PDA

Bekijk Volledige Versie : Khadaffi is nog lang niet af van Palestijnse arts



Slinger
06-08-07, 08:52
Khadaffi is nog lang niet af van Palestijnse arts

WOERDEN - De Palestijns-Bulgaarse arts Ashraf el Hagoug Gomma gaat alles op alles zetten om de waarheid te achterhalen over de gang van zaken rond zijn proces in Libië, waar hij 8,5 jaar gevangen heet gezeten. Dat kondigde hij zondag aan op een persconferentie in Woerden, waar zijn ouders wonen.

El Hagoug Gomma wil maandag met zijn advocaat Zegveld praten over de opties die hij heeft. De 35-jarige arts stelt dat het Libische regime van Khadaffi zich schuldig heeft gemaakt aan gijzeling en „prostitutie van het recht” door hem en vijf Bulgaarse verpleegster jarenlang gevangen te houden voor een misdrijf waaraan ze volstrekt geen schuld hebben. „De waarheid komt uit, ik zal niet opgeven”, zei de medicus.

El Hagoug Gomma werd anderhalve week geleden onverwachts vrijgelaten na een diplomatiek offensief, waarbij onder meer de Europese Unie en Frankrijk betrokken waren. De arts en de verpleegsters waren in 2004 nog ter dood veroordeeld wegens het moedwillig besmetten van honderden kinderen met hiv.

In Woerden circuleren inmiddels T-shirts met de opdruk „Ik heb grote blij”, de kreet waarmee de moeder van El Hagoug Gomma het nieuws over de vrijlating van haar zoon begroette.

De moeder en de vader van de arts moesten zondag net als hun zoon zo nu en dan een traantje wegpinken toen ze hun verhaal deden tegenover een groot aantal verslaggevers uit binnen- en buitenland. De familie gebruikte de gelegenheid om de gemeente en inwoners van Woerden, de koningin, de Nederlandse regering, president Bush van de Verenigde Staten, de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch en nog een lange reeks anderen te bedanken voor hun inspanningen om het zestal vrij te krijgen.

El Hagoug Gomma klonk strijdbaar toen hij sprak over zijn plannen voor de toekomst. „Dit is niet het einde. Wij willen onze naam zuiveren”. Hij gaat in ieder geval nooit meer aan de slag als arts in Libië, waar hij vanaf zijn tweede levensjaar onafgebroken heeft gewoond. „Dat is een gesloten boek. Ik moet opnieuw beginnen, want ik heb mijn diploma's niet meegekregen toen we Libië verlieten. Ik moet misschien weer examens gaan doen om ergens te kunnen werken als arts.”

Donderdag vertrekt El Hagoug Gomma weer naar Bulgarije, het land dat hem een maand voor zijn vrijlating het burgerschap verleende. „Ik ben er trots op om Bulgaar te zijn, maar ik zou ook graag Nederlander willen worden”, aldus de arts. „Dat zou een hele eer zijn.”

De Telegraaf, 6 augustus 2007

mark61
06-08-07, 11:04
Ik wens hem veel succes. Een waarschuwingsschot tussen de ogen lijkt mij een waarschijnlijke uitkomst van zijn waarheidsvinding.