PDA

Bekijk Volledige Versie : ’Nooit eerder zo’n fout deurbeleid gezien’



Invidia
31-08-07, 14:44
donderdag 30 augustus 2007

’Nooit eerder zo’n fout deurbeleid gezien’

Door SANDER ZURHAKE

UTRECHT - ’Zie maar op welke grond jullie allochtone jongens weigeren. Schoenen, jas, uitstraling, het maakt niet uit, zolang ze The Jam maar niet inkomen.’’

Hassan Ahallak (links) en Michael Orie, twee voormalige portiers van The Jam, beschuldigen de dansclub van discriminatie van allochtone jongeren. FOTO MARNIX SCHMIDT
Dat was de opdracht die we van de leiding bij The Jam kregen,’’ zegt Michael Orie, voormalig hoofd beveiliging van The Jam. Een woordvoerder van The Jam ontkent dat zijn zaak allochtonen discrimineert.

Michael Orie heeft negentien jaar ervaring als beveiliger en Hassan Ahallak tien jaar. ,,We hebben aardig wat meegemaakt als portier. Maar zo’n slecht en fout deurbeleid als bij The Jam hebben we nog nooit gezien,’’ zeggen de twee portiers. De twee zeggen te hebben geprobeerd het deurbeleid te veranderen door veel met de leiding van The Jam te overleggen. ,,Maar dat leverde niet veel op. Het werd alleen maar erger. Uiteindelijk mochten we helemaal geen allochtonen meer toelaten,’’ zegt Ahallak.

De twee portiers vinden het daarom belangrijk dat dit verhaal bekend wordt. ,,Dit deurbeleid zorgt namelijk niet alleen voor discriminatie, maar ook voor een onwerkbare situatie,’’ vindt Orie.

Hassan Ahallak bevestigt wat zijn collega beschrijft. ,,Voor ons is het ook nog eens gevaarlijk. Onterecht geweigerde jongeren kunnen in hun woede agressief reageren. Dat hebben we na wat bedreigingen, scheldpartijen en vanaf de gracht naar beneden gegooide fietsen wel gemerkt,’’ aldus Ahallak. De twee portiers hebben enigszins begrip voor de verhitte reacties. ,,Je wordt als jonge vent gewoon voor lul gezet waar je meisje bijstaat.’’

Zaterdag 18 augustus, net nadat Orie en Ahallak te horen hadden gekregen dat absoluut geen allochtonen meer naar binnen mochten, lieten ze toch allochtone bezoekers toe. ,,Ik vertelde er gelijk eerlijk bij dat het de laatste keer was dat ik er werkte, vanwege het beleid. We zouden er toch mee stoppen, we hadden er geen zin meer in op deze manier,’’ aldus Allahak. ,,Het management was furieus en liet ons diezelfde avond nog vertrekken,’’ vertelt Orie.

Volgens een woordvoerder van The Jam zijn de portiers die avond ontslagen, omdat ze hun werk als beveiliger niet goed uitvoerden. ,,Jongens die al eerder voor incidenten hadden gezorgd, zijn bewust door de portiers toegelaten. Vervolgens hebben ze te lang gewacht om een bezoeker die met glas naar een barmeisje gooide, te verwijderen,’’

Verder vermoedt de dansclub dat de portiers The Jam in een kwaad daglicht willen zetten om wraak te nemen vanwege hun ontslag.

Orie en Ahallak, die beiden een vaste baan hebben naast hun bestaan als portier, spreken dit tegen. ,,Zoals ik al eerder zei, we werken al jaren als beveiliger. We willen gewoon dat dit verkeerde beleid stopt,’’ aldus Michael Orie.

AD[B]

lihoed
31-08-07, 17:37
Geplaatst door Invidia
donderdag 30 augustus 2007

[B]’Nooit eerder zo’n fout deurbeleid gezien’

Door SANDER ZURHAKE

UTRECHT - ’Zie maar op welke grond jullie allochtone jongens weigeren. Schoenen, jas, uitstraling, het maakt niet uit, zolang ze The Jam maar niet inkomen.’’

Hassan Ahallak (links) en Michael Orie, twee voormalige portiers van The Jam, beschuldigen de dansclub van discriminatie van allochtone jongeren. FOTO MARNIX SCHMIDT
Dat was de opdracht die we van de leiding bij The Jam kregen,’’ zegt Michael Orie, voormalig hoofd beveiliging van The Jam. Een woordvoerder van The Jam ontkent dat zijn zaak allochtonen discrimineert.

Michael Orie heeft negentien jaar ervaring als beveiliger en Hassan Ahallak tien jaar. ,,We hebben aardig wat meegemaakt als portier. Maar zo’n slecht en fout deurbeleid als bij The Jam hebben we nog nooit gezien,’’ zeggen de twee portiers. De twee zeggen te hebben geprobeerd het deurbeleid te veranderen door veel met de leiding van The Jam te overleggen. ,,Maar dat leverde niet veel op. Het werd alleen maar erger. Uiteindelijk mochten we helemaal geen allochtonen meer toelaten,’’ zegt Ahallak.

De twee portiers vinden het daarom belangrijk dat dit verhaal bekend wordt. ,,Dit deurbeleid zorgt namelijk niet alleen voor discriminatie, maar ook voor een onwerkbare situatie,’’ vindt Orie.

Hassan Ahallak bevestigt wat zijn collega beschrijft. ,,Voor ons is het ook nog eens gevaarlijk. Onterecht geweigerde jongeren kunnen in hun woede agressief reageren. Dat hebben we na wat bedreigingen, scheldpartijen en vanaf de gracht naar beneden gegooide fietsen wel gemerkt,’’ aldus Ahallak. De twee portiers hebben enigszins begrip voor de verhitte reacties. ,,Je wordt als jonge vent gewoon voor lul gezet waar je meisje bijstaat.’’

Zaterdag 18 augustus, net nadat Orie en Ahallak te horen hadden gekregen dat absoluut geen allochtonen meer naar binnen mochten, lieten ze toch allochtone bezoekers toe. ,,Ik vertelde er gelijk eerlijk bij dat het de laatste keer was dat ik er werkte, vanwege het beleid. We zouden er toch mee stoppen, we hadden er geen zin meer in op deze manier,’’ aldus Allahak. ,,Het management was furieus en liet ons diezelfde avond nog vertrekken,’’ vertelt Orie.

Volgens een woordvoerder van The Jam zijn de portiers die avond ontslagen, omdat ze hun werk als beveiliger niet goed uitvoerden. ,,Jongens die al eerder voor incidenten hadden gezorgd, zijn bewust door de portiers toegelaten. Vervolgens hebben ze te lang gewacht om een bezoeker die met glas naar een barmeisje gooide, te verwijderen,’’

Verder vermoedt de dansclub dat de portiers The Jam in een kwaad daglicht willen zetten om wraak te nemen vanwege hun ontslag.

Orie en Ahallak, die beiden een vaste baan hebben naast hun bestaan als portier, spreken dit tegen. ,,Zoals ik al eerder zei, we werken al jaren als beveiliger. We willen gewoon dat dit verkeerde beleid stopt,’’ aldus Michael Orie.

AD

Ik heb respect voor deze twee portiers. In Rotterdam kom je als Marokkaan ook nergens meer binnen. De politiek is er zelf in verwikkeld geraakt maar kan daar ook niet zo veel aan doen. Doet me denken aan Zuid-Afrika.
Black people not allowed.

AdamRon
31-08-07, 20:07
Geplaatst door lihoed
Ik heb respect voor deze twee portiers. In Rotterdam kom je als Marokkaan ook nergens meer binnen.


Vertel mij eens waarom dat is, het zal toch niet vanzelf gekomen zijn ???

Koala64
31-08-07, 20:21
Geplaatst door AdamRon
Vertel mij eens waarom dat is, het zal toch niet vanzelf gekomen zijn ???

Dan nog, het kan en mag niet. Super onrechtvaardig dat je niet binnen gelaten wordt omdat je het 'verkeerde' kleurtje hebt.

Daders die de boel vergallen harder straffen. De rest gewoon naar binnen laten en waar dat niet gebeurt dient men juridisch aangepakt te worden.

Julien
31-08-07, 21:18
Geplaatst door lihoed
In Rotterdam kom je als Marokkaan ook nergens meer binnen.

Niet alleen als Marokkaan. Maar iedereen met een kleurtje wordt geweigerd. Nergens wordt zoveel massaal gediscrimineerd als in discotheken. En iedereen weet het.

Overigens word je in het buitenland net zo goed geweigerd in discotheken. Toen ik laatst in Tunesië was, kwamen ik en vrienden nergens binnen omdat ze dachten dat we Tunesiërs waren (die hebben ze er blijkbaar liever niet te veel :confused: ) en in Turkije hetzelfde verhaal.

lihoed
01-09-07, 00:21
Geplaatst door Julien
Niet alleen als Marokkaan. Maar iedereen met een kleurtje wordt geweigerd. Nergens wordt zoveel massaal gediscrimineerd als in discotheken. En iedereen weet het.

Overigens word je in het buitenland net zo goed geweigerd in discotheken. Toen ik laatst in Tunesië was, kwamen ik en vrienden nergens binnen omdat ze dachten dat we Tunesiërs waren (die hebben ze er blijkbaar liever niet te veel :confused: ) en in Turkije hetzelfde verhaal.

We hebben het nou even niet over Tunesie en wat je hier zegt klopt voor geen cent daar gaat het puur om geld, heb je geld kom je overal naar binnen, heb je dat niet kom je er niet in. Het gaat nu over NL een land waar je geboren en getogen bent. Een land met rechten en plichten en als ik evenveel rechten heb als autochtonen dan wil ik gewoon mijn rechten of de wet moet aangepast worden, een wet waarin staat dat autochtonen meer rechten hebben dan allochtonen. Ik wil gewoon die discotheek naar binnen zonder gezeik of wat dan ook.

III
01-09-07, 00:30
Een Marokkaanse vriend van me komt binnenkort bij "Wedden Dat?".
Hij kan aan het geluid van de dichtslaande deur herkennen om welke uitgaansgelegenheid het gaat.

Julien
01-09-07, 00:43
Geplaatst door lihoed
We hebben het nou even niet over Tunesie en wat je hier zegt klopt voor geen cent daar gaat het puur om geld, heb je geld kom je overal naar binnen, heb je dat niet kom je er niet in. Het gaat nu over NL een land waar je geboren en getogen bent. Een land met rechten en plichten en als ik evenveel rechten heb als autochtonen dan wil ik gewoon mijn rechten of de wet moet aangepast worden, een wet waarin staat dat autochtonen meer rechten hebben dan allochtonen. Ik wil gewoon die discotheek naar binnen zonder gezeik of wat dan ook.

In Nederland kom je met geld ook overal binnen.
Discotheken, en vooral de portiers, zijn gewoon een discriminerend zooitje. Waar ook ter wereld. Ik ben het dan ook met je eens. Omdat een paar het verpesten, zijn gelijk alle allochtonen de dupe. Tenzij je met een paar meisjes bent of je als een homo gedraagt.

Koala64
01-09-07, 00:44
Geplaatst door III
Een Marokkaanse vriend van me komt binnenkort bij "Wedden Dat?".
Hij kan aan het geluid van de dichtslaande deur herkennen om welke uitgaansgelegenheid het gaat.
Wat een wrange humor. Wel een goeie trouwens. :hihi:

III
01-09-07, 00:50
Geplaatst door Julien
In Nederland kom je met geld ook overal binnen.
Discotheken, en vooral de portiers, zijn gewoon een discriminerend zooitje. Waar ook ter wereld. Ik ben het dan ook met je eens. Omdat een paar het verpesten, zijn gelijk alle allochtonen de dupe. Tenzij je met een paar meisjes bent of je als een homo gedraagt.

Ik ben een blanke man en zelfs ik kom discotheken maar sporadisch binnen.
Nou zal dat misschien komen doordat die portieren doorhebben dat ik er één ben die een hele avond op één enkel drankje zit, whatever. Maar daarom ben ik nog niet gediscrimineerd om mijn uiterlijk.
Heel anders is het bij mensen met een Noordafrikaanse verschijning. Clubeigenaren gaan ervan uit dat de blanke discogangers liever niet worden geconfronteerd met Marokkanen en houden ze dus maar tegen bij de deur.
Dat is dus wel puur discriminatie om uiterlijk en dat dient te worden vervolgd.

III
01-09-07, 00:52
Geplaatst door Koala64
Wat een wrange humor. Wel een goeie trouwens. :hihi:
Net als die Marokkaan die bij een joodse vriendin op haar verjaardag kwam: hij werd tweemaal gefouilleerd!

Eénmaal bij binnenkomt en nogeens bij vertrek...

Marsipulami
01-09-07, 10:02
Ik heb wel eens een moslim horen zeggen dat het goed is dat Marokkanen geweigerd worden in discotheken. Goede moslims horen niet thuis in discotheken zei die.

Witte78
01-09-07, 10:31
Volgens mij is dit alleen op te lossen door herrieschoppers harder aan te pakken. Weet iemand hoe de strafmaat nu is? Volgens mij heeft het aanpakken van kroeg/disco eigenaren/uitsmijters geen zin.
Ik zat te denken aan bijvoorbeeld een uitgaansverbod voor mensen die overlast veroorzaken. Wordt je gepakt met zon verbod dan krijg je een zware straf, maand cel ofzo?

lihoed
01-09-07, 19:59
Ik ga vanavond even kijken of ik er vandaag wel in kom bij een aantal discotheken in hartje Rotterdam, ik neem een blonde griet mee dit keer.
Hopelijk laten ze me dit keer binnen en hoef ik voor de zoveelste keer geen klacht in te dienen bij RADAR. :fuckit2:

III
01-09-07, 20:19
Geplaatst door Witte78
Volgens mij is dit alleen op te lossen door herrieschoppers harder aan te pakken. Weet iemand hoe de strafmaat nu is? Volgens mij heeft het aanpakken van kroeg/disco eigenaren/uitsmijters geen zin.
Ik zat te denken aan bijvoorbeeld een uitgaansverbod voor mensen die overlast veroorzaken. Wordt je gepakt met zon verbod dan krijg je een zware straf, maand cel ofzo?

Een maand cel zware straf?
Ik heb 3,5 maanden gehad voor heel wat minder.

lihoed
01-09-07, 20:25
Geplaatst door III
Een maand cel zware straf?
Ik heb 3,5 maanden gehad voor heel wat minder.

Wat is heel wat minder? Wat heb je gadaan dan, crimineel.

AdamRon
01-09-07, 20:28
Geplaatst door lihoed
Ik ga vanavond even kijken of ik er vandaag wel in kom bij een aantal discotheken in hartje Rotterdam, ik neem een blonde griet mee dit keer.
Hopelijk laten ze me dit keer binnen en hoef ik voor de zoveelste keer geen klacht in te dienen bij RADAR. :fuckit2:

Ik heb een Marokkaanse vriend die al meer dan 30 jaar hier in Nederland is, heeft zich uit de naad gewerkt (kan ik niet van iedereen zeggen) en heeft een goed bestaan opgebouwd.
Heeft een groot huis met zwembad in CasaBlanca (ed-Dar el-Beida),

Ik kreeg de sleutels van zijn huis toen ik daarheen ging, en werd opgewacht op het vliegveld door zijn broer, om mij rond te leiden en dat soort dingen, komen we in een een of andere bar terecht... Nou die meiden daar zijn stukken moderner daar als wat ik hier in Nederland ziet.. dat terzijde.

Maar ik ben een vreemde eend in de bijt en zit een beetje rond te kijken.. zitten daar een groep lekkere meiden daar aan de bar je wil het niet weten.. hun lachen naar mij, ik lach terug en zwaai naar ze.. hun zwaaien terug met een brede glimlach.

Komt daar een een of andere patsertje (die constant over zijn kruis zit te wrijven, mischien dat alles dan groter lijkt dan het is... mischien een kort lontje).
Begint die gozer tegen mij te schreeuwen en te schelden. maar ik versta er geen hol van..

Dus ik vraag aan die broer wat die gozer nu allemaal te vertellen had. hij vertelde mij dat die gozer zei dat ik van zijn meiden af moet blijven... ik stond perplex.. en zei tegen de broer... weet je wat je tegen die gozer moet zeggen !!!..

Dat ik uit Nederland kom, uit Amsterdam en dat ik speciaal daar naartoe ben gekomen om hem een WEDERDIENST te bewijzen...
Ogen zo groot als schotels kreeg hij... kwartier later kwam hij naar mij toe om zijn excuses aan te bieden... iets wat ik niet kan verwachten hier in Nederland..

Moraal..... wie discrimineert nu eigenlijk...

III
01-09-07, 20:33
Geplaatst door lihoed
Wat is heel wat minder? Wat heb je gadaan dan, crimineel.

Was een foutje.
Maar ik zal er maar niet verder over uitweiden, want het groepje is terug op maroc.nl.

lihoed
01-09-07, 20:36
Geplaatst door AdamRon
Ik heb een Marokkaanse vriend die al meer dan 30 jaar hier in Nederland is, heeft zich uit de naad gewerkt (kan ik niet van iedereen zeggen) en heeft een goed bestaan opgebouwd.
Heeft een groot huis met zwembad in CasaBlanca (ed-Dar el-Beida),

Ik kreeg de sleutels van zijn huis toen ik daarheen ging, en werd opgewacht op het vliegveld door zijn broer, om mij rond te leiden en dat soort dingen, komen we in een een of andere bar terecht... Nou die meiden daar zijn stukken moderner daar als wat ik hier in Nederland ziet.. dat terzijde.

Maar ik ben een vreemde eend in de bijt en zit een beetje rond te kijken.. zitten daar een groep lekkere meiden daar aan de bar je wil het niet weten.. hun lachen naar mij, ik lach terug en zwaai naar ze.. hun zwaaien terug met een brede glimlach.

Komt daar een een of andere patsertje (die constant over zijn kruis zit te wrijven, mischien dat alles dan groter lijkt dan het is... mischien een kort lontje).
Begint die gozer tegen mij te schreeuwen en te schelden. maar ik versta er geen hol van..

Dus ik vraag aan die broer wat die gozer nu allemaal te vertellen had. hij vertelde mij dat die gozer zei dat ik van zijn meiden af moet blijven... ik stond perplex.. en zei tegen de broer... weet je wat je tegen die gozer moet zeggen !!!..

Dat ik uit Nederland kom, uit Amsterdam en dat ik speciaal daar naartoe ben gekomen om hem een WEDERDIENST te bewijzen...
Ogen zo groot als schotels kreeg hij... kwartier later kwam hij naar mij toe om zijn excuses aan te bieden... iets wat ik niet kan verwachten hier in Nederland..

Moraal..... wie discrimineert nu eigenlijk...

LIAR !

lihoed
01-09-07, 20:39
Geplaatst door III
Was een foutje.
Maar ik zal er maar niet verder over uitweiden, want het groepje is terug op maroc.nl.

Jij met je vage antwoorden. groepje is terug op maroc.nl wat moet ik hier nou mee.

AdamRon
01-09-07, 20:55
Geplaatst door lihoed
LIAR !

Dat zal voor jou altijd een vraag blijven :haha:

III
01-09-07, 20:57
Geplaatst door lihoed
Jij met je vage antwoorden. groepje is terug op maroc.nl wat moet ik hier nou mee.

Zelf wat gaan doen zodat ze je vastzetten.
En dan erover gaan praten vanuit jezelf.
Zomaar om te laten zien dat je wat geleerd hebt van de situatie en dat je niet bang bent voor het commentaar van anderen.

lihoed
01-09-07, 21:09
Geplaatst door III
Zelf wat gaan doen zodat ze je vastzetten.
En dan erover gaan praten vanuit jezelf.
Zomaar om te laten zien dat je wat geleerd hebt van de situatie en dat je niet bang bent voor het commentaar van anderen.

Hoe weet jij dat je hersens hebt als je ze nog nooit hebt gezien.

Je hebt alleen een vermoede dat je ze bezit.

III
01-09-07, 21:17
Geplaatst door lihoed
Hoe weet jij dat je hersens hebt als je ze nog nooit hebt gezien.

Je hebt alleen een vermoede dat je ze bezit.

Ik denk dus ik ben.
Aan de andere kant zijn er mensen die door te denken logischerwijs niet zijn.

Gedachtenconstructietjes (zoals het hierboven gegevene voorbeeld wel duidelijk maakt) bewijzen de aanwezigheid van een systeem dat deze constructies mogelijk maakt.

Ik heb jou ook nog nooit gezien, maar ik voel je wel.
Wat is bewijs? En wat is bewijsvoering waard?
daar komt nog eens bij dat een blinde je nooit zal kunnen zien...

super ick
02-09-07, 10:30
Geplaatst door Koala64
Dan nog, het kan en mag niet. Super onrechtvaardig dat je niet binnen gelaten wordt omdat je het 'verkeerde' kleurtje hebt.

Daders die de boel vergallen harder straffen. De rest gewoon naar binnen laten en waar dat niet gebeurt dient men juridisch aangepakt te worden.


In de gemiddelde horecazaak mag je je helemaal vol laten lopen tot je niet meer kunt staan. Val je om dan pleuren ze je op de stoep.
Ik heb diverse jaren portierswerk gedaan. Bij binnenkomst kan je inderdaad de raddraaiers er al uithalen. Door rond te lopen en contact te leggen haal je de paar procent die er bij de deur doorgeglipt zijn zo tussenuit.

De problemen in Utrecht zijn uitgebreid in het nieuws geweest. Als er in betreffende gelegenheid wekelijks problemen zijn geweest met Marokkanen dan krijg je dergelijke reacties. Het absoluut niet goed te praten, zelfs verboden.
De slechte reputatie is wel gebaseerd op feitelijke gebeurtenissen.

Legitimatie bij binnenkomst en bij wangedrag op de zwarte lijst. Iedere horecazaak aansluiten. Is het binnen een paar maanden weer gezellig.
Portiers zijn een (noodzakelijke) adhocoplossing. Zonder bovengenoemd beleid kunnen raddraaiers van tent naar tent trekken en een groot gedeelte van het uitgaansleven in een stad verknallen. Gaan ondernemers naar noodoplossingen grijpen omdat ze het kaf niet van het koren kunnen onderscheiden. (regelmatig ellende met Marokkanen: alle Marokkanen niet meer naar binnen)
Dergelijk beleid is een wezenlijk onderdeel van het handhaven van openbare orde, daar is de betreffende gemeente verantwoordelijk voor. Die komen echter niet verder dan een piepertje en 2 politieauto's meer in de buurt. Ingrijpen als het al te laat is.
De politiek kan het zo makkelijk oplossen maar men durft niet door te pakken.

Julien
02-09-07, 17:41
Geplaatst door lihoed
Ik ga vanavond even kijken of ik er vandaag wel in kom bij een aantal discotheken in hartje Rotterdam, ik neem een blonde griet mee dit keer.
Hopelijk laten ze me dit keer binnen en hoef ik voor de zoveelste keer geen klacht in te dienen bij RADAR. :fuckit2:

Ben je nog binnen gekomen?

lihoed
02-09-07, 17:50
Geplaatst door Julien
Ben je nog binnen gekomen?

Ja, Het was heel gezellig. Portiers waren ook flex dit keer.

lihoed
02-09-07, 18:03
Geplaatst door III
Hajaludim Lamut Wahamatim Lahachayut!

Chakham Belaylah?

Lamut betekent iets als dood ofzo? de rest kan ik niet vertalen.

III
02-09-07, 18:18
Geplaatst door lihoed
Lamut betekent iets als dood ofzo? de rest kan ik niet vertalen.

Zij die geboren worden zijn bestemd te sterven, de doden te herleven.

Iets letterlijker:
De kinderen (Jalad=kind) bestemming dood.
De doden (de gestorvenen) bestemming eeuwigheid leven.

Chakham = wijs (chokhmah = wijsheid).
B(in)Laylah(nacht).
Wijs zijn in de nacht is hetzelfde als praten over zaken die jouw verstand niet raken.