PDA

Bekijk Volledige Versie : Christelijke bekeerling wil erkenning Egypte



Someone123
03-08-07, 14:07
CAIRO - Een Egyptenaar die zich bekeerde van de islam tot het christendom, wil dat de overheid zijn conversie erkent. De koptische mensenrechtenorganisatie Al-Kalima Centre heeft de zaak van de 25-jarige christen Mohamed Ahmed Higazi op zich genomen.

Het is de eerste keer dat een dergelijke zaak zich voordoet in het islamitische land. Higazi wil dat de regering zijn bekering erkent, zodat zijn kinderen als christen ter wereld komen.

Op identiteitsbewijzen in Egypte staat of een persoon christen of moslim is. Degenen die zich bekeren tot het christendom klagen er echter over dat administratieve obstakels het hen moeilijk maken om hun officiële papieren te wijzigen.

Higazi bekeerde zich toen hij 16 jaar was, maar zijn identiteitsbewijzen geven nog steeds aan dat hij moslim is. „Mijn vrouw is zwanger en ik wil mijn zoon registreren als christen”, aldus de bekeerling die verscheidene malen is gearresteerd vanwege zijn conversie.

Grootmoefti van Egypte Ali Gomaa heeft onlangs gezegd dat moslims vrij zijn hun eigen geloof te kiezen. Het is wel een „ernstige zonde” om „afvallige” te worden, maar de bekeerlingen mogen alleen gestraft worden als hun gedrag de samenleving in gevaar brengt, aldus de grootmoefti.