PDA

Bekijk Volledige Versie : God straft Amerikanen (Brug over Mississippi ingestort)



Marsipulami
02-08-07, 11:34
starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00


Brug over de Mississippi is ingestort


do 02/08/07 - In de Amerikaanse stad Minneapolis zijn zeker zeven mensen verongelukt, nadat de brug van een autoweg over de Mississippi was ingestort.
De brug van 160 meter is over de hele lengte in stukken gebroken en ligt in het water. (AP) Zo'n vijftig auto's, vrachtwagens en een schoolbus zijn 20 meter lager gevallen of zitten klem onder de brokstukken.

De voorbije maanden waren herstellingswerken uitgevoerd aan de veertig jaar oude brug. Daardoor waren een paar van de vier rijvakken gesloten voor het verkeer.

Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak is van het instorten van het bouwwerk. Het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid sluit een terreuraanslag in elk geval uit.

Charlus
02-08-07, 12:07
Geplaatst door Marsipulami
God straft Amerikanen (Brug over Mississippi ingestort)
Men hoeft nooit lang te wachten op de eerste die de hand van god ziet in bepaalde gebeurtenissen die imho. door mens of natuur veroorzaakt zijn.
Toen het regime van Saddam H. te B. viel, was dat ook een straf van god voor de Amerikanen? Wie werden er precies bestraft met die zware tsunami destijds en waarom? Waren alle goddelozen precies geconcentreerd in het gebied dat door de tsuname getroffen werd? Waarlijk een staaltje logistiek van goddelijk niveau.
Twee maanden geleden had ik lekkage in mijn huis. Vanwaar ineens die straf van god?
Waar straffen zijn in dit ondermaanse, moeten ook beloningen zijn. Een rare vader die alleen maar straft en niet beloont. Welke beloningen deelt god zoal uit? Het moeten banale, "fysieke" beloningen zijn, want de straffen zijn dat ook altijd. Wie de staatsloterij wint, is door god beloond? Het land dat de goedkeuring van god wegdraagt, wint het WK voetbal? Iemand die voornoemde tsunami heeft overleefd terwijl haar buurman is verdronken, is daarmee een beloning van god deelachtig geworden?

naam
02-08-07, 12:24
Geplaatst door Charlus
Men hoeft nooit lang te wachten op de eerste die de hand van god ziet in bepaalde gebeurtenissen die imho. door mens of natuur veroorzaakt zijn.
Toen het regime van Saddam H. te B. viel, was dat ook een straf van god voor de Amerikanen? Wie werden er precies bestraft met die zware tsunami destijds en waarom? Waren alle goddelozen precies geconcentreerd in het gebied dat door de tsuname getroffen werd? Waarlijk een staaltje logistiek van goddelijk niveau.
Twee maanden geleden had ik lekkage in mijn huis. Vanwaar ineens die straf van god?
Waar straffen zijn in dit ondermaanse, moeten ook beloningen zijn. Een rare vader die alleen maar straft en niet beloont. Welke beloningen deelt god zoal uit? Het moeten banale, "fysieke" beloningen zijn, want de straffen zijn dat ook altijd. Wie de staatsloterij wint, is door god beloond? Het land dat de goedkeuring van god wegdraagt, wint het WK voetbal? Iemand die voornoemde tsunami heeft overleefd terwijl haar buurman is verdronken, is daarmee een beloning van god deelachtig geworden?

Dit is Maroc.nl, niet alles zo serieus nemen. Zeker topictitels niet.
Uitdagende telegraafstijl is tegenwoordig in om lezers te krijgen.

Charlus
02-08-07, 12:35
Geplaatst door naam
Dit is Maroc.nl, niet alles zo serieus nemen. Zeker topictitels niet.<...>
In dit verband een grens trekken is me teveel moeite, want dan moet ik gaan nadenken over waar de grens ligt.

Uitdagende telegraafstijl is tegenwoordig in om lezers te krijgen.
Alles zo serieus mogelijk nemen kan een net zo lonende taktiek zijn als het hanteren van Telegraafkoppen. Maar zoals gezegd speelt luiheid ook een rol.

naam
02-08-07, 12:45
Geplaatst door Charlus
In dit verband een grens trekken is me teveel moeite, want dan moet ik gaan nadenken over waar de grens ligt.

Alles zo serieus mogelijk nemen kan een net zo lonende taktiek zijn als het hanteren van Telegraafkoppen. Maar zoals gezegd speelt luiheid ook een rol.

In dit geval speelt ook de historie een beetje mee. Er zijn namelijk lieden op het forum die bij elke ramp verwijzen naar de straf en de hand van god, Wizdom heeft er namelijk een handje van.
Hem copieren heeft kennelijk iets ludieks.

observer
02-08-07, 12:55
Geplaatst door naam
In dit geval speelt ook de historie een beetje mee. Er zijn namelijk lieden op het forum die bij elke ramp verwijzen naar de straf en de hand van god, Wizdom heeft er namelijk een handje van.
Hem copieren heeft kennelijk iets ludieks. denk eens na

volgens wizzie is alles wat moslims wordt aangedaan de schuld van amerika en de zionisten, betekend dat deze god zijn of alleen het gereedschap van?

naam
02-08-07, 13:05
Geplaatst door observer
denk eens na

volgens wizzie is alles wat moslims wordt aangedaan de schuld van amerika en de zionisten, betekend dat deze god zijn of alleen het gereedschap van?

Wizzie hoopt dat zijn god de beste is. :melig:

Charlus
02-08-07, 14:23
Geplaatst door observer

Geplaatst door naam
In dit geval speelt ook de historie een beetje mee. Er zijn namelijk lieden op het forum die bij elke ramp verwijzen naar de straf en de hand van god, Wizdom heeft er namelijk een handje van.
Hem copieren heeft kennelijk iets ludieks.
denk eens na

volgens wizzie is alles wat moslims wordt aangedaan de schuld van amerika en de zionisten, betekend dat deze god zijn of alleen het gereedschap van?
Door Marsipulami ludiek bedoeld of niet, hoe dan ook wordt regelmatig door een gelovige in volle ernst de hand van god in de vorm van straf van toepassing verklaard. Belachelijk natuurlijk, eenvoudigweg omdat de consequenties belachelijk in hun tegenstrijdigheid zijn. Je geeft hier zelf een voorbeeld.
Het onbegrijpelijke zit voor wat mij betreft in dat de gelovige in kwestie die belachelijkheid niet ziet. Een blinde vlek?

naam
02-08-07, 14:42
Geplaatst door Charlus
denk eens na

volgens wizzie is alles wat moslims wordt aangedaan de schuld van amerika en de zionisten, betekend dat deze god zijn of alleen het gereedschap van?
Door Marsipulami ludiek bedoeld of niet, hoe dan ook wordt regelmatig door een gelovige in volle ernst de hand van god in de vorm van straf van toepassing verklaard. Belachelijk natuurlijk, eenvoudigweg omdat de consequenties belachelijk in hun tegenstrijdigheid zijn. Je geeft hier zelf een voorbeeld.
Het onbegrijpelijke zit voor wat mij betreft in dat de gelovige in kwestie die belachelijkheid niet ziet. Een blinde vlek? [/QUOTE]

Vaak wordt dat afgedaan met Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
Je kunt God niet begrijpen? Alhoewel dat tegenstrijdig is met de boeken die beweren God juist wel te begrijpen.

Charlus
02-08-07, 16:03
Geplaatst door naam
Vaak wordt dat afgedaan met Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
Ja, maar de grap is dat juist die uitweg nu niet opgaat. Wie stelt dat om die-en-die reden god straf zus-en-zo heeft uitgedeeld, heeft inzicht verkregen in gods wegen. Ik heb al eens eerder hier een verwijzing geplaatst naar "The most hated family in America": een groepje streng-gelovigen volgens welke 9/11 en de Amerikaanse doden in Irak straffen van god zijn voor het toestaan van homoseksualiteit in de V.S. Even als illustratie.
Kortom: wie zegt dat iets een straf van god is, zegt daarmee automatisch dat gods wegen niet ondoorgrondelijk zijn.

Je kunt God niet begrijpen? Alhoewel dat tegenstrijdig is met de boeken die beweren God juist wel te begrijpen.
Ik geloof niet dat de boeken beweren dat god door ons begrepen kan worden. Soms wordt wel verklaard waarom god iets doet of nalaat. Niet alle wegen van god zijn dus ondoorgrondelijk.

Maarten
02-08-07, 18:40
Geplaatst door observer
denk eens na

volgens wizzie is alles wat moslims wordt aangedaan de schuld van amerika en de zionisten,

Dat is een stuk heiliger, dan voortdurend je bek houden over de misdaden daarvan. Wat jij? Mmm?..

Maarten
02-08-07, 18:49
Geplaatst door Charlus
[B]

Jij zit hier nog niet zo lang he?
Er zitten hier heel veel verschillende soorten mensen.
En post kunnen ook nog dubbele of driedubbele bodems hebben..
En veel mensen zitten hier al lang, en kunnen ook nog een geschiedenis met elkaar hebben.
Kortom:
Het kan een tijdje duren, voor je snapt waarom iemand iets zegt.
Je moet ook minstens iets van de mensen weten, om te snappen uit welke hoek iets komt.
De titel van Marsipulami heeft minstens 2 dubbele bodems. Hij zal wel zitten te grinniken..

Maarten
02-08-07, 19:17
Geplaatst door Charlus

Kortom: wie zegt dat iets een straf van god is, zegt daarmee automatisch dat gods wegen niet ondoorgrondelijk zijn.

Dat is inderdaad helemaal zo.

Maar dat leerstuk is christelijk. Ik weet niet wat Islam daarover zegt.

Maar verder is het toch de bedoeling, dat je van straf iets leert. Of dat je beseft waar je straf voor kreeg. (het is niet de bedoeling dat alles even ondoorgrondelijk blijft..)
Als dat niet duidelijk is, heeft straffen ook geen zin.
En als je daar erg over moet speculeren, dan is het klaarblijkelijk geen straf van God.
Als je dan nog aan God denkt, ben je met bijgeloof bezig..
Wel is mogelijk, dat je door de straf herinnerd wordt aan allerlei andere "zonden". Dat zijn dan dingen waar je klaar mee moet zien te worden, maar die staan los van het ongeluk, dat je overkwam.

Maar verder is volgens alle leren het hele leven op aarde ten dele een soort straf of beproeving. Dat blijkt, doordat er een hiernamaals beloofd wordt, waarin alles veel beter is.
In die zin is álle narigheid die je op aarde overkomt gewoon jouw portie van de "straf van God". Maar die straf krijg je dan niet op grond van je persoonlijk handelen, maar vanwege je bestaan op aarde.

Boeddhisme is eigenlijk veel interessanter over deze materie. Dat wijst er op, dat de mens zichzelf gevangen zet in - deels onbewuste - slechte neigingen, of patronen, of beperkingen. Karma dus, waarbij het de bedoeling is jezelf te bevrijden van slecht karma.
Dat is echt intelligent. Het is namelijk heel goed mogelijk, dat je steeds de dupe wordt van eenzelfde soort slechte neigingen. Als je relaties bijvoorbeeld steeds uit gaan vanwege eenzelfde soort redenen, dan doe je iets niet goed. Zoiets kun je in oudtestamentische terminologie een "straf van god" noemen.
Intigrerend vind ik ook Taoime e.d. Dat nodigt uit om "in de stroom" te blijven. Meegaan met het leven. Het kan zijn, dat je je op een bepaalde manier daartegen verzet, en daardoor allerlei moeilijkheden krijgt. Ook dat kun je straf noemen..
De mensheid is gewoon erg stom (ik voorop), en veroorzaakt vooral door zijn keuzen voortdurend zijn eigen moeilijkheden..

observer
02-08-07, 20:59
Geplaatst door Maarten
Dat is een stuk heiliger, dan voortdurend je bek houden over de misdaden daarvan. Wat jij? Mmm?.. maar als wat ze doen de wil van god is dan is het geen misdaad, immers god is onfeilbaar, als hij de amerikanen en zionisten stuurt dan moet hij daarvoor een reden hebben

zie je het kromme, hoe kan een gelovige die in gods wil geloofd ooit iemand anders dan god aanspreken op de dingen die met hem gebeuren

Maarten
02-08-07, 21:33
Geplaatst door observer
maar als wat ze doen de wil van god is dan is het geen misdaad, immers god is onfeilbaar, als hij de amerikanen en zionisten stuurt dan moet hij daarvoor een reden hebben

zie je het kromme, hoe kan een gelovige die in gods wil geloofd ooit iemand anders dan god aanspreken op de dingen die met hem gebeuren

Blijft staan, dat ik liever iemand heb die onzin uitkraamt, dan iemand die zijn bek houdt over grote misdaad.

Maar verder gaan alle godsdiensten uit van menselijke vrijheid, en van het oordeel over de manier waarop van die vrijheid gebruik gemaakt wordt. Kortom, wat mensen doen, is niet de verantwoordelijkheid van God. Ook niet wanneer je de dupe wordt van het gedrag van anderen. En wie weet wordt de "goede gelovige"wel beschermd, maar zeker niet tegen alles.
En wie weet inspireert God mensen wel tot bepaald gedrag, of stuurt hij mensen, maar daar kun je niet van uit gaan, als je daar niets van weet.
Kortom, dit soort zaken hoeven helemaal geen probleem te zijn voor gelovigen.

Maar interessant wordt het bij de Holocaust.. Veel overlevenden verlieten het geloof. Ik vond, dat die mensen dat verkeerd zagen, vanwege bovenstaande standaardvisie: God was niet verantwoordelijk voor de Nazi's.
(overigens is het me een zorg of die mensen gelovig willen zijn of niet: ik zeg alleen: áls je redenen hebt om gelovig te willen zijn, dan is de Holocaust geen goed argument om daarmee op te houden.)
Maar ik ben toch anders gaan denken: in feite vinden de mensen, dat wanneer de ellende die op ze los gelaten wordt zó groot is, dat het hele concept van de schepping en het heil van de mensheid dan zó ondeugdelijk is, dat God ook niet kan bestaan. Daar zit wat in. Ik kan ze die visie religieus gezien niet afnemen.

Nou waarschuwt de leer wel voor mogelijk groot lijden, zelfs om qua geloof op de proef gesteld te worden. Vergelijk (het boek) Job, die allerlei ellende overkwam. Maar de Holocaust was misschien tch nog een graadje erger, en dan bedoel ik nog niet eens de aantallen. Er is absoluut reden voor een aanklacht tegen God. (en ik ben gelovige.)

Charlus
02-08-07, 21:57
Geplaatst door Maarten
Jij zit hier nog niet zo lang he?
Er zitten hier heel veel verschillende soorten mensen.
En post kunnen ook nog dubbele of driedubbele bodems hebben..
En veel mensen zitten hier al lang, en kunnen ook nog een geschiedenis met elkaar hebben.
Kortom:
Het kan een tijdje duren, voor je snapt waarom iemand iets zegt.
Je moet ook minstens iets van de mensen weten, om te snappen uit welke hoek iets komt.
De titel van Marsipulami heeft minstens 2 dubbele bodems. Hij zal wel zitten te grinniken..
Doet er niet toe. Zoals ik al eerder schreef:

Door Marsipulami ludiek bedoeld of niet, hoe dan ook wordt regelmatig door een gelovige in volle ernst de hand van god in de vorm van straf van toepassing verklaard.
En daar gaat het mij om. Dat M. nu op zijn drie-, vier- of vijfdubbele bodem zit te grinniken samen met mensen met wie hij een geschiedenis heeft, ach...

Maarten
02-08-07, 22:28
Geplaatst door Charlus
Doet er niet toe.

Wat er wel toe doet, is dat je voor iemand interessant moet zijn. Kijk, wat jij doet is een open deur. Het is nogal voor de hand liggend om te protesteren tegen mensen die alles aan God wijten. Een soort voorspelbare Pavlof-reactie.
Zo'n soort onderwerp wordt hier natuurlijk wel vaker besproken. Dát is wat je had kunnen bedenken bij zo'n titel. Verder zeg je inhoudelijk ook niet zoveel over het onderwerp/probleem. Dat is dan niet zo revolutionair he?

Charlus
03-08-07, 02:03
Geplaatst door Maarten

Geplaatst door Charlus
Doet er niet toe.
Wat er wel toe doet, is dat je voor iemand interessant moet zijn.
Nee, dat hoeft niet. Gewoon eerlijk schrijven wat je vindt en je niet laten leiden door wat voor anderen misschien interessant zou kunnen zijn.

Kijk, wat jij doet is een open deur. Het is nogal voor de hand liggend om te protesteren tegen mensen die alles aan God wijten. Een soort voorspelbare Pavlof-reactie.
Ik protesteer niet maar vind alleen iets, nl. dat het onzinnig is om welk verschijnsel dan ook als gevolg van een aktie van god te zien. Er is namelijk geen manier om eenduidig vast te stellen of een verschijnsel het produkt is van de vrije wil, de natuur in brede zin of een aktie van god.

Zo'n soort onderwerp wordt hier natuurlijk wel vaker besproken. Dát is wat je had kunnen bedenken bij zo'n titel.
Ja, dat heb ik ook bedacht. Eigenlijk is alles wat met religie te maken heeft ooit al eens besproken. Het onderdeel "Islam" en alle religie-gerelateerde onderwerpen op dit forum kunnen dus op slot.

Verder zeg je inhoudelijk ook niet zoveel over het onderwerp/probleem. Dat is dan niet zo revolutionair he?
Een authentieke revolutionaire mening aandragen is nagenoeg onmogelijk, daar heb ik al in berust.
Ik hoop meer bijdragen van je tegemoet te mogen zien, want die zullen uitsluitend bestaan uit revolutionaire, interessante, nimmer eerder geformuleerde gedachten.

observer
03-08-07, 10:06
Geplaatst door Charlus
Wat er wel toe doet, is dat je voor iemand interessant moet zijn.

Ik protesteer niet maar vind alleen iets, nl. dat het onzinnig is om welk verschijnsel dan ook als gevolg van een aktie van god te zien. Er is namelijk geen manier om eenduidig vast te stellen of een verschijnsel het produkt is van de vrije wil, de natuur in brede zin of een aktie van god.
[/QUOTE] dat is nu geloof :fparty:

Lavendel20
03-08-07, 11:09
Het leven bestaat geheel uit beproevingen door God. Waarom ? Als mensen niet zouden worden beproefd door God, door ze in armoede te laten leven, of een overstroming, het verlies van een familie lid enz. Zou God geen onderscheid kunnen maken tussen goede en slechte zielen. En kunnen bepalen wie wel een beloning verdient en wie niet. Het belangrijkste is dan Geduld. Zonder geduld zou je dingen niet kunnen accepteren en verwerken. Elk iets dat in het leven gebeurt, gebeurt met een reden of een doel.

Bijvoorbeeld: Veel vragen zich af waarom tijdens de Pelgrimage naar mekka, zoveel mensen ineens bij elkaar komen. Het is er druk, mensen kunnen zoveel leiden tijdens zo'n pelgrimage, vertrapt worden, de hitte en moeilijke, zware rituelen die verricht moeten worden om zo de Hadj te voltooien. Je zou denken,waarom niet twee of drie keer zoiets mogelijk maken zodat je dit tegen kunt gaan. Maar nee, het is enkel die ene maand en niet anders. Dit allemaal heeft als doel, het testen van zelfdiscipline, die je als mens beschikt of juist niet. Zodat God kan oordelen wie wel het goede verdiend en wie niet.

Soldim
03-08-07, 11:26
Geplaatst door Lavendel20
Als mensen niet zouden worden beproefd door God, door ze in armoede te laten leven, of een overstroming, het verlies van een familie lid enz. Zou God geen onderscheid kunnen maken tussen goede en slechte zielen.

Ik had die God(en) van jullie toch meer capaciteiten toegedacht.

Omni-wetend en zo, toch? :blowen:

Maarten
03-08-07, 12:23
Geplaatst door Charlus Nee, dat hoeft niet. Gewoon eerlijk schrijven wat je vindt en je niet laten leiden door wat voor anderen misschien interessant zou kunnen zijn.

Dat is echt heel dom. Je moet allebei doen. De uitdaging is net om tussen de vele tegenstellingen hier iets te vinden, waardoor je bijdraagt aan wat er gebeurt. Je moet een beetje intercultureel kunnen denken, en een visie ontwikkelen, en daar iets van laten zien.
Daar zit de uitdaging.
Ik bedoel het hoeft niet hoor, maar er zijn 16 miljoen mensen in dit land die graag enkel hun eigen mening krakelen.. Wie luistert daar nog naar? Wie heeft daar wat aan?


Ik protesteer niet maar vind alleen iets, nl. dat het onzinnig is om welk verschijnsel dan ook als gevolg van een aktie van god te zien. Er is namelijk geen manier om eenduidig vast te stellen of een verschijnsel het produkt is van de vrije wil, de natuur in brede zin of een aktie van god.

Je protesteert duidelijk tegen die religieuze visie, net zoals vele anderen dat doen.
Maar een goede zaak is, dat je er een argumentatie bij levert. Daar begint elke zinnige discussie mee.
De vrije wil had je er tussenuit moeten laten, omdat vrij goed is vast te stellen wat mensen uit eigen vrije wil doen. In feite doen ze alles uit vrije wil.

Maar het probleem bij dat soort religieuzen is, dat ze geloven dat het wel degelijk mogelijk is om uit gebeurtenissen de wil van God af te leiden. Die zien alles als éen geheel, en wel binnen een heel beperkt kader van hoe zij denken, dat de wereld in elkaar zit. Ze proberen vanuit die visie een zin toe te kennen aan wat er gebeurt. Ze weten natuurlijk, dat God's wil (nagenoeg) ondoorgrondelijk is, maar geloven toch dat het mogelijk moet zijn, en dus dat hoge spirituele leiders daar toch iets zinnigs over kunnen zeggen.
Ze worden er psychologisch ook toe gedwongen om dit te geloven. Als je namelijk dagelijks bezig bent met hoe God's plan werkt in je persoonlijke leven en in je omgeving, en daar overtuigingen uit haalt, omdat je die nodig hebt voor je eigen dagelijkse keuzes, en er gebeurt dan een ramp of groot ongeluk, dan dringt die vraag zich harder op dan ooit. De ramp kan je hele leven doorkruisen, en alles wat je daarin gedaan hebt. Het kan voor die mensen die zo leven het hele geloof platwalsen, als ze het antwoord niet vinden.


Ja, dat heb ik ook bedacht. Eigenlijk is alles wat met religie te maken heeft ooit al eens besproken. Het onderdeel "Islam" en alle religie-gerelateerde onderwerpen op dit forum kunnen dus op slot.
Grinnik... 1 dubbele bodem.
Het onderwerp is nooit gesloten, maar op zo'n forum als dit heb je natuurlijk wel kenners, en moet je natuurlijk kijken of het zinnig is wat je zegt.


Een authentieke revolutionaire mening aandragen is nagenoeg onmogelijk, daar heb ik al in berust.
Oh, daar vergis je je verschrikkelijk in. Wees blij, dat je in deze tijden leeft. In Nederland is in de afgelopen jaren zoveel domheid rond alles rond Islam en moslims, dat het makkelijker dan ooit is om revolutionair te zijn.


Ik hoop meer bijdragen van je tegemoet te mogen zien, want die zullen uitsluitend bestaan uit revolutionaire, interessante, nimmer eerder geformuleerde gedachten.

Oh, die hebben er zat gestaan hier.
Maar als je daar wat van wil zien, zul je toch eerst zelf een kwartje in de gleuf moeten duwen. Ik zit hier niet voor jouw entertainment he? Je zult toch eerst interessant voor me moeten worden, als je zoiets wil.. :D Ik ben net de hel. Hier krijg je niets voor niets.

Maarten
03-08-07, 12:34
Geplaatst door observer
dat is nu geloof :fparty:
Nee, dat is éen kant van het geloof.

het probleem van het geloof, is dat je voortdurend op het grensvlak tussen zin en onzin zit.
Je kunt niet zonder geloof, terwijl geloof je tegelijk de meest onzinnige richtingen uit kan sturen.
Geloof heeft iets te maken met de gedrevenheid van binnenuit.

Maar helaas kennen de religies oud taalgebruik, en zijn ze georganiseerd in instituten. Dat levert geformaliseerde leerstukken op. En dan is alles wat over geloof gezegd wordt niet meer zo herkenbaar voor mensen, die daar geen deel van uitmaken.
In feite is er enorm veel verwarring over wat "geloof" nou precies is, zowel bij atheisten als onder religieuzen.

Maarten
03-08-07, 12:39
Geplaatst door Lavendel20
Het leven bestaat geheel uit beproevingen door God. Waarom ? Als mensen niet zouden worden beproefd door God, door ze in armoede te laten leven, of een overstroming, het verlies van een familie lid enz. Zou God geen onderscheid kunnen maken tussen goede en slechte zielen. En kunnen bepalen wie wel een beloning verdient en wie niet. Het belangrijkste is dan Geduld. Zonder geduld zou je dingen niet kunnen accepteren en verwerken. Elk iets dat in het leven gebeurt, gebeurt met een reden of een doel.

Vertel het de Holocaust-slachtoffers..

Maar Hamas is het helemaal met je eens. :D
Als je nog vurige aanhangers wil van wat je zegt, dan moet je dáar heen..

observer
03-08-07, 14:09
Geplaatst door Lavendel20
Het leven bestaat geheel uit beproevingen door God. Waarom ? Als mensen niet zouden worden beproefd door God, door ze in armoede te laten leven, of een overstroming, het verlies van een familie lid enz. Zou God geen onderscheid kunnen maken tussen goede en slechte zielen. En kunnen bepalen wie wel een beloning verdient en wie niet. Het belangrijkste is dan Geduld. Zonder geduld zou je dingen niet kunnen accepteren en verwerken. Elk iets dat in het leven gebeurt, gebeurt met een reden of een doel.
als ik op die manier met een mens om zou gaan dan zou ik slecht zijn, wreed en ja onmenselijk

Charlus
03-08-07, 14:32
Geplaatst door observer

Geplaatst door Lavendel20
Het leven bestaat geheel uit beproevingen door God. Waarom ? Als mensen niet zouden worden beproefd door God, door ze in armoede te laten leven, of een overstroming, het verlies van een familie lid enz. Zou God geen onderscheid kunnen maken tussen goede en slechte zielen. En kunnen bepalen wie wel een beloning verdient en wie niet. Het belangrijkste is dan Geduld. Zonder geduld zou je dingen niet kunnen accepteren en verwerken. Elk iets dat in het leven gebeurt, gebeurt met een reden of een doel.
als ik op die manier met een mens om zou gaan dan zou ik slecht zijn, wreed en ja onmenselijk
Zeker, maar dat doet niets af van wat Lavendel20 naar voren brengt. Slecht, wreed en onmenselijk zijn eenvoudigweg niet van toepassing op god. Wat voor ons wreed lijkt, heeft een hogere reden die wij niet kunnen bevatten: Gods Wegen Zijn Ondoorgrondelijk. Laat ik eens domineetje spelen door met een gelijkenis te komen: als een dierenarts een dier pijn doet en daardoor een ziekte wegneemt waar het anders aan zou overlijden, dan is niet aan het dier duidelijk te maken dat de dierenarts goed heeft gedaan.
Er zijn wel andere tegenwerpingen denkbaar tav. het door Lavendel20 gestelde.

Maarten
03-08-07, 16:43
Geplaatst door Charlus
Slecht, wreed en onmenselijk zijn eenvoudigweg niet van toepassing op god.

Dat is nog maar de vraag. Vergeet niet dat volgens de leer de hele schepping het product van God is. Hij schiep een wereld vol lijden. Daar is wat voor te zeggen, zolang er enige zin aan dat lijden toegekend kan worden. Maar wat als dat niet meer het geval is? Ik gaf de Holocaust als voorbeeld..

Persoonlijk heb ik er wel een antwoord op, want ik heb heel veel meegemaakt, maar beschouw het leven toch als zinvol. Maar hoe je dat als algemeen verhaal verkoopt, dat is gezien zaken zoals de Holocaust nog niet zo makkelijk..

En als we zo weinig weten van God, zoals de theorie zegt, dan wordt het ook moeilijk om er met stelligheid dingen over te beweren, he?

het wordt nog moeilijker, als je de Bijbel zelf bekijkt. Daar staat bijvoorbeeld een goddelijk gebod om - naar huidige terminologie - alle palestijnen op de Westbank uit te roeien.. Niet onmenselijk? (ik denk dat het wel meevalt met God, maar hier ben je nog niet over klaar hoor..)

observer
03-08-07, 23:26
Geplaatst door Charlus
als ik op die manier met een mens om zou gaan dan zou ik slecht zijn, wreed en ja onmenselijk
Slecht, wreed en onmenselijk zijn eenvoudigweg niet van toepassing op god. Wat voor ons wreed lijkt, heeft een hogere reden die wij niet kunnen bevatten: Gods Wegen Zijn Ondoorgrondelijk. [/QUOTE] waarom heb je dan priesters imans en bijbels en korans ?

sterker nog waarom heb je dan geloof

bidden is nutteloos immers wat is het nut

Lavendel20
04-08-07, 15:15
Wat wreed en onmenselijk is, is datgene wat de mens zichzelf en anderen aandoet. De wereld is ons in gebruikleen geschonken. En wat doen wij er mee ? Als de aarde kon spreken......wat zij nog wel zal doen op de dag des oordeels, wie zijn er dan wreed en onmenselijk..... GOd?

Bofko
04-08-07, 15:39
Ff terug naar het topic.

Ik zag gisteren iemand die als de oorzaak hiervan het te weinig belasting betalen is. Spijker op de kop!

Belastingen zijn omlaag gegaan uit electorale overwegingen --> Brug stort in.
Zet daarnaast een ander nieuwsfeit van deze week : De uitgaven van 60 miljard door de Bush-administration voor bewapening van ANDERE LANDEN.

Er is iets goed mis in de Amerikaanse politiek. Maar dat was al bekend.

Maarten
04-08-07, 16:35
Geplaatst door Bofko

Er is iets goed mis in de Amerikaanse politiek. Maar dat was al bekend.
Toch was je vroeger nogal Amerikanistisch. Of vergis ik me?
Hoe dacht je in 2003, toen ze met die oorlog begonnen?

Maarten
04-08-07, 16:43
Geplaatst door Lavendel20
Wat wreed en onmenselijk is, is datgene wat de mens zichzelf en anderen aandoet.

Honger? Rampen? Ziekten? helse pijnen? de dood als gegeven op zich? Het verlies van geliefden? Hard moeten werken voor het bestaan? Mislukte oogsten? Plagen van beesten?
jouw soort overwegingen heb je, als je het zelf relatief goed hebt.
De schepping zit echt vol ellende.
En God schiep een wereld van mensen, die elkaar vanalles konden aandoen.

Het blijft een gegeven, dat God een tamelijk onmenselijke- of niet zo mensvriendelijke wereld schiep.
Daar kun je wel een Hiernamaals tegenaan gooien, als bewijs dat God bepaald niet mensonvriendelijk is, maar de wereld zelf is dat intussen wel.

Bofko
04-08-07, 17:00
Geplaatst door Maarten
Toch was je vroeger nogal Amerikanistisch. Of vergis ik me?
Hoe dacht je in 2003, toen ze met die oorlog begonnen?

Amerikanistisch is een nogal breed begrip.
Het liberale element daarin bevalt me wel.

Maar de Amerikaanse politiek vind ik al heel lang rampzalig. Met name de buitenlandse politiek.Die oorlog in 2003 hadden ze nooit mogen beginnen.

Verder kom ik er regelmatig als toerist. Prachtig land met veel mogelijkheden.

Lavendel20
04-08-07, 21:44
Geplaatst door Maarten
Honger? Rampen? Ziekten? helse pijnen? de dood als gegeven op zich? Het verlies van geliefden? Hard moeten werken voor het bestaan? Mislukte oogsten? Plagen van beesten?
jouw soort overwegingen heb je, als je het zelf relatief goed hebt.
De schepping zit echt vol ellende.
En God schiep een wereld van mensen, die elkaar vanalles konden aandoen.

Het blijft een gegeven, dat God een tamelijk onmenselijke- of niet zo mensvriendelijke wereld schiep.
Daar kun je wel een Hiernamaals tegenaan gooien, als bewijs dat God bepaald niet mensonvriendelijk is, maar de wereld zelf is dat intussen wel.


Hetgeen wat je in de eerste alinea opsomt, dat is het leven. Het leven bestaat uit leuke en niet leuke gebeurtenissen/dingen. Wij mensen ( de meeste) zijn niet dankbaar. Iemand die het goed heeft kan het ook zwaar hebben, kan ook overspoelt worden door nare dingen. Een rijke kan plotseling arm worden, een gezonde kan ziek worden. De wereld is mensonvriendelijk geworden door de mens zelf. Niet door God. Door hebzucht, jaloezie, enz. God heeft zijn schepping perfect geschapen. Kijk nu naar de klimaatverandering, komt dat eigelijk niet door de mens zelf ? En dan achteraf klagen en zeuren en zeggen dat God niet bestaat, anders waren er geen overstromingen, anders dit, anders dat.

Olive Yao
04-08-07, 23:06
Geplaatst door Lavendel20
Hetgeen wat je in de eerste alinea opsomt, dat is het leven. Het leven bestaat uit leuke en niet leuke gebeurtenissen/dingen. Wij mensen ( de meeste) zijn niet dankbaar. Iemand die het goed heeft kan het ook zwaar hebben, kan ook overspoelt worden door nare dingen. Een rijke kan plotseling arm worden, een gezonde kan ziek worden. De wereld is mensonvriendelijk geworden door de mens zelf. Niet door God. Door hebzucht, jaloezie, enz. God heeft zijn schepping perfect geschapen. Kijk nu naar de klimaatverandering, komt dat eigelijk niet door de mens zelf ? En dan achteraf klagen en zeuren en zeggen dat God niet bestaat, anders waren er geen overstromingen, anders dit, anders dat.
Ja Lavendel20, dat mensen een heel groot deel van hun ellende aan zichzelf te wijten hebben, dat zou ik niet meer met je eens kunnen zijn.

De 20e eeuw noem ik "de eeuw van de gemiste kans".

Dankzij kennis en technologie waren we eindelijk zover dat we de harde strijd met de natuur in ons voordeel beslecht hadden, dankzij sociale kennis en ervaring wisten we zo'n beetje wat ervoor nodig is om op een goede manier met elkaar samen te leven -

en we hadden dus allang een veel betere wereld kunnen hebben -

en in plaats daarvan heeft de 20e eeuw veel verschrikkelijke ellende gebracht, en gaat het nog bepaald niet de goede kant op in de wereld.

chessmatazz
05-08-07, 01:20
dat komt door hebzucht oftewel de honger naar geld en macht

de mens is nu eenmaal zwak en zal altijd blijven zondigen

jullie hebben het nu over politiek maar wat in het groot gebeurt hebben we ook in het klein

op straat, op het schoolplein, de werkvloer en aan tafel

overal worden er machtsspelletjes gespeeld en worden er mensen slachtoffer van jaloezie, hebzucht, laster etc.

het is jammer maar helaas waar

kijk maar naar het bijbelverhaal van Abraham en Hagar

daar zie je hoe dingen van een klein niveau uit kunnen groeien tot onmetelijk grote problemen

als hij geduldig had gewacht op de belofte van God dan zou Ismael niet verwekt zijn

nu we duizenden jaren verder zijn en de Arabische volkeren die afstammen van Ismael ruzie met de joden hebben die afstammen van Isaak zie je pas wat voor consequenties deze daad van Abraham (wat eigenlijk gewoon een gezinskwestie was) heeft voor de hele wereld

maar Abraham is hoe dan ook gezegend door God want,

als een slecht mens iets goeds doet is hij niet meteen goed en als een goed mens iets verkeerds doet is hij niet meteen slecht

Maarten
05-08-07, 02:03
Geplaatst door Lavendel20
Hetgeen wat je in de eerste alinea opsomt, dat is het leven. Het leven bestaat uit leuke en niet leuke gebeurtenissen/dingen. Wij mensen ( de meeste) zijn niet dankbaar. Iemand die het goed heeft kan het ook zwaar hebben, kan ook overspoelt worden door nare dingen. Een rijke kan plotseling arm worden, een gezonde kan ziek worden. De wereld is mensonvriendelijk geworden door de mens zelf. Niet door God. Door hebzucht, jaloezie, enz. God heeft zijn schepping perfect geschapen. Kijk nu naar de klimaatverandering, komt dat eigelijk niet door de mens zelf ? En dan achteraf klagen en zeuren en zeggen dat God niet bestaat, anders waren er geen overstromingen, anders dit, anders dat.

Ja ja ja, dat weten we nou allemaal wel. De mens is verschrikkelijk enzo. Maar het ging over God, en of die wel een haar beter was?

Ik voeg toe aan het eerdere rijtje: God laat je ook nog oud en gebrekkig worden, en vermoordt je uiteindelijk. Dat is zo in het door God geschapen systeem..

sater
05-08-07, 08:18
:fplet: Aha, de wrekende god kwam over de brug.

Lavendel20
05-08-07, 11:26
Vroeger, eeuwen geleden leeftden de mensen veel en veel beter met elkaar. Er was nog vertrouwen in elkaar, er was harmonie, er bestonden in vergelijking met nu veel minder schurken. Mensen waren toen ook stukken geloviger. Daar was sociale kennis en ervaring niet voor nodig.


Of God wel of niet een haar beter is. Natuurlijk zijn er aantal dingen die gebeuren, waarbij mensen lijden en die God kan hebben gedaan/veroorzaakt. Dat maakt God nou juist machtig. Dat Hij alles in zijn handen heeft. Alleen Hij. En Hij de mens kan overspoelen met slechte, minder leuke gebeurtenissen. Zoals ik al een eerder vertelde, die gebeurtenissen zijn beproevingen van God om te kunnen beoordelen hoe mensen ermee omgaan.

Je kunt het zien als school,

Als leerling is je doel overgaan en een diploma halen. Maar ook van de docenten, die boven jou staan. Door proefwerken word je getest of je geleerd hebt of niet. Of je je hebt voorbereid om met dat uiteindelijk te behalen diploma kunt werken of niet. Degenen die de regels van de docent hebben gevolgd, namelijk goed opletten, huiswerk maken, leren behalen hun toetsen/beproevingen en uiteindelijk hebben zij iets goeds in handen. Zo is het leven ook.


Maarten : God moord niet, hij heeft de mens zelf leven geschonken en mag die zelf ook weer afnemen. Moorden doen alleen zijn schepsels uit wanhoop, jaloezie, hebzucht etc. Maar kunnen die diegene die ze hebben vermoord ook weer in leven brengen ?

Maarten
05-08-07, 12:05
Geplaatst door sater
:fplet: Aha, de wrekende god kwam over de brug.

Yep, je weet hoe dat zit tegenwoordig. Israel, daar mag je niet meer aankomen, want je bent meteen antisemiet. En al die goed gevonden oplossingen van het O.T. zoals lui door de bliksem treffen, en het uitmoorden van hele volksstammen, dat valt ineens ook niet meer goed. Dus wat doe je dan als God? Je pakt een brug!

Maarten
09-08-07, 22:44
Geplaatst door Lavendel20

Maarten : God moord niet, hij heeft de mens zelf leven geschonken en mag die zelf ook weer afnemen.
Dat God het mag doet niets af aan het feit dat hij het ook doet.
God schiep een wereld, waarin mensen dood gaan. En als je niet vermoord wordt, dan ga je uiteindelijk dood aan een orgaan dat niet meer werkt. En een natuurlijke dood kan net zo afgrijselijk zijn als vermoord worden.

Je kunt hooguit zeggen dat mensen naar het hiernamaals gaan (volgens de leer tenminste). Maar in God's schepping worden mensen in feite door de natuur vermoord. Het was God's keuze om zo'n wereld te scheppen.

observer
10-08-07, 09:37
Geplaatst door Maarten
Dat God het mag doet niets af aan het feit dat hij het ook doet.
God schiep een wereld, waarin mensen dood gaan. En als je niet vermoord wordt, dan ga je uiteindelijk dood aan een orgaan dat niet meer werkt. En een natuurlijke dood kan net zo afgrijselijk zijn als vermoord worden.

Je kunt hooguit zeggen dat mensen naar het hiernamaals gaan (volgens de leer tenminste). Maar in God's schepping worden mensen in feite door de natuur vermoord. Het was God's keuze om zo'n wereld te scheppen. als ik een onveilig gebouw neerzet ben ik verantwoordelijk voor de gevolgen als het instort

observer
10-08-07, 09:39
Geplaatst door Lavendel20
Vroeger, eeuwen geleden leeftden de mensen veel en veel beter met elkaar. Er was nog vertrouwen in elkaar, er was harmonie, er bestonden in vergelijking met nu veel minder schurken. Mensen waren toen ook stukken geloviger. Daar was sociale kennis en ervaring niet voor nodig.
dat moet toch een van de grootste misvattingen zijn die ik sinds "paris hilton is maagd" gehoord heb.

vanaf dag 1
vanaf het begin van elke religie
onderling of door onderdrukking

ga een geschiedenisboek kopen

mark61
10-08-07, 10:20
Geplaatst door Lavendel20
Vroeger, eeuwen geleden leeftden de mensen veel en veel beter met elkaar. Er was nog vertrouwen in elkaar, er was harmonie, er bestonden in vergelijking met nu veel minder schurken.

Wanneer en waar was dat precies?

Of zuig je het toch eigenlijk maar uit je grote duim? :)


Of God wel of niet een haar beter is. Natuurlijk zijn er aantal dingen die gebeuren, waarbij mensen lijden en die God kan hebben gedaan/veroorzaakt. Dat maakt God nou juist machtig. Dat Hij alles in zijn handen heeft. Alleen Hij.

God als chanterende, terroristische dictator. Wil jij zo'n god aanbidden? Be my guest.

Jij denkt echt dat 200.000 Atjehers Straf verdienen voor hun Zonden? :kotsen: