PDA

Bekijk Volledige Versie : België heeft hartafwijking



Marsipulami
14-08-07, 09:24
België heeft hartafwijking

BRUSSEL - Ons land heeft een 'hartafwijking'. Binnen België zijn schokkend-grote afwijkingen vast te stellen inzake hart- en vaatziekten.


In het Waalse Charleroi komen dubbel zoveel acute hartaanvallen voor als in het Vlaamse Gent. Dat zijn twee Belgische steden met een vergelijkbare bevolking (200 à 250.000) op minder dan 80 km van elkaar.

Er mag niet besloten worden dat dit meteen geldt voor Vlaanderen en Wallonië in hun geheel, hoewel de Gentse cijfers parallel lopen met de cijfers voor heel Vlaanderen van de professoren De Backer (UGent) en Peers (KU Leuven) (DS 13 augustus).

Begin de jaren tachtig lagen de cijfers voor de mannen een kwart hoger in Charleroi dan in Gent. Een nieuwe, nog ongepubliceerde studie toont dat ze nu (2004) het dubbele bedragen.

In 1983, zo bleek uit een studie van de UGent en de ULB in opdracht van de Wereldgezondheidsorganisatie, hadden in Gent per jaar bijna 40 op 10.000 mannen een acute hartaanval. In Charleroi bijna 50.

Vandaag is dat cijfer in Gent gedaald tot ruim 21, in Charleroi ligt het nog steeds rond de 40.

Voor de vrouwen ligt het cijfer in Gent nu tussen 5 en 7 per 10.000, in Charleroi tussen 10 en 15.

In Gent begon de daling al midden jaren tachtig en ging ze gestaag door tot 2004. In Charleroi stegen de cijfers tot in de jaren negentig, tot 60 per 10.000 voor de mannen; daarna daalden ze, maar de jongste jaren stegen ze opnieuw tot 40 per 10.000.

De evolutie voor de vrouwen verloopt parallel, zij het dat die cijfers veel lager zijn. (g.teg., vdy)

Marsipulami
14-08-07, 09:27
Binnen België zijn schokkend-grote afwijkingen vast te stellen inzake hart- en vaatziekten.

In het Waalse Charleroi komen dubbel zoveel acute hartaanvallen voor als in het Vlaamse Gent. Dat zijn twee Belgische steden met een vergelijkbare bevolking (200 à 250.000) op minder dan 80 km van elkaar.

De verklaring is heel simpel. In Charleroi wonen er veel meer Marokkanen dan in Gent. :p

Bofko
14-08-07, 09:38
Is toch de moeite waarde om dat Waals-Vlaamse verschil te onderzoeken.

mark61
14-08-07, 10:42
Geplaatst door Bofko
Is toch de moeite waarde om dat Waals-Vlaamse verschil te onderzoeken.

Wallonië is toch armer? Is dat niet genoeg verklaring?

Bofko
14-08-07, 10:47
Geplaatst door mark61
Wallonië is toch armer? Is dat niet genoeg verklaring?

Mwah. Wee´k niet. Die armoede zit gemiddeld wel een heel eind boven de gezondheidsgrens.

mark61
14-08-07, 11:07
Geplaatst door Bofko
Mwah. Wee´k niet. Die armoede zit gemiddeld wel een heel eind boven de gezondheidsgrens.

Wasda? :) Ik zou zeggen, armer = slechter eten, ofzo. Tenzij de gezonde zeelucht Gent bereikt en ze in Charleroi nog steeds kolenstof inademen.

Bofko
14-08-07, 11:47
Geplaatst door mark61
Wasda? :) Ik zou zeggen, armer = slechter eten, ofzo. Tenzij de gezonde zeelucht Gent bereikt en ze in Charleroi nog steeds kolenstof inademen.

Ik kan me niet voorstellen dat de armoede in Wallonie zodanig is dat de lichamelijke gezondheid eronder gaat lijden.

knuppeltje
14-08-07, 11:53
Geplaatst door Bofko
Ik kan me niet voorstellen dat de armoede in Wallonie zodanig is dat de lichamelijke gezondheid eronder gaat lijden.

Maar de geestelijke wel.