PDA

Bekijk Volledige Versie : VS doodt meeste gevangenen wereldwijd



Coolassprov MC
15-08-07, 19:17
http://news.independent.co.uk/world/americas/article2864190.ece


The US already kills more of its prisoners than almost any other country. Now the White House plans to cut the right of appeal of death row inmates...

mark61
15-08-07, 19:19
almost, goed lezen. China doet het nog beter; van Noord-Korea is het niet bekend.

In veel andere landen 'verdwijnen' mensen gewoon en komen ze dus niet in de doodstrafstatistieken. Dat zijn vaak landen zonder doodstraf.

Freesaf2
16-08-07, 13:09
Weer eens een lekker misleidende titel van onze niet zo 'Coole' Coolassprov.

Laten we eens kijken:
"VS doodt meeste gevangenen wereldwijd"

Absolute getallen uit het artikel:
China: 1,010+
Iran: 177
Pakistan: 82
Iraq: 65+
Sudan: 65+

USA: 53

Saudi Arabia: 39+
Yemen: 30+
Vietnam: 14
Kuwait: 10+

DE VS IS PLAATS 6. Als in de 6de, nummer 1,2,3,4,5 en dan, ja hoor 6.
:zweep: :zweep: :zweep: :zweep: :zweep: :zweep: :zweep:

Laten we verder eens naar getallen kijken gerelateerd aan de bevolkingsgrootte voor nummer 7 t/m 10.

Saudi Arabia = 27 miljoen
Yemen = 16 miljoen
Vietnam = 84 miljoen
Kuwait = 3 miljoen
VS = 300 miljoen

In relatieve aantallen komt de VS dus nog lager.

Maar raad eens. Het is nog steeds niet de meeste gevallen.

Witte78
16-08-07, 13:31
In verhouding tot het aantal gevangenen zal het percentage moorden nog minder zijn. Ergens onderin de lijst?

Desalniettemin blijft de doodstraf achterlijk. Je zou dat al kunnen beredeneren als je alleen die top 10 ziet, zonder te weten dat het over de doodstraf gaat ;)

Coolassprov MC
16-08-07, 14:35
Geplaatst door Witte78
In verhouding tot het aantal gevangenen zal het percentage moorden nog minder zijn. Ergens onderin de lijst?

Omdat ze de meeste gevangenen wereldwijd hebben?;

maar ik geeft het toe; te voorbarige topic-titel; maar de rest van de landen uit de top 6 claimen niet het Bolwerk Van Vrijheid En Beschaving te zijn; of wel?


The US is already among the top six countries worldwide in terms of the numbers of its own citizens that it puts to death. Fifty-two Americans were executed last year and thousands await their fate on death row.

Hebben jullie ook gelzen dat het er veel meer gaan worden nu de mogelijkheid tot beroep tegen de veroordeling afgeschaft gaat worden?

Freesaf2
16-08-07, 15:02
Geplaatst door Coolassprov MC
Omdat ze de meeste gevangenen wereldwijd hebben?;

maar ik geeft het toe; te voorbarige topic-titel; maar de rest van de landen uit de top 6 claimen niet het Bolwerk Van Vrijheid En Beschaving te zijn; of wel?

Hebben jullie ook gelzen dat het er veel meer gaan worden nu de mogelijkheid tot beroep tegen de veroordeling afgeschaft gaat worden?

Dat claimt de rest inderdaad niet. Ik ben blij dat je toegeeft dat je topictitel te voorbarig was.

De Bush administration werkt aan een voorstel dat INDIEN AANGENOMEN inderdaad tot gevolg zal hebben dat dit cijfer zal toenemen. Gelukkig staat er ook vermeld dat er behoorlijk wat tegenstand is tegen deze wetgeving.

Het Amerikaanse rechtsysteem is zeker niet perfect (net zoals geen 1 dat is). Het is zo ingericht dat de armere bevolkingsgroepen onevenredig vaker en zwaarder gestraft worden dan meer bevoorrechte bevolkingsgroepen. Ook bestaat bij deze groepen meer kans op fouten in een proces waardoor mensen ten onrechte ter dood veroordeeld kuennen worden. Er is veel te verbeteren.

Dat gezegd hebben. Mocht ik ooit voor een buitenlandse rechtbank komen te staan dan verkies ik een Amerikaanse boven elk rechtbank uit het M-O, om over de gevangenis omstandigheden maar niet te beginnen.

naam
16-08-07, 16:01
Geplaatst door Freesaf2
Weer eens een lekker misleidende titel van onze niet zo 'Coole' Coolassprov.

Laten we eens kijken:
"VS doodt meeste gevangenen wereldwijd"

Absolute getallen uit het artikel:
China: 1,010+
Iran: 177
Pakistan: 82
Iraq: 65+
Sudan: 65+

USA: 53

Saudi Arabia: 39+
Yemen: 30+
Vietnam: 14
Kuwait: 10+

DE VS IS PLAATS 6. Als in de 6de, nummer 1,2,3,4,5 en dan, ja hoor 6.
:zweep: :zweep: :zweep: :zweep: :zweep: :zweep: :zweep:

Laten we verder eens naar getallen kijken gerelateerd aan de bevolkingsgrootte voor nummer 7 t/m 10.

Saudi Arabia = 27 miljoen
Yemen = 16 miljoen
Vietnam = 84 miljoen
Kuwait = 3 miljoen
VS = 300 miljoen

In relatieve aantallen komt de VS dus nog lager.

Maar raad eens. Het is nog steeds niet de meeste gevallen.

Irak hoort tegenwoordig bij Amerika, dus die mag je er bij optellen. :stout:

Beschaving is een kwestie van perceptie. De Amerikaanse regering is zo hypocriet als maar kan op dat vlak.

Coolassprov MC
16-08-07, 16:13
Geplaatst door Freesaf2
Dat gezegd hebben. Mocht ik ooit voor een buitenlandse rechtbank komen te staan dan verkies ik een Amerikaanse boven elk rechtbank uit het M-O, om over de gevangenis omstandigheden maar niet te beginnen.

Als je werkelijk zou geloven dat cijfers niet liegen, zoals je in vorige post liet doorschemeren, zou het een afwijking in je rationele gedrag zijn.

Als je het mij vraagt is het dan meer een vooroordeel en het feit dat je je het het ebste voelt als je ter verantwoording geroepen wordt door mensen die je kunt verstaan en waar je je mee kunt identificeren.

''Subjectieve keuze'' in twee woorden.

Freesaf2
16-08-07, 22:00
Geplaatst door Coolassprov MC
Als je werkelijk zou geloven dat cijfers niet liegen, zoals je in vorige post liet doorschemeren, zou het een afwijking in je rationele gedrag zijn.

Als je het mij vraagt is het dan meer een vooroordeel en het feit dat je je het het ebste voelt als je ter verantwoording geroepen wordt door mensen die je kunt verstaan en waar je je mee kunt identificeren.

''Subjectieve keuze'' in twee woorden.

Oh het is ook zeker een subjectieve keuze. Nergens dat ik dat niet beweer en wel om meerdere redenen. Ik ben blank, goed opgeleid, spreek vloeiend amerikaans en heb er jaren gewoond. Allemaal factoren die in mijn voordeel zouden zijn in een dergelijke rechtbank. Verder zijn in grote lijnen dezelfde zaken strafbaar als hier en snap ik hoe het systeem werkt.

De rechtbanken in het M-O net zo, zo niet meer discriminerend zijn dan elke amerikaanse rechtbank. Als niet gelovige heb je in SA volgens mij ook een stuk minder kans op een eerlijke rechtspraak dan een Moslim.

Marsipulami
16-08-07, 22:41
Geplaatst door Witte78


Desalniettemin blijft de doodstraf achterlijk.

De afschaffing van de doodstraf is een luxe die alleen erg rijke landen zich kunnen permitteren. Een gedetineerde in West Europa kost zo'n honderd euro per dag aan de gemeenschap.

Een twintiger die een aantal gruwelijke moorden begaat en vervolgens nog 50 jaar (in gevangenschap) leeft kost de gemeenschap omgerekend 50 X 365 X 100 = 1 825 000 EURO. Met zoveel geld kan je veel (nuttiger) dingen doen.

mark61
17-08-07, 07:00
Geplaatst door Coolassprov MC
Als je werkelijk zou geloven dat cijfers niet liegen, zoals je in vorige post liet doorschemeren, zou het een afwijking in je rationele gedrag zijn.

Als je het mij vraagt is het dan meer een vooroordeel en het feit dat je je het het ebste voelt als je ter verantwoording geroepen wordt door mensen die je kunt verstaan en waar je je mee kunt identificeren.

''Subjectieve keuze'' in twee woorden.

Waar wil jij het liefst berecht worden? Nederland, Tadjikistan, Marokko, Malawi, Peru, Vanuatu of Oman?

mark61
17-08-07, 07:02
Geplaatst door Marsipulami
De afschaffing van de doodstraf is een luxe die alleen erg rijke landen zich kunnen permitteren. Een gedetineerde in West Europa kost zo'n honderd euro per dag aan de gemeenschap.

Een twintiger die een aantal gruwelijke moorden begaat en vervolgens nog 50 jaar (in gevangenschap) leeft kost de gemeenschap omgerekend 50 X 365 X 100 = 1 825 000 EURO. Met zoveel geld kan je veel (nuttiger) dingen doen.

Komt ie weer met zijn domme opmerking. Ik kan je verzekeren dat gevangenissen in de 3e wereld vrijwel niks kosten. Gevangenen bewaken zichzelf, moeten zelf voor hun eten zorgen en de omstandigheden zijn erbarmelijk. Toch is er vaak geen doodstraf.

Magoed, executeer ze. Geef je ze nog wel even het laatste sacrament?

mark61
17-08-07, 07:03
Geplaatst door Freesaf2
Als niet gelovige heb je in SA volgens mij ook een stuk minder kans op een eerlijke rechtspraak dan een Moslim.

Ik schat dat het geen ruk uitmaakt. :hihi: Of toch, ze kunnen zich niet veroorloven een high-profile expat al te veel aan te doen; de een of andere sukkelaar uit Riyadh-Noord kunnen ze zo laten verdwijnen, geen haan die er naar kraait.