PDA

Bekijk Volledige Versie : Urbain Vermeulen: ‘Een boek verbied je niet’



Marsipulami
18-08-07, 14:00
‘Een boek verbied je niet’


Urbain Vermeulen volgt de trammelant bij de noorderburen rond Wilders en Jami met gemengde gevoelens. De Vlaamse arabist wijdde zijn leven aan de Arabische geschiedenis, maar pleit allereerst voor het behoud van de rechtsstaat. “Wilders en Jami hebben het recht te doen wat zij doen.”

Henk Rijkers

“Ik ben ertegen dat de koran verboden wordt, maar heb er begrip voor dat Wilders dat zegt. Hij verstoort daar de openbare orde toch niet mee?” Zittend achter het bureau van zijn studeerkamer spreidt professor Urbain Vermeulen (66) retorisch zijn armen uit. “Natuurlijk, een boek verbied je niet. Het is een stap te ver, zoals ik ook het verbieden van Mein Kampf een stap te ver vind. Maar Wilders mag het zeggen. En de moslims in Europa moeten leren dat iemand hardop zegt dat hij het met hen niet eens is.”

Urbain Vermeulen is Vlaanderens vooraanstaande arabist-islamoloog, oud-voorzitter van de Europese Unie van Arabisten en Islamologen en tot voor kort hoogleraar in Leuven en Gent. We hebben hem opgezocht om te praten over de ophef rond Geert Wilders en Ehsan Jami. Zoals gewoonlijk maakt de temperamentvolle Vlaamse hoogleraar van zijn hart geen moordkuil. “Moslims genieten hier alle mogelijke vrijheden die ze in hun landen van herkomst niet hebben. Daarom moeten de Nederlandse en Belgische staat eisen dat ze voornaam blijven en respect tonen voor onze instellingen. En als dat niet kan, moet dat respect afgedwongen worden op een wettige wijze, want wij leven hier in een rechtsstaat.”


Prof. Urbain Vermeulen: “Eigenlijk redeneert Ehsan Jami nog op islamitische wijze.”

In plaats daarvan haast de Nederlandse regering zich, zich van Wilders te distantiëren, ook via ambassades.
(resoluut) “De regering dient zich daar niet mee te bemoeien. Mij lijkt dat een schending van de vrijheid van meningsuiting.”

Hoe denkt u over de ijver waarmee ChristenUnie, SGP en kardinaal Simonis zich over Wilders uitspreken?
“We mogen in dit verband wel amper van een duivels verbond spreken, is het wel? Het zijn mensen die menen weer over de godsdienst te moeten spreken als gevolg van het succes van de islam. Want als men zegt dat de godsdienst hier weer meer en meer een belangrijke plaats inneemt, is dat heus niet te danken aan de actie van de Kerk, maar van de islam. En dan zeg ik: de islam is maar voor een klein gedeelte godsdienst. Het is maar voor zo’n tien procent godsdienst en voor negentig procent iets anders: een visie op de samenleving, de economie, noem maar op. Op het vlak van theologie en moraal gaapt tussen islam en christendom een brede afgrond.”

Hoe beoordeelt u de acties van Ehsan Jami?
“Eigenlijk redeneert die jongeman nog op islamitische wijze. Hij zet zich af, terwijl hij, wanneer hij rustig zou afvallen, eigenlijk geen enkel probleem zou hebben. Wat niet wil zeggen dat ik de houding van de niet-confessionele PvdA erg kan waarderen. Want dat zijn geen moslims, noch oud-moslims. Mag Ehsan Jami doen wat hij doet? Het antwoord is ja. Iemand heeft het recht zich te verenigen en te zeggen: ik ben het daar niet mee eens en binnen de perken van de openbare orde verzet ik mij daartegen. Anderen mogen hem niet met geweld dat recht ontzeggen. Dat kan niet. Niet in een rechtsstaat als België of Nederland. Hoe dat in Pakistan en Afghanistan gaat, interesseert me hier niet. Justitie moet daar streng tegen optreden, anders ondergraaft men de zwaar bevochten beginselen van de democratische rechtsstaat.”

Volgens uw Nederlandse collega prof. Hans Jansen vergeet men dat veel moslims blij zijn met het optreden van Wilders en Jami. Zij durven het hoofd te bieden aan religieuze dwingelandij.
“Daar heeft Hans Jansen volkomen gelijk in. Waar is de islam eigenlijk bang voor? Demografisch breidt die godsdienst zich enorm uit. Toch worden moslims, als er wat mensen afvallen, daar razend om. Sommigen zijn dan bereid tot criminele daden die de openbare orde in het gedrang brengen. Waarom? Ik denk dat het antwoord luidt: een diep zittend minderwaardigheidsgevoel. Als een bekende niet-moslim zich tot de islam bekeert, wordt dat met veel tamtam bekendgemaakt. Dit lijkt voor ons inconsequent. Al sinds vijf eeuwen – en dat is een wetenschappelijke vaststelling – heeft de islam in vergelijking met het Westen – mogen we het nog even zeggen: van christelijke traditie? – bijna niets meer voortgebracht, behalve op het vlak van de moskeearchitectuur in de zestiende en zeventiende eeuw. De Amerikanen, die grote ongelovigen, hebben nu al twee wagentjes rondrijden op Mars. Wat is de inbreng van de islam? Driemaal niks. Waar houden de moslims zich mee bezig? Met hoofddoekjes. Als je daar als wetenschapper en intellectueel naar kijkt, denk je toch: is dit niet tragisch? Zijn moslims dan echt helemaal de kluts kwijt, of denken ze door zoveel mogelijk kinderen te krijgen aan bevolkingskolonialisme te doen? En gaan de anderen dan uit beleefdheid of een totaal verkeerd begrepen evangelische verdraagzaamheid aan zelfcensuur doen? ‘Laten we er maar niets meer over zeggen.’ Angst is evenwel een slechte raadgever.”

Is er een historische verklaring voor het verbod op afvalligheid?
“In de tijd van de profeet had het te maken met persoonlijke loyaliteit tegenover Mohammed. Want de profeet was, in tegenstelling tot Jezus van Nazaret, ook een krijgsheer. Wie ophield hem te volgen, zou militaire geheimen kunnen vertellen. In het licht van de niet-scheiding van godsdienst en politiek, was afvalligheid hoogverraad. In tijd van oorlog wordt hoogverraad sinds mensenheugenis overal met de dood bestraft. Anderzijds zijn er in de koran ook aanwijzingen dat alleen God weet wat zich in het hart van de mens afspeelt. Het komt dus niet aan de wereld toe te beslissen of iemand ongelovig is. Dat zal blijken op het Laatste Oordeel.”

Is die opvatting niet verzacht toen de tijd van Mohammed voorbij was?
“Nee, op afvalligheid staat in de traditionele opvatting van de sharia de doodstraf. Maar je vindt het niet terug in de koran. Dat is voor veel islamitische onderwerpen een probleem. Men heeft in de loop van de eerste drie, vier eeuwen van de islam een theorie ontwikkeld die waarschijnlijk met de beginnende islam weinig meer te maken had. Ik denk dat de islam een beetje scheefgelopen is na Mohammed. Je mag zogenaamd geen figuren afbeelden. Wel, in de beginnende islam werden zelfs uitermate schaars geklede dames afgebeeld, bijvoorbeeld in de umayyadische lustverblijven in de Syrische en Jordaanse woestijn. Als je dat nu tegen conservatieve moslims zegt, zijn ze gekwetst. Waarom? Omdat ze de geschiedenis niet kennen. Want als er iets is, wat oneindig veel moslims niet kennen, is het de feitelijke geschiedenis. Net als generaal de Gaulle une certaine idée de la France had, een zeker idee van Frankrijk, zo hebben moslims – globaal gesproken, er zijn natuurlijk uitzonderingen – une certaine idée de l’islam. Alles wat ze doen of niet doen, moet daar maar in passen. Hun islam is geen menu, om in gastronomische termen te spreken, maar een islam à la carte: ze pakken eruit wat ze denken dat in hun voordeel is. De een kan dus zeggen: dit is volgens de islam, de andere moslim kan met evenveel recht zeggen dat het ertegen is. Een voorbeeld: enige tijd geleden werd ik samen met mijn vrouw en vooraanstaande Vlamingen door sjeik Tantawi van de Azhar-universiteit – de hoogste gezagsdrager van de soennitische islam – in audiëntie ontvangen. De man ging zonder aarzeling op mijn vrouw af en gaf haar op vriendelijke wijze een handdruk. Als je dat vergelijkt met wat minister Rita Verdonk overkomen is, stemt dat toch tot nadenken.”

Burgemeester Thielemans heeft vorige week verboden dat er een anti-islambetoging in Brussel zou plaatsvinden. Wat vindt u daarvan?
“In de kwestie van de Deense cartoons hebben moslims in Brussel destijds wél een niet-toegestane betoging gehouden. De politie greep niet in uit angst gewelddaden uit te lokken, hoewel geen tegenbetoging te vrezen was. Dan zeg ik: mogen dan nu die mensen die tegen de islam protesteren niet ook de wet overtreden? Begrijp me goed: ik wil niet dat ze dat doen. Als de burgemeester van Brussel het verbiedt, kan het niet. Maar dan had hij dat destijds ook moeten zeggen toen moslims ondanks een verbod protesteerden. Kijk, dat is nu wat veel autochtone inwoners van Europa ongerust en bang maakt. De gewone Europeaan voelt zich gediscrimineerd. Anderen mogen alles, bijvoorbeeld op het vlak van dierenwelzijn bij het offerfeest. Zij mogen niets. De tekens van de islam worden steeds zichtbaarder, en door velen als een uitdaging ervaren. Een en ander kan gezien worden als een afwijzen van het westerse maatschappelijk model, dat hun nochtans alle grondwettelijke rechten waarborgt. Velen hebben de indruk dat dit naar onverdraagzaamheid zweemt. Er is hier in Europa bepaald iets aan het scheeflopen.”

Bofko
18-08-07, 15:07
Formeel-rechtstatelijk heefr Vermeulen wel gelijk.
Maar ja, hij heeft het niet over de praktisch-maatschappelijke consekwenties.

Als we nu eens niet ieders persoonlijke mening gelijk maar groots in het nieuws brengen dan zijn we al een heel stuk verder denk ik. Mijn persoonlijke mening komt ook niet in het nieuws tenslotte.
Kunnen we misschien ook wat beter die rechtsstaat handhaven.

tr_imparator
18-08-07, 22:48
Wat heeft deze man nou werkelijk in te brengen?


Geplaatst door Marsipulami
‘Een boek verbied je niet’


Punt uit. Maar waarom is dit onderwerp dan al weken onder schijnwerpers?



maar pleit allereerst voor het behoud van de rechtsstaat. “Wilders en Jami hebben het recht te doen wat zij doen.”

Aha.



“Ik ben ertegen dat de koran verboden wordt, maar heb er begrip voor dat Wilders dat zegt.

:zozo: Staat hierboven ook.


Maar Wilders mag het zeggen.


:zozo: Ik dacht dat we daar al uit waren.



En de moslims in Europa moeten leren dat iemand hardop zegt dat hij het met hen niet eens is.”

Een boek verbied je toch niet. Aan de ene kant vind hij dat vanzelfsprekend, aan de andere kant moet dat gezegd worden? Waarom? Omdat moslims een minderwaardigheidsgevoel (1) hebben en de laatste eeuwen niks hebben uitgevonden (2). Yeah right!




“Moslims genieten hier alle mogelijke vrijheden die ze in hun landen van herkomst niet hebben. Daarom moeten de Nederlandse en Belgische staat eisen dat ze voornaam blijven en respect tonen voor onze instellingen. En als dat niet kan, moet dat respect afgedwongen worden op een wettige wijze, want wij leven hier in een rechtsstaat.”


:gaap:



Mij lijkt dat een schending van de vrijheid van meningsuiting

:gaap: Er staat overal hetzelfde bijna.


Mag Ehsan Jami doen wat hij doet? Het antwoord is ja. Iemand heeft het recht zich te verenigen en te zeggen: ik ben het daar niet mee eens en binnen de perken van de openbare orde verzet ik mij daartegen.

:gaap:




Anderen mogen hem niet met geweld dat recht ontzeggen.

Niet in een rechtsstaat...(....) anders ondergraaft men de zwaar bevochten beginselen van de democratische rechtsstaat.”

:gaap:



(1)



Ik denk dat het antwoord luidt: een diep zittend minderwaardigheidsgevoel.

(2)


Al sinds vijf eeuwen – en dat is een wetenschappelijke vaststelling – heeft de islam in vergelijking met het Westen – mogen we het nog even zeggen: van christelijke traditie? – bijna niets meer voortgebracht


:ego:




De tekens van de islam worden steeds zichtbaarder, en door velen als een uitdaging ervaren. Een en ander kan gezien worden als een afwijzen van het westerse maatschappelijk model, dat hun nochtans alle grondwettelijke rechten waarborgt. Velen hebben de indruk dat dit naar onverdraagzaamheid zweemt.

Het is naar mijn mening aannemelijker dat die heisa rondom Wilders uitspraken ligt in het feit dat enerzijds Moslims weinig van hun laten horen(dit komt niet doordat moslims beperkt worden in die vrijheid). Meneer wijdt dit aan een minderwaardigheidsgevoel, maar die uitspraak is weinig toepasbaar en waar voor Moslims in Europa. Je zou net zo goed kunnen zeggen dat dat onstaat door een te grote zelfvertrouwen.

Het heeft naar mijn mening te maken met de angst voor islamisering en de angst dat Europese moslims de grondwet en zo de rechtstaat onvoldoende respecteren. Doordat moslims hun mond houden en trouw zijn aan hun geloof wordt dit gevoel alleen maar versterkt.

Wat doe je dan? Je roept de hele tijd hetzelfde, namelijk om maar nog een keer in de herhaling te vallen:

De beginselen van een rechtstaat, waaronder de vrijheid van meningsuiting, zondermeer gewaarborgd dient te worden. Hetgeen een kreet is om deze beginsel - waarop moet je anders reageren? - te bediscussieren.

Zo is de weldenkende, rationele, individuele Europeaan een tikkende tijdbom voor zijn eigen rechtstaat, want hij is zelf, zoals ik heb uiteengezet, destructief bezig.

tr_imparator
18-08-07, 23:00
Geplaatst door Bofko

Als we nu eens niet ieders persoonlijke mening gelijk maar groots in het nieuws brengen dan zijn we al een heel stuk verder denk ik. Mijn persoonlijke mening komt ook niet in het nieuws tenslotte.
Kunnen we misschien ook wat beter die rechtsstaat handhaven.


Volgens mij is deze ontwikkeling onstaan doordat wij bezig zijn om van onze rechtstaat heilig aan het maken zijn.Terwijl het gestoeld is op hele goede argumenten. De vraag is dan ook waarom we de onderliggende fundamenten van onze rechtstaat niet onderwijzen en verder uitwerken? Door keer op keer te zeggen dat de vrijheid van meningsuiting een belangrijk beginsel is voor de democratie en alle kritiek hierop af te wijzen c.q. te roepen dit onvoorwaardelijk te respecteren, schaadt men deze.

