PDA

Bekijk Volledige Versie : Egypte : Tweeling vecht bekering tot islam aan



Marsipulami
11-09-07, 21:10
Egypte : Tweeling vecht bekering tot islam aan


http://www.opendoors.nl/img/news/20070906eg001.jpg
Mario en Andrew Medhat Ramsis

Egypte – Een Egyptische moeder vecht voor het recht van haar tweeling om weer christen te worden. Zij staan sinds 2002 ingeschreven als moslim, toen de vader van Mario en Andrew Medhat Ramsis zich tot de islam bekeerde om met een andere vrouw te kunnen trouwen. De koptische kerk staat geen echtscheiding toe.

Afgelopen maand februari ontdekte de moeder dat haar zoontjes tijdens godsdienstles op school onderwezen werden in de islam. In mei weigerde de tweeling examen te doen in dat vak. Zij leverden hun examen in met alle vragen oningevuld.

De moeder van Mario en Andrew eist nu dat de kinderen weer worden ingeschreven als christen. “Er was me verteld dat de Egyptische wet de moeder het voogdijschap over haar kinderen gunt totdat zij 15 jaar oud zijn”, zei zij tegenover het koptische weekblad Watani, “maar onlangs ontdekte ik dat dit alleen geldt voor moeders die moslim zijn.”

Haar advocaat Naguib Gabriel heeft de rechtzaak met opzet laten verdagen tot na 17 november, wanneer de rechtbank uitspraak moet doen in een gelijksoortige zaak van twaalf moslims die zich willen terugbekeren tot het christendom.
“Waar het om draait is of de rechtbank zal oordelen volgens het burgerlijk wetboek of volgens de sjaria. In het eerste geval staat het hun vrij om terug te keren tot het christendom, in het andere geval niet,” zei Naguib Gabriel.

De christen-advocaat is de laatste tijd onder toenemende druk gezet door conservatieve moslims wegens zijn rol in de verdediging van de tweeling. (Compass Direct)

Sallahddin
12-09-07, 13:42
Geplaatst door Marsipulami
[SIZE=4]



.
“Waar het om draait is of de rechtbank zal oordelen volgens het burgerlijk wetboek of volgens de sjaria . In het eerste geval staat het hun vrij om terug te keren tot het christendom, in het andere geval niet,” zei Naguib Gabriel.


. (Compass Direct)


Welke sjaria are u talking about ??? :lol:= er is geen sjaria_wetten in Egypte , misschien slechts in het familierecht, niets meer !!!


Who cares!!! = schrijf ze maar als christenen!!! = idioot heiza voor niks :slapen:



Take care!

catwomen
12-09-07, 15:07
Is het echt zo dat in Egypte alleen een moslim moeder de voogdij over haar kinderen houdt (tot hun 15e levensjaar)?

Zo ja, dan is dit oneerlijk en bewijst het eens te meer dat niet moslims in islamitische landen als tweederangs burgers behandeld kunnen worden.

En wij maar zeiken over het onrecht wat ons aan wordt gedaan. En nu zwijgen we?

Snapt dan niemand dat juist dit islaam een slechte naam bezorgd.

Vraag alleen wat je geeft.

mark61
12-09-07, 15:21
Geplaatst door Sallahddin
er is geen sjaria_wetten in Egypte , misschien slechts in het familierecht, niets meer !!!

En over welk recht dacht je dat het hier gaat?

mark61
12-09-07, 15:22
Geplaatst door catwomen
Is het echt zo dat in Egypte alleen een moslim moeder de voogdij over haar kinderen houdt (tot hun 15e levensjaar)?

Zo ja, dan is dit oneerlijk en bewijst het eens te meer dat niet moslims in islamitische landen als tweederangs burgers behandeld kunnen worden.

In geval van interreligieuze zaken heeft het islamitisch recht altijd voorrang. Natuurlijk geldt een minderheid als tweederangsburger, dat is toch niet verbazingwekkend?

Charlus
12-09-07, 15:57
Geplaatst door mark61
<...>Natuurlijk geldt een minderheid als tweederangsburger, dat is toch niet verbazingwekkend?
Laat ik eens happen. Bedoel je dit in algemene zin of alleen ihgv. Islamitische landen?

Soldim
12-09-07, 16:39
Geplaatst door Charlus
Laat ik eens happen. Bedoel je dit in algemene zin of alleen ihgv. Islamitische landen?

Volgens mij is het een redelijk algemeen principe. Z-Afrika tijdens het appartheids regime en nog een paar van dat soort voorbeelden zijn volgens mij de enige uitzondering.

mark61
12-09-07, 22:09
Geplaatst door Charlus
Laat ik eens happen. Bedoel je dit in algemene zin of alleen ihgv. Islamitische landen?

In algemene zin. De laatste tijd in West-Europa is het van staatswege wat minder. Das pas net en ook niet algemeen.

Joesoef
15-09-07, 17:51
Dat terug bekeren, moslim geworden om te kunnen trouwen?

Maarten
15-09-07, 23:16
Geplaatst door mark61
In geval van interreligieuze zaken heeft het islamitisch recht altijd voorrang.

Het artikel stelt anders, dat nog maar de vraag is of Burgerlijk Recht of Sharia toegepast gaan worden.


Geplaatst door mark61
[B]Natuurlijk geldt een minderheid als tweederangsburger, [/B

Je generaliserende onzin begint met de dag bespottelijker te worden.
Je krijgt hier blijkbaar niet veel weerwoord.

mark61
16-09-07, 11:31
Geplaatst door Maarten
Het artikel stelt anders, dat nog maar de vraag is of Burgerlijk Recht of Sharia toegepast gaan worden.

Volgens de sjari`a. Goed lezen wat ik schrijf.


Je generaliserende onzin begint met de dag bespottelijker te worden.
Je krijgt hier blijkbaar niet veel weerwoord.

Bla bla bla. Ben je nou al in België geweest?

Slinger
16-09-07, 11:38
In mei weigerde de tweeling examen te doen in dat vak. Zij leverden hun examen in met alle vragen oningevuld.

Dit vind ik wel dapper van de twee.

Maarten
16-09-07, 12:36
Geplaatst door mark61
Volgens de sjari`a. Goed lezen wat ik schrijf.

Dat stond er niet.
En gezien wat je wél schreef, kon je dat niet eens bedoeld hebben.
Je antwoorden worden met de dag bezopener..

Qaiys
16-09-07, 12:59
Geplaatst door catwomen
Is het echt zo dat in Egypte alleen een moslim moeder de voogdij over haar kinderen houdt (tot hun 15e levensjaar)?

Zo ja, dan is dit oneerlijk en bewijst het eens te meer dat niet moslims in islamitische landen als tweederangs burgers behandeld kunnen worden.

En wij maar zeiken over het onrecht wat ons aan wordt gedaan. En nu zwijgen we?

Snapt dan niemand dat juist dit islaam een slechte naam bezorgd.

Vraag alleen wat je geeft.

Gewoon beter nadenken want het is heel logisch.

Je hebt twee keuzes: Moet je de sharia regels toepassen voor niet-moslims of niet?

De christelijke vrouw wil wel profiteren van de voordelige regels van de sharia maar de andere regels naast zich neerleggen omdat ze geen moslima is.

Als de sharia geldt voor niet-moslims dan is de sharia slecht en wordt het de minderheden/andersgelovigen opgedrongen maar als het voordelig is voor de niet-moslims dan is de sharia wel goed genoeg en zijn de moslims discriminerend bezig omdat niet-moslims ervan worden onthouden.

Gebruik je hersens in plaats van uit automatisme de moslims in een verdomhoekje te zetten.

mark61
16-09-07, 13:18
Geplaatst door Maarten
Dat stond er niet.
En gezien wat je wél schreef, kon je dat niet eens bedoeld hebben.
Je antwoorden worden met de dag bezopener..

Je leesvermogen gaat zienderogen achteruit. Mja.

reallife
16-09-07, 14:09
Geplaatst door Joesoef
Dat terug bekeren, moslim geworden om te kunnen trouwen?

Waarschijnlijk wel.

Hoe moeilijk de echtscheidingsprocedures voor Egyptische moslimvrouwen ook zijn, en hoezeer moslimmannen soms ook profiteren van de nieuwe wet, veel christenen in Egypte zouden graag gebruik maken van het nieuwe echtscheidingsrecht, vooral degenen die gevangen zitten in een ongelukkig huwelijk. De christelijke minderheid in Egypte maakt zo'n vijf tot tien procent van de bevolking uit. Het overgrote deel behoort tot de koptisch-orthodoxe kerk. Voor de koptische kerk is het huwelijk heilig. Het kan slechts onderstrikte voorwaarden verbroken worden. Alleen als bewezen is dat een van de partners overspel heeft gepleegd, zal de koptische paus de scheiding erkennen. Of hij daarna toestemming geeft voor een eventueel nieuw huwelijk is maar de vraag.
Koptische vrouwen en mannen die willen scheiden maar geen toestemming krijgen van de kerk , kunnen niet via een civiele rechtbank scheiden, simpelweg omdat op het gebied van huwelijk en echtscheiding voor ieder geloofin Egypte de eigen religieuze wetgeving geldt. Voor moslims is dat de islamitische wet, de shari'a, voor katholieken het katholieke kerkelijke recht, en voor kopten het recht dat binnen de koptisch orthodoxe kerk geldt. In de praktijk betekent dit dat als een man of een vrouw die getrouwd is met iemand van hetzelfde geloof wil scheiden, een rechter de zaak niet in behandeling zal nemen. Hij zal degene die de scheiding aanvraagt terugverwijzen naar de kerk waar hij of zij vandaan komt. Maar als een man en vrouw niet hetzelfde geloof of dezelfde geloofsrichting aanhangen, zal een rechter wél het islamitische recht toepassen. Veel christenen in Egypte hebben daar hun voordeel mee gedaan. Door van geloof te veranderen, kregen ze voor elkaar dat het islamitische echtscheidingsrecht op hun situatie van toepassing werd verklaard.

http://www.kennislink.nl/web/show?id=153854

Slinger
16-09-07, 16:07
Geplaatst door Qaiys
Gewoon beter nadenken want het is heel logisch.

Je hebt twee keuzes: Moet je de sharia regels toepassen voor niet-moslims of niet?

De christelijke vrouw wil wel profiteren van de voordelige regels van de sharia maar de andere regels naast zich neerleggen omdat ze geen moslima is.

Als de sharia geldt voor niet-moslims dan is de sharia slecht en wordt het de minderheden/andersgelovigen opgedrongen maar als het voordelig is voor de niet-moslims dan is de sharia wel goed genoeg en zijn de moslims discriminerend bezig omdat niet-moslims ervan worden onthouden.

Gebruik je hersens in plaats van uit automatisme de moslims in een verdomhoekje te zetten.

Deze mevrouw beroept zich het rechtsprincipe dat voor de wet alle burgers gelijk zijn, onafhankelijk van, bijvoorbeeld, godsdienst. Dat is het rechtsprincipe dat in het westen gehanteerd wordt. Maar zij heeft pech, in een land waar de sjaria heerst geldt dat dus niet.

Maarten
16-09-07, 16:12
Geplaatst door mark61
Je leesvermogen gaat zienderogen achteruit. Mja.
Het verhaal over de toepassing van recht hierboven, valt blijkbaar helemaal buiten je blikveld.
Wat dacht je dat Egypte was? Een islamitische republiek? :hihi: Ayatollah Mubarak? :hihi:

Qaiys
17-09-07, 21:49
Geplaatst door Slinger
Deze mevrouw beroept zich het rechtsprincipe dat voor de wet alle burgers gelijk zijn, onafhankelijk van, bijvoorbeeld, godsdienst. Dat is het rechtsprincipe dat in het westen gehanteerd wordt. Maar zij heeft pech, in een land waar de sjaria heerst geldt dat dus niet.

Ga nou niet de jurist spelen want daar heb je geen kaas van gegeten.

Art 1. Allen die zich in Nederland bevinden , worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.’

De eerste zinsnede van het artikel geeft weer dat gelijke gevallen gelijk behandeld dienen te worden. Essentieel is dus om te bepalen of het in een betreffend geval gaat om gelijke of ongelijke gevallen. De gelijkheid of ongelijkheid van gevallen wordt niet vastgesteld door alle aspecten van de gevallen met elkaar te vergelijken, maar door slechts die aspecten in aanmerking te nemen die in die gegeven situatie relevant zijn.

Het rechtsprincipe dat daaruit volgt is gelijke gevallen gelijk behandelen en ongelijke gevallen ongelijk.

Een Christen is niet hetzelfde als een moslim, daarom moet je wetten die voor moslims gelden niet toepassen op christenen en wetten die voor christenen gelden niet op moslims.

mark61
17-09-07, 21:57
Geplaatst door Maarten
Het verhaal over de toepassing van recht hierboven, valt blijkbaar helemaal buiten je blikveld.
Wat dacht je dat Egypte was? Een islamitische republiek? :hihi: Ayatollah Mubarak? :hihi:

Egypte heeft gemengd recht. Altijd lastig. Ik leg even de sjari'a-kant uit. Giechel jij rustig door.

mark61
17-09-07, 21:58
Geplaatst door Qaiys
Een Christen is niet hetzelfde als een moslim, daarom moet je wetten die voor moslims gelden niet toepassen op christenen en wetten die voor christenen gelden niet op moslims.

Das nou net het debiele.

Slinger
17-09-07, 22:39
Geplaatst door Qaiys
Ga nou niet de jurist spelen want daar heb je geen kaas van gegeten.

[I]Een Christen is niet hetzelfde als een moslim, daarom moet je wetten die voor moslims gelden niet toepassen op christenen en wetten die voor christenen gelden niet op moslims.

Ik ben geen jurist maar jij helemaal niet, hoogstens een kadi uit Marrakach.

Een christen en een moslim zijn gelijk voor de Nederlandse wet. Alle wetten gelden voor alle burgers. En zo hoort het ook.

Qaiys
17-09-07, 22:48
Geplaatst door Slinger
Een christen en een moslim zijn gelijk voor de Nederlandse wet. Alle wetten gelden voor alle burgers. En zo hoort het ook.

Probeer de strekking te begrijpen en geen uitvluchten te zoeken die kant noch wal raken.

Een moslim mag gerust met meerdere vrouwen trouwen, een christen niet, die wordt vervolgd voor bigamie.

Qaiys
17-09-07, 22:49
Geplaatst door mark61
Das nou net het debiele.

Wat is er debiel aan?

Slinger
17-09-07, 22:49
Geplaatst door Qaiys
Probeer de strekking te begrijpen en geen uitvluchten te zoeken die kant noch wal raken.

Een moslim mag gerust met meerdere vrouwen trouwen, een christen niet, die wordt vervolgd voor bigamie.

Volgens de Nederlandse wet mag niemand met meerdere vrouwen trouwen, een moslim ook niet.

Qaiys
17-09-07, 22:50
Geplaatst door Slinger
Volgens de Nederlandse wet mag niemand met meerdere vrouwen trouwen, een moslim ook niet.

Een moslim mag wel degelijk met meerdere vrouwen getrouwd zijn, geen Nederlandse wet die hem tegen houdt.

Slinger
17-09-07, 22:54
Geplaatst door Qaiys
Een moslim mag wel degelijk met meerdere vrouwen getrouwd zijn.

Misschien als hij al met meerdere vrouwen getrouwd is voordat hij naar Nederland komt en hij geldige huwelijksacten kan overleggen? Dat zou ik me kunnen voorstellen, hoewel ik dat niet weet. Dat zou dan ook voor een christen gelden.
Dus dat doet niets af aan het principe dat voor de Nederlandse wet iedereen gelijk is en voor iedereen geldt, geloof doet niets ter zake.

Qaiys
17-09-07, 22:58
Geplaatst door Slinger
Misschien als hij al met meerdere vrouwen getrouwd is voordat hij naar Nederland komt en hij geldige huwelijksacten kan overleggen? Dat zou ik me kunnen voorstellen, hoewel ik dat niet weet. Dat zou dan ook voor een christen gelden.
Dus dat doet niets af aan het principe dat voor de Nederlandse wet iedereen gelijk is en voor iedereen geldt, geloof doet niets ter zake.

Ik kan nu met twee vrouwen trouwen zonder dat ik strafbaar ben, een christen is dat wel.

Voor de nederlandse wet worden gelijke gevallen gelijk behandelt en ongelijke gevallen ongelijk.

Slinger
17-09-07, 23:08
Geplaatst door Qaiys
Ik kan nu met twee vrouwen trouwen zonder dat ik strafbaar ben, een christen is dat wel.

Voor de nederlandse wet worden gelijke gevallen gelijk behandelt en ongelijke gevallen ongelijk.

Kun jij voor de Nederlandse wet met twee vrouwen trouwen? Ik geloof er geen moer van. Ik zou zeggen, probeer het eens. Kijken wat er gebeurt.

Qaiys
17-09-07, 23:19
Geplaatst door Slinger
Kun jij voor de Nederlandse wet met twee vrouwen trouwen? Ik geloof er geen moer van. Ik zou zeggen, probeer het eens. Kijken wat er gebeurt.

De Nederlandse wet kan op de hoogte zijn dat ik met twee vrouwen getrouwd ben zonder dat ik vervolgd wordt voor bigamie, laat een christen dat maar proberen.

Slinger
17-09-07, 23:23
Geplaatst door Qaiys
De Nederlandse wet kan op de hoogte zijn dat ik met twee vrouwen getrouwd ben zonder dat ik vervolgd wordt voor bigamie, laat een christen dat maar proberen.

Dat is wat anders, in feite precies wat ik hierboven zei. Maar dan moet je in een ander land twee keer gehuwd zijn. Maar dan nog, ook als een christen of een boedhist in een ander land meerdere keren getrouwd is, dan gelden voor hem in Nederland precies dezelfde regels.

Qaiys
17-09-07, 23:32
Geplaatst door Slinger
Dat is wat anders, in feite precies wat ik hierboven zei. Maar dan moet je in een ander land twee keer gehuwd zijn. Maar dan nog, ook als een christen of een boedhist in een ander land meerdere keren getrouwd is, dan gelden voor hem in Nederland precies dezelfde regels.

Nope, in Nederland wordt de christen vervolgd voor bigamie als hij dat kenbaar maakt een moslim niet.

Slinger
17-09-07, 23:40
Geplaatst door Qaiys
Nope, in Nederland wordt de christen vervolgd voor bigamie als hij dat kenbaar maakt een moslim niet.

Kun je dat aannemelijk maken?

knuppeltje
17-09-07, 23:45
Geplaatst door Qaiys
Nope, in Nederland wordt de christen vervolgd voor bigamie als hij dat kenbaar maakt een moslim niet.

Nope. Idereen die hier voor de wet trouwt is strafbaar als die bigamie pleegt.
Islamitische huwelijken hebben geen rechtsgeldigheid hier.
Moslims kunnen dus islamitisch trouwen met zoveel vrouwen tegelijk als de islam hen toestaat.
Maar niet voor de wet.

Qaiys
17-09-07, 23:50
Geplaatst door Slinger
Ik ben geen jurist maar jij helemaal niet, hoogstens een kadi uit Marrakach.

Hiermee verraadt je wie je werkelijk bent. Gerrit jan, Alcibiades en tig andere bijnamen toch?

Slinger
17-09-07, 23:57
Geplaatst door Qaiys
Hiermee verraadt je wie je werkelijk bent. Gerrit jan, Alcibiades en tig andere bijnamen toch?

Ben je al eerder zo genoemd?

Maarten
18-09-07, 00:08
Geplaatst door mark61
Egypte heeft gemengd recht. Altijd lastig. Ik leg even de sjari'a-kant uit.
Met wijsheden zoals, dat voor de Sharia de Sharia vóor gaan? (Ja, ik giechel nog even door.)
En wou je mensen die rechtsantropologie gedaan hebben vertellen dat gemengd recht lastig is?

Maarten
18-09-07, 00:13
Geplaatst door Qaiys
Hiermee verraadt je wie je werkelijk bent. Gerrit jan, Alcibiades en tig andere bijnamen toch?
Aha... een recidivist?..

Qaiys
18-09-07, 00:22
Geplaatst door Slinger
Kun je dat aannemelijk maken?

Boek 1 Artikel 33:

Een persoon kan tegelijkertijd slechts met één andere persoon door het huwelijk verbonden zijn.

Artikel 237 Strafrecht

1. Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:

1°. hij die opzettelijk een dubbel huwelijk aangaat;

2°. hij die een huwelijk aangaat, wetende dat de wederpartij daardoor een dubbel huwelijk aangaat.

2. Indien hij die opzettelijk een dubbel huwelijk aangaat, aan de wederpartij zijn gehuwde staat heeft verzwegen, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.


actief personaliteitsbeginsel (art 5 Sr), , de Nederlander die in het buitenland bigamie pleegt bijvoorbeeld in afrika waar het wel legaal is, Nederlander die in Thailand kinderen verkracht, is altijd vervolgbaar.

http://www.*********.com/sessy_liz/school/y1s1b2/hc3Str.txt

Artikel 5 Strafrecht

1. De Nederlandse strafwet is toepasselijk op de Nederlander die zich buiten Nederland schuldig maakt:

1°. aan een der misdrijven omschreven in de Titels I en II van het Tweede Boek, en in de artikelen 197a, 197b, 197c, 206, 237,272 en 273 alsmede – voor zover het betreft een misdrijf, gericht tegen de rechtspleging van het Internationaal Strafhof, als bedoeld in artikel 70, eerste lid, van het op 17 juli 1998 te Rome tot stand gekomen Statuut van Rome inzake het Internationale Strafhof (Trb. 2000, 120) – in de artikelen 177, 177a, 178, 179, 180, 189, 200, 207a, 285a en 361;

2°. aan een feit hetwelk door de Nederlandse strafwet als misdrijf wordt beschouwd en waarop door de wet van het land waar het begaan is, straf is gesteld.

3°. aan een der misdrijven omschreven in de artikelen 240b, 242 tot en met 250a en 273a, voor zover het feit is gepleegd ten aanzien van een persoon die de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt dan wel aan een der misdrijven omschreven in de artikelen 300 tot en met 303, voor zover het feit oplevert genitale verminking van een persoon van het vrouwelijke geslacht die de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt.

2. In de gevallen, omschreven in het eerste lid, onderdelen 2° en 3°, kan de vervolging ook plaatshebben, als de verdachte eerst na het feit Nederlander wordt.

Qaiys
18-09-07, 00:27
Geplaatst door Maarten
Aha... een recidivist?..

Naar alle waarschijnlijkheid wel. Één keer eerder heeft iemand mij zo genoemd.

Slinger
18-09-07, 13:52
Geplaatst door Qaiys
Boek 1 Artikel 33:

Een persoon kan tegelijkertijd slechts met één andere persoon door het huwelijk verbonden zijn.

Artikel 237 Strafrecht

1. Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:

1°. hij die opzettelijk een dubbel huwelijk aangaat;

2°. hij die een huwelijk aangaat, wetende dat de wederpartij daardoor een dubbel huwelijk aangaat.

2. Indien hij die opzettelijk een dubbel huwelijk aangaat, aan de wederpartij zijn gehuwde staat heeft verzwegen, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.


actief personaliteitsbeginsel (art 5 Sr), , de Nederlander die in het buitenland bigamie pleegt bijvoorbeeld in afrika waar het wel legaal is, Nederlander die in Thailand kinderen verkracht, is altijd vervolgbaar.

http://www.*********.com/sessy_liz/school/y1s1b2/hc3Str.txt

Artikel 5 Strafrecht

1. De Nederlandse strafwet is toepasselijk op de Nederlander die zich buiten Nederland schuldig maakt:

1°. aan een der misdrijven omschreven in de Titels I en II van het Tweede Boek, en in de artikelen 197a, 197b, 197c, 206, 237,272 en 273 alsmede – voor zover het betreft een misdrijf, gericht tegen de rechtspleging van het Internationaal Strafhof, als bedoeld in artikel 70, eerste lid, van het op 17 juli 1998 te Rome tot stand gekomen Statuut van Rome inzake het Internationale Strafhof (Trb. 2000, 120) – in de artikelen 177, 177a, 178, 179, 180, 189, 200, 207a, 285a en 361;

2°. aan een feit hetwelk door de Nederlandse strafwet als misdrijf wordt beschouwd en waarop door de wet van het land waar het begaan is, straf is gesteld.

3°. aan een der misdrijven omschreven in de artikelen 240b, 242 tot en met 250a en 273a, voor zover het feit is gepleegd ten aanzien van een persoon die de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt dan wel aan een der misdrijven omschreven in de artikelen 300 tot en met 303, voor zover het feit oplevert genitale verminking van een persoon van het vrouwelijke geslacht die de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt.

2. In de gevallen, omschreven in het eerste lid, onderdelen 2° en 3°, kan de vervolging ook plaatshebben, als de verdachte eerst na het feit Nederlander wordt.

Dit bewijst helemaal niet wat je eerder hebt gesteld. Want er staat niets in over moslims. In feite illustreert het dat ik gelijk heb want deze zinnen zijn in algemene termen gesteld. er wordt op geen enkele manier gerefereerd aan godsdienst. Ik heb echter geen enkele illuise dat dit tot je botte hersens kan doordringen. want discussiëren met jou is vruchteloos. Je zwaait alle kanten op en je weet uiteindelijk zelf niet meer waar je het over hebt. Ik denk bij nader inzien dat je toch niet geschikt bent als kadi. Waarschijnlijk hebben ze in Marrakech en Casablanca betere mensen nodig.

Nelis70
19-09-07, 10:34
Geplaatst door Maarten
Het artikel stelt anders, dat nog maar de vraag is of Burgerlijk Recht of Sharia toegepast gaan worden.



Je generaliserende onzin begint met de dag bespottelijker te worden.
Je krijgt hier blijkbaar niet veel weerwoord.

Knappe logica: hoe bespottelijker je bijdrage hoe minder weerwoord je krijgt. Vind je dan ook dat hoe interessanter iemands bijdrage hoe meer weerwoord hij krijgt?

mark61
19-09-07, 10:51
Geplaatst door Maarten
Met wijsheden zoals, dat voor de Sharia de Sharia vóor gaan? (Ja, ik giechel nog even door.)
En wou je mensen die rechtsantropologie gedaan hebben vertellen dat gemengd recht lastig is?

Stompzinnige opmerking 2x

Nelis70
19-09-07, 10:53
Geplaatst door Maarten
Met wijsheden zoals, dat voor de Sharia de Sharia vóor gaan? (Ja, ik giechel nog even door.)
En wou je mensen die rechtsantropologie gedaan hebben vertellen dat gemengd recht lastig is?

Rechtsantropologie? Is dat werkelijk een studie?
Geweldig! En wat doe je met die studie?

mark61
19-09-07, 10:58
Geplaatst door Qaiys
Boek 1 Artikel 33:

Een persoon kan tegelijkertijd slechts met één andere persoon door het huwelijk verbonden zijn.

Hiermee maak je niets aannemelijk in dit verband. Magoed. Over het onderwerp:

Een interessant voorbeeld in Groot Brittannië is de opstelling ten aanzien van polygame huwelijken. De geldigheid van het huwelijk met een tweede vrouw wordt in principe erkend. Tot voor kort was het zelfs mogelijk om in zo’n geval meerdere echtgenotes naar het Groot Brittannië te laten overkomen. Een wijziging van de vreemdelingenwetgeving (Immigration Act) in 1988 heeft dat recht echter ingeperkt (Poulter, 1990: 14-16; zie ook Pearl, 1987). De gedachte achter deze regeling is dat polygamie niet spoort met de "Britse sociale waarden" en dat dus moet worden voorkómen dat een man - ingezeten in Groot Brittannië - tegelijkertijd meerdere vrouwen heeft. Overigens worden in het toelatingsbeleid van een land als Nederland al jaren precies dezelfde regels gehanteerd. De Britse situatie is zo opmerkelijk omdat de wetgeving expliciet werd gewijzigd als gevolg van de aanwezigheid van moslims.6

http://users.fmg.uva.nl/jrath/downloads/@Tijdschrift%20Sociologie%20Erkenning%20Islam%2019 93.pdf

mark61
19-09-07, 11:04
2.2.1. Het polygame huwelijk

Samen met de verstoting is de rechtsfiguur van het polygame huwelijk diegene die in de juridische praktijk waarschijnlijk tot de meeste discussie aanleiding geeft. Vrijwel alle islamitische landen, met uitzondering van Tunesië[9], staan toe dat een man meerdere malen huwt. De modaliteiten hiervan verschillen echter van land tot land. Marokko behoort in dit opzicht tot de moslimlanden die aan de man alle vrijheid laten om zelf te beslissen een polygaam huwelijk aan te gaan. In andere landen dan Syrië, Irak en Somalië is de toestemming van de rechter vereist, die de financiële draagkracht van de man beoordeelt en eventueel de motieven van de polygamie. Zoals blijkt uit onderstaande bespreking verschilt de benadering fundamenteel naargelang het polygame huwelijk wordt afgesloten in de forumstaat of in het buitenland.

[Dit is incorrect, ook in Turkije is polygamie verboden - m61]

a. Polygaam huwelijk afgesloten in de forumstaat

Ten aanzien van polygame huwelijken afgesloten op hun respectievelijke grondgebieden, nemen de onderzochte landen een strenge houding aan. Het Belgische IPR sluit op ondubbelzinnige wijze uit dat buitenlanders in België een polygaam huwelijk zouden afsluiten.[10]In Nederland heeft de Hoge Raad in 1993 een gelijkaardig standpunt ingenomen door te beslissen dat bij het totstandkomen van huwelijken in Nederland, het monogamiebeginsel van openbare orde is (aldus ook artikel 3 lid 1 Wet Conflictenrecht Huwelijk[11]).[12] De mogelijkheid om in Nederland polygame huwelijken te sluiten, wordt hiermee, net zoals in België, uitgesloten. Ook Frankrijk sluit de mogelijkheid uit tot het aangaan van een polygaam huwelijk in Frankrijk, wegens strijdigheid met de voor het Franse recht fundamenteel geachte regel van de monogamie, zoals uitgedrukt in artikel 147 C.C.[13] Tenslotte spreekt ook het Engelse recht zich uit tegen het sluiten van een polygaam huwelijk in Engeland.[14]

b. Polygaam huwelijk afgesloten in het buitenland

Ten aanzien van polygame huwelijken, tot stand gekomen in het buitenland, wordt een andere houding aangenomen. In de verschillende rechtsstelsels wordt principieel de mogelijkheid aanvaard dat vreemdelingen in het buitenland een polygaam huwelijk sluiten, dat voor erkenning in aanmerking komt. De Belgische rechtspraak [...]

In het Nederlandse recht is de erkenning van het polygame huwelijk het uitgangspunt, wanneer dit huwelijk rechtsgeldig is tot stand gekomen in het land van de huwelijksvoltrekking (art. 5 WCH[19]). Erkenning vindt niet plaats als deze onverenigbaar is met de openbare orde (art. 6 WCH). De toelichting van de wetgever bij art. 6 is kort. Deze overweegt onder meer dat bij een buitenlands voltrokken huwelijk de Nederlandse openbare orde minder sterk betrokken is, zeker wanneer bij dat huwelijk geen Nederlandse partij is verbonden. Verder geeft de wetgever aan dat of er reden is erkenning aan een huwelijk te onthouden steeds in elk concreet geval zal moeten worden bekeken.Mogelijk in navolging van artikel 14 van het Huwelijksverdrag gaat de wetgever ervan uit dat er sprake moet zijn van kennelijke strijd met de openbare orde, hetgeen duidelijk zou maken dat de strijd met de openbare orde zich onmiskenbaar moet voordoen en er geen enkele grond tot twijfel mag bestaan. De toevoeging kennelijk is echter niet opgenomen in de wettekst.Enerzijds benadrukt de wetgever dat er heel wat aan de hand moet zijn om een beroep op de openbare orde te doen slagen.Anderzijds geeft de wetgever ook aan dat de gronden van art. 11 van het Haagse Huwelijksverdrag in voorkomende gevallen een weigering van erkenning kunnen dragen. Dit gehele samenspel van normen, aangevuld met het belang van het monogamiebeginsel en de verwerpelijkheid van de polygamie in Nederland, lijken de conclusie te wettigen dat aan een in het buitenland voltrokken polygaam huwelijk erkenning onthouden kan worden bij voldoende betrokkenheid van de Nederlandse rechtsorde.[20]

Bij het bepalen van de betrokkenheid van de Nederlandse rechtsorde speelt de nationaliteit van de betrokkenen vanzelfsprekend een belangrijke rol. Niettemin is de nationaliteit niet in alle gevallen een doorslaggevende factor. In een merkwaardig arrest van 12 november 1998[21] oordeelde het Hof van Amsterdam dat een in Marokko gesloten tweede huwelijk tussen een man met de Nederlandse en Marokkaanse nationaliteit en een Marokkaanse vrouw niet strijdig is met de Nederlandse openbare orde, ondanks het feit dat de man ten tijde van de tweede huwelijkssluiting nog gehuwd was met een Nederlandse vrouw. Het hof hield rekening met de omstandigheden dat de man ten gevolge van een opgelopen handicap met medeweten van zijn eerste echtgenote op zoek was gegaan naar een nieuwe echtgenote om voor hem te zorgen.Een niet-erkenning van het huwelijk zou volgens het hof “tot het voor de man persoonlijk onaanvaardbare gevolg leiden dat hij wederom in Marokko zou moeten gaan scheiden en hertrouwen en dat hij en de vrouw niet in Nederland kunnen hertrouwen, zolang aan de vrouw de afgifte van een machtiging tot voorlopig verblijf werd onthouden.”

Een ander denkbaar scenario waarin de Nederlandse openbare orde niet in het gedrang komt is de situatie waarin een tweede, Nederlandse, vrouw in het buitenland volledig is geïntegreerd.[22]

http://www.law.kuleuven.ac.be/jura/39n4/jacob.htm

Grove conclusie: bestaande huwelijken worden in principe erkend, maar per geval beoordeeld; in NL kan geen polygaam huwelijk worden gesloten. Daarmee is binnenlandse bigamie verboden; in het buitenland alleen voor Nederlanders. Ben benieuwd hoe dat zit met dubbele nationaliteit. Enfin, zie casus hierboven.