PDA

Bekijk Volledige Versie : Unizo wil illegalen regulariseren



Marsipulami
17-08-07, 08:36
Unizo wil illegalen regulariseren

Karel Van Eetvelt.pdw

© Pol De Wilde - Corelio
ForumMoeten illegalen verblijfspapieren krijgen als ze economisch nuttig kunnen zijn?

Bekijk de pagina uit de krant
BRUSSEL - Karel Van Eetvelt, topman van Unizo 'Het tekort aan werknemers kan door buitenlanders worden ingevuld.'


'Onze bedrijven kampen met een structureel tekort aan arbeidskrachten, zowel hoog- als laaggeschoolden. Als ik dat probleem louter economisch bekijk, dan zie ik twee oplossingen: ofwel verhuizen onze bedrijven naar de landen waar wél geschikt personeel te vinden is, ofwel blijven ze hier en nemen ze buitenlanders aan. Bij de illegalen zijn veel arbeidskrachten die onze bedrijven kunnen gebruiken.'

U pleit voor regularisatie?

'Ja, onder bepaalde voorwaarden. De buitenlanders moeten hier al enkele jaren wonen, ze moeten onze taal spreken en ze moeten geïntegreerd zijn. Onze ondernemers hebben behoefte aan mensen met basiscompetenties, die gemotiveerd zijn en die willen leren.'

'De VDAB zou de mensen zonder papieren kunnen screenen en toewijzen aan de regio's of sectoren. Je zou een pool kunnen maken, waarin het aanbod van arbeidskrachten en de vraag naar personeel gematcht worden. Je mag niet vergeten dat de geregulariseerde arbeidskrachten socialezekerheidsbijdragen en belastingen zullen betalen.'

In Spanje moesten de illegalen een arbeidscontract tonen om geregulariseerd te worden. Wat vindt u daarvan?

'Ik ben daar niet op tegen, op voorwaarde natuurlijk dat er amnestie wordt gegeven aan de werkgevers die - te goeder trouw - in het verleden illegalen hebben tewerkgesteld.'

Zal regularisatie het tekort aan arbeidskrachten oplossen?

'Wij hebben honderdduizend mensen nodig, en zoveel clandestienen zijn er niet in België. Daarnaast moet er een systeem komen van gecontroleerde migratie, waarbij wij mensen die hier voor een tijd willen werken, kunnen aanwerven. Poolse bouwvakkers bijvoorbeeld zijn hier om geld te verdienen en terug naar huis te gaan.'

'Maar laat mij duidelijk zijn: ik ben geen voorstander van een systeem dat mensen voor zes maanden naar hier haalt en ze daarna de boodschap geeft op te rotten. Iedereen heeft het recht om een menselijk bestaan op te bouwen.' (ch)

De uitgebreide argumentatie van de Unizo is te lezen op:

Man_Ray
17-08-07, 20:29
Tsssk. Staat Unizo nu ook al aan de kant van die linkse naïeve wereldverbeteraars die het nog niet begrepen hebben.

Marsipulami
17-08-07, 21:49
Geplaatst door Man_Ray
Tsssk. Staat Unizo nu ook al aan de kant van die linkse naïeve wereldverbeteraars die het nog niet begrepen hebben.

Nee, zij redeneren zuiver economisch pragmatisch. Ze hebben nood aan een wervingsreserve voor knelpuntvacatures.