PDA

Bekijk Volledige Versie : De nieuwe Marokkaanse moskee in Rosendaal



Marsipulami
13-09-07, 11:00
'Nog even en Roosendaal is Marokkodaal'

door Jan van Zuilen


Donderdag 13 september 2007 - ROOSENDAAL - De berichtgeving over de bouw van een nieuwe Marokkaanse moskee aan de Kortendijk in Roosendaal heeft ook op de internetsite van onze krant veel reacties en emoties losgemaakt.

http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00558/allah1_558067b.jpg
Een artist impression van de nieuwe moskee aan de Burgemeester Schneiderlaan in Roosendaal.


Toch zijn de reacties niet eenzijdig afwijzend, er zijn ook nogal wat mensen die genuanceerd tot gematigd positief reageren. Hieronder een bloemlezing uit de reacties op onze internetsite met de kanttekening dat de meeste mensen zich bedienen van een pseudoniem of volstaan met een voornaam.

De meest neutrale reactie komt op naam van ene Bart. Die schrijft: 'Ik woon er vlak in de buurt (minder dan 400 meter). Wat er komt maakt me niet uit, als het maar geen overlast veroorzaakt'.

Over mensen die discriminerende opmerkingen maken, zegt diezelfde Bart: Ga toch reizen burgermannetjes/vrouwtjes. We leven op de aarde... en als je niet bevalt, dan ga je maar lekker op mars wonen'.

Ene Martijn houdt het kort: 'Ridicuul! Nog even en Roosendaal is Marokkodaal!

Iemand die zich op de website van onze krant presenteert als 'Tolbergbewoner' verbaast zich over het aantal van 130 parkeerplaatsen dat bij de nieuwe moskee is gepland. 'Toch wel a 1,80 euro per uur. Moeten wij ook betalen in de stad als we naar de St. Jan gaan'.

'Afschuwelijk zo'n fata Morgana , veel te groot' schrijft iemand die zich een 'buurt(lot)genoot' noemt. 'Laat ze', zo vervolgt deze buurt(lot)genoot, 'in Roosendaal eens de grootste sporthal van Zuid-Nederland neer zetten, want daar ontbreekt het hier nog aan'.

Ene William schrijft: 'Misschien zou het een idee zijn om de vaders in de moskee duidelijk te maken dat het fatsoenlijk opvoeden van hun zoons iets meer prioriteit heeft dan het bidden tot Allah. Wellicht zouden er dan meer goede moslims gevormd worden, dan het uitschot dat nu bv de Westrand terroriseert.'

R. Haast schrijft: 'Wat een geld- en ruimteverspilling. God schiep niet de mens, maar de mens schiep god! Jezelf voor de gek houden (= geloven) mag, maar doe dat a..u.b. in je eigen huis.'

Iemand die reageert onder het pseudoniem 'buurman' schrijft: 'Ik heb tegen een moskee; als je accepteert dat hier moslims wonen, moet je ook accepteren dat deze gebouwen er komen'.

Ene Tuur gaat nog een stap verder: 'Roosendaal mag trots zijn op zo'n gebouw; een aanwinst voor de stad! Waarom overheerst het negativisme toch zo altijd?

En ene Shauna tenslotte: 'Wat mij nou wéér opvalt is dat er bijna nooit geen reacties komen op artikelen die de moeite waard zijn om op te reageren. Hou eens op met discrimineren West Brabanders - is dit jullie volksaardje? Jullie moeten de 'bovensloters' ook al niet! Eigen volk eerst mentaliteit?'

mark61
13-09-07, 11:09
Het wordt godzijdank niet weer zo'n antonpieckturrekenmoskee, zien ik.