PDA

Bekijk Volledige Versie : Meerderheid van de kamer is voor afschaffing Marokkaanse namenlijst



azulay
29-08-07, 19:29
Bron: BNR Radio

Een PvdA tweede kamer lid heeft op BNR radio aangegeven dat de meerderheid van de tweede kamer de namenlijst van de Marokkaanse overheid dat aangeboden wordt bij de gemeentes willen afschaffen. Volgens hem moet Nederland geen verlengstuk zijn van de Marokkaanse overheid en de Marokkaanen in Nederland de vrijheid geven om zelf een naam te kiezen voor hun kind.

Coolassprov MC
30-08-07, 06:40
Geplaatst door azulay
Bron: BNR Radio

Een PvdA tweede kamer lid heeft op BNR radio aangegeven dat de meerderheid van de tweede kamer de namenlijst van de Marokkaanse overheid dat aangeboden wordt bij de gemeentes willen afschaffen. Volgens hem moet Nederland geen verlengstuk zijn van de Marokkaanse overheid en de Marokkaanen in Nederland de vrijheid geven om zelf een naam te kiezen voor hun kind.

Die lijst is slechts om je te helpen en je erop te wijzen dat je in de problemen kunt raken met de Marokkaanse authoriteiten; om te zeggen dat NL hiermee een verlengstuk van de Marokkaanse overheid wordt, is echt iets typisch tendentieus voor mannetjes die betaalt worden om te liegen en bedriegen en dom te houden; politici.

Om dat te zeggen is hetzelfde als te zeggen dat je meewerkt aan de verspreiding van malaria door je ertegen te laten inenten.

observer
30-08-07, 08:47
Geplaatst door Coolassprov MC
Die lijst is slechts om je te helpen en je erop te wijzen dat je in de problemen kunt raken met de Marokkaanse authoriteiten; om te zeggen dat NL hiermee een verlengstuk van de Marokkaanse overheid wordt, is echt iets typisch tendentieus voor mannetjes die betaalt worden om te liegen en bedriegen en dom te houden; politici.

Om dat te zeggen is hetzelfde als te zeggen dat je meewerkt aan de verspreiding van malaria door je ertegen te laten inenten. kon dat maar

het is aan de marokkanen en de marokkaanse overheid om dit te bespreken, maar het is zeker niet de taak van de nederlandse overheid om er aan mee te werken, de nederlandse regels voor namen zijn de enige die in nederland van belang zijn.

Coolassprov MC
30-08-07, 09:26
Geplaatst door observer
kon dat maar

het is aan de marokkanen en de marokkaanse overheid om dit te bespreken, maar het is zeker niet de taak van de nederlandse overheid om er aan mee te werken, de nederlandse regels voor namen zijn de enige die in nederland van belang zijn.

Je bent klaarblijkelijk geen ervaringsdeskundige.

observer
30-08-07, 10:17
Geplaatst door Coolassprov MC
Je bent klaarblijkelijk geen ervaringsdeskundige. dat moet je me dan toch eens uitleggen

de marokaanse namenlijst lijkt me een probleem voor de marokkaanse overheid en de marokkaanse bevolking, de nederlandse burgerlijke stand is daar geen partij in en moet daar ook geen positie over innemen

azulay
30-08-07, 11:11
Geplaatst door Coolassprov MC
Die lijst is slechts om je te helpen en je erop te wijzen dat je in de problemen kunt raken met de Marokkaanse authoriteiten; om te zeggen dat NL hiermee een verlengstuk van de Marokkaanse overheid wordt, is echt iets typisch tendentieus voor mannetjes die betaalt worden om te liegen en bedriegen en dom te houden; politici.

Om dat te zeggen is hetzelfde als te zeggen dat je meewerkt aan de verspreiding van malaria door je ertegen te laten inenten.

Ik ben het niet met je eens. Het recht op beanaming van een kind moet voorbehouden zijn aan de ouder. Het manifest van de rechten van het kind, dat getekend is door zowel Ma als NL, bevestigt dat. In mijn ogen is de enige criterium waaraan een naam moet voldoen dat het geen slechte betekenis moet hebben en dus geen negatieve invloed op het kind zal hebben. Voor je informatie: Een goede betekenis is de enige voorwaarde dat de islam stelt aan een naam. Al is niet relevant voor mij, want ik vind dat ieder marokkaan het recht moet hebben om een naam te kiezen voor zijn kind ongeacht relegieuze of etnische beperkingen.

Coolassprov MC
30-08-07, 11:13
Geplaatst door observer
dat moet je me dan toch eens uitleggen

Je praat over iets waar je de ballen van snapt.


Geplaatst door observer
de marokaanse namenlijst lijkt me een probleem voor de marokkaanse overheid en de marokkaanse bevolking, de nederlandse burgerlijke stand is daar geen partij in en moet daar ook geen positie over innemen

In plaats van dat je zegt dat de onderwerp-titel misleidend is..

Coolassprov MC
30-08-07, 11:15
Geplaatst door azulay
Ik ben het niet met je eens. Het recht op beanaming van een kind moet voorbehouden zijn aan de ouder. Het manifest van de rechten van het kind, dat getekend is door zowel Ma als NL, bevestigt dat. In mijn ogen is de enige criterium waaraan een naam moet voldoen dat het geen slechte betekenis moet hebben en dus geen negatieve invloed op het kind zal hebben. Voor je informatie: Een goede betekenis is de enige voorwaarde dat de islam stelt aan een naam. Al is niet relevant voor mij, want ik vind dat ieder marokkaan het recht moet hebben om een naam te kiezen voor zijn kind ongeacht relegieuze of etnische beperkingen.

Waar zeg ik het tegengestelde van wat jij hier beweert?

Kun je onze vorige discussie hierover niet herinneren?

Misschien is het goed om die discussie terug te halen en hier een link te plaatsen daarnaar (die discussie over die berber die asiel aanvroeg in israel vanwege zijn naam).

azulay
30-08-07, 11:32
Geplaatst door Coolassprov MC
Waar zeg ik het tegengestelde van wat jij hier beweert?

Kun je onze vorige discussie hierover niet herinneren?

Misschien is het goed om die discussie terug te halen en hier een link te plaatsen daarnaar (die discussie over die berber die asiel aanvroeg in israel vanwege zijn naam).

Ik bedoel als buitenlandse gemeentes dat lijst gaan hanteren dan geven ze een slechte signaal en helpen ze (indirect) dit racistisch beleid in stand te houden. Jij zegt dat ze het in het belang van de ouders doen, dat kan kloppen, maar de vrijheid van naamgeving moet zwaarder tellen.

Ik denk niet dat een ouder die een naam aan zijn kind wil geven dat zal veranderen vanwege die lijst. Ik kan ouders die 5 jaar geprocedeerd hebben om Taziri in geschreven te krijgen. Waarom zou Qamar wel mogen en Taziri niet? terwijl ze hetzelfde betekenen.

Coolassprov MC
30-08-07, 12:04
Geplaatst door azulay
Ik bedoel als buitenlandse gemeentes dat lijst gaan hanteren dan geven ze een slechte signaal en helpen ze (indirect) dit racistisch beleid in stand te houden. Jij zegt dat ze het in het belang van de ouders doen, dat kan kloppen, maar de vrijheid van naamgeving moet zwaarder tellen.

Ik denk niet dat een ouder die een naam aan zijn kind wil geven dat zal veranderen vanwege die lijst. Ik kan ouders die 5 jaar geprocedeerd hebben om Taziri in geschreven te krijgen. Waarom zou Qamar wel mogen en Taziri niet? terwijl ze hetzelfde betekenen.

Waarom zet je hier geen link naar je vorige discussie hierover?

Scheelt een hoop herhalingen van jouw en van mij!

observer
30-08-07, 12:37
Geplaatst door Coolassprov MC
Je praat over iets waar je de ballen van snapt.



In plaats van dat je zegt dat de onderwerp-titel misleidend is.. in dat geval pleeg een goede daad en verlicht me

en inderdaad de titel is ietwat te kort had natuurlijk moeten staan is voor afschaffen meewerken aan

Cherry Bo
30-08-07, 12:41
Geplaatst door azulay
Bron: BNR Radio

Een PvdA tweede kamer lid heeft op BNR radio aangegeven dat de meerderheid van de tweede kamer de namenlijst van de Marokkaanse overheid dat aangeboden wordt bij de gemeentes willen afschaffen. Volgens hem moet Nederland geen verlengstuk zijn van de Marokkaanse overheid en de Marokkaanen in Nederland de vrijheid geven om zelf een naam te kiezen voor hun kind.

Stel dat die vrijheid er komt, dan gaat men op het Marokkaanse consulaat weer moeilijk doen, als je daar je kind wilt aangeven.

Want als het kind de 'verkeerde' naam heeft, schrijven ze 'm domweg niet in.

azulay
30-08-07, 13:20
Geplaatst door Cherry Bo
Stel dat die vrijheid er komt, dan gaat men op het Marokkaanse consulaat weer moeilijk doen, als je daar je kind wilt aangeven.

Want als het kind de 'verkeerde' naam heeft, schrijven ze 'm domweg niet in.

Zolang het geen slechte naam is, is de kans groot dat je hem uiteindelijk ingeschreven krijgt. Door de jaren heen hebben veel mensen hun kind met Amazigh naam ingeschreven gekregen, ook al staan deze niet op de lijst. HEt duurt soms wel 5 jaar, met veel gedoe en rechtbanken, maar het is mogelijk. Daardoor zijn door de jaren heen ook een paar namen toegevoegd aan de lijst. Nog iets: Er zijn veel consulaten waar tegenwoordig Amazigh namen wel ingeschreven worden ook al staan ze niet op de lijst. Hetzelfde geldt in marokko dankzij de lange strijd van de Amaizgh beweging. Maar je bent nog altijd overgeleverd aan de bevolkingsregister ambtenaar, want deze kan altijd de lijst hanteren en weigeren een naam in te schrijven.

Er is een organisatie, geloof ik, die ouders in dit soort gevallen bijstaat en in de meeste gevallen worden de namen in egschreven. Vooral als op een gegeven moment de media aandacht daaraan begint te besteden. Of door ludieke acties, zoals die Amazigh in Casa Blanca die asiel in Israel zou gaan vragen als zijn kind niet ingeschreven werd. Of de wereld bekende meisje uit Alhoeceima (Numedia) die niet naar schoolon omdat ze na 6 jaar nog steeds niet ingeschreven werd. Toen aandacht kwam uit de media is snel alsnog actie ondernomen door de overheid. Numedia wordt sindsdien geaccepteerd ook in Nederland.

observer
30-08-07, 15:03
Geplaatst door Cherry Bo
Stel dat die vrijheid er komt, dan gaat men op het Marokkaanse consulaat weer moeilijk doen, als je daar je kind wilt aangeven.

Want als het kind de 'verkeerde' naam heeft, schrijven ze 'm domweg niet in. en dan? met een nl paspoort heeft hij of zij toch alles wat ze nodig heeft in nederland

Coolassprov MC
30-08-07, 15:07
Geplaatst door Cherry Bo
Stel dat die vrijheid er komt, dan gaat men op het Marokkaanse consulaat weer moeilijk doen, als je daar je kind wilt aangeven.

Want als het kind de 'verkeerde' naam heeft, schrijven ze 'm domweg niet in.

Dat is nu hetgeen onze azul en die politici negeren.

In plaats van dat ze er echt wat aan gaan doen door de marokkaanse overheid te verzoeken om een einde te maken aan die repressie willen ze mensen blindelings rechtszaken aansmeren door ze dat recht op informatie af te nemen.

Nederlandse gemeenten doen niets anders dan die mensen onformeren over hetgeen ze te wachten staat; ze dwingen niemand en zijn dus helemaal geen verlengstuk!

Coolassprov MC
30-08-07, 15:13
Geplaatst door azulay
Maar je bent nog altijd overgeleverd aan de bevolkingsregister ambtenaar, want deze kan altijd de lijst hanteren en weigeren een naam in te schrijven.

Bullshit; een Nederlandse ambtenaar kan geen buitenlands repressief beleid uitvoeren!

azulay
30-08-07, 15:28
Geplaatst door Coolassprov MC
Bullshit; een Nederlandse ambtenaar kan geen buitenlands repressief beleid uitvoeren!

Ik had het over de Marokkaanse bevolkingsregister ambtenaren

Coolassprov MC
30-08-07, 15:31
Geplaatst door azulay
Ik had het over de Marokkaanse bevolkingsregister ambtenaren

De nederlandse politiek maakt van de marokkanen een nog groter slachtoffer van het marokkaanse repressieve beleid als het hun recht op informatie hierover gaat ontzeggen.

De nederlandse politiek gaat de symptomen aanpaken; niet de oorzaak.

En daarom ben je blij; jij wilt repressie aanpakken met repressie.

azulay
30-08-07, 15:31
Geplaatst door Coolassprov MC
Dat is nu hetgeen onze azul en die politici negeren.

In plaats van dat ze er echt wat aan gaan doen door de marokkaanse overheid te verzoeken om een einde te maken aan die repressie willen ze mensen blindelings rechtszaken aansmeren door ze dat recht op informatie af te nemen.

Nederlandse gemeenten doen niets anders dan die mensen onformeren over hetgeen ze te wachten staat; ze dwingen niemand en zijn dus helemaal geen verlengstuk!

De strijd door mensenrechten organisaties tegen dit beledi in Marokko is direct na het opstellen van de lijst door de pas overelden Basri begonnen. In een dictatuur is het erg moelijk om je rechten te krijgen, maar de namenlijst begint wel te kraken en veel mensen kiezen een naam die er niet in voorkomt met succes. Weliswaar na rechtzaken en jaren gesleur, maar toch....

azulay
30-08-07, 15:35
Geplaatst door Coolassprov MC
De nederlandse politiek maakt van de marokkanen een nog groter slachtoffer van het marokkaanse repressieve beleid als het hun recht op informatie hierover gaat ontzeggen.

De nederlandse politiek gaat de symptomen aanpaken; niet de oorzaak.

En daarom ben je blij; jij wilt repressie aanpakken met repressie.


De nederlandse politiek heeft geen recht om het beleid in Marokko te veranderen. Maar wel de macht om dit racistisch beleid niet te ondersteunen. Zoals ik eerder al zei, als een vader vast besloten is om een naam te kiezen voor zijn kind, dan zal het uiteindelijk wel lukken...
Neem het voorbeeld van Numedia in Alhoeceima, 6 jaar heeft ze dioorgebracht zonder erkend te worden, maar haar vader vocht tot het bittere einde. Toen de zaak internationale bekendheid begon te krijgen, waren ze er snel bij om het alsnog te accepteren. Sindsdien wordt Numedia op de meeste consulaten en in de meeste gemeentes in Marokko geaaccepteerd. Behalve als je een Baardman of nationalist aan het loket` etgenkomt die toch gebruik wel maken van de lijst.

Coolassprov MC
30-08-07, 15:56
Geplaatst door azulay
De nederlandse politiek heeft geen recht om het beleid in Marokko te veranderen. Maar wel de macht om dit racistisch beleid niet te ondersteunen. Zoals ik eerder al zei, als een vader vast besloten is om een naam te kiezen voor zijn kind, dan zal het uiteindelijk wel lukken...
Neem het voorbeeld van Numedia in Alhoeceima, 6 jaar heeft ze dioorgebracht zonder erkend te worden, maar haar vader vocht tot het bittere einde. Toen de zaak internationale bekendheid begon te krijgen, waren ze er snel bij om het alsnog te accepteren. Sindsdien wordt Numedia op de meeste consulaten en in de meeste gemeentes in Marokko geaaccepteerd. Behalve als je een Baardman of nationalist aan het loket` etgenkomt die toch gebruik wel maken van de lijst.

Je conclusies zijn zielig; het heeft niets te maken met racisme en niet iedereen wil een trauma overhouden aan de naamgeving van hun zoon of dochter.

Het enige wat je doet is jezelf herhalen; er is geen speld tussen te krijgen en dat is ook de reden waarom je die link naar je eigen discussie niet wil plaatsen;

Slinger
30-08-07, 16:26
De Nederlandse overheid moet helemaal niet meewerken aan het geven van buitenlandse namen aan Nederlandse kinderen. Uit oogpunt van integratie is dat een slechte zaak. Ik heb wel eens verteld dat ik familie heb in Australië. Die heten echt geen Jan en Piet.

knuppeltje
30-08-07, 16:28
Geplaatst door Slinger
De Nederlandse overheid moet helemaal niet meewerken aan het geven van buitenlandse namen aan Nederlandse kinderen. Uit oogpunt van integratie is dat een slechte zaak. Ik heb wel eens verteld dat ik familie heb in Australië. Die heten echt geen Jan en Piet.

John and Peter maybe?

Slinger
30-08-07, 16:59
Geplaatst door knuppeltje
John and Peter maybe?

Yes, almost, and Nederlands speaking lukt, tenminste wat mijn neven betreft, ook al bijna niet meer. Alleen nog bakassie en steenschoor and so on.

Qaiys
30-08-07, 19:00
Geplaatst door azulay
De nederlandse politiek heeft geen recht om het beleid in Marokko te veranderen. Maar wel de macht om dit racistisch beleid niet te ondersteunen. Zoals ik eerder al zei, als een vader vast besloten is om een naam te kiezen voor zijn kind, dan zal het uiteindelijk wel lukken...
Neem het voorbeeld van Numedia in Alhoeceima, 6 jaar heeft ze dioorgebracht zonder erkend te worden, maar haar vader vocht tot het bittere einde. Toen de zaak internationale bekendheid begon te krijgen, waren ze er snel bij om het alsnog te accepteren. Sindsdien wordt Numedia op de meeste consulaten en in de meeste gemeentes in Marokko geaaccepteerd. Behalve als je een Baardman of nationalist aan het loket` etgenkomt die toch gebruik wel maken van de lijst.

Het heeft niets met racisme te maken. Het is denk ik meer om een uniforme schrijfwijze van namen te krijgen. Laat nu de marokkaanse overheid bureaucratisch is zoals de meeste overheden en dat ze niet meteen een lijst hadden die compleet is en alle namen bevat, daarom duurt het een tijdje voordat er een naam op de lijst komt.

By the way Numidia komt gewoon voor op de namenlijst in Nederland. Massine, Amghar en bijvoorbeels Mazigh komen ook voor op de namenlijst.

De Nederlandse gemeentes werken helemaal niet mee met de Marokkaanse overheid. Ze lichten hun clienten gewoon in. Jullie weten niet wat voor problemen je allemaal moet ondergaan als je je kind inschrijft met een naam die niet op de lijst voorkomt.

Qaiys
30-08-07, 19:03
Geplaatst door Slinger
De Nederlandse overheid moet helemaal niet meewerken aan het geven van buitenlandse namen aan Nederlandse kinderen. Uit oogpunt van integratie is dat een slechte zaak. Ik heb wel eens verteld dat ik familie heb in Australië. Die heten echt geen Jan en Piet.

Nederlandse namen nemen is geen integratie maar assimilatie.

Jouw neven zijn geen rolmodel voor Marokkanen. Wat jouw familie kiest moet je andere mensen niet opdringen en als uitgangspunt nemen.

Slinger
30-08-07, 19:13
Geplaatst door Qaiys
Nederlandse namen nemen is geen integratie maar assimilatie.

Jouw neven zijn geen rolmodel voor Marokkanen. Wat jouw familie kiest moet je andere mensen niet opdringen en als uitgangspunt nemen.

As of in, het maakt me niet uit hoe jij het beestje noemt. Het gaat er mij om wat beter is voor de mensen. En ik dring helemaal niets op maar ik constateer dat mijn neven down under allemaal een carriëre hebben opgebouwd waar we allemaal jaloers op zijn. Dat kun je van de meeste Mohammeds en Ali's in Nederland niet zeggen.

Qaiys
30-08-07, 19:27
Geplaatst door Slinger
As of in, het maakt me niet uit hoe jij het beestje noemt. Het gaat er mij om wat beter is voor de mensen. En ik dring helemaal niets op maar ik constateer dat mijn neven down under allemaal een carriëre hebben opgebouwd waar we allemaal jaloers op zijn. Dat kun je van de meeste Mohammeds en Ali's in Nederland niet zeggen.

Is carriere maken dan afhankelijk van je naam?

Cherry Bo
30-08-07, 20:11
Geplaatst door observer
en dan? met een nl paspoort heeft hij of zij toch alles wat ze nodig heeft in nederland

Ben ik het wel mee eens.

Maar veel Marokkanen willen toch ook nog zo'n groen paspoort hebben liggen, voor hun kind.
Ik denk om zo toch nog contact met de Marokkaanse roots te houden en niet de afkomst te verloochenen. Zoiets.

Slinger
30-08-07, 20:12
Geplaatst door Qaiys
Is carriere maken dan afhankelijk van je naam?

Als het er op aan komt niet, maar het is wel afhankelijk van je wil om te slagen, je mentaliteit. En die mentaliteit komt oa tot uiting in het kiezen van een naam.

Cherry Bo
30-08-07, 20:14
Geplaatst door Qaiys
Jullie weten niet wat voor problemen je allemaal moet ondergaan als je je kind inschrijft met een naam die niet op de lijst voorkomt.

Nou dat weet ik wel. Je wordt gewoon uitgelachen en weggestuurd met een namenlijstje.
Als je aangeeft dat je al een naam hebt en dus niet van het lijstje gaat kiezen zeggen ze doodleuk dat het feest niet door kan gaan en dat je kind vanaf nu voor hen een 'bastaard' is. En doei, wegwezen.

Cherry Bo
30-08-07, 20:18
Even helemaal offtopic: Is het eigenlijk wel handig, zo'n Marokkaans paspoort? Is het dan niet zo dat jongens daar misschien in militaire dienst moeten of zo?
Of dat de Marokkaanse overheid nog iets over je te zeggen heeft?
Vroeg ik me opeens zo af.

Qaiys
30-08-07, 20:28
Geplaatst door Slinger
Als het er op aan komt niet, maar het is wel afhankelijk van je wil om te slagen, je mentaliteit. En die mentaliteit komt oa tot uiting in het kiezen van een naam.

Leg dat eens uit want wat je nu zegt is onbegrijpelijke wartaal want volgens mij kiezen de ouders de naam van een kind en heeft dat niets met de wil van het kind te maken.

Qaiys
30-08-07, 20:33
Geplaatst door Cherry Bo
Nou dat weet ik wel. Je wordt gewoon uitgelachen en weggestuurd met een namenlijstje.
Als je aangeeft dat je al een naam hebt en dus niet van het lijstje gaat kiezen zeggen ze doodleuk dat het feest niet door kan gaan en dat je kind vanaf nu voor hen een 'bastaard' is. En doei, wegwezen.

Dat van bastaard is onzin.

Ik had het over als je je naam al geregistreerd had bij het stadhuis en je naam niet bij de marokkaanse consulaat geaccepteerd wordt en je dat wilt herstellen bij de nederlandse stadhuis.

Dat word namelijk een hele juridische rompslomp bij de nederlandse rechtbank on je naam te veranderen in een naam die wel geaccepteerd wordt door de marokkaanse consulaaat.

En die juridische rompslomp om je naam te veranderen wil de nederlandse stadhuis je besparen vandaar dat ze je wijzen op de namenlijst.

observer
30-08-07, 20:36
Geplaatst door Qaiys
Leg dat eens uit want wat je nu zegt is onbegrijpelijke wartaal want volgens mij kiezen de ouders de naam van een kind en heeft dat niets met de wil van het kind te maken. in feite is het nu zo dat de ouders beperkt worden door de marokkaanse overheid

Qaiys
30-08-07, 20:39
Geplaatst door observer
in feite is het nu zo dat de ouders beperkt worden door de marokkaanse overheid

Daar gaat het nu niet over, de redenen daarvoor heb ik al aangegeven. In Nederland wordt je naamkeuze trouwens ook beperkt.

Het gaat nu om iets anders. Het gaat om de wil om te slagen en de naamkeuze die volgens slinger een kind zou hebben.

Slinger
30-08-07, 20:51
Geplaatst door Qaiys
Leg dat eens uit want wat je nu zegt is onbegrijpelijke wartaal want volgens mij kiezen de ouders de naam van een kind en heeft dat niets met de wil van het kind te maken.

Take it or leave it. Wat jij niet wil begrijpen zul je ook niet begrijpen. Ik heb echt geen zin in een spelletje mens-erger-je-niet :zwaai:

azulay
30-08-07, 21:03
Geplaatst door Qaiys
Daar gaat het nu niet over, de redenen daarvoor heb ik al aangegeven. In Nederland wordt je naamkeuze trouwens ook beperkt.

Het gaat nu om iets anders. Het gaat om de wil om te slagen en de naamkeuze die volgens slinger een kind zou hebben.

Natuurlijk moeten er beperkingen zijn voor de keuze van een naam. Indien de naam een negatieve invloed op het kind zou hebben of zijn ontwikkeling in de weg zal staan dan is het een goede zaak om de naam te verbieden. Daar is het ieder volwassen persoon mee eens hoop ik.

maar een lijst moet niet gebaseerd zijn op een etniciteit of religie. Ook al eist de islam nergens dat het een Arabisch naam moet zijn. Ieder ouder moet het recht hebben om zelf een naam te kiezen voor het kind. Dus als een Marokkaan zijn zoon Richard wil noemen dan moet het kunnen.


De Marokkaanse lijst is in het leven geroepen door Basri om in de eerste plaats Amaizgh namen te verbannen. De laatste jaren zijn weliswaar Amazigh namen toegevoegd die uiteindelijk door rechters toegestaan zijn, maar zij doen nog steeds moelijk en willen bepaalde namen niet inschrijven. Bovendien verschillen de lijsten van de ene en andere gemeente in Marokko van elkaar. Maar ook bij consulaten (bekijk de sites van een paar consulaten en vergelijk ze). Het is dus goed mogelijk dat een Amazigh naam die toegevoegd is aan de lijst van Amsterdam omdat iemand daar wil ingeschreven is met die naam, niet op de lijst staat van bijvoorbeeld Barcelona.

In Ieder egval leert de ervaring dat ze ondanks de lijst de meeste namen schrijven als de ouders vast besloten zijn. Ik ken iemand in Nederland die de ouders daarbij juridisch bijstaat. De rechters in Marokko kunnen op een gegeven moment geen kant op, want Marokko heeft het Manifest van het kind getekend en daarin wordt dit recht verzekerd. Het kan wel 7 jaar duren, maar het lukt in de meeste gevallen. Dus laat je niet van de wijs brengen en kies zelf een naam voor je kind en uiteindelijk zal het lukken.

WEG MET DIE RACISTISCH LIJST!
Niet alleen tegen imazighen, maar racistisch tegen ieder Marokkaan die een andere naam wil geven aan zijn kind dan de wil van Basri.

Qaiys
30-08-07, 21:04
Geplaatst door Slinger
Take it or leave it. Wat jij niet wil begrijpen zul je ook niet begrijpen. Ik heb echt geen zin in een spelletje mens-erger-je-niet :zwaai:

Ja loop maar weg en geef mij maar de schuld van je warrige en onlogische standpunt.

Qaiys
30-08-07, 21:20
Geplaatst door azulay
Natuurlijk moeten er beperkingen zijn voor de keuze van een naam. Indien de naam een negatieve invloed op het kind zou hebben of zijn ontwikkeling in de weg zal staan dan is het een goede zaak om de naam te verbieden. Daar is het ieder volwassen persoon mee eens hoop ik.

maar een lijst moet niet gebaseerd zijn op een etniciteit of religie. Ook al eist de islam nergens dat het een Arabisch naam moet zijn. Ieder ouder moet het recht hebben om zelf een naam te kiezen voor het kind. Dus als een Marokkaan zijn zoon Richard wil noemen dan moet het kunnen.

De Marokkaanse lijst is in het leven geroepen door Basri om in de eerste plaats Amaizgh namen te verbannen. De laatste jaren zijn weliswaar Amazigh namen toegevoegd die uiteindelijk door rechters toegestaan zijn, maar zij doen nog steeds moelijk en willen bepaalde namen niet inschrijven. Bovendien verschillen de lijsten van de ene en andere gemeente in Marokko van elkaar. Maar ook bij consulaten (bekijk de sites van een paar consulaten en vergelijk ze). Het is dus goed mogelijk dat een Amazigh naam die toegevoegd is aan de lijst van Amsterdam omdat iemand daar wil ingeschreven is met die naam, niet op de lijst staat van bijvoorbeeld Barcelona.

In Ieder egval leert de ervaring dat ze ondanks de lijst de meeste namen schrijven als de ouders vast besloten zijn. Ik ken iemand in Nederland die de ouders daarbij juridisch bijstaat. De rechters in Marokko kunnen op een gegeven moment geen kant op, want Marokko heeft het Manifest van het kind getekend en daarin wordt dit recht verzekerd. Het kan wel 7 jaar duren, maar het lukt in de meeste gevallen. Dus laat je niet van de wijs brengen en kies zelf een naam voor je kind en uiteindelijk zal het lukken.

WEG MET DIE RACISTISCH LIJST!
Niet alleen tegen imazighen, maar racistisch tegen ieder Marokkaan die een andere naam wil geven aan zijn kind dan de wil van Basri.

Je hebt niet bewezen dat de namenlijst in het leven is geroepen om imazighen te discrimineren.

azulay
30-08-07, 21:24
Geplaatst door Qaiys
Je hebt niet bewezen dat de namenlijst in het leven is geroepen om imazighen te discrimineren.


Het is niet alleen de lijst. Er zijn zoveel andere maatregelen die door de Nationalistische regeringen, na de onafhankelijkheid, zijn genomen om Imazighen en Tamazight te discrimeneren. Om te beginnen het verbod op Tamazight onderwijs al in 1957 dat tot die tijd werd gegeven in Marokko naast Arabisch onderwijs. Zelfs het schrijven van deze taal was een misdrijf. De lijst is heel erg lang. Wie dat wil ontkennen is blind.

Qaiys
30-08-07, 21:44
Geplaatst door azulay
Het is niet alleen de lijst. Er zijn zoveel andere maatregelen die door de Nationalistische regeringen, na de onafhankelijkheid, zijn genomen om Imazighen en Tamazight te discrimeneren. Om te beginnen het verbod op Tamazight onderwijs al in 1957 dat tot die tijd werd gegeven in Marokko naast Arabisch onderwijs. Zelfs het schrijven van deze taal was een misdrijf. De lijst is heel erg lang. Wie dat wil ontkennen is blind.

Lever nou maar eerst het bewijs dat de namenlijst opgesteld is om de imazighen te discrimineren.

Julien
30-08-07, 21:59
Het is sowieso belachelijk dat een niet-islamitische naam niet wordt geaccepteerd. Waarom zou je dan minder Marokkaans zijn? Dat is tegen het facistische aan..

azulay
31-08-07, 07:07
Geplaatst door Qaiys
Lever nou maar eerst het bewijs dat de namenlijst opgesteld is om de imazighen te discrimineren.

Voor het simpele feit dat Amazigh namen niet geaccepteerd worden. Het is een lijst met 99,99% Arabische namen. ER zijn inmiddels zoals eerder aangegeven een paar Amazigh namen aan toegevoegd. Maar je leest nog steeds ieder maand in de kranten dat ergens in Marokko of daar buiten een Amazigh naam geweigerd wordt.

observer
31-08-07, 08:56
Geplaatst door Qaiys
Daar gaat het nu niet over, de redenen daarvoor heb ik al aangegeven. In Nederland wordt je naamkeuze trouwens ook beperkt.

Het gaat nu om iets anders. Het gaat om de wil om te slagen en de naamkeuze die volgens slinger een kind zou hebben. ja maar die beperkingen zijn vergeleken bij deze lijst wel erg mild

kennis van mij wilde zijn zoon milan mechanicus noemen, het mechanicus deel werd afgewezen (als je echt wil kan je naar rechter stappen)

je zou toch raar staan te kijken als nederland iets soortgelijks zou doen en je komt aan en zegt dit is qaiys junior en de ambtenaar zegt, sorry dat is geen goede nederlandse naam kies maar uit jaap jan of kees

azulay
31-08-07, 10:04
Geplaatst door observer
ja maar die beperkingen zijn vergeleken bij deze lijst wel erg mild

kennis van mij wilde zijn zoon milan mechanicus noemen, het mechanicus deel werd afgewezen (als je echt wil kan je naar rechter stappen)

je zou toch raar staan te kijken als nederland iets soortgelijks zou doen en je komt aan en zegt dit is qaiys junior en de ambtenaar zegt, sorry dat is geen goede nederlandse naam kies maar uit jaap jan of kees

IDD stel voor dat hij te horen krijgt bij de nl gemeente als een nederlander (met nl passport) dat hij zijn kind geen ahmed mag noemen omdat het niet op de lijst staat. Dat is eingelijk de kern van de hele discussie. Dit overkomt de absolute meerderheid van Imazighen die voor een Amazigh naam kiezen. Let op het zijn de oorspronkelijke bewoners van het land. Ieder ouder zou het recht moeten hebben om zelf een naam te kiezen voor zijn kind.

super ick
31-08-07, 10:19
Geplaatst door Qaiys

Jouw neven zijn geen rolmodel voor Marokkanen.

Bestaat er dan een rolmodel voor Marokkanen en waar kan ik die vinden?

mark61
31-08-07, 10:31
Hoe gaat dat eigenlijk, doet elke gemeente hetzelfde? Zeggen ze dat ze uit de lijst moeten kiezen of wijzen ze er alleen op dat de Marokkaanse overheid moeilijk gaat doen?

mulan
31-08-07, 12:09
Geplaatst door Slinger
Als het er op aan komt niet, maar het is wel afhankelijk van je wil om te slagen, je mentaliteit. En die mentaliteit komt oa tot uiting in het kiezen van een naam.

Sorry hoor maar... :haha:

En wat stel jij sowieso voor. Dat alle Marokkanen Piet en Jan moeten heten. Zijn er uberhaupt nog autochtone Nederlanders die zo heten dan?

observer
31-08-07, 12:11
Geplaatst door mark61
Hoe gaat dat eigenlijk, doet elke gemeente hetzelfde? Zeggen ze dat ze uit de lijst moeten kiezen of wijzen ze er alleen op dat de Marokkaanse overheid moeilijk gaat doen? meen dat er trouwens ook gemeenten zijn die kinderen meteen maar ongevraagd opschijven als dubbel nationaliteit

knuppeltje
31-08-07, 12:18
Geplaatst door super ick
Bestaat er dan een rolmodel voor Marokkanen en waar kan ik die vinden?


Kijk eens in het naaimandje.

Julien
31-08-07, 12:31
Geplaatst door mulan
Sorry hoor maar... :haha:

En wat stel jij sowieso voor. Dat alle Marokkanen Piet en Jan moeten heten.

Dat is wat er in Marokko gebeurd. Wat nou als je als ouders 'Giovanni' een mooie naam vind?

mulan
31-08-07, 12:55
Geplaatst door Julien
Dat is wat er in Marokko gebeurd. Wat nou als je als ouders 'Giovanni' een mooie naam vind?

Talk to Slinger. Hij is degene die dat voorstelt in het teken van 'Marokkanen even succesvol maken als zijn neef in Australie'.

Charlus
31-08-07, 13:21
Geplaatst door super ick

Geplaatst door Qaiys
Jouw neven zijn geen rolmodel voor Marokkanen.
Bestaat er dan een rolmodel voor Marokkanen en waar kan ik die vinden?
Men kan kiezen tussen Ali B. en Mohammed B.

super ick
01-09-07, 15:10
Geplaatst door mulan
Sorry hoor maar... :haha:

En wat stel jij sowieso voor. Dat alle Marokkanen Piet en Jan moeten heten. Zijn er uberhaupt nog autochtone Nederlanders die zo heten dan?

Het is tegen internationale verdragen dat een overheid je dwingt in de naamskeuze van je kind. Alles is er op gericht om de belangrijkste bron van inkomsten van Marokko in stand te houden. Verplichte Marokkaanse nationaliteit, verplichte naamskeuze.

Ik verbaas me erover dat er zo lakoniek gereageert wordt door Marokkaanse prikkers alhier op zaken die hen opgedrongen wordt door de Marokkaanse koning of is het een traditie geworden om het met autochtonen oneens te zijn?

Slinger
01-09-07, 15:55
Geplaatst door mulan
Sorry hoor maar... :haha:

En wat stel jij sowieso voor. Dat alle Marokkanen Piet en Jan moeten heten. Zijn er uberhaupt nog autochtone Nederlanders die zo heten dan?

Een paar nog wel, maar met Mohammed stel je je so-wie-so aan de zijkant op.

Ella
01-09-07, 17:02
Geplaatst door Cherry Bo
Stel dat die vrijheid er komt, dan gaat men op het Marokkaanse consulaat weer moeilijk doen, als je daar je kind wilt aangeven.

Want als het kind de 'verkeerde' naam heeft, schrijven ze 'm domweg niet in.


Daar zal de Nederlandse overheid toch niet rouwig om zijn aangezien ze tegen dubbele nationaliteiten zijn.


Even helemaal offtopic: Is het eigenlijk wel handig, zo'n Marokkaans paspoort? Is het dan niet zo dat jongens daar misschien in militaire dienst moeten of zo?

In Marokko is er geen dienstplicht.

Toen ik vier maanden in Marokko wilde blijven was het juist handig om ook een Marokkaanse nationaliteit te hebben want ander had ik een visum aan moeten vragen.

Ella
01-09-07, 17:07
Geplaatst door Slinger
Als het er op aan komt niet, maar het is wel afhankelijk van je wil om te slagen, je mentaliteit. En die mentaliteit komt oa tot uiting in het kiezen van een naam.

Ten eerste: je kiest je eigen naam niet.

Ten tweede: wat is het voor bullshit om te zeggen dat je door je naam geen wil hebt om te slagen?

What's in a name?

sjaakie
01-09-07, 19:17
Wie heeft er eerder een baan?

Bertus B.
of
Mohamed B.?
:cool:

super ick
02-09-07, 09:48
Geplaatst door sjaakie
Wie heeft er eerder een baan?

Bertus B.
of
Mohamed B.?
:cool:

Bij de politie? Mohammed!

Kom op zeg, wie kijkt er nu alleen naar een naam? Als ze beiden gekwalificeerd zijn dan gaat de baan naar degene die zich het best presenteerd in het sollicitatiegesprek.

Bertus kan toch ook een tokkie zijn met tattoos in zijn nek?

Niet zo dom lullen sjaakie.

mark61
02-09-07, 10:49
Geplaatst door Julien
Dat is wat er in Marokko gebeurd. Wat nou als je als ouders 'Giovanni' een mooie naam vind?

Nou nee. Niet-moslims mogen hun kind elke naam geven die ze maar willen, toch? André Azoulay bijvoorbeeld :hihi:

Het is het soort maatregel van een overheid die bang is voor maatschappelijke onrust en separatisme. Marokko is een loshangend zooitje en dit soort regels moet de eenheid een beetje bewaren / stimuleren. One nation under God, noemen ze dat elders :hihi:

Er is een tendens om nationale eenheid te vinden en Marokko tot een ondubbelzinnig Arabisch land te maken. Het gebruik van Marokkaans-Arabisch als schrijftaal is al hoogst verdacht. Algerije is ook aan het arabiseren. Ik vind het krampachtig en panisch, maar goed.

Eeuwige spagaat tussen Arabische eenheid en toch maar liever je eigen landje hebben. Marokko is één van de weinige landen in de Arabische wereld die al vreselijk lang als onafhankelijke staat bestaan; ik weet eigenlijk niet of dat voor Yemen of Oman ook geldt. Zal wel.

mark61
02-09-07, 10:56
Geplaatst door Ella
What's in a name?

Het is wel interessant. De meeste immigranten worldwide kiezen voor hun kinderen geloof ik al namen uit het nieuwe vaderland. Maar meestal zijn dat mensen van hetzelfde geloof, of geen geloof. Ik ken alleen Suriname als land waar moslims hun kinderen soms Nederlandse namen geven. Voor het gemak, denk ik; vroeger kregen Hindoestaanse kinderen op school vrolijk een 'westerse' naam.

Afrikanen en (Hong Kong- en elders) Chinezen hebben vaak twee namen; één uit hun eigen cultuur en één voor 'extern' gebruik in contact met westerlingen.

Het lijkt erop dat met name voor moslims een islamitische danwel Arabische naam erg belangrijk is.

Onder Turken in NL is er een trendje om namen te kiezen die zowel op zijn Turks als op zijn Nederlands kunnen worden uitgesproken (Deniz <> Dennis bijv.; Selma is sowieso makkelijk); laatst zag ik een Semmie <> Sami, kind van een gemengd Marokkaans-Nederlands huwelijk :hihi:

In Engeland was er eind 19e, begin 20e eeuw een mode je zoon Omar te noemen, naar Omar Khayyam :)

What's in a name...

mark61
02-09-07, 10:59
Geplaatst door super ick
Bij de politie? Mohammed!

Kom op zeg, wie kijkt er nu alleen naar een naam? Als ze beiden gekwalificeerd zijn dan gaat de baan naar degene die zich het best presenteerd in het sollicitatiegesprek.

Bertus kan toch ook een tokkie zijn met tattoos in zijn nek?

Niet zo dom lullen sjaakie.

Met de werving gaat het nog wel; het blijkt alleen dat 'allo's' veel sneller weggaan. Door diverse oorzaken. Waar blijkbaar niet veel aan gedaan wordt c.q. te doen valt.

azulay
02-09-07, 11:13
Geplaatst door mark61
Nou nee. Niet-moslims mogen hun kind elke naam geven die ze maar willen, toch? André Azoulay bijvoorbeeld :hihi:

Het is het soort maatregel van een overheid die bang is voor maatschappelijke onrust en separatisme. Marokko is een loshangend zooitje en dit soort regels moet de eenheid een beetje bewaren / stimuleren. One nation under God, noemen ze dat elders :hihi:

Er is een tendens om nationale eenheid te vinden en Marokko tot een ondubbelzinnig Arabisch land te maken. Het gebruik van Marokkaans-Arabisch als schrijftaal is al hoogst verdacht. Algerije is ook aan het arabiseren. Ik vind het krampachtig en panisch, maar goed.

Eeuwige spagaat tussen Arabische eenheid en toch maar liever je eigen landje hebben. Marokko is één van de weinige landen in de Arabische wereld die al vreselijk lang als onafhankelijke staat bestaan; ik weet eigenlijk niet of dat voor Yemen of Oman ook geldt. Zal wel.


Het probleem is dat de islam nergens spreekt over Islamitische namen. Het enige voorwaarde dat de islam verbindt aan een naam is dat het een goede betekenis moet hebben. Sterker nog heel veel namen die gebruikt worden door moslims hebben een joodse afkomt. IK ken een Marokkaan die Isaac heet. De lijst gaat meer om Arabische namen aangevuld met een paar Amazigh namen die de afgelopen jaren toegevoegd zijn nadat ze toch ingeschreven werden. Bovenien verschilt de lijst van ieder consulaat en gemeente(in Marokko). ZIj weten het zelf ook niet echt. Er staan op die lijst Arabische namen die onislamitisch te noemen zijn, zoals Abla (zij met grote kont), Nihad (zij met grote borsten), Fatin (verleidster, etc. Anderzijds begrijp ik ook niet wat islamitisch is aan Jawad (paard) of Fahd (panter), etc.. Verder staat er bijvoorbeeld dat de naam niet van een stad mag zijn, maar er lopen 100000 Baghdad's in Marokko. Al met al is die lijst niets meer en minder dan een grap.

Dit soort lijsten en andere maatregelen zijn idd genomen om een soort fictieve eenheid te creeren, die er niet is. Het zelfde geldt voor het creeren van een gemeenschappelijke vijand die de Arabische landen een valse gevoel van eenheid geeft. In de werkelijkheid is het 180 graden anders en er geen natie op aarde dat zo verscheurd is. Het begint al bij Marokko en Algerije die in een soort oorlog en vijandschap met elkaar leven.

sjaakie
02-09-07, 11:27
Geplaatst door super ick
Bij de politie? Mohammed!

Kom op zeg, wie kijkt er nu alleen naar een naam? Als ze beiden gekwalificeerd zijn dan gaat de baan naar degene die zich het best presenteerd in het sollicitatiegesprek.

Bertus kan toch ook een tokkie zijn met tattoos in zijn nek?

Niet zo dom lullen sjaakie.
Is dit dom lullen ???
neem het ff met een korreltje zout mijn uitspraak
maar toch :

Toch discriminatie van allochtonen bij sollicitatie
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 7 nov. Allochtonen hebben bijna een kwart minder kans om te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, blijkt uit nog niet gepubliceerd onderzoek door de Erasmus Universiteit (zie ‘Jansen of Abdallah’). Minister Wijn van Economische Zaken (CDA) beweerde vorige week nog dat allochtonen bij sollicitaties niet worden gediscrimineerd.
lWijn deed die uitspraak op grond van onderzoek door de Stichting Economisch Onderzoek (SEO). De projectleider van dit onderzoek kwam vandaag in het VPRO-radioprogramma Noorderlicht op die conclusie terug.

In het SEO-onderzoek staat dat het vaak lijkt alsof werkgevers discrimineren. Allochtonen hebben vaker een lager opleidingsniveau, beheersen de Nederlandse taal minder goed en presenteren zich minder goed tijdens het gesprek. Werkgevers blijken allochtonen minder snel uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek, maar „dit wordt veroorzaakt door hun bijkomende kenmerken, niet door hun etniciteit op zich”, staat in het rapport. Dit was de basis voor de conclusies van Wijn.

„Als je wilt weten of er gediscrimineerd wordt, kijk dan niet naar ons onderzoek”, zei projectleider Marloes de Graaf echter vandaag over het onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

„Er is ons juist expliciet gevraagd niet te veel op etniciteit te focussen”, zegt De Graaf. Als de SEO alleen discriminatie had moeten onderzoeken, was het onderzoek anders uitgevoerd.

Nu is het onderzoek gebaseerd op een enquête, waardoor niet kan worden uitgesloten dat werkgevers sociaal wenselijke antwoorden geven. „Anders hadden we sollicitatiebrieven verstuurd voor bestaande vacatures, met de ene keer een Nederlandse en de andere keer een allochtone naam.”

Die onderzoeksmethode is wel gebruikt door de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daaruit komt dat allochtonen een veel kleinere kans hebben te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De SEO vond een verwaarloosbaar kleinere kans. „Ze hebben een betrouwbaarder meetmethode gebruikt dan wij”, zegt De Graaf. „Dat betekent dat hun resultaten ook betrouwbaarder zijn.”

Arbeidspsychologe Eva Derous van de Erasmus Universiteit heeft sollicitatiebrieven gestuurd op 200 bestaande vacatures in de regio Rotterdam. Zij wilde weten wat het effect is van het hebben van een allochtone naam op de kans om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.

Ze stuurde meerdere brieven op dezelfde vacature. De brieven zijn goeddeels identiek, het enige verschil is de naam van de sollicitant. In sommige gevallen was dat een typische allochtone naam, in andere een autochtone. Uit de nog ongepubliceerde resultaten blijkt dat sollicitanten met een allochtone naam 22 procent minder kans maken om door de selectie te komen dan sollicitanten met een Nederlandse naam.

bron (http://www.nrc.nl/economie/article535439.ece)

mark61
02-09-07, 11:38
Geplaatst door azulay
Het probleem is dat de islam nergens spreekt over Islamitische namen. ...

Dit soort lijsten en andere maatregelen zijn idd genomen om een soort fictieve eenheid te creeren, die er niet is. Het zelfde geldt voor het creeren van een gemeenschappelijke vijand die de Arabische landen een valse gevoel van eenheid geeft. In de werkelijkheid is het 180 graden anders en er geen natie op aarde dat zo verscheurd is. Het begint al bij Marokko en Algerije die in een soort oorlog en vijandschap met elkaar leven.

Yep. Ik geloof dat ze zelf niet doorhebben dat ze Arabisch-zijn en islam op een westerse manier proberen te mixen tot een soort natie-gevoel. Het is ook dubbelzinnig, zoals jij laat zien, het is ad ene kant iets met Arabisch en aan de andere kant iets met Islam. Ik snap die gelijkstelling ook niet; in christelijke landen hebben mensen religieuze namen die niet uit het Hebreeuws, Latijn of Grieks hoeven te komen. Zo zie je dat het christendom al op 3 talen steunt. Hongaren, Duitsers en wie al niet geven hun kinderen christelijke namen in hun eigen taal.

Dat al die lijsten van elkaar verschillen verbaast me niks. Alleen al dat 3e-wereldgedoe met gigantische, inefficiënte ambtenarenapparaten...

Ik heb nog geen antwoord op hoe de Nederlandse gemeenten die lijst presenteren, als 'verplicht' of met uitleg dat de Marokkaanse overheid dat belangrijk vindt. Weet jij dat?

Julien
02-09-07, 17:35
Geplaatst door mark61
Onder Turken in NL is er een trendje om namen te kiezen die zowel op zijn Turks als op zijn Nederlands kunnen worden uitgesproken (Deniz <> Dennis bijv.; Selma is sowieso makkelijk); laatst zag ik een Semmie <> Sami, kind van een gemengd Marokkaans-Nederlands huwelijk :hihi:


Klopt. En namen als Deniz zijn toch ook niet islamitisch? Of vergis ik me nou? Ik heb namelijk het idee dat Turken het helemaal niet als 'verplichting' zien om hun kind een 'islamitische' naam te geven.

tr_imparator
02-09-07, 23:32
Geplaatst door ajh.van.Buuren
Kunt U mij uitleggen waarom ouders van een in Nederland geboren kind dat laten inschrijven op een, naar Nederlandse maatstaven buitenlands, consulaat?

Omdat ze bepaalde rechten die gekoppeld zijn aan de Marokkaanse nationaliteit willen behouden. Als jij 2 nationaliteiten hebt, ga je toch ook niet eentje opgeven. Dat is dom: weet je hoe moeilijk het is om een ander paspoort te krijgen. Daar moet je voor werken, verzekerd zijn, huur betalen, de taal spreken etc etc.



Zou het mogelijk kunnen zijn dat het willen houden van de ouder nationaliteit van een dergelijk kind nooit een geintegreerde burger zou maken? Of is dit laatste helemaal niet de bedoeling?

Ik zou mijn kinderen niet 'namen' met het doel om de integratie te bevorderen. Jij wel?

tr_imparator
02-09-07, 23:35
Geplaatst door azulay
Het probleem is dat de islam nergens spreekt over Islamitische namen.

Wat zijn de motieven van de Marokkaanse overheid om een namenlijst aan te reiken? Dat is mij namelijk niet helemaal duidelijk.

En zonder dat te weten, is een gefundeerde uitspraak hierover niet te staven.

mark61
03-09-07, 10:23
Geplaatst door Julien
Klopt. En namen als Deniz zijn toch ook niet islamitisch? Of vergis ik me nou? Ik heb namelijk het idee dat Turken het helemaal niet als 'verplichting' zien om hun kind een 'islamitische' naam te geven.

Welnee. Ik denk eigenlijk dat het uit de mode raakt; en dat een Turk het verschil niet zou zien tussen een gewone Arabische naam en een islamitische.

mark61
03-09-07, 10:24
Geplaatst door tr_imparator
Wat zijn de motieven van de Marokkaanse overheid om een namenlijst aan te reiken? Dat is mij namelijk niet helemaal duidelijk.

En zonder dat te weten, is een gefundeerde uitspraak hierover niet te staven.

Zie hierboven. Nation building. Krek hetzelfde als waarom Koerden in Turkije geen Koerdische naam aan hun kinderen mogen geven. En geen moslim een 'westerse' naam.

mark61
03-09-07, 10:27
Geplaatst door tr_imparator
Ik zou mijn kinderen niet 'namen' met het doel om de integratie te bevorderen. Jij wel?

Het komt wel voor. Nogal vaak zelfs. Zoals je hierboven had kunnen lezen zijn het bij mijn weten alleen moslims die er zo'n heisa van maken.

mark61
03-09-07, 10:29
Geplaatst door ajh.van.Buuren
Kunt U mij uitleggen waarom ouders van een in Nederland geboren kind dat laten inschrijven op een, naar Nederlandse maatstaven buitenlands, consulaat?

Een niet 'erkend' kind kan niets erven van de ouders. In Marokko dus. Nog afgezien van geleuter aan de grens. Aangezien de Marokkaanse overheid niet accepteert dat Marokkanen hun nationaliteit opgeven zal een Nederlander van Marokkaanse afkomst zonder Marokkaanse papieren op grond van zijn/haar neus last krijgen wegens etnisch Marokkaan zijn. Behalve een paspoort moet een Marokkaan ook een binnenlands identiteitsbewijs hebben.

super ick
03-09-07, 11:59
Geplaatst door mark61
Met de werving gaat het nog wel; het blijkt alleen dat 'allo's' veel sneller weggaan. Door diverse oorzaken. Waar blijkbaar niet veel aan gedaan wordt c.q. te doen valt.

Zich gediscrimineerd voelen (soms terecht, soms onterecht),

niet kunnen aarden in het systeem (grotere moeite dan autochtonen),

druk uit de 'achterban' (onbegrip dat er niets te 'regelen' valt tot soms aggressie aan toe of vijandigheid omdat men vijandig t.o. de politie in het algemeen staat; verrader)

Rechtstreekse informatie uit betrouwbare bron.
Ik heb cijfers gezien waaruit bleek dat na 5 jaar nog amper 20% in dienst was.

Het verloop bij de politie is al groot. Na een paar jaar rondrijden in veelal dezelfde wijk, roeren in veelal dezefde groep veelplegers en bekeuren van kapotte achterlichtjes heb je het wel gehad.

super ick
03-09-07, 12:12
Geplaatst door sjaakie
Is dit dom lullen ???
neem het ff met een korreltje zout mijn uitspraak
maar toch :

Toch discriminatie van allochtonen bij sollicitatie
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 7 nov. Allochtonen hebben bijna een kwart minder kans om te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, blijkt uit nog niet gepubliceerd onderzoek door de Erasmus Universiteit (zie ‘Jansen of Abdallah’). Minister Wijn van Economische Zaken (CDA) beweerde vorige week nog dat allochtonen bij sollicitaties niet worden gediscrimineerd.
lWijn deed die uitspraak op grond van onderzoek door de Stichting Economisch Onderzoek (SEO). De projectleider van dit onderzoek kwam vandaag in het VPRO-radioprogramma Noorderlicht op die conclusie terug.

In het SEO-onderzoek staat dat het vaak lijkt alsof werkgevers discrimineren. Allochtonen hebben vaker een lager opleidingsniveau, beheersen de Nederlandse taal minder goed en presenteren zich minder goed tijdens het gesprek. Werkgevers blijken allochtonen minder snel uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek, maar „dit wordt veroorzaakt door hun bijkomende kenmerken, niet door hun etniciteit op zich”, staat in het rapport. Dit was de basis voor de conclusies van Wijn.

„Als je wilt weten of er gediscrimineerd wordt, kijk dan niet naar ons onderzoek”, zei projectleider Marloes de Graaf echter vandaag over het onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

„Er is ons juist expliciet gevraagd niet te veel op etniciteit te focussen”, zegt De Graaf. Als de SEO alleen discriminatie had moeten onderzoeken, was het onderzoek anders uitgevoerd.

Nu is het onderzoek gebaseerd op een enquête, waardoor niet kan worden uitgesloten dat werkgevers sociaal wenselijke antwoorden geven. „Anders hadden we sollicitatiebrieven verstuurd voor bestaande vacatures, met de ene keer een Nederlandse en de andere keer een allochtone naam.”

Die onderzoeksmethode is wel gebruikt door de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daaruit komt dat allochtonen een veel kleinere kans hebben te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De SEO vond een verwaarloosbaar kleinere kans. „Ze hebben een betrouwbaarder meetmethode gebruikt dan wij”, zegt De Graaf. „Dat betekent dat hun resultaten ook betrouwbaarder zijn.”

Arbeidspsychologe Eva Derous van de Erasmus Universiteit heeft sollicitatiebrieven gestuurd op 200 bestaande vacatures in de regio Rotterdam. Zij wilde weten wat het effect is van het hebben van een allochtone naam op de kans om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.

Ze stuurde meerdere brieven op dezelfde vacature. De brieven zijn goeddeels identiek, het enige verschil is de naam van de sollicitant. In sommige gevallen was dat een typische allochtone naam, in andere een autochtone. Uit de nog ongepubliceerde resultaten blijkt dat sollicitanten met een allochtone naam 22 procent minder kans maken om door de selectie te komen dan sollicitanten met een Nederlandse naam.

bron (http://www.nrc.nl/economie/article535439.ece)

Aan onderzoeken zonder onderzoeksverplichting heb ik een broertje dood.
De overheid voert al jaren een positief discriminatiebeleid. Stuur je de brieven dus naar een overheidsinstelling dan zal je hoogstwaarschijnlijk een omgedraaid beeld krijgen.

Er wordt gediscrimineerd, dat zal ik niet bestrijden. Sommige werkgevers willen liever autochtonen of mensen uit hetzelfde land van herkomst (zie de Turkse bakker, supermarkt of Islamitische slagerij)
Het is niet goed, ik keur het af maar het is van alle tijden en bebeurt overal.

Een vriend van mij heeft een groot verwarmingsbedrijf. Als hij lassers zoekt heeft hij een voorkeur voor Surinamers. Pijpfitters bij voorkeur autochtonen.
Nu is de krapte in die sector zo groot dat er tegenwoordig gelukkig niet meer te kiezen valt.
Volgens hem heeft het niets met discriminatie te maken maar spreekt hij puur uit ervaring. 23 jaar om precies te zijn.

mark61
03-09-07, 19:24
Geplaatst door ajh.van.Buuren
Dit hoor je niet vaak in de discussie over het al dan niet 'aannemen' van een Marokkaans paspoort/naam.

Nou das dan niet best. Elke Marokkaan weet dit natuurlijk.


Overigens begrijp ik de rol van een Nederlandse Burgelijke Stand hierin niet? Waarom werken zij mee met de Marokkaanse autoriteiten? Wie heeft dit opgedragen/verzocht en waarom?

De Nederlandse overheid mag graag behulpzaam zijn :cheefbek: bij de onderdrukking van zijn burgers door andere overheden.


Heeft iemand met deze kwestie ervaring?

Grasduin maar es met de zoekfunctie. Heeft hier wel es een topic gestaan over klachten. Laatst in het nieuws geweest ook trouwens. Hier bijvoorbeeld: http://www.nosheadlines.nl/forum.php/list_messages/6946

http://moussa.nl/?m=200705

tr_imparator
04-09-07, 17:21
Geplaatst door ajh.van.Buuren
Ik had me laten vertellen dat een tweede nationaliteit nadelige consequenties ten aanzien van de Nederlandse ondersteuning zou betekenen. Een soort van 'half' Nederlanderschap dus.

Leg uit.


Vanuit die positie gezien lijkt het mij dus verstandiger je zoveel mogelijk aan te passen en als het even kan te 'vernederlandsen' (is dit een goed Nederlands woord?) Dit kan al eenvoudig door je kinderen een 'vernederlandse' naam te geven en de taal zo goed mogelijk te spreken om maar een paar voorbeelden te geven.

Dat kan, maar die keuze laat ik graag over aan de persoon in kwestie. Uiteraard respecteer ik ook deze keuze.

erasmus0001
04-09-07, 17:58
Geplaatst door Coolassprov MC
[
Om dat te zeggen is hetzelfde als te zeggen dat je meewerkt aan de verspreiding van malaria door je ertegen te laten inenten. [/B]

Wie is er hier nu dom??? tegen malaria kun je je niet laten inenten.

sjo
04-09-07, 23:03
Geplaatst door azulay
De strijd door mensenrechten organisaties tegen dit beledi in Marokko is direct na het opstellen van de lijst door de pas overelden Basri begonnen. In een dictatuur is het erg moelijk om je rechten te krijgen, maar de namenlijst begint wel te kraken en veel mensen kiezen een naam die er niet in voorkomt met succes. Weliswaar na rechtzaken en jaren gesleur, maar toch....

Welk Marokkaans wetsartikel ondersteunt het hanteren van een namenlijst in Marokko ?

gr.
sjo

super ick
05-09-07, 08:22
Geplaatst door erasmus0001
Wie is er hier nu dom??? tegen malaria kun je je niet laten inenten.

Je bent me net voor. Wedden dat hij niets laat horen?

mark61
05-09-07, 08:38
Geplaatst door sjo
Welk Marokkaans wetsartikel ondersteunt het hanteren van een namenlijst in Marokko ?

gr.
sjo

Voor alle duidelijkheid heb ik het wetsartikel waar de Marokkaanse namenlijst op gebaseerd is opgezocht. Het gaat om dahir (decreet) nummer 1-02-239 van de ¨¦tat civil (burgerlijke stand). Het betreft artikel 21 van hoofdstuk III.

Le pr¨¦nom

Article 21 :Le pr¨¦nom choisi par la personne faisant la d¨¦claration de naissance en vue de l¡¯inscription sur les registres de l¡¯¨¦tat civil doit pr¨¦senter un caract¨¨re marocain et ne doit ¨ºtre ni un nom de famille ni un nom compos¨¦ de plus de deux pr¨¦noms, ni un nom de ville, de village ou de tribu, comme il ne doit pas ¨ºtre de nature ¨¤ porter atteinte aux bonnes moeurs ou ¨¤ l¡¯ordre public.

Le pr¨¦nom d¨¦clar¨¦ doit pr¨¦c¨¦der le nom de famille lors de l¡¯inscription sur le registre de l¡¯¨¦tat civil et ne doit comporter aucun sobriquet ou titre tel que ¡± Moulay ¡°, ¡± Sidi ¡°, ou ¡± Lalla ¡°.

Tout marocain inscrit ¨¤ l¡¯¨¦tat civil peut demander, pour un motif valable, le changement de son pr¨¦nom par d¨¦cision judiciaire prononc¨¦e par le tribunal de premi¨¨re instance comp¨¦tent.

Vrij vertaald betekent dit dat een Marokkaanse voornaam:

¡ñEen Marokkaans karakter moet hebben.
¡ñUit hooguit twee voornamen mag bestaan.
¡ñNiet de naam van een stad, dorp of stam mag zijn.
¡ñNiet mag bestaan uit een spotnaam of aanspreektitels zoals Moulay, Sidi of Lalla

http://moussa.nl/?p=122

Ik geeft die link niet voor niks :ego:

Heu, tis net Chinees

super ick
05-09-07, 09:01
Geplaatst door mark61
Voor alle duidelijkheid heb ik het wetsartikel waar de Marokkaanse namenlijst op gebaseerd is opgezocht. Het gaat om dahir (decreet) nummer 1-02-239 van de ¨¦tat civil (burgerlijke stand). Het betreft artikel 21 van hoofdstuk III.

Le pr¨¦nom

Article 21 :Le pr¨¦nom choisi par la personne faisant la d¨¦claration de naissance en vue de l¡¯inscription sur les registres de l¡¯¨¦tat civil doit pr¨¦senter un caract¨¨re marocain et ne doit ¨ºtre ni un nom de famille ni un nom compos¨¦ de plus de deux pr¨¦noms, ni un nom de ville, de village ou de tribu, comme il ne doit pas ¨ºtre de nature ¨¤ porter atteinte aux bonnes moeurs ou ¨¤ l¡¯ordre public.

Le pr¨¦nom d¨¦clar¨¦ doit pr¨¦c¨¦der le nom de famille lors de l¡¯inscription sur le registre de l¡¯¨¦tat civil et ne doit comporter aucun sobriquet ou titre tel que ¡± Moulay ¡°, ¡± Sidi ¡°, ou ¡± Lalla ¡°.

Tout marocain inscrit ¨¤ l¡¯¨¦tat civil peut demander, pour un motif valable, le changement de son pr¨¦nom par d¨¦cision judiciaire prononc¨¦e par le tribunal de premi¨¨re instance comp¨¦tent.

Vrij vertaald betekent dit dat een Marokkaanse voornaam:

¡ñEen Marokkaans karakter moet hebben.
¡ñUit hooguit twee voornamen mag bestaan.
¡ñNiet de naam van een stad, dorp of stam mag zijn.
¡ñNiet mag bestaan uit een spotnaam of aanspreektitels zoals Moulay, Sidi of Lalla

http://moussa.nl/?p=122

Ik geeft die link niet voor niks :ego:

Heu, tis net Chinees

Jeetje, Ali Cassablanca mag dus ook al niet?

tr_imparator
05-09-07, 13:13
Er bestaat ook een Nederlandse Voornamen Databank (http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/VNB/) .

Bovendien kent de Nederlandse wetgeving ook beperkingen wat betreft de naamgeving. Deze staan in de naamwet (http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/naamwet.html).

De Marokkaanse wetgeving is bij de naamgeving wat concreter en strenger zo te zien, maar het is niet wereldvreemd wat daar staat.

Sorry maar ik vind dat alles hier een beetje overdreven wordt. :watte?:

super ick
05-09-07, 14:23
Nog steeds aan het zwammen over die namenlijst?

tr_imparator
05-09-07, 16:58
Geplaatst door ajh.van.Buuren
Ik meende van een kennis gehoord te hebben toen zijn vrouw tot Nederlander werd genaturaliseerd dat ze er voor mocht kiezen haar oude nationaliteit te behouden. Dit zou, volgens zeggen door de ambtenaar, wel 'nadelige consequenties' (kunnen) hebben ten aanzien van rechtsbijstand. Wat er precies mee werd bedoeld was blijkbaar niet gevraagd. Ik begreep eruit dat omdat ze haar oude nationaliteit had behouden ook onder het rechtssysteem van haar oude nationaliteit viel. Tja en hoe dit uitpakt mocht deze in conflict zijn met het Nederlandse...(?)

AJH van Buuren

Dat is dan toch een risico die je neemt, voor jezelf?

Maar ik begrijp niet hoe een Nederlandse naam hier aan kan bijdragen? Die rechtsconflict is niet verholpen als je je zoon of dochter anders noemt.

super ick
05-09-07, 17:42
Geplaatst door ajh.van.Buuren
Ik meende van een kennis gehoord te hebben......

Wat er precies mee werd bedoeld was blijkbaar niet gevraagd.......

Ik begreep eruit.........

Tja en hoe dit uitpakt mocht deze in conflict zijn met het Nederlandse...)

AJH van Buuren

Lekker concreet verhaal.

super ick
06-09-07, 11:56
Geplaatst door ajh.van.Buuren
Tsja als ik genoeg wist om te weten waar het precies om gaat was er voor mij geen reden om dit forum ter vertoeven, toch?

AJH van Buuren

Ik steek geen energie in mensen die alleen komen 'halen'. :zwaai:

erasmus0001
06-10-07, 10:48
Geplaatst door Coolassprov MC
Die lijst is slechts om je te helpen en je erop te wijzen dat je in de problemen kunt raken met de Marokkaanse authoriteiten; om te zeggen dat NL hiermee een verlengstuk van de Marokkaanse overheid wordt, is echt iets typisch tendentieus voor mannetjes die betaalt worden om te liegen en bedriegen en dom te houden; politici.

Om dat te zeggen is hetzelfde als te zeggen dat je meewerkt aan de verspreiding van malaria door je ertegen te laten inenten.

betaalt hoort hier met een d geschreven te worden.
authoriteiten is zonder h.
tegen malaria kun je je niet laten inenten.
wellicht iets meer aandacht aan de redactie van je reactie schenken.

super ick
06-10-07, 12:27
Geplaatst door erasmus0001
betaalt hoort hier met een d geschreven te worden.
authoriteiten is zonder h.
tegen malaria kun je je niet laten inenten.
wellicht iets meer aandacht aan de redactie van je reactie schenken.
Zinnen begin je altijd met een hoofdletter.

En over je onderschrift.

De strijder tegen de taal verloedering .
Voor correcte spellling,
tegen gebroddel.

Taalverloedering is 1 woord.

Domme Belg.