PDA

Bekijk Volledige Versie : Russen vinden titanic op pool



observer
14-08-07, 10:24
Soms is er een 13-jarig Fins jongetje voor nodig om de valsheid van de grote mensenwereld door te prikken. De media hebben de afgelopen weken bol gestaan met de Russische expeditie waarbij met twee mini-onderzeeboten een Russische vlag werd geplant op de bodem van de Noordpool.

Vesti, het dagelijkse nieuwsprogramma van de Russische staatszender Rossia, zond beelden uit van het waagstuk die – als fotomateriaal gedistribueerd door persbureau Reuters – de hele wereld overgingen. Ook Waltteri Seretin (13) uit het Finse Kemi zag de beelden.

‘Ik bekeek de foto van de Russische onderzeebootmissie en het viel me meteen op dat het iets vertrouwds had’, zei hij tegen een plaatselijke krant. ‘Daarna checkte ik de dvd die ik heb van Titanic (de succesvolle publieksfilm van James Cameron uit 1997) en daar was dezelfde scčne aan het begin van de film: de mini-onderzeeërs die het schip benaderen.’

Een woordvoerder van Vesti zei tegen The Moscow Times dat het materiaal afkomstig was van een oceanografisch instituut in St. Petersburg. ‘We probeerden dit niet als arctische beelden voor te stellen.’ Nee? Of misschien toch wel: de beelden verschenen op tv met de woorden ‘Arctische Oceaan’ linksboven in beeld.

Terwijl deze beelden op de Russische televisie werden vertoond, zei een commentator: ‘Toen de mini-onderzeeboot de driehonderd meter bereikte, begon het ontladen van de tweede onderzeeboot.’

Reuters kwam, toen de vergissing ontdekt was, wel met een verklaring. ‘Deze beelden zijn opgenomen tijdens de zoektocht naar de Titanic. De fout is gecorrigeerd direct nadat wij hiervan op de hoogte zijn gesteld.’ Vesti mengde de beelden van de Titanic-expeditie met authentieke opnamen van de Russische expeditie.

De 13-jarige Waltteri reageerde snoeihard op het bedrog. ‘Ik heb gehoord dat ze niet altijd de waarheid vertellen in Rusland’, wordt hij geciteerd in The Guardian, ‘maar ik had niet gedacht dat ze er zo’n zootje van zouden maken.’

Een paar weken gelden beging Vesti ook al een blunder toen het een voorpagina van de Britse krant The Times op televisie presenteerde. De hele voorpagina werd in beslag genomen door een artikel met de kop ‘Berezovski speelt met ons – en het is beschamend’.

De Britse krant protesteerde ertegen, omdat deze voorpagina niet bestond. Het stuk wel, trouwens, maar dat was afgedrukt op de opiniepagina van de krant.

Als de twijfel eenmaal toeslaat, is ze vaak niet meer in te tomen. Nu niet alle beelden authentiek waren, rijst de vraag hoe het zat met de rest. Bijvoorbeeld met die wazige Russische vlag die ook de voorpagina van de Volkskrant sierde. Was die wel echt of voltrok het waagstuk zich op een omgekeerde wastobbe in het zwembad van een vadsige televisiedirecteur?

Het antwoord doet er niet toe, want bij propaganda gaat het er niet om of zij de waarheid dient, maar of zij effect heeft. In die zin was deze Russische stunt (uitgevoerd met onderzeeërs van Finse makelij) een wereldwijd succes.

Inmiddels zijn de Canadezen, de Denen en de Amerikanen hun eigen noordpoolreizen begonnen, maar in de beeldenstrijd liggen ze hopeloos achter.. and my heeeeeaaarrrtytttt will go onnnneeee :fparty:

Bofko
14-08-07, 10:31
Tsjah. Wie gaat er nu controleren of die Russische vlag ook daadwerkelijk op de zeebodem geplant is ?

The medium is the message.

Witte78
14-08-07, 10:33
De 13-jarige Waltteri reageerde snoeihard op het bedrog. ‘Ik heb gehoord dat ze niet altijd de waarheid vertellen in Rusland’, wordt hij geciteerd in The Guardian, ‘maar ik had niet gedacht dat ze er zo’n zootje van zouden maken.’


Zulke erge leugens zijn inderdaad onacceptabel. Liegen over WMD, OBL etc en daarom oorlogen beginnen is nog daaraantoe, maar liegen over een onderzeebootje op de noordpool kan echt niet :maf2: