PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe vriendenclub voor Israëls Palestijnen



Alim
21-08-07, 08:00
Nieuwe vriendenclub voor Israëls Palestijnen
Emiel Hakkenes en Lodewijk Dros
Amerikaanse lutheranen worden opgeroepen Israëlische producten te boycotten. Een nieuwe groep vrienden van Palestijnse christenen verwacht weinig steun in Nederland.

Met een kleine meerderheid heeft de assemblee, het hoogste orgaan van de Evangelisch-Lutherse Kerk in Amerika afgelopen zaterdag in Chicago ingestemd met een motie waarin de kerk oproept om ’te overwegen niet langer producten te kopen die afkomstig zijn uit Israëlische nederzettingen, en niet te investeren in activiteiten in de nederzettingen’. De motie roept ook op tot de vorming van aparte staten voor Israël en de Palestijnen.

De lutherse bisschop Christopher Epting riep tijdens de vergadering op tot nog meer ’economische druk op het Zionistische regime’, maar een voorstel om Israël volledig economisch te boycotten haalde geen meerderheid.

De oproep van de Amerikaanse lutheranen valt goed bij sympathisanten van Palestijnse christenen. Ook bij Jan den Hertog, voorzitter van Vrienden van Sabeel Nederland, ’oecumenisch centrum voor Palestijnse Bevrijdingstheologie’. Of hij graag zou zien dat Nederlandse kerken zich aansloten bij de boycot? „Zeker. Maar ik denk dat dat voorlopig een stap te ver is.”

In Nederland maken de lutheranen – samen met hervormden en gereformeerden – deel uit van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Die heeft in de kerkorde (zeg maar de kerkelijke grondwet) opgenomen dat de PKN ’onopgeefbaar verbonden’ is met het volk Israël.

„Dat is heel pregnant verwoord”, zegt Den Hertog. „Maar de Palestijnse kant van de zaak lijkt wel een blinde vlek. Tot voor kort wist men in de kerktop niet dat er ook Palestijnse christenen zijn. En ’onopgeefbaar verbonden’ – wat is dat eigenlijk?”

Den Hertog vindt het ’scheef’ dat Israël expliciet genoemd wordt in de kerkorde van de PKN, terwijl de ’verbondenheid’ met de Palestijnen alleen maar tot uiting komt in diaconale projecten. „Dat rammelt.”

De Vrienden van Sabeel steunen de gelijknamige Palestijnse christelijke organisatie, die een boycot wil van bedrijven die profiteren van de bezetting in de Palestijnse gebieden. Kerk in Actie, de hulpverleningspoot van de PKN, onderschreef die oproep aanvankelijk, maar verwijderde dat onlangs van zijn website. Wel werkt sinds vorige maand een medewerkster van Kerk in Actie bij het Palestijnse Sabeel. Beschermheer daarvan is de Zuid-Afrikaanse aartsbisschop Desmond Tutu. Hij noemde de situatie van Palestijnen onder Israëlisch bewind in The Guardian ’Apartheid in het Heilige Land’, en ook Nederlandse kerken pleitten voorheen vurig voor economische sancties tegen Zuid-Afrika vanwege de apartheid.

Toch verwacht ds. Detlef Bohlken, lid van de Evangelisch-Lutherse Synode, niet dat Nederlandse lutheranen zich achter de Amerikaanse boycot zullen scharen. „Wij zijn onderdeel van de PKN, en ik denk niet dat die daar voor voelt.”

Wel zegt Bohlken dat lutheranen van oudsher ’kritischer’ zijn over Israël dan calvinisten. „Bij een keuze tussen Israël en Palestijnen zijn wij niet automatisch voor Israël.”

Maar, zegt Bohlken erbij, lutheranen doen niet zo snel een moreel appel. „Als predikant kan ik in een preek zeggen dat ik biologisch voedsel koop. Maar níet dat je pas een goed lutheraan bent als je dat ook doet. Zo moet ieder ook zijn eigen standpunt over Israël bepalen.”

