PDA

Bekijk Volledige Versie : Rabbijn trouwt met dominee



Marsipulami
25-08-07, 16:17
Rabbijn trouwt met dominee
Geplaatst door Theo Borgermans op
za 25 aug '07 om 14:06u
PARIJS (RKnieuws.net) - Een rabbijn, die werkzaam was in Montpellier en Straatsburg, is uit zijn functie onzet nadat hij vorige maand met een vrouwelijke dominee trouwde.
Het huwelijk had in Jeruzalem plaats. Het werd aanvaard door de gereformeerde Kerk van Frankrijk maar de federatie van jodendom stuurde de 53-jarige rabbijn de laan uit, zegt zijn 35-jarige kersverse echtgenote. (tb)

Slinger
25-08-07, 18:01
Het volgende bericht is natuurlijk dat een pastoor met een imam trouwt...

ronald
26-08-07, 00:49
Geplaatst door Slinger
Het volgende bericht is natuurlijk dat een pastoor met een imam trouwt...


Maar die wordt dan niet de laan uitgestuurd?

Die zogenaamde rabbijn respecteert de basisregels van de Tora niet, wat moet die daar dan nog mee?

Slinger
26-08-07, 09:39
Geplaatst door ronald
Maar die wordt dan niet de laan uitgestuurd?

Die zogenaamde rabbijn respecteert de basisregels van de Tora niet, wat moet die daar dan nog mee?

Ik weet zeker dat ze allebei geëxcommuniceerd worden voordat ze met hun ogen kunnen knipperen.

pureMaroc
26-08-07, 20:25
[QUOTE]Geplaatst door Slinger
[B]Het volgende bericht is natuurlijk dat een pastoor met een imam trouwt...

Imams zijn allemaal mannen. Islamitische mannen mogen met vrouwen die in het Boek geloven trouwen.

Julien
26-08-07, 20:35
Geplaatst door Marsipulami
Het werd aanvaard door de gereformeerde Kerk van Frankrijk

Zijn er gereformeerden in Frankrijk?? Ik heb er nog nooit van gehoord.

H.P.Pas
26-08-07, 21:00
Geplaatst door Julien
Zijn er gereformeerden in Frankrijk??

Ongeveer een miljioen (http://www.protestants.org/fpf/membres/index.html)
De grootse kerk is de ERF (L’Eglise Réformée de France (http://www.eglise-reformee-fr.org/rubrique.php3?id_rubrique=3) ).
Calvijn was overigens een Fransman.

Julien
26-08-07, 21:09
Geplaatst door H.P.Pas
Ongeveer een miljioen (http://www.protestants.org/fpf/membres/index.html)
De grootse kerk is de ERF (L’Eglise Réformée de France (http://www.eglise-reformee-fr.org/rubrique.php3?id_rubrique=3) ).
Calvijn was overigens een Fransman.

Hm dus ongeveer 0,5%..
Maar die link van jou heeft het over álle protestanten in Frankrijk. Ik wist wel dat die er waren, al is het de 3e godsdienst van het land (na de katholieke kerk en de 10% moslims), maar het zijn vooral de evangelicals die aan het groeien zijn in Frankrijk. Dat zie je in de meeste van oudsher katholieke landen, zoals Brazilië.

Overigens, was Calvin niet een Zwitser?

Slinger
26-08-07, 22:01
Geplaatst door pureMaroc
[QUOTE]Geplaatst door Slinger
[B]Het volgende bericht is natuurlijk dat een pastoor met een imam trouwt...

Imams zijn allemaal mannen. Islamitische mannen mogen met vrouwen die in het Boek geloven trouwen.

ja, pastoors zijn ook allemaal mannen. Volgens de Nederlandse wet mag een mannelijke pstoor best met een mannelijke imam trouwen.

H.P.Pas
26-08-07, 22:24
Geplaatst door Julien
Overigens, was Calvin niet een Zwitser?

Nee; hij heeft wel in Genève carrière gemaakt.

PS. Nooit 'De drie musketiers' gelezen ? De Reformatie heeft in Frankrijk historisch een belangrijke rol gespeeld.

Slinger
27-08-07, 00:37
Geplaatst door Julien
Zijn er gereformeerden in Frankrijk?? Ik heb er nog nooit van gehoord.

Het protestantisme is voor een deel in Frankrijk uitgevonden, tenminste het calvinisme. Vanuit Frankrijk is het naar de Nederlanden overgewaaid. Als je daar niets van weet, dan moet je maar eens in de Ardèche gaan kijken en in sommige streken van de Dordogne. Daar vind je in elk dorp en elke stad een temple protestante. Ook wordt daar in diverse musea in kastelen etc nog de geschiedenis van de Franse protestanten (hugenoten) levend gehouden. Zoals je misschien wel weet zijn er in de zestiende en zeventiende eeuw verscheidene bloedige vervolgingen georganiseerd door de Franse staat in samenwerking met de roomsen. In Nederland en in Zuid-Afrika vind je nog veel families met Franse namen die in de 17e eeuw gevlucht zijn.

Julien
27-08-07, 00:57
Geplaatst door Slinger
Het protestantisme is voor een deel in Frankrijk uitgevonden, tenminste het calvinisme. Vanuit Frankrijk is het naar de Nederlanden overgewaaid. Als je daar niets van weet, dan moet je maar eens in de Ardèche gaan kijken en in sommige streken van de Dordogne. Daar vind je in elk dorp en elke stad een temple protestante. Ook wordt daar in diverse musea in kastelen etc nog de geschiedenis van de Franse protestanten (hugenoten) levend gehouden. Zoals je misschien wel weet zijn er in de zestiende en zeventiende eeuw verscheidene bloedige vervolgingen georganiseerd door de Franse staat in samenwerking met de roomsen. In Nederland en in Zuid-Afrika vind je nog veel families met Franse namen die in de 17e eeuw gevlucht zijn.

Ik ken wel de Franse geschiedenis wat betreft godsdienstoorlogen. Frankrijk, maar ook bijv. Spanje, hadden grote populaties protestanten. En Fransen zijn per definitie een volk dat ervan houdt tegendraads te zijn; en toen was het in de mode om tegen de Paus te zijn..

Het protestantisme is in Frankrijk echter zo goed als uitgeroeid. Je hebt inderdaad - zoals je zegt - nog wat autochtone protestanten in sommige regio's, maar het zijn vooral zwarte Afrikanen en Amerikaanse 'zendelingen' die het protestantisme (evangelisme) naar Frankrijk brengen. Protestantisme wordt in Frankrijk vaak nog steeds als een sekte gezien. De islam en het R-Katholicisme zijn eigenlijk de enige 2 serieus genomen godsdiensten, al zie je de laatste tijd meer godsdienstvrijheid komen voor andere gelovigen.

Wortel
27-08-07, 07:19
Het protestantisme is in Frankrijk echter zo goed als uitgeroeid. Je hebt inderdaad - zoals je zegt - nog wat autochtone protestanten in sommige regio's, maar het zijn vooral zwarte Afrikanen en Amerikaanse 'zendelingen' die het protestantisme (evangelisme) naar Frankrijk brengen. Protestantisme wordt in Frankrijk vaak nog steeds als een sekte gezien. De islam en het R-Katholicisme zijn eigenlijk de enige 2 serieus genomen godsdiensten, al zie je de laatste tijd meer godsdienstvrijheid komen voor andere gelovigen.

Het protestantisme uitgeroeid. Zo klinkt het wel als in één adem met de gele koorts en de builenpest. Magoed, de alevieten in Turkije worden ook nog altijd als een anomalie beschouwd.
Als Liberté, Égalité en Fraternité werkelijk serieus genomen worden is het niet meer dan logisch dat er meer godsdienstvrijheid komt. Maar misschien is dat van deze Protestant wat al te hard gedagdroomd.

reallife
27-08-07, 12:22
Geplaatst door Slinger
Het protestantisme is voor een deel in Frankrijk uitgevonden, tenminste het calvinisme. Vanuit Frankrijk is het naar de Nederlanden overgewaaid. Als je daar niets van weet, dan moet je maar eens in de Ardèche gaan kijken en in sommige streken van de Dordogne. Daar vind je in elk dorp en elke stad een temple protestante. Ook wordt daar in diverse musea in kastelen etc nog de geschiedenis van de Franse protestanten (hugenoten) levend gehouden. Zoals je misschien wel weet zijn er in de zestiende en zeventiende eeuw verscheidene bloedige vervolgingen georganiseerd door de Franse staat in samenwerking met de roomsen. In Nederland en in Zuid-Afrika vind je nog veel families met Franse namen die in de 17e eeuw gevlucht zijn.

