PDA

Bekijk Volledige Versie : Moordenaar evangelist krijgt doodstraf



Marsipulami
29-08-07, 17:46
Bangladesh : Moordenaar evangelist krijgt doodstraf


Bangladesh – Salehim, de man die de bekeerde moslim Hridoy Roy op beestachtige wijze vermoordde, is op 20 augustus jl. ter dood veroordeeld. Salehim is regionaal commandant van JMB, een militante moslimorganisatie. Veertien getuigen hebben Salehim beschuldigd.

Op 24 april 2003 werd de evangelist Hridoy Roy vermoord toen hij terug was gekeerd van het vertonen van een christelijke film ergens op het platteland. Hij werd door acht mannen aangevallen die z’n huis binnendrongen en hem met gespreide armen op z’n bed vastbonden, alsof hij gekruisigd werd. Vervolgens werd hij net zo lang met messteken bewerkt tot hij dood was. Buren hadden Hridoy herhaaldelijk gewaarschuwd dat hij moest ophouden met het vertonen van christelijke films, zoals de Jezus-film.

Salehim werd ruim twee jaar na de misdaad opgepakt voor zijn betrokkenheid bij het plaatsen van bommen in augustus 2005. Tijdens het proces bekende hij de moord op Hridoy Roy. Hij zei dat hij zijn orders had gekregen van sjeik Abdur Rahman, de voorzitter van JMB, die in april dit jaar in stilte is opgehangen, samen met nog zes topleden van de JMB.

Salehim toonde geen enkel berouw. “Ik ga niet in beroep en vraag ook niet om gratie. Het doet me een plezier dat ik Hridoy gedood heb, een vijand van de islam (…) Ik beroep me op Allah om hen te oordelen die me dit vonnis gegeven hebben. De Koran staat het toe om mensen te doden die moslims bekeren tot het christendom. Hridoy werd gedood op Allahs bevel,” zei hij na het aanhoren van zijn vonnis. (OD)