PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Scholieren moeten werkstuk met hand schrijven'

Repentance
03-09-07, 18:04
'Scholieren moeten werkstuk met hand schrijven'

DEN HAAG - Middelbare scholieren moeten hun werkstukken voortaan met de hand uitschrijven. Daarnaast mogen internetsites als de online encyclopedie Wikipedia niet meer als enige bron worden gebruikt. Dat stelt voorzitter Ad Verbrugge van Vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON) naar aanleiding van de manipulaties door bedrijven en overheidsinstellingen in de inhoud op Wikipedia.

Volgens Verbrugge, die het ministerie van Onderwijs adviseert, toont de negatieve berichtgeving over Wikipedia aan dat deze internetencyclopedie als zelfstandige bron onbetrouwbaar is.

Deze week werd bekend dat prins Friso en prinses Mabel een hen onwelgevallige tekst op Wikipedia hadden gewijzigd. Eerder was al bekend geworden dat bedrijven en geheime diensten de teksten veranderen.

BON vindt dat leraren werkstukken niet mogen goedkeuren als informatie uit Wikipedia als feit wordt opgevoerd. Leerlingen kunnen informatie uit het internet weliswaar ook met de hand overschrijven, maar dat voorkomt toch gemakzuchtig 'knippen en plakken' en heeft als bijkomend voordeel dat de schrijfvaardigheid van leerlingen verbetert, meent Verbrugge.

De onderwijskoepel VO-raad vindt de voorstellen van de BON 'interessant'. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs zegt dat ,,wij niet de aangewezen instantie zijn die een website of iets dergelijks moet verbieden''.

Bron: nd.nl

Spoetnik
03-09-07, 19:15
Tevens stelt BON voor om de tijd terug te zetten naar 3 September 1951.

Joesoef
03-09-07, 21:00
Jaaaa, schoolmelk uit van die piramide vormige kartonnetjes, de melkaart er voor terug bij de melkboer en schoolsparen met spaarbankboekje meot ook terug komen.

Iemand stuif-es-in gezien gisteren?

barfly
03-09-07, 22:48
Geplaatst door Joesoef
Jaaaa, schoolmelk uit van die piramide vormige kartonnetjes, de melkaart er voor terug bij de melkboer en schoolsparen met spaarbankboekje meot ook terug komen.

Iemand stuif-es-in gezien gisteren?

Die goeie ouwe tijd met mevrouw Maknak in de kleuterklas die een klasgenootje dwong om zure klonterige melk te drinken en bijkans m'n oorlelletje er af heeft gescheurd omdat ik lastig was.

En dan zeuren over met de hand schrijven :mad:

Man_Ray
03-09-07, 22:59
Mwah. Het is wel effe makkelijk lachen met de vermeende oubolligheid van BON.

Maar de vraag naar de betrouwbaarheid van bepaalde internetbronnen is meer dan serieus genoeg. Zeker als die door iedereen en alleman die geen verantwoording hoeven af te leggen, tenzij het toevallig uitkomt, gewijzigd kunnen worden.

Ik weet ook wel dat alles snel moet gaan. Maar wat betrouwbaarheidsremmen inbouwen kan geen kwaad meen ik.

btw, ik zou wikipedia nog niet eens als bron durven vermelden. Tenzij als een heel oppervlakkige misschien.