PDA

Bekijk Volledige Versie : Top Kath. Onderw.: 'Islamles moeten kunnen in het katholiek onderwijs'



Marsipulami
29-08-07, 12:20
'Islamles moeten kunnen in het katholiek onderwijs'

In een interview met Knack pleit Mieke Van Hecke, hoofd van de katholieke onderwijskoepel, ervoor om de inhoud van islamlessen te toetsen aan 'de grondrechten van onze samenleving'. 'Islamles in katholieke scholen is mogelijk, mits een aantal voorwaarden', zegt Van Hecke.

Van Hecke vindt ook dat een aantal vakken in de lagere school eventueel moet kunnen worden gegeven in de moedertaal van allochtone leerlingen. 'Als dat de achterstand helpt weg te werken, waarom niet?'

'In een aantal katholieke scholen wordt al islamles gegeven', zegt ze. 'Het moet volgens mij mogelijk zijn, op een aantal voorwaarden. Er moet een belangrijke moslimpopulatie aanwezig zijn. De leerkracht die het vak geeft, moet loyaal zijn ten aanzien van de katholieke inspiratie van de school en moet zich ook engageren in de school. En ik zou ook willen dat er een marginale toetsing kan gebeuren over de inhoud van het vak. De erkende instanties bepalen volledig autonoom de inhoud van de levensbeschouwelijke vakken. Niemand heeft het recht om daar iets aan te veranderen.'

Grondrechten samenleving

'Toch zou ik willen dat de overheid de inhoud van die islamlessen kan toetsen aan de grondrechten van onze samenleving. Zodat het imago van de islam als zou die godsdienst haaks staan op onze grondrechten, eindelijk de wereld kan worden uitgeholpen. Ik weet niet of die spanning tussen islam en grondrechten bestaat, maar ik ga er vanuit dat het niet noodzakelijk zo hoeft te zijn.'

Creationisme

Op de vraag of dat betekent dat ook het aanleren van het creationisme in het kader van de islamles voor haar een probleem vormt, antwoordt ze: 'De vraag is of het creationisme haaks staat op de minimale maatschappelijke rechten en plichten die men moet aanvaarden om in deze maatschappij te kunnen functioneren. Ik denk van niet. Ik weet dat het héél moeilijk is. En misschien moet je daar ook afspraken over maken.'

'In de katholieke godsdienstlessen wordt het scheppingsverhaal ook onderwezen, maar zonder dat het darwinisme wordt afgewezen. Trouwens, kennis van de evolutietheorie zit in de eindtermen van een aantal vakken.'

Marsipulami
29-08-07, 16:37
starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00