PDA

Bekijk Volledige Versie : Eilanden op Noordpool ontdekt door smelten ijs



IbnRushd
21-08-07, 11:28
Eilanden op Noordpool ontdekt door smelten ijs

ANP/RTR

NY ALESUND - Wetenschappers hebben op de Noordpool eilanden ontdekt die voorheen niet bekend waren. De eilanden zijn tevoorschijn gekomen doordat het ijs op zee is gesmolten. Dat heeft de Noorse minister van Milieu, Helen Bjoernoy, maandag gezegd tijdens een congres van deskundigen in het Noorse Ny Alesund.

Volgens de zegslieden is het ijs van de ijskap op de Noordpool nog sneller gesmolten dan de Verenigde Naties hadden voorzien. Volgens de wetenschappers hebben ijsberen en zeehonden ook te lijden, omdat het ijs dit jaar veel vroeger smolt dan normaal.

Een VN-commissie van 2500 wetenschappers zei in februari te verwachten dat het ijs op de Noordpool eind deze eeuw nagenoeg verdwenen is. De directeur van het British Antarctic Survey waarschuwde dat al rond 2050 de Noordpool al ijsvrij is.

volkskrant.nl

Bofko
21-08-07, 13:41
Geplaatst door IbnRushd
Eilanden op Noordpool ontdekt door smelten ijs

ANP/RTR

NY ALESUND - Wetenschappers hebben op de Noordpool eilanden ontdekt die voorheen niet bekend waren.

Vreemd verhaal . Ieder stuk land boven de zeespiegel (of zelfs tot flink wat meters daaronder) lijkt mij in kaart gebracht. Ook als er een laag ijs op ligt.

Dus ik wacht op meer details hierover.

tr_imparator
21-08-07, 14:09
Geplaatst door Bofko
Vreemd verhaal . Ieder stuk land boven de zeespiegel (of zelfs tot flink wat meters daaronder) lijkt mij in kaart gebracht. Ook als er een laag ijs op ligt.

Dus ik wacht op meer details hierover.


Misschien een brok ijs dat is afgebroken? :tik:

knuppeltje
21-08-07, 14:40
Geplaatst door tr_imparator
Misschien een brok ijs dat is afgebroken? :tik:

Of een grote komkomer, daar is het nu tijd voor.