PDA

Bekijk Volledige Versie : Gül na maanden onrust bijna president Turkije



IbnRushd
28-08-07, 11:28
Gül na maanden onrust bijna president Turkije

dinsdag 28 augustus 2007

ISTANBUL (ANP) - De Turkse minister van Buitenlandse Zaken, Abdullah Gül, wordt dinsdag na maanden van onrust waarschijnlijk verkozen tot president van Turkije. De 56-jarige diplomaat wordt dan het eerste staatshoofd met een islamistische achtergrond in de geschiedenis van het seculiere Turkije.

Naar verwachting weet de kandidaat van de islamitische regeringspartij AKP bij de stemming in het parlement de meerderheid van de volksvertegenwoordigers achter zich.

Tijdens de twee eerdere rondes de afgelopen dagen haalde Gül niet de tweederde meerderheid die toen vereist was. In de derde ronde is slechts een absolute meerderheid nodig.

Politieke crisis

In het voorjaar deed Gül ook al een poging om president te worden. Zijn kandidatuur leidde tot een grote politieke crisis. Na dreigingen van het leger, dat zich beschouwt als hoeder van de scheiding tussen staat en religie, verklaarde het Hooggerechtshof de verkiezingen ongeldig.

Premier Recep Tayyip Erdogan, ook van de AKP, schreef vervolgens nieuwe verkiezingen uit. Die won de partij in juli met afstand, waardoor ze Gül opnieuw naar voren kon schuiven als kandidaat. De AKP bezet 341 zetels in het 550 zetels tellende Turkse parlement.

Kansloos

Twee andere kandidaten doen ook een gooi naar het presidentschap. De linkse partij DSP heeft Tayfun Icli naar voren geschoven terwijl de ultranationalistische MHP Sabahattin Cakmakoglu als president wil. Ze kregen in de eerste twee ronden slechts de steun van hun eigen parlementariërs en zijn eigenlijk bij voorbaat kansloos.

De stemming in het Turkse parlement heeft dinsdagmiddag om twee uur (Nederlandse tijd) plaats. De winnaar wordt naar verwachting vrijwel meteen geïnstalleerd als nieuw Turks staatshoofd.

nieuwsfeit.nl

illmatik
28-08-07, 11:29
Ik 'voorzie' militaire coupcomplotten in Anatolië.

TonH
28-08-07, 11:46
Geplaatst door illmatik
Ik 'voorzie' militaire coupcomplotten in Anatolië.

Je wordt op je wenken bediend:

Army warns of efforts to undermine State
ANKARA (Reuters) - Turkey's powerful armed forces said yesterday efforts were being made daily to undermine the secular republic, comments that came a day before parliament is expected to elect a former Islamist as president. The statement struck an ominous tone ahead of today's presidential vote and suggested the military will not stand on the sidelines if it sees secularism threatened. It was not clear whether the comments were linked directly to the election. «Unfortunately every day in different ways appear furtive plans which aim to undo modern advances and ruin the Turkish republic's secular and democratic structure,» Chief of General Staff General Yasar Buyukanit said.

illmatik
28-08-07, 11:54
Geplaatst door TonH
Je wordt op je wenken bediend:

«Unfortunately every day in different ways appear furtive plans which aim to undo modern advances and ruin the Turkish republic's secular and democratic structure,» Chief of General Staff General Yasar Buyukanit said.

Poeh poeh, wat een voorbarigheid. Onder de huidige politieke machten in Turkije is het land er enkel op vooruit gegaan. Die 'modern advances' zijn juist voor het grootste deel de verdiensten van de AKP. Maar goed, ik heb die Buyunkanit wel vaker dit soort hysterische taal horen uitslaan. Typerend voor hem.

Julien
28-08-07, 13:45
Geplaatst door illmatik
Poeh poeh, wat een voorbarigheid. Onder de huidige politieke machten in Turkije is het land er enkel op vooruit gegaan. Die 'modern advances' zijn juist voor het grootste deel de verdiensten van de AKP. Maar goed, ik heb die Buyunkanit wel vaker dit soort hysterische taal horen uitslaan. Typerend voor hem.

Is wel zo, maar vergeet niet dat de Turkse 'modern advances' in het algemeen (lange termijn dus) worden toegeschreven aan Atatürk en zijn staatsinrichting. Tenminste daar zijn bijna alle Turken het over eens. De meest radicale seculieren zijn er juist bang voor dat die verworvenheden in gevaar komen als de AKP de president levert.

Ik zelf snap niet wat er verkeerd is aan een vrouw van de president die een hoofddoek draagt. Gül is zeer gelovig moslim.. ok maar balkenende is ook zeer gelovig christen. Zolang religie maar geen invloed krijgt in de politiek en in regels is er geen probleem.

knuppeltje
28-08-07, 13:49
Geplaatst door Julien
Is wel zo, maar vergeet niet dat de Turkse 'modern advances' in het algemeen (lange termijn dus) worden toegeschreven aan Atatürk en zijn staatsinrichting. Tenminste daar zijn bijna alle Turken het over eens. De meest radicale seculieren zijn er juist bang voor dat die verworvenheden in gevaar komen als de AKP de president levert.

Ik zelf snap niet wat er verkeerd is aan een vrouw van de president die een hoofddoek draagt. Gül is zeer gelovig moslim.. ok maar balkenende is ook zeer gelovig christen. Zolang religie maar geen invloed krijgt in de politiek en in regels is er geen probleem.

Dat laatste krijgt wel verdachte trekjes.

illmatik
28-08-07, 14:01
Geplaatst door Julien
Is wel zo, maar vergeet niet dat de Turkse 'modern advances' in het algemeen (lange termijn dus) worden toegeschreven aan Atatürk en zijn staatsinrichting. Tenminste daar zijn bijna alle Turken het over eens. De meest radicale seculieren zijn er juist bang voor dat die verworvenheden in gevaar komen als de AKP de president levert.

Ik zelf snap niet wat er verkeerd is aan een vrouw van de president die een hoofddoek draagt. Gül is zeer gelovig moslim.. ok maar balkenende is ook zeer gelovig christen. Zolang religie maar geen invloed krijgt in de politiek en in regels is er geen probleem.

Ataturk heeft het slechts op papier laten vastleggen. Tot aan begin jaren '90 is er weinig uitgerold in de praktijk, totdat de AKP aan de macht kwam. Die is het als enige sinds lange tijd gelukt om het wel van een goede invulling te voorzien.

Ik kan ook een ideologie op papier neerzetten die voor de hele wereld goed is, maar uitvoering is weer wat anders.

TonH
28-08-07, 14:39
Turkish MPs elect Gul president
Turkish Foreign Minister Abdullah Gul, a former Islamist, has been elected president in a parliamentary vote.
Mr Gul was elected in a third round of voting, after months of tension between Turkey's ruling Islamist-rooted AK Party and the secular establishment.

The vote came a day after a new warning from the military about attempts to undermine the secular constitution.

Mr Gul, whose wife wears a Muslim headscarf, has pledged to respect Turkey's secular institutions.

The AKP, which won recent snap polls, needed only a simple majority in the third round of voting.

Turkey's military chief warned on Monday that "centres of evil" were trying to undermine the state.

Gen Yasar Buyukanit did not name those he said were "trying to corrode the secular nature of the Turkish Republic."

But analysts said the statement was clearly aimed at Mr Gul, a devout Muslim.

Political crisis

Mr Gul, who has established himself as a skilled diplomat by steering Turkey towards European Union entry talks, has pledged to be a ruler for all Turks and respect the country's institutions.

The army, which sees itself as the guardian of Turkey's secularism, has ousted four governments in the past 60 years.


It was the second warning issued by the military in recent months.

In April, the army expressed its concern after Mr Gul only narrowly failed to gain enough support from MPs to become president in a first round.

The following stand-off between the AKP and secularist parties in parliament triggered a political crisis that led to snap elections in July.

The AKP won those polls convincingly with 47% and again nominated Mr Gul for the post of president.

Turkey's military and secular establishment suspect he might harbour a secret Islamist agenda.

The founder of modern Turkey, Mustafa Kemal Ataturk, banished religious influence from public life when he founded the modern Western-style republic on the ruins of the Ottoman Empire.


Story from BBC NEWS:
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/1/hi/world/europe/6966216.stm

Published: 2007/08/28 13:28:46 GMT

TonH
28-08-07, 14:42
Dat is goed nieuws. Maar nu voorzie ik twee mogelijke scenario's:
1. Er komt een nieuwe (internet) coup, of een justitiële.
2. Binnen een maand valt het Turkse leger Noord-Irak binnen en blijkt dát de deal te zijn die de AKP met het leger heeft gemaakt.

Soldim
28-08-07, 15:28
Geplaatst door Julien
Gül is zeer gelovig moslim.. ok maar balkenende is ook zeer gelovig christen.

Beledigende vergelijking voor Gül, zou ik zeggen. Balkenende is een gereformeerde eikel, tenslotte.

Al Sawt
28-08-07, 18:29
Geplaatst door knuppeltje
Dat laatste krijgt wel verdachte trekjes. En wie denk jij dat bent om als verdacht te bestempelen?

Al Sawt
28-08-07, 18:31
Geplaatst door TonH
Dat is goed nieuws. Maar nu voorzie ik twee mogelijke scenario's:
1. Er komt een nieuwe (internet) coup, of een justitiële.
2. Binnen een maand valt het Turkse leger Noord-Irak binnen en blijkt dát de deal te zijn die de AKP met het leger heeft gemaakt. Ik ga voor drie!

Turkije dient einde te maken aan terrorisme van PKK.

knuppeltje
28-08-07, 19:35
Geplaatst door Al Sawt
En wie denk jij dat bent om als verdacht te bestempelen?

Dat ben Ik. :stout:

Maar als amtenaren al mogen uitmaken wie ze wel en wie ze niet willen trouwen, dan vind ik dat nog steeds verkeerd bijvoorbeeld, die hebben maar gewoon hun werk te doen.

mark61
28-08-07, 20:26
Geplaatst door Al Sawt
Ik ga voor drie!

Turkije dient einde te maken aan terrorisme van PKK.

Dat gaat met geweld never nooit nunca gebeuren. Hoe meer geweld, hoe meer PKK.

Julien
30-08-07, 23:47
Geplaatst door TonH


offtopic, maar dit Griekse liedje vind ik zo mooi. Ik krijg er steeds kippenvel van..

http://www.youtube.com/watch?v=1dAJd7aLpQ0

Orakel
31-08-07, 00:02
Geplaatst door TonH
Dat is goed nieuws.

Hey chief, hoe ist? Gaat het een beetje daar met al die ellende of zit je er ver vandaan?