Mijn moeder draagt een hugenotenkruisje. De Franse lelie, een duifje, een kruisje :)

http://www.pkwapenveld.nl/betekenissen.htm

mark61
27-08-07, 12:27
Geplaatst door Julien
Hm dus ongeveer 0,5%.

Heeft Frankrijk 200 miljoen inwoners? Of zullen we toch maar 2% doen?

mark61
27-08-07, 12:28
En vergeet de Katharen niet :student:

Onlangs hersticht, als ik me niet vergis. :bril:

reallife
27-08-07, 12:35
Geplaatst door mark61
En vergeet de Katharen niet :student:

Onlangs hersticht, als ik me niet vergis. :bril:
Ooit eens iets over gelezen. Een kasteel in de Vogézen ofzoiets?

mark61
27-08-07, 12:37
Geplaatst door reallife
Ooit eens iets over gelezen. Een kasteel in de Vogézen ofzoiets?

Nou nee. Een groepering uit het zuiden, Albi, Carcassonne. Zwaar vervolgd en uitgeroeid. Hier en daar 'protestantse' kenmerken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Katharen

reallife
27-08-07, 12:39
Geplaatst door mark61
Nou nee. Een groepering uit het zuiden, Albi, Carcassonne. Zwaar vervolgd en uitgeroeid. Hier en daar 'protestantse' kenmerken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Katharen

Ja ik had het zelf al opgezocht...

In 1243 start toch een derde kruistocht tegen de Albigenzen. Montségur, het laatste bolwerk van de Katharen, valt in 1244. 215 parfaits worden verbrand op de brandstapel. Met de verovering van Montségur zijn de hoogtijdagen van het Katharisme over. Het katharisme gaat dan ondergronds en als nieuw strijdmiddel tegen de katharen wordt door de rooms-katholieke kerk de inquisitie opgericht. Het zal daarna echter nog 80 jaar duren voor ook de laatste kathaarse parfait is verbrand.

Montségur daar speelde dat boek zich af.

reallife
27-08-07, 12:53
Hadden die Katharen niet iets met geheime schatten, verborgen gangen en helige gralen? Moet toch dat boek weer eens opzoeken... al die vage dingen zijn wel leuk. :argwaan:

H.P.Pas
27-08-07, 12:53
Geplaatst door reallife
. 215 parfaits worden verbrand op de brandstapel. Met de verovering van Montségur zijn de hoogtijdagen van het Katharisme over. Het katharisme gaat dan ondergronds en als nieuw strijdmiddel tegen de katharen wordt door de rooms-katholieke kerk de inquisitie opgericht. Het zal daarna echter nog 80 jaar duren voor ook de laatste kathaarse parfait is verbrand.[/I]




Au temps qu'en Angleterre Jean Sans Terre était le roi
Dominique notre père, combattit les albigeois.

Dominique, nique, nique
S'en allait tout simplement,
Ayant des yeux chantants
En tous chemins, en tous lieux,
Il ne parle que du Bon Dieu,
Il ne parle que du Bon Dieu


Certains jours un hérétique, par des ronces le conduit
Mais notre Père Dominique, par sa joie le convertit

Dominique, nique, nique
S'en allait tout simplement,
Ayant des yeux chantants
En tous chemins, en tous lieux,
Il ne parle que du Bon Dieu,
Il ne parle que du Bon Dieu
-- Soeur Sourire :staart:

reallife
27-08-07, 13:15
Geplaatst door H.P.Pas

Au temps qu'en Angleterre Jean Sans Terre, d' était le roi
Dominique notre père, combattit les albigeois.

Dominique, nique, nique
S'en allait tout simplement,
Routier, pauvre et chantant
En tous chemins, en tous lieux,
Il ne parle que du Bon Dieu,
Il ne parle que du Bon Dieu


Certains jours un hérétique, par des ronces le conduit
Mais notre Père Dominique, par sa joie le convertit

Dominique, nique, nique
S'en allait tout simplement,
Routier, pauvre et chantant
En tous chemins, en tous lieux,
Il ne parle que du Bon Dieu,
Il ne parle que du Bon Dieu
-- Soeur Sourire :staart:


Ik heb nooit Frans gehad, Bon Dieu begrijp ik wel natuurlijk net als jours, père en au temps. Wat betekend hérétique, want dat komt me ergens bekent voor?

Slinger
27-08-07, 13:18
Geplaatst door reallife
Ik heb nooit Frans gehad, Bon Dieu begrijp ik wel natuurlijk net als jours, père en au temps. Wat betekend hérétique, want dat komt me ergens bekent voor?

Dat is een ketter of een ketterse leer. Een protestant dus, of een albigens, of een kathaar (zelfde woord).

Wortel
27-08-07, 13:19
Wat betekend hérétique,

Ketter.

Ja, het lijkt een lief luisterliedje van zuster glimlach, maar intussen.

reallife
27-08-07, 13:23
Geplaatst door Slinger
Dat is een ketter of een ketterse leer. Een protestant dus, of een albigens, of een kathaar (zelfde woord).

Zie je, die protestantse genen in me roken al onraad. :vreemd:

reallife
27-08-07, 13:25
Geplaatst door Wortel
Ketter.

Ja, het lijkt een lief luisterliedje van zuster glimlach, maar intussen.

Schijn bedriegt :zucht:

Julien
27-08-07, 13:29
Geplaatst door mark61
Heeft Frankrijk 200 miljoen inwoners? Of zullen we toch maar 2% doen?

Rekenfoutje.. 1.000.000/50.000.000 :D

H.P.Pas
27-08-07, 13:29
Geplaatst door reallife
Ik heb nooit Frans gehad, Bon Dieu begrijp ik wel natuurlijk net als jours, père en au temps. Wat betekend hérétique, want dat komt me ergens bekent voor?

Vrije vertaling:

Onbezorgd, blij en welgemoed trekt père Dominique in de Albigenzenoorlog. Met stralende ogen spreekt hij altijd en overal uitsluitend over de goede God. Op een goede dag staat een hérétique (een ketter) hem naar het leven; ontwapend door de pure blijheid van Dominiques verschijning bekeert de onverlaat zich ter plekke.

Geschreven, gezongen en op akoestische gitaar begeleid door de zingende non Zuster Glimlach.

Slinger
27-08-07, 13:44
Geplaatst door reallife
Hadden die Katharen niet iets met geheime schatten, verborgen gangen en helige gralen? Moet toch dat boek weer eens opzoeken... al die vage dingen zijn wel leuk. :argwaan:

Dat zijn allemaal verhaaltjes achteraf. Het was een secte, verwant aan de Bogomielen in Zuid-Oost Europa. Zij achten het lichaam niets en de ziel alles. Ze zijn niet zo zeer een protestantse secte maar zijn wel verwacht aan de gnosis en aan de joodse kabbalah. Ze geloven in een God die het aardse en het stoffelijke heeft geschapen maar dat is een lagere afschaduwing van de hoogste God. Boek: La Roy Ladurie: Montaillou, een ketters dorp in de Pyreneeën 1294-1324 . Prachtige beschrijving.
Ik weet nog wel ongeveer wat er instaat maar het is toch een beetje weggezakt. want het staat nog wel in mijn boekenkast maar het is al weer 20 jaar geleden dat ik het gelezen heb. Ook Theun de Vries heeft een boek over de Katharen geschreven.

reallife
27-08-07, 13:51
Geplaatst door Slinger
Dat zijn allemaal verhaaltjes achteraf. Het was een secte, verwant aan de Bogomielen in Zuid-Oost Europa. Zij achten het lichaam niets en de ziel alles. Ze zijn niet zo zeer een protestantse secte maar zijn wel verwacht aan de gnosis en aan de joodse kabbalah. Ze geloven in een God die het aardse en het stoffelijke heeft geschapen maar dat is een lagere afschaduwing van de hoogste God. Boek: La Roi Ladurie: Montaillou, een ketters dorp in de Pyreneeën . Prachtige beschrijving.
Vraag me niet meer wat er precies in staat want het staat nog wel in mijn boekenkast maar het is al weer 20 jaar geleden dat ik het gelezen heb. Ook Theun de Vries heeft een boek over de Katharen geschreven.

Interessant :)

reallife
27-08-07, 13:57
Geplaatst door H.P.Pas
Vrije vertaling:

Onbezorgd, blij en welgemoed trekt père Dominique in de Albigenzenoorlog. Met stralende ogen spreekt hij altijd en overal uitsluitend over de goede God. Op een goede dag staat een hérétique (een ketter) hem naar het leven; ontwapend door de pure blijheid van Dominiques verschijning bekeert de onverlaat zich ter plekke.

Geschreven, gezongen en op akoestische gitaar begeleid door de zingende non Zuster Glimlach.

Dank u voor de vertaling :fpetaf:

H.P.Pas
27-08-07, 14:23
Geplaatst door Slinger
Zij achten het lichaam niets en de ziel alles. Ze zijn niet zo zeer een protestantse secte maar zijn wel verwacht aan de gnosis en aan de joodse kabbalah. Ze geloven in een God die het aardse en het stoffelijke heeft geschapen maar dat is een lagere afschaduwing van de hoogste God.

Dat was bijzaak, vrees ik. Ze erkenden de sacramenten niet. Zover gingen de Waldenzen, een verwante sekte, weliswaar niet maar die beweerden weer dat voor het toedienen geen priester nodig was. Paus Innocentius III (what's in a name) kon dat uiteraard niet over zijn kant laten gaan. In de woorden van Betrand Russell: 'Ketterij, welvaart en civilsatie werden in Languedoc met wortel en tak uitgeroeid'.

Reuven
27-08-07, 15:08
Geplaatst door ronald
Maar die wordt dan niet de laan uitgestuurd?

Die zogenaamde rabbijn respecteert de basisregels van de Tora niet, wat moet die daar dan nog mee?

Dat vraag ik me ook af. uit de liberale hoek kan ik alles verwachten, maar van een orthodoxe rabbijn.

Reuven
27-08-07, 15:15
Geplaatst door Slinger
Ik weet zeker dat ze allebei geëxcommuniceerd worden voordat ze met hun ogen kunnen knipperen.

Dat hoeft niet, want zijn toekomstige kinderen zijn niet joods meer. als de moeder niet-joods is, zijn de kinderen ook niet joods. En een giurprocedure kan lang op zich laten wachten.
Succes ermee

Reuven
27-08-07, 15:18
Geplaatst door Reuven
Dat vraag ik me ook af. uit de liberale hoek kan ik alles verwachten, maar van een orthodoxe rabbijn. Een schande voor het religieuze jodendom

pureMaroc
25-09-07, 00:31
Geplaatst door Slinger
ja, pastoors zijn ook allemaal mannen. Volgens de Nederlandse wet mag een mannelijke pstoor best met een mannelijke imam trouwen.

Grapjas,

Een imam die homo is en die bovendien ook nog met een man in het huwelijksbootje stapt? Zo iemand bestaat niet en zal nimmer bestaan.

lihoed
25-09-07, 06:01
Geplaatst door Marsipulami
Rabbijn trouwt met dominee
Geplaatst door Theo Borgermans op
za 25 aug '07 om 14:06u
PARIJS (RKnieuws.net) - Een rabbijn, die werkzaam was in Montpellier en Straatsburg, is uit zijn functie onzet nadat hij vorige maand met een vrouwelijke dominee trouwde.
Het huwelijk had in Jeruzalem plaats. Het werd aanvaard door de gereformeerde Kerk van Frankrijk maar de federatie van jodendom stuurde de 53-jarige rabbijn de laan uit, zegt zijn 35-jarige kersverse echtgenote. (tb)

Jezus zal hem nooit vergeven voor deze daad maar ik kan het wel begrijpen. Een geloof aanhangen waar je geen sex mag bedrijven lijkt me niet te verwezenlijken.

Reuven
25-09-07, 12:40
Geplaatst door pureMaroc
Grapjas,

Een imam die homo is en die bovendien ook nog met een man in het huwelijksbootje stapt? Zo iemand bestaat niet en zal nimmer bestaan.

Sex bedrijven is toegestaan zolang het binnen het huwelijk blijft. Dat de katholieke kerk het cilibaat heeft ingesteld, is niet gebazeerd op de Torah. Het huwelijk heeft deze boodschap; "het overhandigen van de Torah is om de wereldorde in stand te houden.'
Onderstaande is in de Torah gecodiiceerd;
het verbod op gemengde huwelijken.
incest,
homosexualiteit en sexuele omgang met dieren.
Lopen wij hier niet de discussie van dat gemengde huwelijk voorbij? Het is al erg genoeg dat de media van homosexualiteit showbusiness maakt. Laat staan waarmee mijn Joodse religie als de Islam en het Christendom de spot gedreven wordt.
Op deze manier zoals de media omspringt met de waardigheid van genoemde religies zullen wij nooit het niveau bereiken van een vreedsame samenleving.