PDA

Bekijk Volledige Versie : Ook planten kunnen horen



Marsipulami
30-08-07, 00:01
Ook planten kunnen horen

Ook planten kunnen horen. Dat zeggen Zuid-Koreaanse onderzoekers. Ze lieten rijstplanten klassieke muziek horen en zagen nadien dat twee genen van de planten extra actief geworden waren. Dat meldt het Britse magazine NewScientist zaterdag.

Het team van Jeong mi Jeong van het Instituut voor Landbouwwetenschappen en Biotechnologie in Suwon stelde de planten bloot aan verscheidene klanken. Tegelijkertijd analyseerden ze de activiteit van de genen. Bij bepaalde frequenties bleken vooral twee genen actief te worden.

Bovendien kunnen schakelaars van toongevoelige genen vastgemaakt worden aan andere genen, zodat ook die geluiden absorberen. "Op deze manier zouden bepaalde genen meer kunnen geactiveerd worden, bijvoorbeeld diegene die voor een sterke bloei zorgen. Dit is milieuvriendelijker dan chemicali‘n gebruiken", aldus Jeong.

De bevindingen van de Zuid-Koreanen kregen al heel wat kritiek. Zo zou hun techniek verouderd zijn en de test niet omvangrijk genoeg. Ook al bevorderen bepaalde tonen de activiteit van sommige genen, dan nog is het praktische nut daarmee niet bewezen, zo luidt het bij het John Innes Centre in de Britse stad Norwich. (belga/dm)

Marsipulami
30-08-07, 00:03
Ik geloof dat ik ooit een moslim heb horen zeggen dat op de dag des oordeels ook de planten zullen getuigen voor God omtrent onze levenswandel. Zou dat kunnen kloppen ?

lihoed
30-08-07, 00:26
Geplaatst door Marsipulami
Ik geloof dat ik ooit een moslim heb horen zeggen dat op de dag des oordeels ook de planten zullen getuigen voor God omtrent onze levenswandel. Zou dat kunnen kloppen ?

Van dieren wel maar planten weet ik dat niet zeker.

observer
30-08-07, 09:53
Geplaatst door Marsipulami
Ik geloof dat ik ooit een moslim heb horen zeggen dat op de dag des oordeels ook de planten zullen getuigen voor God omtrent onze levenswandel. Zou dat kunnen kloppen ? luisteren is iets anders dan praten bovendien kunnen ze nog altijd niet weglopen van mijn tuinschaar dus ze kunnen maar beter hun mond houden

wytze
30-08-07, 12:16
Oud nieuws.


In 1973 verscheen het boek The Secret Life of Plants van Peter Tompkins en Christopher Bird.

Dat beschrijft tal van zeer interessante experimenten met planten. o.a met muziek.
Planten kunnen veel meer dan we denken.

Marsipulami
30-08-07, 12:31
Geplaatst door wytze
Oud nieuws.


In 1973 verscheen het boek The Secret Life of Plants van Peter Tompkins en Christopher Bird.

Dat beschrijft tal van zeer interessante experimenten met planten. o.a met muziek.
Planten kunnen veel meer dan we denken.

Het Suske en Wiske album "De Klankentapper" kwam al uit in 1961.

wytze
30-08-07, 12:49
Geplaatst door Marsipulami
Het Suske en Wiske album "De Klankentapper" kwam al uit in 1961.

kun je nagaan wat de nieuwswaarde van je topic is. :roken: