PDA

Bekijk Volledige Versie : Klassejustitie: Voor mishandeling NICHT krijgt de dader zwaardere straf...



Wizdom
10-08-07, 22:15
CDA en PvdA eisen wetswijziging

Cyntha van Gorp
Lezersreacties op dit artikel (51) Reageer zelf
CDA en PvdA willen geweld tegen homo’s dubbel zo hard aanpakken, omdat het gaat om twee strafbare feiten: geweld én discriminatie.

De twee grootste regeringsfracties zijn het eens: het geweld tegen homo’s loopt de spuigaten uit. „Absoluut onacceptabel”, noemt PvdA-Kamerlid Bouwmeester het. „We moeten hiertegen optreden met een duidelijk, afschrikwekkend signaal.” CDA-collega De Pater valt haar bij: „Die daders hebben hun handen thuis te houden, en discriminatie is verboden.”

Om het geweld een halt toe te roepen, willen de Kamerfracties dat minister Hirsch Ballin van justitie de wetgeving aanpast. „Iedereen is tegen geweld tegen homo’s. Het is geweld in het kwadraat, dus dat vereist straffen in het kwadraat. Als de minister niets doet, dien ik zelf wel een wetsvoorstel in”, kondigt Bouwmeester aan. Ze benadrukt dat de nieuwe wetgeving moet gelden voor alle vormen van geweld uit discriminatie. De Pater verwacht niet veel verzet. „Ik kan me niet voorstellen dat je hier níet voor bent. Het Openbaar Ministerie onderzoekt al of ze dit tot haar beleid kan maken. En juridisch gezien is het mogelijk.”

Het aantal meldingen van homogeweld in Amsterdam is het afgelopen jaar flink gestegen. Ook tijdens de Gay Pride van afgelopen weekeinde moesten enkele homo’s het ontgelden. Eén van hen, een Ier die met zijn vriend over straat liep, hield er een verschoven nekwervel en een kaak- en neusbreuk aan over.

Volgens Bouwmeester is naast een zwaardere strafmaat, ook een cultuurverandering bij de politie nodig. Ze zegt ’signalen’ te krijgen dat de politie nonchalant omspringt met homo’s die aangifte komen doen. „Homogeweld komt vooral ’s avonds voor. Als slachtoffers hun verhaal komen doen op het politiebureau, is het vaak: ’Vervelend, kom morgen maar terug’. Als je het slachtoffer niet serieus neemt, wordt hij boos en komt niet meer terug.”

Verder wil Bouwmeester de garantie dat er meteen actie wordt ondernomen. „Nu wordt de aangifte te vaak in twijfel getrokken. En als de dader gepakt is, moet hij daadwerkelijk gestraft worden in plaats van dat de officier van justitie constateert dat het rot is, maar meer ook niet.”

Dus als je wilt dat een dader zwaarder gestraft wordt zeg je gewoon dat je een nicht bent...

mark61
10-08-07, 22:43
Als je je eigen posts zou lezen zou je er niet zo'n stompzinnige en BELEDIGENDE (ja, ik heb ook caps) titel bovenzetten. Scheinhijl!

knuppeltje
10-08-07, 23:49
Geplaatst door Wizdom
CDA en PvdA eisen wetswijziging

Cyntha van Gorp
Lezersreacties op dit artikel (51) Reageer zelf
CDA en PvdA willen geweld tegen homo’s dubbel zo hard aanpakken, omdat het gaat om twee strafbare feiten: geweld én discriminatie.

De twee grootste regeringsfracties zijn het eens: het geweld tegen homo’s loopt de spuigaten uit. „Absoluut onacceptabel”, noemt PvdA-Kamerlid Bouwmeester het. „We moeten hiertegen optreden met een duidelijk, afschrikwekkend signaal.” CDA-collega De Pater valt haar bij: „Die daders hebben hun handen thuis te houden, en discriminatie is verboden.”

Om het geweld een halt toe te roepen, willen de Kamerfracties dat minister Hirsch Ballin van justitie de wetgeving aanpast. „Iedereen is tegen geweld tegen homo’s. Het is geweld in het kwadraat, dus dat vereist straffen in het kwadraat. Als de minister niets doet, dien ik zelf wel een wetsvoorstel in”, kondigt Bouwmeester aan. Ze benadrukt dat de nieuwe wetgeving moet gelden voor alle vormen van geweld uit discriminatie. De Pater verwacht niet veel verzet. „Ik kan me niet voorstellen dat je hier níet voor bent. Het Openbaar Ministerie onderzoekt al of ze dit tot haar beleid kan maken. En juridisch gezien is het mogelijk.”

Het aantal meldingen van homogeweld in Amsterdam is het afgelopen jaar flink gestegen. Ook tijdens de Gay Pride van afgelopen weekeinde moesten enkele homo’s het ontgelden. Eén van hen, een Ier die met zijn vriend over straat liep, hield er een verschoven nekwervel en een kaak- en neusbreuk aan over.

Volgens Bouwmeester is naast een zwaardere strafmaat, ook een cultuurverandering bij de politie nodig. Ze zegt ’signalen’ te krijgen dat de politie nonchalant omspringt met homo’s die aangifte komen doen. „Homogeweld komt vooral ’s avonds voor. Als slachtoffers hun verhaal komen doen op het politiebureau, is het vaak: ’Vervelend, kom morgen maar terug’. Als je het slachtoffer niet serieus neemt, wordt hij boos en komt niet meer terug.”

Verder wil Bouwmeester de garantie dat er meteen actie wordt ondernomen. „Nu wordt de aangifte te vaak in twijfel getrokken. En als de dader gepakt is, moet hij daadwerkelijk gestraft worden in plaats van dat de officier van justitie constateert dat het rot is, maar meer ook niet.”

Dus als je wilt dat een dader zwaarder gestraft wordt zeg je gewoon dat je een nicht bent...

Je geeft die agent gewoon een dikke zoen en dan gelooft die dat wel, niet waar stomme heikneuter.

Marsipulami
11-08-07, 00:52
Geplaatst door Wizdom

CDA en PvdA willen geweld tegen homo’s dubbel zo hard aanpakken, omdat het gaat om twee strafbare feiten: geweld én discriminatie.
B]

In België wordt discriminatie/racisme als een verzwarende omstandigheid beschouwd bij (gewelds-)delicten. Als een Belg een Marokkaan een mep geeft, dan krijgt hij een zwaardere straf als wanneer hij een zelfde mep aan een andere Belg zou geven.

rja
11-08-07, 01:04
Geplaatst door Marsipulami
In België wordt discriminatie/racisme als een verzwarende omstandigheid beschouwd bij (gewelds-)delicten. Als een Belg een Marokkaan een mep geeft, dan krijgt hij een zwaardere straf als wanneer hij een zelfde mep aan een andere Belg zou geven.
En terecht,

Moeten we in Nederland ook maar invoeren.

Daaronder valt ook geweld tegen homo's

Charlus
11-08-07, 01:20
Geplaatst door Marsipulami
In België wordt discriminatie/racisme als een verzwarende omstandigheid beschouwd bij (gewelds-)delicten. Als een Belg een Marokkaan een mep geeft, dan krijgt hij een zwaardere straf als wanneer hij een zelfde mep aan een andere Belg zou geven.
En als een Marokkaan een Belg een mep geeft? In dat geval meer straf dan ihgv. een Marokkaan een Marokkaan mept?
En als een Marokkaan een Belgische homo mept? Weegt dat dan weer net zo zwaar als Belg mept Marokkaan?

chessmatazz
11-08-07, 01:32
want die NICHT was niet mans genoeg om terug te slaan

Marsipulami
11-08-07, 01:43
Geplaatst door Charlus
En als een Marokkaan een Belg een mep geeft? In dat geval meer straf dan ihgv. een Marokkaan een Marokkaan mept?

Dat is lang niet zeker. Het is makkelijk om een daad (objectief-geweld) vast te stellen maar niet om het motief (subjectief-racisme) van een daad te achterhalen. Er moet dus een discriminerende intentie aanwezig zijn. Omdat de bewijsvoering omtrent discriminatie zo moeilijk is heeft de wetgever in België de bewijslast omgekeerd. De Belg die een Marokkaan mept zal moeten aantonen dat er geen racistische of discriminerende intentie aanwezig was.

Statistisch gezien wonen er meer Belgen dan Marokkanen in België. Dus de kans dat een Marokkaan een Belg mept zonder racistische intentie is statistisch gezien groter dan dat een Belg een Marokkaan mept zonder racistische intentie. Er bestaat ook een wet in België die statistieken als bewijslast aanvaard inzake beoordeling door de rechter van discriminatie.

rja
11-08-07, 02:17
Geplaatst door chessmatazz
want die NICHT was niet mans genoeg om terug te slaan
Dat is de ellende,

Die homo rammers, komen in groepen, net zo als veel Marokkanen.

AdamRon
11-08-07, 08:21
Ik woon zelf in Amsterdam, ik heb dus al het een en ander meegemaakt met deze jongeren.... het is alleen jammer dat ik het nooit gezien heb dat ze een homo aan het molesteren zijn.. het zou mij een goede reden geven om deze stoere jongens een aan te pakken op hun eigen manier..

En ja.. ik weet dat ik geen eigen rechter mag spelen... dat neem ik op de koop toe..
:wtf:

AdamRon
11-08-07, 08:31
Geplaatst door chessmatazz
want die NICHT was niet mans genoeg om terug te slaan

Het zou een groot plezier worden voor een hoop mensen als de mensen die homo zijn nu eens de rollen gingen omdraaien en deze stoere jongens eens gaan rammen.. LOL..

Wat gaan we dan krijgen.... Eerwraak

Want dan voelen deze stoere jongens zich aangetast in hun eer...
Dus met andere woorden.. ze zoeken geweeon een reden om hun dingetje te doen.. maar geen reden hadden.. dus ze kweken gewoon de reden voor hunzelf

AdamRon
11-08-07, 08:33
En nee.. het is niet nodig voor sommige heldere schrijvers hier om de twee voorgaande reacties van mij te combineren...

Ik ben geen homo

knuppeltje
11-08-07, 10:41
Geplaatst door AdamRon
En nee.. het is niet nodig voor sommige heldere schrijvers hier om de twee voorgaande reacties van mij te combineren...

Ik ben geen homo

Geeft niet hoor, we zullen niet boos op je worden. :stout:

Bofko
11-08-07, 11:27
Geplaatst door Wizdom


Dus als je wilt dat een dader zwaarder gestraft wordt zeg je gewoon dat je een nicht bent...

En ik zou als dader gewoon zeggen dat ik het niet gedaan heb :slapen:

David
11-08-07, 11:29
Wizke is boos. Ah, gut toch. :hihi:

vrijvanhaat
11-08-07, 11:35
Geplaatst door Marsipulami
In België wordt discriminatie/racisme als een verzwarende omstandigheid beschouwd bij (gewelds-)delicten. Als een Belg een Marokkaan een mep geeft, dan krijgt hij een zwaardere straf als wanneer hij een zelfde mep aan een andere Belg zou geven.

Vrij van haat

Dan die Belg maar twee meppen geven dan staan we weer quit.
Zo lust je er wel nog een paar. Het moet niet gekker worden.
Wie volgt.

knuppeltje
11-08-07, 11:45
Geplaatst door vrijvanhaat
Vrij van haat

Dan die Belg maar twee meppen geven dan staan we weer quit.
Zo lust je er wel nog een paar. Het moet niet gekker worden.
Wie volgt.

Ja ga jij hier ook nog een beetje onzinnig geweld zitten uitlokken. :hihi:

vrijvanhaat
13-08-07, 15:54
Geplaatst door knuppeltje
Ja ga jij hier ook nog een beetje onzinnig geweld zitten uitlokken. :hihi:

Vrij van haat.

Nou nog een keer dan: Je begrijpt de clou niet. Dus denk maar diep na
anders vraag je het maar aan een deskundige.
Einde citaat.

Max Stirner
13-08-07, 16:07
Geplaatst door Wizdom
CDA en PvdA eisen wetswijziging

CDA en PvdA willen geweld tegen homo’s dubbel zo hard aanpakken, omdat het gaat om twee strafbare feiten: geweld én discriminatie.



Een dubbele seponering dus ....

knuppeltje
13-08-07, 16:40
Geplaatst door vrijvanhaat
Vrij van haat.

Nou nog een keer dan: Je begrijpt de clou niet. Dus denk maar diep na
anders vraag je het maar aan een deskundige.
Einde citaat.

Ik weet niet zeker, maar denk dat jij een en ander niet snapt.

TonH
14-08-07, 00:18
Geplaatst door Marsipulami
In België wordt discriminatie/racisme als een verzwarende omstandigheid beschouwd bij (gewelds-)delicten. Als een Belg een Marokkaan een mep geeft, dan krijgt hij een zwaardere straf als wanneer hij een zelfde mep aan een andere Belg zou geven.

Dat is in Nedeland ook zo:

Geweld tegen homo’s
Het is nog helemaal de vraag of het geweld tegen homoseksuelen in Nederland toeneemt. De belangenorganisatie voor homo’s, CCC, heeft daarover alarm geslagen naar aanleiding van een paar gevallen van mishandeling van homoseksuelen tijdens de jaarlijkse Gay Parade die deze maand in Amsterdam werd gehouden. Dat lijkt overdreven. Wel kan worden
vastgesteld dat er meer aandacht is voor geweld tegen homoseksuelen en dat is toe te juichen. Dankzij die aandacht kan dat geweld effectiever worden bestreden.
De politie van Amsterdam registreert sinds anderhaif jaar aangiften van geweld tegen homo’s apart. Vorig jaar leverde dat 15 aangiften op en dit jaar tot nu toe 24. Dat kan duiden op een grotere alertheid van de politie en/of de slachtoffers.
Dan nog kan er sprake zijn van onderrapportage of terughoudendheid van slachtoffers. Maar de cijfers bewijzen een toename van het aantal gevallen van mishandeling niet. Het totale aantal aangiften voor geweld per jaar in Amsterdam is hoger dan 10.000. Daar is veel uitgaansgeweld bij tus.sen mensen die te veel hebben gedronken. Enkele tientallen aangiften per jaar kunnen zeker geen reden zijn voor homoseksuele toeristen uit het buitenland om Amsterdam te mijden.
Veel andere toeristische bestemmingen in de wereld zijn aanzienlijk gevaarlijker voor openlijk homoseksuelen. In Nederland heerst geen homovijandig klimaat, integendeel.
Geweld tegen homo’s vindt vaker plaats op ontmoetingsplekken voor seks in parken en natuurgebieden. Op die plekken wordt door homo’s vaak in het openbaar seks bedreven.
Het is begrijpelijk dat recreanten en omwonenden zich daaraan storen. Het is ook illegaal. Homo’s hebben niet alleen dezelfde rechten maar ook dezelfde plichten als andere burgers. Dc emancipatie van homo’s is voltooid en niets staat onderlinge seksuele contacten in allerlei gelegenheden in de weg. Er is geen reden waarom homo’s, anders dan hetero’s, seks in
veelgebruikte parken zouden mogen bedrijven. Uiteraard moet geweiddadige eigenrichting tegen deze homo’s worden bestraft. Maar homo’s die in parken en parkeerplaatsen de baan op gaan’, weten dat ze risico’s lopen, niet alleen op gevaarlijke geslachtsziekten maar ook op gevaarlijk geweld.
Dat geldt ook voor hetero’s die een voorkeur hebben voor illegale straatprostitutie.
De Tweede Kamerleden Lea Bouwmeester (PvdA) en Marleen de Pater (CDA) zijn voorbarig met hun voorstel cm de strafmaat voor geweld tegen homo’s te verhogen. Er is veel geweld in Nederland, maar er is niet aangetoond dat speciaal het geweld tegen homoseksuelen sterk is gegroeid. Verhoging van de strafmaat leidt ook niet altijd tot verhoging van de straffen. Een speciale ‘potenrammerswet’ is niet nodig.
Terecht beschouwt justitie discriminatie als een verzwarende omstandigheid en volgens een richtlijn moet den een kwart meer straf worden geëist. De politic hoort daar alert op te zijn bij het opnemen van aangiften. En dat geldt niet alleen voor discriminerend geweld tegen homo’s.
© 2007 NRC Handelsblad