PDA

Bekijk Volledige Versie : Teeuwen en de meiden van halal



super ick
01-09-07, 15:12
http://video.google.nl/videoplay?docid=2720330936262381549&q=teeuwen+halal&total=1&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

Julien
01-09-07, 16:00
Ik ben niet zo'n fan van die kliek van Theo van gogh-aanbidders, maar in dit geval heb ik me kapot gelachen :hihi: de meiden van halal wisten hier niets op terug te zeggen. Teeuwen heeft ook gelijk. Wij als gelovigen moeten tegen een stootje kunnen.

1973Tanger
01-09-07, 16:55
Beledigen, minirokjes ontwijking... Het kan allemaal weer niet op. Zolang ze de grens niet opzoeken door bijvoorbeeld mijn familie, gezin e.d. te beledigen c.q. beschadigen, mogen ze lekker hun gang gaan.

super ick
01-09-07, 18:02
Geplaatst door 1973Tanger
Beledigen, minirokjes ontwijking... Het kan allemaal weer niet op. Zolang ze de grens niet opzoeken door bijvoorbeeld mijn familie, gezin e.d. te beledigen c.q. beschadigen, mogen ze lekker hun gang gaan.

Jij leeft helemaal vogens het Oud-Hollandsch gezegde: Ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen. :handbang:

super ick
01-09-07, 18:08
Geplaatst door Julien
Ik ben niet zo'n fan van die kliek van Theo van gogh-aanbidders, maar in dit geval heb ik me kapot gelachen :hihi: de meiden van halal wisten hier niets op terug te zeggen. Teeuwen heeft ook gelijk. Wij als gelovigen moeten tegen een stootje kunnen.

Iedereen moet tegen een stootje kunnen.
Overigens hoeft Hans Teeuwen het niet van van Gogh te hebben hoor. Hij trok volle zalen tot aan het moment dat hij als cabaretiet stopte.
Begint hij morgen weer dan zitten de zalen direct weer vol.

Ik vind hem hier uiterst correct, vriendelijk en duidelijk zijn punt maken.

Ik vind dat de meiden van halal dit programma ook op een frisse leuke manier neerzetten. Soms een beetje jammer dat op veel onderwerpen een moreel etiktje geplakt moet worden. Maar ze slaan wel vaak de spijker op zijn kop.

DieSter
01-09-07, 19:14
Wel leuk hoe die poster van dit filmpje er een "dreigend gezoem" op de achtergrond heeft gezet, die DeceptioNL toch...."De Dreiging".

Helemaal niet leuk dus. Of eingelijk, is dat het enige leuke aan die hele farce.

AdamRon
01-09-07, 21:17
Goed filmpje...

Het mooiste vond ik toen hij zei... over vrijheid van meningsuiting.. Mijn mening kan voor iemand anders beledigend zijn, een waarheid die ze liever niet willen horen..

Minirokjes?..... Ik heb meer minirokjes gezien in Marokko en Turkije dan in Amsterdam
:wohaa:

III
01-09-07, 21:42
Geplaatst door super ick
Iedereen moet tegen een stootje kunnen.
Overigens hoeft Hans Teeuwen het niet van van Gogh te hebben hoor. Hij trok volle zalen tot aan het moment dat hij als cabaretiet stopte.
Begint hij morgen weer dan zitten de zalen direct weer vol.

Ik vind hem hier uiterst correct, vriendelijk en duidelijk zijn punt maken.

Ik vind dat de meiden van halal dit programma ook op een frisse leuke manier neerzetten. Soms een beetje jammer dat op veel onderwerpen een moreel etiktje geplakt moet worden. Maar ze slaan wel vaak de spijker op zijn kop.


Iets minder drammen en iets meer op de koppen van die spijkers rammen.
Dan kan het nog goed komen met dat programma.
Ow, die Pauw er natuurlijk wel eerst even uitwerken.

Julien
02-09-07, 02:31
Geplaatst door DieSter
Wel leuk hoe die poster van dit filmpje er een "dreigend gezoem" op de achtergrond heeft gezet, die DeceptioNL toch...."De Dreiging".

Helemaal niet leuk dus. Of eingelijk, is dat het enige leuke aan die hele farce.

Dat gezoem is van het programma zelf hoor.
En de meiden van halal maken in dit filmpje van zichzelf een farce. Wat een domme vragen en reacties. Terwijl ik ze normaal gesproken erg goed vind.

Salib Kweli
02-09-07, 02:44
Geplaatst door Julien
Dat gezoem is van het programma zelf hoor.
En de meiden van halal maken in dit filmpje van zichzelf een farce. Wat een domme vragen en reacties. Terwijl ik ze normaal gesproken erg goed vind.

Hans lag op de bank maar die meiden voelden de pijn ...

super ick
02-09-07, 09:42
Geplaatst door Julien
Dat gezoem is van het programma zelf hoor.
En de meiden van halal maken in dit filmpje van zichzelf een farce. Wat een domme vragen en reacties. Terwijl ik ze normaal gesproken erg goed vind.

Vergeet niet dat dit soort shows erg goed voorbereid worden. Vragen liggen al dagen klaar en worden uitgebreid doorgenomen.

Dit was geen journalistiek maar puur proberen iemand in een hoek te zetten.
Waarom beledigd u ons?
Een vraag van generlei journalistieke waarde.

Hoe vaak denk je dat Teeuwen die vraag al heeft moeten beantwoorden? Wat dachten ze? Dat hij zou zeggen, oke dat had ik niet moeten doen. Mijn welgemeende excuses?

Het is een leuk programma maar hier sloegen ze inderdaad de plank keihard mis. De kinderachtige reacties (o hij kent moeilijke woordjes) waren een beetje een demaskee.

Overigens kreeg hij wel een hand, dat dan weer wel.....

Good Kahuna
02-09-07, 10:56
Geplaatst door super ick
Overigens kreeg hij wel een hand, dat dan weer wel.....

En een pijp :blij:

Meiden van Halal bleken slechte interviewers en beroerde gespreksleiders. Dat bleek al helemaal toen Salam die vraag van Teeuwen bleef ontwijken over afvalligheid, en een van die meiden uiteindelijk maar riep dat afvalligheid in de islam geen issue was. Zoiets doe je niet als gespreksleider. De meiden kunnen zich beter bij hun eigen ding houden.

Het was wel opvallend hoe het optreden van Teeuwen de uitzending ineens ver boven het lage niveau uittilde.

mark61
02-09-07, 11:05
Geplaatst door Good Kahuna
En een pijp :blij:

Meiden van Halal bleken slechte interviewers en beroerde gespreksleiders. Dat bleek al helemaal toen Salam die vraag van Teeuwen bleef ontwijken over afvalligheid, en een van die meiden uiteindelijk maar riep dat afvalligheid in de islam geen issue was. Zoiets doe je niet als gespreksleider. De meiden kunnen zich beter bij hun eigen ding houden.

Het was wel opvallend hoe het optreden van Teeuwen de uitzending ineens ver boven het lage niveau uittilde.

Mja, het was het net niet. Maar dat is ook niet zijn verantwoordelijkheid. Ik had geantwoord dat 'beledigd zijn' dermate subjectief is dat daarmee rekening houden onherroepelijk leidt tot (zelf-)censuur. Alles kan iedereen wel kwetsen.

En dat het opvallend is dat alleen gelovigen als groep klagen over 'beledigd worden'. En die verwarring tussen levende mensen die beledigd worden en dode mensen of goden die kennelijk ook beledigd kunnen worden. Hij zei nog wel dat homo's blijkbaar wel beledigd mochten worden :hihi:

Ikzelf zou het nogal zieligdoenerig vinden. Tis echt je last resort als je je 'beledigd' verklaart.

Het belangrijkste is wel dat beledigen geen doel op zich is, maar een bijprodukt van satire. Nou ja, dat stipte hij wel aan, maar de dames gaven hem ook niet echt de gelegenheid het helemaal uit te leggen. En hij was er te melig voor.

De waarheid is denk ik dat zij niet beledigd zijn omdat hun geloof beledigd wordt, maar dat ze als mens beledigd worden vanwege de algemene houding van de auto's tegenover een bevolkingsgroep. Maar dat is zeker teveel diepte-psychologie :cheefbek:

Halve gemiste kans.

mark61
02-09-07, 11:09
Geplaatst door super ick
Vergeet niet dat dit soort shows erg goed voorbereid worden. Vragen liggen al dagen klaar en worden uitgebreid doorgenomen.

Dit was geen journalistiek maar puur proberen iemand in een hoek te zetten.
Waarom beledigd u ons?

Dat kan best een ingang zijn. Je kan antwoorden: waarom voelen jullie je beledigd? Hoe weet je dat 'beledigen' mijn doel was? En hij gaf ook antwoord: omdat hij het nodig vindt tegen heilige huisjes aan te schoppen. Omdat anders niks meer mag. Dat kwam wel redelijk uit de verf.

Gezien het 'machtsverschil' hoef je niet bang te zijn dat hij in een hoek wordt gezet; hij vertegenwoordigt de machtige meerderheid van NL, zij de onmachtige minderheid.

Ik kreeg overigens de indruk dat ze veel te gecharmeerd van hem waren om echt boos te worden :hihi:

Good Kahuna
02-09-07, 11:14
Geplaatst door mark61
Ik kreeg overigens de indruk dat ze veel te gecharmeerd van hem waren om echt boos te worden :hihi:

Dat idee had ik ook, ja.

Het idee voor zo'n 'confrontatie' aan de hand van zijn 'belediging' in dat liedje was in dat programma ook helemaal niet verkeerd. Het pakte alleen nogal vreemd uit.

azulay
02-09-07, 11:21
Geplaatst door Good Kahuna
En een pijp :blij:

Meiden van Halal bleken slechte interviewers en beroerde gespreksleiders. Dat bleek al helemaal toen Salam die vraag van Teeuwen bleef ontwijken over afvalligheid, en een van die meiden uiteindelijk maar riep dat afvalligheid in de islam geen issue was. Zoiets doe je niet als gespreksleider. De meiden kunnen zich beter bij hun eigen ding houden.

Het was wel opvallend hoe het optreden van Teeuwen de uitzending ineens ver boven het lage niveau uittilde.

IK ben geen fan van Teeuwen, maar ik vond hem erg goed en hij heeft de meiden voor het blok gezet. Hij heeft ze ontmaskerd en zogenaamde intellegentie blootgesteld. Ik denk dat dit voorval ze een tijdlang zal achtervolgen.

De meiden waren eerder deelneemsters aan de discussie dan gesprekleidsters. De opmerking over afvalligheid was erg dom en ongepast. Hun eigen inerpertatie daarover is niet van belang. De realiteit dat het wel degelijk in veel landen tot de dood leidt. Zelfs in liberale landen worden mensen daarvoor vervolgd.

Ik vond de uitzending ook wel choatisch, je hoorde op een gegeven moment ook een van die meiden 10 keer Jeroen roepen, terwijl de discussie gaande was, maar zij het niet mee eens was en haar mening wilde geven of zo..


Ik vertrouw die Trotse Pauw niet, HIj staat er ten slotte om bekend, wat heeft hij met ze uiteghaald????

Good Kahuna
02-09-07, 11:25
Geplaatst door azulay
Ik vertrouw die Trotse Pauw niet, HIj staat er ten slotte om bekend, wat heeft hij met ze uiteghaald????

Wat zou hij met ze hebben gedaan dan? Slipped them a mickey? :hihi:

Het zijn gewoon onervaren presentatoren, en het zijn er ook ineens drie. Praten graag door elkaar heen en zo. Beetje te speels misschien.

mark61
02-09-07, 11:29
Geplaatst door Good Kahuna
Dat idee had ik ook, ja.

Het idee voor zo'n 'confrontatie' aan de hand van zijn 'belediging' in dat liedje was in dat programma ook helemaal niet verkeerd. Het pakte alleen nogal vreemd uit.

Oh voor NL tvkwaliteitsbegrippen vond ik het nog best meevallen. Het chaotische zit erin dat NL geen goede presentatoren, moderatoren heeft. Ik kan alleen Joop van Thijn bedenken als iemand die intelligent en doortastend genoeg was om zoiets in goede banen te leiden. Maar die is tamelijk dood.

Zo'n gespreksonderwerp leent zich voor een avondvullende discussie tussen twee personen met 1 moderator. Niet voor een marktplaats met tientallen, zo niet honderden gillende deelnemers. Ik snap niet hoe mensen denken dat er zo iets zinnigs uit kan komen. Ik vrees dat het enige doel was spektakel te maken. Niet serieus.

Je zou het met zo'n baard en pakweg Teeuwen in een serieuze bui kunnen proberen, Joris Luyendijk presiding. Maar ik heb de stellige indruk dat vrijwel niemand in dit land serieus wil discussiëren. Om over kennis van zaken nog maar te zwijgen.

Tis natuurlijk ook lastig dat je geacht wordt kennis van de islam en moslims te hebben voor je er wat over mag zeggen. Dat blijft moeilijk. En vice versa, iets zeggen over de NL maatschappij als je geen idee hebt hoe het zo gekomen is allemaal. Wat weet een doorsnee NL-moslim nou over de geschiedenis van het christendom in NL en de emancipatie der (on-)gelovigen?

mark61
02-09-07, 11:30
Geplaatst door Good Kahuna
Wat zou hij met ze hebben gedaan dan? Slipped them a mickey? :hihi:

Het zijn gewoon onervaren presentatoren, en het zijn er ook ineens drie. Praten graag door elkaar heen en zo. Beetje te speels misschien.

Yep.

was een mickey :argwaan:

Good Kahuna
02-09-07, 11:32
Geplaatst door mark61
Je zou het met zo'n baard en pakweg Teeuwen in een serieuze bui kunnen proberen, Joris Luyendijk presiding. Maar ik heb de stellige indruk dat vrijwel niemand in dit land serieus wil discussiëren. Om over kennis van zaken nog maar te zwijgen.

Liefst wel een andere baard, want deze viel toch een paar keer lelijk door de mand. Maar het zou een prima idee zijn.

Good Kahuna
02-09-07, 11:36
Geplaatst door mark61
was een mickey :argwaan:

Slipped them a mickey?

Amerikaanse gangstertaal voor iemand stiekem een verdovend middel toedienen, zodat die gekke dingen zegt/doet of in slaap valt.

Je hoort die uitdrukking niet meer zo vaak, en alleen als het ironisch is bedoeld.

Ik word oud, ik weet 't :hihi:

mark61
02-09-07, 11:40
Geplaatst door Good Kahuna
Slipped them a mickey?

Amerikaanse gangstertaal voor iemand een verdovend middel toedienen, zodat die gekke dingen zegt/doet of in slaap valt.

Je hoort die uitdrukking niet meer zo vaak, en alleen als het ironisch is bedoeld.

Ik word oud, ik weet 't :hihi:

OK thanx :hihi:

mark61
02-09-07, 11:40
Geplaatst door Good Kahuna
Liefst wel een andere baard, want deze viel toch een paar keer lelijk door de mand. Maar het zou een prima idee zijn.

Ik heb hem gemist, zag er niet al te slim uit. Wie was het, weet jij dat?

Oh ik zien het al. Wat een vertoning, die aftocht. Hij kan zijn oogjes even dichthouden als ie het niet aankan.

Good Kahuna
02-09-07, 11:44
Geplaatst door mark61
Ik heb hem gemist, zag er niet al te slim uit. Wie was het, weet jij dat?

http://www.ad.nl/cultuurenshow/article1618261.ece

Slinger
02-09-07, 11:53
Mooie minirokken...

Charlus
02-09-07, 12:03
Niet de hele uitzending gezien, toegegeven, maar ronduit verbijsterend vond ik de afwezigheid van Israël, Joden, Chomsky en de Rode Khmer als topics in het debat. Gelukkig maar dat op dit forum enkele posters dankzij hun helicopterview elk mogelijk onderwerp van het juiste perspectief voorzien.

mark61
02-09-07, 12:05
Zit naar die uitzending te kijken. Die Salam en die trien van de CU zijn debiel zeg :hihi:

Invidia
02-09-07, 12:31
Geplaatst door mark61

Tis natuurlijk ook lastig dat je geacht wordt kennis van de islam en moslims te hebben voor je er wat over mag zeggen. Dat blijft moeilijk. En vice versa, iets zeggen over de NL maatschappij als je geen idee hebt hoe het zo gekomen is allemaal. Wat weet een doorsnee NL-moslim nou over de geschiedenis van het christendom in NL en de emancipatie der (on-)gelovigen?

Moslims groeien toch ook op in deze Nederlandse maatschappij? Zij krijgen toch ook geschiedenisles? Waarom zou een niet-moslim meer over de Nederlandse geschiedenis weten dan een moslim? :cheefbek:

mark61
02-09-07, 12:35
Geplaatst door Invidia
Moslims groeien toch ook op in deze Nederlandse maatschappij? Zij krijgen toch ook geschiedenisles? Waarom zou een niet-moslim meer over de Nederlandse geschiedenis weten dan een moslim? :cheefbek:

Omdat het onderwijs zo beroerd is. Dus je idee van de geschiedenis moet worden aangevuld op alle mogelijke manieren. De eerste generatie immigranten heeft natuurlijk over het algemeen geen idee van de geschiedenis van het land waar ze zijn komen wonen. Fair enough, ik heb geen commentaar. De tweede generatie gaat naar school en leert daar al net zo weinig als de inboorlingenkinderen.

Jonge inboorlingen hebben dus ook geen idee. Maar mss ook geen gekke, vertekende ideeën.

Invidia
02-09-07, 12:45
Geplaatst door mark61
Omdat het onderwijs zo beroerd is. Dus je idee van de geschiedenis moet worden aangevuld op alle mogelijke manieren. De eerste generatie immigranten heeft natuurlijk over het algemeen geen idee van de geschiedenis van het land waar ze zijn komen wonen. Fair enough, ik heb geen commentaar. De tweede generatie gaat naar school en leert daar al net zo weinig als de inboorlingenkinderen.

Jonge inboorlingen hebben dus ook geen idee. Maar mss ook geen gekke, vertekende ideeën.

De eerste generatie heeft inderdaad weinig verstand van de Nederlandse geschiedenis, maar die mensen hoor je ook nooit mee discussieren.

De tweede generatie en inboorlingen hebben beide geen idee, maar de ene heeft een vertekend beeld van de geschiedenis en de ander niet? Verklaar, hoe komt dat vertekend beeld als beide precies hetzelfde leren?

Salib Kweli
02-09-07, 12:59
Geplaatst door Invidia
De eerste generatie heeft inderdaad weinig verstand van de Nederlandse geschiedenis, maar die mensen hoor je ook nooit mee discussieren.

De tweede generatie en inboorlingen hebben beide geen idee, maar de ene heeft een vertekend beeld van de geschiedenis en de ander niet? Verklaar, hoe komt dat vertekend beeld als beide precies hetzelfde leren?

door de achtergrond?

mark61
02-09-07, 12:59
Geplaatst door Invidia
De eerste generatie heeft inderdaad weinig verstand van de Nederlandse geschiedenis, maar die mensen hoor je ook nooit mee discussieren.

Inderdaad.


De tweede generatie en inboorlingen hebben beide geen idee, maar de ene heeft een vertekend beeld van de geschiedenis en de ander niet? Verklaar, hoe komt dat vertekend beeld als beide precies hetzelfde leren?

Ja eh de ene groep is natuurlijk ingebed in de maatschappij. Grootouders die over de oorlog vertellen, of hoe het vroeger was, dat kan je je toch wel voorstellen? Hoeveel diep contact hebben 2e generatie-ers nou met ouwe Hollanders? :hihi: Ik ken ze wel hoor. Die begrijpen dan ook veel meer.

Blijft het probleem in hoeverre je van inboorlingen, oud en jong, kan verwachten dat ze iets van de islam weten. Als veel moslims tegelijkertijd klagen dat ze moe worden van al die vragen. Wil je nou begrip en kennis of wil je het niet? Moeten ze dan verplicht boeken gaan lezen om fatsoenlijke medeburgers te zijn?

DieSter
02-09-07, 14:15
Geplaatst door Julien
Dat gezoem is van het programma zelf hoor.
En de meiden van halal maken in dit filmpje van zichzelf een farce. Wat een domme vragen en reacties. Terwijl ik ze normaal gesproken erg goed vind.

Ow? nou ik heb spijt ernaar te hebben gekeken...En er moet altijd wel zo'n gast met een baard zitten die dan geen een zinnig woord te zeggen heeft omdat hij zich heeft laten inluizen om in zo'n programma te gaan omdat hij denkt dat ie daar de kans zal hebben iets zinnigs te zeggen...maar tot zijn spijt erachter moet komen dat hij een verkeerde inschatting heeft gemaakt over de realiteit van de wereld van de Nederlandse- dan wel niet internationale TV...

Echt een farce....voortvloeiend uit een gevoel van onzekerheid en angst om in het maatschappelijke verdoemhokje te raken zoals met de joden gebeurde onder de nazi's, dus dan maar actief bezig zijn op het beeldscherm met angst en onzekerheid in de ogen....maar wel de vrouwen en de mannen zijn monddood gemaakt. Het lijkt wel de tijd van de Pharao toen hij elke geboren jongen doodde en de vrouwen in leven liet zijn.

Ach, die meisjes doen het toch zooo goed op school he? ja hoe zou dat toch komen...

Invidia
02-09-07, 14:36
Geplaatst door mark61
Inderdaad.



Ja eh de ene groep is natuurlijk ingebed in de maatschappij. Grootouders die over de oorlog vertellen, of hoe het vroeger was, dat kan je je toch wel voorstellen? Hoeveel diep contact hebben 2e generatie-ers nou met ouwe Hollanders? :hihi: Ik ken ze wel hoor. Die begrijpen dan ook veel meer.

Wat weten oud-hollanders wat geschiedenisboeken en geschiedenis leraren niet weten? Niets toch? Wat moet opa aan kind vertellen wat kind niet uit boeken kan halen? En waarom zou kind zonder opa met WOII-trauma's een vertekend beeld krijgen over WOII? Toch juist andersom? Opa's feiten zijn subjectief, boeken zijn meestal wat objectiever. Feit blijft, dat beide geschiedenis doen, daar beide examen in krijgen, beide opgroeien in dit land, beiden even veel weten over de al dan niet vaderlandse geschiedenis.



Blijft het probleem in hoeverre je van inboorlingen, oud en jong, kan verwachten dat ze iets van de islam weten. Als veel moslims tegelijkertijd klagen dat ze moe worden van al die vragen. Wil je nou begrip en kennis of wil je het niet? Moeten ze dan verplicht boeken gaan lezen om fatsoenlijke medeburgers te zijn?

Niets is verplicht, en ik verwacht ook van niemand dat ze zich verdiepen in de islam. Wat ik we verwacht is dat je niet over iets gaat discussieren als je er niets van af weet. Ik ga ook niet discussieren over welke auto het veiligs is en doen alsof ik een autokenner ben.

Salib Kweli
02-09-07, 14:43
Geplaatst door Invidia
Wat weten oud-hollanders wat geschiedenisboeken en geschiedenis leraren niet weten?

de geschiedenisboeken en de geschiedenisleraren vertellen over de oud-hollanders ...


Niets is verplicht, en ik verwacht ook van niemand dat ze zich verdiepen in de islam. Wat ik we verwacht is dat je niet over iets gaat discussieren als je er niets van af weet. Ik ga ook niet discussieren over welke auto het veiligs is en doen alsof ik een autokenner ben.

mensen mogen toch wel vertellen wat hun ervaringen met moslims zijn en wat ze van moslims vinden?

als je pas zou mogen praten als je alles weet dan kan iedereen zijn mond wel dicht houden ...

mark61
02-09-07, 15:35
Geplaatst door Invidia
Wat weten oud-hollanders wat geschiedenisboeken en geschiedenis leraren niet weten? Niets toch? Wat moet opa aan kind vertellen wat kind niet uit boeken kan halen? En waarom zou kind zonder opa met WOII-trauma's een vertekend beeld krijgen over WOII? Toch juist andersom? Opa's feiten zijn subjectief, boeken zijn meestal wat objectiever. Feit blijft, dat beide geschiedenis doen, daar beide examen in krijgen, beide opgroeien in dit land, beiden even veel weten over de al dan niet vaderlandse geschiedenis.

Ze weten iets van de verhouding tussen katholieken, protestanten, socialisten en (andere) ongelovigen bijvoorbeeld. Ze zouden iets kunnen weten van nu antiek lijkende zeden en normen die nog niet zo lang geleden ook hier golden. Ik noem maar wat :hihi:
Ik heb het niet over trauma's *zucht* maar over uit eerste hand weten hoe dat was, positief en negatief.

Feit is inderdaad dat beiden steeds minder weten en je je dan ook afvraagt waar al die 'discussies' enfin ruzies over gaan. Ik bedoel, Jort Kelder met een mening over de islam, come on. :haha:


Niets is verplicht, en ik verwacht ook van niemand dat ze zich verdiepen in de islam. Wat ik we verwacht is dat je niet over iets gaat discussieren als je er niets van af weet. Ik ga ook niet discussieren over welke auto het veiligs is en doen alsof ik een autokenner ben.

OK dan. En als ze wat vragen? Dan hangt het van je stemming af?

Kijk, als een inboorling geconfronteerd wordt met gedrag dat ie niet gewend is, dan is het antwoord vaak 'dat hoort zo in duh islam'. Terwijl ie intussen tig moslims ziet die datzelfde gedrag niet vertonen. Op dat moment wordt het verwarrend en heb je blijkbaar meer kennis nodig. Gezien het grote aantal geinponems die je vertellen wat duh islam is wordt het wel vermoeiend voor de geïnteresseerde leek. To say the least :hihi:

DieSter
02-09-07, 15:51
Geplaatst door mark61


Kijk, als een inboorling geconfronteerd wordt met gedrag dat ie niet gewend is, dan is het antwoord vaak 'dat hoort zo in duh islam'. Terwijl ie intussen tig moslims ziet die datzelfde gedrag niet vertonen. Op dat moment wordt het verwarrend en heb je blijkbaar meer kennis nodig. Gezien het grote aantal geinponems die je vertellen wat duh islam is wordt het wel vermoeiend voor de geïnteresseerde leek. To say the least :hihi:

Er zijn gewoon verschillende soorten mensen, maar de essentie van islam zit in de naam zelf, het streven naar de vrede met Allah, en hoe iemand dat doet dat is verschillend, sommigen vergaren zich bij de mening van de meerderheid van de groep, sommigen gaan zelf op zoek...Sommigen zijn geweldadig, sommigen zijn beledigend en sommigen maken een grap....sommigen maken wat los en sommigen bevestigen iets, sommigen bouwen sommigen breken af en sommigen doen schijnbaar niets. Sommigen zijn onwetend sommigen hebben kennis, sommigen willen macht, sommigen willen aanzien dus komen ze op TV!, sommigen lachen, sommigen huilen en sommigen zijn boos....
Maar de essentie van de echte moslim is dit, het streven naar de tevredenheid van Allah door zijn doen en laten.

Sommigen begrepen sommigen onbegrepen but who gives a shit. Uiteindelijk heeft alleen Hij het oordeel. En als jij denkt dat jij het oordeel hebt dan zul je nog wat be-leven. :hihi: :hihi:

Julien
02-09-07, 17:49
Geplaatst door DieSter
Ow? nou ik heb spijt ernaar te hebben gekeken...En er moet altijd wel zo'n gast met een baard zitten die dan geen een zinnig woord te zeggen heeft omdat hij zich heeft laten inluizen om in zo'n programma te gaan omdat hij denkt dat ie daar de kans zal hebben iets zinnigs te zeggen...maar tot zijn spijt erachter moet komen dat hij een verkeerde inschatting heeft gemaakt over de realiteit van de wereld van de Nederlandse- dan wel niet internationale TV...

Echt een farce....voortvloeiend uit een gevoel van onzekerheid en angst om in het maatschappelijke verdoemhokje te raken zoals met de joden gebeurde onder de nazi's, dus dan maar actief bezig zijn op het beeldscherm met angst en onzekerheid in de ogen....maar wel de vrouwen en de mannen zijn monddood gemaakt. Het lijkt wel de tijd van de Pharao toen hij elke geboren jongen doodde en de vrouwen in leven liet zijn.

Ach, die meisjes doen het toch zooo goed op school he? ja hoe zou dat toch komen...

Die 'man met de baard' kreeg anders het meeste het woord van iedereen. Hoe kom je erbij dat hij monddood werd gemaakt? Hij koos er zelf voor om weg te lopen voor een meisje met minirok, maar wel respect te eisen voor zijn vrouw in niqaab. Daarmee maakt hij zichzelf belachelijk, dan moet je niet de schuld geven aan de media.

Daarom kon ik lachen om wat Teeuwen zei. Er zat gewoon een kern van waarheid in wat hij zei.

DieSter
02-09-07, 18:18
Geplaatst door Julien
Die 'man met de baard' kreeg anders het meeste het woord van iedereen. Hoe kom je erbij dat hij monddood werd gemaakt? Hij koos er zelf voor om weg te lopen voor een meisje met minirok, maar wel respect te eisen voor zijn vrouw in niqaab. Daarmee maakt hij zichzelf belachelijk, dan moet je niet de schuld geven aan de media.

Daarom kon ik lachen om wat Teeuwen zei. Er zat gewoon een kern van waarheid in wat hij zei.

Ik heb niet het hele programma gezien behalve dan wat hier ervan te zien was, maar ok.

Teeuwen zat er naast toen hij zei dat hij "niets moest" en waarvoor de mensen uit hun reet gingen, hij moet namelijk net als iedereen dood.
Iedereen MOET namelijk eens sterven.

Invidia
02-09-07, 18:51
Geplaatst door mark61
Ze weten iets van de verhouding tussen katholieken, protestanten, socialisten en (andere) ongelovigen bijvoorbeeld. Ze zouden iets kunnen weten van nu antiek lijkende zeden en normen die nog niet zo lang geleden ook hier golden. Ik noem maar wat :hihi:
Ik heb het niet over trauma's *zucht* maar over uit eerste hand weten hoe dat was, positief en negatief.

Feit is inderdaad dat beiden steeds minder weten en je je dan ook afvraagt waar al die 'discussies' enfin ruzies over gaan. Ik bedoel, Jort Kelder met een mening over de islam, come on. :haha:

Zij weten iets over katholieken, protestanten, socialisten en ongelovigen? Je hebt wel erg weinig vertrouwen in het onderwijs van tegenwoordig hè? Waar denk je dat 12 jaar geschiedenisles over gaat? Over hoe koekjes te bakken? Je hoeft de verzuiling en al die crap niet mee te maken om te weten waar het over gaat, noch hoef je een oma te hebben die je erover kan vertellen. Daarbij oma's komen langs om te vertellen bij wie ze die ochtend thee hebben gedronken en bij wie ze die vanavond rumicub gaan spelen en wijze lessen over verschillende religies/politieke stroming is wel het laatste wat je van hen kunt verwachten. Je overschat de wijsheid van de hedendaagse oudjes. Ze zijn doorgaans nog redelijk kortzichtig, wijsheid komt niet altijd met de jaren.

Misschien is dat het probleem, mensen zien de uitspraken van andere mensen als feiten, omdat zij als primaire bron worden beschouwd. Wat misschien ook zo is, maar daarom is het nog niet objectief.

Jort Kelder is sowieso een grap.



OK dan. En als ze wat vragen? Dan hangt het van je stemming af?

Kijk, als een inboorling geconfronteerd wordt met gedrag dat ie niet gewend is, dan is het antwoord vaak 'dat hoort zo in duh islam'. Terwijl ie intussen tig moslims ziet die datzelfde gedrag niet vertonen. Op dat moment wordt het verwarrend en heb je blijkbaar meer kennis nodig. Gezien het grote aantal geinponems die je vertellen wat duh islam is wordt het wel vermoeiend voor de geïnteresseerde leek. To say the least :hihi:

Hoezo? Naar mijn idee zijn moslims meestal wel bereid uit te leggen waarom ze bepaalde dingen doen of geloven. Kom jij zovaak moslims tegen die daar niet voor in de stemming zijn?

Dat laatste klopt ja, maar hangt ook van jezelf af, wees wat kritischer en oordeel niet zo snel.

Aït Ayt
02-09-07, 19:16
Geplaatst door DieSter
Er zijn gewoon verschillende soorten mensen, maar de essentie van islam zit in de naam zelf, het streven naar de vrede met Allah, en hoe iemand dat doet dat is verschillend, sommigen vergaren zich bij de mening van de meerderheid van de groep, sommigen gaan zelf op zoek...Sommigen zijn geweldadig, sommigen zijn beledigend en sommigen maken een grap....sommigen maken wat los en sommigen bevestigen iets, sommigen bouwen sommigen breken af en sommigen doen schijnbaar niets. Sommigen zijn onwetend sommigen hebben kennis, sommigen willen macht, sommigen willen aanzien dus komen ze op TV!, sommigen lachen, sommigen huilen en sommigen zijn boos....
Maar de essentie van de echte moslim is dit, het streven naar de tevredenheid van Allah door zijn doen en laten.

Sommigen begrepen sommigen onbegrepen but who gives a shit. Uiteindelijk heeft alleen Hij het oordeel. En als jij denkt dat jij het oordeel hebt dan zul je nog wat be-leven. :hihi: :hihi:

:hihi: fan-tas-tisch gezegd

mark61
02-09-07, 21:04
Geplaatst door Invidia
Je overschat de wijsheid van de hedendaagse oudjes. Ze zijn doorgaans nog redelijk kortzichtig, wijsheid komt niet altijd met de jaren.

Geen kwaad woord over mijn opoe :ego: Neuh ik denk echt dat op school iets leren toch wat anders is dan ingebed zijn. Doe niet zo flauw met die oma's :hihi:


Misschien is dat het probleem, mensen zien de uitspraken van andere mensen als feiten, omdat zij als primaire bron worden beschouwd. Wat misschien ook zo is, maar daarom is het nog niet objectief.

Ja, dat blijft een probleem. Maar al met al moet je daar op den duur een beeld uit kunnen destilleren.


Hoezo? Naar mijn idee zijn moslims meestal wel bereid uit te leggen waarom ze bepaalde dingen doen of geloven. Kom jij zovaak moslims tegen die daar niet voor in de stemming zijn?

Nee hoor, was een persoonlijke vraag. Sorry. Ik vraag niemand wat, dacht je dat ik ruzie wilde? :D

mulan
02-09-07, 21:59
Geplaatst door mark61
Wat weet een doorsnee NL-moslim nou over de geschiedenis van het christendom in NL en de emancipatie der (on-)gelovigen?

Je overschat hier toch echt de kennis van de Nederlandse niet Moslim/Marokkaan/Buitenlander whatever.

Ik ben overigens ontzettend blij dat ik die discussie niet gezien heb zeg. Het gaat altijd op dezelfde manier. Schreeuwerige kinders en 40 plussers die zelf ook niet veel beter weten behalve dan dat ze zich willen afzetten aangezien ze zich beperkt voelen in hun 'vrijheid van meningsuiting'. Hans Teeuwen is een klassiek voorbeeld. Wat kan die vent irritant zijn als hij moralistisch gaat zitten doen. Hij weet niet eens wat hij zelf bedoeld maar hij weet vooral dat hij het ander niet kan begrijpen.

Invidia
02-09-07, 22:02
Geplaatst door mark61
Geen kwaad woord over mijn opoe :ego: Neuh ik denk echt dat op school iets leren toch wat anders is dan ingebed zijn. Doe niet zo flauw met die oma's :hihi:

Maar wat weten NLers wat ik bijv. niet weet?


a, dat blijft een probleem. Maar al met al moet je daar op den duur een beeld uit kunnen destilleren.

Nee hoor, was een persoonlijke vraag. Sorry. Ik vraag niemand wat, dacht je dat ik ruzie wilde? :D

:hihi:

Nee, bij mij kun je altijd terecht voor vragen. En ik zal altijd antwoorden of ik er nu zin in heb of niet. Ik leg ook gewoon dingen uit mezelf uit als ik zie dat mensen bepaalde vooroordelen hebben in mijn omgeving. En ik denk dat de meeste andere niet-inboorlingen niet anders zijn.

Enige moment waarop ik kap met uitleggen hoe en wat, is als ik zie dat mensen geen uitleg willen maar graag hun vooroordelen bevestigd zien worden en hoe dan ook aan hun ideeen blijven vastklampen,

mark61
02-09-07, 22:15
Geplaatst door mulan
Je overschat hier toch echt de kennis van de Nederlandse niet Moslim/Marokkaan/Buitenlander whatever.

Ik ben overigens ontzettend blij dat ik die discussie niet gezien heb zeg. Het gaat altijd op dezelfde manier. Schreeuwerige kinders en 40 plussers die zelf ook niet veel beter weten behalve dan dat ze zich willen afzetten aangezien ze zich beperkt voelen in hun 'vrijheid van meningsuiting'. Hans Teeuwen is een klassiek voorbeeld. Wat kan die vent irritant zijn als hij moralistisch gaat zitten doen. Hij weet niet eens wat hij zelf bedoeld maar hij weet vooral dat hij het ander niet kan begrijpen.

Ach, het was natuurlijk circus, as usual. Tis NL tv tenslotte.

Kennis is inderdaad nul, als het van school moet afhangen.

Ach, Teeuwen viel me nog mee. Ws had ik hem veel erger verwacht. Ik vond meneer Salam anders ook getalenteerd voor het theater. :)

Max Stirner
02-09-07, 22:26
Geplaatst door mulan
Je overschat hier toch echt de kennis van de Nederlandse niet Moslim/Marokkaan/Buitenlander whatever.

Ik ben overigens ontzettend blij dat ik die discussie niet gezien heb zeg. Het gaat altijd op dezelfde manier. Schreeuwerige kinders en 40 plussers die zelf ook niet veel beter weten behalve dan dat ze zich willen afzetten aangezien ze zich beperkt voelen in hun 'vrijheid van meningsuiting'. Hans Teeuwen is een klassiek voorbeeld. Wat kan die vent irritant zijn als hij moralistisch gaat zitten doen. Hij weet niet eens wat hij zelf bedoeld maar hij weet vooral dat hij het ander niet kan begrijpen.


Ik zou toch ff kijken ....

'discussie' is trouwens een groot woord, Teeuwen had minder onnozele tegenstandsters verdiend.

Repentance
02-09-07, 22:27
Geplaatst door mulan
Hans Teeuwen is een klassiek voorbeeld. Wat kan die vent irritant zijn als hij moralistisch gaat zitten doen. Hij weet niet eens wat hij zelf bedoeld maar hij weet vooral dat hij het ander niet kan begrijpen.

Nog grappiger is wanneer mensen je gaan vertellen wat voor diepe boodschap er in zijn woorden school.

mark61
02-09-07, 22:27
Geplaatst door Invidia
Maar wat weten NLers wat ik bijv. niet weet?


Ik weet toch niet wat jij weet? Meer dan goed voor je is, waarschijnlijk :gniffel:

Nee eh, soms hoor of lees ik wel eens dingen, dat ik denk: jij begrijpt er ook niks van ook. En dat zit hem niet in de feitenkennis, maar in de 'feel', jah eh sorry dat het zo vaag is. Maar je kan je er toch wel iets bij voorstellen? Ik doe bijv. moeite om dingen te begrijpen in, ach ja, waarom ook niet, Marokko, en dan helpt feitenkennis niet, je moet iets voelen, empathie, weet ik veel. Iets onbenoembaars. En of dat lukt is maar de vraag, is ws. ook niet iedereen gegeven. Magoed, dat gaat wel over. Dat NL waar ik het over heb bestaat trouwens bijna niet meer ook. Tis alleen dat het soms helpt als je weet 'where someone's coming from'. Ik heb het gevoel dat dingen vaak cru-er overkomen bij moslims dan de bedoeling van de spreker was, en als je dan weet wat iemand erbij denkt zou dat wat scherpe kantjes afvijlen. Ach laat me maar ijlen.


Nee, bij mij kun je altijd terecht voor vragen. En ik zal altijd antwoorden of ik er nu zin in heb of niet. Ik leg ook gewoon dingen uit mezelf uit als ik zie dat mensen bepaalde vooroordelen hebben in mijn omgeving. En ik denk dat de meeste andere niet-inboorlingen niet anders zijn.

Zozo. Een modelburgeres. Ik zou er af en toe knap moe van worden. Boekje maken en met een zucht uitdelen ofzo.


Enige moment waarop ik kap met uitleggen hoe en wat, is als ik zie dat mensen geen uitleg willen maar graag hun vooroordelen bevestigd zien worden en hoe dan ook aan hun ideeen blijven vastklampen,

Jah dat kunnen ze vaak verbergen tot je halverwege bent en je niet meer terugkan :hihi: Dan voel je je zeker genaaid? :staart: Ik heb die gesprekken hier wel eens, en nog erger, in ze real world. Brrr. Magoed, het is vaak ook niet uit te leggen als je de diversiteit in de islam ontkent, wat je met dat hardcore volk nogal es hebt. Dat is niet slim. En verwarrend. En geeft pavlov aan de andere kant. Ipv dat ze hun issues met het christendom of godsdienst iha oplossen. Dat vind ik zo schijnheilig. Eh, ik kap ermee want ik lul vaag vanavond. :argwaan:

mark61
02-09-07, 22:30
Geplaatst door Max Stirner
Ik zou toch ff kijken ....

'discussie' is trouwens een groot woord, Teeuwen had minder onnozele tegenstandsters verdiend.

Na, ze zijn denk ik niet onnozel, maar niet erg geconcentreerd ook. Alsof ze zelf niet geïnteresseerd waren in the real thing, maar alleen maar in circus Sensatie. En dat bakvisserige gecharmeerd zijn natuurlijk :hihi:

Max Stirner
02-09-07, 22:53
Geplaatst door mark61
Na, ze zijn denk ik niet onnozel, maar niet erg geconcentreerd ook. Alsof ze zelf niet geïnteresseerd waren in the real thing, maar alleen maar in circus Sensatie. En dat bakvisserige gecharmeerd zijn natuurlijk :hihi:


Dat zou je dus onnozel kunnen noemen.


De zusjes hadden er beter aan gedaan ff goed te luisteren naar de universele waarheden die de Heilige Hans achteloos uit zijn mouw schudde:

'Ik moet helemaal nix ! ' ..... 'Religie is macht, macht corrumpeert en dient dus altijd belachelijk gemaakt te kunnen worden' .... 'Een belediging is vaak niets anders dan een waarheid die iemand liever niet wil horen' (etcetc)

Invidia
02-09-07, 23:09
Geplaatst door mark61
Ik weet toch niet wat jij weet? Meer dan goed voor je is, waarschijnlijk :gniffel:

Nee eh, soms hoor of lees ik wel eens dingen, dat ik denk: jij begrijpt er ook niks van ook. En dat zit hem niet in de feitenkennis, maar in de 'feel', jah eh sorry dat het zo vaag is. Maar je kan je er toch wel iets bij voorstellen? Ik doe bijv. moeite om dingen te begrijpen in, ach ja, waarom ook niet, Marokko, en dan helpt feitenkennis niet, je moet iets voelen, empathie, weet ik veel. Iets onbenoembaars. En of dat lukt is maar de vraag, is ws. ook niet iedereen gegeven. Magoed, dat gaat wel over. Dat NL waar ik het over heb bestaat trouwens bijna niet meer ook. Tis alleen dat het soms helpt als je weet 'where someone's coming from'. Ik heb het gevoel dat dingen vaak cru-er overkomen bij moslims dan de bedoeling van de spreker was, en als je dan weet wat iemand erbij denkt zou dat wat scherpe kantjes afvijlen. Ach laat me maar ijlen.

Dat Nederland waar jij het over hebt bestaat niet meer, of heeft misschien nooit bestaan. Je hebt het over de moeite doen om iets te willen begrijpen, ik denk dat je het woordje tolerantie bedoelt. Dat je geinteresseerd ben in een ander volk, hen respecteerd a la "15 miljoen mensen op zo'n hele kleine stukje aarde lalala" etc. Tenminste dat denk ik. Maar als ik eerlijk ben heb ik dat gevoel niet bij Nederlanders. Vroeger wel, omdat alle Nederlanders om mijn heen toevallig lieve respectvolle mensen waren en ik niet eens doorhad dat ik Marokkaans was. Maar dan word je ouder, je hoort wat meer, mensen zijn ook wat eerlijker. Ze gaan op wilders stemmen, ze hebben vrijheids van meninguiting, ze zeggen dat je achterlijk bent en dat moet maar kunnen, tokkies beginnen te zeiken over "ja je mag het niet segge maar tis wel so". En dan vraag ik me af of Nederlanders werkelijk zo begripvol en tolerant zijn, en niet gewoon een spel met je spelen. Op het werk hebben ze geen goed woord over voor zigeuners, tis gewoon te erg hoe ze over hen praten. Wie zegt dat ze als ik er niet ben ook zo over mij praten?



Zozo. Een modelburgeres. Ik zou er af en toe knap moe van worden. Boekje maken en met een zucht uitdelen ofzo.

:wijs: dat weet ik toch.



Jah dat kunnen ze vaak verbergen tot je halverwege bent en je niet meer terugkan :hihi: Dan voel je je zeker genaaid? :staart: Ik heb die gesprekken hier wel eens, en nog erger, in ze real world. Brrr. Magoed, het is vaak ook niet uit te leggen als je de diversiteit in de islam ontkent, wat je met dat hardcore volk nogal es hebt. Dat is niet slim. En verwarrend. En geeft pavlov aan de andere kant. Ipv dat ze hun issues met het christendom of godsdienst iha oplossen. Dat vind ik zo schijnheilig. Eh, ik kap ermee want ik lul vaag vanavond. :argwaan:

Na, ik heb mijn best gedaan. Voelt raar, omdat je er op een of andere manier van uitgaat dat iedereen wel gezond kan nadenken, maar dat het gewoon ontbreekt aan kennis, dat je ze die even moet geven en dan is het weer goed. Maar zo werkt dat niet bij iedereen, sommige mensen worden nooit volwassen.

Er zijn maar weinig mensen die diversiteit binnen de Islam ontkennen. As matter of fact, moslims zijn net mensen, individuen, elk van hen is anders.

:haha: Bij mij komt er ook niet veel soeps uit vrees ik, alleen moralistisch gelul. Slaap lekker!

mark61
03-09-07, 10:35
Geplaatst door Max Stirner
'Ik moet helemaal nix ! ' ..... 'Religie is macht, macht corrumpeert en dient dus altijd belachelijk gemaakt te kunnen worden' .... 'Een belediging is vaak niets anders dan een waarheid die iemand liever niet wil horen' (etcetc)

Yep, dat waren pareltjes.

mark61
03-09-07, 11:14
Geplaatst door Invidia
Dat Nederland waar jij het over hebt bestaat niet meer, of heeft misschien nooit bestaan. Je hebt het over de moeite doen om iets te willen begrijpen, ik denk dat je het woordje tolerantie bedoelt. ...

Nou nee :) Bedoelde gewoon dat mensen iets begrijpen waar ze in zijn grootgebracht. Dat veel inboorlingen niet geïnteresseerd zijn in iets andere mensen, dat wist ik al wel. Vroeger hielden ze hun bek, dat was schijnheilig, nu zijn ze hysterisch, dat schiet ook niet op.


Na, ik heb mijn best gedaan. Voelt raar, omdat je er op een of andere manier van uitgaat dat iedereen wel gezond kan nadenken, maar dat het gewoon ontbreekt aan kennis, dat je ze die even moet geven en dan is het weer goed. Maar zo werkt dat niet bij iedereen, sommige mensen worden nooit volwassen.

Er zijn maar weinig mensen geïnteresseerd in de waarheid over iets. We zitten nou met vollek dat grimmig iets vindt en alleen argumenten à charge willen horen. Das geen beginnen aan.


Er zijn maar weinig mensen die diversiteit binnen de Islam ontkennen. As matter of fact, moslims zijn net mensen, individuen, elk van hen is anders.

Nou je moet sommigen hier de kost geven :wijs:


:haha: Bij mij komt er ook niet veel soeps uit vrees ik, alleen moralistisch gelul. Slaap lekker!

Dank je! Lees het wel nu pas maar heb es prima geslapen.

mark61
03-09-07, 11:14
Geplaatst door Repentance
Nog grappiger is wanneer mensen je gaan vertellen wat voor diepe boodschap er in zijn woorden school.

Ik vond het diep zat, gezien de omstandigheden en zijn beroep.

Charlus
03-09-07, 11:20
Geplaatst door Invidia
<...>Voelt raar, omdat je er op een of andere manier van uitgaat dat iedereen wel gezond kan nadenken, maar dat het gewoon ontbreekt aan kennis, dat je ze die even moet geven en dan is het weer goed. Maar zo werkt dat niet bij iedereen, sommige mensen worden nooit volwassen.<...>
Ik begrijp het. Je eigen vermogen tot gezond nadenken en staat van volwassenheid staan buiten kijf, alleen jammer dat "ze" vaak zo achterblijven.

sjaen
03-09-07, 11:46
Leer te lachen om niets

Leer te lachen om het lachen, te lachen om het plezier van het lachen.
Te lachen, om je mentaal te ontspannen. Leer om meer te lachen om meer te leren
genieten van je leven, om meer geluk te ervaren in je leven.
Geef jezelf een "lachtherapie".

Voor alle pagina's van deze site: klik op
www.levenskwaliteit.nl








Lachen om niets

Ook een heel belangrijk hulpmiddel om te kunnen komen tot een mentaal ontspannen positieve toestand is de "lach-therapie".

Begin dan 's morgens meteen na het opstaan - eventueel na wat lichte rek- en strek-oefeningen - met lachen.
Gewoon even wat gekte maken met jezelf . . .

Ook al voel je je misschien wat miserabel, boos, chagrijnig of serieus.
In het eerste begin zul je dan natuurlijk eerst een zekere weer- stand voelen. Begin dan met het lachen vanuit een klein beetje discipline die je jezelf oplegt.

Je kunt gewoon beginnen met een theatraal ego-lachen, of event. zelfs met een boosaardig, gemeen, of agressief lachen.
Wanneer je dat even gedaan hebt kun je dat lachen gemakkelijk laten omslaan naar lachen uit gekte, waardoor al een zekere grappigheid ontstaat.

Vanuit een egocentrische toestand neigen we altijd tot een zekere serieusheid; en wanneer je jezelf kunt toestaan te lachen uit gekte, heb je dat serieuze ego al wat losgelaten, waardoor je authentieke gevoel voor humor weer de ruimte krijgt.

Dit "gekte-lachen" kun je als de situatie je dat toestaat ook nog combineren met wat "gekte-dansen".

Wanneer je gevoel voor humor opborrelt en er een zekere grap- pigheid ontstaat, probeer dan meteen hierop in te tunen en in je spontane lachen te komen.

Tegelijk hiermee ontstaat mentale ontspannenheid, en hiermee dan ook je natuurlijke innerlijke vriendelijkheid.

Kijk nu of je in dit min of meer spontane lachen kunt komen tot een "totaal" lachen, een lachen dat niets kunstmatigs of ingehoudens meer heeft. Een lachen waarin je je ego en alles wat ermee te maken heeft even totaal vergeet. Een lachen, waarin je even alles vergeet, en alles onbelangrijk wordt . . . . .

Wanneer je blijft doorgaan met lachen zul je na verloop van tijd je innerlijke barrieres gaan tegenkomen. Je denkt dan bijvoor- beeld: "Zo, en nu is het wel genoeg", of, "Ik heb hier eigenlijk geen tijd voor, want ik moet nog . . ." Dit zijn juist de momen- ten om door te gaan, want je zit dan tegen een innelijke barriere aan.

Wanneer je dan doorgaat met lachen en blijft zoeken naar nog totaler en nog minder ingehouden, ga je door een barriere heen, en kom je in een vrijer en totaler lachen terecht.

En wanneer je de volgende dag dit lachen gaat herhalen zul je zien dat je dan al zeer snel weer in je lach-totaliteit van de vorige dag zult kunnen terugkeren.

Echter na verloop van tijd ben je weer uitgelachen, en zit je weer tegen een diepere barriere aan.
Ook deze, en alle volgende barrieres kun je achter je laten door steeds weer door te gaan, en te blijven zoeken naar je meest totale en meest ongeremde lachen.

De beste methode om door je barrieres heen te gaan is, door tijdens je lachen steeds weer te kijken of je ook werkelijk plezier kunt beleven aan je lachen, en steeds weer op dat plezier in te tunen. (!)
Je zou dit ook kunnen noemen: "een subtiele zoektocht naar je meest intense plezier".

Telkens wanneer je door een barriere heen bent gegaan, zal je nieuwe lachen echter, spontaner en authentieker worden.
Echter na verloop van tijd zal er steeds weer iets kunstmatigs in je lachen komen, en een nieuwe barriere dient zich aan.

Door je barrieres heen gaan betekent eigenlijk steeds nog wat meer heel subtiele ego-negativiteit loslaten.
Deze innerlijke barrieres zijn in eerste instantie subtiele serieus- heids- of ego-barrieres; echter ook droefheids- of onverwerkte ellende-barrieres. Vaak reeds ontstaan in een ver verleden.

Daarom kan ons lachen op een gegeven moment dan ook gemakkelijk over gaan naar huilen; huilen van het lachen.

Wanneer het intens wordt, geef dit huilen dan ook even de ruimte, en zodra het wat minder wordt ga dan meteen weer verder met lachen; eventueel eerst even wat subtiel.

Er kan ook een mengeling ontstaan van lachen en huilen; blijf dan doorgaan met dat lach-huilen tot het vanzelf weer omslaat naar lachen.

Door steeds weer opnieuw door barrieres heen te gaan zal je lachen steeds totaler en steeds bevrijdender worden.

Vanuit een totaal, en bijna egoloos lachen kun je nu ook gemak- kelijk komen tot een werkelijk hartelijk lachen. Natuurlijk is het niet de bedoeling hartelijk te willen lachen, maar tijdens je spon- tane lachen te kijken of dit lachen ook hartelijk lachen is.
Het hartelijke lachen komt dan vanzelf.

En wanneer je dan tot een werkelijk hartelijk lachen gekomen bent, zul je hierin ook gemakkelijk je innerlijke integriteit kunnen gaan ervaren . . . . .


Voor de meeste mensen is het waarschijnlijk wat moeilijk deze lachtherapie van een tot zelfs drie uur per dag (!) een of meerdere weken vol te houden.

Daarom is het eigenlijk aan te raden het samen te doen met vrienden, partner of ook kinderen. Het is echter belangrijk nie- mand hierin te pushen; want dat wekt slechts weerstand en tegenzin.
Verleiding is hier de enige weg.

Wanneer kinderen of partner de uitwerking ervan zien, zullen zij al gauw mee willen gaan doen; en het werkt ook aanstekelijk.

Deze aanstekelijkheid vormt ook een zekere stimulans tijdens de lachtherapie; want wanneer je zelf tegen een barriere aan zit en het spontane totale lachen van anderen hoort, kun je soms ook je eigen spontane lachen weer vinden, en zo weer een barriere achter je laten.

Ook kan er soms een zeer subtiele wisselwerking ontstaan wan- neer je het spontane in het lachen van een ander herkent, en je daarop afstemt.
Pas dan echter wel op dat het geen subtiel ego-spelletje gaat worden. Dat er geen subtiele ego-controle ontstaat door die wisselwerking te willen creeren; want hierdoor verlies je juist die spontaniteit.

