sienia
Ik heb ook de neiging om bepaalde hadiths aan mn laars te lappen. Vooral die waar je als vrouw zoveel last van hebt. Vb, dat je als vrouw zonder toestemming van je man (een man) het huis niet mag verlaten. Of dat wanneer je meer dan 60 km reist (of weet ik veel hoeveel meters) je een mahram mee moet nemen.

Vooral die precieze afstanden, maten en gewichten boeien me altijd mateloos. Denk niet dat ze toen al km's hadden. Ik ken sowieso geen Arabische lengtematen. Wie doet er een cursus?

Selectiviteit in urgentie van toepassing is idd. onvoorstelbaar. Moet denken aan die tekst van Maarten 't Hart met hilarische voorschriften uit de bijbel.

Eni
31-07-07, 13:13
Geplaatst door sienia
Of dat je een mahram mee moet nemen.

Was dat? Een routeplanner?

Wizdom
31-07-07, 13:14
Geplaatst door The_Reporter
Pfff ze noemen niet eens de betreffende hadith.

Wie echt terrorist wil worden zou in het boek van Harry Potter legitimatie kunnen vinden, kwestie van goed je fantasie gebruiken.

Terrorisme houdt vanzelf op wanneer de onrecht, uitbuiting en het opleggen van een hedonistische levensstijl ophoudt... Dan heeft het namelijk zijn voedingsbodem verloren...

Alleen het is goedkoper om terroristen te roepen dan om daadwerkelijk de problemen op te lossen...

sienia
31-07-07, 13:21
Geplaatst door mark61
Vooral die precieze afstanden, maten en gewichten boeien me altijd mateloos. Denk niet dat ze toen al km's hadden. Ik ken sowieso geen Arabische lengtematen. Wie doet er een cursus?

Selectiviteit in urgentie van toepassing is idd. onvoorstelbaar. Moet denken aan die tekst van Maarten 't Hart met hilarische voorschriften uit de bijbel.

Ik kan me goed voorstellen dat je in die periode (djahilia) als vrouw wat moeilijk alleen kon reizen, hell dat is zelfs anno nu nog wel eens lastig in zelfs het o zo moderne Marokko. Dan is het wel handig je te kunnen verschuilen achter brede schouders. :D. Maar zie tegenwoordig de zin van zo'n regel niet in. En al helemaal niet wanneer deze wordt geinterpreteerd als vrouwen zijn de duivel zelve en er alleen op uit om vrome mannen van hun geloof af te brengen en daarom werkt alleen onderdrukking van dit geslacht.

sienia
31-07-07, 13:28
Geplaatst door Eni
Was dat? Een routeplanner?

Whehe, gossie wat grappig.

Eni
31-07-07, 13:30
Geplaatst door sienia
Whehe, gossie wat grappig.

Ah joh ik bedoelde het niet verkeerd :verveeld: ..
Zeg nou im just curious..

mark61
31-07-07, 13:51
Geplaatst door sienia
Ik kan me goed voorstellen dat je in die periode (djahilia) als vrouw wat moeilijk alleen kon reizen, hell dat is zelfs anno nu nog wel eens lastig in zelfs het o zo moderne Marokko. Dan is het wel handig je te kunnen verschuilen achter brede schouders. :D. Maar zie tegenwoordig de zin van zo'n regel niet in. En al helemaal niet wanneer deze wordt geinterpreteerd als vrouwen zijn de duivel zelve en er alleen op uit om vrome mannen van hun geloof af te brengen en daarom werkt alleen onderdrukking van dit geslacht.

Als ze nou es mannen verboden zonder vrouw te reizen, mss dat dat praktischer is.

mark61
31-07-07, 13:51
Geplaatst door Eni
Ah joh ik bedoelde het niet verkeerd :verveeld: ..
Zeg nou im just curious..

Das iemand met wie je niet mag zoenen > close family van het andere geslacht.

Eni
31-07-07, 13:54
Geplaatst door mark61
Das iemand met wie je niet mag zoenen > close family van het andere geslacht.

Kijk aan jou heb ik tenminste wat. Muchos gracias!

sienia
31-07-07, 13:57
Geplaatst door mark61
Als ze nou es mannen verboden zonder vrouw te reizen, mss dat dat praktischer is.

Je bent weer native aan het wezen?

mark61
31-07-07, 14:00
Geplaatst door sienia
Je bent weer native aan het wezen?

Kweenie, ik vind deze oplossing zelf moeilijk te duiden. Is dit nou vrouw-, man- of unisex-onvriendelijk? :confused:

sienia
31-07-07, 14:04
Geplaatst door mark61
Kweenie, ik vind deze oplossing zelf moeilijk te duiden. Is dit nou vrouw-, man- of unisex-onvriendelijk? :confused:

Denk dat sommige mannen het best fijn zouden vinden om met een vrouw (al dan niet hun eigen) te reizen en vice versa.
Nu we het toch over reizen en mannen en vrouwen hebben. We hebben daar het fenomeen dat er Marokkaanse mannen zijn, getrouwd, op vakantie gaan naar Marokko, hun vrouwen dumpen bij de (schoon)familie, en zelf als 'vrijgezel uit europa' de hort op gaan. Die zouden zo'n navigatiesysteem moeten hebben.

mark61
31-07-07, 14:12
Geplaatst door sienia
Denk dat sommige mannen het best fijn zouden vinden om met een vrouw (al dan niet hun eigen) te reizen en vice versa.

En. Is dat een misdrijf? Ik reis graag met een vrouw (al dan niet mijn eigen) :ego: (ik heb geen eigen dus dan mag dat wel. Tenzij zij weer van iemand anders is natuurlijk. pfff die kleine lettertjes)


Nu we het toch over reizen en mannen en vrouwen hebben. We hebben daar het fenomeen dat er Marokkaanse mannen zijn, getrouwd, op vakantie gaan naar Marokko, hun vrouwen dumpen bij de (schoon)familie, en zelf als 'vrijgezel uit europa' de hort op gaan. Die zouden zo'n navigatiesysteem moeten hebben.

Mooi is dat. Een systeem dat een stroomstoot toedient bij verboden reisgezelschap bedoel je? Moeders met de gps-peilert en afstandsbediening thuis?

azulay
31-07-07, 14:15
Ik had een paar dagen geleden een artikel gelezen over deze man in een arabische krant gelezen. Helaas kan ik het artikel niet meer terug vinden.

Zijn vraagstuk is waarom de extremisten veel gehoor vinden bij het volk en de boodschap van de gematigden hetzelfde volk niet bereikt.

Hij zegt dat bijvoorbeeld zolang op de basis- en middelbare scholen in Yemen en andere islamitische landen de kinderen hadiths zoals de ondergenoemde leren niets zal veranderen:

Voobeeld hadith waar hij mee kwam:

Elke moslim is verplicht om een andere te doden zolang hij/zij weigert moslim te worden.

Hij vraagt zich af of er heel veel hadiths niet kloppen. Nou weten we dat inderdaad de helft van de hadiths niet kloppen. Algemeen wordt genomen dat de SAHIH (Juiste) hadiths van bukhari die hij gefilterd heeft wel kloppen. Je moet er dus in de islam daar niet aan komen, maar dat doet deze man wel door twijfels te hebben over de juisheden van hadith van boukhari. Aan de andere kant hebben shieten hadiths die door soennieten niet erkend worden, maar andersom..


Het is allemaal een beetje raar. Daarom vind ik dat de moslims de geweldadige en onzin hadiths opzij moeten zetten en hun gezonde verstand gebruiken.

De hadith en koran zijn tientallen jaren (er wordt gezegd 80 jaar) na de islam op papier gezet. Het is dus goed mogelijk dat veel ervan niet kloppen. De meeste hadith beginnen dan ook als volgt: Ali heeft gehoord van abu jahl dat abu arab heeft gezegd tegen omar dat ali tegen hem zei, etc...

Zelfs de koran werd nadat opdracht geven werd het om het op papier neer te zetten in verschillende versies en dialecten geschreven. Mern heeft toen beslot6en om een versie te behouden en de rest te verbranden.

Wizdom
31-07-07, 14:19
Geplaatst door azulay
Ik had een paar dagen geleden een artikel gelezen over deze man in een arabische krant gelezen. Helaas kan ik het artikel niet meer terug vinden.

Zijn vraagstuk is waarom de extremisten veel gehoor vinden bij het volk en de boodschap van de gematigden hetzelfde volk niet bereikt.

Hij zegt dat bijvoorbeeld zolang op de basis- en middelbare scholen in Yemen en andere islamitische landen de kinderen hadiths zoals de ondergenoemde leren niets zal veranderen:

Voobeeld hadith waar hij mee kwam:

Elke moslim is verplicht om een andere te doden zolang hij/zij weigert moslim te worden.

Hij vraagt zich af of er heel veel hadiths niet kloppen. Nou weten we dat inderdaad de helft van de hadiths niet kloppen. Algemeen wordt genomen dat de SAHIH (Juiste) hadiths van bukhari die hij gefilterd heeft wel kloppen. Je moet er dus in de islam daar niet aan komen, maar dat doet deze man wel door twijfels te hebben over de juisheden van hadith van boukhari. Aan de andere kant hebben shieten hadiths die door soennieten niet erkend worden, maar andersom..


Het is allemaal een beetje raar. Daarom vind ik dat de moslims de geweldadige en onzin hadiths opzij moeten zetten en hun gezonde verstand gebruiken.

De hadith en koran zijn tientallen jaren (er wordt gezegd 80 jaar) na de islam op papier gezet. Het is dus goed mogelijk dat veel ervan niet kloppen. De meeste hadith beginnen dan ook als volgt: Ali heeft gehoord van abu jahl dat abu arab heeft gezegd tegen omar dat ali tegen hem zei, etc...

Zelfs de koran werd nadat opdracht geven werd het om het op papier neer te zetten in verschillende versies en dialecten geschreven. Mern heeft toen beslot6en om een versie te behouden en de rest te verbranden.

Ga jezelf wat meer verdiepen i.p.v. deze oppervlakkige en goedkope propaganda te verspreiden... Het is een gotspe... Er liggen echte problemen op de tafel die opgelost moeten worden en die krijg je niet van de tafel door deze goedkope propaganda...

Dat is de essentie van het verhaal... Ga je daar maar in verdiepen 'vriend'...

mark61
31-07-07, 14:23
Geplaatst door Wizdom
Ga jezelf wat meer verdiepen i.p.v. deze oppervlakkige en goedkope propaganda te verspreiden...

Wat is er oppervlakkig aan? Integendeel, hier worden juist zaken aan de orde gesteld die erg diep gaan.

Wat is er goedkoop aan?

Enfin, niet weer die zelfde discussie, ik ben weg.

sienia
31-07-07, 14:32
Geplaatst door mark61
Wat is er oppervlakkig aan? Integendeel, hier worden juist zaken aan de orde gesteld die erg diep gaan.

Wat is er goedkoop aan?

Enfin, niet weer die zelfde discussie, ik ben weg.

Je zegt het al, behalve dat ik dan nog wel even blijf.

Essentie van het verhaal, krijg je onder meer door je bronnen op juiste waarde te schatten. En vooral ook je gezond verstand.