De Vrienden van Sabeel organiseren deze week een ’startdag’, in het Protestants Landelijk Dienstencentrum, het PKN-hoofdkwartier in Utrecht. Zeker, zegt voorzitter Jan den Hertog, hij heeft het landelijke kerkbestuur daar ook voor uitgenodigd. „Maar tot nu toe heb ik daar geen reactie op gehad.”

i Startdag Vrienden van Sabeel Nederland: 25-08. Zie: www.vriendensabeel.nl
Steun Israëlboycot: via VS en Wereldraad nu ook in Nederland
De Presbyterian Church, de Amerikaanse evenknie van de Protestantse Kerk in Nederland, is de voortrekker in het theologische beraad over economische sancties. Kerkelijke beleggingen moeten deugen, vindt de kerk. Afgelopen jaar besloot de kerk tot selective divestment, het terugtrekken van investeringen uit bedrijven die ’profiteren van geweld en onderdrukking’ in Israël en de bezette gebieden. Ze noemde vier bedrijven die geld verdienen aan de bouw van de scheidingsmuur of betrokken zijn in geweld tegen burgers in Israël; ook Citigroup werd op de vingers getikt: dat zou meewerken aan het betalen nabestaanden van zelfmoordterroristen en zo helpen het geweld tegen Israëliërs in stand te houden.

Uit joodse hoek volgden vooral woedende reacties: ’vijandig en agressief’ waren de voorstellen, een ’middeleeuwse christelijke oorlogshandeling tegen het joodse volk’, puur ’antisemitisme’. Alleen het Amerikaanse ’Een Ander Joods geluid’ steunde de presbyterianen.

De Wereldraad van Kerken stond er ook achter, aldus een nota ’over economische maatregelen voor vrede in Israël/Palestina’.

Bron: Trouw

Slinger
21-08-07, 09:04
Wat een kortzichtigheid. Een voorstel om Israël economisch te boycotten, denken ze dat de positie van de Palestijnse christenen daardoor beter wordt? Stel dat zo'n boycot zou lukken, dan zou dat alleen resulteren in een economische crisis voor de hele regio waarbij de Palestijnen nog het meest zouden lijden.

Overigens is een economische boycot van Israël kansloos.

Alim
21-08-07, 10:46
Geplaatst door Slinger
Wat een kortzichtigheid. Een voorstel om Israël economisch te boycotten, denken ze dat de positie van de Palestijnse christenen daardoor beter wordt? Stel dat zo'n boycot zou lukken, dan zou dat alleen resulteren in een economische crisis voor de hele regio waarbij de Palestijnen nog het meest zouden lijden.

Overigens is een economische boycot van Israël kansloos.

ok, en wat stel je dan voor? nog meer palesteinse grondgebied door israel pikken.

Slinger
21-08-07, 12:09
Geplaatst door Alim
ok, en wat stel je dan voor? nog meer palesteinse grondgebied door israel pikken.

Ik stel voor dat Israël nog meer terug geeft. Doorgaan op de ingeslagen weg dus.

knuppeltje
21-08-07, 12:19
Geplaatst door Slinger
Ik stel voor dat Israël nog meer terug geeft. Doorgaan op de ingeslagen weg dus.

En tot hoe ver?

super ick
21-08-07, 12:45
Maarten kom snel, je stokpaardje!

Slinger
21-08-07, 12:54
Geplaatst door knuppeltje
En tot hoe ver?

Daar moet over gepraat worden.

knuppeltje
21-08-07, 13:21
Geplaatst door Slinger
Daar moet over gepraat worden.

Tussen wie?

Julien
21-08-07, 13:31
Geplaatst door Slinger
Wat een kortzichtigheid. Een voorstel om Israël economisch te boycotten, denken ze dat de positie van de Palestijnse christenen daardoor beter wordt?

Wat betreft Zuid-Afrika tijdens de Apartheid heeft de boycot wel effect gehad. Je moet ook niet naar de korte termijn kijken, maar naar de lange termijn.

En aangezien Israel te vergelijken is met Zuid-Afrika onder de Apartheid, plus nog steeds illegaal gebieden bezet, vind ik het terecht dat dit land geboycot wordt.

Eindelijk eens christenen die aan de juiste kant van het conflict staan. Ik erger me al jaren dood aan 'christenen voor israel' (vaak protestanten). Het Vaticaan zet zich ook al heel lang in voor de Palestijnse belangen.

super ick
21-08-07, 13:55
Geplaatst door Julien
Het Vaticaan zet zich ook al heel lang in voor de Palestijnse belangen.

Hang a.u.b. niet het kaartje 'correct' aan een zaak omdat het Vaticaan zich ervoor inzet. Anders kan ik nog wel een lijstje puin produceren.

Julien
21-08-07, 14:19
Geplaatst door super ick
Hang a.u.b. niet het kaartje 'correct' aan een zaak omdat het Vaticaan zich ervoor inzet. Anders kan ik nog wel een lijstje puin produceren.

Eh dat jij dat leest door je eigen vooroordelen richting mij - of het Vaticaan - daar kan ik niets aan doen. Maar ik noem het de juiste zaak omdat ik het internationale recht achter me heb staan. En ik wou er ff bij toevoegen dat het Vaticaan er zo ook over denkt.

Slinger
21-08-07, 21:15
Geplaatst door Julien
Wat betreft Zuid-Afrika tijdens de Apartheid heeft de boycot wel effect gehad. Je moet ook niet naar de korte termijn kijken, maar naar de lange termijn.

En aangezien Israel te vergelijken is met Zuid-Afrika onder de Apartheid, plus nog steeds illegaal gebieden bezet, vind ik het terecht dat dit land geboycot wordt.

Eindelijk eens christenen die aan de juiste kant van het conflict staan. Ik erger me al jaren dood aan 'christenen voor israel' (vaak protestanten). Het Vaticaan zet zich ook al heel lang in voor de Palestijnse belangen.

Het Vaticaan roept echt niet op tot een boycot van Israël hoor, en daar is ook helemaal geen reden voor. Het bestaan van Israël is volkomen legitiem, de oprichting steunt op een VN-beslissing. Als de Arabieren dat erkend hadden en met de Joden hadden willen praten in plaats van oorlog te voeren, was er helemaal geen sprake geweest van een Israëlisch-Palestijns conflict. En een vluchtelingenprobleem was er dan ook niet geweest. Ook nu nog worden steeds Palestijnse en Arabische gebiedens gebieden terug gegeven. Het vergelijken van het Israëlisch- Palestijnse conflict met de apartheids in Zuid-Afrika is een propagandistisch verhaal waar veel mensen intrappen maar dat bij nadere beschouwing dus absoluut geen hout snijdt. Natuurlijk voelt een christen zich verbonden met Israël. Wie het OT en NT leest weet dat het christendom rechtstreeks voortkomt uit het Jodendom.

mulan
21-08-07, 21:39
Apart. Dat hoor je niet vaak. Ik zag net nog op CNN van die Christelijke zionisten die miljoenen inzamelde voor nederzettingen. Ik heb het overigens altijd een beetje vreemd gevonden hoe die Christelijke zionisten in de VS totaal geen boodschap hadden aan Palestijnse Christenen die ook lijden onder Israelische bezetting.

Julien
21-08-07, 22:23
Geplaatst door Slinger
Het Vaticaan roept echt niet op tot een boycot van Israël hoor, en daar is ook helemaal geen reden voor. Het bestaan van Israël is volkomen legitiem, de oprichting steunt op een VN-beslissing. Als de Arabieren dat erkend hadden en met de Joden hadden willen praten in plaats van oorlog te voeren, was er helemaal geen sprake geweest van een Israëlisch-Palestijns conflict. En een vluchtelingenprobleem was er dan ook niet geweest. Ook nu nog worden steeds Palestijnse en Arabische gebiedens gebieden terug gegeven. Het vergelijken van het Israëlisch- Palestijnse conflict met de apartheids in Zuid-Afrika is een propagandistisch verhaal waar veel mensen intrappen maar dat bij nadere beschouwing dus absoluut geen hout snijdt.
Nou ik vind de westerse berichtgeving niet echt anti-israel, en toch hoor ik steeds van misdaden van Israelische kant richting Palestijnen. Plus het feit dat de Palestijnse vluchtelingen Israel niet binnen kunnen, Israel zich niet houdt aan VN-resoluties en Palestijnen in Israel worden gediscrimineerd, doen mij wel heel erg denken aan Zuid-Afrika onder de Apartheid.


Natuurlijk voelt een christen zich verbonden met Israël. Wie het OT en NT leest weet dat het christendom rechtstreeks voortkomt uit het Jodendom.
Dat geldt net zo goed voor de islam. Overigens geloof ik niet in de speciale band van het joodse volk met God. God is er voor ieder volk. Dus wat dat betreft heb ik niks met het jodendom te maken.

Maarten
22-08-07, 00:37
Geplaatst door Alim
Tot voor kort wist men in de kerktop niet dat er ook Palestijnse christenen zijn.
:rolleyes:

Doet denken aan praktijken in ontwikkelingslanden, waarbij alleen bekeerde "wilden" hulp kregen.

Verder is volstrekt duidelijk, dat er in Israel ineens razendsnel aan vrede gewerkt blijkt te kunnen worden, als Europa zijn grenzen dicht gooit.
Echt flink dicht, totdat de gebieden helemaal ontruimd zijn.
Maar goed, Europa wil niet, dus die ellende daar gaat gewoon door.
Daar is alles mee gezegd.

Nederlandse Lutheranen gaan natuurlijk pas om, als de rest van de Lutheranen ter wereld ook om is.
Je zou ze lafbekken kunnen noemen. Maar de rest van Nederland is nog veel erger. Noem ze dus gerust helden.

Maarten
22-08-07, 00:59
Geplaatst door mulan
Apart. Dat hoor je niet vaak. Ik zag net nog op CNN van die Christelijke zionisten die miljoenen inzamelde voor nederzettingen. Ik heb het overigens altijd een beetje vreemd gevonden hoe die Christelijke zionisten in de VS totaal geen boodschap hadden aan Palestijnse Christenen die ook lijden onder Israelische bezetting.

Breek me de bek niet los, man. Alles wat met christelijke steun aan israel te maken heeft, is zo rot als een mispel. Theologisch, menselijk, strategisch, ethisch, alles rammelt..
Je kunt de ondeugdelijkheid (achterlijkheid) van christelijke denkstromingen al bijna determineren met de mate van steun aan Israel. Hoe meer ze dat doen, hoe meer ze op allerlei andere vlakken ook troep produceren.

Je moet ze natuurlijk wel "respecteren". Dat lukt je vooral, als je niet veel weet van Christendom.
Maar ik ben christen, en vind het vanuit christelijk oogpunt bespottelijk en verachtelijk wat je daar ziet. Israel is gewoon het laatste grote schandaal in christendom.

De kwestie lijkt ervoor gemaakt, om daar eindelijk mee af te rekenen. Bevrijdt christendom van zijn achterlijkheid! Hoog tijd, dat er een christelijke Hirsi Ali op staat om daar Verlichtings-verhalen te propageren! Hopelijk is het dan eindelijk afgelopen met christelijke steun aan grootschalige misdadigheid.

Julien
22-08-07, 01:04
Geplaatst door Maarten
Hoog tijd, dat er een christelijke Hirsi Ali op staat om daar Verlichtings-verhalen te propageren! Hopelijk is het dan eindelijk afgelopen met christelijke steun aan grootschalige misdadigheid.

Maarten niet overdrijven. Je generaliseert. Omdat protestantse evangelisten vaak de grootste mond hebben, en dus het meeste opvallen, betekent het nog niet dat het christendom in het algemeen zo pro-israel is. Sterker nog, het christendom is maar al te vaak (onterecht) beschuldigd antisemitisch te zijn.

Zoals ik al gezegd heb, het Vaticaan is behoorlijk pro-Palestijns, heeft heel vaak kritiek geuit op Israel.
http://village.flashnet.it/users/fn034463/images/pope.jpg
En vergeet niet dat er miljoenen christenen in het Midden-Oosten wonen (waaronder Palestina en Libanon) die de Israeli's net zo goed haten als de islamitische Palestijnen.

Slinger
22-08-07, 11:20
Geplaatst door Julien
Maarten niet overdrijven. Je generaliseert. Omdat protestantse evangelisten vaak de grootste mond hebben, en dus het meeste opvallen, betekent het nog niet dat het christendom in het algemeen zo pro-israel is. Sterker nog, het christendom is maar al te vaak (onterecht) beschuldigd antisemitisch te zijn.

Zoals ik al gezegd heb, het Vaticaan is behoorlijk pro-Palestijns, heeft heel vaak kritiek geuit op Israel.
http://village.flashnet.it/users/fn034463/images/pope.jpg
En vergeet niet dat er miljoenen christenen in het Midden-Oosten wonen (waaronder Palestina en Libanon) die de Israeli's net zo goed haten als de islamitische Palestijnen.

In je laatste zin geef je aan dat er inderdaad sprake is van haat tegen Joden, ook bij moslims. Waar komt die haat vandaan? Geloof maar niet dat die komt door de zogenaamde wandaden van Israël. Het bewijs daarvoor is dat, voor nog veel ergere wandaden die moslims onderling begaan, helemaal geen belangstelling is. Denk aan Soedan, Afghanistan, Irak, de Arabieren in Iran. Daar worden gruwelijkheden bedreven op een schaal waarbij het Israëlisch-Palestijnse conflict helemaal verbleekt. Toch zijn alle moslims gefocust op Palestina. Hoe komt dat?
Dat komt doordat dit conflict voor moslims in feite een godsdienstige basis heeft. Het gaat om de strijd tegen de Joden die een staat hebben gevestigd op heilige islamitische grond, dat is de kern van de zaak. De rest is propaganda, waar velen intrappen.

super ick
22-08-07, 11:26
Geplaatst door Julien
Eh dat jij dat leest door je eigen vooroordelen richting mij - of het Vaticaan - daar kan ik niets aan doen. Maar ik noem het de juiste zaak omdat ik het internationale recht achter me heb staan. En ik wou er ff bij toevoegen dat het Vaticaan er zo ook over denkt.

En ik wilde er ff aan toevoegen dat dat geen reden is om te denken dat het dan moreel juist is.
Ik heb geen vooroordelen over het vaticaan. Het betreffen gewoon feitelijkheden. Ik bood je al aan een lijstje te produceren.
Maar jij mag fan zijn hoor, je mag hier tenslotte ook de duivel himself aanbidden.

Mij te beschuldigen van vooroordelen op basis van 1 zinnetje. Dat is pas een vooroordeel.

Slinger
22-08-07, 11:31
Geplaatst door Julien
Nou ik vind de westerse berichtgeving niet echt anti-israel, en toch hoor ik steeds van misdaden van Israelische kant richting Palestijnen. Plus het feit dat de Palestijnse vluchtelingen Israel niet binnen kunnen, Israel zich niet houdt aan VN-resoluties en Palestijnen in Israel worden gediscrimineerd, doen mij wel heel erg denken aan Zuid-Afrika onder de Apartheid.

Je ziet wel de 'Israëlische misdaden' maar niet de Palestijnse? Dat vind ik wel erg eenzijdig. Ik denk dat je het slachtoffer bent van propaganda.
Wat betreft apartheid: ik ga het rijtje kenmerken van apartheid niet opnoemen maar er was nog wel iets meer aan de hand dan de zaken die jij opnoemt. De vergelijking is volstrekt willekeurig.


Dat geldt net zo goed voor de islam. Overigens geloof ik niet in de speciale band van het joodse volk met God. God is er voor ieder volk. Dus wat dat betreft heb ik niks met het jodendom te maken.

Dat is een godsdienstige kwestie, waarover we van mening verschillen. Bij de roomsen heeft men vaak niet zo veel op met het OT, maar christenen die de bijbel lezen zien wel degelijk een rechtstreekse lijn van de bijbel naar Israël.

Slinger
22-08-07, 11:36
Geplaatst door knuppeltje
Tussen wie?

Wat denk je van Israël en de Palestijnen?

Slinger
22-08-07, 11:39
Geplaatst door mulan
Apart. Dat hoor je niet vaak. Ik zag net nog op CNN van die Christelijke zionisten die miljoenen inzamelde voor nederzettingen. Ik heb het overigens altijd een beetje vreemd gevonden hoe die Christelijke zionisten in de VS totaal geen boodschap hadden aan Palestijnse Christenen die ook lijden onder Israelische bezetting.

O ja? Palestijnse christenen lijden vooral onder de druk van hun islamitische broeders. Het is niet voor niets dat het aantal in christenen in Palestijnse gebieden gestaag afneemt.

knuppeltje
22-08-07, 11:45
Geplaatst door Slinger
Wat denk je van Israël en de Palestijnen?

Tja, maar welke?

Slinger
22-08-07, 11:48
Geplaatst door knuppeltje
Tja, maar welke?

Lijkt me niet moeilijk. De wettige regering is Fatah. Zij hebben bovendien de macht op de westoever. Daar moet dus mee gepraat worden.

mulan
22-08-07, 20:22
Geplaatst door Slinger
O ja? Palestijnse christenen lijden vooral onder de druk van hun islamitische broeders. Het is niet voor niets dat het aantal in christenen in Palestijnse gebieden gestaag afneemt.

Tuurlijk. Denk je dat er ook maar een persoon op aarde het fijn vind om onder bezetting te leven ofzo. Maar je mag best toegeven dat het je geen ene moer interesseert zonder Palestijnse moslims erbij te betrekken.

mulan
22-08-07, 20:23
Geplaatst door Slinger
Lijkt me niet moeilijk. De wettige regering is Fatah. Zij hebben bovendien de macht op de westoever. Daar moet dus mee gepraat worden.

De wettige regering is helemaal niet Fatah. Dat is de regering die afgedwongen is door een ondemocratische tendens in Amerika en sommige Europese landen.

Slinger
22-08-07, 20:30
Geplaatst door mulan
De wettige regering is helemaal niet Fatah. Dat is de regering die afgedwongen is door een ondemocratische tendens in Amerika en sommige Europese landen.

Dus?
Maar niet praten?

pim p s
22-08-07, 20:47
Ik kan me woest maken over de geraffineerde praktijken van de Israëli's t.a.v. de Palestijnen. Ze lijken hun lesje goed geleerd te hebben gedurende de jaren 40 - 45. Waarom zijn VN resoluties op iedere staat van toepassing en niet op Israël? En wat is er mis met vrijheidsstrijders als Hamas? Gr Pim P S

sjo
22-08-07, 22:28
Geplaatst door Julien


Eindelijk eens christenen die aan de juiste kant van het conflict staan. Ik erger me al jaren dood aan 'christenen voor israel' (vaak protestanten). Het Vaticaan zet zich ook al heel lang in voor de Palestijnse belangen.

Afblijven van mijn lijfblad vriend. En het Vaticaan zou dat ook helemaal niet moeten doen,

gr.
sjo

pim p s
22-08-07, 22:44
Die opmerkingen over het Vaticaan ontgaan me.
En ik voel me geen Christen.
Hooguit een critische volger van het Midden Oosten conflict.
En daarin zijn twee partijen zeer dubieus bezig.
T.w. de Israëliërs en de Amerikanen.
En dan is "dubieus" nog zeer zacht uitgedrukt.
Waarom heet Palestina Palestina en wonen er nauwelijks Palestijnen?
En waarom worden die weinige Palestijnen in Israël ook nog achtergesteld qua onderwijs, gezondheidszorg en wat dies meer zij?
En waarom worden straffeloos waterbronnen, olijfgaarden, etc. door de Israëliërs afgenomen van de Palestijnen? En niemand in de zogenaamde beschaafde wereld die actie onderneemt.
Gr Pim P S

sjo
22-08-07, 23:22
Geplaatst door pim p s

Waarom heet Palestina Palestina en wonen er nauwelijks Palestijnen?

Weet jij echt niet hoe Palestina aan die naam is gekomen ? Dat moet je kunnen uitvlooien.........

gr.
sjo

Julien
23-08-07, 01:06
Geplaatst door sjo
Afblijven van mijn lijfblad vriend. En het Vaticaan zou dat ook helemaal niet moeten doen,

gr.
sjo

Wat bedoel je? Is 'christenen voor Israel' je 'lijfblad' (nooit van dat woord gehoord..)?