Soms hebben anderen ook een grappige manier van lachen, hetgeen ook weer op je "lachspieren" kan werken.

Wanneer je met meerderen gaat lachen, is echter wel belangrijk dat iedereen de opzet begrijpt. Dat iedereen begrijpt dat het hier gaat om het lachen om niets.
Te lachen om het lachen, te lachen om het plezier van het lachen, en het ervaren dat een mentaal ontspannen positieve toestand je natuurlijke toestand is.

Ook is het dan belangrijk met je aandacht zo veel mogelijk bij jezelf te blijven, niet te spreken met de anderen, en ook geen gebarentaal te gaan gebruiken.
De lachtherapie is zeer individueel; anderen kunnen daarbij echter wel een stimulerende en ook motiverende functie hebben.

Wanneer er tijdens je lachtherapie boosheid, negativiteit of agressie in je opborrelt, uit bijvoorbeeld een onvermogen tot lachen, kun je het lachen even vervangen door hardop een of andere taal te gaan spreken die je niet kent.
Wanneer je daar dan op een gegeven moment weer genoeg van hebt, of om jezelf moet lachen, kun je daarmee verder gaan of weer opnieuw gaan lachen.

En wanneer je even denkt nu echt niet meer verder te kunnen lachen, ga dan voor jezelf wat babytaal babbelen of uitkraaien etc.
Dus zonder echte woorden met een betekenis (babies oefenen ook vaak bepaalde letters of klanken etc.).

Vanuit het baby-babbelen kun je vervolgens weer met een subtiel plezier-lachen beginnen en in een nog weer vrijer en oorspronkelijker lachen terecht komen.


Zoals reeds gezegd kan ook wat "gekte-dansen" je helpen bij het lachen.
Dit gektedansen is een totaal ontspannen manier van intuitief "dansen", of eigenlijk meer bewegen, zonder muziek.

Je manier van dansen en bewegen wordt dan in eerste instantie zowel bestuurd door je intuitie, als door de kwaliteit van je lachen.
Echter je lachen wordt ook weer getriggered door het intense plezier dat je eruit kunt beleven, en de vrijheid die je ervaart door jezelf toe te staan spontaan allerlei rare, en ongecontro- leerde bewegingen te maken.

Het helpt je, je ego en allerlei belangrijk gemaakte onzin die ermee verbonden is even totaal te vergeten en in contact te komen met je spontaniteit en natuurlijkheid.

Belangrijk is echter al je bewegingen steeds te laten voortkomen uit een zo veel mogelijk ontspannen lichaam.
En wanneer je in de totale ontspanningstechniek je levens- energie hebt leren ervaren, kun je nu ook al je bewegingen ongecontroleerd hierdoor laten besturen.
Vandaar ook het intense plezier dat je erdoor kunt ervaren; een heerlijke en wonderbaarlijke ervaring . . . . . .

In het begin kan het gektedansen misschien al gauw erg vermoeiend worden, afhankelijk van je conditie, leeftijd, etc.
Dit gektedansen hoeft echter niet per se uitbundig te zijn; het kan ook (of ook juist) heel subtiel zijn.
Bijvoorbeeld door bijna alleen met je handen te dansen.

Wanneer het intuitieve gektedansen je niet echt lukt is dat niet zo erg, je kunt tijdens het lachen ook wat heel ontspannen, slungelig en doelloos rondslenteren en je lichaam alleen laten besturen door het lachen.
Dit kan echter even goed wanneer je op de grond zit of ligt, en ook afwisselend met dat gektedansen.

Lachtherapie zonder gektedansen gaat ook heel prima; echter dit gektedansen vormt nog een extra toevoeging die het lach- gebeuren nog een extra dimensie geeft.



Al het hier beschrevene lijkt van buitenaf bezien natuurlijk vol- komen absurd; zo veel lachen om niets, babytaal, huilen om niets, gektedansen, etc., het lijkt volkomen maf.

Het is echter een geweldig medicijn tegen elke mentale spanning en ook stress, en ook tegen een al te sterk egocentrisme, dat alleen maar ongelukkig maakt.
Werkelijk totaal, en ongeremd lachen is eigenlijk een toestand van overgave van je (serieuze) ego.

En wanneer je het nauwkeurig en consequent een of meerdere weken achtereen kunt volhouden kan de uitwerking ervan wer- kelijk zeer krachtig en transformerend zijn.

Na verloop van korte tijd zal er reeds meer levensvreugde in je opborrelen gedurende de dag, alsook een mentaal ontspannen- ere manier van leven.
Je gevoel voor humor verbetert en verfijnt; en je wordt er ook spontaner en "goed-lachser" van.

Ook maakt de lachtherapie minder angstig; waardoor je echter ook gemakkelijk te ver kunt gaan in grapjes en speelsheid met anderen. (!)
En ook wordt het moeilijker te begrijpen waarom anderen zo serieus en agressief leven. Pas daarom ook op dat je anderen niet gaat provoceren, want die hebben niet dat gevoel voor humor waar je zelf in leeft.

Je toestand lijkt ook een klein beetje op dronkenschap; je voelt je onbevangen, bevrijd en ontremd. Echter niet zweverig, duffig of verdoofd zoals bij alcohol, maar glashelder en vrij.



Wanneer je je lachtherapie alleen doet, en 's morgens na het opstaan geen zin hebt om te lachen, kijk dan even wat voor onvrede of boosheid er in je is, en waar zij uit voortkomt.
Kijk dan even, of je ook blij kunt zijn dat je leeft; dat je er bent; dat je er weer mag zijn en weer mag genieten van dit wonder- baarlijke bestaan . . . . .

En kijk of je in dat moment ook kunt zien dat alles goed is, zoals het is . . . . . En of je kunt vrijkomen van je vijandigheid naar het bestaan . . . . .
Wanneer je je dan weer even afstemt op het spontane plezier dat je reeds ervaren hebt in de lachtherapie zal het lachen reeds in je opborrelen.



Wanneer je door omstandigheden of welke reden dan ook de tijd niet kunt vrijmaken voor je dagelijkse totale ontspanning op de grond kun je haar in die omstandigheden ook vervangen door jezelf een korte lachtherapie te geven.
Ideaal tijdens douchen, aankleden, ontbijtklaarmaken etc. . . . .
Ook wat gektedansen gaat prima onder de douche; pas dan echter wel op, dat je je niet stoot of uitglijdt of zo.

En, zoals ook reeds eerder beschreven, kun je je lachen ook gebruiken om intenser en onbevangener te kunnen genieten; ook van je douchen en alles wat je in die toestand ervaart of beleeft.
Hoe ongeremder en vrijer je lachen, hoe ongeremder en vrijer ook je genieten . . . . .

Invidia
03-09-07, 14:36
Geplaatst door Charlus
Ik begrijp het. Je eigen vermogen tot gezond nadenken en staat van volwassenheid staan buiten kijf, alleen jammer dat "ze" vaak zo achterblijven.

:duim:

Invidia
03-09-07, 14:55
Geplaatst door mark61
Nou nee :) Bedoelde gewoon dat mensen iets begrijpen waar ze in zijn grootgebracht. Dat veel inboorlingen niet geïnteresseerd zijn in iets andere mensen, dat wist ik al wel. Vroeger hielden ze hun bek, dat was schijnheilig, nu zijn ze hysterisch, dat schiet ook niet op.



Waar denk je dat de tweede generatie Nederlanders worden grootgebracht/geboren worden?

Natuurlijk zijn ze anders, andere eetgewoontes, hebben een tweede moedertaal, maar om nou te zeggen dat ze de maatschappij waarin zij opgroeien niet begrijpen...

mark61
03-09-07, 15:01
Geplaatst door Invidia
Waar denk je dat de tweede generatie Nederlanders worden grootgebracht/geboren worden?

Natuurlijk zijn ze anders, andere eetgewoontes, hebben een tweede moedertaal, maar om nou te zeggen dat ze de maatschappij waarin zij opgroeien niet begrijpen...

Mijn ervaringen zijn wisselend :ego: