PDA

Bekijk Volledige Versie : Bok nieuwe toeristenattractie



observer
04-09-07, 08:57
e geitenbok Eenhoorn is een ware publiektrekker. Het uitzonderlijke aan de bok van de geitenboerderij in het Groningse Pieterburen is dat hij melk geeft. De horeca in het dorpje biedt zelfs speciale Eenhoornarrangementen aan, waarbij een bezoek aan de geit is inbegrepen. Alleen het beest domweg tussen de poten staren is niet genoeg, de mannetjesgeit gemolken zien worden is pas echt een toeristische attractie.

"Elke week krijg ik tegenwoordig een Marokkaans gezin uit het Westen van het land op bezoek. Die mensen krijgen een paar liter bokkenmelk en rijden weer terug", meldt Annick Braspenning van geitenboerderij de Duinhoeve. "Dat kwam niet slecht uit, want Eenhoorns uier zit hartstikke vol, zo vlak na het dekseizoen."

De legende dat bokkenmelk impotentie kan verhelpen, doet Marokkanen als vliegen op de stront naar Pieterburen trekken. In de Arabische wereld gaan er diverse verhalen rond over melkgevende bokken, waar infertiele stellen uit de hele regio en ver daarbuiten op af trokken. Op de Westelijke Jordaanoever trok een melkgevende bok twaalf jaar geleden dagelijks vele Palestijnen die hoopten door het drinken van de melk vruchtbaar te worden.

Annick Braspenning blijft nuchter over de bijzondere bok. "Een mythe is een mythe. Maar er zit vaak wel een kern van waarheid in. Stel nou eens dat het echt waar is? Dan moet er onmiddellijk meer onderzoek naar verricht worden." Nooit eerder werd Eenhoorn gemolken, maar voor de goede zaak wil de geitenboerderij graag een uitzondering maken. "Een man zei dat hij al veertien jaar probeert kinderen te krijgen. Ik kreeg er een traan van in mijn ogen."

Een verhoogde dosis prolactine zou de oorzaak zijn van de mythe. "Die is vooral belangrijk voor de melkproductie van vrouwen", aldus een bedrijf dat zich bezighoudt met vruchtbaarheidsonderzoek. De ingrediënten van bokkenmelk zijn nog nooit eerder gelinkt aan vruchtbaarheid. Wel waarschuwt men niet teveel prolactine in te nemen. Een teveel van deze stof zou namelijk juist weer onvruchtbaarheid veroorzaken.