PDA

Bekijk Volledige Versie : Sloop dreigt voor kerken Amsterdam



Marsipulami
21-08-07, 09:34
Sloop dreigt voor kerken Amsterdam


AMSTERDAM (RKnieuws.net) - Voor verschillende kerkgebouwen in Amsterdam dreigt de slopershamer. Dat meldde de Task Force Toekomst Kerkgebouwen dinsdagmorgen in een persbericht. De werkgroep heeft in een brief aan de gemeente Amsterdam gevraagd de aangekondigde sloop van kerkgebouwen te verhinderen.
In de hoofdstad kampt een aantal kerken met een sterke daling van het aantal kerkgangers. Kerkelijke gemeenten stoten daarom hun gebouwen af. Het probleem is dat de besluitvorming hierover voornamelijk binnenkerkelijk plaatsvindt, zo schrijft de taskforce. „De gemeenten en bewoners worden doorgaans pas ingelicht als het besluit rond is. Vaak is er dan al een overeenkomst gesloten met een nieuwe eigenaar, soms zelfs met een sloopbeding. Inspraak voor de buurt over de toekomst van zo’n gebouw is dan niet meer mogelijk.”

In de brief aan de gemeente Amsterdam vraagt de taskforce om een standaardonderzoek naar mogelijkheden voor behoud en herbestemming van vrijkomende kerkgebouwen op te nemen in het gemeentelijke beleid. Daardoor zou een „dramatisch verlies van belangrijk erfgoed” worden voorkomen.

De panden die nu door de sloophamer bedreigd worden zijn voornamelijk naoorlogse kerkgebouwen. In de religieuze architectuur was dit een „belangwekkende en creatieve periode”, zo schrijft de taskforce. Als voorbeeld van Amsterdamse kerken die dreigen te verdwijnen, noemt de werkgroep de Pius X-kerk in Slotervaart, De Opgang in Osdorp en de Christus Koningkerk in Oost. Laatstgenoemde kreeg in 2003 nog de status van gemeentemonument.

De rooms-katholieke kerk in Amsterdam-Noord overweegt vrijwel al haar gebouwen af te stoten, waarvoor één nieuw kerkgebouw terug moet komen. De taskforce wil in overleg met de gemeente Amsterdam, de betrokken deelraad en bewoners een nieuwe bestemming zoeken voor deze kerkgebouwen.

Kerkgebouwen die hun oorspronkelijke functie verliezen zouden bij voorkeur een sociale of maatschappelijke functie moeten behouden, zo schrijft de taskforce. „Kerkgebouwen zijn echte gemeenschapsgebouwen, en ze kunnen een belangrijke rol spelen in het sociale integratie- en wijkbeleid van zowel gemeente als overheid. Maar dan moeten deze gebouwen wel in stand worden gehouden.”

Deze maand start in een Amsterdam de campagne ”Nieuw leven voor oude gebouwen” van de Stichting Agora Europa. In de campagne worden 26 gebouwen belicht die een „nieuwe toekomst” verdienen. Daaronder bevinden zich ook zes kerkgebouwen, waarvan drie in Amsterdam-Noord.

Marsipulami
21-08-07, 09:46
Geplaatst door Marsipulami
Sloop dreigt voor kerken Amsterdam




In België zijn alle kerken eigendom van de staat. Daar liggen de kerken er allemaal netjes gerestaureerd bij en worden er geen kerken gesloopt. Het maakt niet uit of er nog gelovigen komen in die kerken.

Als Nederland niet ingrijpt wordt een belangrijk deel van het historisch cultureel erfgoed vernietigd voor het nageslacht. Het verschil met het talibanregime die in Bamiyan Boeddhabeelden lieten exploderen, is dat men in Nederland geen dynamiet gebruikt om het verleden uit te wissen.

tribia
21-08-07, 10:39
Er is chronisch een moskeeen tekort....waarom niet een nieuwe bestemming geven....zonde

Marsipulami
21-08-07, 10:44
Geplaatst door tribia
Er is chronisch een moskeeen tekort....waarom niet een nieuwe bestemming geven....zonde


Dat ligt nogal gevoelig voor de publieke opinie. Veel mensen zien een kerk liever gesloopt dan dat er een moskee van gemaakt zou worden. Misschien kan de overheid er proberen gebedsruimtes te maken ten dienste van verschillende (dakloze) religieuze gemeenschappen.

illmatik
21-08-07, 10:44
Tja, dat krijg je met dat afvallige gedoe.

tribia
21-08-07, 10:49
Geplaatst door Marsipulami
Dat ligt nogal gevoelig voor de publieke opinie. Veel mensen zien een kerk liever gesloopt dan dat er een moskee van gemaakt zou worden. Misschien kan de overheid er proberen gebedsruimtes te maken ten dienste van verschillende (dakloze) religieuze gemeenschappen.