Wizdom
31-07-07, 14:41
Geplaatst door mark61
Wat is er oppervlakkig aan? Integendeel, hier worden juist zaken aan de orde gesteld die erg diep gaan.

Wat is er goedkoop aan?

Enfin, niet weer die zelfde discussie, ik ben weg.

Neem nu die seculiere SHIT die TURKIJE jarenlang van haar rijkdommen heeft berooft en die een een soap opvoerde in de parlementen... Waarbij de echte problemen nooit werden opgepakt omdat de heren hedonisten te druk bezig waren met het genieten van het leven in een selecte gezelschap... Daar heeft de Islamitische partij van Erdogan sucessvol een einde aan weten te brengen...

Maar daar kijkt men niet naar... Men heeft het liever over een geschil.... Waardeloze SHIT...

Charlus
31-07-07, 14:42
Geplaatst door Wizdom

Geplaatst door azulay
Ik had een paar dagen geleden een artikel gelezen over deze man in een arabische krant gelezen. Helaas kan ik het artikel niet meer terug vinden.

Zijn vraagstuk is waarom de extremisten veel gehoor vinden bij het volk en de boodschap van de gematigden hetzelfde volk niet bereikt.

Hij zegt dat bijvoorbeeld zolang op de basis- en middelbare scholen in Yemen en andere islamitische landen de kinderen hadiths zoals de ondergenoemde leren niets zal veranderen:

Voobeeld hadith waar hij mee kwam:

Elke moslim is verplicht om een andere te doden zolang hij/zij weigert moslim te worden.

Hij vraagt zich af of er heel veel hadiths niet kloppen. Nou weten we dat inderdaad de helft van de hadiths niet kloppen. Algemeen wordt genomen dat de SAHIH (Juiste) hadiths van bukhari die hij gefilterd heeft wel kloppen. Je moet er dus in de islam daar niet aan komen, maar dat doet deze man wel door twijfels te hebben over de juisheden van hadith van boukhari. Aan de andere kant hebben shieten hadiths die door soennieten niet erkend worden, maar andersom..


Het is allemaal een beetje raar. Daarom vind ik dat de moslims de geweldadige en onzin hadiths opzij moeten zetten en hun gezonde verstand gebruiken.

De hadith en koran zijn tientallen jaren (er wordt gezegd 80 jaar) na de islam op papier gezet. Het is dus goed mogelijk dat veel ervan niet kloppen. De meeste hadith beginnen dan ook als volgt: Ali heeft gehoord van abu jahl dat abu arab heeft gezegd tegen omar dat ali tegen hem zei, etc...

Zelfs de koran werd nadat opdracht geven werd het om het op papier neer te zetten in verschillende versies en dialecten geschreven. Mern heeft toen beslot6en om een versie te behouden en de rest te verbranden.
Ga jezelf wat meer verdiepen i.p.v. deze oppervlakkige en goedkope propaganda te verspreiden... Het is een gotspe... Er liggen echte problemen op de tafel die opgelost moeten worden en die krijg je niet van de tafel door deze goedkope propaganda...

Dat is de essentie van het verhaal... Ga je daar maar in verdiepen 'vriend'...
Propaganda voor wat? Redelijkheid?


Geplaatst door azulay
<...>Hij zegt dat bijvoorbeeld zolang op de basis- en middelbare scholen in Yemen en andere islamitische landen de kinderen hadiths zoals de ondergenoemde leren niets zal veranderen:

Voobeeld hadith waar hij mee kwam:

Elke moslim is verplicht om een andere te doden zolang hij/zij weigert moslim te worden.<...>
Dit is een door moslims algemeen erkende hadith? Hans Jansen heeft het wel eens over Dhimmitude:

Dhimmitude (http://www.arabistjansen.nl/zimmitude.doc)
Dhimmitude is afgeleid van het Arabische woord dhimmi. Een dhimmi is een jood of christen die het oppergezag en de superioriteit van de islam erkent. Wanneer hij dat niet doet, schrijft de islamitische wet zware straffen voor. Een opstandige dhimmi kan worden gedood of als slaaf verkocht. Veel dhimmi’s hebben het afgedwongen respect voor hun moslimse meesters geïnternaliseerd, en zeggen en denken uitsluitend nog positieve gedachten waar het de islam betreft. Hun leven wordt op een pathetische manier door voorzorgzucht jegens de islam in beslag genomen.
Een bedeesde nederige opstelling en, vooruit dan maar, je mag je eigen geloof belijden. Een verlichte interpretatie van diezelfde hadith?

mark61
31-07-07, 14:43
Geplaatst door sienia
Je zegt het al, behalve dat ik dan nog wel even blijf.

Essentie van het verhaal, krijg je onder meer door je bronnen op juiste waarde te schatten. En vooral ook je gezond verstand.

Ja maar de bronnen zijn zo vaak zo onzeker. Ik ben blij dat ik dat niet hoef uit te zoeken. As it is is 'hij heeft het van die en die van die' niet vreselijk sterk. Vooral omdat van de meeste dies volkomen onduidelijk is of ze überhaupt geleefd hebben etc.

Sorry, ik ging weg.

sienia
31-07-07, 14:47
Geplaatst door mark61
Ja maar de bronnen zijn zo vaak zo onzeker. Ik ben blij dat ik dat niet hoef uit te zoeken. As it is is 'hij heeft het van die en die van die' niet vreselijk sterk. Vooral omdat van de meeste dies volkomen onduidelijk is of ze überhaupt geleefd hebben etc.

Sorry, ik ging weg.

Ik wijs toch ook op gezond verstand?!

Wizdom
31-07-07, 14:52
Geplaatst door Charlus
[B]Ga jezelf wat meer verdiepen i.p.v. deze oppervlakkige en goedkope propaganda te verspreiden... Het is een gotspe... Er liggen echte problemen op de tafel die opgelost moeten worden en die krijg je niet van de tafel door deze goedkope propaganda...

Dat is de essentie van het verhaal... Ga je daar maar in verdiepen 'vriend'... [/B
Propaganda voor wat? Redelijkheid?


Dit is een door moslims algemeen erkende hadith? Hans Jansen heeft het wel eens over Dhimmitude:

Een bedeesde nederige opstelling en vooruit dan maar je mag je eigen geloof belijden. Een verlichte interpretatie van diezelfde hadith?


Geplaatst door mark61
Ja maar de bronnen zijn zo vaak zo onzeker. Ik ben blij dat ik dat niet hoef uit te zoeken. As it is is 'hij heeft het van die en die van die' niet vreselijk sterk. Vooral omdat van de meeste dies volkomen onduidelijk is of ze überhaupt geleefd hebben etc.

Sorry, ik ging weg.

Alle HADITHS zijn zeer goed geclassificeerd... Er zijn instituten die deze bewaken... Er zijn enkele stromingen... Men kent elkaars standpunten... Het zijn geen breekpunten maar vormen ondersteuning van interpretatie... Daar waar geschillen zijn worden deze daargelaten voor wat het is met de officiele redenatie van de totstandkomen van het besluit... Als je daar vanuit kennis en inzicht daar inbreng over wilt doen moet je wel een zekere reputatie hebben in de Islam wereld.... En niet een curriculum van Azulay of Mark61 of wie dan ook...


Wat betreft je opmerking over 'verlicht' het volgende....

Hoe lichter hoe inhoudlozer....

Vanun
31-07-07, 15:54
Geplaatst door The_Reporter

Abu Hurayrah heeft de MEESTE AHADITH overgeleverd van alle metgezellen en gezellinen. Of terwijl, van alle mensen die de profeet salAllaahu 'alayhi wa sallam gezien hebben en die als moslim gestorven zijn.

Nu vind ik dat je erbij moet vertellen dat Abu Hurayrah de profeet maar 3 jaar heeft gekend. Knap dat hij in zo'n korte tijd in staat was om zoveel ahadith te overleveren.

mark61
31-07-07, 16:17
Geplaatst door sienia
Ik wijs toch ook op gezond verstand?!

Das theologisch noch wetenschappelijk een criterium. Helaas.

super ick
31-07-07, 16:19
Geplaatst door The_Reporter
Het zit veel genuanceerder in elkaar. (Een kleine poging.) Zo hoeft een niet-moslim in een moslimstaat niet de grenzen te verdedigen of aan veldslagen mee te doen. Terwijl de niet-moslim djizyah moet betalen (een soort belasting speciaal voor dhimmi's) bovendien hoeven zij ook niet de moslimbelasting (zakat) te betalen en ook geen geld uit te geven aan de moslim rituelen.

Wallaahu a'lem

Kortom onderscheid, discriminatie op basis van geloofsovertuiging. Als het maar in 1 of ander oud boek staat, dan is het goed.
Verwerpelijk gedachtengoed uit de stone-age.

sienia
31-07-07, 16:23
Geplaatst door mark61
Das theologisch noch wetenschappelijk een criterium. Helaas.

Daarin moet ik je toch tegenspreken. Alles wat voortkomt uit de wetenschap en/of theologie heeft een basis in de filosofie. Noem dat laatste gezond verstand. Elke (originele) gedachte is ooit begonnen met het gezonde verstand.

mark61
31-07-07, 16:24
Geplaatst door The_Reporter
Het zit veel genuanceerder in elkaar. (Een kleine poging.) Zo hoeft een niet-moslim in een moslimstaat niet de grenzen te verdedigen of aan veldslagen mee te doen. Terwijl de niet-moslim djizyah moet betalen (een soort belasting speciaal voor dhimmi's) bovendien hoeven zij ook niet de moslimbelasting (zakat) te betalen en ook geen geld uit te geven aan de moslim rituelen.

Wallaahu a'lem

Dat klinkt leuk, maar je moet wel het hele verhaal vertellen. Het is geen 'niet hoeven', maar 'niet mogen'. De isl. overheid vertrouwt zijn niet-moslimburgers niet. Het is nl. niet dat ze 'niet in dienst hoeven', het is dat het hen verboden is paard te rijden en wapens te dragen. Nog afgezien van kledingvoorschriften die waarschuwen 'hier komt een niet-moslim aan'.

Hoewel niet-moslims hun eigen rechtspraak mogen hebben gaan 'gemengde' gevallen naar een isl. rechtbank, waar niet-moslims een duidelijk op een achterstand staan.

Het geheel is een tweederangsburgerstatus, voor zijn tijd heel humaan, maar nu niet meer acceptabel.

mark61
31-07-07, 16:28
Geplaatst door sienia
Daarin moet ik je toch tegenspreken. Alles wat voortkomt uit de wetenschap en/of theologie heeft een basis in de filosofie. Noem dat laatste gezond verstand. Elke (originele) gedachte is ooit begonnen met het gezonde verstand.

Over theologie zal ik niks zeggen. Maar wetenschap is meer een fusie van filosofische basisbegrippen en harde, boem is ho-waarnemingen in de empirie. Toen viel opeens een hele hoop 'wetenschappelijke' filosofie weg. Tis nu niet meer zo dat een zaadje er naar streeft boom te worden, zoals Aristoteles nog beweerde.

Ik ben dol op gezond verstand; wetenschappers nauwelijks.

mark61
31-07-07, 16:29
Geplaatst door The_Reporter
Ik heb me hier te weinig in verdiept om goed te kunnen reageren, maar wat ik je wel kan vertellen is dat die regels die je noemt niet per see absoluut zijn (in de zin van dat het de vertegenwoordiging is voor alle vier de madhabs) maar afgeleiden kunnen zijn middels ijtihad.

Nou ja dat is natuurlijk zo. De oorspronkelijke theorie is te vaag natuurlijk; ik haal even de dhimmi-status in het Osmaanse rijk aan.

mark61
31-07-07, 16:31
Geplaatst door The_Reporter
De soefisten zijn uit de shi'a ontstaan.

Das helemaal niet waar. Dat met name Arabische soennieten vaak de pest hebben aan het soefisme is wel waar.

sienia
31-07-07, 16:32
Geplaatst door mark61
Over theologie zal ik niks zeggen. Maar wetenschap is meer een fusie van filosofische basisbegrippen en harde, boem is ho-waarnemingen in de empirie. Toen viel opeens een hele hoop 'wetenschappelijke' filosofie weg. Tis nu niet meer zo dat een zaadje er naar streeft boom te worden, zoals Aristoteles nog beweerde.

Ik ben dol op gezond verstand; wetenschappers nauwelijks.

En het empirisch onderzoek komt ook daar weer uit voort. Dat is mijn punt zo'n beetje. In de theologie is dat natuurlijk lastig, want het blijft 'geloven'.

Ik ga op huus an.

mark61
31-07-07, 16:35
Geplaatst door The_Reporter
Ik heb het over de oorsprong, de eerste wortel die geschoten werd, niet over de soefisten van vandaag de dag, die lijken niet eens op de soefisten van toen. : )

Vzv. ik weet ontstonden er onafhankelijk van elkaar diverse soennitische soefistische stromingen. In de Arabische wereld was dat eigenlijk marginaal; je moet ervoor naar Azië, en Afrika. Ik weet niet wat er speciaal mis is met hedendaagse soefi's; welke precies? Alive en kicking in bijv. Pakistan, en nee, het zijn geen sji'ieten, nu niet en oorspronkelijk niet.

Coolassprov MC
31-07-07, 18:00
Geplaatst door mark61
Nee. Niet zo onbeschoft als je blijkbaar iets niet weet.

Onbeschoft is het om te liegen en nog onbeschofter is het om dit te denken te kunnen doen zonder maar een geringste moeite te doen om deze leugen te proberen te stutten, met, ware het zelfs maar, naieve, zwakke of verzonnen bronnen.

mark61
01-08-07, 16:10
Geplaatst door Coolassprov MC
Onbeschoft is het om te liegen en nog onbeschofter is het om dit te denken te kunnen doen zonder maar een geringste moeite te doen om deze leugen te proberen te stutten, met, ware het zelfs maar, naieve, zwakke of verzonnen bronnen.

Ja, dat is zo. Maar waarom het beter is om leugens te ondersteunen met argumenten is mij een raadsel.

Intussen blijf jij de onwetende met een brutale bek.

David
01-08-07, 17:01
Geplaatst door mark61
Ja, dat is zo. Maar waarom het beter is om leugens te ondersteunen met argumenten is mij een raadsel.

Intussen blijf jij de onwetende met een brutale bek.


Hij is niet zo slim hè? Da's wel grappig, maar lastig dicussiëren.

Coolassprov MC
01-08-07, 17:06
Geplaatst door mark61
Ja, dat is zo. Maar waarom het beter is om leugens te ondersteunen met argumenten is mij een raadsel.

Dat is niet wat ik schrijf; je leest weer wat je wilt lezen en legt mij woorden in de mond.

Kom op met je bewijzen, leugenaar!


Geplaatst door mark61
Intussen blijf jij de onwetende met een brutale bek.

Jij bent hier de leugenaar en ik ben onwetend en brutaal als ik jou om bewijzen vraag voor jouw kip-zonder-kop-opperingen.

Coolassprov MC
01-08-07, 17:06
Geplaatst door David
Hij is niet zo slim hè? Da's wel grappig, maar lastig dicussiëren.

Je vindt mij interessanter dan ik jou en dat is jammer voor mij.

David
01-08-07, 17:11
Geplaatst door Coolassprov MC
Je vindt mij interessanter dan ik jou en dat is jammer voor mij.


Jij zegt 't. Maar ik amuseer me wel met jouw mededelingen, dat klopt. Ik hou van camp.

Coolassprov MC
01-08-07, 17:13
Geplaatst door David
Jij zegt 't. Maar ik amuseer me wel met jouw mededelingen, dat klopt. Ik hou van camp.

Ik zeg het; jij beaamt het in woord en daad.

wat is ''camp''?

David
01-08-07, 17:23
Geplaatst door Coolassprov MC


wat is ''camp''?


http://en.wikipedia.org/wiki/Camp_%28style%29

Coolassprov MC
01-08-07, 17:28
Geplaatst door David
http://en.wikipedia.org/wiki/Camp_%28style%29

It appears I shift gears,
To the ears of my peers,
No appeal,
I'd rather be the underdog

Shemharosh
01-08-07, 19:29
Maar was het ooit de bedoeling geweest dan de koraan zou kloppen laat staan die Hadiet....volgens mij zijn het allemaal mythen van vervlogen tijden"Asatiro al awalin"

sidi bibi
02-08-07, 00:03
Geplaatst door azulay


Zelfs de koran werd nadat opdracht geven werd het om het op papier neer te zetten in verschillende versies en dialecten geschreven. Mern heeft toen beslot6en om een versie te behouden en de rest te verbranden.
Jammer dat de rest verbrand is, we kunnen nu niet meer nagaan of toevallig de goede versie in de schoonmaakijver in vlammen opgegaan is.

Charlus
02-08-07, 09:16
Geplaatst door sidi bibi

Geplaatst door azulay
Zelfs de koran werd nadat opdracht geven werd het om het op papier neer te zetten in verschillende versies en dialecten geschreven. Men heeft toen besloten om een versie te behouden en de rest te verbranden.
Jammer dat de rest verbrand is, we kunnen nu niet meer nagaan of toevallig de goede versie in de schoonmaakijver in vlammen opgegaan is.

Geplaatst door The_Reporter

Geplaatst door sidi bibi
Jammer dat de rest verbrand is, we kunnen nu niet meer nagaan of toevallig de goede versie in de schoonmaakijver in vlammen opgegaan is.
Pfff, dus hier leer jij je Islam.
@The_Reporter.
Het bericht van Azulay, klopt dat? Je reageert er verder niet op, niet hier maar ook niet direct nadat het geplaatst werd. Me dunkt dat je er toch bezwaren tegen zou moeten hebben, tenzij met "men" allah bedoeld wordt. Of is hier sprake van dermate flagrante nonsens dat je een reaktie overbodig vindt?

Coolassprov MC
02-08-07, 10:34
Geplaatst door Charlus
Of is hier sprake van dermate flagrante nonsens dat je een reaktie overbodig vindt?

Dat was in ieder geval mijn motivatie; wat shemharosh betreft.

Wat de argumentatie van azulay betreft;


Geplaatst door azulay
Zelfs de koran werd nadat opdracht geven werd het om het op papier neer te zetten in verschillende versies en dialecten geschreven. Men heeft toen besloten om een versie te behouden en de rest te verbranden.

De originele Quran is bewaard.

De originele Quran was voor de rest van de moslims buiten het gebied rond Makkah lastiger om te reciteren om het geen lees-accenten bevatte; net zoals het Ivriet dat niet kende.

Vandaar dat men zelf accenten en leestekens ging toevoegen; Khalief Othman heeft een stokje gestoken voor deze praktijk en heeft zelf de leesbare versie vervolmaakt.

Dit wil niet zeggen dat de Quran veranderd is of dat er maar iets verloren is gegaan.

Overigens hoor ik azulay en shemharosh nimmer praten over de politieke/territoriale claim op basis van een 5000-jarig boek dat door 99,99% van de wereld verworpen wordt.

Coolassprov MC
02-08-07, 10:39
Geplaatst door sidi bibi
Jammer dat de rest verbrand is, we kunnen nu niet meer nagaan of toevallig de goede versie in de schoonmaakijver in vlammen opgegaan is.

Je bent ronduit zielig.

sidi bibi
02-08-07, 11:50
Geplaatst door Coolassprov MC
Je bent ronduit zielig.

Weet ik, geen probleem.

sidi bibi
02-08-07, 12:06
Geplaatst door The_Reporter
Pfff, dus hier leer jij je Islam.

Nee, dat niet maar ik vroeg me alleen iets af, weet ook niet of het verhaal van Azulay klopt, je hebt al nieuw leesstof geplaatst.

Coolassprov MC
02-08-07, 12:08
Geplaatst door sidi bibi
Weet ik, geen probleem.

Is wel een probleem; doe er wat aan en doe slechts uitspraken op basis van kennis en zeg dat je het niet weet als je niet beter weet of helemaal niet weet.

Azulay en shemharosh alleen zijn al schadelijk genoeg.

Charlus
02-08-07, 12:19
@The_Reporter.
Er spelen begrippen (harf, tongue, aspect) in je document van welke mij niet helemaal duidelijk is in hoeverre ze samenvallen. De koran is oorspronklijk in 7 talen ("tongue") of dialecten opgesteld, alle versies gelijkwaardig aan elkaar, en 1 versie is uiteindelijk overgeleverd?

Coolassprov MC
02-08-07, 13:01
Geplaatst door Charlus
De koran is oorspronklijk in 7 talen ("tongue") of dialecten opgesteld, alle versies gelijkwaardig aan elkaar, en 1 versie is uiteindelijk overgeleverd?

Het zijn geen 7 talen; geen 7 dialecten; en zeker geen 7 versies.

Zie het als 7 recitatie-wijzen met minieme verschillen in uitspraak.

Om het te illustreren; een zwager van mij hoorde pas recentelijk een verschil tussen twee Qranitische schrijfwijzen; in een uitgang van een woord terwijl hij zijn hele leven de Quran bestudeerd.

super ick
02-08-07, 13:46
Geplaatst door Shemharosh
Maar was het ooit de bedoeling geweest dan de koraan zou kloppen laat staan die Hadiet....volgens mij zijn het allemaal mythen van vervlogen tijden"Asatiro al awalin"

Alles is overlevering en mensenwerk. De Koran is grootendeels gekopieerd uit het oude testament en de openbaingen van Mohammed zijn merendeels uit derde hand of nog verder weg.

Het simpelweg onmogelijk dat:
- Er niets vergeten is, dus gegarandeerd incompleet,
- 100% zuiver overgeleverd is, dus niet helemaal betrouwbaar,

Dan heb ik het nog niet gehad over menselijke drijfveren om bepaalde zaken minder of meer prioriteit te geven en over het feit dat er meerdere Korans in omloop waren.

Blijft over een handleiding, niet meer niet minder.

Coolassprov MC
02-08-07, 16:57
Geplaatst door super ick
Alles is overlevering en mensenwerk. De Koran is grootendeels gekopieerd uit het oude testament en de openbaingen van Mohammed zijn merendeels uit derde hand of nog verder weg.

Kom met een vers uit het OT en eentje uit de Koran die identiek zijn.

Dat zal niet zo moeilijk zijn omdat je reeds hebt beweerd dat de Koran grotendeels gekopieerd is.

Tot die tijd ben je de domste lasteraar en meest kwaadaardige leugenaar die je kunt zijn.

sidi bibi
02-08-07, 21:46
Geplaatst door Coolassprov MC
Is wel een probleem; doe er wat aan en doe slechts uitspraken op basis van kennis en zeg dat je het niet weet als je niet beter weet of helemaal niet weet.

Azulay en shemharosh alleen zijn al schadelijk genoeg.

Ik heb alleen mijn bezorgheid uitgesproken of niet bij vergissing de goede versie in vlammen is opgegaan, het waren ook maar mensen. Verder weet ik niet zo veel van de koran af lees daarom de discussies op dit forum en steek er best wel iets van op. Ach, en wat is schadelijk, Azulay en Shemharosh hebben een aparte insteek in de discussies, een beetje vanuit een andere hoek en waarom ook niet.

azulay
02-08-07, 22:05
Geplaatst door sidi bibi
Ik heb alleen mijn bezorgheid uitgesproken of niet bij vergissing de goede versie in vlammen is opgegaan, het waren ook maar mensen. Verder weet ik niet zo veel van de koran af lees daarom de discussies op dit forum en steek er best wel iets van op. Ach, en wat is schadelijk, Azulay en Shemharosh hebben een aparte insteek in de discussies, een beetje vanuit een andere hoek en waarom ook niet.

Het is nooit mijn bedoeling geweest om schadelijk te zijn. IK ga alleen de dsicussie niet uit de weg en durf mijn mening over alles te egven, dus ook over onderwerpen die voor sommige heilg en dus onaantastbaar zijn. Natuurlijk ga je ietsje hard op in dan in in het dagelijksleven vanwege de vrijheid die het internet biedt.


Nog iets wat ik niet wil begrijpen:

Inna anzalnahu Koranan 3arabiyyan.

De extremisten, die bijvoorbeeld de vertaling van de koran naar het Tamazight wilden tegenhouden in marokko of die de officialisering van het Tamazight beschouwen als kofr. Sterker nog bij de keuze voor het Alphabet om Tamazight te onderwijzen zagen ze het latijn als een vorm van kofr en anti-arabisch, daarom heeft Ircam noodgedwongen voor het Tifinagh gekozen.


Deze mensen zeggen dat de Koran in het Arabisch neergedaald is. Dat het Arabisch de taal van de het paradijs is/zal zijn (tenminste als er een is), dat het een heilige taal, etc..

Hoe komt het dan als Allah een Arabier is, dat in de koran woorden uit het perzisch, Aramees, Ethipiopisch, etc) voorkomen? In een van boek van een azhar onderzoeker (Mohammed nog wat) die getiteld is:' Gearabiseerde woorden in de koran' bespreekt hij de woorden die uit andere talen stammen.

Nog een andere zaak: Waarom zou ik niet praten over hadiths die door de ene of andere stroming als vervalst wordt gezien terwijl andere moslims ze als waar beschouwen. Of personen die door de ene stroming als heilig verklaard zijn en al bij leven verzekerd zijn van het paradijs, terwijl andere stromingen Mazars (grote mosuleums) bouwen om ze te vervloeken (zoals het geval van omar).

Waarom mag ik niet zeggen dat de koran volgens wetenschappers twee delen kent. Het deel van Mekka en het deel van Medina. De delen verschillen totaal qua het taal gebruik, de gebeutennisen, etc....


Waarom staat in een soera dat de joden dood moeten (toen was er oorlog tussen hun en mohammed) en een andere soera dat ze met respect behandeld moeten woorden (toen was mohammed inmiddels getrouwd met een joodse, volgens velen een politieke daad om de relaties met de joden aan te halen vanwege de handel belangen). ETc.


Waarom zou ik de Grote Fitna niet aan de orde brengen. Nadat Mohammed doodging begon een grote strijd tussen de moslims. In de tijd van de umayyaden was het verplicht voor imams om Ali tijdens het vrijdagsgebed te vervloeken (hij wordt gezien door COOLASS als een heilige die verzekerd is van de hemel in zijn leven). (We zeggen dan alleen gekken weten het zeker). Warom zou ik niet kunnen spreken over de politieke moorden die plaats vonden na het vrijdagsgebed bij de stoel van de imam tijdens de fitna..?

Charlus
03-08-07, 08:06
Geplaatst door The_Reporter

Geplaatst door azulay
Waarom staat in een soera dat de joden dood moeten (toen was er oorlog tussen hun en mohammed) en een andere soera dat ze met respect behandeld moeten woorden (toen was mohammed inmiddels getrouwd met een joodse, volgens velen een politieke daad om de relaties met de joden aan te halen vanwege de handel belangen). ETc.
Weet ik niet, maar met alle respect, jouw vraagstelling is geen vraagstelling, want je hebt je conclusie al getrokken door je eigen vraag te beantwoorden. Dit heeft niks meer met Internetpsychologie te maken.
Moeten de Joden dood of met respect behandeld worden? Dat zou je dan ook niet moeten weten.

Charlus
03-08-07, 09:15
Geplaatst door The_Reporter
Er zijn wel meer mensen dan alleen joden op aarde, moet je ook weten.
??
Heb ik gesuggereerd dat de mensheid volledig uit Joden bestaat? Dat in de koran en bij veel moslims een preoccupatie met Joden bestaat, meer nog dan met Christenen en helemaal meer dan met ongelovigen, staat wel vast. Voor mij geldt die preoccupatie niet. Onnodig dus, je poging om de focus te verleggen naar niet-Joden. Daarnaast ontgaat de inhoudelijke zin me. Je zou op het laatste kunnen reageren met "dat verbaast me niets". Sommige forumleden hebben een handje van dat type reactie, maar ik geloof niet dat jij er zo een bent.

Coolassprov MC
03-08-07, 10:02
Geplaatst door azulay
IK ga alleen de dsicussie niet uit de weg en
durf mijn mening over alles te egven,
dus ook over onderwerpen die voor sommige heilg en dus onaantastbaar zijn.
Natuurlijk ga je ietsje hard op in dan in in het dagelijksleven vanwege
de vrijheid die het internet biedt.
...

(hij wordt gezien door COOLASS als een heilige die verzekerd is van de hemel in zijn leven).
(We zeggen dan alleen gekken weten het zeker).

Ga zo door, jongen.

Coolassprov MC
03-08-07, 10:04
Geplaatst door The_Reporter
Ok. Ik denk dat mijn beeld met wat ik weet niet voldoe aan de stereotype gedachte die een Marokkaan zou hebben bij het denken aan joden.

Het is voor moslimmannen toegestaan, hoewel afgeraden, om met Joodse vrouwen te trouwen. Tevens was de belangrijkste overleveraar van de soena een Jood, hij heeft 5374 hadith overgeleverd. Shafi’i zei over hem: “abu Hurayrah heeft meer hadith overgeleverd dan anderen”. ('Armush, Muwatta, pag. 720)

Een aanval op de integriteit van abu Hurayrah is een aanval op de Islam.

Abu Hurayrah was een metgezel van de profeet salAllaahu 'alayhi wa sallam.

Vraag aan onze azulay of joden de rest van de niet-joden als gelijken beschouwen.

Coolassprov MC
03-08-07, 11:49
Geplaatst door sjaen
http://www.dutch.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?p=105893&sid=1b9ee346303e8765c857a3c4622e396b

Komt ie met zijn islamofobische racistenvrienden aanzetten. Geen eigen mening? Zielig ventje!

Van de webstek;


De Zoo.
De uitlaatklep van onze Moslims, en tevens zandbak voor suikermoslima's

Je bent nog zieker dan ik dacht.

Bericht is gemeld bij beheer.

Als ik een IP-ban kan krijgen voor het vermeende verkeerd spellen van Isra*el; hoeveel bonuspunten zouden deze nazi-propagandisten kunnen krijgen?

Charlus
03-08-07, 11:51
Geplaatst door The_Reporter
Ok. Ik denk dat mijn beeld met wat ik weet niet voldoe aan de stereotype gedachte die een Marokkaan zou hebben bij het denken aan joden.
Daar zou ik niets over durven zeggen. Ik geloof je op je woord.

Het is voor moslimmannen toegestaan, hoewel afgeraden, om met Joodse vrouwen te trouwen.
Dat is vrij algemeen bekend, ook bij mij. Een advokaat van de duivel kan stellen dat de profeet een lekker Joods wijf zag en daarom besloot dat moslimmannen met Joodse vrouwen mogen trouwen. Ik bedoel dit niet serieus.
Net als vele anderen heb ik wel een idee waarom moslimmannen met niet-moslima's mogen trouwen waar een gelijksoortige regeling niet geldt voor moslima's. Off topic.

Tevens was de belangrijkste overleveraar van de soena een Jood, hij heeft 5374 hadith overgeleverd. Shafi’i zei over hem: “abu Hurayrah heeft meer hadith overgeleverd dan anderen”. ('Armush, Muwatta, pag. 720 - Dit komt uit een dissertatie van Khalid Anas)

Een aanval op de integriteit van abu Hurayrah is een aanval op de Islam (http://www.spubs.com/sps/apps_sharhussunnah.cfm).

Abu Hurayrah was een metgezel van de profeet salAllaahu 'alayhi wa sallam.
Wist ik niet. De individuele verhoudingen tussen de profeet en sommige Joden lagen dan dus genuanceerd.
Maarre, dit alles heeft geen betrekking op wat ik je oorspronkelijk heb voorgelegd:

Geplaatst door Charlus

Geplaatst door The_Reporter

Geplaatst door azulay
Waarom staat in een soera dat de joden dood moeten (toen was er oorlog tussen hun en mohammed) en een andere soera dat ze met respect behandeld moeten woorden (toen was mohammed inmiddels getrouwd met een joodse, volgens velen een politieke daad om de relaties met de joden aan te halen vanwege de handel belangen). ETc.
Weet ik niet, maar met alle respect, jouw vraagstelling is geen vraagstelling, want je hebt je conclusie al getrokken door je eigen vraag te beantwoorden. Dit heeft niks meer met Internetpsychologie te maken.
Moeten de Joden dood of met respect behandeld worden? Dat zou je dan ook niet moeten weten.
Er is niets mis met toegeven dat je iets niet weet. Misschien kunnen we het erover eens zijn dat het bestaan van zulke verschillende soera's opvallend is.

azulay
03-08-07, 11:59
Geplaatst door Coolassprov MC
Vraag aan onze azulay of joden de rest van de niet-joden als gelijken beschouwen.

Dat is een andere discussie, maar als je mijn mening daarover wilt weten, vooruit dan maar:

Er zijn sommige joden die nog erger zijn dan moslim extremisten (Ik heb het over Salafiyya jihadiya, Alhijra wattakfir en dat soort clubs). De orthodoxse zionisten zijn grote racisten die denken dat zij het enige goede volk op aarde zijn.

Maar er zijn ook joden die vreedzame en liefdevol zijn. Voorbeeld: Iemand had een topic gestart over die joden in amerika die tegen het racistische en terreur beleid van de staat israel zijn. Dat soort joden heb je ook in Israel.


Voor de duidelijkheid:\

Mijn kritiek over bepaalde aspecten van religie (met name mijn eigen religie "islam"), wil zeker niet zeggen dat ik een voorstander ben van de misstanden van andere religies of een aanhanger ben van Israel. Je moet zaken in hun perspectief plaatsen en onderscheid tussen kunnen maken.

Coolassprov MC
03-08-07, 12:00
Geplaatst door Charlus
Dat is vrij algemeen bekend, ook bij mij. Een advokaat van de duivel kan stellen dat Mohammed een lekker Joods wijf zag en daarom besloot dat moslimmannen met Joodse vrouwen mogen trouwen. Ik bedoel dit niet serieus.
Net als vele anderen heb ik wel een idee waarom moslimmannen met niet-moslima's mogen trouwen waar een gelijksoortige regeling niet geldt voor moslima's. Off topic

Als je de Koran leest, lees je dat er met ongekend respect gerefereerd wordt naar Joden en Christenen als ''Volkeren Van Het Boek''.

Er is een hadith dat ons verteld dat de Laatste Der Profeten (vzmh) zijn bloedeigen dochter 3maanden lang negeerde omdat ze zo nod

De Joden en Christenen die veroordeeld worden zijn diegenen die complotten en oorlogen smeedden tegen de eerste groep moslims en die Joden en Christenen die verderf op de Aarde zaaien met hun zelf-gekweekte tumoren in de geloofsleer.

Waarom antwoord je niet op mijn vraag?

Vraag een Jood of een Christen wat zijn geloof over een moslim en de islam zegt; of zelfs wat het zegt over alle andere mensen die geen ''Volkeren Van Het Boek'' zijn.

M@riska
03-08-07, 12:39
Geplaatst door Coolassprov MC

Als ik een IP-ban kan krijgen voor het vermeende verkeerd spellen van Isra*el; hoeveel bonuspunten zouden deze nazi-propagandisten kunnen krijgen?


Geen een, want zulke dingen mogen hier juist wél gezegd worden. Heb het hier al tig maal gelezen. Zet me echt aan het denken...

super ick
03-08-07, 14:57
Geplaatst door Coolassprov MC
Kom met een vers uit het OT en eentje uit de Koran die identiek zijn.

Dat zal niet zo moeilijk zijn omdat je reeds hebt beweerd dat de Koran grotendeels gekopieerd is.

Tot die tijd ben je de domste lasteraar en meest kwaadaardige leugenaar die je kunt zijn.

Een vers? Het hele Joodse verhaal is hetzelfde. De namen etc. Alleen een andere draai eraan gegeven.
Om in 1 keer een grote groep te interesseren gingen de moslims naar Jeruzalem bidden. Omdat de Joden zich niet aansloten is Mekka gekozen. Weer een plaats waar veel mensen de Ka'aba aanbaden. Ook overgenomen om direct een groot aantal mensen aan te spreken.

Na de dood van Mohammed is de verzameling een onbetrouwbaar en incompleet stuk mensenwerk. En zoals je weet is mensenwerk nooit vrij van belangen en politiek.

Blijft over een interessant oud boek met veel mooie en leerzame stukken maar zeker niet iets dat je letterlijk tot in de eeuwigheid blind kan volgen.

Kan je mij een lasteraar noemen maar daar wordt ik geen 10-e graad warmer of kouder van.

super ick
03-08-07, 15:08
Geplaatst door azulay
Dat is een andere discussie, maar als je mijn mening daarover wilt weten, vooruit dan maar:

Er zijn sommige joden die nog erger zijn dan moslim extremisten (Ik heb het over Salafiyya jihadiya, Alhijra wattakfir en dat soort clubs). De orthodoxse zionisten zijn grote racisten die denken dat zij het enige goede volk op aarde zijn.

Maar er zijn ook joden die vreedzame en liefdevol zijn. Voorbeeld: Iemand had een topic gestart over die joden in amerika die tegen het racistische en terreur beleid van de staat israel zijn. Dat soort joden heb je ook in Israel.


Voor de duidelijkheid:\

Mijn kritiek over bepaalde aspecten van religie (met name mijn eigen religie "islam"), wil zeker niet zeggen dat ik een voorstander ben van de misstanden van andere religies of een aanhanger ben van Israel. Je moet zaken in hun perspectief plaatsen en onderscheid tussen kunnen maken.

Dat vind een genuanceerde mening. Een mening die respect verdient en niet vergiftigd is door propaganda. (ook westerse!)

In een ander topic is het al eerder besproken. Als je een heel wereddeel of een heel volk als duivel afschilderd dan schiet je je doel voorbij.

Neem de oorlog in Irak. Met politieke leugens begonnen om een deel van de olie veilig te stellen met de opkomst van India en China die ook behoorlijk aan de oliekraan zijn gaan hangen.
Intussen is een meerderheid van de bevolking in de V.S. tegen de oorlog en wil dat de troepen onmiddellijk teruggetrokken worden. Die meerderheid wordt dus ook afgeschilderd als satan.

Samenvattend kan je zeggen dat er een meerderheid van alle betrokken volkeren tegen die oorlog is. Dat die oorlog nog bezig is is alleen politiek. De mensen willen ermee stoppen, de leiders niet.

Zoals jij mooi uitlegd gaat die mening ook op in het conflict met Israel. Welke moeder wil haar kinderen nu niet in vrede laten opgoeien? Verschillen de Joodse moeders in die wens met de Arabische? Door de media ga je denken dat er een otale haat is tussen twee bevolkingsgroepen terwijl een groot gedeelte in vrede met elkaar leeft. Ook Palestijnen en Joden.

Shemharosh
03-08-07, 17:38
Geplaatst door Wizdom
Ga jezelf wat meer verdiepen i.p.v. deze oppervlakkige en goedkope propaganda te verspreiden... Het is een gotspe... Er liggen echte problemen op de tafel die opgelost moeten worden en die krijg je niet van de tafel door deze goedkope propaganda...

Dat is de essentie van het verhaal... Ga je daar maar in verdiepen 'vriend'...

verdiepen in wat??!!!....in het riool zeker....nee dank je ,gun u en uw gebroeders veel succes met al dat stront

Shemharosh
03-08-07, 17:45
Geplaatst door Coolassprov MC


Overigens hoor ik azulay en shemharosh nimmer praten over de politieke/territoriale claim op basis van een 5000-jarig boek dat door 99,99% van de wereld verworpen wordt.

ja zal wel....en jij kan niet wachten op die dag dat je als een vogelverschrikker Rome binnen komt denderen op je ezel....hahhahha....blijf maar lekker hangen in je horrorfantasieeen vriend.

Coolassprov MC
03-08-07, 18:19
Geplaatst door super ick
Een vers?

Ik wacht nog steeds.


Geplaatst door super ick
Het hele Joodse verhaal is hetzelfde. De namen etc. Alleen een andere draai eraan gegeven.

Iedereen die maar het geringste aan de Koran heeft geroken weet dat de Koran in het geheel niet vergelijkbaar is met de Taura en de Indjeel; in stijl en inhoud in ieder geval.

De islam beschouwt de Taura en de Indjeel (Evangelie) als onderdeel van de Goddelijke openbaringen; mag God niet verwijzen naar eigen historisch werk? Er staat niets in de Koran wat eerder geopenbaard is zonder dat de bron ervan vermeld is. Of het vers begint met iets in de trant van ''bent u bekend met...'' en vervolgt het verhaal dat aangehaald wordt uit de eerdere openbaring.

Verre van plagiaat dus.

Vergelijk de boodschap van de islam en de geloofsloor met het crhistendom en het jodendom!

Ze staan haaks op elkaar!


Geplaatst door super ick
Om in 1 keer een grote groep te interesseren gingen de moslims naar Jeruzalem bidden. Omdat de Joden zich niet aansloten is Mekka gekozen. Weer een plaats waar veel mensen de Ka'aba aanbaden. Ook overgenomen om direct een groot aantal mensen aan te spreken.

Beetje tegenstrijdig en onlogisch verhaal; maar goed.

Moslims zijn nooit Jehova Getuichen geweest en
zullen nooit zieltjeswinners worden en
zijn ook nooit tenenlikkers of publieksnummers geweest;
toen niet en nu niet;
de boodschap van de islam is compromisloos begonnen, verspreid en zal dat ook blijven met een Boek waarbinnen nooit een letter gewijzigd is of zal worden; wat op zich een wonder is; vergelijk dat met de Bijbel en de Thora die onder Christen- en jodenhanden vervallen zijn tot vervalste porno-/incest-reclame-bladen.


Geplaatst door super ick
Na de dood van Mohammed is de verzameling een onbetrouwbaar en incompleet stuk mensenwerk. En zoals je weet is mensenwerk nooit vrij van belangen en politiek.

Zoals ik al schreef is de Koran, qua inhoud, tot ieder letterpuntje ongewijzigd gebleven en zal dat ook blijven; wie anders suggereerd is het aan ijlen.

15 eeuwen van intens onderzoek naar de Koran heeft niet mogen concluderen waar onze super ick is belandt met z'n waanideeen.


Geplaatst door super ick
Blijft over een interessant oud boek met veel mooie en leerzame stukken maar zeker niet iets dat je letterlijk tot in de eeuwigheid blind kan volgen.

Steeds meer westerlingen die zich verloren waanden onder het Christendom, het Jodendom en het kapitalisme hebben zich bekeerd tot een zuiver islamitisch leven en niet om leugens en laster die jij bezigd.

Als er een religie is die het westen kan domineren is het wel de Islam; binnenkort hoor je hier meer van.


Geplaatst door super ick
Kan je mij een lasteraar noemen maar daar wordt ik geen 10-e graad warmer of kouder van.

dat is voor mij overbodige info.

Shemharosh
03-08-07, 18:40
Geplaatst door Coolassprov MC
Ik wacht nog steeds.



Iedereen die maar het geringste aan de Koran heeft geroken weet dat de Koran in het geheel niet vergelijkbaar is met de Taura en de Indjeel; in stijl en inhoud in ieder geval.

De islam beschouwt de Taura en de Indjeel (Evangelie) als onderdeel van de Goddelijke openbaringen; mag God niet verwijzen naar eigen historisch werk? Er staat niets in de Koran wat eerder geopenbaard is zonder dat de bron ervan vermeld is. Of het vers begint met iets in de trant van ''bent u bekend met...'' en vervolgt het verhaal dat aangehaald wordt uit de eerdere openbaring.

Verre van plagiaat dus.

Vergelijk de boodschap van de islam en de geloofsloor met het crhistendom en het jodendom!

Ze staan haaks op elkaar!



Beetje tegenstrijdig en onlogisch verhaal; maar goed.

Moslims zijn nooit Jehova Getuichen geweest en
zullen nooit zieltjeswinners worden en
zijn ook nooit tenenlikkers of publieksnummers geweest;
toen niet en nu niet;
de boodschap van de islam is compromisloos begonnen, verspreid en zal dat ook blijven met een Boek waarbinnen nooit een letter gewijzigd is of zal worden; wat op zich een wonder is; vergelijk dat met de Bijbel en de Thora die onder Christen- en jodenhanden vervallen zijn tot vervalste porno-/incest-reclame-bladen.



Zoals ik al schreef is de Koran, qua inhoud, tot ieder letterpuntje ongewijzigd gebleven en zal dat ook blijven; wie anders suggereerd is het aan ijlen.

15 eeuwen van intens onderzoek naar de Koran heeft niet mogen concluderen waar onze super ick is belandt met z'n waanideeen.



Steeds meer westerlingen die zich verloren waanden onder het Christendom, het Jodendom en het kapitalisme hebben zich bekeerd tot een zuiver islamitisch leven en niet om leugens en laster die jij bezigd.

Als er een religie is die het westen kan domineren is het wel de Islam; binnenkort hoor je hier meer van.



dat is voor mij overbodige info.

ga ga spelen jood.... ga....nepjood ook nog

Olive Yao
03-08-07, 19:22
Geplaatst door Coolassprov MC
Iedereen die maar het geringste aan de Koran heeft geroken weet dat de Koran in het geheel niet vergelijkbaar is met de Taura en de Indjeel; in stijl en inhoud in ieder geval.
De inhoud van de koran bestaat juist voor een groot deel uit herhaalde herhalingen van de tenach. Hoe vaak komt het verhaal van Noah wel niet terug? Volgens mij is het ook niet zo dat die herhalingen in hun context een heel andere betekenis krijgen dan in de tenach.


Vergelijk de boodschap van de islam en de geloofsloor met het crhistendom en het jodendom!
Ze staan haaks op elkaar!
Vergelijk jodendom en christendom. Daar zijn ook verschillen tussen. Als ik de drie varianten van dit godgeloof rangschik, dan zet ik de joodse en de moslimse variant dichter bij elkaar, en de christelijke variant op grotere afstand. Christendom heeft als troef naastenliefde. In de joodse en moslimse varianten kom ik dat veel minder tegen.


Geplaatst door Coolassprov MC
de boodschap van de islam is compromisloos begonnen, verspreid en zal dat ook blijven met een Boek waarbinnen nooit een letter gewijzigd is of zal worden; wat op zich een wonder is; vergelijk dat met de Bijbel en de Thora die onder Christen- en jodenhanden vervallen zijn tot vervalste porno-/incest-reclame-bladen.

(…)

Zoals ik al schreef is de Koran, qua inhoud, tot ieder letterpuntje ongewijzigd gebleven en zal dat ook blijven; wie anders suggereerd is het aan ijlen.
De inhoud van godgeloof ligt naar zijn aard niet vast, omdat het enige dat nodig is om een geloofsartikel terzijde te stellen is, het niet te geloven.

Sommige gelovigen proberen de inhoud van godgeloof echter wel vast te leggen. Dit is een paradox van godgeloof. Die paradox heb ik verklaard in deze post, punt 9 (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2949222#post2949222).

Zo kunnen ook moslims vergeefs volhouden dat de inhoud van hun godgeloof vastligt, maar dat is niet zo, want een moslim kan altijd denken: dit vers in de koran geloof ik niet. Ander moslims zullen dan zeggen dat dit geen ware moslim is, maar dat is alleen een kwestie van namen. En ook de betekenis van namen kan in de loop van de tijd verschuiven.


Steeds meer westerlingen die zich verloren waanden onder het Christendom, het Jodendom en het kapitalisme hebben zich bekeerd tot een zuiver islamitisch leven en niet om leugens en laster die jij bezigd.

Als er een religie is die het westen kan domineren is het wel de Islam; binnenkort hoor je hier meer van.
Er zijn drie mogelijkheden voor de plaats in de samenleving en onderlinge verhouding van levens- en wereldbeschouwingen en ideologieën:

- volledig vrij spel van levensbeschouwelijke krachten
- een levensbeschouwing of ideologie domineert
- verkeersregels voor levensbeschouwingen.

In Europa hebben we verkeersregels voor levensbeschouwingen geïnstitutionaliseerd, om het vrije spel in goede banen te leiden en dominantie van een levensbeschouwing of ideologie uit te schakelen. Die verkeersregels gelden vanzelfsprekend ook voor het moslimse godgeloof.


Geplaatst door Coolassprov MC
Vraag aan onze azulay of joden de rest van de niet-joden als gelijken beschouwen.
Het joodse godgeloof schept denk ik een kloof tussen joden en niet-joden. Misschien is Israël, en wat daar gebeurt, daar een uiting van.

contradictio
03-08-07, 20:04
Geplaatst door The_Reporter
...
Als we gaan kijken naar de eerste verplichting die iedere moslim behoort uit te voeren dan is dat de verrichting van 5 vijf gebeden, en dan hebben we aan alleen de Koran niet genoeg om deze naar het voorbeeld van de profeet salAllaahu 'alayhi wa sallam te verrichten. Nee, in plaats daarvan wordt er zowel naar de Koran als naar de Ahadith gekeken om het juist te kunnen verrichten en het is alhamdoelillaah gedetailleerd vastgelegd in de ahadith dus niemand die kan komen beweren dat je, ik zeg maar wat, een klein (afgods)beeldje voor je moet leggen tegen het zonlicht...

Wallaahu a'lem


... dan hebben we aan de Koran niet genoeg.... herhaal deze woorden een paar keer hardop en trek je conclusie.

De Koran is door de Almachtige ontworpen is zo duidelijk en compleet dat er voldoende in staat om het gebed juist te kunnen uitvoeren.. dat het geen aanvulling behoeft.
Er staan overigens meer details* in tav het gebed dan je zou denken.

De zogenaamde noodzakelijkheid van a'hadieth impliceert niet alleen dat Koran gebrekkig zou zijn maar ook nog eens dat alle Profeten die voorafgegaan zijn het gebed niet goed/juist zouden hebben verricht...danwel gebrekkig...



*
5:6 O ye who believe! when ye prepare for prayer, wash your faces, and your hands (and arms) to the elbows; Rub your heads (with water); and (wash) your feet to the ankles. If ye are in a state of ceremonial impurity, bathe your whole body. But if ye are ill, or on a journey, or one of you cometh from offices of nature, or ye have been in contact with women, and ye find no water, then take for yourselves clean sand or earth, and rub therewith your faces and hands, Allah doth not wish to place you in a difficulty, but to make you clean, and to complete his favour to you, that ye may be grateful

11:114, 24:58
7:110
17:78 and 30:18
2:238
11:114
24:58
39:9
48:29


///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

2:177 It is not righteousness that ye turn your faces Towards east or West; but it is righteousness- to believe in Allah and the Last Day, and the Angels, and the Book, and the Messengers; to spend of your substance, out of love for Him, for your kin, for orphans, for the needy, for the wayfarer, for those who ask, and for the ransom of slaves; to be steadfast in prayer, and practice regular charity; to fulfil the contracts which ye have made; and to be firm and patient, in pain (or suffering) and adversity, and throughout all periods of panic. Such are the people of truth, the Allah.fearing.


áøóíúÓó ÇáúÈöÑøó Ãóä ÊõæóáøõæÇú æõÌõæåóßõãú ÞöÈóáó ÇáúãóÔúÑöÞö æóÇáúãóÛúÑöÈö æóáóÜßöäøó ÇáúÈöÑøó ãóäú Âãóäó ÈöÇááøåö æóÇáúíóæúãö ÇáÂÎöÑö æóÇáúãóáÂÆößóÉö æóÇáúßöÊóÇÈö æóÇáäøóÈöíøöíäó æóÂÊóì ÇáúãóÇáó Úóáóì ÍõÈøöåö Ðóæöí ÇáúÞõÑúÈóì æóÇáúíóÊóÇãóì æóÇáúãóÓóÇßöíäó æóÇÈúäó ÇáÓøóÈöíáö æóÇáÓøóÂÆöáöíäó æóÝöí ÇáÑøöÞóÇÈö æóÃóÞóÇãó ÇáÕøóáÇÉó æóÂÊóì ÇáÒøóßóÇÉó æóÇáúãõæÝõæäó ÈöÚóåúÏöåöãú ÅöÐóÇ ÚóÇåóÏõæÇú æóÇáÕøóÇÈöÑöíäó Ýöí ÇáúÈóÃúÓóÇÁ æÇáÖøóÑøóÇÁ æóÍöíäó ÇáúÈóÃúÓö ÃõæáóÜÆößó ÇáøóÐöíäó ÕóÏóÞõæÇ æóÃõæáóÜÆößó åõãõ ÇáúãõÊøóÞõæäó (2:177)
Baset - Hussari - Minshawi

M@riska
03-08-07, 21:42
Geplaatst door The_Reporter
Ik ben me welbewust van wat ik zeg, het geldt vooral voor mensen als jou wanneer ik zeg dat je aan de koran niet genoeg hebt. Aangezien jullie alle verzen die gebieden de boodschapper salAllaahu 'alayhi wa sallam na te volgen niet als een verwijzing naar zijn soennah zien. En dat is zeer, zeer ernstig.

Vooral wanneer bekend wordt dat iedere vorm van aanbidding haram is tenzij er bewijs is voor het tegendeel.

Dus vertel mij eens, als je alleen de Koran zou gebruiken voor het gebed, wat zeg je dan in de roekoe' (buiging)? Wat zeg je in de soedjoed (nederwerping)? Wat zeg je als je uit de roekoe' (buiging) opkomt? Wat zeg je tussen de twee sezjdas (nederwerpingen) in? Wat zeg je tijdens de eerste teshehoed? En de tweede teshehoed? Wat moet je doen als je iets vergeet te verrichten? Als de Imam het gebed leidt moet je dan meereciteren of moet je dan stil zijn? Wat moet je zeggen bij het oproepen tot het gebed? (Zijn er landen die verschillen in hun oproep tot het gebed???) enz...

Wat was ook alweer de eerste verplichting van iedere moslim?




Dat je er nog op in gaat aghie.

sjaen
03-08-07, 22:30
Geplaatst door Coolassprov MC
Van de webstek;

quote:
De Zoo.
De uitlaatklep van onze Moslims, en tevens zandbak voor suikermoslima's


BTW, dit komt niet uit het essay naar welke ik verwees!

Charlus
03-08-07, 23:05
Geplaatst door The_Reporter

Geplaatst door contradictio
[I]De Koran is door de Almachtige ontworpen is zo duidelijk en compleet dat er voldoende in staat om het gebed juist te kunnen uitvoeren.. dat het geen aanvulling behoeft.
Er staan overigens meer details* in tav het gebed dan je zou denken.
Ik ben me welbewust van wat ik zeg, het geldt vooral voor mensen als jou wanneer ik zeg dat je aan de koran niet genoeg hebt. Aangezien jullie alle verzen die gebieden de boodschapper salAllaahu 'alayhi wa sallam na te volgen niet als een verwijzing naar zijn soennah zien. En dat is zeer, zeer ernstig.<...>
Maakt contradictio deel uit van een, al dan niet substantiële, stroming binnen de Islam die alleen de koran als leidraad accepteert? Je hebt het over "mensen als jou" en "jullie".

Olive Yao
03-08-07, 23:35
Reporter en contradictio, ik vind jullie beider standpunten sterk.
Ik vraag me af of er één objectief juist antwoord op jullie dilemma is, het kan afhangen van je persoonlijke beleving.

Ik vind het klasse van jou, contradictio, dat je het intellectuele zelfvertrouwen hebt om zelf met de koran uit de voeten te kunnen. Ik vind het ook klasse van jou, Reporter, dat je veel kennis verzamelt, hier dus van ahadith, die je benut bij je geloof.

Lijkt me niet juist om elkaar hierover teveel te bestrijden. Beide wegen lijken me goed.

Aït Ayt
03-08-07, 23:43
Geplaatst door Charlus

Maakt contradictio deel uit van een, al dan niet substantiële, stroming binnen de Islam die alleen de koran als leidraad accepteert? Je hebt het over "mensen als jou" en "jullie".

contradictio is geen koraniet.. ze hecht ook waarde aan de sunna.. echter, niet alle ahadith worden per definitie voor waar aangenomen..
ze heeft het ooit eens bondig geformuleerd:


1 tes 5:21 'Beproeft alle dingen; behoudt het goede'

Dus:

- stel je op de hoogte van de a'hadieth
- ga na voor jezelf in hoeverre het in strijd/overeenstemming is met wat je in de koran leest, met de boodschap van de Koran
- behoud het goede erin, de levenswijsheden en gebruiken die positief zijn en tot het goede leiden. Dit zal overeenkomen met de boodschap/rode draad van de Koran.
- Wees voorzichtig met zaken die niet genoemd staan in de Koran, maak je eigen keuze daarin maar verhef het niet tot "ïslamitische norm"
- verwerp datgene wat in a'hadieth staat wat in strijd is met de Koran staat en bovendien aanleiding is voor fitna, tweespalt, haat verderf en rivaliteit tussen moslims.

Meer kan ik van de a'hadieth op dit moment niet maken en ik weiger danook pertinent om ze op 1 lijn te stellen (er een zelfde gewicht aan te geven) als aan de Koran. Ook als dit betekent dat men mij 'koraniet' of zelfs kafir noemt... ja zelfs als dit de dood zou betekenen...

Coolassprov MC
04-08-07, 10:06
Geplaatst door sjaen
BTW, dit komt niet uit het essay naar welke ik verwees!

Maar zeer zeker wal van dezelfde nazi-handen.

Coolassprov MC
04-08-07, 10:09
Geplaatst door azulay
Dat is een andere discussie, maar als je mijn mening daarover wilt weten, vooruit dan maar:

Er zijn sommige joden die nog erger zijn dan moslim extremisten (Ik heb het over Salafiyya jihadiya, Alhijra wattakfir en dat soort clubs). De orthodoxse zionisten zijn grote racisten die denken dat zij het enige goede volk op aarde zijn.

Maar er zijn ook joden die vreedzame en liefdevol zijn. Voorbeeld: Iemand had een topic gestart over die joden in amerika die tegen het racistische en terreur beleid van de staat israel zijn. Dat soort joden heb je ook in Israel.


Voor de duidelijkheid:\

Mijn kritiek over bepaalde aspecten van religie (met name mijn eigen religie "islam"), wil zeker niet zeggen dat ik een voorstander ben van de misstanden van andere religies of een aanhanger ben van Israel. Je moet zaken in hun perspectief plaatsen en onderscheid tussen kunnen maken.

Dat is geen antwoord op mijn vraag.

Mijn vraag was, hoe kijken religieuze joden aan tegen niet-joden?

Trouwen ze met ze? Hebben ze iets geregeld tussen hen en hun?

Coolassprov MC
04-08-07, 10:29
Geplaatst door Olive Yao
De inhoud van de koran bestaat juist voor een groot deel uit herhaalde herhalingen van de tenach. Hoe vaak komt het verhaal van Noah wel niet terug?

Ik heb niet anders beweerd.

Dit maakt de Koran nog niet gelijk qua inhoud; op de overige opmerkingen, vragen en uitdagingen, ben je niet ingegaan.

Nog geen bewijs van ''plagiaat'', dus.

Nooit van de essentie van de Islam gehoord, laat staan van de immense verschillen tussen de islam en de andere twee wereldgodsdiensten.

m.a.w. Je hoort jezelf veel te graag praten.


Geplaatst door Olive Yao
jodendom en christendom. Daar zijn ook verschillen tussen. Als ik de drie varianten van dit godgeloof rangschik, dan zet ik de joodse en de moslimse variant dichter bij elkaar, en de christelijke variant op grotere afstand. Christendom heeft als troef naastenliefde. In de joodse en moslimse varianten kom ik dat veel minder tegen

Dat is een leuke ''samenvatting'' voor jezelf.


Geplaatst door Olive Yao
De inhoud van godgeloof ligt naar zijn aard niet vast, omdat het enige dat nodig is om een geloofsartikel terzijde te stellen is, het niet te geloven.

Hetzelfde geldt zeer zeker voor 99% van wat U oppert.


Geplaatst door Olive Yao
Sommige gelovigen proberen de inhoud van godgeloof echter wel vast te leggen. Dit is een paradox van godgeloof. Die paradox heb ik verklaard in deze post, punt 9 (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2949222#post2949222).

Zo kunnen ook moslims vergeefs volhouden dat de inhoud van hun godgeloof vastligt, maar dat is niet zo, want een moslim kan altijd denken: dit vers in de koran geloof ik niet. Ander moslims zullen dan zeggen dat dit geen ware moslim is, maar dat is alleen een kwestie van namen. En ook de betekenis van namen kan in de loop van de tijd verschuiven.

Iemand die twijfelt aan de Koran is in ieder geval de afgelopen 14/1/2 eeuwen geen moslim geweest en zal dat ook nooit worden.

''Discussies'' over wat ''Wat zou kunnen zijn'' zijn geen discussie waardig.

Ps.

Islam is geen ''godgeloof''.

Olive Yao
04-08-07, 10:52
Geplaatst door Coolassprov MC
Islam is geen ''godgeloof''.
Jawel, het moslimse godgeloof is een godgeloof zoals diverse andere.

Joden, christenen en moslims geloven in de joods-christelijk-moslimse god.

Coolassprov MC
04-08-07, 10:57
Geplaatst door Olive Yao
Jawel, het moslimse godgeloof is een godgeloof zoals diverse andere.

Joden, christenen en moslims geloven in de joods-christelijk-moslimse god.

Sorry, dat is niet mijn geloof.

Je doet niet eens de moeite om de juiste vervoeging van een bijvoeglijk naamwoord te gebruiken.

Ps.

Op de rest ga je niet in?

sjaen
04-08-07, 10:59
Geplaatst door Coolassprov MC
Maar zeer zeker wal van dezelfde nazi-handen.

Dat maak jij ervan.

Hoewel de titel van het betoog als provocerend ervaren kan worden gaat de inhoud wel over dit topic, heb je het überhaupt wel gelezen?

PS
i.p.v. de beledigde uit te hangen bereik je meer met eventuele leugens te weerleggen, of kun je dat niet?

Olive Yao
04-08-07, 10:59
Geplaatst door Coolassprov MC
Sorry, dat is niet mijn geloof.
Ook niet het mijne. Mijn standpunt is namelijk geen geloof, maar een redenatie.

Coolassprov MC
04-08-07, 11:01
Geplaatst door Olive Yao
Ook niet het mijne. Mijn standpunt is namelijk geen geloof, maar een redenatie.

Van die hoogte zul je het vast allemaal heel helder zien?

Olive Yao
04-08-07, 11:04
Geplaatst door Coolassprov MC
Van die hoogte zul je het vast allemaal heel helder zien?
Goed dat je redeneren hoger en helderder acht dan geloven. Nou de volgende stap.

Intussen ga ik van de zon genieten. bye bye

Coolassprov MC
04-08-07, 11:08
Geplaatst door Olive Yao
Goed dat je redeneren hoger en helderder acht dan geloven. Nou de volgende stap.

Dat is jouw ''geloof''; die zich niet anders kan ''openbaren'' dan ''dogma's''; stinkend van arrogantie en stijf van koppigheid; in je ''religieuze overtuiging'' mensen met een wereldreligie te degraderen tot een zootje zielige hersenloze mieren bij elkaar.

En dat is de essentie van jouw religieuze overtuiging die geen plaats biedt voor iets anders.

Zoiets kun je noemen wat je wilt; het blijft hetzelfde.


Geplaatst door Olive Yao
Intussen ga ik van de zon genieten. bye bye

Welke factor gebruik je op die hoogte?

contradictio
04-08-07, 12:41
Geplaatst door The_Reporter
Ik ben me welbewust van wat ik zeg,



oei... dus je zegt openlijk de Koran is niet voldoende duidelijk/gedetaileerd om het gebed juist (naar de Maatstaven van de Allerhoogste) te kunnen uitvoeren...



Geplaatst door The_Reporter
het geldt vooral voor mensen als jou wanneer ik zeg dat je aan de koran niet genoeg hebt. Aangezien jullie alle verzen die gebieden de boodschapper salAllaahu 'alayhi wa sallam na te volgen/gehoorzamen niet als een verwijzing naar zijn soennah zien. En dat is zeer, zeer ernstig.
[/B]


vind ik een te grote gedachten sprong en teveel verwarring van woorden/definities..
dus laten we beginnen met welke verzen bedoel je? en definieer sunna; immers in de koran staat ook het woord sunna maar dan in een andere (?) context.



Geplaatst door The_Reporter
Vooral wanneer bekend wordt dat iedere vorm van aanbidding haram is tenzij er bewijs is voor het tegendeel.

Dus vertel mij eens, als je alleen de Koran zou gebruiken voor het gebed, wat zeg je dan in de roekoe' (buiging)? Wat zeg je in de soedjoed (nederwerping)? Wat zeg je als je uit de roekoe' (buiging) opkomt? Wat zeg je tussen de twee sezjdas (nederwerpingen) in? Wat zeg je tijdens de eerste teshehoed? En de tweede teshehoed? Wat moet je doen als je iets vergeet te verrichten? Als de Imam het gebed leidt moet je dan meereciteren of moet je dan stil zijn? Wat moet je zeggen bij het oproepen tot het gebed? (Zijn er landen die verschillen in hun oproep tot het gebed???) enz...

Wat was ook alweer de eerste verplichting van iedere moslim? [/B]


3:64 Say: "O People of the Book! come to common terms as between us and you: That we worship none but Allah; that we associate no partners with him; that we erect not, from among ourselves, Lords and patrons other than Allah." If then they turn back, say ye: "Bear witness that we (at least) are Muslims (bowing to Allah's Will). - English
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ

22:34 To every people did We appoint rites (of sacrifice), that they might celebrate the name of Allah over the sustenance He gave them from animals (fit for food). But your Allah is One Allah. submit then your wills to Him (in Islam): and give thou the good news to those who humble themselves,- - English
وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ (22:34)


De rituelen zijn dus niet de essentie en zoals AitAyt heeft aangehaald moet je de a’hadith bestuderen en je er je voordeel mee doen maar niet verheffen tot “De Islamitische” norm terwijl je nooit met 100% zekerheid kan stellen dat het waar is wanneer iets niet in de Koran staat vermeld.

Dus even om heel concreet te zijn:
het kan niet zo zijn dat als niet in de Koran staat dat bv een vrouw de handen op haar boezem gevouwen zou moet hebben tijdens het gebed of dat de ene voet onder de bil gevouwen en de andere met de tenen gekromd etc etc en al die andere futiliteiten waar men op dramt (en die vaak zelfs niet eens in de a’hadieth staan” dat dat een wezenlijk ritueel is om je gebed goedgekeurd/verhoord te hebben.

Aangezien de Leiden van het Boek hun gebed toch echt niet hetzelfde was (/kan zijn) als die van de Profeet vzmh en tegelijk ook zij onder die voorwaarden tot de moeslimien behoren kunnen de rituelen tav het gebed dus niet het meest wezenlijke zijn lijkt mij (in ieder geval niet zo wezenlijk als het bidden op zich). Er wordt ook aangegeven dat elk volk/elke groep zijn eigen riten heeft van aanbidding. Het lijkt mij dus verkeerd om te stellen dat ónze’ (lees meest gangbare Islamitische rituelen rond het gebed) de enige juiste zijn.

Verder heb ik al vaak genoeg het onderwerp van “volgen van de Profeet vzmh” uitgelegd en weet iedereen inmiddels dat dat iets is waarvan ik nooit heb beweerd dat dat niet moet. Echter dat heeft NIETS van doen met het klakkeloos (gedachteloos?) opvolgen van allerlei (zogenaamd ware) a’hadieth en van allerlei regeltjes die door mensen zijn bedacht/doorverteld en verheven tot ‘islamitische norm”.

Concluderend: hoe het gebed PRECIES het beste wordt uitgevoerd weten wet niet, aan de hand van de a’hadieth sahih kunnen we een poging wagen om de juiste handelswijze te benaderen zoals die voor ons moslims is voorgedaan door de Profeet vzmh. Deze benadering kan voorzoverre deze niet direct uit de Koran voortvloeit nooit en te nimmer als ‘Islamitische norm” worden opgelegd. Noch is het legitiem anderen (wie ze ook mogen zijn ) op basis van deze norm uit te sluiten van de groep zoals genoemd in ayat 3:64 (Moesliemoen).




@Mariska: lever een zinnige bijdrage of zwijg.. dit is geen American-football dus we hebben niets aan cheerleaders (burqa of geen burqa).

Shemharosh
04-08-07, 17:54
Geplaatst door contradictio
... dan hebben we aan de Koran niet genoeg.... herhaal deze woorden een paar keer hardop en trek je conclusie.

De Koran is door de Almachtige ontworpen is zo duidelijk en compleet dat er voldoende in staat om het gebed juist te kunnen uitvoeren.. dat het geen aanvulling behoeft.
Er staan overigens meer details* in tav het gebed dan je zou denken.

De zogenaamde noodzakelijkheid van a'hadieth impliceert niet alleen dat Koran gebrekkig zou zijn maar ook nog eens dat alle Profeten die voorafgegaan zijn het gebed niet goed/juist zouden hebben verricht...danwel gebrekkig...




De Koran als wonder zit hem meer in het prachtige papier waarop die gedrukt is:

"God"heeft een helaal ontworpen en ergens in dat gigantische helaal is er een kleine nietige rotsje waarop bomen groeienen en mensen rondlopen die dan die prachtige wonderen van bomen kappen om zo genaamd godswijsheid er op te krassen met een smeerige vloeistof,sommige van die mensen,die heel erg op apen lijken,worden zo gek en dol van dat rare gedoe en gekras dat ze niet meer willen sexen en sommigen gaan zo ver dat ze zich zelf opblazen in openbare gelegenheden!!!....raar maar waar!!

knuppeltje
04-08-07, 18:17
Geplaatst door Shemharosh
De Koran als wonder zit hem meer in het prachtige papier waarop die gedrukt is:

"God"heeft een helaal ontworpen en ergens in dat gigantische helaal is er een kleine nietige rotsje waarop bomen groeienen en mensen rondlopen die dan die prachtige wonderen van bomen kappen om zo genaamd godswijsheid er op te krassen met een smeerige vloeistof,sommige van die mensen,die heel erg op apen lijken,worden zo gek en dol van dat rare gedoe en gekras dat ze niet meer willen sexen en sommigen gaan zo ver dat ze zich zelf opblazen in openbare gelegenheden!!!....raar maar waar!!

Nou- ik zag er laatst een liggen in de uitverkoop, en die was van heeeeeeeel slecht papier.
:confused:

Shemharosh
04-08-07, 18:24
Geplaatst door knuppeltje
Nou- ik zag er laatst een liggen in de uitverkoop, en die was van heeeeeeeel slecht papier.
:confused:

je had hem onder de microscoop moet zitten is veel interessanter dan met het blote oog,dan zie je pas echte goddelijke wonderen!!!

Rourchid
05-08-07, 09:55
Geplaatst door contradictio

en definieer sunna; immers in de koran staat ook het woord sunna maar dan in een andere (?) context.


Sanna سنّ
سنّاً ؛ يسُن


To clean (the teeth), seize with the teeth, establish a law, follow a path, form.

Sinnun سِنّ f. Tooth
Sunnatun /Sunnanun سُنّة/ سننْ: Line of conduct; Mode of life; Behaviour; Example;dispensation.
Masnûn مسنون: Formed; Made into shape; Polished; Shiny and bright (face); Molded into shape.

Sinnun سِنّ (n.): Tooth.
Sunnatun سُنُة (n.: example; Dispensation.
Sunnanun سُننْ (n. plu.): Examples.
Masnûn مسنون (pis.pic. m. sing.): Molded into shape; According to the mold of the Holy Prophet peace be upon him.

The root with its above four forms has been used in The Holy Qur'ân about 21 times.

Source : Dictionary of The Holy Qur'ân ('Abdul Mannân 'Omar)

Shemharosh
05-08-07, 10:45
Geplaatst door Rourchid
Sanna سنّ
سنّاً ؛ يسُن


To clean (the teeth), seize with the teeth, establish a law, follow a path, form.

Sinnun سِنّ f. Tooth
Sunnatun /Sunnanun سُنّة/ سننْ: Line of conduct; Mode of life; Behaviour; Example;dispensation.
Masnûn مسنون: Formed; Made into shape; Polished; Shiny and bright (face); Molded into shape.

Sinnun سِنّ (n.): Tooth.
Sunnatun سُنُة (n.: example; Dispensation.
Sunnanun سُننْ (n. plu.): Examples.
Masnûn مسنون (pis.pic. m. sing.): Molded into shape; According to the mold of the Holy Prophet peace be upon him.

The root with its above four forms has been used in The Holy Qur'ân about 21 times.

Source : Dictionary of The Holy Qur'ân ('Abdul Mannân 'Omar)

ja je bent er bijna....soenna is terug te voeren op de stam sanna en dat betekent standariseren of voorbeeld geven maar het heeft niks te maken met tanden eerder met jaren en tijdseenheden...Asinoe betekent letterlijk:leeftijd....een jaar in het arabisch is "sannatoen" daar heeft het meer mee te maken hoewel ook een tand"sinoen" een eenheid is waarmee vroeger leeftijden vooral die van kinderen en dieren geschat werden.

Iemand die bejaard en oud is wordt van gezegd dat hij "moesinoun" is ook al heeft hij geen tand meer in zijn mond.

super ick
05-08-07, 12:58
Geplaatst door Coolassprov MC
Maar zeer zeker wal van dezelfde nazi-handen.

Peobeer eens 10 reacties te geven zonder iemand van nazisme te beschuldigen.

knuppeltje
05-08-07, 15:58
Geplaatst door super ick
Peobeer eens 10 reacties te geven zonder iemand van nazisme te beschuldigen.

Wil jij niet meer van die onmogelijke vragen stellen ja. :fplet:

Coolassprov MC
06-08-07, 09:29
Geplaatst door super ick
Peobeer eens 10 reacties te geven zonder iemand van nazisme te beschuldigen.

Kan ik het helpen dat ze na WO2 nog rondlopen?

super ick
06-08-07, 10:16
Geplaatst door Coolassprov MC
Kan ik het helpen dat ze na WO2 nog rondlopen?

Je herkent je eigen ziekte niet.

Het juiste antwoord in jouw plaats moet zijn:

Kan ik het helpen dat ik ze overal zie?

Ga onder doktersbehandeling. Misschien komt het met medicijnen nog goed.
Of heb je niet in de gaten dat zo langzamerhand iedereen je een belachelijke lul gaat vinden?

Coolassprov MC
06-08-07, 10:38
Geplaatst door super ick
Je herkent je eigen ziekte niet.

Nazisme is ook een ziekte.


Geplaatst door super ick
Het juiste antwoord in jouw plaats moet zijn:

Kan ik het helpen dat ik ze overal zie?

Ga onder doktersbehandeling. Misschien komt het met medicijnen nog goed.

Nee, jo, gekkie.


Geplaatst door super ick
Of heb je niet in de gaten dat zo langzamerhand iedereen je een belachelijke lul gaat vinden?

Bewijs dat mijn plannetje lukt; kan het beter?

Charlus
06-08-07, 10:45
Geplaatst door Coolassprov MC

Geplaatst door super ick
Of heb je niet in de gaten dat zo langzamerhand iedereen je een belachelijke lul gaat vinden?
Bewijs dat mijn plannetje lukt; kan het beter?
??
Je bent in werkelijkheid Geert Wilders die aldus moslims in diskrediet probeert te brengen?

Coolassprov MC
06-08-07, 10:57
Geplaatst door Charlus
Bewijs dat mijn plannetje lukt; kan het beter?
??
Je bent in werkelijkheid Geert Wilders die aldus moslims in diskrediet probeert te brengen? [/QUOTE]

Nee, ik ben niet jouw held onder een psuedo.

super ick
06-08-07, 17:11
Geplaatst door Coolassprov MC
Nazisme is ook een ziekte.
Die domme beschuldigingen van jou over Nazisme gaan mijn ene oor in en het andere weer uit. Een heer beledigt mij niet en een schoft kan mij niet beledigen.


Bewijs dat mijn plannetje lukt; kan het beter?
O als iedereen je een lul vind dan ben je geslaagd? Gefeliciteerd dan!!

Coolassprov MC
06-08-07, 17:58
Geplaatst door super ick
O als iedereen je een lul vind dan ben je geslaagd?

Dat is niet wat ik zeg; het laat me koud wat ''iedereen'' denkt.


Geplaatst door super ick
Die domme beschuldigingen van jou over Nazisme gaan mijn ene oor in en het andere weer uit. Een heer beledigt mij niet en een schoft kan mij niet beledigen.

Waar woon je?

Kunnen we een keertje een bakkie doen?!

super ick
07-08-07, 11:44
Geplaatst door Coolassprov MC
Dat is niet wat ik zeg; het laat me koud wat ''iedereen'' denkt.



Waar woon je?

Kunnen we een keertje een bakkie doen?!

Als MAroc.nl weer eens een samenkomst organiseerd ben ik van de partij.
Melk en suiker a.u.b. en een waterpijpje sla ik ook niet af.