PDA

Bekijk Volledige Versie : Al Qaeda en de golfstaten



Bofko
31-07-07, 14:28
Qatar, Bahrein en Dubai zijn de meest hedonistische, rijke en decadente staten in de moslimwereld. De Burj Dubai is inmiddels het hoogste gebouw ter wereld.Voor zover ik weet heeft er nog nooit een aanslag plaatsgevonden in de golfstaten.

Wie kan daar iets interessants over zeggen ?

Spoetnik
31-07-07, 14:29
Geen van de drie landen bezetten andere landen....

Bofko
31-07-07, 14:33
Geplaatst door Spoetnik
Geen van de drie landen bezetten andere landen....

Dat doen Saoedie Arabie, Marokko (nou ja), Jordanie,Egypte en Indonesie ook niet.
Naar mijn idee staat de omverwerping van het Saoedische koningshuis hoog op de prioriteitenlijst.

Spoetnik
31-07-07, 14:40
Geplaatst door Bofko
Dat doen Saoedie Arabie, Marokko (nou ja), Jordanie,Egypte en Indonesie ook niet.
Naar mijn idee staat de omverwerping van het Saoedische koningshuis hoog op de prioriteitenlijst.

Aanslagen in die landen richten zich voornamelijk op doelen van landen die deelnemen aan bijv. de bezetting van Iraq of Afghanistan.

Het omverwerpen van het huis van Saud vind z'n oorsprong denk ik in het feit dat het huis van Saud de bezetting van Saudi Arabie door de Verenigde Staten vele jaren heeft ondersteunt.

mark61
31-07-07, 14:42
De Golfstaten zijn natuurlijk relatief liberaal, met een (autochtone) kleine, rijke bevolking.

Toch hoorde ik laatst tot mijn verbazing van tamelijk ernstige rellen in Bahrein. Het koningshuis en de elite zijn er soennitisch, het gewone volk in meerderheid sji'itisch, en dat voelt zich gediscrimineerd en ondergeschoffeld. De corruptie is er zodanig dat leden van de kon. familie rustig lappen grond in beslag nemen. Magoed, das op het platteland, uit het zicht.

mark61
31-07-07, 14:47
Geplaatst door Spoetnik
Het omverwerpen van het huis van Saud vind z'n oorsprong denk ik in het feit dat het huis van Saud de bezetting van Saudi Arabie door de Verenigde Staten vele jaren heeft ondersteunt.

Dat geldt nou net ook voor de Golfstaten. Nog erger eigenlijk, met dat regionale commando in Qatar is het?

De VS die SA bezetten? Vertel nog es? Je bedoelt die ene basis?

Bofko
31-07-07, 14:51
Geplaatst door mark61
De Golfstaten zijn natuurlijk relatief liberaal, met een (autochtone) kleine, rijke bevolking.


Een stuk makkelijker doelwit voor aanslagen dan het streng bewaakte Saoedie Arabie, waar die wel hebben plaatsgevonden, lijkt mij.
Maar goed ik kan zelf ook geen betere verklaring vinden dan waar Spoetnik mee komt. 'Bezetting' is dan een belangrijker argument dan 'westerse belangen' of ' westerse decadentie' zou je dus zeggen.

mark61
31-07-07, 15:04
Geplaatst door Bofko
Een stuk makkelijker doelwit voor aanslagen dan het streng bewaakte Saoedie Arabie, waar die wel hebben plaatsgevonden, lijkt mij.
Maar goed ik kan zelf ook geen betere verklaring vinden dan waar Spoetnik mee komt. 'Bezetting' is dan een belangrijker argument dan 'westerse belangen' of ' westerse decadentie' zou je dus zeggen.

Maar die aanslagen die jij bedoelt zijn toch door autochtonen gepleegd? Dus keek ik naar eventuele motivatie van Qatari's om de koning om te leggen. En ga ik ervan uit dat in zulke kleine landen het koningshuis zo'n netwerk heeft dat iedereen wel zo'n beetje kan worden afgekocht.

Ik weet van geen bezetting van SA af, alleen dat er ongelovige soldaten rondliepen. Op een afgesloten basis dan. Ik denk niet dat dat het enige was, het koningshuis is te pro-Amerikaans.

Egypte en Jordanië, en Indonesië hebben 'seculiere' machthebbers waar 'fundi's' wat tegen hebben. Marokko ook, al is de baas gek genoeg ook de aanvoerder der gelovigen. Het SA-koningshuis kan zich nog beroepen op hun deal met de Wahhabi's.

Lastig.

Bofko
31-07-07, 15:11
Geplaatst door mark61
Maar die aanslagen die jij bedoelt zijn toch door autochtonen gepleegd? Dus keek ik naar eventuele motivatie van Qatari's om de koning om te leggen. En ga ik ervan uit dat in zulke kleine landen het koningshuis zo'n netwerk heeft dat iedereen wel zo'n beetje kan worden afgekocht.

Broeders laten zich toch niet afschrikken door door het westen getrokken landsgrenzen ? Een Saoedier kan toch zo de grens over toch ?




Geplaatst door mark61

Ik weet van geen bezetting van SA af, alleen dat er ongelovige soldaten rondliepen. Op een afgesloten basis dan. Ik denk niet dat dat het enige was, het koningshuis is te pro-Amerikaans.

Kan in hun optiek als bezetting ervaren worden.
Voor grote roerganger Osama Bin Laden was de aanwezigheid van Amerikanen op het Arabisch schiereiland voldoende om Al Qaeda op te richten. Deze motivatie zal nu ook nog wel voedingsbodem hebben denk ik.

In de golfstaten waren/zijn geen Amerikanen gelegerd volgens mij.

mark61
31-07-07, 15:16
Geplaatst door Bofko
Kan in hun optiek als bezetting ervaren worden.
Voor grote roerganger Osama Bin Laden was de aanwezigheid van Amerikanen op het Arabisch schiereiland voldoende om Al Qaeda op te richten. Deze motivatie zal nu ook nog wel voedingsbodem hebben denk ik.

In de golfstaten waren/zijn geen Amerikanen gelegerd volgens mij.

Forces from CENTCOM currently are deployed primarily in Iraq and Afghanistan in combat roles and have bases in Kuwait, Bahrain, Qatar, the United Arab Emirates, Oman, Pakistan, Djibouti and central Asia in support roles.

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Central_Command

Ik geloof niet in zijn motivatie van oprichting. Beetje Ché Guevara willen uithangen denk ik. Enfin motivaties zijn ws. altijd wel gecompliceerd.

Spoetnik
31-07-07, 15:55
Geplaatst door mark61
Dat geldt nou net ook voor de Golfstaten. Nog erger eigenlijk, met dat regionale commando in Qatar is het?

De VS die SA bezetten? Vertel nog es? Je bedoelt die ene basis?

Als ik het goed heb vond Osama het erg dat het christelijke kruisvaardersleger Saudie Arabie bezet hield omdat Saudie Arabie de heilige plaatsen beschermen. Dat was ook de reden dat Osama 15 saudies op de vliegtuigen stuurden om zo spanning te creeeren in de relatie tussen het huis van Saud en de VS. Kweenie hoor...

Dat de genoemde 3 golfstaten nooit te maken hebben gekregen met aanslagen op de leiders zal te maken hebben met de relatieve kleine bevolking en de onderlinge familie relaties - muv de onderdrukking van de Shi'a bevolking in Bahrain - maar dat zijn dan weer Shi'a en geen bondgenoten van Al-Qa'ida.

Het is overigens niet waar dat de genoemde staten nooit te maken hebben met terreur aanslagen:

Bijv:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/4366097.stm
In 2004 was er een waarschuwing:
http://www.cnn.com/2004/WORLD/meast/10/29/qatar.threat/index.html

En ten tijde van de aanslag op de Cole was er ook sprake van dreiging:
http://findarticles.com/p/articles/mi_qn4196/is_20001026/ai_n10659243

Al deze mogelijke aanslagen waren wel gericht tegen de Amerikaanse of Westerse invloeden.

En wellicht kopen ze de aanvallen ook wel af, dat wordt nog wel eens beweert.

Bofko
31-07-07, 16:04
Geplaatst door Spoetnik


Het is overigens niet waar dat de genoemde staten nooit te maken hebben met terreur aanslagen:

Bijv:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/4366097.stm
In 2004 was er een waarschuwing:
http://www.cnn.com/2004/WORLD/meast/10/29/qatar.threat/index.html

En ten tijde van de aanslag op de Cole was er ook sprake van dreiging:
http://findarticles.com/p/articles/mi_qn4196/is_20001026/ai_n10659243

Al deze mogelijke aanslagen waren wel gericht tegen de Amerikaanse of Westerse invloeden.

En wellicht kopen ze de aanvallen ook wel af, dat wordt nog wel eens beweert.

:fpetaf: Thnx voor de info. Mijn beeld is wat genuanceerder geworden.

Charlus
31-07-07, 16:12
Geplaatst door Bofko
Qatar, Bahrein en Dubai zijn de meest hedonistische, rijke en decadente staten in de moslimwereld. De Burj Dubai is inmiddels het hoogste gebouw ter wereld.Voor zover ik weet heeft er nog nooit een aanslag plaatsgevonden in de golfstaten.

Wie kan daar iets interessants over zeggen ?
Heb ik het goed in dat je nu, met de vingers op tafel trommelend, zit te wachten op Wizdom? Ik werd getriggerd door "hedonistisch".
Nederland kan er overigens ook wat van. Er staat ons nog wat te wachten, terrorismegewijs gezien.

Bofko
31-07-07, 16:31
Geplaatst door Charlus
Heb ik het goed in dat je nu, met de vingers op tafel trommelend, zit te wachten op Wizdom? Ik werd getriggerd door "hedonistisch".

Werd ik idd. ook door getriggerd.



Geplaatst door Charlus

Nederland kan er overigens ook wat van. Er staat ons nog wat te wachten, terrorismegewijs gezien.

Volgens de AIVD (en ook naar mijn idee) is die dreiging nu minder dan een paar jaar geleden. Met named de dreiging door ingezetenen. Dit i.t.t. bijv. Engeland.
Over extra dreiging door 'buitenlanders' valt weinig te zeggen.

Bofko
31-07-07, 16:51
Geplaatst door The_Reporter
Hedonisme en Islam zijn niet noodzakelijk tegengesteld aan elkaar, in de zin van dat het toegestaan is rijkdom te hebben en dat je er ook van mag genieten.

Ok in die zin misschien.

Maar de definitie volgens wiki is:
"Het hedonisme is een leer binnen de ethiek die stelt dat genot (in algemene zin) het hoogste goed is".
Met zo'n kijk op genotszucht heb ik als atheist zelfs moeite. :lachu:

super ick
31-07-07, 17:09
Geplaatst door The_Reporter
Volgens de van Dale is hedonisme synoniem aan "genotzucht" en volgens diezelfde van Dale betekent dat "begeerte naar genot".

Dus de wereld bestaat uit Hedonisten en leugenaars? (Zij die beweren het niet te zijn)

mark61
31-07-07, 17:15
Geplaatst door Bofko
Ok in die zin misschien.

Maar de definitie volgens wiki is:
"Het hedonisme is een leer binnen de ethiek die stelt dat genot (in algemene zin) het hoogste goed is".
Met zo'n kijk op genotszucht heb ik als atheist zelfs moeite. :lachu:

Tis maar de vraag waar je precies van geniet. Dat kan heel verheven zijn. De oorspronkelijke Hedonisten waren heel streng en matig.