Das hun probleem. In het verleden is het al voorgekomen en ik vind het overigens wel wat hebben. Van godshuis naar allahshuis. Op de Rozengracht heb je een prachtig exemplaar wat in in de jaren 80 in turkse handen is gevallen. Overigens is het een monumentaal pand....bietje zonde denk

Bofko
21-08-07, 11:11
Geplaatst door Marsipulami

Als Nederland niet ingrijpt wordt een belangrijk deel van het historisch cultureel erfgoed vernietigd voor het nageslacht. Het verschil met het talibanregime die in Bamiyan Boeddhabeelden lieten exploderen, is dat men in Nederland geen dynamiet gebruikt om het verleden uit te wissen.

Ik denk dat Nederland van alle landen relatief het meeste geld uittrekt voor behoud van cultureel erfgoed.

David
21-08-07, 11:14
Geplaatst door Marsipulami
Dat ligt nogal gevoelig voor de publieke opinie. Veel mensen zien een kerk liever gesloopt dan dat er een moskee van gemaakt zou worden. Misschien kan de overheid er proberen gebedsruimtes te maken ten dienste van verschillende (dakloze) religieuze gemeenschappen.


Of wat ze bijvoorbeeld in Utrecht hebben gedaan: verbouwen tot appartementen. Erg mooi!

Marsipulami
21-08-07, 11:45
Geplaatst door Bofko
Ik denk dat Nederland van alle landen relatief het meeste geld uittrekt voor behoud van cultureel erfgoed.

Dat is relatief. Bij ons valt het onderhoud van kerken niet onder die noemer maar de instandhouding van kerken wordt wel (grotendeels) bekostigd door de overheid.

Marsipulami
21-08-07, 11:46
Geplaatst door David
Of wat ze bijvoorbeeld in Utrecht hebben gedaan: verbouwen tot appartementen. Erg mooi!

Ja, maar zo'n verbouwing kost veel meer dan gewoon nieuwe appartementen zetten en de kerk platgooien. Dus daarvoor is dan ook weer overheidsgeld nodig.

Joesoef
21-08-07, 12:05
Geplaatst door Marsipulami
Ja, maar zo'n verbouwing kost veel meer dan gewoon nieuwe appartementen zetten en de kerk platgooien. Dus daarvoor is dan ook weer overheidsgeld nodig.


Het bovenstaande verhaal is wat onvolledig.

In Amsterdam heb je verschillende soorten gebouwen, monumenten, stadsbeeld bepalende gebouwen en gewoon gebouwen.

Voor Monumenten krijg je alleen bij hele hoge uitzondering een vergunning, voor stadsbeeld bepalende gebouwen krijgt men over het algemeen alleen een vergunning als er goede redenen tegen over staan (noodzakelijk ed). De kerken waar men het in dit verhaaltje over heeft zijn over het algemeen normale gebouwen en een enkele keer stadsbeeld bepalend.

In Amsterdam noord staat geloof ik maar een gebouw wat echt stadsbeeld bepalend is, rest is echt volstrekt waardeloos als gebouw zijnde.
Monumenten worden zonder problemen verbouwd tot appartement. Wat de gemeente wel eens mag gaan doen is de regel stadsbeeld bepalend aanscherpen, dit mag nu nog gemakkelijk gesloopt worden. Nieuwbouw is namelijk altijd erger dan wat er stond (op een enkele uitzondering na dan).

Julien
21-08-07, 13:18
Eigenlijk wel vreemd, want ik heb veel verhalen gehoord over juist het gebrek aan kerken. Vooral de 'pinkstergemeenten' (protestantse sekte) groeien hun kerken uit en dan heb je nog de migrantenkerken die heel erg op zoek zijn naar grotere en nieuwere gebouwen. Het christendom is juist met een opmars bezig onder en dankzij de migranten/ allochtonen.

Kerken ombouwen tot moskeeën, zoals ik hierboven las, lijkt me geen goed idee.

knuppeltje
21-08-07, 13:30
Geplaatst door Julien
Eigenlijk wel vreemd, want ik heb veel verhalen gehoord over juist het gebrek aan kerken. Vooral de 'pinkstergemeenten' (protestantse sekte) groeien hun kerken uit en dan heb je nog de migrantenkerken die heel erg op zoek zijn naar grotere en nieuwere gebouwen. Het christendom is juist met een opmars bezig onder en dankzij de migranten/ allochtonen.

Kerken ombouwen tot moskeeën, zoals ik hierboven las, lijkt me geen goed idee.

Aan iedereen- maar niet voor de moslims dus.
Is dit discreminatie- of vrijheid van meningsuiting?

Soldim
21-08-07, 13:37
Geplaatst door Marsipulami
Als Nederland niet ingrijpt wordt een belangrijk deel van het historisch cultureel erfgoed vernietigd voor het nageslacht. Het verschil met het talibanregime die in Bamiyan Boeddhabeelden lieten exploderen, is dat men in Nederland geen dynamiet gebruikt om het verleden uit te wissen.

Ik heb liever dat m'n belastingcenten naar nuttige dingen gaan. Een of twee mooie kerken behouden, ach vooruit. Maar de rest mag wat mij betrefd gesloopt worden als ze niet worden gebruikt en onderhouden door de gebruikende gelovigen.

Julien
21-08-07, 13:37
Geplaatst door knuppeltje
Aan iedereen- maar niet voor de moslims dus.
Is dit discreminatie- of vrijheid van meningsuiting?

Nee kerken behoren toe aan christenen en moskeeën behoren toe aan moslims. Voor christenen is een kerk een plek waar God aanwezig is. Als de kerk geen functie meer heeft, kun je er een publiek gebouw van maken. Maar het ombouwen tot tempel, synagoge of moskee vind ik onrespectvol voor de christenen. Moslims zullen er waarschijnlijk net zo over denken als een oude moskee wordt omgebouwd tot kerk.

Maar zoals ik al hiervoor zei; het christendom groeit dankzij bekeringen en de komst van nieuwe migranten, dus waarom worden er geen nieuwe kerken van gemaakt?

knuppeltje
21-08-07, 14:55
Geplaatst door Julien
Nee kerken behoren toe aan christenen en moskeeën behoren toe aan moslims. Voor christenen is een kerk een plek waar God aanwezig is. Als de kerk geen functie meer heeft, kun je er een publiek gebouw van maken. Maar het ombouwen tot tempel, synagoge of moskee vind ik onrespectvol voor de christenen. Moslims zullen er waarschijnlijk net zo over denken als een oude moskee wordt omgebouwd tot kerk.

Maar zoals ik al hiervoor zei; het christendom groeit dankzij bekeringen en de komst van nieuwe migranten, dus waarom worden er geen nieuwe kerken van gemaakt?

Wel een stom verhaal van je.
Stel dat Mehmet de 2e in 1453 dat ook vond, dan was de Aya Sophia er van af toen niet meer geweest, en sinds een tijd is dat gebouw ook alweer een museum.
Gelukkig vond Mehmet het gebouw zo mooi- dat alles tegen de grond mocht van hem, maar dat moest blijven.

Julien
21-08-07, 15:00
Geplaatst door knuppeltje
Wel een stom verhaal van je.
Wat een argument :moe:


Stel dat Mehmet de 2e in 1453 dat ook vond, dan was de Aya Sophia er van af toen niet meer geweest, en sinds een tijd is dat gebouw ook alweer een museum.
Gelukkig vond Mehmet het gebouw zo mooi- dat alles tegen de grond mocht van hem, maar dat moest blijven.

Dat de Aya Sophia van kerk tot moskee is gemaakt was (en is) ook een grote belediging. je wil niet weten wat voor kwaad bloed dat nog steeds zet bij sommige grieken en andere oost-Europeanen. Waar zeg ik dat dat soort kerken gelijk tegen de grond moeten? Het moeten desnoods gewoon musea worden of publieke gebouwen.
Ik weet niet wat voor geloof jij aanhangt, waarschijnlijk ben je atheïst, want voor een gelovige is zoiets niet leuk om te horen.

H.P.Pas
21-08-07, 15:12
Geplaatst door Julien
Voor christenen is een kerk een plek waar God aanwezig is.

Is dat zo ?
Waar twee in Mijn Naam tezamen komen ben ik in hun midden.
Dacht ik, dat is niet maatgevend natuurlijk.

knuppeltje
21-08-07, 15:28
Geplaatst door Julien
Wat een argument :moe:



Dat de Aya Sophia van kerk tot moskee is gemaakt was (en is) ook een grote belediging. je wil niet weten wat voor kwaad bloed dat nog steeds zet bij sommige grieken en andere oost-Europeanen. Waar zeg ik dat dat soort kerken gelijk tegen de grond moeten? Het moeten desnoods gewoon musea worden of publieke gebouwen.
Ik weet niet wat voor geloof jij aanhangt, waarschijnlijk ben je atheïst, want voor een gelovige is zoiets niet leuk om te horen.

Het eerste is een constatering, en niet meer.
Wat hebben die Grieken daarmee te maken?
Kweetniet of de Turken toen al musea kenden?
In Breda maakt geen enkele katholiek zich druk om het fijt dat de grootste kerk (ook een heel mooie) al eeuwen in handen is van de protestanten, al sinds de tijd van de beeldenstorm.
Maar het zijn juist bisdommen die vaak willen dat zo'n kerk geen openbare fumctie krijgt maar gesloopt wordt.
Immers met een sloopvergunning bregt het veel meer op dan zonder, questy van grond prijzen, en velen van die gebouwen zijn trouwens te lelijk om aan te zien ook.