Er wordt niet meer gedacht. Al lang niet meer.

Marsipulami
19-08-07, 00:11
De rechtstaat die bestaat niet. Enkel het recht van de sterkste (of rijkste) bestaat. In een zogenaamde democratie maken rijke, hoogopgeleide en welbespraakte mense de wetten die vooral bestemd zijn om hun eigen machts- of welvaartspositie te beveiligen. De rest van het gepeupel trekt steeds aan het kortste eind ondanks alle retoriek.

Witte78
19-08-07, 08:58
Geplaatst door Marsipulami
De rechtstaat die bestaat niet. Enkel het recht van de sterkste (of rijkste) bestaat. In een zogenaamde democratie maken rijke, hoogopgeleide en welbespraakte mense de wetten die vooral bestemd zijn om hun eigen machts- of welvaartspositie te beveiligen. De rest van het gepeupel trekt steeds aan het kortste eind ondanks alle retoriek.

Gelukkig gaat dat in andere staatsvormen allemaal een stuk beter.

Bofko
19-08-07, 10:23
Geplaatst door Marsipulami
De rechtstaat die bestaat niet. Enkel het recht van de sterkste (of rijkste) bestaat. In een zogenaamde democratie maken rijke, hoogopgeleide en welbespraakte mense de wetten die vooral bestemd zijn om hun eigen machts- of welvaartspositie te beveiligen. De rest van het gepeupel trekt steeds aan het kortste eind ondanks alle retoriek.

Wat is de oplossing? communisme, anarchie ? Wel rekening houden met hoe mensen in elkaar steken svp.

Bofko
19-08-07, 10:31
Geplaatst door tr_imparator
Door keer op keer te zeggen dat de vrijheid van meningsuiting een belangrijk beginsel is voor de democratie en alle kritiek hierop af te wijzen c.q. te roepen dit onvoorwaardelijk te respecteren, schaadt men deze.

Dat denk ik niet Imp. Vrijheid van meningsuiting is ook een 'heilig' beginsel.Niks mis mee.
Het gaat natuurlijk over de omgang met elkaar. Fatsoenlijk gedrag.Heel simpel. Kun je niet in beginsels vastleggen.

Aït Ayt
19-08-07, 11:23
arabisten zijn erger dan wilders..

:hihi: moslims houden zich eeuwen bezig met hoofddoekjes en de amerikanen laten autootjes rondrijden op mars.. bij god wat een niveau van die kerel..

tr_imparator
19-08-07, 12:43
Geplaatst door Bofko
anarchie ?

Een anarchie is beter natuurlijk, maar valt er met een bestuursvormen te experimenteren(Nee, dat is niet mogelijk). Ik bedoel - bijna alle vooroorlogse bestuursvormen -waren slecht. Een democratie als bestuursvorm is/was een `bewuste`(weloverwogen?) keuze. Die vervolgens is geavanceerd.




Dat denk ik niet Imp. Vrijheid van meningsuiting is ook een 'heilig' beginsel.Niks mis mee.

Elementen uit een geloof kunnen heilig zijn. `God zegt dat en dat is zo`.

Fundamenten van democratieen die heilig aan het worden zijn, zijn gevaarlijk. Je moet weten dat de vrijheid van meningsuiting belangrijk is, maar je moet ook weten waarom dat zo is. En dat is niet zo, omdat het in onze grondwet staat. M.a.w. is bij de hele Wilders gedoe, is het middel (vrijheid van meningsuiting) ver zijn doel voorbijgegaan. (Mag ik zeggen dat de vrijheid van meningsuiting moet worden afgeschaft?)


En dat moet Wilders, maar ook alle pro-Wilders denkers beseffen.



Het gaat natuurlijk over de omgang met elkaar. Fatsoenlijk gedrag.Heel simpel. Kun je niet in beginsels vastleggen.

Wij hadden vroeger wel op school een klein bordje in elk lokaal hangen met 10 gedragscodes. [raak andersmans spullen niet aan, stoer doen hoeft niet, etc etc).

Olive Yao
19-08-07, 13:31
Geplaatst door tr_imparator
Het is naar mijn mening aannemelijker dat die heisa rondom Wilders uitspraken ligt in het feit dat enerzijds Moslims weinig van hun laten horen(dit komt niet doordat moslims beperkt worden in die vrijheid). Meneer wijdt dit aan een minderwaardigheidsgevoel, maar die uitspraak is weinig toepasbaar en waar voor Moslims in Europa. Je zou net zo goed kunnen zeggen dat dat onstaat door een te grote zelfvertrouwen.

Het heeft naar mijn mening te maken met de angst voor islamisering en de angst dat Europese moslims de grondwet en zo de rechtstaat onvoldoende respecteren. Doordat moslims hun mond houden en trouw zijn aan hun geloof wordt dit gevoel alleen maar versterkt.
Laten moslims inderdaad weinig van zich horen? Persoonlijk hoor ik veel van ze, of vergis ik me?

Omgekeerd denk ik dat europeanen juist te weinig van zich laten horen. Dat wil zeggen, ze laten veel te veel dom geschreeuw in de media horen, en te weinig goed gemotiveerd, inzicht verschaffend discours over waar Europa voor staat en/of wil staan.

(Een goed voorbeeld is jouw stuk 24, dirty hands, en het martelverbod. Dit stuk over een practisch onderwerp is een topje van een ijsberg waar veel theorie achter zit, die de auteurs kennen. Zo moet het.)

Europa moet duidelijk maken en uitleggen waar het voor staat. Voor zover dat goed gemotiveerd is (wat het vaak is) zullen nieuwkomers in Europa het moeten aanvaarden.

We moeten ons richten op wat we goed vinden, niet op een al of niet werkelijk probleem met wat we slecht vinden. De wal van het goede keert het schip van het slechte, om zo te zeggen.

tr_imparator
19-08-07, 15:00
Geplaatst door Olive Yao
Laten moslims inderdaad weinig van zich horen? Persoonlijk hoor ik veel van ze, of vergis ik me?

Wat dit betreft ben ik het eens met Vermeulen. Over hoofddoekjes en (wan)toestanden in de samenleving m.b.t. de Islam wordt veel gezegd, eigenlijk, als reactie op meningen die sommige mensen zichzelf toeeigenen over de Islam. Maar echte lobby's met persconferenties enzo zijn er niet. Nodig? Nee. Gewenst? Ja.



Omgekeerd denk ik dat europeanen juist te weinig van zich laten horen. Dat wil zeggen, ze laten veel te veel dom geschreeuw in de media horen, en te weinig goed gemotiveerd, inzicht verschaffend discours over waar Europa voor staat en/of wil staan.

Dat is zeker ook waar. De media is opzoek naar sensatie, waardoor ''goede'' meningen in de achtergrond zijn geraakt. Enerzijds moet men de ''nieuwkomers'' niet alleen dezelfde rechten toekennen, maar ook toestaan. Aan de andere kant moet men het doel op zich niet uit het oog verliezen. Voor zover ik kan beoordelen gebeurt dat niet evenwichtig: de druk op de Islam is groot(je zou bijna kunnen spreken van onderdrukking), anderzijds laat men vaak niet zijn identiteit zien of niet goed( je leest hierboven heel vaak dat vrijheid van meningsuiting en het handhaven van de rechtstaat belangrijk is, maar je leest weinig waarom en hoe dit moet gebeuren). Zijn de uitspraken van Wilders wel zinnig of beter gezegd niet schadelijk?




Europa moet duidelijk maken en uitleggen waar het voor staat. Voor zover dat goed gemotiveerd is (wat het vaak is) zullen nieuwkomers in Europa het moeten aanvaarden.

Dit is nou precies waar je de mist in gaat. Europa moet inderdaad duidelijk maken en uitleggen waar het voor staat, maar nooit dwingen om dit te aanvaarden voor nieuwkomers. Men moet vertrouwen erin hebben dat waar men voor staat, in goede smaak valt bij die groep en niet meteen loze dreigenmenten uitspreken. Het getuigt ook van weinig vertrouwen in het eigen systeem, voortvloeiend uit onzekerheid en angst.

De nieuwkomer moet vertrouwd raken in het systeem(en evt. misstanden hierin bespreekbaar kunnen maken). Eigen maken. Die vertrouwen kan er alleen zijn, en komen door juist die wantrouwen hierin.

Iets wat inherent goed is, kan moeilijk afgewezen worden. Omgekeerd iets wat inherent kwaad is, wordt vrijwel nooit geaccepteerd:


We moeten ons richten op wat we goed vinden, niet op een al of niet werkelijk probleem met wat we slecht vinden. De wal van het goede keert het schip van het slechte, om zo te zeggen.

Verder is het belangrijk dat we het onstaan van een dubbele samenleving moeten bestrijden. Niet door bijv. Islamitisch scholen te verbieden, maar door de eigen scholen te promoten en te verrijken. Er moet continu getoetst worden of de huidige aanbod, voldoet aan de wensen van de bevolking. Eventueel moet men dit plaatselijk kunnen wijzigen.

In zo een samenleving kan een anarchie( in de vorm van een basisdemocratie) een betere uitkomst bieden.

Olive Yao
19-08-07, 23:34
Geplaatst door tr_imparator
Wat dit betreft ben ik het eens met Vermeulen. Over hoofddoekjes en (wan)toestanden in de samenleving m.b.t. de Islam wordt veel gezegd, eigenlijk, als reactie op meningen die sommige mensen zichzelf toeëigenen over de Islam. Maar echte lobby's met persconferenties enzo zijn er niet. Nodig? Nee. Gewenst? Ja.
Mee eens. Vooral om de koran duidelijk en overtuigend uit te leggen. Al weet ik niet of persconferenties daar het aangewezen medium voor zijn.


(…) de druk op de Islam is groot (je zou bijna kunnen spreken van onderdrukking),
Ja, dat is waar. In sommige opzichten is het niet gemakkelijk om nu moslim te zijn. Je ontmoet wantrouwen, terwijl ieder mens graag waardering wil. Maar dit speelt zich wel voor een groot deel in de beeldwereld van de media af, niet in de werkelijke wereld.


anderzijds laat men vaak niet zijn identiteit zien of niet goed (je leest hierboven heel vaak dat vrijheid van meningsuiting en het handhaven van de rechtstaat belangrijk is, maar je leest weinig waarom en hoe dit moet gebeuren).
Precies, het blijft bij kreten slaken, en zelfs ministers weten soms niet wat die betekenen (voor mij is het schoolvoorbeeld daarvan geleuter over “de markt”, maar dat is off topic).


Zijn de uitspraken van Wilders wel zinnig of beter gezegd niet schadelijk?
Die zijn schadelijk.

We moeten de vragen onderscheiden: is iets goed of slecht? als het slecht is, mogen we het dan in rechte verbieden? Lang niet alles wat slecht is wordt nl. rechtens verboden, vaak blijft het bij sociale afkeuring.

Ik denk dat Wilders’ uitspraken nog wel binnen grenzen van vrijheid van meningsuiting vallen, in die zin dat een rechter ze niet zal verbieden. Maar het idee om de koran te verbieden is volmaakte onzin, én het zet kwaad bloed. Als reactie kunnen we ofwel Wilders terechtwijzen ofwel hem negeren.

Urbain Vermeulen zegt:


Urbain Vermeulen:
In plaats daarvan haast de Nederlandse regering zich, zich van Wilders te distantiëren, ook via ambassades.
(resoluut) “De regering dient zich daar niet mee te bemoeien. Mij lijkt dat een schending van de vrijheid van meningsuiting.”
Helemaal niet. Wilders praat onzin, en de regering wil niet geassocieerd worden met onzin. Die associatie zou gemakkelijk post kunnen vatten, dus de regering distantieert zich terecht.

Maar maken we deze Wilders-affaire niet veel groter dan hij is?
Voor schurk Bush Nederland bezocht verzocht een groepje nederlanders een rechter om een arrestatiebevel zodra hij voet aan wal zou zetten. Dat was een zinnig idee. Wilders’ voorstel om de koran te verbieden niet.


Geplaatst door tr_imparator
Dit is nou precies waar je de mist in gaat. Europa moet inderdaad duidelijk maken en uitleggen waar het voor staat, maar nooit dwingen om dit te aanvaarden voor nieuwkomers. Men moet vertrouwen erin hebben dat waar men voor staat, in goede smaak valt bij die groep en niet meteen loze dreigenmenten uitspreken. Het getuigt ook van weinig vertrouwen in het eigen systeem, voortvloeiend uit onzekerheid en angst.

De nieuwkomer moet vertrouwd raken in het systeem(en evt. misstanden hierin bespreekbaar kunnen maken). Eigen maken. Die vertrouwen kan er alleen zijn, en komen door juist die wantrouwen hierin.
Nee, dit ben ik niet met je eens, maar misschien begrijpen we elkaar niet. Ik bedoel niet dat nieuwkomers ideeën moeten overnemen. Dat kan niet, dat zou gedachtepolitie en hersenspoeling vergen. Maar ze moeten wel toepassing van sommige ideeën aanvaarden, ook voor henzelf.


Geplaatst door tr_imparator
Iets wat inherent goed is, kan moeilijk afgewezen worden. Omgekeerd iets wat inherent kwaad is, wordt vrijwel nooit geaccepteerd:

Verder is het belangrijk dat we het ontstaan van een dubbele samenleving moeten bestrijden.
Dat is heel belangrijk.


Niet door bijv. Islamitisch scholen te verbieden, maar door de eigen scholen te promoten en te verrijken. Er moet continu getoetst worden of de huidige aanbod, voldoet aan de wensen van de bevolking. Eventueel moet men dit plaatselijk kunnen wijzigen.
Wat als de locale bevolking onderwijs zonder evolutietheorie en met creationisme wenst? Of gescheiden onderwijs voor meisjes en jongens?


In zo een samenleving kan een anarchie (in de vorm van een basisdemocratie) een betere uitkomst bieden.
Anarchie is een verhaal apart.

mark61
19-08-07, 23:40
Geplaatst door Aït Ayt
arabisten zijn erger dan wilders..

:hihi: moslims houden zich eeuwen bezig met hoofddoekjes en de amerikanen laten autootjes rondrijden op mars.. bij god wat een niveau van die kerel..

Nou het lijkt me dat dat het wel aardig weergeeft.

tr_imparator
20-08-07, 12:58
Geplaatst door Olive Yao


Ik wil dolgraag reageren(op de laatste 3 punten), maar heb nu hier echt geen tijd voor.

observer
20-08-07, 16:01
Geplaatst door Witte78
Gelukkig gaat dat in andere staatsvormen allemaal een stuk beter. pol pot joeg alle interlectuelen de dood in (oke en mensen met "interlectuele" kenmerken zoals een bril ook) in zijn samenleving van de ongeleterden ging het ook niet beter en zeker niet beschaafder aan toe

Olive Yao
20-08-07, 19:55
Geplaatst door tr_imparator
Ik wil dolgraag reageren(op de laatste 3 punten), maar heb nu hier echt geen tijd voor.
Geen bezwaar als je er weken later nog op terug komt, doe ik ook wel eens.

Succes met je studie, zet hem op! :handbang: