PDA

Bekijk Volledige Versie : Bisschop Muskens: "laten we God voortaan Allah noemen"



Marsipulami
13-08-07, 22:13
Muskens: laten we God voortaan Allah noemen

Hilversum (ANP) 13 augustus 2007 - Wat betreft Tiny Muskens, bisschop van Breda, kan God net zo goed Allah worden genoemd. ,,Allah is op zich een heel mooi woord voor God. Waarom zouden we niet allemaal samen zeggen: We noemen God voortaan Allah?'', aldus Muskens maandag in het televisieprogramma Netwerk.

Indonesië
De binnenkort vertrekkende bisschop grijpt terug op zijn ervaringen in Indonesië. "Ik heb acht jaar in Indonesië gewerkt en daar samen met andere paters elke dag gebeden. In het hartje van de eucharistieviering wordt God daar Allah genoemd. Waarom nemen we dat woord niet over. Waarom kunnen we het niet samen gaan doen.''

God staat erboven
Muskens stelde verder: "Het kan God wat schelen hoe wij hem noemen. Daar staat hij boven. Dat zijn onze problemen. Wij zijn allemaal bezorgd dat God dat erg zou vinden. Dat God dat blasfemie zou vinden. Helemaal niet. Wij hebben dat uitgevonden om ruzie over te maken.''

'Klinkt gek'
Hij vindt dat Allah gewoon het Arabische woord voor God is, maar Muskens realiseert zich dat invoering van de naam Allah in de katholieke kerk niet op korte termijn zal plaatsvinden. "Dit klinkt natuurlijk gek. Dat krijg ik nooit klaar. Maar over honderd of tweehonderd jaar moet ik het nog maar eens zien.''

Ontslag
De met gezondheidsproblemen kampende Muskens vroeg paus Benedictus XVI onlangs om hem ontslag te verlenen als bisschop van Breda. De 71-jarige Muskens sluit zich aan bij de Pauluscommuniteit van de benedictijnen in Teteringen. Als de paus het ontslag van Muskens aanvaardt, wordt Hans van den Hende bisschop van Breda.

knuppeltje
13-08-07, 22:19
Geplaatst door Marsipulami
Muskens: laten we God voortaan Allah noemen

Hilversum (ANP) 13 augustus 2007 - Wat betreft Tiny Muskens, bisschop van Breda, kan God net zo goed Allah worden genoemd. ,,Allah is op zich een heel mooi woord voor God. Waarom zouden we niet allemaal samen zeggen: We noemen God voortaan Allah?'', aldus Muskens maandag in het televisieprogramma Netwerk.

Indonesië
De binnenkort vertrekkende bisschop grijpt terug op zijn ervaringen in Indonesië. "Ik heb acht jaar in Indonesië gewerkt en daar samen met andere paters elke dag gebeden. In het hartje van de eucharistieviering wordt God daar Allah genoemd. Waarom nemen we dat woord niet over. Waarom kunnen we het niet samen gaan doen.''

God staat erboven
Muskens stelde verder: "Het kan God wat schelen hoe wij hem noemen. Daar staat hij boven. Dat zijn onze problemen. Wij zijn allemaal bezorgd dat God dat erg zou vinden. Dat God dat blasfemie zou vinden. Helemaal niet. Wij hebben dat uitgevonden om ruzie over te maken.''

'Klinkt gek'
Hij vindt dat Allah gewoon het Arabische woord voor God is, maar Muskens realiseert zich dat invoering van de naam Allah in de katholieke kerk niet op korte termijn zal plaatsvinden. "Dit klinkt natuurlijk gek. Dat krijg ik nooit klaar. Maar over honderd of tweehonderd jaar moet ik het nog maar eens zien.''

Ontslag
De met gezondheidsproblemen kampende Muskens vroeg paus Benedictus XVI onlangs om hem ontslag te verlenen als bisschop van Breda. De 71-jarige Muskens sluit zich aan bij de Pauluscommuniteit van de benedictijnen in Teteringen. Als de paus het ontslag van Muskens aanvaardt, wordt Hans van den Hende bisschop van Breda.

Als die hem maar niet Stafke noemt, dat klinkt zo raar. :confused:

Cherry Bo
13-08-07, 22:46
Allah is niet katholiek, Allah is hartstikke moslim, hij heeft er zelfs een boek over geschreven, dusss :o

TonH
13-08-07, 22:53
God, Allah, Theo.... alles heeft zo zijn plaats. Dat zal iets te maken hebben met voorzienigheid of zo?!

Marsipulami
13-08-07, 23:23
Allah

Van Wikipedia


Allah (Arabisch: الله, samentrekking van al-ilāh, de god, degene die aanbeden wordt) is een Aramees woord voor God, vooral gebruikt in de islam, maar ook door joden en christenen uit Arabisch-sprekende landen.

De naam 'Allah' in de islam

In de islamitische theologie is God uniek, almachtig, alomtegenwoordig, onzichtbaar. Evenals in het christendom wordt Hij beschouwd als de Schepper van al wat leeft. Hij beschikt zowel over levengevende als vernietigende eigenschappen. Deze God wordt beschouwd dezelfde te zijn als de God van het jodendom en christendom, omdat moslims de God aanbidden van Adam, Noach, Abraham, Mozes, David en Jezus. De zienswijze en invulling van geloofsbeleving om deze God te bereiken verschilt bij de drie godsdiensten. Omdat men God binnen de islam als alomvattend ziet, komt zowel het goede als het slechte van Hem, maar niets zonder reden.

Het is moslims niet toegestaan zich enige voorstelling van God te maken, anders dan door het memoreren van Zijn eigenschappen of manifestaties, verwoord in de 99 Schone Namen van God die zijn afgeleid uit de Koran. Het is dan ook niet toegestaan om afbeeldingen te maken die God zouden moeten voorstellen. God kan niet als mannelijk of als vrouwelijk worden beschouwd, hoewel het Arabisch geen onzijdige woorden kent.

Een moslim zal vaak Allah laten volgen door ta'ala, wat de Verhevene betekent, en hem doorgaans uitgebreider Allah soebhanoehoe wata'ala noemen, veelal afgekort tot: Allah (swt), wat vertaald kan worden als God, geprezen en verheven is hij.


Etymologie

In westerse talen zoals het Nederlands wordt de term gebruikt om specifiek de God van de islam aan te geven. In moslimlanden met een christelijke minderheid gebruiken christenen ook het woord 'Allah' of 'cenab-i-allah' voor God. Ook Arabisch sprekende joden gebruiken het woord 'Allah'. Op Malta gebruiken de katholieken eveneens Allah.

Etymologisch is cenab-i-allah verwant aan het Hebreeuwse Elōhîm, (God), en het Aramese en Syrische Alāhā. Elōhîm komt van elôh (Hebreeuws voor 'god') en Alāhā is een sterkere vorm van alāh (Aramees/Syrisch voor 'god'), terwijl cenab-i-allah verwant is aan ilāh (een ander Arabisch woord voor God). We hebben dus te maken met drie etymologisch verwante semitische equivalenten voor 'god'. De verschillen in uitspraak zijn te verklaren door morfologische ontwikkelingen in de drie talen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de verschillen tussen Deus, Dios en Dio in resp. het Latijn, Spaans en Italiaans. [1]


Herkomst

De naam verschijnt voor het eerst in geschreven vorm in graffiti uit de zesde eeuw voor de jaartelling rond de stad Dedan (nu el Ula) in de Noord-Arabische woestijn, naast een godheid die Salm genoemd wordt. De opschriften gebruiken een alfabet dat afgeleid is van het Sinaïnitische (oer-)alfabet. Volgens Herodotus was er een godheid Orotalt en een godin Alilat. In de laatste naam is de vrouwelijke vorm van het woord Allah te herkennen, omdat -t een vrouwelijke uitgang is in Semitische talen.

Sommige critici zien in Allah de voortzetting van de pre-islamitische maangod Hubal van de polytheïstische Mekkanen. De halve maan is immers het symbool van de islam geworden.

Pytaghoras
14-08-07, 01:15
Mukens is zoals 99% van onze Hollanders zo dom dat ze dachten dat Allah een speciale God is voor moslims. De roomskatholieke Kerk in alhoceima, waar ik vandaan kom gebruiken ze het woord Allah wat God betekent in Arabisch.

Wortel
14-08-07, 06:38
Muskens is zoals 99% van onze Hollanders zo dom dat ze dachten dat Allah een speciale God is voor moslims. De roomskatholieke Kerk in alhoceima, waar ik vandaan kom gebruiken ze het woord Allah wat God betekent in Arabisch.

Zo is het. Alsof God zich trouwens op zou kunnen en willen laten sluiten in één specifieke taal.

Slinger
14-08-07, 07:35
Toch werkt het verwarring in de hand. De islamitische Allah is wel degelijk 'iets' anders dan de christelijke God. Denk maar aan het concept van de drieëenheid.

illmatik
14-08-07, 08:21
Geplaatst door Slinger
Toch werkt het verwarring in de hand. De islamitische Allah is wel degelijk 'iets' anders dan de christelijke God. Denk maar aan het concept van de drieëenheid.

Klopt. De drie-eenheid heeft van het Christendom min of meer een polytheïstische religie gemaakt, terwijl Jezus Christus (vrede zij met hem) naar mijn idee toch heel wat anders bedoelde.

Wortel
14-08-07, 08:24
Klopt. De drie-eenheid heeft van het Christendom min of meer een polytheïstische religie gemaakt,

Kletskoek en dat kun je weten. Er is hier al zo vaak over dat punt geschreven.

Slinger
14-08-07, 08:28
Geplaatst door illmatik
Klopt. De drie-eenheid heeft van het Christendom min of meer een polytheïstische religie gemaakt, terwijl Jezus Christus (vrede zij met hem) naar mijn idee toch heel wat anders bedoelde.

Weet jij wat Jezus bedoelde? Als je wil weten wat Jezus bedoelde zul je de Bijbel moeten lezen en dan zul je op tal van plaatsen vinden dat hij de Zoon van God is.

mark61
14-08-07, 08:52
Guys, zullen we toch maar weer ophouden Allah aan God gelijk te stellen? :hihi:

Daarom bestaan er nou verschillende godsdiensten, en daarom is het altijd gekrakeel tussen de broeders.

Iedereen heeft nl. altijd gelijk. Das lastig.

Bofko
14-08-07, 08:59
Geplaatst door illmatik
Klopt. De drie-eenheid heeft van het Christendom min of meer een polytheïstische religie gemaakt


Kom kom niet zo simpel.Je moet wel een beetje abstract denken om het concept van de drie-eenheid te snappen.

Beschouw het maar als 3 dimensies.Je kunt de voorkant , onderkant en zijkant van een ruimtelijk object beschrijven die alle drie verschillend zijn, maar waarbij je toch over een en hetzelfde object praat.

reallife
14-08-07, 09:00
Geplaatst door Wortel
Zo is het. Alsof God zich trouwens op zou kunnen en willen laten sluiten in één specifieke taal.

Op de één of andere manier moet ik denken aan de toren van Babel... :o

reallife
14-08-07, 09:01
Geplaatst door Bofko
Kom kom niet zo simpel.Je moet wel een beetje abstract denken om het concept van de drie-eenheid te snappen.

Beschouw het maar als 3 dimensies.Je kunt de voorkant , achterkant en zijkant van een ruimtelijk object beschrijven die alle drie verschillend zijn, maar waarbij je toch over een en hetzelfde object praat.

:zozo:

:duim:

mark61
14-08-07, 09:08
Geplaatst door Bofko
Kom kom niet zo simpel.Je moet wel een beetje abstract denken om het concept van de drie-eenheid te snappen.

Beschouw het maar als 3 dimensies.Je kunt de voorkant , onderkant en zijkant van een ruimtelijk object beschrijven die alle drie verschillend zijn, maar waarbij je toch over een en hetzelfde object praat.

Je bent een punk ass white boy :brozac:

illmatik
14-08-07, 09:14
Geplaatst door Bofko
Kom kom niet zo simpel.Je moet wel een beetje abstract denken om het concept van de drie-eenheid te snappen.

Beschouw het maar als 3 dimensies.Je kunt de voorkant , onderkant en zijkant van een ruimtelijk object beschrijven die alle drie verschillend zijn, maar waarbij je toch over een en hetzelfde object praat.

Ja ja, dat weet ik ook wel. Maar in geval van Slinger moet je me maar even mijn gang laten gaan.

Bofko
14-08-07, 09:18
Geplaatst door illmatik
Ja ja, dat weet ik ook wel. Maar in geval van Slinger moet je me maar even mijn gang laten gaan.

:D . Ok, ga je gang.

Slinger
14-08-07, 09:22
Geplaatst door illmatik
Ja ja, dat weet ik ook wel. Maar in geval van Slinger moet je me maar even mijn gang laten gaan.

Nou, ik wacht...

Wortel
14-08-07, 12:11
Guys, zullen we toch maar weer ophouden Allah aan God gelijk te stellen?

Daarom bestaan er nou verschillende godsdiensten, en daarom is het altijd gekrakeel tussen de broeders.

Iedereen heeft nl. altijd gelijk. Das lastig.

Nee, nee, niet te snel naar de koffie en de cake willen.
Dat God/Allah "ja" zegt is het probleem niet. Dat mensen allemaal anders "ja" terugzeggen kan een probleem worden, maar hoeft het niet te zijn. Het gaat hier echter niet om gelijk willen hebben -inderdaad een bron van veel gemier- maar om begrepen worden.

youssef_amr
14-08-07, 12:55
Geplaatst door Bofko
Kom kom niet zo simpel.Je moet wel een beetje abstract denken om het concept van de drie-eenheid te snappen.

Beschouw het maar als 3 dimensies.Je kunt de voorkant , onderkant en zijkant van een ruimtelijk object beschrijven die alle drie verschillend zijn, maar waarbij je toch over een en hetzelfde object praat.


sjonge jonge wat kun jij uit je nek kletsen zeg.

Cherry Bo
14-08-07, 12:59
Geplaatst door youssef_amr
sjonge jonge wat kun jij uit je nek kletsen zeg.

Jij hebt ook best een leuke babbel. 4 Berichten al.

Bofko
14-08-07, 13:01
Geplaatst door youssef_amr
sjonge jonge wat kun jij uit je nek kletsen zeg.

Heeft youssef_amr ook iets inhoudelijks te melden ?

knuppeltje
14-08-07, 13:09
Geplaatst door Bofko
Heeft youssef_amr ook iets inhoudelijks te melden ?

Vast wel, maar dat bewaart hij nog even.
Of hij wilt zijn kostbare pareltjes niet voor ons gooien, kan ook.

youssef_amr
14-08-07, 14:18
Geplaatst door Bofko
Heeft youssef_amr ook iets inhoudelijks te melden ?

112. Zuiverheid van Geloof (Al-Ichlaas)


Geopenbaard vóór de Hidjrah. Dit hoofdstuk heeft 4 strofen.

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "Allah is de Enige.

2. Allah is zichzelf-genoeg, Eeuwig.

3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.

4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."


dit is wat de moslims onder Allah verstaan. Graag even een soortgelijke kort en krachtige omschrijving van god in de bijbel. En dan niet dat vage verhaal van onderkant en bovenkant.....

mark61
14-08-07, 14:35
Geplaatst door youssef_amr
Graag even een soortgelijke kort en krachtige omschrijving van god in de bijbel. En dan niet dat vage verhaal van onderkant en bovenkant.....

Want anders? Kan jij het met je kippenbrein niet meer volgen? :lachu:

youssef_amr
14-08-07, 14:39
Geplaatst door mark61
Want anders? Kan jij het met je kippenbrein niet meer volgen? :lachu:

For your information: Ik ben nu opzoek naar vergelijkingsmateriaal.

Julien
14-08-07, 14:52
Geplaatst door youssef_amr
112. Zuiverheid van Geloof (Al-Ichlaas)


Geopenbaard vóór de Hidjrah. Dit hoofdstuk heeft 4 strofen.

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "Allah is de Enige.

2. Allah is zichzelf-genoeg, Eeuwig.

3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.

4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."


dit is wat de moslims onder Allah verstaan. Graag even een soortgelijke kort en krachtige omschrijving van god in de bijbel. En dan niet dat vage verhaal van onderkant en bovenkant.....

Dat verhaal van jou vind ik pas vaag.
Bofko heeft heel duidelijk uitgelegd wat de God van de Bijbel is.
God is de schepper en er is geen andere god. God is echter onder de mensen gekomen om de mensheid te redden in de vorm van Jezus Christus en hij komt nog steeds in ons in de vorm van de Heilige Geest.

Verder geloof ik dat Allah en God dezelfde zijn. Alleen hebben moslims een andere interpratie. De rol van Mohammed vind ik iets moeilijker. Als ik een arabische christen was geweest had ik het ook over Allah gehad.

youssef_amr
14-08-07, 14:56
Geplaatst door Julien
God is echter onder de mensen gekomen om de mensheid te redden in de vorm van Jezus Christus en hij komt nog steeds in ons in de vorm van de Heilige Geest.
Tja.... is maar wat je vaag vindt


Geplaatst door Julien De rol van Mohammed vind ik iets moeilijker.

weleens van een profeet gehoord.

Julien
14-08-07, 15:07
Geplaatst door youssef_amr
Tja.... is maar wat je vaag vind
Wat vind je nou eigenlijk vaag aan de omschrijvingen van de 3-eenheid? Of wil je persé het fabeltje van moslims blijven geloven dat christenen polytheistisch zijn?


weleens van een profeet gehoord.
Ja en alleen moslims geloven dat Mohammed dat was. Net zoals sommige moslims geloven dat christenen polytheistisch zijn, bestaan er christenen die geloven dat Mohammed door de duivel gestuurd is en de Antichrist was. Dat vind ik ook onzin.

youssef_amr
14-08-07, 15:11
Geplaatst door Julien
Wat vind je nou eigenlijk vaag aan de omschrijvingen van de 3-eenheid? Of wil je persé het fabeltje van moslims blijven geloven dat christenen polytheistisch zijn?

sorry maar 3 eenheid klinkt niet almachtig in mijn oren.


Geplaatst door Julien
Ja en alleen moslims geloven dat Mohammed dat was. Net zoals sommige moslims geloven dat christenen polytheistisch zijn, bestaan er christenen die geloven dat Mohammed door de duivel gestuurd is en de Antichrist was. Dat vind ik ook onzin. [/B]

Ik mis hier jouw aanvulling van het moeilijk hebben met de rol van de profeet mohamed salla laahu allaihi wasalam.

Julien
14-08-07, 15:16
Geplaatst door youssef_amr
sorry maar 3 eenheid klinkt niet almachtig in mijn oren.
Hoezo? Het is 3 in 1, dus gewoon 1 God. En zeer almachtig omdat het geen verre God is waar geen contact mee kan worden gemaakt, maar zowel persoonlijk is (als Geest) en tussen de mensen is geweest (Christus).


Ik mis hier jouw aanvulling van het moeilijk hebben met de rol van de profeet mohamed salla laahu allaihi wasalam.
Wat ik moeilijk van de profeet Mohammed vind, is het feit dat hij veel mensen heeft vermoord, inclusief een hele joodse stam. Een profeet die onschuldigen vermoordt? Daarnaast had hij slaven en deed hij mee aan polygamie. Ook problematisch vind ik de verdraaingen van enkele bijbelverhalen. Zoals het verhaal van Ibrahim en Ismael en de dood van Isa. Honderden jaren eerder zijn die verhalen namelijk anders opgesteld.
Verder zijn er nauwelijks historische bronnen gevonden over Mohammed.

Slinger
14-08-07, 15:35
Het blijkt dus dat islam en christendom niet echt te verenigen zijn. Ik vind dat wel jammer, wat mij betreft zou de islam probleemloos kunnen aanschuiven bij het christendom. Geloven in de drieëenheid is niet per sé noodzakelijk want er zijn ook christenen die dat niet geloven. Moslims zouden dan de naam Allah kunnen opgeven en in plaats daarvan spreken over God.

youssef_amr
14-08-07, 15:39
Geplaatst door Julien
Hoezo? Het is 3 in 1, dus gewoon 1 God. En zeer almachtig omdat het geen verre God is waar geen contact mee kan worden gemaakt, maar zowel persoonlijk is (als Geest) en tussen de mensen is geweest (Christus).

Beste Julien dat is hem nou juist;
je hebt 3 onvolmaaktheden die bij mekaar genomen volmaakt en allmachtig zijn. Ik geloof niet in een god die een vertegenwoordiger (of hoe je het ook noemen wilt) tussen de mensen nodig heeft. Een almachtige god is er altijd en overal. En een almachtige god hoeft niet "zijn zoon" (heeft uberhaupt geen zoon) op te offeren om iemand te kunnen vergeven. Een almachtige god vergeeft iemand wanneer hij wil en hoe hij wil.


Geplaatst door Julien
Wat ik moeilijk van de profeet Mohammed vind, is het feit dat hij veel mensen heeft vermoord, inclusief een hele joodse stam. Een profeet die onschuldigen vermoordt?

Leugens! de profeet heeft geen onschuldigen vermoord. kom met jouw bewijs als je anders beweert.


Geplaatst door Julien Daarnaast had hij slaven en deed hij mee aan polygamie.
Wederom leugens dat de profet slaven had. kom met jouw bewijs.

Dat de profeet meerdere vrouwen had is waar... dus? wat is jou punt


Geplaatst door Julien Ook problematisch vind ik de verdraaingen van enkele bijbelverhalen. Zoals het verhaal van Ibrahim en Ismael en de dood van Isa. Honderden jaren eerder zijn die verhalen namelijk anders opgesteld.
opgesteld!!! Jammer dat je steeds uitgaat van een perspectief. Mischien is het een kwestie van de verhalen naast mekaar zetten en je gezond verstand gebruiken.


Geplaatst door Julien Verder zijn er nauwelijks historische bronnen gevonden over Mohammed.

hahahaaaaaa ik weet niet in welke berg zand jij je hoofd hebt gestoken.
Misschien wordt het eens tijd dat jij je horizon verbreed en echt naar de bronnen opzoek gaat. Ik kan je wel een paar titels geven als je echt niks kunt vinden.

Julien
14-08-07, 15:59
Geplaatst door youssef_amr
Leugens! de profeet heeft geen onschuldigen vermoord. kom met jouw bewijs als je anders beweert.
De moslimhistoricus al-Tabari heeft alle moorden opgesomd die Mohammed heeft opgedragen!
http://www.muslimhope.com/Assassinations.htm

En in 629 heeft Mohammed een hele joodse stam laten vermoorden nadat hij hen beschuldigd had van verraad. Dat zijn feiten die iedere islamkenner weet.


Wederom leugens dat de profet slaven had. kom met jouw bewijs.
Leugens? Ken je de Koran niet?

Zoals gebruikelijk in deze tijd werden bij overwinning op een andere stam de mannen gedood en de vrouwen verdeeld onder de strijders en tot slavin gemaakt. Het huidige beeld van slaan en mishandeling van slaven was in die tijd niet altijd gangbaar. Zo is bekend van een van Mohammeds slaven, Zaïd, dat Mohammed en Zaid uit dezelfde eetschaal aten en uit dezelfde beker dronken.
De islamitische historicus Tabari schreef over Mohammeds seksuele omgang met zijn slaaf Maria al-Qibtiyya: “Hij had gemeenschap met haar dankzij het feit dat zij zijn bezit was.” (Tabari, deel 39, pagina 194). In verschillende bronnen wordt vermeld dat Mohammed met Maria al-Qibtiyya was getrouwd
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij


Dat de profeet meerdere vrouwen had is waar... dus? wat is jou punt
Aangezien we polygamie als slecht beschouwen, vind ik het onbegrijpelijk dat de 'grootste profeet' aan polygamie deed.


opgesteld!!! Jammer dat je steeds uitgaat van een perspectief. Mischien is het een kwestie van de verhalen naast mekaar zetten en je gezond verstand gebruiken.
Nou het is toch echt zo dat Mohammed honderden jaren later leefde dan Ibrahim en Isa. Vooral inm het geval van Isa (Christus) hebben zijn discipelen zeer kort na Zijn opstanding alles nauwkeurig opgeschreven. Daarom zie ik het alternatieve verhaal over christus van mohammed als een verdraaiing.


hahahaaaaaa ik weet niet in welke berg zand jij je hoofd hebt gestoken.
Misschien wordt het eens tijd dat jij je horizon verbreed en echt naar de bronnen opzoek gaat. Ik kan je wel een paar titels geven als je echt niks kunt vinden.
"Over het leven van de profeet bestaat eigenlijk maar één belangrijke bron, de bio-hagiografie van Ibn Ishaq (706-767). Toen Karel Martel in 732 bij Poitiers even bezuiden de Loire, de moslimlegers versloeg,was Ibn Ishaq vijfentwintig jaar. De profeet was een eeuw dood en de Islam heerste van Zuid- Frankrijk tot India. Rond 750 begon Ibn Ishaq aan zijn boek. Het is tot nu toe het enige boek dat er is. Dat gebrek aan andere bronnen leidt tot veel giswerk en sommige geleerden vragen zich zelfs af of Mohammed echt heeft bestaan"
http://www.liberales.be/cgi-bin/show.pl?boek&jansenboek&print

Slinger
14-08-07, 16:12
Geplaatst door Julien
De moslimhistoricus al-Tabari heeft alle moorden opgesomd die Mohammed heeft opgedragen!
http://www.muslimhope.com/Assassinations.htm

En in 629 heeft Mohammed een hele joodse stam laten vermoorden nadat hij hen beschuldigd had van verraad. Dat zijn feiten die iedere islamkenner weet.


Leugens? Ken je de Koran niet?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij


Aangezien we polygamie als slecht beschouwen, vind ik het onbegrijpelijk dat de 'grootste profeet' aan polygamie deed.


Nou het is toch echt zo dat Mohammed honderden jaren later leefde dan Ibrahim en Isa. Vooral inm het geval van Isa (Christus) hebben zijn discipelen zeer kort na Zijn opstanding alles nauwkeurig opgeschreven. Daarom zie ik het alternatieve verhaal over christus van mohammed als een verdraaiing.


"Over het leven van de profeet bestaat eigenlijk maar één belangrijke bron, de bio-hagiografie van Ibn Ishaq (706-767). Toen Karel Martel in 732 bij Poitiers even bezuiden de Loire, de moslimlegers versloeg,was Ibn Ishaq vijfentwintig jaar. De profeet was een eeuw dood en de Islam heerste van Zuid- Frankrijk tot India. Rond 750 begon Ibn Ishaq aan zijn boek. Het is tot nu toe het enige boek dat er is. Dat gebrek aan andere bronnen leidt tot veel giswerk en sommige geleerden vragen zich zelfs af of Mohammed echt heeft bestaan"
http://www.liberales.be/cgi-bin/show.pl?boek&jansenboek&print

Feitelijk zeer juist. Er is nog meer te noemen, bijvoorbeeld de [.......] gedragingen van Mohammed en het feit dat hij een tijd lang zich bezig heeft gehouden met het overvallen van karavanen en hij dus een [.......] was.

Wortel
14-08-07, 17:50
je hebt 3 onvolmaaktheden die bij mekaar genomen volmaakt en allmachtig zijn.

Fouououout!! De drie-eenheid gaat niet over een appel in drie stukken die als je ze bij elkaar legt weer één geheel vormen. Magoed, ik heb er al zo vaak over geschreven. Gebruik de zoekknop en vul daar Wahid in en je hebt je antwoord.

IbnRushd
14-08-07, 18:15
Geplaatst door Julien
De moslimhistoricus al-Tabari heeft alle moorden opgesomd die Mohammed heeft opgedragen!
http://www.muslimhope.com/Assassinations.htm

En in 629 heeft Mohammed een hele joodse stam laten vermoorden nadat hij hen beschuldigd had van verraad. Dat zijn feiten die iedere islamkenner weet.

Onzin. Op deze topic (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=193672) heb ik o.a. uitgebreid erover gehad. Op deze site vind je ook nog wat informatie: http://www.bismikaallahuma.org/categories/history/jews-of-arabia/


Geplaatst door Julien

Leugens? Ken je de Koran niet?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij

Mohammed, vrede zij met hem, heeft al zijn 'slaven' vrijgelaten.


Geplaatst door Julien

Aangezien we polygamie als slecht beschouwen, vind ik het onbegrijpelijk dat de 'grootste profeet' aan polygamie deed.

Jij vindt polygamie iets slecht, maar in die tijd was het vrij normaal en soms noodzakelijk, gezien het feit dat veel vrouwen weduwen waren na een aantal veldslagen. Het werd ook niet aangemoedigd, en er kwam meer bij kijken dan alleen 'ja-woord'.


Geplaatst door Julien


"Over het leven van de profeet bestaat eigenlijk maar één belangrijke bron, de bio-hagiografie van Ibn Ishaq (706-767). Toen Karel Martel in 732 bij Poitiers even bezuiden de Loire, de moslimlegers versloeg,was Ibn Ishaq vijfentwintig jaar. De profeet was een eeuw dood en de Islam heerste van Zuid- Frankrijk tot India. Rond 750 begon Ibn Ishaq aan zijn boek. Het is tot nu toe het enige boek dat er is. Dat gebrek aan andere bronnen leidt tot veel giswerk en sommige geleerden vragen zich zelfs af of Mohammed echt heeft bestaan"
http://www.liberales.be/cgi-bin/show.pl?boek&jansenboek&print

Fout. Ibn Ishak biografisch boek is het enige boek dat intact gebleven is. Er zijn genoeg grote stukken verhalen van de Profeet, vzmh, die voor Ibn Ishak geschreven zijn. Die zijn o.a. toegevoegd in bv. het boek van Tabari.

Marsipulami
14-08-07, 21:48
Preses PKN: dialoog niet gediend bij voorstel Muskens

Hilversum (Van onze redactie) 14 augustus 2007 - Synodevoorzitter Gerard de Fijter van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) ziet ‘niet veel heil’ in het voorstel van bisschop Muskens om God voortaan Allah te noemen. Dat schept verwarring over het godsbeeld en ook de dialoog is er niet bij gediend, vindt hij.

Verwarring
God in Nederland voortaan Allah noemen, doet volgens de PKN-preses geen recht aan de identiteit van het westers christendom. De naamswijziging zou bovendien onduidelijkheid scheppen over het christelijke godsbeeld. “Als wij christenen de naam God gebruiken, spreken wij altijd over de drie-enige God. Op het moment dat je die naam vervangt door Allah heb je verwarring binnengebracht”, zegt De Fijter tegenover katholieknederland.nl.

God voortaan Allah
Bisschop Muskens van Breda deed zijn voorstel gisteren in het televisieprogramma Netwerk. “Allah is op zich een heel mooi woord voor God. Waarom zouden we niet allemaal samen zeggen: We noemen God voortaan Allah?'', zei hij.

Jezus Christus
Muskens greep terug op zijn ervaringen in Indonesië waar ook christenen de naam Allah gebruiken voor God. De Fijter benadrukt dat zij daar iets anders onder verstaan dan moslims. “Voor Indonesische christenen heeft het woord de connotatie met de God van de bijbel, met Jezus Christus”.

Paus geen dominee
De synodevoorzitter vindt dat de dialoog niet geholpen is bij het voorstel van Muskens. “Die is ermee gediend als je eerlijk en open bent. (…) De paus noemen we ook niet voortaan dominee.”

Marsipulami
14-08-07, 21:50
Bisschoppen: voorstel Muskens ‘persoonlijke opinie’

Hilversum (Van onze redactie) 14 augustus 2007 - “Het is niet te verwachten dat de Nederlandse bisschoppenconferentie het voorstel van bisschop Tiny Muskens van Breda gaat overnemen om God voortaan Allah te noemen.” Dat zegt woordvoerder Matheu Bemelmans van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland. Het voorstel is ook geen beleidsonderdeel van het bisdom Breda, meldt het diocees.

Persoonlijke opinie
De uitspraken van bisschop Muskens ziet de bisschoppenconferentie als ‘zijn persoonlijke opinie’. “Het idee is niet besproken in de bisschoppenconferentie”, aldus Bemelmans tegenover katholieknederland.nl.

Beleid bisdom Breda
Het voorstel van Muskens is ook geen onderdeel van het beleid van zijn bisdom Breda. In een persbericht zegt het diocees: “Het idee om God ‘Allah’ te noemen binnen de katholieke liturgie in Nederland is niet besproken als onderdeel van diocesaan beleid, of als beleid van de Nederlandse kerkprovincie.” Het bisdom ziet echter wel iets in het idee achter het voorstel. “Als moslims en christenen God met dezelfde naam aanspreken, draagt dit bij tot het harmonisch samenleven van beide religies”, aldus het persbericht.

Persoonlijke mening
Muskens deed gisteren in het televisieprogramma Netwerk de suggestie dat christenen God ook Allah kunnen noemen. Hij sprak daarbij “vanuit zijn eigen persoonlijke ervaringen en zijn geschiedenis als missionaris in Indonesië. De uitspraak van bisschop Muskens geeft zijn persoonlijke mening weer”, benadrukt het bisdom Breda.

Herkomst woord ‘Allah’
Het bisdom Breda verduidelijkt in het persbericht ook de herkomst van het woord ‘Allah’. De naam ‘Allah’ is een Aramees woord dat ‘Heer’ betekent. In het Arabische taalgebied is het de meest gangbare Godsnaam voor moslims, joden en ook christenen. Oosterse christenen, met name de kopten, kenden deze godsnaam al voordat de islam ontstond.

Godsnaam
De Bijbel geeft vele tientallen verschillende Godsnamen om de Almachtige te benoemen en aan te roepen. Het bisdom Breda onderstreept dat Christus zelf in Marcus 15, 34 zegt: “Eloï, Eloï, lama sabaktani.” Eloï is hier dezelfde stam als Allah. De Aramese oorsprong van het woord betekent dat het bestond voordat de Koran op schrift gesteld werd. Oosterse christenen, met name de kopten, kenden deze godsnaam al voordat de islam ontstond, aldus het bisdom Breda in het persbericht. Volgens het diocees is het “ vooral de culturele context die bepaalt welke Godsnaam in een bepaalde cultuur het meest gebruikt wordt”.

Allah in liturgie
Bij de presentatie van zijn autobiografie Wees niet bang in 2004 suggereerde bisschop Muskens al in verscheidene interviews God ook aan te spreken met Allah. In Indonesië, waar bisschop Muskens acht jaar woonde, noemen katholieke gelovigen God in de liturgie ook Allah. De liturgische teksten en boeken uit die liturgie zijn goedgekeurd door Rome, benadrukt het bisdom.


Print versie >>

Marsipulami
14-08-07, 21:50
Weinig publieke steun voor idee Muskens

Hilversum (Van onze redactie) 14 augustus 2007 - Bisschop Muskens van Breda heeft vandaag weinig publieke steun ontvangen voor zijn voorstel om God voortaan Allah te noemen. Kamerlid Halbe Zijlstra (VVD) denkt dat Muskens met zijn voorstel juist afstand creëert. Volgens Geert Wilders (PVV) is de bisschop ‘behoorlijk de weg kwijt’.

Andere strategie
Yusuf Altuntas, vice-voorzitter van het Contactorgaan Moslims en Overheid vindt het voorstel van Muskens een leuk gebaar. “Hij toont respect, maar voor het wegnemen van spanningen heb je een andere strategie nodig”, zegt hij in NRC Handelsblad. “Iedereen moet toch een beetje zelf weten hoe hij God benoemt.”

Afstand
Kamerlid Halbe Zijlstra (VVD) zegt in NRC Handelsblad dat Muskens met zijn voorstel juist afstand creëert. Hij vindt dat iedereen in dezelfde God gelooft, maar “als je er nu één woord van gaat maken geef je er een lading aan die het nu niet heeft, en die lading is explosief.” Dat kan volgens Zijlstra juist spanningen en verdere scheiding tussen gelovigen veroorzaken. “Muskens is de spookrijder tegen de richting die hij zelf in wil.”

Omdraaien
CDA-Kamerlid Liesbeth Spies zegt in De Telegraaf niets te voelen voor het idee van Muskens. Ze vindt dat de bisschop met zijn uitlatingen onrecht doet aan de joods-christelijke traditie, die Nederland heeft gevormd. “In die traditie gebruiken wij het woord God. Andere tradities vinden het woord Allah waardevol. Je kunt het ook omdraaien: waarom gaan moslims Allah niet God noemen?”, oppert Spies.

Drie-eenheid
Islamoloog Herman Beck van de Universiteit van Tilburg noemt het idee van Muskens tegenover Omroep Brabant sympathiek, maar hij vindt wel dat daarbij voorbij wordt gegaan aan de Drie-eenheid van de God in het christendom. Daar verwijst het woord ‘God’ wel naar, het woord ‘Allah’ niet.

Onderling begrip
Hoogleraar godsdienstfilosofie Henk Vroom van de Vrije Universiteit betoont zich in NRC Handelsblad positief over het voorstel van Muskens, al denkt hij dat christenen het woord Allah niet snel zullen gaan gebruiken. “Maar meer onderling begrip en debat is nodig. Het is erop of eronder.”

Behoorlijk de weg kwijt
Geert Wilders, fractievoorzitter van de Partij voor de Vrijheid ziet niets in het voorstel van Muskens. In NRC Handelsblad zegt hij: “Eerder stelde hij al voor het Suikerfeest tot een nationale feestdag te maken, hij is behoorlijk de weg kwijt.” Wilders denkt dat heel veel mensen het met Muskens oneens zijn. “Rome is geen Mekka, en het christendom is niet de islam. Ik denk dat dit een intrinsiek slecht voorstel is.”

Scheldpartijen
Bij het bisdom zijn volgens de woordvoerster van Muskens verscheidene reacties binnengekomen op de uitspraak van de bisschop. Ze waren verdeeld: sommige positief, andere negatief, maar er waren geen scheldpartijen bij, zegt ze tegenover het ANP.

Niet veel heil
Synodevoorzitter Gerard de Fijter van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) zei eerder vandaag tegenover katholieknederland.nl ‘niet veel heil’ te zien in het voorstel van Muskens. Ook Muskens’ collega-bisschoppen reageerden terughoudend. “Het is niet te verwachten dat de Nederlandse bisschoppenconferentie het voorstel van bisschop Muskens gaat overnemen”, aldus woordvoerder Mattheu Bemelmans van de Nederlandse kerkprovincie tegenover katholieknederland.nl.

MaRiaH
14-08-07, 22:19
God = Allah
Allah = God

Nederlandse moslims gebruiken vaak de term God als ze met Nederlanders over de islam spreken. Dat maakt niets uit want het betekent hetzelfde.

Tis niet meer dan een vertaling van elkaar. (zie boven)
De discussie over verschillen in de geloofsboeken, profeten, drie-eenheid etc. doet daar niets aan af.

Het zegt ook niets over de betekenis van de God of of het over de zelfde God gaat.
Tis puur taal meer niet.

Mensen gebruiken dit taalverschil om verschillen in geloof aan te geven, maar dat is taalkundig geheel onterecht.

De (katholieke) God heet in Italie: Dio.

Dio en God zijn echt dezelfde(en uit hetzelfde boek), terwijl hun naam (taalkundig) verschilt.

Ik vind dat gezemel over Allah en God gewoon onzin met de bedoeling verschillen te benadrukken die er ws. helemaal niet zijn. :rolleyes:

MaRiaH
14-08-07, 22:28
Geplaatst door Marsipulami
maar hij vindt wel dat daarbij voorbij wordt gegaan aan de Drie-eenheid van de God in het christendom. Daar verwijst het woord ‘God’ wel naar, het woord ‘Allah’ niet.

Omdat het maar uit drie letters bestaat of zo? :hihi:

Hoe zit dat dan met Dio of Dieu?
G'd of elohim?
ik geloof dat allemaal niet zo.

Laat ie dat eerst maar es taalkundig verklaren..

IbnRushd
14-08-07, 23:42
‘God, Allah, Boeddha, het is hetzelfde’

Door MONICA BEEK LUUK KORTEKAAS


AMERSFOORT/MIDDELBURG - Kees van Kooten en Wim de Bie hadden wel een oplossing voor welke godsdiensttwist ter wereld dan ook.

Als ‘De Positivo’s’ pleitten zij al voor een nieuwe godsdienst, de chrislam, met Gollah als profeet.

Het is opmerkelijk dicht bij de visie van de vertrekkende bisschop Tiny Muskens van Breda. ‘Waarom zouden we niet allemaal samen zeggen: We noemen God voortaan Allah? Allah is op zich een heel mooi woord voor God.’

Volgens Muskens ‘kan het God wat schelen hoe we hem noemen. Daar staat hij boven. Dat zijn onze problemen. Wij zijn allemaal bezorgd dat God dat erg zou vinden. Helemaal niet. Wij hebben dat uitgevonden om ruzie over te maken.’

De joods-christelijke pastor Ben Kok wist niet wat hij las. ,,Er is maar één God, en dus zijn alle andere ‘goden’, ook Allah, afgoden. De enige ware God, de God van Abraham, Isaak en Jakob, die zich heeft geopenbaard in Zijn eniggeboren Zoon en in de Bijbel, door de Heilige Geest, is totaal uniek en onvergelijkbaar met welke ‘god’ ook. Dus ook niet met Allah, die sowieso geen Zoon heeft en derhalve alleen daarom al een ander moet zijn.’’

Kok is tegenstander van de islam, die hij ‘een misleidende godsdienst’ noemt. In Amersfoort baarde hij opzien door boven een net geopende moskee een reclamevliegtuigje te laten cirkelen met de tekst ‘Jezus is de enige weg tot God de Vader’.

,,Dat is precies de reden waarom hier zoveel opwinding over ontstaat,’’ zegt dominee Klaas Hendrikse van de vrijzinnige gemeente in Middelburg. Hij legt de laatste hand aan zijn boek Geloven in een God die niet bestaat, en is bekend als ‘de dominee die niet in God gelooft’. Hendrikse: ,,God en Allah op één lijn stellen is een beeld dat tot woede leidt, omdat zij geloven dat Jezus de enige weg tot God is.’’

Hendrikse vindt benamingen voor een opperwezen sowieso krampachtig. ,,Wij geven dat wat wij niet begrijpen een naam, en we maken er afbeeldingen van, met een baard, of met een snorretje of een puntmuts. Dat is omdat wat wij God noemen, in mijn visie bestaat uit ervaringen. Dat betekent dat God, Allah, Boeddha, of hoe de Chinezen hun opperwezen ook mogen noemen, namen zijn voor hetzelfde: in taal vatten wat wij niet kunnen verklaren. De ervaring, dat is God.’’

De Nederlandse Bisschoppenconferentie en het bisdom Breda steunen de uitspraken van Muskens niet en stellen dat de Bredase Bisschop zijn eigen mening gaf.

Moslims reageren met instemming op Muskens. Zijn uitspraken konden niet op een beter moment komen, zegt Farid Zaari, woordvoerder van de omstreden El Tawheed moskee in Amsterdam. ,,De uitspraken van Wilders over de koran hebben moslims diep in het hart geraakt. Muskens geeft nu een signaal dat niet alle christenen dezelfde mening hebben.’’ Zaari vindt het ‘prima’ als Allah voortaan ook in de kerk klinkt. ,,God begrijpt wat we bedoelen. Uiteindelijk komt dat allemaal op hetzelfde neer.’’

Het maakt inderdaad niet uit hoe de Allerhoogste genoemd wordt, vindt Abdulmajid Khairoun, voorzitter van de Nederlandse Moslimraad. ,,God, Allah, Le Dieu, het is één. We geloven allemaal in hetzelfde opperwezen. Wij begrijpen elkaar. Christenen weten dat en moslims weten dat ook. Het verschil zit in de details.’’ Ook Khairoun juicht Muskens gevoel voor timing toe. ,,Zijn uitspraak is een goed en belangrijk gebaar op dit moment. Gelovigen moeten elkaar nu ondersteunen.’’ Of Allah ook vervangen mag worden door God, dat weet Zaari nog niet zo zeker. ,,Daar heb ik nog niet over nagedacht. Bel maar terug als Muskens dat voorstelt.’’

Of het daar van komt is net zo’n onbeantwoordbare vraag als of de chrislam er ooit komt, al dan niet met de profeet Gollah. Muskens zelf lijkt daar voorlopig niet in te geloven. ,,Dit klinkt natuurlijk gek. Dit krijg ik nooit klaar. Maar over honderd of tweehonderd jaar moet ik het nog maar eens zien.’’

Koning Beatrix loste het in haar kersttoespraak in 2005 als volgt op: ‘Gode zij dank!’, maar ook ‘Allah zij geprezen!’

ad.nl

mark61
15-08-07, 07:18
Geplaatst door IbnRushd
Boeddha, of hoe de Chinezen hun opperwezen ook mogen noemen,

Sukkel :hihi:

Soldim
15-08-07, 08:23
Geplaatst door Slinger
Feitelijk zeer juist. Er is nog meer te noemen, bijvoorbeeld de [.......] gedragingen van Mohammed en het feit dat hij een tijd lang zich bezig heeft gehouden met het overvallen van karavanen en hij dus een [.......] was.

Mohammed=God?

Indien niet, kan er geen sprake zijn van Godslastering.

mark61
15-08-07, 08:29
Geplaatst door Soldim
Mohammed=God?

Indien niet, kan er geen sprake zijn van Godslastering.

Jah das altijd zo'n lastig verhaal. Mohammed was een doodgewoon mens (dit itt Jezus dus) maar wordt toch als minstens een heilige behandeld. Wat dan eigenlijk op zichzelf heterodox is / zou moeten zijn. Ik blijf het verwarrend vinden.

Slinger
15-08-07, 08:40
Geplaatst door Soldim
Mohammed=God?

Indien niet, kan er geen sprake zijn van Godslastering.

Ja merkwaardig is dat. Mijn tekst werd gecensureerd door Ibn Rushd, die daar overigens zijn naam zeer weinig eer mee aandoet, en ik kreeg een strafpunt wegens godslastering, terwijl het in mijn bericht helemaal niet over God, Allah of Jezus ging, maar over Mohammed, een mens dus. Ondanks dat strafpunt voel ik me dus zo onschuldig als een pasgeboren lammetje.

Slinger
15-08-07, 08:46
Geplaatst door mark61
Jah das altijd zo'n lastig verhaal. Mohammed was een doodgewoon mens (dit itt Jezus dus) maar wordt toch als minstens een heilige behandeld. Wat dan eigenlijk op zichzelf heterodox is / zou moeten zijn. Ik blijf het verwarrend vinden.

Hij lijkt erop dat hij toch als een soort god vereerd wordt.

knuppeltje
15-08-07, 08:55
Geplaatst door IbnRushd
Onzin. Op deze topic (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=193672) heb ik o.a. uitgebreid erover gehad. Op deze site vind je ook nog wat informatie: http://www.bismikaallahuma.org/categories/history/jews-of-arabia/



Mohammed, vrede zij met hem, heeft al zijn 'slaven' vrijgelaten.



Jij vindt polygamie iets slecht, maar in die tijd was het vrij normaal en soms noodzakelijk, gezien het feit dat veel vrouwen weduwen waren na een aantal veldslagen. Het werd ook niet aangemoedigd, en er kwam meer bij kijken dan alleen 'ja-woord'.



Fout. Ibn Ishak biografisch boek is het enige boek dat intact gebleven is. Er zijn genoeg grote stukken verhalen van de Profeet, vzmh, die voor Ibn Ishak geschreven zijn. Die zijn o.a. toegevoegd in bv. het boek van Tabari.

Wat het eerste betreft, het gebeurde wel onder zijn verantwoordelijkheid als leider van de moslims. Als zodanig zijn er genoeg vragen te stellen over zijn gedrag als leidinggevende.
Voor de rest heb je gelijk.

Wide-O
15-08-07, 09:10
Geplaatst door mark61
Sukkel :hihi:

Soms wenst men anderen Prajñā toe :ego:

Kees Droog
15-08-07, 10:28
Bisschop Muskens, in het Indonesisch kom ik met de vraag aan u: Apakah Allah mengasihi anda? vertaald: Heeft God u lief?
In Gods Wetboek de Bijbel, lezen wij de waarschuwing tegen valse profeten in het vijfde boek van Mozes genaamd Deuteronomium 13:1-4: Wanneer een profeet, of dromen-dromer, in het midden van u zal opstaan, en u geven een teken of wonder; En dat teken of dat wonder komt, dat hij tot u gesproken had, zeggende: Laat ons andere goden, die gij niet gekend hebt, navolgen en hen dienen; Gij zult naar de woorden van dien profeet, of naar dien dromen-dromer niet horen; want JAHWEH*, uw God, verzoekt ulieden, om te weten, of gij JAHWEH, uw God, liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel. JAHWEH, uw God, zult gij navolgen, en Hem vrezen, en Zijn geboden [Gods Wetboek, de Bijbel] zult gij houden, en Zijn stem gehoorzaam zijn, en Hem dienen, en Hem aanhangen.

*JEZUS betekend: JAHWEH is Heil.
JEZUS CHRISTUS: Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene aller kreaturen. Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; En Hij is voor alle dingen, en alle dingen bestaan te zamen door Hem. (Kolossensen 1:15-17)

Slinger
15-08-07, 10:35
Geplaatst door Kees Droog
Bisschop Muskens, in het Indonesisch kom ik met de vraag aan u: Apakah Allah mengasihi anda? vertaald: Heeft God u lief?
In Gods Wetboek de Bijbel, lezen wij de waarschuwing tegen valse profeten in het vijfde boek van Mozes genaamd Deuteronomium 13:1-4: Wanneer een profeet, of dromen-dromer, in het midden van u zal opstaan, en u geven een teken of wonder; En dat teken of dat wonder komt, dat hij tot u gesproken had, zeggende: Laat ons andere goden, die gij niet gekend hebt, navolgen en hen dienen; Gij zult naar de woorden van dien profeet, of naar dien dromen-dromer niet horen; want JAHWEH*, uw God, verzoekt ulieden, om te weten, of gij JAHWEH, uw God, liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel. JAHWEH, uw God, zult gij navolgen, en Hem vrezen, en Zijn geboden [Gods Wetboek, de Bijbel] zult gij houden, en Zijn stem gehoorzaam zijn, en Hem dienen, en Hem aanhangen.

*JEZUS betekend: JAHWEH is Heil.
JEZUS CHRISTUS: Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene aller kreaturen. Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; En Hij is voor alle dingen, en alle dingen bestaan te zamen door Hem. (Kolossensen 1:15-17)

NBV: Kolossenzen 1: 15-17
15 Beeld van God, de onzichtbare, is hij,
eerstgeborene van heel de schepping:
16 in hem is alles geschapen,
alles in de hemel en alles op aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
vorsten en heersers, machten en krachten,
alles is door hem en voor hem geschapen.
17 Hij bestaat vóór alles en alles

Marsipulami
15-08-07, 10:40
Geplaatst door Kees Droog
Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene aller kreaturen. Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; En Hij is voor alle dingen, en alle dingen bestaan te zamen door Hem. (Kolossensen 1:15-17)

Het Nederlands in je bijbelvertaling is al net zo achterhaald als je manier van denken.

Bofko
15-08-07, 10:47
Ik vind het geen goed idee van Muskes.
Woorden zijn een belangrijk cultuurgoed.Taal laat zich niet dwingen.

'Leven als Allah in Frankrijk' :boer:

knuppeltje
15-08-07, 10:52
Geplaatst door Marsipulami
Het Nederlands in je bijbelvertaling is al net zo achterhaald als je manier van denken.

Huh, ben jij aanhanger van de evolutietheorie geworden. :fpotver:

Slinger
15-08-07, 11:00
Geplaatst door Marsipulami
Het Nederlands in je bijbelvertaling is al net zo achterhaald als je manier van denken.

Moet jij nodig zeggen. Als Ratzingeraanhangwagen!

Marsipulami
15-08-07, 11:12
Geplaatst door knuppeltje
Huh, ben jij aanhanger van de evolutietheorie geworden. :fpotver:

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit wat tegen de evolutietheorie gehad heb.

Marsipulami
15-08-07, 11:14
Geplaatst door Slinger
Moet jij nodig zeggen. Als Ratzingeraanhangwagen!

Ratzinger is een bijzonder schrandere geest en zijn gedachtengoed is helemaal up to date.

Slinger
15-08-07, 11:44
Geplaatst door Marsipulami
Ratzinger is een bijzonder schrandere geest en zijn gedachtengoed is helemaal up to date.

Voor Beierse ultra-conservatieve katholieken, ja.

Marsipulami
15-08-07, 21:10
Moslims verdeeld over voorstel Muskens

Hilversum (Van onze redactie) 15 augustus 2007 - Moslimvoormannen reageren verdeeld op het voorstel van bisschop Tiny Muskens van Breda aan niet-moslims om God voortaan Allah te noemen. “Het idee van Muskens is prima, maar het lost niet een probleem op dat er zou zijn.”

Geen issue
Khalil Atiblal van de Unie van Marokkaanse Moskeeën in Amsterdam en Omgeving (UMMAO) waardeert het voorstel van Muskens als een poging tot toenadering. “Maar voor ons is dit geen issue. Wij hebben hier niet om gevraagd. Voor sommigen zal het nu zelfs net lijken alsof er tussen moslims en christenen een groot probleem zit”, zegt hij in De Telegraaf.

Mooi woord
Muskens opperde eergisteren in het televisieprogramma Netwerk dat christenen God voortaan Allah zouden kunnen noemen. "Allah is op zich een heel mooi woord voor God. Waarom zouden we niet allemaal samen zeggen: We noemen God voortaan Allah?'', zei hij.

Probleem is er niet
De voormalig voorzitter van de Nederlandse Moslim Raad, Abdullah Haselhoef, zegt in De Telegraaf dat het voorstel van Muskens een oplossing is voor een niet bestaande kwestie. “Het idee van Muskens is prima, maar het lost niet een probleem op dat er zou zijn. De problemen in de multiculturele samenleving liggen niet op het gebied van religie. De problemen ontstaan door een gebrek aan opleiding, taalvaardigheid en wederzijdse kennis van culturen.” Voor een gemengd publiek zou Haselhoef zelf eerder het woord God dan het woord Allah gebruiken.

Uitspraken Wilders
Farid Zaari, woordvoerder van de El Tawheed moskee in Amsterdam reageert in het Algemeen Dagblad instemmend op het voorstel van Muskens. “De uitspraken van Wilders over de koran hebben moslims diep in het hart geraakt. Muskens geeft nu een signaal dat niet alle christenen dezelfde mening hebben.” Hij vindt het ‘prima’ als christenen God voortaan ook Allah noemen. “God begrijpt wat we bedoelen. Uiteindelijk komt dat allemaal op het hetzelfde neer.”

Hetzelfde opperwezen
Ook Abdulmajid Khairoun, voorzitter van de Nederlandse Moslimraad, zou het geen probleem vinden als christenen God voortaan Allah noemen, zegt hij in het AD. “God, Allah, Le Dieu, het is één. We geloven allemaal in hetzelfde opperwezen. Wij begrijpen elkaar. Christenen weten dat en moslims weten dat ook. Het verschil zit in de details.”

Goed moment
Net als Zaari vindt Khairoun dat de uitspraken van Muskens op een goed moment komen. “Zijn uitspraak is een goed en belangrijk gebaar op dit moment. Gelovigen moeten elkaar nu ondersteunen.”

Traditie
Rabbijn Raf Evers van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap vindt het onderscheid tussen God en Allah wél belangrijk. In Muskens oproep ziet hij een ‘handreiking naar moslims’, zegt hij in Trouw. “Dat vind ik positief. Maar het begrip ‘Allah’ is wel lastig, want de ene God van de islam is heel anders dan de drie-eenheid van de christelijke God. Ik hoop dat Muskens zich dat realiseert, anders stapt hij wel heel gemakkelijk over zijn eigen traditie heen.”

Mooi tegengeluid
De interkerkelijke vredesbeweging IKV Pax Christi vindt de suggestie van Muskens het overwegen waard. “Het zal vast wel wat boosheid oproepen, maar in een tijd van het benadrukken van tegenstellingen vinden wij het een mooi tegengeluid”, zegt Dion van den Berg in De Telegraaf.

Marsipulami
15-08-07, 21:11
Muskens blij met ophef over voorstel

Hilversum (Van onze redactie) 15 augustus 2007 - Bisschop Muskens van Breda is blij met de ophef die is ontstaan over zijn voorstel God voortaan Allah te noemen. Daaruit blijkt volgens hem dat God nog in de belangstelling staat van de mensen. "Dat ze zich ervoor interesseren hoe met God omgegaan moet worden, dat is toch een positief resultaat”, zei hij vandaag tegenover Omroep Brabant.

God voortaan Allah
Een overgrote meerderheid van deelnemers aan een poll van De Telegraaf was het gisteren niet eens met de stelling ‘God moet voortaan Allah heten’. Van de 4200 respondenten was 92 procent het met de stelling oneens. Slechts 5 procent onderschreef de stelling.

Negatief
In een poll op de site van dagblad Trouw had vanmiddag 84 procent van de ruim 2.700 respondenten de vraag ‘Moeten we God voortaan Allah gaan noemen, zoals bisschop Muskens wil?’, negatief beantwoord.

mark61
16-08-07, 07:34
Geplaatst door Marsipulami
Muskens geeft nu een signaal dat niet alle christenen dezelfde mening hebben.”

Hij denkt dat Wilders een christen is? Of alle niet-moslims in NL zijn christenen?

De enige zinnige reactie komt van Haselhoef.

Kees Droog
17-08-07, 14:10
... Het was niet voor het eerst dat Muskens voorstelde om God voortaan Allah te noemen. In 2004 was dat al te lezen in zijn boek 'Wees niet bang'. Bron: Omroep Brabant

Bisschop Muskens, in het Indonesisch: Apakah anda siap untuk bertemu dengan Allah? vertaald: Bent u bereid God te ontmoeten?

Ourzazate
19-08-07, 21:07
Geplaatst door Julien

Wat ik moeilijk van de profeet Mohammed vind, is het feit dat hij veel mensen heeft vermoord, inclusief een hele joodse stam. Een profeet die onschuldigen vermoordt?

:moe:

En mag ik je vragen wat je dan van God vindt die miljoenen onschuldigen heeft vermoord? Dat staat letterlijk in de Bijbel. En aangezien jij gelooft dat Jezus God is kan ik de vraag refraseren in: wat vind je ervan dat Jezus miljoenen onschuldigen (ook baby's, kinderen, vrouwen en ouderen) volgens de Bijbel heeft koudgemaakt...?

En als je uberhaupt de moeite zou nemen om te lezen hoe het er aan toe is gegaan met die joodse stam dan zou jou een andere mening toegedaan zijn. Maar dit is typisch van christenen zoals jij: er dubbele standaarden op nahouden...:jammer:.


Geplaatst door Julien
Daarnaast had hij slaven en deed hij mee aan polygamie.

Veel profeten hadden slaven en meerdere vrouwen: ook Israelitische profeten in de Bijbel waar jij waarde aan hecht. Was doodnormaal in die tijd...:).

Dan heb je het over verdraaien van de Bijbel, maar je bent vergeten dat de Bijbel mede tot stand is gekomen door christelijke verdraaiingen, toevoegingen en weglatingen. Dit wordt zelfs onderkend binnen het Christendom. Om maar te zwijgen over het werk van Paulus ( die Jezus nog nooit gesproken of ontmoet heeft) dat als fundering kan worden gezien van het hedendaagse Christendom.

Zie: http://www.teleac.nl/pagina.jsp?n=60617#

Julien
19-08-07, 21:29
Geplaatst door Ourzazate
:moe:

En mag ik je vragen wat je dan van God vindt die miljoenen onschuldigen heeft vermoord? Dat staat letterlijk in de Bijbel. En aangezien jij gelooft dat Jezus God is kan ik de vraag refraseren in: wat vind je ervan dat Jezus miljoenen onschuldigen (ook baby's, kinderen, vrouwen en ouderen) volgens de Bijbel heeft koudgemaakt...?

En als je uberhaupt de moeite zou nemen om te lezen hoe het er aan toe is gegaan met die joodse stam dan zou jou een andere mening toegedaan zijn. Maar dit is typisch van christenen zoals jij: er dubbele standaarden op nahouden...:jammer:.
Laat ik je uit je droom helpen; ik geloof in het Nieuwe Testament. Het Oude Testament zie ik niet als een geschiedenisboek zoals veel moslims de Koran zien. Jezus heeft nooit iemand vermoord of laten vermoorden. Dat Mohammed dit wel heeft gedaan of laten doen is een feit en mede daarom vind ik het zeer moeilijk om in een persoon als Mohammed te geloven. Ik heb het verhaal van die joodse stam gelezen, en ik kan niet begrijpen dat de grootste Profeet zoiets kan opdragen (het vermoorden van een hele stam). Over dubbele standaarden kunnen moslims ook meepraten. Bijvoorbeeld seks voor het huwelijk..


Veel profeten hadden slaven en meerdere vrouwen: ook Israelitische profeten in de Bijbel waar jij waarde aan hecht. Was doodnormaal in die tijd...:).

Dan heb je het over verdraaien van de Bijbel, maar je bent vergeten dat de Bijbel mede tot stand is gekomen door christelijke verdraaiingen, toevoegingen en weglatingen. Dit wordt zelfs onderkend binnen het Christendom. Om maar te zwijgen over het werk van Paulus ( die Jezus nog nooit gesproken of ontmoet heeft) dat als fundering kan worden gezien van het hedendaagse Christendom.

Zie: http://www.teleac.nl/pagina.jsp?n=60617#
Ik hecht dus geen waarde aan Israelische profeten en ik vind het belachelijk dat de grootste profeet slaven of meerdere vrouwen zou hebben. Jezus had dat niet en of het nou 6e eeuw is of 16e eeuw.. hij is toch nog steeds de grootste profeet? Nu ook in de 21e eeuw..

De Bijbel kent geen verdraaiingen. Er is wel een keuze gemaakt over welke boeken er wel en welke niet in de Bijbel moestem komen. Maar de Bijbel is dus - nogmaals- voor christenen een verzameling boeken (=betekenis van Bijbel) die niet altijd letterlijk wordt opgevat. Voor christenen telt eigenlijk alleen de Evangeliën. De rest is bijzaak.

En Paulus heeft Jezus dan wel niet meegemaakt, hij had wel contact met God (zoals Mohammed dus- vergelijkbaar!) Alleen voor christenen is Paulus niet de hoofdprofeet. Zijn discipelen hebben echter evangeliën geschreven en die hebben Jezus WEL meegemaakt. Dat is ook het sterkste bewijs voor de Bijbel. De evangeliën zijn los van elkaar geschreven , maar relatief kort na de dood van jezus, en ze zijn erg gelijkend.
De Koran en het leven van Mohammed zijn pas veel later beschreven én er is maar 1 bron.

Slinger
19-08-07, 23:37
Geplaatst door Ourzazate
:moe:

En mag ik je vragen wat je dan van God vindt die miljoenen onschuldigen heeft vermoord?



Dat staat er niet in.

mark61
19-08-07, 23:54
Godskelere dat eeuwige gezever over wiens heilige boek ranziger is, krijgen jullie daar nou nooit genoeg van? :hihi:

Wake up: die boeken doen er niet meer toe in de 21e eeuw. Iedereen die daar nou nog in zit te koekeloeren mist de boot.

Het fundamentele verdriet van de wereld is: je kan wel een superieure beschaving hebben; als je hem niet kan verdedigen tegen externe bedreigingen is het niks waard. Simpel, hij wordt onder de voet gelopen.

Het kan zijn dat China en/of India het westen economisch onder de voet gaat lopen; ze doen dat met en op grond van de westerse beschaving. Dus ik kan met een gerust hart sterven :wijs:

Ware het niet dat ik de Aborigines en Inuit net zulke waardevolle bijdragen aan de mensheid at large vind te hebben geleverd, maar die zijn ook op en afgevoerd. :brozac:

Olive Yao
20-08-07, 00:12
Geplaatst door IbnRushd
Jij vindt polygamie iets slecht, maar in die tijd was het vrij normaal en soms noodzakelijk, gezien het feit dat veel vrouwen weduwen waren na een aantal veldslagen.
Ja. Des te meer omdat de mannen van een stam na afloop van een veldslag soms werden vermoord.

Overigens heten godgelovige ethische voorschriften van alle tijden te zijn, dus als polygamie toen ethisch goed of aanvaardbaar was, is het dat nu nog; omgekeerd, als het nu slecht is, was het dat toen ook.

Het verbaast me dus dat ethiek hier in historische context wordt gezien: dat klopt niet met de godgelovige opvatting van ethiek. Maar, ik juich het toe. Laten we nog meer zaken in historische context zien.

mark61
20-08-07, 00:19
Geplaatst door Olive Yao
Ja. Des te meer omdat de mannen van een stam na afloop van een veldslag soms werden vermoord.

Overigens heten godgelovige ethische voorschriften van alle tijden te zijn, dus als polygamie toen ethisch goed of aanvaardbaar was, is het dat nu nog; omgekeerd, als het nu slecht is, was het dat toen ook.

Het verbaast me dus dat ethiek hier in historische context wordt gezien: dat klopt niet met de godgelovige opvatting van ethiek. Maar, ik juich het toe. Laten we nog meer zaken in historische context zien.

Jah dat is de spagaat van den modernen moslim.

Overigens, waarom zou het noodzakelijk zijn dat weduwen hertrouwen, of dat vrouwen überhaupt trouwen? Zouden het dan toch geen volwaardige mensen zijn, zo los op straat?

mark61
20-08-07, 00:22
Geplaatst door youssef_amr
For your information: Ik ben nu opzoek naar vergelijkingsmateriaal.

Lees een boek. Of 10.

mark61
20-08-07, 00:25
Geplaatst door youssef_amr
hahahaaaaaa ik weet niet in welke berg zand jij je hoofd hebt gestoken.
Misschien wordt het eens tijd dat jij je horizon verbreed en echt naar de bronnen opzoek gaat. Ik kan je wel een paar titels geven als je echt niks kunt vinden.

Het bestaan van een historische Mohammed of Jezus staat absoluut niet vast.

mark61
20-08-07, 00:30
Geplaatst door IbnRushd
Mohammed, vrede zij met hem, heeft al zijn 'slaven' vrijgelaten.

Hij had ze dus eerst, man. :eek:


Jij vindt polygamie iets slecht, maar in die tijd was het vrij normaal en soms noodzakelijk, gezien het feit dat veel vrouwen weduwen waren na een aantal veldslagen.

Wat is precies de noodzaak? Vrouwen kunnen niet, ja wat eigenlijk? Handel drijven, het land bewerken, oorlog voeren? In de meeste Arabische, en andere landen zijn het vnl. de vrouwen die het land bewerken. Mannen zitten vnl. slap te ouwehoeren bij een glaasje thee. Over hoe vrouwen dit en dat moeten en dit en dat niet mogen, bijvoorbeeld.

De legers van de profeet kregen een rolberoerte toen ze diep in Azië tegen de Turken moesten vechten, waar vrouwen toen gewoon meededen :hihi:

IbnRushd
20-08-07, 01:35
Geplaatst door mark61
Hij had ze dus eerst, man. :eek:

Duh. Anders liet hij 'ze' toch niet vrij. In ieder geval, een stuk beter dan anderen die er alles meededen. Wel, kocht hij ze, maar liet ze meteen vrij, las ik ergens (twijfel: moet 't effe opzoeken). Bovendien ken ik maar één geval: Koptische Maria. Dus van 'slaven' is nog niet helemaal duidelijk.


Geplaatst door mark61

Wat is precies de noodzaak? Vrouwen kunnen niet, ja wat eigenlijk? Handel drijven, het land bewerken, oorlog voeren?

Ja, er zaten vrouwen die afhankelijk waren van hun mannen. Dat was in die tijd de normaalste zaak v/d wereld. Echtgenoot overleden? Hertrouwen met een ongetrouwde man was in de tijden van oorlog niet zo makkelijk.

Enfin, als een weduwe zelf graag wil, dan is dat haar keus.


Geplaatst door mark61

In de meeste Arabische, en andere landen zijn het vnl. de vrouwen die het land bewerken. Mannen zitten vnl. slap te ouwehoeren bij een glaasje thee. Over hoe vrouwen dit en dat moeten en dit en dat niet mogen, bijvoorbeeld.

Heb je 't over nu of toen?


Geplaatst door mark61

De legers van de profeet kregen een rolberoerte toen ze diep in Azië tegen de Turken moesten vechten, waar vrouwen toen gewoon meededen :hihi:

De legers van de profeet? Huh, wat is dat voor een benaming? :wat?!:

Dat vrouwen meevochten is niets nieuws hoor. Ook in de tijd van Mohammed (vzmh) vochten vrouwen mee. Zelfs in de levensjaren van Mohammed, vrede zij met hem.

IbnRushd
20-08-07, 01:38
Geplaatst door Olive Yao
Ja. Des te meer omdat de mannen van een stam na afloop van een veldslag soms werden vermoord.

Overigens heten godgelovige ethische voorschriften van alle tijden te zijn, dus als polygamie toen ethisch goed of aanvaardbaar was, is het dat nu nog; omgekeerd, als het nu slecht is, was het dat toen ook.

Het verbaast me dus dat ethiek hier in historische context wordt gezien: dat klopt niet met de godgelovige opvatting van ethiek. Maar, ik juich het toe. Laten we nog meer zaken in historische context zien.

Wat is er ethisch fout aan? Als beide partijen instemmen (incl. eerste vrouw) dan is m.i. niks onethisch aan, hoor.

Het kan ook anders: vreemd gaan. Las ooit een onderzoek dat een behoorlijke percentage mannen/vrouwen overspel plegen. Vind je dat ethisch? Zo nee, wat is jouw oplossing dan?

Charlus
20-08-07, 08:35
Geplaatst door mark61

Geplaatst door Olive Yao
Ja. Des te meer omdat de mannen van een stam na afloop van een veldslag soms werden vermoord.

Overigens heten godgelovige ethische voorschriften van alle tijden te zijn, dus als polygamie toen ethisch goed of aanvaardbaar was, is het dat nu nog; omgekeerd, als het nu slecht is, was het dat toen ook.

Het verbaast me dus dat ethiek hier in historische context wordt gezien: dat klopt niet met de godgelovige opvatting van ethiek. Maar, ik juich het toe. Laten we nog meer zaken in historische context zien.
Jah dat is de spagaat van den modernen moslim.

Overigens, waarom zou het noodzakelijk zijn dat weduwen hertrouwen, of dat vrouwen überhaupt trouwen? Zouden het dan toch geen volwaardige mensen zijn, zo los op straat?
WAT?

Charlus
20-08-07, 08:38
Geplaatst door mark61
Het bestaan van een historische Mohammed of Jezus staat absoluut niet vast.
Dit nieuws zal Hans Jansen verdrieten na zijn recente voltooiing van deel II van De Historische Mohammed.

mark61
20-08-07, 08:53
Geplaatst door IbnRushd
Duh. Anders liet hij 'ze' toch niet vrij. In ieder geval, een stuk beter dan anderen die er alles meededen. Wel, kocht hij ze, maar liet ze meteen vrij, las ik ergens (twijfel: moet 't effe opzoeken). Bovendien ken ik maar één geval: Koptische Maria. Dus van 'slaven' is nog niet helemaal duidelijk.

Tis allemaal crap. Slaven houden was in die tijd doodnormaal; de Koran staat vol met vermaningen wat je met je slavin wel kan uitspoken, maar met je vrouw niet. Kom nou Ibn.

Dat is het probleem als je de moraal van een zeker tijdstip in de geschiedenis tot eeuwig geldig verklaart, maar in 2007 tot de overtuiging komt dat niet alles even fris was toen. In het licht van nu.

Het christendom heeft met grote moeite geaccepteerd dat slavernij eigenlijk toch niet fijn was; de strijd duurde minstens een eeuw. In de islam moet die strijd nog beginnen.


Ja, er zaten vrouwen die afhankelijk waren van hun mannen. Dat was in die tijd de normaalste zaak v/d wereld. Echtgenoot overleden? Hertrouwen met een ongetrouwde man was in de tijden van oorlog niet zo makkelijk.

Dat beantwoordt de vraag niet. Die was: waarom zouden vrouwen dat moeten?


Enfin, als een weduwe zelf graag wil, dan is dat haar keus.

Ik dacht het niet. In de wereld van de islam zijn oude vrijster, gescheiden vrouw en hoer zo'n beetje synoniem. Daarbuiten vaak ook. Laagste status, vogelvrij.
Net als tot voor kort in Europa zijn onafhankelijke vrouwen om de een of andere reden een gruwelijke bedreiging voor mannen, wat zeg ik, voor de maatschappelijke orde.


Heb je 't over nu of toen?

Allebei. Van Turkije weet ik het al decennia; onlangs las ik een studie over een vallei in Zuid-Marokko waar ook al weer de vrouwen 90% van het werk op het land doen. Zoals in Afrika te doen gebruikelijk.


De legers van de profeet? Huh, wat is dat voor een benaming? :wat?!:

Tis ter mis mee? Hoe noem je dat dan? De profeet was niet de opperbevelhebber? Er was geen ghaza?


Dat vrouwen meevochten is niets nieuws hoor. Ook in de tijd van Mohammed (vzmh) vochten vrouwen mee. Zelfs in de levensjaren van Mohammed, vrede zij met hem.

Das nieuws voor mij. Wat is er sindsdien gebeurd dan?

mark61
20-08-07, 08:55
Geplaatst door IbnRushd
Wat is er ethisch fout aan?

Dat je iemand's man vermoordt en dan zegt: 'trouwen, bitch!'

Ik heb werkelijk geen idee wat er onethisch aan is. :lol:

mark61
20-08-07, 08:56
Geplaatst door Charlus
[B]Jah dat is de spagaat van den modernen moslim.

Overigens, waarom zou het noodzakelijk zijn dat weduwen hertrouwen, of dat vrouwen überhaupt trouwen? Zouden het dan toch geen volwaardige mensen zijn, zo los op straat?
WAT?

Wat wat?

mark61
20-08-07, 09:00
Geplaatst door Charlus
Dit nieuws zal Hans Jansen verdrieten na zijn recente voltooiing van deel II van De Historische Mohammed.

Nee hoor, dat weet ie best. Het is wel aannemelijk dat Mohammed en Jezus bestaan hebben; het zou ook kunnen zijn dat het huidige beeld is opgebouwd uit een aantal historische personen. Het staat wel vast dat Mohammed vele concurrenten had in zijn tijd; daar zaten trouwens nogal wat vrouwen onder. Het was de beroepsgroep der kahin/a, 'zieners'. Maar de overwinnaar schrijft de geschiedenis en de concurrentie is onder het tapijt geveegd.

In Mekka moet zich het graf van de profeet bevinden maar de Saoedische overheid verbiedt elk onderzoek daarnaar. In fact is het onlangs ondergebulldozerd om ruimte te maken voor meer beton, staal en glas en asfalt.

Dit om persoonsverheerlijking en crypto-christelijke bedevaart te voorkomen. We zijn wahhabitische moslims tenslotte. En de BV Bin Laden senior moet ook geld verdienen, maar das weer een ander onderwerp

Charlus
20-08-07, 10:00
Geplaatst door mark61

Geplaatst door Charlus

Geplaatst door mark61
Jah dat is de spagaat van den modernen moslim.

Overigens, waarom zou het noodzakelijk zijn dat weduwen hertrouwen, of dat vrouwen überhaupt trouwen? Zouden het dan toch geen volwaardige mensen zijn, zo los op straat?
WAT?
Wat wat?
Iedereen weet dat de Islam een vrouwvriendelijke religie is. Elk flintertje afdwaling van deze leer is niet PC.
Een heel gemier met die geneste quotes, ik heb gemerkt dat jij geen moeite doet.

Julien
20-08-07, 10:53
Geplaatst door mark61
In Mekka moet zich het graf van de profeet bevinden maar de Saoedische overheid verbiedt elk onderzoek daarnaar. In fact is het onlangs ondergebulldozerd om ruimte te maken voor meer beton, staal en glas en asfalt.

Interessant. Is er ook meer bekend over dat graf van Mohammed, is er dan nooit onderzoek naar gedaan (voor de Saoedische dynastie) ?

IbnRushd
20-08-07, 11:39
Geplaatst door mark61
Tis allemaal crap. Slaven houden was in die tijd doodnormaal; de Koran staat vol met vermaningen wat je met je slavin wel kan uitspoken, maar met je vrouw niet. Kom nou Ibn.

In de Koran wordt ook geroepen om slaven vrij te laten. Een slaaf vrij laten wordt als een goede daad gezien. Ieman die zich zondigde moest meestal, ter compensatie, een slaaf vrij laten.

Zie, het was niet zo simpel om alle slaven in een keer te bevrijden. Wat zou de toestand dan wel zijn? Maar de islam werkte wel daar naar toe. In overleveringen staan vol verwijzingen om slaven hun vrijheid te geven.


Geplaatst door mark61

Het christendom heeft met grote moeite geaccepteerd dat slavernij eigenlijk toch niet fijn was; de strijd duurde minstens een eeuw. In de islam moet die strijd nog beginnen.

Slavernij was nooit 'fijn'. In de Koran komt dat ook impliciet voor middels 'boetedoening'.


Geplaatst door mark61

Dat beantwoordt de vraag niet. Die was: waarom zouden vrouwen dat moeten?

Om te overleven? Bescherming? Cultuur?


Geplaatst door mark61

Ik dacht het niet. In de wereld van de islam zijn oude vrijster, gescheiden vrouw en hoer zo'n beetje synoniem. Daarbuiten vaak ook. Laagste status, vogelvrij.
Net als tot voor kort in Europa zijn onafhankelijke vrouwen om de een of andere reden een gruwelijke bedreiging voor mannen, wat zeg ik, voor de maatschappelijke orde.

In de wereld van de islam? Nog nooit gehoord. Verwar cultuur niet met islam aub.


Geplaatst door mark61

Allebei. Van Turkije weet ik het al decennia; onlangs las ik een studie over een vallei in Zuid-Marokko waar ook al weer de vrouwen 90% van het werk op het land doen. Zoals in Afrika te doen gebruikelijk.

Heb je een bron waarin dat (in de tijd van de 6e, 7e eeuw) expliciet staat?


Geplaatst door mark61

Tis ter mis mee? Hoe noem je dat dan? De profeet was niet de opperbevelhebber? Er was geen ghaza?

Mohammed (vzmh) leefde niet meer toen ze tegen de Turken vochten. Dus er is ook geen sprake van 'leger van de profeet'. Wat er destijds gebeurde, daar is hij niet aansprakkelijk voor. :)



Geplaatst door mark61

Das nieuws voor mij. Wat is er sindsdien gebeurd dan?

Bijv. een week voor de slag van Uhud moesten de vrouwen en mannen de ingangen verdedigen.

IbnRushd
20-08-07, 11:42
Geplaatst door mark61
Dat je iemand's man vermoordt en dan zegt: 'trouwen, bitch!'

Ik heb werkelijk geen idee wat er onethisch aan is. :lol:

:confused:

H.P.Pas
20-08-07, 11:44
Geplaatst door IbnRushd
Zie, het was niet zo simpel om alle slaven in een keer te bevrijden.

Nee, het heeft 1400 jaar gekost.

IbnRushd
20-08-07, 11:51
Geplaatst door H.P.Pas
Nee, het heeft 1400 jaar gekost.

De islam pakte het geleidelijk aan. Dat er Arabische slavendrijvers niet aan de oproep v/d profeet gehoor gaven kun je zien als moslims die nog steeds overspel plegen.

H.P.Pas
20-08-07, 11:55
Geplaatst door IbnRushd
De islam pakte het geleidelijk aan.

Wat je zegt.
(Wettelijke) Afschaffing slavernij:
Quatar --1952
Saudi Arabië -- 1962
Yemen en Oman --1970
Mauretanië --1980
Niger --2004

knuppeltje
20-08-07, 12:00
Geplaatst door mark61
Nee hoor, dat weet ie best. Het is wel aannemelijk dat Mohammed en Jezus bestaan hebben; het zou ook kunnen zijn dat het huidige beeld is opgebouwd uit een aantal historische personen. Het staat wel vast dat Mohammed vele concurrenten had in zijn tijd; daar zaten trouwens nogal wat vrouwen onder. Het was de beroepsgroep der kahin/a, 'zieners'. Maar de overwinnaar schrijft de geschiedenis en de concurrentie is onder het tapijt geveegd.

In Mekka moet zich het graf van de profeet bevinden maar de Saoedische overheid verbiedt elk onderzoek daarnaar. In fact is het onlangs ondergebulldozerd om ruimte te maken voor meer beton, staal en glas en asfalt.

Dit om persoonsverheerlijking en crypto-christelijke bedevaart te voorkomen. We zijn wahhabitische moslims tenslotte. En de BV Bin Laden senior moet ook geld verdienen, maar das weer een ander onderwerp

Hij werd begraven in de kamer van Aisha. Die kamer deelde Mohammed met haar als hij bij haar was in Medina en was tegen de buitenkant van een van de muren van de moskee gebouwd. Ook haar vader- Abu Bakr werd er begraven. Later is de moskee daaroverheen gebouwd- al bracht Moei Awaiya er later wel een muur omheen, het mocht niet bij de moskee horen.
In de eerste tijd werd het een bedevaartsoord om dat graf.
Naderhand zijn de Wahabiten er inderdaad tegen opgetreden en zijn hierom flink aan het slopen gegaan.
In de 12e eeuw dacht men in Europa dat de kaba in Mekka een vierkant gebouw was- afgedekt met machnetische stenen. Mohammed zou in een ijzeren kist liggen die door magnetische krachten omhoog zou worden gehouden. In die tijd werden de sprookjes van duizend en een nacht ook hier bekend.

DieSter
20-08-07, 12:10
Geplaatst door Marsipulami
Allah

Van Wikipedia


Allah (Arabisch: الله, samentrekking van al-ilāh, de god, degene die aanbeden wordt) is een Aramees woord voor God, vooral gebruikt in de islam, maar ook door joden en christenen uit Arabisch-sprekende landen.

De naam 'Allah' in de islam

In de islamitische theologie is God uniek, almachtig, alomtegenwoordig, onzichtbaar. Evenals in het christendom wordt Hij beschouwd als de Schepper van al wat leeft. Hij beschikt zowel over levengevende als vernietigende eigenschappen. Deze God wordt beschouwd dezelfde te zijn als de God van het jodendom en christendom, omdat moslims de God aanbidden van Adam, Noach, Abraham, Mozes, David en Jezus. De zienswijze en invulling van geloofsbeleving om deze God te bereiken verschilt bij de drie godsdiensten. Omdat men God binnen de islam als alomvattend ziet, komt zowel het goede als het slechte van Hem, maar niets zonder reden.

Het is moslims niet toegestaan zich enige voorstelling van God te maken, anders dan door het memoreren van Zijn eigenschappen of manifestaties, verwoord in de 99 Schone Namen van God die zijn afgeleid uit de Koran. Het is dan ook niet toegestaan om afbeeldingen te maken die God zouden moeten voorstellen. God kan niet als mannelijk of als vrouwelijk worden beschouwd, hoewel het Arabisch geen onzijdige woorden kent.

Een moslim zal vaak Allah laten volgen door ta'ala, wat de Verhevene betekent, en hem doorgaans uitgebreider Allah soebhanoehoe wata'ala noemen, veelal afgekort tot: Allah (swt), wat vertaald kan worden als God, geprezen en verheven is hij.


Etymologie

In westerse talen zoals het Nederlands wordt de term gebruikt om specifiek de God van de islam aan te geven. In moslimlanden met een christelijke minderheid gebruiken christenen ook het woord 'Allah' of 'cenab-i-allah' voor God. Ook Arabisch sprekende joden gebruiken het woord 'Allah'. Op Malta gebruiken de katholieken eveneens Allah.

Etymologisch is cenab-i-allah verwant aan het Hebreeuwse Elōhîm, (God), en het Aramese en Syrische Alāhā. Elōhîm komt van elôh (Hebreeuws voor 'god') en Alāhā is een sterkere vorm van alāh (Aramees/Syrisch voor 'god'), terwijl cenab-i-allah verwant is aan ilāh (een ander Arabisch woord voor God). We hebben dus te maken met drie etymologisch verwante semitische equivalenten voor 'god'. De verschillen in uitspraak zijn te verklaren door morfologische ontwikkelingen in de drie talen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de verschillen tussen Deus, Dios en Dio in resp. het Latijn, Spaans en Italiaans. [1]


.....



Geplaatst door Marsipulami


Herkomst

De naam verschijnt voor het eerst in geschreven vorm in graffiti uit de zesde eeuw voor de jaartelling rond de stad Dedan (nu el Ula) in de Noord-Arabische woestijn, naast een godheid die Salm genoemd wordt. De opschriften gebruiken een alfabet dat afgeleid is van het Sinaïnitische (oer-)alfabet. Volgens Herodotus was er een godheid Orotalt en een godin Alilat. In de laatste naam is de vrouwelijke vorm van het woord Allah te herkennen, omdat -t een vrouwelijke uitgang is in Semitische talen.

Sommige critici zien in Allah de voortzetting van de pre-islamitische maangod Hubal van de polytheïstische Mekkanen. De halve maan is immers het symbool van de islam geworden.

Nou ja, mensen moeten eenmaal moeilijk doen over Zijn naam,

Als we gewoon terug redeneeren naar de eerste mens die bewust klanken ging maken om dingen aan te duiden en te benoemen dan kunnen we gerust stellen dat de A klank de eerste klank was die hij maakte, het is namelijk de makkelijkste letterklank om voort te brengen,(mond open, uitademen en de stembanden gebruiken), daarom is de A ook de eerste letter in vele zo niet alle alphabets.
De "LL" klank in de naam Allah krijg je wanneer je naar boven duidt met de tong en de stembanden gebruikt.
De Opvolgende A in ALLAH, krijg je wanneer je je tong laat vallen.
En de Hh klank krijg je als je je stembanden onspant, en wanneer je lucht opraakt.

IbnRushd
20-08-07, 12:23
Geplaatst door H.P.Pas
Wat je zegt.
(Wettelijke) Afschaffing slavernij:
Quatar --1952
Saudi Arabië -- 1962
Yemen en Oman --1970
Mauretanië --1980
Niger --2004

Tja, ze deden er lang over, vind je niet? Gelukkig hebben ze het uiteindelijk begrepen.

DieSter
20-08-07, 12:39
Geplaatst door IbnRushd
De islam pakte het geleidelijk aan. Dat er Arabische slavendrijvers niet aan de oproep v/d profeet gehoor gaven kun je zien als moslims die nog steeds overspel plegen.

Vreemde vergelijking.

IbnRushd
20-08-07, 12:50
Geplaatst door DieSter
Vreemde vergelijking.

Hiermee bedoel ik dat 'slavendrijverij' niet een vorm v/d islam is, naar mijn weten. Terwijl de islam alle slaven probeerde te bevrijden doen de slavendrijvers alles eraan om het te houden. De oproep van de profeet (vzmh) hield o.a. in dat slaven bevrijden een grote goede daad was. De slavendrijvers deden precies het tegenovergestelde. Overspel en slavendrijverij zijn beide verwerpelijk.

ronald
20-08-07, 12:58
Wat een heisa allemaal. Gd (met een o er tussen) is een Nederlandse naam voor de Eeuwige, Allah is een Arabische naam voor de Eeuwige en wij Joden hebben ook zo onze benamingen. Waarom moet in Nederland opeens een Arabische benaming gelden? Wat wil Muskens zeggen? Laat hij iedereen in zijn waarde? Lijkt wel op zoiets als positieve discriminatie. In de Nederlandse vertaling van de Tora vertalen Joden "de Naam" gewoon met "Gd". We weten toch wat we bedoelen?

DieSter
20-08-07, 13:14
Geplaatst door IbnRushd
Hiermee bedoel ik dat 'slavendrijverij' niet een vorm v/d islam is, naar mijn weten. Terwijl de islam alle slaven probeerde te bevrijden doen de slavendrijvers alles aan om het te houden. De oproep van de profeet (vzmh) hield o.a. in dat slaven bevrijden een grote goede daad was. De slavendrijvers deden precies het tegenovergestelde. Overspel en slavendrijverij zijn beide verwerpelijk.

Ah ok... Slavendrijverij is verwerpelijk... het gebeurt trouwens steeds vaker in Europa en het westen, vooral vrouwen zijn hier de dupe van, ook in Azie komt het steeds vaker voor dat mensen verdwijnen in de wereld van slavernij.

knuppeltje
20-08-07, 13:17
Geplaatst door IbnRushd
Hiermee bedoel ik dat 'slavendrijverij' niet een vorm v/d islam is, naar mijn weten. Terwijl de islam alle slaven probeerde te bevrijden doen de slavendrijvers alles aan om het te houden. De oproep van de profeet (vzmh) hield o.a. in dat slaven bevrijden een grote goede daad was. De slavendrijvers deden precies het tegenovergestelde. Overspel en slavendrijverij zijn beide verwerpelijk.

En dat doen of deden in iedergeval geen moslims, ook al werden in die landen de slavernij pas zeer laat afgeschat, Niet?
Waren zeker en vast weer ongelovigen daar die dat deden.

ronald
20-08-07, 13:27
Geplaatst door DieSter
Ah ok... Slavendrijverij is verwerpelijk... het gebeurt trouwens steeds vaker in Europa en het westen, vooral vrouwen zijn hier de dupe van, ook in Azie komt het steeds vaker voor dat mensen verdwijnen in de wereld van slavernij.


Slavenij heeft natuurlijk een nare bijklank die mede door het Westen is gecreeerd. In de oorspronkelijke betekenis was het gewoon "werkers", "arbeiders" als je wilt. De regels die daarbij in acht gehouden moeten worden zijn niet niks.
Helaas komt het mi nog overal voor. Wij zijn o zo blij dat ze in China zo lekker goedkoop produceren. Zal allemaal wel maar dat daar straffen worden uitgedeeld bij mis- of onderproductie en vrijheid wordt beroofd (alsof 16 uur werken niet genoeg is) heeft men hier in het Westen geen boodschap aan; terwijl hier de meesters zitten.
In het gezellige Nederland waar uitgeprocedeerde asielzoekers voor 300 euro per maand minstens 12 uur per dag moeten werken, en dan ook altijd "klaar" moeten staan voor het een en ander, komt dat uit op 1 euro per uur.... ja ok, men heeft een bed en piza's erbij. Heerlijk op het gezellige naaktstrand waar we zo vrijgevochten onze waarden uitdragen. Biertje?

DieSter
20-08-07, 13:40
Geplaatst door ronald
Slavenij heeft natuurlijk een nare bijklank die mede door het Westen is gecreeerd. In de oorspronkelijke betekenis was het gewoon "werkers", "arbeiders" als je wilt. De regels die daarbij in acht gehouden moeten worden zijn niet niks.
Helaas komt het mi nog overal voor. Wij zijn o zo blij dat ze in China zo lekker goedkoop produceren. Zal allemaal wel maar dat daar straffen worden uitgedeeld bij mis- of onderproductie en vrijheid wordt beroofd (alsof 16 uur werken niet genoeg is) heeft men hier in het Westen geen boodschap aan; terwijl hier de meesters zitten.
In het gezellige Nederland waar uitgeprocedeerde asielzoekers voor 300 euro per maand minstens 12 uur per dag moeten werken, en dan ook altijd "klaar" moeten staan voor het een en ander, komt dat uit op 1 euro per uur.... ja ok, men heeft een bed en piza's erbij. Heerlijk op het gezellige naaktstrand waar we zo vrijgevochten onze waarden uitdragen.

DieSter
20-08-07, 13:44
Iedereen is een slaaf....of die dat nou wil of niet, maar ik denk niet dat het geoliede ex-con-omische systeem "Allah" heet.

DieSter
20-08-07, 13:46
Geplaatst door DieSter
Iedereen is een slaaf....of die dat nou wil of niet, maar ik denk niet dat het geoliede ex-con-omische systeem "Allah" heet.

We maken er gebruik van, we eten ervan en genieten ervan...maar of we daarmee ons gelukkig mogen prijzen om hier te zijn dat is een ander verhaal.

Ach ik begrijp em al, het is altijd weer de ondankbaarheid en het falen om goed te doen dat ons nekt.

Rourchid
20-08-07, 21:34
Geplaatst door Marsipulami

Hilversum (ANP) 13 augustus 2007 - Wat betreft Tiny Muskens, bisschop van Breda, kan God net zo goed Allah worden genoemd. ,,Allah is op zich een heel mooi woord voor God. Waarom zouden we niet allemaal samen zeggen: We noemen God voortaan Allah?'', aldus Muskens maandag in het televisieprogramma Netwerk.
In het Brabants Dagblad van 12 november [2004] suggereert bisschop Muskens van Breda om wereldwijd God met Allah aan te spreken.
Bron : Dhimmitude (http://www.arabistjansen.nl/zimmitude.doc)

Kees Droog
21-08-07, 17:01
Hoe is Zijn naam?
Wij lezen in Gods Heilig Wetboek de Bijbel in Exodus 3:13-15: Toen zeide Mozes tot God: Zie, wanneer ik kom tot de kinderen Israëls, en zeg tot hen: De God uwer vaderen heeft mij tot ulieden gezonden; en zij mij zeggen: Hoe is Zijn naam? wat zal ik tot hen zeggen? En God zeide tot Mozes: IK ZAL ZIJN, DIE IK ZIJN ZAL! Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: IK ZAL ZIJN heeft mij tot ulieden gezonden! Toen zeide God verder tot Mozes: Aldus zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: JAHWEH, de God uwer vaderen, de God van Abraham, de God van Izak, en de God van Jakob, heeft mij tot ulieden gezonden; dat is Mijn Naam eeuwiglijk, en dat is Mijn gedachtenis van geslacht tot geslacht.

DieSter
21-08-07, 19:36
Geplaatst door Kees Droog
Hoe is Zijn naam?
Wij lezen in Gods Heilig Wetboek de Bijbel in Exodus 3:13-15: Toen zeide Mozes tot God: Zie, wanneer ik kom tot de kinderen Israëls, en zeg tot hen: De God uwer vaderen heeft mij tot ulieden gezonden; en zij mij zeggen: Hoe is Zijn naam? wat zal ik tot hen zeggen? En God zeide tot Mozes: IK ZAL ZIJN, DIE IK ZIJN ZAL! Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: IK ZAL ZIJN heeft mij tot ulieden gezonden! Toen zeide God verder tot Mozes: Aldus zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: JAHWEH, de God uwer vaderen, de God van Abraham, de God van Izak, en de God van Jakob, heeft mij tot ulieden gezonden; dat is Mijn Naam eeuwiglijk, en dat is Mijn gedachtenis van geslacht tot geslacht.

Ik had gelezen IK Ben, EN NIET IK ZAL ZIJN.....

Als we gewoon terug redeneeren naar de eerste mens die bewust klanken ging maken om dingen aan te duiden en te benoemen dan kunnen we gerust stellen dat de A klank de eerste klank was die hij voortbracht,(mond open, uitademen en de stembanden gebruiken), daarom is de A ook de eerste letter in vele zo niet alle alphabets.
De "LL" klank in de naam Allah krijg je wanneer je naar boven duidt met de tong en de stembanden gebruikt.
De Opvolgende A in ALLAH, krijg je wanneer je je tong laat vallen.
En de Hh klank krijg je als je je stembanden onspant, en wanneer je lucht opraakt.

Slinger
21-08-07, 20:34
Geplaatst door DieSter
Ik had gelezen IK Ben, EN NIET IK ZAL ZIJN.....

Als we gewoon terug redeneeren naar de eerste mens die bewust klanken ging maken om dingen aan te duiden en te benoemen dan kunnen we gerust stellen dat de A klank de eerste klank was die hij voortbracht,(mond open, uitademen en de stembanden gebruiken), daarom is de A ook de eerste letter in vele zo niet alle alphabets.
De "LL" klank in de naam Allah krijg je wanneer je naar boven duidt met de tong en de stembanden gebruikt.
De Opvolgende A in ALLAH, krijg je wanneer je je tong laat vallen.
En de Hh klank krijg je als je je stembanden onspant, en wanneer je lucht opraakt.

Dat geldt alleen voor Arabieren. Je wilt toch niet zeggen dat de eerste mens een Arabier was?

Rourchid
21-08-07, 20:40
Geplaatst door Bofko
Kom kom niet zo simpel.Je moet wel een beetje abstract denken om het concept van de drie-eenheid te snappen.

Beschouw het maar als 3 dimensies.Je kunt de voorkant , onderkant en zijkant van een ruimtelijk object beschrijven die alle drie verschillend zijn, maar waarbij je toch over een en hetzelfde object praat.
En diegenen die de vierde dimensie wiskundig kunnen formuleren gaan in een daarvoor speciaal gebouwde hele grote magnetron!!!

mark61
22-08-07, 07:22
Geplaatst door Julien
Interessant. Is er ook meer bekend over dat graf van Mohammed, is er dan nooit onderzoek naar gedaan (voor de Saoedische dynastie) ?

Nee, het interesseerde blijkbaar niemand.

mark61
22-08-07, 07:23
Geplaatst door Charlus
Iedereen weet dat de Islam een vrouwvriendelijke religie is. Elk flintertje afdwaling van deze leer is niet PC.

Oh ik informeerde maar even bij Ibn Rushd. Maar zoals gewoonlijk krijg je dan geen antwoord.


Een heel gemier met die geneste quotes, ik heb gemerkt dat jij geen moeite doet.

Welnee, ik onthoud wel waarover het ging, en zo niet, dan lees ik even terug.

mark61
22-08-07, 07:35
Geplaatst door IbnRushd
In de Koran wordt ook geroepen om slaven vrij te laten. Een slaaf vrij laten wordt als een goede daad gezien. Ieman die zich zondigde moest meestal, ter compensatie, een slaaf vrij laten.

En daaruit leid jij af dat slavernij verboden of zelfs maar verwerpelijk was? Apart, to say the least.


Zie, het was niet zo simpel om alle slaven in een keer te bevrijden.

Nee? Waarom niet? Dat is later in Amerika en elders ook gebeurd.


Wat zou de toestand dan wel zijn? Maar de islam werkte wel daar naar toe. In overleveringen staan vol verwijzingen om slaven hun vrijheid te geven.

Das fijn, maar in de Koran niets van dat al. Slavinnen zijn lekker voor derbij, want niet aan regels gebonden. Dat is wat er staat.


Slavernij was nooit 'fijn'. In de Koran komt dat ook impliciet voor middels 'boetedoening'.

Ja je slaven weggeven is idd een materiële boete.


Om te overleven? Bescherming? Cultuur?

In 1 woord: omdat mannen dat zo wilden, dus.


In de wereld van de islam? Nog nooit gehoord. Verwar cultuur niet met islam aub.

Oh ja dan krijgen we die weer. Hoe kon ik hem vergeten. Aan de ene kant regelt de islam alle aspecten van het menselijk leven, tot aan hoe je je neus moet snuiten of je tandenpoetsen aan toe, maar als er hardnekkige onaangename overtuigingen zijn, dan is het ineens 'cultuur'. In any case is er een correlatie tussen dergelijke opvattingen en 'daar waar men moslim is'. In Oost-Azië of Afrika bestaan zulke opvattingen niet.


Heb je een bron waarin dat (in de tijd van de 6e, 7e eeuw) expliciet staat?

Je wilde beweren dat het toen anders was, maar dat de man-vrouwverhoudingen op mirakuleuze wijze veranderd zijn? Dat zou dan alleen onder de invloed van de islam kunnen zijn. :wijs: In het Arabische geval wordt aangenomen dat niet lang vóór de islam de matriarchale cultuur veranderde in een patriarchale; voor volkeren die de islam onderweg tegenkwam geldt dat dat als gevolg van de islam was. Met het christendom ging dat overigens net zo, hoewel het Keltische matriarchale heftig weerstand bood. Zie Mariaverering, maar afijn, dat voert te ver.

Nope, ik heb zo'n bron niet bij de hand, daar heb ik eeuwen geleden over gelezen. Doe zelf maar een poging, jij wilt toch de expert van die tijd zijn.


Mohammed (vzmh) leefde niet meer toen ze tegen de Turken vochten. Dus er is ook geen sprake van 'leger van de profeet'. Wat er destijds gebeurde, daar is hij niet aansprakkelijk voor. :)

Je had Jezuïet moeten worden, gemiste carrièremove. Ze zetten zijn werk voort en zijn naam lag in hun mond bestorven. No?


Bijv. een week voor de slag van Uhud moesten de vrouwen en mannen de ingangen verdedigen.

En daarna? 1400 jaar vrouwelijke soldaten? Ik vrees dat daar pas sinds ca. 50 jaar weer sprake van is, if at all. Heeft Marokko, Egypte, Syrië vrouwelijke soldaten?

mark61
22-08-07, 07:36
Geplaatst door IbnRushd
:confused:

Je bent af en toe werkelijk geschuffeld :lekpuh:

mark61
22-08-07, 07:37
Geplaatst door H.P.Pas
Wat je zegt.
(Wettelijke) Afschaffing slavernij:
Quatar --1952
Saudi Arabië -- 1962
Yemen en Oman --1970
Mauretanië --1980
Niger --2004

Bij wijze van, dan. In Mauretanië, Niger en Soedan tiert slavernij nog welig.

Als de islam daar net zo tegen was als tegen varkensvlees eten had het euh 1400 jarige afschaffingsbeleid misschien wat sneller gewerkt. Maar een ideetje.

mark61
22-08-07, 07:39
Geplaatst door IbnRushd
Hiermee bedoel ik dat 'slavendrijverij' niet een vorm v/d islam is, naar mijn weten. Terwijl de islam alle slaven probeerde te bevrijden doen de slavendrijvers alles eraan om het te houden. De oproep van de profeet (vzmh) hield o.a. in dat slaven bevrijden een grote goede daad was. De slavendrijvers deden precies het tegenovergestelde. Overspel en slavendrijverij zijn beide verwerpelijk.

Tis daarentegen niet half zo dramatisch als varkensvlees eten.

Overigens, word je gestenigd voor slavenhouden? Das nieuws voor mij.

Doe toch niet zo ongelooflijk schijnheilig en geef gewoon toe dat slavernij doodnormaal en goedgekeurd is in de islam.

mark61
22-08-07, 07:45
Geplaatst door DieSter
daarom is de A ook de eerste letter in vele zo niet alle alphabets.
De "LL" klank in de naam Allah krijg je wanneer je naar boven duidt met de tong en de stembanden gebruikt.
De Opvolgende A in ALLAH, krijg je wanneer je je tong laat vallen.
En de Hh klank krijg je als je je stembanden onspant, en wanneer je lucht opraakt.

:haha: Arabisch als de oertaal. Je leest hierboven net dat het woord een samentrekking is van al-ilah, dus je hele amateurtheorie slaat nergens op.

Hoeveel alfabetten ken jij precies? 2, schat ik.

Wat te doen met talen > schriften die geen alfabet kunnen hebben? Chinees, Japans, Koreaans, hiëroglyfen, spijkerschrift.

Ik ken maar 3 alfabetten die met een a beginnen: het Griekse, het Latijnse en het Cyrillische. Wat geen wonder is, want ze zijn aan elkaar verwant.

Het Arabische alfabet begint met de 'alif, die geen a is maar een glottisslag.

mark61
22-08-07, 07:47
Geplaatst door Slinger
Dat geldt alleen voor Arabieren. Je wilt toch niet zeggen dat de eerste mens een Arabier was?

Hijs wat in de war.

H.P.Pas
22-08-07, 08:14
Geplaatst door mark61
Doe toch niet zo ongelooflijk schijnheilig.


Dat kan niet.
Daarmee leg je bijl aan de wortels.

Religion is the end of love and honesty --Lao Tse

Religion is believing what you know ain't true.-- Mark Twain

Charlus
22-08-07, 09:17
Geplaatst door mark61

Geplaatst door IbnRushd
In de Koran wordt ook geroepen om slaven vrij te laten. Een slaaf vrij laten wordt als een goede daad gezien. Ieman die zich zondigde moest meestal, ter compensatie, een slaaf vrij laten.
En daaruit leid jij af dat slavernij verboden of zelfs maar verwerpelijk was? Apart, to say the least.
etc.etc.
@Mark61.
Hij zal wschnl. niet meer reageren op bovenstaande. De visie van IbnRushd zal voor nog geen micron wijzigen, terwijl je toch alle gelijk in de wereld hebt voor zover ik kan nagaan. Over een half jaar, als slavernij in de koran weer eens ter sprake komt, zal hij exact hetzelfde weer opschrijven, inclusief de stelling dat cultuur en religie echt heel erg gescheiden van elkaar gezien moeten worden. Voor een ongelovige zijn cultuur en religie nooit gescheiden, dit terzijde.
Ach, ik maak me, met mate hoop ik, aan hetzelfde gedrag schuldig.
Een alternatief:

Geplaatst door Ronald
Slavenij heeft natuurlijk een nare bijklank die mede door het Westen is gecreeerd. In de oorspronkelijke betekenis was het gewoon "werkers", "arbeiders" als je wilt. De regels die daarbij in acht gehouden moeten worden zijn niet niks.
De slaven in bijbel en koran waren wat wij nu werknemers noemen. Gewoon wat semantische verwarring, da's alles.

knuppeltje
22-08-07, 09:26
Geplaatst door Charlus
En daaruit leid jij af dat slavernij verboden of zelfs maar verwerpelijk was? Apart, to say the least.
etc.etc.[/QUOTE]
@Mark61.
Hij zal wschnl. niet meer reageren op bovenstaande. De visie van IbnRushd zal voor nog geen micron wijzigen, terwijl je toch alle gelijk in de wereld hebt voor zover ik kan nagaan. Over een half jaar, als slavernij in de koran weer eens ter sprake komt, zal hij exact hetzelfde weer opschrijven, inclusief de stelling dat cultuur en religie echt heel erg gescheiden van elkaar gezien moeten worden. Voor een ongelovige zijn cultuur en religie nooit gescheiden, dit terzijde.
Ach, ik maak me, met mate hoop ik, aan hetzelfde gedrag schuldig.
Een alternatief:

De slaven in bijbel en koran waren wat wij nu werknemers noemen. Gewoon wat semantische verwarring, da's alles. [/QUOTE]

H.P.Pas
22-08-07, 09:28
Geplaatst door Charlus
De slaven in bijbel en koran waren wat wij nu werknemers noemen. Gewoon wat semantische verwarring, da's alles.

De slaaf heeft zijn vrijheid verloren door geweld, de arbeider door list.
-- Schopenhauer.

IbnRushd
22-08-07, 10:44
Geplaatst door mark61
En daaruit leid jij af dat slavernij verboden of zelfs maar verwerpelijk was? Apart, to say the least.

Nee. Je kunt wel indirect stellen dat het vrij laten van slaven werd aangemoedigd. That's it. En daarom is het niet verkeerd om te redeneren dat slaven houden niet een vorm van de islam is, net als scheiden van je vrouw. Beide zijn verwerpelijk, maar beide mag.


Geplaatst door mark61

Nee? Waarom niet? Dat is later in Amerika en elders ook gebeurd.

't Heeft vast een reden (geloofsovertuiging). Hier moet ik je een antwoord schuldig blijven.

Wat zeker staat: Amerika en de tijden van Mohammed, vrede zij met hem, kun je niet vergelijken.


Geplaatst door mark61

Das fijn, maar in de Koran niets van dat al. Slavinnen zijn lekker voor derbij, want niet aan regels gebonden. Dat is wat er staat.

Er staat meer in de Koran. En dat loop ik je nou de hele dag te vertellen. Als je daar geen lering uittrekt, sorry hoor, dan kan ik je verder niet helpen.

Een slaaf afrossen mag niet, las ik ooit in een hadith. Er is wel degelijk, niet gespecificeerd in de Koran, net als hoe je moet bidden, regels aan gebonden.


Geplaatst door mark61

Ja je slaven weggeven is idd een materiële boete.

Weggeven? Aan wie? Ik zeg toch duidelijk v r i j l a t e n.


Geplaatst door mark61

In 1 woord: omdat mannen dat zo wilden, dus.

Huh? Waar baseer je dat op. Vrouwen, voornamelijk weduwen, bepaalden zelf met wie ze wilden trouwen. Om te overleven of omdat de 'cultuur' het eiste traden ze het liefst en zo snel mogelijk in het huwelijk. Er waren genoeg vrouwen die lang ongetrouwd bleven. Een goed voorbeeld is Khadija (ra).


Geplaatst door mark61

Oh ja dan krijgen we die weer. Hoe kon ik hem vergeten. Aan de ene kant regelt de islam alle aspecten van het menselijk leven, tot aan hoe je je neus moet snuiten of je tandenpoetsen aan toe, maar als er hardnekkige onaangename overtuigingen zijn, dan is het ineens 'cultuur'. In any case is er een correlatie tussen dergelijke opvattingen en 'daar waar men moslim is'. In Oost-Azië of Afrika bestaan zulke opvattingen niet.

Oke, wijsneus. Geef mij eens een expliciet bewijs waarin een oude vrijster, gescheiden vrouw en hoer zo'n beetje synoniem is.

Verder ken ik geen hadith waarin uitgelegd wordt hoe moslims moeten snuiten of tandenpoetsen. Ook hier, staaf je beweringen.


Geplaatst door mark61

Je wilde beweren dat het toen anders was, maar dat de man-vrouwverhoudingen op mirakuleuze wijze veranderd zijn? Dat zou dan alleen onder de invloed van de islam kunnen zijn. :wijs: In het Arabische geval wordt aangenomen dat niet lang vóór de islam de matriarchale cultuur veranderde in een patriarchale; voor volkeren die de islam onderweg tegenkwam geldt dat dat als gevolg van de islam was. Met het christendom ging dat overigens net zo, hoewel het Keltische matriarchale heftig weerstand bood. Zie Mariaverering, maar afijn, dat voert te ver.

Ik beweer niks, jij integendeel wél. Dus vandaar mijn uitdrukkelijke vraag naar bron. Heb je die nou?


Geplaatst door mark61

Nope, ik heb zo'n bron niet bij de hand, daar heb ik eeuwen geleden over gelezen. Doe zelf maar een poging, jij wilt toch de expert van die tijd zijn.

Geen bron, betekent geen zekerheid. Leuk dat je zelfs weet wat ik wil. Weet je ook wat ik morgen ga doen, o wijze Orakel?


Geplaatst door mark61

Je had Jezuïet moeten worden, gemiste carrièremove. Ze zetten zijn werk voort en zijn naam lag in hun mond bestorven. No?

Heb je dit weer uit zo'n H. Jansens boek gelezen? Je kunt hooguit spreken van het 'islamitische' leger, maar nooit het leger van de profeet. Overigens heeft de profeet (vzmh) geen werk achtergelaten; hij was slechts een dienaar.


Geplaatst door mark61

En daarna? 1400 jaar vrouwelijke soldaten? Ik vrees dat daar pas sinds ca. 50 jaar weer sprake van is, if at all. Heeft Marokko, Egypte, Syrië vrouwelijke soldaten?

Ik heb je vraag al beantwoord. Deze vragen interesseren mijn niet zo veel ;)

IbnRushd
22-08-07, 10:45
Geplaatst door mark61
Je bent af en toe werkelijk geschuffeld :lekpuh:

Leg eens uit. Of hou je het liever bij schelden?

Charlus
22-08-07, 11:02
The Umpire Strikes Back...

H.P.Pas
22-08-07, 11:37
Geplaatst door IbnRushd
Nee. Je kunt wel indirect stellen dat het vrij laten van slaven werd aangemoedigd. That's it. En daarom is het niet verkeerd om te redeneren dat slaven houden niet een vorm van de islam is, net als scheiden van je vrouw. Beide zijn verwerpelijk, maar beide mag.

Varkensvlees eten daarentegen mag niet.
Varkensvlees eten was kennelijk erger dan slavenhouden.
Daar denken we (Mark, jij en ik) tegenwoordig anders over.
Alleen geloof jij dat niet hardop te mogen zeggen.
Daarom ga huichelen.
Zonder dat geloof (goed lezen aub), hoefde je niet te huichelen.
Dat zou een verbetering zijn.

mark61
22-08-07, 12:08
Geplaatst door IbnRushd
Nee. Je kunt wel indirect stellen dat het vrij laten van slaven werd aangemoedigd. That's it. En daarom is het niet verkeerd om te redeneren dat slaven houden niet een vorm van de islam is, net als scheiden van je vrouw. Beide zijn verwerpelijk, maar beide mag.

Dan moet je niet beweren dat de islam negatief tegenover slavernij staat. Dat is gewoon niet zo.


't Heeft vast een reden (geloofsovertuiging). Hier moet ik je een antwoord schuldig blijven.

Zou het? Is slavernij niet gewoon lekkah voor slavenhouders?


Wat zeker staat: Amerika en de tijden van Mohammed, vrede zij met hem, kun je niet vergelijken.

Het ging over het euh technische probleem der afschaffing der slavernij. Ik zou niet weten waarom dat niet te vergelijken is.


Er staat meer in de Koran. En dat loop ik je nou de hele dag te vertellen. Als je daar geen lering uittrekt, sorry hoor, dan kan ik je verder niet helpen.

Een slaaf afrossen mag niet, las ik ooit in een hadith. Er is wel degelijk, niet gespecificeerd in de Koran, net als hoe je moet bidden, regels aan gebonden.

De islam is dus pro-slavernij. Klaar.


Weggeven? Aan wie? Ik zeg toch duidelijk v r i j l a t e n.

En wat denk je dat dat is? Kapitaalvernietiging, boete, noem het wat je wilt.


Huh? Waar baseer je dat op. Vrouwen, voornamelijk weduwen, bepaalden zelf met wie ze wilden trouwen.

:haha: In jouw rooskleurige fantasie.


Om te overleven of omdat de 'cultuur' het eiste traden ze het liefst en zo snel mogelijk in het huwelijk. Er waren genoeg vrouwen die lang ongetrouwd bleven. Een goed voorbeeld is Khadija (ra).

Een fantastische uitzondering.


Oke, wijsneus. Geef mij eens een expliciet bewijs waarin een oude vrijster, gescheiden vrouw en hoer zo'n beetje synoniem is.

In de wereld buiten je boeken, jongeman. Denk je dat ze dat ergens op gaan schrijven?


Verder ken ik geen hadith waarin uitgelegd wordt hoe moslims moeten snuiten of tandenpoetsen. Ook hier, staaf je beweringen.

Ik ken websites met cyberimams waar het de hele dag over zulke zaken gaat, met dalil en al. Maar jij doet voor de 100ste keer of je neus bloedt.


Ik beweer niks, jij integendeel wél. Dus vandaar mijn uitdrukkelijke vraag naar bron. Heb je die nou?

Nope, je zal op mijn eruditie moeten vertrouwen. En zo niet, dan lees je er een keer wat over. Je weet dat ik gelijk heb, maar trekt je heel jezuieterig annex ulemaërig terug op formele argumentatie. Bijna overal op de wereld en in alle tijden doen vrouwen het gros van het landbouwwerk. Gek genoeg heb ik van Noord-Europa een ander beeld, maar dat zal wel niet kloppen. :lekpuh:


Heb je dit weer uit zo'n H. Jansens boek gelezen? Je kunt hooguit spreken van het 'islamitische' leger, maar nooit het leger van de profeet. Overigens heeft de profeet (vzmh) geen werk achtergelaten; hij was slechts een dienaar.

Je bent grappig. Hij heeft geen werk achtergelaten maar wel duizenden verhalen over wat wel en niet te doen. Inclusief 1 om hem vooral niet na te volgen als een blinde.


Ik heb je vraag al beantwoord. Deze vragen interesseren mijn niet zo veel ;)

Nee en nee, dat is me duidelijk.

mark61
22-08-07, 12:24
Geplaatst door IbnRushd
Leg eens uit. Of hou je het liever bij schelden?

Jij communiceert onderhand in smilies. Maar ik zal het nog één keer uitspellen dan: ik vind het geschift dat jij denkt dat het leuk is voor een vrouw wier man net vermoord is om (verplicht) met de moordenaar te trouwen. Tis moeilijk hè?

H.P.Pas
22-08-07, 12:31
Geplaatst door IbnRushd
Verder ken ik geen hadith waarin uitgelegd wordt hoe moslims moeten snuiten of tandenpoetsen. Ook hier, staaf je beweringen.


Dit (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=3366662#post3366662) gaat aardig in die richting.

knuppeltje
22-08-07, 12:39
Geplaatst door IbnRushd
Nee. Je kunt wel indirect stellen dat het vrij laten van slaven werd aangemoedigd. That's it. En daarom is het niet verkeerd om te redeneren dat slaven houden niet een vorm van de islam is, net als scheiden van je vrouw. Beide zijn verwerpelijk, maar beide mag.



't Heeft vast een reden (geloofsovertuiging). Hier moet ik je een antwoord schuldig blijven.

Wat zeker staat: Amerika en de tijden van Mohammed, vrede zij met hem, kun je niet vergelijken.



Er staat meer in de Koran. En dat loop ik je nou de hele dag te vertellen. Als je daar geen lering uittrekt, sorry hoor, dan kan ik je verder niet helpen.

Een slaaf afrossen mag niet, las ik ooit in een hadith. Er is wel degelijk, niet gespecificeerd in de Koran, net als hoe je moet bidden, regels aan gebonden.



Weggeven? Aan wie? Ik zeg toch duidelijk v r i j l a t e n.



Huh? Waar baseer je dat op. Vrouwen, voornamelijk weduwen, bepaalden zelf met wie ze wilden trouwen. Om te overleven of omdat de 'cultuur' het eiste traden ze het liefst en zo snel mogelijk in het huwelijk. Er waren genoeg vrouwen die lang ongetrouwd bleven. Een goed voorbeeld is Khadija (ra).



Oke, wijsneus. Geef mij eens een expliciet bewijs waarin een oude vrijster, gescheiden vrouw en hoer zo'n beetje synoniem is.

Verder ken ik geen hadith waarin uitgelegd wordt hoe moslims moeten snuiten of tandenpoetsen. Ook hier, staaf je beweringen.



Ik beweer niks, jij integendeel wél. Dus vandaar mijn uitdrukkelijke vraag naar bron. Heb je die nou?



Geen bron, betekent geen zekerheid. Leuk dat je zelfs weet wat ik wil. Weet je ook wat ik morgen ga doen, o wijze Orakel?



Heb je dit weer uit zo'n H. Jansens boek gelezen? Je kunt hooguit spreken van het 'islamitische' leger, maar nooit het leger van de profeet. Overigens heeft de profeet (vzmh) geen werk achtergelaten; hij was slechts een dienaar.



Ik heb je vraag al beantwoord. Deze vragen interesseren mijn niet zo veel ;)

Wat hield dat aanmoedigen in?
Koran 4:92. Als een gelovige een andere gelovige dood moet hij een gelovige slaaf vrijlaten, geen ongelovige slaaf dus.
Als die gedoodde gelovige tot de vijand behoorde dan moest hij een gelovige slaaf slaaf bevrijden, weer geen ongelovige slaaf dus.
Koran 5:89 Als een gelovige serieus een valse eed aflegt moet hij tien armen spijzen met het gemiddelde voedsel waarmee hij zijn gezin te eten geeft, of hen kleden.
Als die dat niet doet dan moet hij drie dagen vasten.
Wat is er het verleidelijkst om te doen?
Op niet serieuse meineden staat er geen sanktie.
Koran 33:50 Hierin staat dat de gelovige ook seks mag hebben met al dat allah hem als oorlogsbuit heeft gegeven. Al- horen daar ook jongens bij, het staat nergens van niet.
Dat aanmoedigen zou ik maar met heel Boekelo tegelijk nemen.
Of Mohammed het deed, op Zayd ibn Haritha na weet ik niet- maar das een heel ander verhaal, wel dat er bij zijn biograaf 'Ibn Ishaak staat te lezen dat hij er vele vrouwen en kinderen op de slavenmarkt verkocht.
Of Khadija lang ongehuwd was is ook de vraag. In ieder geval was ze voor ze met Mohammed trouwde al twee maal weduwe, en had ze al minimaa 4 kinderen, en volgens sommige 6.
Als je het mag geloven, maar veel moslims hebben hier al eens verschillende keren opgemerkt dat de meeste vrouwen waarmee Mohammed troude allemaal oorlogsweduwen waren, en dat dat om die weduwen te helpen destijds heel gebruikelijk was.
Inderdaad- Mohammed heeft geen enkel schriftelijk werk achtergelaten, hij was analfabeet. Dat is gelijk de reden waarom er getwijfeld wordt aan zijn bestaan ooit- ook al bestaat er een stamboom van hem die terug gaat tot minimaal zijn betovergrootvader 'Abt Manaaf.
Of het waar is? Ik zou het niet weten.

Cheetah
22-08-07, 13:22
God moet geen god genoemd worden. Bij het woord ''god'' word er direct al een beeld bij gevisualiseerd wat in tegenstrijd is met de realiteit.

Zoals Buddha het de ''energiebron'' noemt zouden wij het ook moeten doen.

DieSter
22-08-07, 13:52
Geplaatst door mark61
:haha: Arabisch als de oertaal. Je leest hierboven net dat het woord een samentrekking is van al-ilah, dus je hele amateurtheorie slaat nergens op.


Nee, al ilaah kwam pas later tot spraak, de naam Allah was er voor, pas toen de mensen andere goden gingen aanbidden werd het nodig om al-ilah te zeggen om `de god`aan te duiden (oftwel De Enige God, of een afgod')
[


Geplaatst door mark61
:

Wat te doen met talen > schriften die geen alfabet kunnen hebben? Chinees, Japans, Koreaans, hiëroglyfen, spijkerschrift.

Ik ken maar 3 alfabetten die met een a beginnen: het Griekse, het Latijnse en het Cyrillische. Wat geen wonder is, want ze zijn aan elkaar verwant.

Het Arabische alfabet begint met de 'alif, die geen a is maar een glottisslag.

Ook in het herbreeuws is Alif de eerste letter in het alphabet.....

Of nou een baby als chinees, koreaan, nederlands of wat voor volk hij/ zij in geboren wordt, het zal altijd een eerste kreet uitslaken, (mond open uitademen en de geluidsbanden gebruiken)
A is dus logischerwijze de eerste letter in het alphabet omdat deze van nature de makkelijkste is.

De L is de letter die je krijgt wanneer je boven aanduit met je tong en je stembanden gebruikt, Hij die Hem aanroept acht Hem ook boven zijn eigen persoon....

DieSter
22-08-07, 14:04
Maar ik neem niet meer in twijfel dat redelijkheid niet voor iedereen is weggelegd.

naam
22-08-07, 14:06
Geplaatst door DieSter
Nee, al ilaah kwam pas later tot spraak, de naam Allah was er voor, pas toen de mensen andere goden gingen aanbidden werd het nodig om al-ilah te zeggen om `de god`aan te duiden (oftwel De Enige God, of een afgod')
[



Ook in het herbreeuws is Alif de eerste letter in het alphabet.....

Of nou een baby als chinees, koreaan, nederlands of wat voor volk hij/ zij in geboren wordt, het zal altijd een eerste kreet uitslaken, (mond open uitademen en de geluidsbanden gebruiken)
A is dus logischerwijze de eerste letter in het alphabet omdat deze van nature de makkelijkste is.

De L is de letter die je krijgt wanneer je boven aanduit met je tong en je stembanden gebruikt, Hij die Hem aanroept acht Hem ook boven zijn eigen persoon....

En die eerste kreet is zeker de A, ja hoor mooi niet.
Als je wilt beweren dat chinese baby's ook meteen met Allah komen tenminste.


Mijn kinderen zeiden mama als eerste.

H.P.Pas
22-08-07, 14:10
Geplaatst door naam
Mijn kinderen zeiden mama als eerste?

Dat is shirk. :moeilijk:

naam
22-08-07, 14:14
Geplaatst door H.P.Pas
Dat is shirk. :moeilijk:

Yep. :huil:

DieSter
22-08-07, 14:22
Geplaatst door DieSter
Maar ik neem niet meer in twijfel dat redelijkheid niet voor iedereen is weggelegd.

Ik ben ook wel eens ergens tegen in gegaan wat toch waar bleek te zijn, uiteindelijk doet iedereen dat in onwetendheid....maar het is wel zo dat je er later spijt van krijgt en je je in moeilijkheid soms bevindt, omdat je uiteindelijk de waarheid hebt verachtloost voor een onwaarheid waarin je je goed voelde, en dus wordt het opofferen en dat doet soms pijn....alleen is het wel erger voor hen die ergens tegen in blijven gaan terwijl zij het hebben begrepen. EN IK ben zeker niet De Rechter die weet wat er in de harten is.

H.P.Pas
22-08-07, 14:43
Geplaatst door DieSter
Ik ben ook wel eens ergens tegen in gegaan wat toch waar bleek te zijn, uiteindelijk doet iedereen dat in onwetendheid....maar het is wel zo dat je er later spijt van krijgt en je je in moeilijkheid soms bevindt, omdat je uiteindelijk de waarheid hebt verachtloost voor een onwaarheid waarin je je goed voelde, en dus wordt het opofferen en dat doet soms pijn....alleen is het wel erger voor hen die ergens tegen in blijven gaan terwijl zij het hebben begrepen. EN IK ben zeker niet De Rechter die weet wat er in de harten is.

Waar gaat dit over ?
Islam en slavernij ?

naam
22-08-07, 14:47
Geplaatst door DieSter
Ik ben ook wel eens ergens tegen in gegaan wat toch waar bleek te zijn, uiteindelijk doet iedereen dat in onwetendheid....maar het is wel zo dat je er later spijt van krijgt en je je in moeilijkheid soms bevindt, omdat je uiteindelijk de waarheid hebt verachtloost voor een onwaarheid waarin je je goed voelde, en dus wordt het opofferen en dat doet soms pijn....alleen is het wel erger voor hen die ergens tegen in blijven gaan terwijl zij het hebben begrepen. EN IK ben zeker niet De Rechter die weet wat er in de harten is.

Hawa???? :maf:

DieSter
22-08-07, 14:52
Geplaatst door H.P.Pas
Waar gaat dit over ?
Islam en slavernij ?

Dit gaat over zij die nagejaagd worden door een wildbeest, en op een gegeven moment, wanneer zij voelen dat ze ingehaald zijn zonder om te hebben gekeken uit angst, en de hete adem van de vleeseter in hun nek voelbaar wordt, `AAaaaaa!!!!!` uitschreeuwen terwijl zij gedwongen zijn om de waarheid te accepteren, ja de oertijd, wat waren ze toch onwetend! wij weten toch veel meer....en wij zullen zeker niet belachelijk worden gemaakt in de toekomst door hen die in wezen hetzelfde zijn als wij...onwetend wanend iets te weten....dezen zijn het die het levende wezen duidelijk hebben gestoort, in hun onverzaadigbare lust naar beter en meer...

Dus lopen jullie nu maar even mee met me.... naar beter en meer....Misschien wel naar de maan of mars?...

H.P.Pas
22-08-07, 15:08
Geplaatst door DieSter
Dit gaat over zij die nagejaagd worden door een wildbeest, en op een gegeven moment, wanneer zij voelen dat ze ingehaald zijn zonder om te hebben gekeken uit angst, en de hete adem van de vleeseter in hun nek voelbaar wordt en `AAaaaaa!!!!!` uitschreeuwen terwijl zij gedwongen worden om de waarheid te accepteren, ja de oertijd, wat waren ze toch onwetend! wij weten toch veel meer....en wij zullen zeker niet worden belachelijk gemaakt door hen die hetzelfde zijn als ons in de toekomst...onwetend wanend iets te weten....deze zijn het die het levendewezen duidelijk hebben gestoort in hun onwetendheid en in hun lust naar beter en meer...

Dus lopen jullie nu maar even mee met me....

Aha.
Hoedt u voor de knekelpot.
Ik begrijp het.

DieSter
22-08-07, 15:15
Geplaatst door H.P.Pas
Aha.
Hoedt u voor de knekelpot.
Ik begrijp het.

knekelput?

DieSter
22-08-07, 15:17
Geplaatst door DieSter
Dit gaat over zij die nagejaagd worden door een wildbeest, en op een gegeven moment, wanneer zij voelen dat ze ingehaald zijn zonder om te hebben gekeken uit angst, en de hete adem van de vleeseter in hun nek voelbaar wordt, `AAaaaaa!!!!!` uitschreeuwen terwijl zij gedwongen zijn om de waarheid te accepteren, ja de oertijd, wat waren ze toch onwetend! wij weten toch veel meer....en wij zullen zeker niet belachelijk worden gemaakt in de toekomst door hen die in wezen hetzelfde zijn als wij...onwetend wanend iets te weten....dezen zijn het die het levende wezen duidelijk hebben gestoort, in hun onverzaadigbare lust naar beter en meer...

Dus lopen jullie nu maar even mee met me.... naar beter en meer....Misschien wel naar de maan of mars?...


:boogie: En nog wel zo....

H.P.Pas
22-08-07, 15:36
Geplaatst door DieSter
knekelput?

Put of pot, wat dondert het.
Daar waar klamme vingers uit een kille walm van lillend slijmerige verrotting de levendwarme ademtocht verstikt.
Of zo..
Je weet wel.

IbnRushd
22-08-07, 15:37
Geplaatst door mark61
Dan moet je niet beweren dat de islam negatief tegenover slavernij staat. Dat is gewoon niet zo.

In tegenstelling tot jou gaf ik een genuanceerd beeld. Daar moet je maar mee doen, jongen.


Geplaatst door mark61

Zou het? Is slavernij niet gewoon lekkah voor slavenhouders?

Er zijn zoveel dingen 'lekkah', maar dat wil niet zeggen dat het mag of dat het een doel is.



Geplaatst door mark61

Het ging over het euh technische probleem der afschaffing der slavernij. Ik zou niet weten waarom dat niet te vergelijken is.

En ik had over de sociologische aspecten en of het wel samen met het verkondigen van geloof kon gaan.


Geplaatst door mark61

De islam is dus pro-slavernij. Klaar.

Er wordt nergens in de Koran aangemoedigd om slaven te nemen. Dus van pro-slavernij is nergens sprake van.


Geplaatst door mark61

En wat denk je dat dat is? Kapitaalvernietiging, boete, noem het wat je wilt.

Uh, niemand neemt de boete in beslag. Zie het maar als 'vasten'. Slaven vrijlaten omdat je zondigde zegt veel. Maar dat wil je natuurlijk niet horen.


Geplaatst door mark61

:haha: In jouw rooskleurige fantasie.

Volgens de islam hebben vrouwen het recht om zelf te bepalen met wie ze trouwen. Een instemming van haar zijde is een eis.


Geplaatst door mark61

Een fantastische uitzondering.

Ja, tuurlijk joh. Toch maar reageren hè, al had je niets te zeggen.


Geplaatst door mark61

In de wereld buiten je boeken, jongeman. Denk je dat ze dat ergens op gaan schrijven?

Eh, je moet het toch ergens vandaan hebben, vind je niet. Is het nou zo moeilijk om stuk of drie titels te geven en het liefst de pagina's erbij? Ik vraag toch niet veel?


Geplaatst door mark61

Ik ken websites met cyberimams waar het de hele dag over zulke zaken gaat, met dalil en al. Maar jij doet voor de 100ste keer of je neus bloedt.

Lul niet. Er bestaat naar mijn weten geen enkele hadith waarin expliciet wordt uitgelegd hoe we moeten snuiten of tandenpoetsen. Er wordt weliswaar wel aangeraden om een smeekbede te verrichten, maar hoe je moet snuiten of hoe je tanden moet poetsen, ken ik niet. Leuk hé, die 'moet' er steeds tussenin?


Geplaatst door mark61

Nope, je zal op mijn eruditie moeten vertrouwen. En zo niet, dan lees je er een keer wat over. Je weet dat ik gelijk heb, maar trekt je heel jezuieterig annex ulemaërig terug op formele argumentatie. Bijna overal op de wereld en in alle tijden doen vrouwen het gros van het landbouwwerk. Gek genoeg heb ik van Noord-Europa een ander beeld, maar dat zal wel niet kloppen. :lekpuh:

Met alle respect, ik wil graag bronnen zien waarin op de door mijn eerde genoemde tijden en plaatsen (Medina/Mekka) de vrouwen voornamelijk het werk verrichte en de mannen lui achterover zaten.


Geplaatst door mark61

Je bent grappig. Hij heeft geen werk achtergelaten maar wel duizenden verhalen over wat wel en niet te doen. Inclusief 1 om hem vooral niet na te volgen als een blinde.

Eh, ik kan me niet herinneren dat de profeet (vzmh) heeft gezegd dat wij Turkije en de rest van de wereld moeten veroveren. En soms op een barbaarse manier. En dan nog het etiketje 'profeet' achter het leger zetten.


Geplaatst door mark61

Nee en nee, dat is me duidelijk.

Ik hoop het. Anders wordt het weer een ellenlange post.

DieSter
22-08-07, 15:42
Geplaatst door H.P.Pas
Put of pot, wat dondert het.
Daar waar klamme vingers uit een kille walm van lillend slijmerige verrotting de levendwarme ademtocht verstikt.
Of zo..
Je weet wel.

Een kenekelput is een put waarin men de opgegraven botten van al eerder overledenen plaatsen, deze overblijfselen zijn niet zoals in de door jouw voorgeschetste realiteit ...dit doet men om zo ruimte te maken voor anderen, die wachten op een plaats in de grond van het kleine Holland.

IbnRushd
22-08-07, 15:46
Geplaatst door H.P.Pas
Varkensvlees eten daarentegen mag niet.
Varkensvlees eten was kennelijk erger dan slavenhouden.
Daar denken we (Mark, jij en ik) tegenwoordig anders over.
Alleen geloof jij dat niet hardop te mogen zeggen.
Daarom ga huichelen.

Ik snap niet waarom jij denkt dat ik aan 't huichelen ben. Ik leg alleen bepaalde punten uit, en daarmee belicht ik islam ook vanuit een ander perspectief.

IbnRushd
22-08-07, 15:52
Geplaatst door mark61
Jij communiceert onderhand in smilies. Maar ik zal het nog één keer uitspellen dan: ik vind het geschift dat jij denkt dat het leuk is voor een vrouw wier man net vermoord is om (verplicht) met de moordenaar te trouwen. Tis moeilijk hè?

Ik heb echt geen idee waarover je het hebt.

Is er een puzzelaar in de zaal? Ik snap hem niet. :cheefbek:

DieSter
22-08-07, 15:55
Geplaatst door IbnRushd
Ik heb echt geen idee waarover je het hebt.

Is er een puzzelaar in de zaal? Ik snap hem niet. :cheefbek:

In het verste getrokken zou ik denken dat hij van mening is dat zijn vrouw(als hij die heeft of zijn fantasie vrouw) er hevig onder zal lijden als hij in de situatie terecht komt waarin hij gedoodt wordt in een oorlog waarin de overwinnaar het overneemt.

Maar ja, als je vriend je vrouw verovert en ze is gelukkig dan is het wel "ok", de koran verbiedt veroveringsdrang trouwens.

IbnRushd
22-08-07, 16:02
Geplaatst door knuppeltje
Wat hield dat aanmoedigen in?
Koran 4:92. Als een gelovige een andere gelovige dood moet hij een gelovige slaaf vrijlaten, geen ongelovige slaaf dus.
Als die gedoodde gelovige tot de vijand behoorde dan moest hij een gelovige slaaf slaaf bevrijden, weer geen ongelovige slaaf dus.
Koran 5:89 Als een gelovige serieus een valse eed aflegt moet hij tien armen spijzen met het gemiddelde voedsel waarmee hij zijn gezin te eten geeft, of hen kleden.
Als die dat niet doet dan moet hij drie dagen vasten.
Wat is er het verleidelijkst om te doen?
Op niet serieuse meineden staat er geen sanktie.
Koran 33:50 Hierin staat dat de gelovige ook seks mag hebben met al dat allah hem als oorlogsbuit heeft gegeven. Al- horen daar ook jongens bij, het staat nergens van niet.
Dat aanmoedigen zou ik maar met heel Boekelo tegelijk nemen.
Of Mohammed het deed, op Zayd ibn Haritha na weet ik niet- maar das een heel ander verhaal, wel dat er bij zijn biograaf 'Ibn Ishaak staat te lezen dat hij er vele vrouwen en kinderen op de slavenmarkt verkocht.
Of Khadija lang ongehuwd was is ook de vraag. In ieder geval was ze voor ze met Mohammed trouwde al twee maal weduwe, en had ze al minimaa 4 kinderen, en volgens sommige 6.
Als je het mag geloven, maar veel moslims hebben hier al eens verschillende keren opgemerkt dat de meeste vrouwen waarmee Mohammed troude allemaal oorlogsweduwen waren, en dat dat om die weduwen te helpen destijds heel gebruikelijk was.
Inderdaad- Mohammed heeft geen enkel schriftelijk werk achtergelaten, hij was analfabeet. Dat is gelijk de reden waarom er getwijfeld wordt aan zijn bestaan ooit- ook al bestaat er een stamboom van hem die terug gaat tot minimaal zijn betovergrootvader 'Abt Manaaf.
Of het waar is? Ik zou het niet weten.

Waar heb je 't allemaal over, jochie. Lees eerst dit artikel (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=201316) voordat je gaat smijten met termen als homo, gelovig/ongelovig e.d.

H.P.Pas
22-08-07, 16:13
Geplaatst door IbnRushd
Ik snap niet waarom jij denkt dat ik aan 't huichelen ben.
Omdat je (gelukkig) andere normen hanteert dan de Koran maar tegelijkertijd stijf en strak blijft volhouden het het dezelfde zijn.

(Ik ga er daarbij vanuit, dat je met mij van mening men bent, dat slavenhouden verwerpelijker is dan varkensvlees eten.)

mark61
22-08-07, 16:20
Geplaatst door IbnRushd
Ik heb echt geen idee waarover je het hebt.

Is er een puzzelaar in de zaal? Ik snap hem niet. :cheefbek:

Lamaar joh.

DieSter
22-08-07, 16:20
Geplaatst door H.P.Pas
Omdat je (gelukkig) andere normen hanteert dan de Koran maar tegelijkertijd stijf en strak blijft volhouden het het dezelfde zijn.

(Ik ga er daarbij vanuit, dat je met mij van mening men bent, dat slavenhouden verwerpelijker is dan varkensvlees eten.)


Varkensvlees eten is verwerpelijker, die varkens worden namelijk gedoodt terwijl dat verboden is door Allah, slaven worden niet gedoodt. Tenzij ze de toorn van de meester over zich halen tot het punt dat hun on-nut en schadelijkheid als meer wordt beoordeelt dan hun nut als slaaf.

mark61
22-08-07, 16:21
Geplaatst door H.P.Pas
Dit (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=3366662#post3366662) gaat aardig in die richting.

:hihi:

mark61
22-08-07, 16:26
Geplaatst door DieSter
Nee, al ilaah kwam pas later tot spraak, de naam Allah was er voor, pas toen de mensen andere goden gingen aanbidden werd het nodig om al-ilah te zeggen om `de god`aan te duiden (oftwel De Enige God, of een afgod')

Jij bent tamelijk in de war. :zozo:


Ook in het herbreeuws is Alif de eerste letter in het alphabet.....

Ook daar is het geen a en het is verwant aan het Arabische alfabet, dus tis niet erg bijzonder.


A is dus logischerwijze de eerste letter in het alphabet omdat deze van nature de makkelijkste is.

Denk jij. Dr zijn vast wel talen zonder a, al kan ik er nu zo gauw geen bedenken.


De L is de letter die je krijgt wanneer je boven aanduit met je tong en je stembanden gebruikt, Hij die Hem aanroept acht Hem ook boven zijn eigen persoon....

De n vorm je ook zo. Je stembanden gebruik je altijd.

Hou alsjeblieft op met die nonsens :haha:

mark61
22-08-07, 16:40
Geplaatst door IbnRushd
In tegenstelling tot jou gaf ik een genuanceerd beeld. Daar moet je maar mee doen, jongen.

Het ging erom of de islam tegen slavernij is. Dat beweerde jij zo'n beetje. Ik bestrijd het. That's all.


En ik had over de sociologische aspecten en of het wel samen met het verkondigen van geloof kon gaan.

Dies nog grappiger. Ehm, het vrijlaten van slaven gaat in tegen het geloof? Of bevordert het juist? The plot thickens.


Er wordt nergens in de Koran aangemoedigd om slaven te nemen. Dus van pro-slavernij is nergens sprake van.

Als met hel en verdoemenis wordt gedreigd voor allerlei vergrijpen maar wordt geadviseerd met je slavinnen wat anders uit te spoken dan met je vrouw, neem ik de vrijheid daar anders over te denken.


Uh, niemand neemt de boete in beslag. Zie het maar als 'vasten'. Slaven vrijlaten omdat je zondigde zegt veel. Maar dat wil je natuurlijk niet horen.

Het zegt inderdaad veel. Namelijk, dat de slaaf in kwestie er geen ruk toe doet. Die is gewoon een stuk gereedschap om van je zonde af te komen. Mag ik het bizar vinden? Thank you.


Volgens de islam hebben vrouwen het recht om zelf te bepalen met wie ze trouwen. Een instemming van haar zijde is een eis.

Krijgen we die weer :hihi:


Eh, je moet het toch ergens vandaan hebben, vind je niet. Is het nou zo moeilijk om stuk of drie titels te geven en het liefst de pagina's erbij? Ik vraag toch niet veel?

Ja, dat doe je wel. Je vraagt naar de bekende weg. Zoek maar 3 titels die je vertellen dat de aarde om de zon draait.


Lul niet.

Ik vind dit buitengewoon onislamitisch.


Er bestaat naar mijn weten geen enkele hadith waarin expliciet wordt uitgelegd hoe we moeten snuiten of tandenpoetsen. Er wordt weliswaar wel aangeraden om een smeekbede te verrichten, maar hoe je moet snuiten of hoe je tanden moet poetsen, ken ik niet. Leuk hé, die 'moet' er steeds tussenin?

Ja hoor, heel leuk. Wie had het over ahadith? Die worden er gegarandeerd bijgehaald, dat wel.


Met alle respect, ik wil graag bronnen zien waarin op de door mijn eerde genoemde tijden en plaatsen (Medina/Mekka) de vrouwen voornamelijk het werk verrichte en de mannen lui achterover zaten.

Ja, dat zei je al. Ik heb geen zin. Maar je beweert dus dat mannen vroeger meer deden maar er gaandeweg mee opgehouden zijn?


Eh, ik kan me niet herinneren dat de profeet (vzmh) heeft gezegd dat wij Turkije en de rest van de wereld moeten veroveren. En soms op een barbaarse manier. En dan nog het etiketje 'profeet' achter het leger zetten.

Hoe kwam het dan dat ie met een leger op pad ging? Dat was per ongeluk?

mark61
22-08-07, 16:43
Geplaatst door DieSter
Maar ja, als je vriend je vrouw verovert en ze is gelukkig dan is het wel "ok", de koran verbiedt veroveringsdrang trouwens.

Huh?

mark61
22-08-07, 16:44
Geplaatst door DieSter
Varkensvlees eten is verwerpelijker, die varkens worden namelijk gedoodt terwijl dat verboden is door Allah, slaven worden niet gedoodt. Tenzij ze de toorn van de meester over zich halen tot het punt dat hun on-nut en schadelijkheid als meer wordt beoordeelt dan hun nut als slaaf.

Zo dan, das pas humaan. Ik ben helemaal om. Morgen een slaaf halen.

Sinds wanneer mogen varkens niet gedood worden? Het zijn eigenlijk heilige dieren in de islam, itt schapen en kippen?

DieSter
22-08-07, 16:47
Geplaatst door mark61
Jij bent tamelijk in de war. :zozo:




Hoezo ben ik in de war?


Geplaatst door mark61

Ook daar is het geen a en het is verwant aan het Arabische alfabet, dus tis niet erg bijzonder.



Het is wel bijzonder want de "Alif" in een geschreven woord is een "A"klank, dat de nederlandse taal ophoudt met een klank zonder de letter zelf te benoemen is iets wat de verschillende perceptie van "taal" laat zien.


Geplaatst door mark61

Denk jij. Dr zijn vast wel talen zonder a, al kan ik er nu zo gauw geen bedenken.


Misschien wel, vind ze maar eerst en dan praten we verder hierover, wat ik duidelijk wilde maken is dat de "A" klank de makkelijkste is om te maken, het enige wat ervoor nodig is uit ademen de mond open laten vallen en de stembanden gebruiken. Waar we dat ook aan kunnen zien is wanneer iemand in doodsangst verkeert en instinctief een geluidt uitschreeuwt (namelijk de mond open en schreeuwen)...wel opmerkelijk is dat niet ieder mens aan dat verschijnsel lijdt.


Geplaatst door mark61


De n vorm je ook zo. Je stembanden gebruik je altijd.

Hou alsjeblieft op met die nonsens :haha:

Ja, maar als je met je tong bewust naar boven wijst in je gehemelte krijg je de L klank.

DieSter
22-08-07, 16:48
Geplaatst door mark61
Zo dan, das pas humaan. Ik ben helemaal om. Morgen een slaaf halen.

Sinds wanneer mogen varkens niet gedood worden? Het zijn eigenlijk heilige dieren in de islam, itt schapen en kippen?


Nee, in de islam moet je het varken als een soort van "noodvooraad" zien aan vlees.

H.P.Pas
22-08-07, 16:53
Geplaatst door DieSter
Varkensvlees eten is verwerpelijker, die varkens worden namelijk gedoodt terwijl dat verboden is door Allah, slaven worden niet gedoodt. Tenzij ze de toorn van de meester over zich halen tot het punt dat hun on-nut en schadelijkheid als meer wordt beoordeelt dan hun nut als slaaf.

Jij hebt makkelijk praten. Marktwaarde 0.

naam
22-08-07, 16:57
Geplaatst door IbnRushd


Lul niet. Er bestaat naar mijn weten geen enkele hadith waarin expliciet wordt uitgelegd hoe we moeten snuiten of tandenpoetsen. Er wordt weliswaar wel aangeraden om een smeekbede te verrichten, maar hoe je moet snuiten of hoe je tanden moet poetsen, ken ik niet. Leuk hé, die 'moet' er steeds tussenin?



Volume 3, Book 31, Number 154:
Narrated Abu Huraira:

The Prophet said, "If somebody eats or drinks forgetfully then he should complete his fast, for what he has eaten or drunk, has been given to him by Allah." Narrated 'Amir bin Rabi'a, "I saw the Prophet cleaning his teeth with Siwak while he was fasting so many times as I can't count." And narrated Abu Huraira, "The Prophet said, 'But for my fear that it would be hard for my followers, I would have ordered them to clean their teeth with Siwak on every performance of ablution." The same is narrated by Jabir and Zaid bin Khalid from the Prophet who did not differentiate between a fasting and a nonfasting person in this respect (using Siwak).

mark61
22-08-07, 16:58
Geplaatst door DieSter
Nee, in de islam moet je het varken als een soort van "noodvooraad" zien aan vlees.

Oh dan mogen ze weer wel dood. Make your mind up.

mark61
22-08-07, 16:59
Geplaatst door naam
Volume 3, Book 31, Number 154:
Narrated Abu Huraira:

The Prophet said, "If somebody eats or drinks forgetfully then he should complete his fast, for what he has eaten or drunk, has been given to him by Allah." Narrated 'Amir bin Rabi'a, "I saw the Prophet cleaning his teeth with Siwak while he was fasting so many times as I can't count." And narrated Abu Huraira, "The Prophet said, 'But for my fear that it would be hard for my followers, I would have ordered them to clean their teeth with Siwak on every performance of ablution." The same is narrated by Jabir and Zaid bin Khalid from the Prophet who did not differentiate between a fasting and a nonfasting person in this respect (using Siwak).

Doe geen moeite, Ibn is een draaikont eerste klas.

mark61
22-08-07, 17:03
Geplaatst door DieSter
Hoezo ben ik in de war?

Je weet geen ruk van taalkunde, dus praat er dan ook niet over.


Het is wel bijzonder want de "Alif" in een geschreven woord is een "A"klank, dat de nederlandse taal ophoudt met een klank zonder de letter zelf te benoemen is iets wat de verschillende perceptie van "taal" laat zien.

Ik volg deze wartaal niet. De alif is een glottisslag, waarop a i of u kan volgen. De alif is GEEN a.


Misschien wel, vind ze maar eerst en dan praten we verder hierover, wat ik duidelijk wilde maken is dat de "A" klank de makkelijkste is om te maken,

Je kletst maar wat. Waar haal je die onzin vandaan, daar ben ik wel nieuwsgierig naar.


het enige wat ervoor nodig is uit ademen de mond open laten vallen en de stembanden gebruiken. Waar we dat ook aan kunnen zien is wanneer iemand in doodsangst verkeert en instinctief een geluidt uitschreeuwt (namelijk de mond open en schreeuwen)...wel opmerkelijk is dat niet ieder mens aan dat verschijnsel lijdt.

Ik ziet dat je er onderzoek naar gedaan hebt :duim:


Ja, maar als je met je tong bewust naar boven wijst in je gehemelte krijg je de L klank.

Bewust wijzen. Als je bewus wijst krijg je net zo hard een d, n of t. Probeer maar es :wijs:

Zat talen zonder l. Jammer dat ze gaan branden :traan1:

naam
22-08-07, 17:11
Geplaatst door mark61
Doe geen moeite, Ibn is een draaikont eerste klas.

Nou ja, hij zal zich toch ook aan de regels moeten houden.

De chinezen hebben hebben juist geen moeite met de L.

flyt lice or whiled lice.

IbnRushd
22-08-07, 17:24
Geplaatst door mark61
Het ging erom of de islam tegen slavernij is. Dat beweerde jij zo'n beetje. Ik bestrijd het. That's all.

Ik kan me niet herinneren dat ik dat beweerde. Ik heb hooguit gezegd dat slavernij niet aangemoedigd werd. Maar goed, jij kan uit een tekst van alles maken.


Geplaatst door mark61

Als met hel en verdoemenis wordt gedreigd voor allerlei vergrijpen maar wordt geadviseerd met je slavinnen wat anders uit te spoken dan met je vrouw, neem ik de vrijheid daar anders over te denken.

Dan is er alsnog geen sprake van pro-slavernij.


Geplaatst door mark61

Het zegt inderdaad veel. Namelijk, dat de slaaf in kwestie er geen ruk toe doet. Die is gewoon een stuk gereedschap om van je zonde af te komen. Mag ik het bizar vinden? Thank you.

Slaven bezitten wordt moeilijker gemaakt. En dat zegt weer wat. Zie, ik bekijk het anders.


Geplaatst door mark61

Krijgen we die weer :hihi:

Theorie en praktijk hè. Ik verdedig de theorie.


Geplaatst door mark61


Ik vind dit buitengewoon onislamitisch.

Ik ben erg kritisch als 't om zulke dingen gaat. Je 'moet' eens ophouden met steeds 'moslims moeten dit en moslims moeten dat'. Jongen, ik daag je uit. Er bestaat geen enkele fatwa waarin de moslims worden opgedragen om bepaalde handelingen te verrichten, zoals jij ergens in deze topic beweerde.


Geplaatst door mark61

Ja hoor, heel leuk. Wie had het over ahadith?

Jij had het in de eerste instantie over de islam. En zoals we weten baseren de moslims de islam op twee bronnen: Koran en ahadith. Aangezien we weten dat het niet in de Koran staat, moet het wel de andere zijn.


Geplaatst door mark61

Ja, dat zei je al. Ik heb geen zin. Maar je beweert dus dat mannen vroeger meer deden maar er gaandeweg mee opgehouden zijn?

Ik heb nog niets beweerd. In ieder geval kan ik me moeilijk voorstellen dat de metgezellen van de profeet (vzmh) en de generatie erna niets deden of weinig deden.


Geplaatst door mark61

Hoe kwam het dan dat ie met een leger op pad ging? Dat was per ongeluk?

Het is domweg niet de gangbare benaming.

IbnRushd
22-08-07, 17:30
Geplaatst door naam
Volume 3, Book 31, Number 154:
Narrated Abu Huraira:

The Prophet said, "If somebody eats or drinks forgetfully then he should complete his fast, for what he has eaten or drunk, has been given to him by Allah." Narrated 'Amir bin Rabi'a, "I saw the Prophet cleaning his teeth with Siwak while he was fasting so many times as I can't count." And narrated Abu Huraira, "The Prophet said, 'But for my fear that it would be hard for my followers, I would have ordered them to clean their teeth with Siwak on every performance of ablution." The same is narrated by Jabir and Zaid bin Khalid from the Prophet who did not differentiate between a fasting and a nonfasting person in this respect (using Siwak).

Lees eerst mijn post wat nauwkeuriger. Ik heb gezegd 'moeten'. Hierboven staat een beschrijving wat Mohammed (vzmh) het liefst wilde. Nergens lees ik dat hij de siwaak (tandstokje, waarmee je tanden mee kan poetsen) tot een plicht heeft verheven. M61 daarentegen, geeft de indruk dat moslims steeds zulke handelingen 'moeten' verrichten. Dat bestrijd ik.

knuppeltje
22-08-07, 17:38
Geplaatst door IbnRushd
Waar heb je 't allemaal over, jochie. Lees eerst dit artikel (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=201316) voordat je gaat smijten met termen als homo, gelovig/ongelovig e.d.

Als je wat te zeggen hebt doe je dat maar in het Nederlands, ik ben je vertaler niet.
Al waarbij ik de soeranummers heb vermeld staat letterlijk in de koran- behalve mijn opmerking over jonges, heel knap als jij dat kunt ontkennen, ga je gang, maar eerder denk ik dat je ofwel te stom bent om die goed te lezen- ofwel je besodemietert gewoon de hele boel, aan jou de keus.
Inplaats van er op in te durven gaan, verkies je liever om een degenererend toontje aan te slaan, net als alle snotneuzen die hun ongelijk niet durven erkennen.
Dat er ook mannelijke slaven konden worden misbruikt- ook jonges, lijkt voor jouw missschien wel nieuw- maar eerder denk ik dat je huichelt en duikt, je zou eens moeten toegeven dat homoseksualiteit en pedofilie ook toen voorkwamen.
Iemand die pretendeert zoveel beter te weten over die tijd- zou toch echt beter moeten weten.
Kortom- in de koran staat volgens mij geen enkele soera die het aanmoedigt om zomaar slaven te bevrijden, zover ik het heb kunnen lezen- was dat altijd een sanctie op een misdaad, waar je in veel gevallen dan ook nog heel goedkoop onderuit kon, als ze er wel staan- dan hoor ik dat wel van je.

H.P.Pas
22-08-07, 17:42
Geplaatst door IbnRushd
Er bestaat geen enkele fatwa waarin de moslims worden opgedragen om bepaalde handelingen te verrichten, zoals jij ergens in deze topic beweerde.



Het wordt ze alleen aangeraden. Het is wel goed met je.


Tandenpoetsen ([URL=http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/585)

Tandenpoetsen ([URL=http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/581)

Tandenpoetsen ([URL=http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/432)

Tandenpoetsen ([URL=http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/247)

Tandenpoetsen ([URL=http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/246)

Tandenpoetsen ([URL=http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/584)

knuppeltje
22-08-07, 17:45
Geplaatst door naam
Volume 3, Book 31, Number 154:
Narrated Abu Huraira:

The Prophet said, "If somebody eats or drinks forgetfully then he should complete his fast, for what he has eaten or drunk, has been given to him by Allah." Narrated 'Amir bin Rabi'a, "I saw the Prophet cleaning his teeth with Siwak while he was fasting so many times as I can't count." And narrated Abu Huraira, "The Prophet said, 'But for my fear that it would be hard for my followers, I would have ordered them to clean their teeth with Siwak on every performance of ablution." The same is narrated by Jabir and Zaid bin Khalid from the Prophet who did not differentiate between a fasting and a nonfasting person in this respect (using Siwak).

Die ziet niet eens dat ie um onderste boven heeft als ie hem wil lezen.

IbnRushd
22-08-07, 17:56
Geplaatst door H.P.Pas
Het wordt ze alleen aangeraden. Het is wel goed met je.


Tandenpoetsen ([URL=http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/585)

Tandenpoetsen ([URL=http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/581)

Tandenpoetsen ([URL=http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/432)

Tandenpoetsen ([URL=http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/247)

Tandenpoetsen ([URL=http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/246)

Tandenpoetsen ([URL=http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/584)

Bijna al deze fataawa gaan over vasten. Heeft compleet niets te maken met de beweringen van M61.

H.P.Pas
22-08-07, 19:23
Geplaatst door IbnRushd
Bijna al deze fataawa gaan over vasten. Heeft compleet niets te maken met de beweringen van M61.


Geplaatst door IbnRushd
Bijna al deze fataawa gaan over vasten. Heeft compleet niets te maken met de beweringen van M61.

Je moet niet zeuren, het gaat, en dat is M61's punt, over vormelijke futiliteiten.

Over de Isbaal door de eeuwen heen laat zich probleemloos een lijvige Islamitische historiografie samenstellen; over slavernij (laat staan afschaffing van slavernij) nog geen notitieblokje. Dat was een non-issue.

naam
22-08-07, 20:06
Geplaatst door IbnRushd
Lees eerst mijn post wat nauwkeuriger. Ik heb gezegd 'moeten'. Hierboven staat een beschrijving wat Mohammed (vzmh) het liefst wilde. Nergens lees ik dat hij de siwaak (tandstokje, waarmee je tanden mee kan poetsen) tot een plicht heeft verheven. M61 daarentegen, geeft de indruk dat moslims steeds zulke handelingen 'moeten' verrichten. Dat bestrijd ik.

Waarom wordt er dan zoveel aandacht aan die verhalen besteed.
Waarom dat soort futiele zaken niet aan het eigen inzicht van de mensen overlaten. Toe nou zeg, al die voorschriften daar word je toch niet goed van. (denk ik dan).

DieSter
22-08-07, 20:40
Geplaatst door H.P.Pas
Jij hebt makkelijk praten. Marktwaarde 0.

Marktwaarde 0? ik dacht dat de slavenhandel er niet meer was, en ik moet toch wel wat meer waard zijn op een slavenmarkt.....

knuppeltje
22-08-07, 20:47
Geplaatst door DieSter
Marktwaarde 0? ik dacht dat de slavenhandel er niet meer was, en ik moet toch wel wat meer waard zijn op een slavenmarkt.....

Jou raken ze aan de straatstenen niet kwijt. :hihi: